Lezers
Aan onze
ARRONDISSEMENT AALST
DEMOCRATISCH WEEKBLAD
Zondag 22 Juli 1906.
Prijs 5 centiemen het nummer
Eerste Jaargang- Nummer 3
Frank 1,50
Frank 1,50
De Wet Woeste N°2-
i)c Fi-aiiscluvians.
Beloven.
Wij mogen fier zijn
DREYFUS.
Uit den weg-
Woeslus I contra Leopoldus II
Abonnementsprijs*: 3 ïr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst.
Alle brief wisse", in gen moeten gezonden worden aan het
bureel der Redactie
«Graaf van Egmont Groote Markt, AALST.
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 cntiemen
per drukregel.
Prijs der Annoncen:
Dikwijls te herhale.i annoncen, prijs volgers overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
Aalst, '«Cl Juli
De lezers van De Volksvriend van
het Arrondissement Aalst, zullen
reeds hebben opgemerkt met hoeveel
zorg het blad is opgesteld en hoe goed
wij over markten enz. zijn ingelicht.
Die inlichtingsdienst zal nog verbe
terd en uitgebreid worden.
Wij hebben de medewerking verkre
gen van verscheidene briefwisselaars
uit de vijf kantens van ons Arrondisse
ment,zoodat wij al 't belangrijk nieuws
uit de.streek zullen mededeelen.
Wij zullen zoo vrij zijn een dezer
dagen 't zij met de post, 't zij recht
streeks, een kwijtschrift van
(een frank en half) aan te bieden, abon
nementsprijs voor een half jaar (met de
post 1,60 fr. waarvan 0,10 cent" voor
inningskosten).
Al de abonnenten zullen hun blad
ten laatste 's zondags 's morgends regel
matig ontvangen.
Wij hopen dat al onze vrienden er
aanhouden zullen, een degelijk demo-
kratisch weekblad te ontvangen, dat zij
hun best zullen doen om het te ver
spreiden, en de
geringe alioniieïnentsprys
per half jaar niet zullen weigeren.
De Redaktie.
Leest en verspreidt
DE VOLKSVRIEND
van het Arrondissement Aalst.
En inderdaad, schijnt 't niet onrecht
vaardig en tegenstrijdig met het recht
van gelijkheid voor alleman, dat het
geld der gemeentekas kan profiteeren
uitsluitelijk aan inwoners toebehooren-
de aan d'eene partij en geweigerd wordt
aan inwoners toebehoorende aan eene
andere partij
Eh welKlerikale wetmakers, blijft
niet langer volharden in uwe jesuieti-
sche handelwijze en verzaakt aan uw
belachelijk, onbehoorlijk, systeem van
vrijheids-bescherming PWees toch eens
eerlijk en treffelijk en bekent ongeveinsd
en openhartig dat de Wet Woeste n° 2
geen ander middel van verdediging be
zit dan het recht van gelijkheid ,van
liberaal, katholiek, socialist en demo-
kraat voor de geldelijke voordeelen der
gemeentetoelagen
Maar dat zult ge niet herkennen, dat
heeft de heer Woeste met inzicht niet
willen voorbrengen en om rede 't Is
hetgeen wij zullen bewijzen in een vol
gend nummer.
Jules Rens
Volks vertegenioooi diger
beschuldiging van priestervervolging
in duigen en onze oude Franschman
had gelijk, wanneer hij er op drukte
dat dëverspreiding on.Ier deVlaamsche
uitwijkelingen van zekere katholieke
centen!ladjcs, waarin de Fransche
overheden en republikeinen beleedigd
en belasterd worden, wel eens tegen de
wezenlijke belangen onzer arbeiders
zou kunnen keeren.
Dat het in zake van toelagen door de
gemeentebesturen aan schoolkantienen
of andere milddadige schoolwerken
van vrijheid van geweten of vrijheid
van onderwijs, niet betaamt gewag te
maken, dit achten wij onnoodig verder
uit te leggen en te bewijzen.
Andere princiepen, andere grondbe
ginselen dienen ingeroepen te worden
wanneer jhet toelagen geldt verleend
op de gemeentekas 't is te zeggen op de
kas van Jan en alleman.
En waarlijk 't is oprecht wonderbaar
dat de heer Woeste een zoo vernuftig
verstand, zijn wetsvoorstel niet steunt
op de volgende reden Zekere libe
rale gemeentebesturen staan toelagen
toe aan instellingen of maatschappijen
ingericht uitsluitelijk ten voordeele der
leerlingen van de officieè'le scholen en
weigeren atte toelage aan katholieke
instellingen ingericht ten voordeele der
vrije scholen, dat is onrechtvaardig,
tegenstrijdig met de gelijkheid der bur
gers voor de wel, de wet moet de\e eer
biedigen
Zou het niet billijker geweest zijn,
hadde hij zijn wetsontwerp in plaats
van op vrijheid van geweten of onder
wijs, op recht van gelijkheid gesteund
Op dit oogenblil; werken weer dui
zenden Vlaamsche veldarbeiders in
Frankrijk. Oprechte wroeters zijn het,
die Zondagen werkdag, van vóór zon-
opgang tot laat in den avond zwoegen
om het brood te verdienen voor vrouw
cn kroost, voor eene oude moeder of
cenen afgesloofdcn vader.
