V AALST. L'iiiiiij der Kiezerslijsten Herzele. Uit Moorsel. De Wet Woeste Nr 2. Antiklerikale Zegepraal. Een Martelaar. EEN VRAAGSKEN Eene Bedelpartij. ZELFSTANDIG. ^ene bekentenis. 9 Be Automobiels eid lan h te elijke arbeid. end en eden nog, bu.i jisternissen der onw - gedompeld blij ven. Het is schar. !e dat hij, door ou derdom, door ziekte, ongevallen, on- willekeurigen werkstilstand enz. aan houdend blootgesteld weze armoede te lijden in eene samenleving die zich met den edelen raam van beschaaf ster betitelt. Maar nog schandelijker is het dat hij genoodzaakt weze dien ellendi- gen toestand vooralle erfdeel, aan zijne kinderen achter te laten die hij niet heeft kunnen onderwijzen, noch uit hunnen nederigen staat heeft kunnen opheffen. De Liberale partij aanziet het als een plicht dat de Staat er tusschenko- men, zij wil het verplichtend onder wijs dat aan de arbeidende klasse hare geestesonvoogding moet verzeke ren. Zij wil ook op sociaal gebied de ver zekering die, door een broederlijk ver bond tusschen Baas en werkman en de tusschenkomst van het Staatsbestuur voor den werkman eene waarborg weze tegen werkstilstand. ziekte, ouderdom en/.. Derwijze fa/ zÜ de verbroedering der klassen en de sociale rechtvaardig heid tot stand brengen en zich gedra gen naar de voorschriften eener reine, breede en edelmoedige zedeleer, ge steund op wederzijdsche liefde en we- derkeerige toegevingen, die dan ook de zedeleer der toekomst is. Ons programma van Algemeene poli tiek kan dus samengevat worden in deze twee groote voorschriften I. Verdraagzaamheid en eerbied te genover den Godsdienst, maar ook ge lijken eerbied voor de gewetensvrijheid. Daarin ligt de eenige vrijheid in den waren zin des woords. II. Democratie, ontvoogding van het proletariaat, volksonderwijs, volksver zekering daarin ligt de broederlijk heid. Het overige van het Programma be staat uit 111 De gelijkheid. Wij vragen de gelijkheid van de bur gers tegenover de belastingen. a) De belastingen meer doen wegen op de rijken de onrechtstreeksche be lastingen verminderen die thans eene belasting op de armen en geringen mag heeten. B) Gelijkheid voor den krijgsdienst Algemeene en persoonlijke dienstplicht met korter verblijf onder de wapens. c) Gelijkheid voor de stembus Zuiver Algemeen Stemrecht D. ;net programma van De Volks bond» kan vervat worden Recht- aardigheid en gelijkheid in alles en allen En zoozeer ook wij met gestren ge bescheidenheid en gestadige voorbe houding ons tegenover de persoonlijke kwestien zullen gedragen, zoo hardnek kig en onverbiddelijk ook zullen wij, op gemeentelijk terrein, handelend optre den tegen de misbruiken van allen aard, die wij onmeedoogend zullen ont sluieren en bekampen D. Hierboven hebben wij doen uitschij nen svelke richting De Volksvriend zal volgen op het gebied der Algemeene politiek van het land, Welke zal de ge dragslijn van ons blad wezen op lokaal gebied t Eerst en vooral doen wij opmerken dat de lokale kwestiën heel dikwijls aanleiding geven tot betreurenswaar dige persoonlijke aanvallen. Sommige dagbladen houden er de specialiteit op na hunne politieke tegenstrevers door lage en lasterende aantijgingen te tref fen in hun privaat leven, in hunne fa miliebetrekkingenen nabestaanden, in hunne persoonlijke belangen in een woord, in alles wat hun duurbaarst is. /^elfs deinzen zij er niet voor terug de dooden uit het graf te roepen om hen tot in hunne laatste rustplaats met hun nen venijnigen haat onverbiddelijk te vervolgen en hunne nagedachtenis te bezwadderen Wij houden er aan het hier luidop te verklaren Dat zal nooit de houding, de strekking van De Volksvriend wezen. Onze houding tegenover onze poli tieke tegenstrevers zal liefdadiger we zen en wij zullen door onze daden be wijzen dat indien wij hardnekkig en onverbiddelijk weten te strijden voor onze princiepen van vooruitgang en so ciale rechtvaardigheid, de personen ons gansch onverschillig blijven. Overigens wat hebben die kleingeestige, bespotte lijke persoonlijkheden wel te maken in den grooten strijd tusschen deheden- daagsche samenleving, waarin gansch 't nienschdom tracht