Onlangs spraken wij met cenen ouden
Franschman, die dertig jaar geleden
reeds de campagne deed boven Parijs.
Door slaven en zwoegen won hij er elk
jaar een schoon sommeken, welk hem
toeliet zijn gezin te onderhouden. Bij
zijnen terugkeer uit den vreemde was
telkens zijn eerste werk den winkelier
te betalen, die gedurende zijne afwezig
heid het noodige aan vrouw en kinde
ren op krediet had willen verkoopen
en het geleend geld teruggeven, dat
hem had toegelaten de reis te onderne
men. Sedert eenige jaren vergezellen
hem een paar zonen en dank aan het
Fransch geld komt hij thans goed door
de wereld
Maar, voegt de getrouwe zwoeger
er bij, wat z'ijn de tijden toch veran
derd Dertig jaar geleden werd mij de
biecht geweigerd omdat ik in Frankrijk
werkte en nu wil diezelfde pastoor mij
inlijven in eenen bond van Fransch-
mans. Thans ben ik kiezer en dat ver
klaart alles.
Zoo is het inderdaad. De klerikalen
hebben immer de Franschmans ver
foeid en verfoeien hen inwendig nog
omdat het onafhankelijke werklieden
zijn ze hebben hen onrechtstreeks van
hun kiesrecht beroofd, maar strijken
hen zeep aan den baard door het
stichten van bonden, om hen aan den
band tc kunnen leggen.
Naar dit land, waar ze zeggen dat
priesters, paters en nonnen de schrik-
kelijkste vervolgingen onderstaan, stu
ren zij geestelijken om er, alhoewel
vreemdelingen, zoogezegd de belangen
onzer uitwijkelingen te vaan beharti
gen. Het zenden van Vlaamsche pries
ters naar Parijs cn omliggende slaat de
Menschen van het Arrondissement
Aalst, luistert eens naar De Volks
vriend f
Wat zoudt gc '/.eggen van een gebuur,
die u zou verklaren indien gij mij
helpt mijnen 0 jgst binnen halen zal
ik u een mooi geschenk geven, en die
nadat gij hem hebt bijgestaan u als
geschenk een paar stokslagen zou ge
ven.
Ge zoudt zeggen, niet waar, die ge-
buur is een trouwelooze kerel, en komt
hij mij nog van zijn leven vragen hem
te helpen, ik werp hem met klank aan
de deur.
Awel, de Woestisten, die hebben u
behandeld gelijk dien trouweloozen ge-
buur twee-en-twintig jaren hebben
zij u hemel en aarde beloofd en dat
doen ze nog en wat hebt gij tot beloo
ning gekregen, om hen zoolang gehol
pen te hebben
Vermeerdering van lasten,
Slechte kieswetten,
Vernieling van het goed onderwijs,
Partijdigheid en onrecht,
Bedrog en vervalsching,
Niets voor de hoppe,
Niets voor de overstroomden.
Het schandalig vergunningsrecht.
Millioenen en nog millioenen voor
nieuwe forten, voor nieuwe kanons,
voor nieuwe wapens.
Stokslagen ten geschenke dat, uwe
ribben er van kraken.
Maar in 1907 is het kiezing voor
de gemeente, in 1908 voor de Kamers
en de Woestisten zullen weer gaan af
komen met beloften zooveel als ge er
maar wilt.
Ze zullen u nog meer beloven dan
vroeger maar gij die de valschaards
kent zult zeggen Woestisten 'k heb
nu genoeg van al uw leugens.
Veel beloven en weinig geven,
Doet de gekken in vrede leven.
Wij hebben ons 22 jaren lang laten
misleiden en bedriegen door u wij
hebben u 22 jaren lang op de kussens
geholpen, maar nu is het gedaan, de
laatste stokslag, de honderden millioe
nen door u, Woestisten, gestemd voor
de nieuwe forten heeft de maat doen
overloopen.
Belooft maar zooveel ge wilt, ik ge
loof niets meer van u en werp u aan de
deur, omdat ge trouwelooze kerels zijt.
Leest en verspreidt
DE VOLKSVRIEND
van het Arrondissement Aalst.
Het getal jongelingen, die in de mi
litiekantons van de provincie Antwer
pen aan de loting deel genomen hebben
beloopt tot 4,498. In dit getal heeft men
282 lotelingen gevonden van alle onder
wijs beroofd 42 die enkel kunnen
lezen en 815 die kunnen schrijven en
lezen. Deze cijfers zijn getrokken uit
het verslag van den heer Arrondisse-
ments-Commissaris, die dit grievend
feit zonder aanmerkingen laat kennen.
Maar 't is bekend dat de klerikale partij
tegen het verplichtend onderwijs is.
Ook is het waar dat de regeering zal
houden staan dat het onderwijs in al
onze gewesten zich, verspreidt, terwijl
de ongeleerdheid verdwijnt.