naar meer recht vaardigheid en gelijkheid. Binnen het beperkt gebied onzer lo kale politiek is het in die woorden ook H-'t Middenbestuur der Liberale Associatie van het Arrondissement Aalst, heeft in alge meene vergadering gehouden te Ninove, be slist opnieuw de herziening te doen «Ier kiezerslijsten van de Gemeenten van het Ar rondissement Aalst. Wij rekenen op de medewerking van al de liberale vrienclen van den buiten, om de noodige inlichtingen to verschaffen, omdat aan al de vrijzinnigen stemrecht worde ver leend en iedereen met het getal stemmen waarop hij recht heeft, worde ingeschreven. Alle jaren liestatigen wij dat een zeker getal personen van dé lijsten worden wegge laten. of met minder stemmen worden inge schreven, dan waarop ze recht hebben. De kiezerslijsten die nu worden opgemaakt moet it dienen voorde kiezing voor de leden van den Gemeenteraad, welke plaatsheeft in October 1907. Het is dus een plicht voor eiken liberaal zich te overtuigen, of hij op de lijst is ingeschreven en dan nog wel met getal stemmen waarop hij recht heeft. Alle inlichtingen mogen gezonden worden, naar het Bureeel der Herziening der Kiezers lijsten, gevestigd in het lokaal der Liberale Associatie, Groote Markt N° 1 Aalst, waar men kosteloos al het noodige zal doen. om de niet ingeschreven kiezers hunne rechten te doen gelden en aan de anderen, 't getal stem men waar op ze recht hebben te doen toe kennen. O Reeds hebben wij de loi-wet op de dronkenschap Wij hebben ook de wet Woeste nr op de ontuchtige woorden en zangen Binnen kort zullen wij in ons Belgie eene wet meer hebben, en deze zullen wij de Wet-Woeste nr 2 doopen. Inderdaad in den loop van den laats- ten zittingtijd der wetgevende Kamers, heeft de heer Woeste een voorstel van wet neergelegd, hebbende voor doel de gemeentebesturen te beteugelen die toe lagen verleen en dienende tot uitdeelin- gen van soep of kleedingen, of andere voorwerpen aan de arme kinderen die in gemeentescholen hun onderwijs ge nieten. In het toekomende zullen gestraft worden met eene boet van 50 tot 500 franken, in geval van herhaling tot eene boet van 100 tot 1000 franken, de leden of beambten \an een Gemeentebestuur die de stoutmoedigheid hebben toelagen te geven dienende om de kleine arme kinderen der gemeentescholen het eten te geven of de kleedingstukken te ver schaffen welke hun ontbreken Waarlijk, is dat niet afschuwelijk Maar wat alles te boven gaat is dat de mildadige heer Woeste, ja milddadig om met straffen en boeten zijne tegen strevers te begunstigen, zijn wetsvoor stel durft steunen op twee onzer duur baarste hpofd vrij heden De Vrijheid van geweten en de Vrijheid van Onder wijs. Wie zou het ook gelooven Woeste de voorstaander van Vrijheid van ge weten En de liberalen die zijn voor stel tegenspreken deze verachten, versmaden alle gevoel van vrijheid en bijzonderlijk van vrijheid van Ge weten Ja, de Gemeentebesturen die aan de arme schepselkens hunner eigene scho len eetwaren en kleederen verschaffen, zulke Gemeentebesturen volgens den heer Woeste, krenken de vrijheid van Geweten, ja zelfs de vrijheid vanOnder- wijs. Maar zeg eens, wiens vrijheid wordt er gekrenkt Is het de vrijheid der kinderen, ofwel is het de vrijheid der ouders P Vrijheid der kinderen Daar kan er geen spraak van zijn om rede dat het hier geldt de minderjarige kinderen die volgens de wet onder voogdij of ouderlijke macht staan. Vrijheid der ouders P Behouden deze het recht niet voor de opvoeding hun ner kinderen de school te verkiezen aan welke zij den voorkeur geven P Te Brussel, te Gent en al de groote steden waar toelagen vo->r schoolsoepen en school kleed ingen gestemd worden, heb ben de katholieke ouders, hun vrije recht niet behouden hunne kinderen naar de school hunner keus te zenden! En wat de Vrijheid van Onderwijs aangaat, is er iemand die zou durven beweren dat zijn recht van scholen in te richten, en onderwijs te geven ge hinderd is door het toestaan aan de gemeentescholen van toelagen voor schoolsoep, schoolkantinen of school- kleedingen P Neen, neen, heeren klerikalen, wan neer gij uwe slechte daad wilt verrecht vaardigen wanneer gij arme kinderen wilt berooven van voordeelen waartoe zij recht hebben, eerbiedigt onze grond wettelijke en duurbare princiepen van vrijheid, maakt er geen misbruik van, doet ze niet dienen tot verdediging van het laagste schelmstuk welk ooit tegen het officieel onderwijs uitgevonden is geweest. In een volgend nummer zullen wij de drogrede (sophisme)weerleggen waarop de klerikale partij zich steunt ten einde het volk wijs te maken dat door toela gen voor schoolsoepen, de Gemeente overheden, de vrijheid van Geweten krenken. J. R. Weeral eene duchtige nederlaag voor de klerikalen en eene schitterende over winning voor de antiklerikalen. Dat is de tweede gevoelige klopping dat de dompers, op eene maand, in de provincie Namen krijgen. Zondag dus 24 Juni 1. 1. was het kie zing te Gembloers om te voorzien in de vervanging van M. Everaerts, over leden klerikaal provintieraadslid. Ziehier de uitslag der stemopneming Geldige brieven 11339 volstrekte meerderheid 5670 kandidaat van het antiklerikaal verbond, M.Tournai 5949 plaatsvervanger M. Biennet 5703. Kle rikalen, M. Dejaiffe 5390 plaatsver vanger M. Herluwaux 5072 stemmen. De liberale kandidaat M. de doktor Tournay, wordt gekozen met eene meerderheid van 600 stemmen. Wij wenschen onze vrienden der provincie Namen van harte geluk. Na deze nieuwe zegepraal en die van Fos ses, waarde klerikalen over drij weken twee zetels verloren, lijdt het geen twijfel meer of binnen twee jaren met de vernieuwing van den helft van den provintieraad bekomen de antiklerika len, de meerderheid in de provintie raad van Namen. We lezen in 't onnoozelste blad on zer stad In elke gemeenteschool ge- raakt er zoo gemakkelijk vroeg of laat een onverschillig of ongoddiens- tig onderwijzer binnen en dan Dan wee de leerlingen Het zwart manneken is wat te rap geweest met zijn.«Wee de leerlingen! Inderdaad, de dagbladen melden dat de rechtbank van Namen den genaam- den Georges Roger, onderwijzer in de vrije katholieke school van Auvelais veroordeeld heeft tot jaar gevang en tot 10 jaar berooving fijner burgerlijke en politieke rechten voor zedelooze fei ten gepleegd op zijne leerlingen. Als 't zwart manneken er nu maar geen framasson van maakt Zou het publiek, dat zoo mild zijnen penning gestort heeft voor de over stroomden, niet mogen weten of de kloosters, welke kinderen hebben in genomen, zulks gratis gedaan hebben Ingeval zij daarover betaling geëischt hebben zou het belangrijk zijn te weten op hoeveel zij het dagelijksch onder houd per kind rekenen. Op St. Josefsparochie wordt eene schooipartij ingericht ten voordeele der nieuwe Basiliek van Koekelberg. De spreuk indachtig Veel kleintjes maken een groot laat het bedelcomi- teit weten dat alle giften, hoe gering ook, zullen welkom wezen en 't drijft de goedheid zooverre de inwoners te berichten, dat het zelf de giften zal ko men inzamelen. Naar onze meening zouden de katho lieken van Koekelberg wel zelf hunne kerk mogen betalen indien ze denken dat hun zielezaligheid een dergelijk prachtstuk noodig heeft. Hoe de kloosters door de fransche regeering vervolgd worden. M. Bapst, minister van Frankrijk in China, komt betreffende de moord van paters lazaristen, door chineeschen te Nau-Chang,eene overeenkomst te slui ten met de chineesche regeering. Een lokaal onderzoek heeft bewezen dat de chineesche onder-prefekt, die bij de lazaristen gestorven is, zich gezelf- moord heeft en de overeenkomst beves tigt ten stelligste, de onschuld der fransche zendelingen, door de chinees che dagbladen, van de moord beschul digd. Ziehier de voldoeningen gegeven door het chineesche regeering op aan dringen van de fransche regeering voor de moord van lazaristen en broeders maristen, het vernielen van scholen en kerken een millioen te storten aan de zendelingen, 200,000 taels voor de huisgezinnen der broeders maristen, vermoord door de bevolking van Nau- Chang. De voornaamste misdadigers zullen gsrtraft worden. De chineezen die getracht hebben den opstand te be teugelen, zullen eene belooning ontvan gen, Een hospitaal zal opgericht wor den ten laste van de regeering als ver- zoeningsgedenkteeken. En dat wordt toegestaan, dank aan het aandringen van de antiklerikale fransche regeering. 