Meer dan twintig ten honderd onge-
leerden En in onze provincie is het
nog erger
't Is waarlijk de moeite niet er van
te spreken
Eindelijk na twaalf jaren strijden,
heeft het Verbrekingshof Dreyfus ont-
plichtig verklaard.
Heden, is er niemand meer die nog
ter goeder trouw aan zijn onschuld
twijfelt.
Heel 't Verbrekingshof, 'tis te zeg
gen al wat de fransche magistratuur
het verlichtste, het geleerdste, het er-
varenste en het oprechtste telt, heeft
de zaak grondig onderzocht en met een
parigheid van stemmen zijn vonnis
uitgesproken.
Maar wat strijd om tot dit doel te
bereiken.
Jaren lang hebben mannen als Scheu-
rcr-Kestner, Trarieux, Zola die dood
zijn, Joseph Reinach, kolonel Picquart,
Jaurcs, Clcmenceau en zooveel anderen
zonder rekenen hun talent en hunne
krachten te pande gegeven voor die
rechtvaardige en menschlievende zaak.
Maar ook zij streden niet enkel voor
de eer en't leven van één man, maar
wel voor de eer en de toekomst van
heel een land. Want de veroordeeling
van Dreyfus was niet enkel het werk
van een verdwaalden krijgsraad, maar
wel van heel de fransche reactie, ja van
de reactie van gansch de wereld.
't Is het klerikalisme dat de opstoker
geweest is van die afschuwelijke kui
perij.
Het dacht daardoor de bevolking eerst
op te hitsen tegen de joden, daarna
tegen de protestanten, dan tegen de
vrijdenkers en eindelijk tegen allen die
voor den vooruitgang zijn.
Het dacht Frankrijk weer onder den
dwang der edelmannen en der pries
ters te plaatsen. Ook was het gevaar
al groot, want zonder de zaak Drevfus
zou Frankrijk zich op zekeren dag, on
machtig gevonden hebben dit hatelijk
juk van zich te schudden.
Daardoor is ze ook heilzaam ge
weest. Zij heeft de gemoederen opge
wekt en heeft eindelijk den geest van
vooruitgang en broederlijkheid doen
zegepralen.
Hulde dus aan het groot en edel
Frankrijk, dat zeker het eenigste land
is uitgezonderd Engeland waar
het mogelijk is zulk eene zaak te doen
zegevieren tegen al de fanatieke en
achtcruitkruipende verbondene krach
ten.
Dank ook voor liet edel voorbeeld
dat het aan ons Belgen geeft.
Laat ons ook, wij vrijzinnige man
nen, al onze krachten bijeenspannen,
om ons van 't hatelijk juk der klerika
len, dat zoo zwaar op ons drukt, te
verlossen.
Trachten wij ook die reactionnairen
te verpletteren die er niet zouden voor
achteruit deinzen, zoowel als die uit
Frankruk, menschen onschul lig te
slachtofferen om hunne macht te be
houden cn te versterken.
Eens werd eene stad belegerd door
een machtigen vijand, doch de inwo
ners weerden zich dapper en sloegen
de belegeraars af. Maar het voedsel
verminderde snel, de honger heerschte
binnen de muren vrouwen, kinderen
en grijsaards hadden schrikkelijk te lij
den.
Toen vroegen de belegerden om de
vrouwen, kinderen en grijsaards uit de
stad te laten trekken en de belegeraars
stonden dit toe. Nauwelijks echter wa
ren de ongelukkigen buiten de poorten
der stad of de vijanden hielden de
vrouwen aan.
's Anderendaags naderden zij de stad,
op den eersten rang deden zij de vrou
wen stappen, zoodat de inwoners der
stad, niet schieten durfden uit vrees
hunne vrouwen en dochters te dooden.
Zoo werd de stad ingenomen.
De klerikalen zeggen onze priesters
staan in den eersten rang van ons poli
tiek leger, en achter die priesters ver
bergen zij zich.
Maar de priesters zijn niet gedwon
gen, in de eerste reien te staan van dat
leger leugenaars en volksbedriegers
zij doen het uit vrijen wii en als wij
hen toeroepen Uit den weg, dat de
priesters uit de politiek blijven, en de
godsdienst ook dan worden we van
uit den preekstoel uitgescholden voor
slechten, dan worden we beledigd de
priesters willen meester zijn over alles
over school en gemeentehuis, over so
ciëteiten en huisgezinnen.
Moeten wij ons door de klerikalen
laten verpletteren, omdat de politieke
priesters, hunne zending vergeten en
ons de eersten aanranden zeker niet,
dan zijn zij ook politieke tegenstrevers
en niets meer.
Uit den weg roepen wij de pries
ters toe Blijft buiten de politiek Ze
willen niet Welnu ze moeten het
maar weten.
Belgie heeft twee opperhoofden
Woestus I paus der kalotten en Leo
poldus 11 koning der Belgen.
Woestus I, heeft zijne macht geput
in den kiesketel van bedrog en verval
sching, dien de klerikalen ons hebben
opgesolferd, hij is de handlanger der
politieke geestelijkheid en al wat hij
verricht is in hun belang.