't Is schrikkelijk toch hoe ze de kloosters vervolgt Het «loei wettigt de middelen heeft Machiavel gezegd. En de katholieken zijn van zijne meening. Alle middelen zijn goed, herhalen zij, om aan de schotel te blijven. Daarom ook, zijn zij dit jaar van taktiek veranderd. In plaats van aan de kiezers veel te beloven en weinig te geven, gelijk zij ge woonlijk doen, hebben zij ditmaal hen trach ten te overhalen met den schrik. Zie naar Frankrijk, zegden zij, daar bestaat er nu een liberaal demokratische regeering en wanorde en onlusten heerschen er. De li beralen hebben er niets te zeggen. Zij wor den opgeslorpt door de socialisten zij dan sen gelijk de rooden fluiten. En zoo zal het ook bij ons gaan krijgen de liberalen de re- geering in handen. De eenvoudige kiezer heeft daar geloof aan gehecht en heeft geschrikt en gebeefd. Zoo hebben do klerikalen hun doel bereikt. Doch nu, na al die leugens heeft de fransche minister van Binnenlandsche zaken gespro ken. Het antwoord van den liberalen demokra- tischen minister M. Clemenceau aan den so cialist M. Jaures, die voorstelde de collecti- viste princiepen in Frankrijk toe te passeri, is het klaarblijkelijk bewijs dat de liberalen in Frankrijk heel en al onafhankelijk zijn van de socialisten en dat zij verre zijn van door hen geleid te worden. De liberalen in Frankrijk voeren trapsge wijs hun demokratisch programma uit, en dit met of zonderde hulp der socialisten. En wat in Frankrijk niet bestaat zal nog veel minder in Belgie plaats hebben. De liberalen hebben een zelfstandig pro gramma dat heel en al demokratisch is wanneer zij aan het bewind zullen komen, zullen zij zich toeleggen om dit programma, te verwezelijken, en gelijk in Frankrijk, zal dit geschieden met of zonder de hulp dei- socialisten. In de brusselsche briefwisseling van het klerikaal blad Courrier de l'Escaut komt er een schrikkelijke volzin voort, die verdient opgenomen te worden door de politieke geschiedschrijvers der toekomst. Ziehier wat de briefwisselaar van dat dombersblad, sprekende van pas toor Daens zegt Deze ongelukkige verdwaalde pas toor, bij gebrek aan geldmiddelen, kan van de omkooperij geen gebruik maken. Deze ongelukkige pastoor die niet rijk genoeg is stemmen om te koopen Het misprijzen dat uit dezen van nu af vermaarden volzin, vloeit, geeft de maat van de zedelijkheid en de deftig heid van de klerikale partij. Zou het pastoorbladje der Kerkstraat ons niet kunnen zeggen of hetM. L. Burny was die het bedoelde, wanneer het in zijn nummer van 16 Juni laatst schreef, dat de katholieken ditmaal niet moesten afkomen voor kandidaat, met nen arlequin van drij ellen voor één frank, (hoe deftig voor de kie zing van een patroon in vervanging vanM. De Waele. Volgens het schrijven van t pastoor bladje zou het ook schijnen dat er al zulke katholieke arlequins in den Ge meenteraad zetelen. Alhoewel geen hartochtelijk voetgan ger als de vriend Jan heb ik een hekel aan automobiels. 't Spruit nu wel juist niet voort omdat men dit nieuw voertuig met den naam van doodrijder heeft bestempeld, noch omdat ik zelf nooit het genoegen ge smaakt heb, in zoo een soort glazen muit voortgestuwd te worden, noch veel min omdat ik tegen den reuk der naphta niet kan. Maar veronderstel dat ge den gevel van uw huis, ter gelegenheid der aan staande kermis, in 't nieuw hebt laten wasschen en dat uw buurman, de kool koopman zijn waren zoo maar recht over uw deur laat afstorten met 't ge volg dat een zwarte stofwolk een gansch andere tint aan 't butenste van uwe woning komt geven en ik ben zeker dat ge uw buurman naar de duivels zult wenschen. Welnu, onlangs stak ik in een nieuw pak en fier als een pauw stapte ik langs den breeden steenweg. Eensklaps komt een automobiel den hoek om, pijlsnel vliegt hij mij voorbij en bestrooit mijn nieuwe plunje met zooveel stof, dat ze er grijs van zag. Hoe ik thuis uitge speeld ben, dat zal ik liefst zwijgen.Nu toch zult ge begrijpen dat mijn hekel tegen de doodrijders gewettigd is en ware het niet dat een CHAUFFEUR deze week eene vrouw redde, die door het willen vermijden zijner automobiel in de Willebroeksche vaart was gesukkeld ik sloot mij onmiddelijk aan bij den club der voetgangers van over den Rijn als eerelid wel te verstaan. In de gemeente Herzele bestaat sedert een dertigtal jaren eene bloeiende nijverheid de vervaardiging van keurslijven (corsets) welke hier ingevoerd werd door den heer Dutoit van Brussel. Die nijverheid is geheel in handen der non nen. Ongeveer 300 jonge dochters werken binnen het klooster en een honderdtal ge trouwde vrouwen werken te huis. De werk sters worden betrekkelijk goed betaald, maar het is ongelooflijk wat er zoo al door de non- nekens wordt uitgevoerd, om van de gewon nen centen er zooveel mogelijk weer binnen j te rijven. Er bestaan congregatiën van het H. Hart van S4 Roclius en wat weet ik al en natuur- lijk durft geene enkele der arbeidsters nala ten zich te laten inschrijven mits zooveel bij drage 'sjaars. Bijna wekelijks worden er omhalingen gedaan, nu voor dezen heilige, dan voor dien gelukzalige, die. schijnt het, in den hemel groot gebrek hebben, en de hulp van de levenden behoeven alle de werk sters achten het zich een plicht af te doppen om in de gratie te staan van de heiligen en van de nonnen van welke hunne broodwin ning afhangt, Nu en dan wordt er in de parochiekerk eene mis gedaan van dankbaarheiden na tuurlijk is de geldtelloor er ook by. Dagelijks moeten de meisjes naar de vroeg mis, om Gods zegen te roepen over het zeer ■wereldsch werk dier geestelijke zusters, want heel zeker worden de corsets niet ge maakt voor de heiligen in den hemel, ook niet vooï de nonnen, maar voor dametjes, die hunne poezilige vormen willen doen gel den, ja zelfs voor lichtvinken en maagde kens uit 't evangelie die door het produkt der vrome nonnekens, menig jongeling en man zullen in bekoring leiden. Men vertelt nu dat de boeten ook mild worden toegepast, De boeten werden vroeger op de werkboekjes der arbeidsters geschre ven, nu schynt het dat zulks niet meer wordt gedaan de boeten worden met potlood aan- geteekend in een notaboekje, dat de nonnen altijd op zak hebben. Wordt er over dergelyke werkhuizen wel een voldoende toezicht gehouden Men verstaat ook dat de nonnekens in tyd van kiezing hun beste doen, 0111 door bemid deling der werksters, de bloedverwanten van deze te doen stemmen voor de Woestis- ten en de meening bij velen heerscht dat pastoor en onderpastoor op der kiezers ge zicht lezen kunnen voor wie zij hebben ge stemd. De arbeidsters doen goed zoo kwezelachtig te zijn als 't maar wezen kan, of ten minste zich godvruchtig te veinzen. Op kermisda gen is het voor hen geraadzaam te huis te blijven, ze moeten immers naar geen tent of zaal gaan. De nonnekens winnen geld gelijk slijk, worden zoo rijk als de zee diep is, wat kan het hen schelen, dat herliergiers en andere neringdoeners die vrouw en kin deren te onderhouden hebben weinig verdie nen. Centen en kwezelarij, maar bezonderlylc centen, ziedaar wat de nonnekens-corsetfa- briekanten boven alles tellen. En al biddende en prevelende blijven de nonnekens in 't groot commercie doen in die uitvinding van satan welke men corsets noemt en blijven ze die maken tot verheerlij king des vleesches, en ze zullen niet verza ken aan die pomperijen des duivels, want er zijn kluiten mee te winnen. Meester Lieven. Wij ontvangen uit Moorsel het vol gende schrijven, als antwoord op een strooibriefje door de katholieken op gansch Moorsel en omliggende rondge dragen en geteekend Eenige katho lieke vrienden. De katholieke vrienden van het strooibriefje (als antwoord op het ma nifest onlangs verschenen over den verkoop van armgoederen), moeten de inwoners van Moorsel en omliggende, voor dom en bekrompen van geest aanzien, om hun te willen doen geloo ven dat het Armbureel van Moor.. I, met de goederen, uit.ter hand aan de vriendjes en kozijntjes te willen ver- koopen en dit verscheidene duizende franken onder de waarde, alleenlijk handelden in het belang van den arme.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksvriend | 1906 | | pagina 2