Geachte Lezers LIBERAAL,DEMOCRATISCH WEEKBLAD. Prijs 5 centiemen het nummer Eerste Jaargang. Nummer 4 Zondag 28 Juli 1906. De Wet Woeste N° 2. De Doeina is de Doeina. De fel op i!c Arbeidsongevallen. Arm Hun pennestrijd-Onze pennestrijd. 'i! cnnenientsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde. 2 frank. Prijs der Annoncen: per drukregel Alle briefwisselingen moeten gezonden worden aan het bureel der Redactie Graaf van Egmont Groote Markt, AALST. Aalst, 28 Juli iOOt; Eerstdaags zal U door de post een kwijtbrief (kwittancie) van één frank zestig centiemen worden aangebo den, abonnementsprijs van een half jaar op het demokratisch weekblad De Volksvriend, van het Arrondisse ment Aalst. Wij verzoeken al onze vrienden die geringe som tc willen betalen, en zoo ze afwezig moeten zijn, maatregelen te nemen, opdat ze b.taald worden. o Wij zullen niets verwaarloozen om onze lezers op de hoogte tc houden der politieke toestanden, der gebeurtenissen en belangrijke ontdekkingen in den vreemde en in ons land. Weldra zal eene reeks artikels ver schijnen over landbouwbelangen, over de koopbrekende misselijkheden en on deugden bij de paarden, over de melke- rijen, enz, te beginnen van zondag wekelijks een artikel over de hop, de vooruitzichten van opbrengst, prijzen op de verschillende markten van het land en den vreemde enz. enz. Als men in aanmerking neemt de belangrijkheid var 3ns weekblad is de abonnementspriv/,. eer gering en mogen iwe hopen, dat veie, zoo niet alle vrien den, één frank zestig centiemen zullen betalen. De Redahtie. De Heer Woeste en zijne klerikale partijgeno'en zullen zich wel wachten het recht van Gelijkheid in te roepen om hun voorstel van wet op de school- soepen en andere schoolbehoeften te verrechtvaardigen alhoewel zij goed weten dat wij, liberalen, op dit terrein hun voorstel noch willen, noch kunnen tegenspreken. Het bewijs daarvan vindt men in de handelwijze der ge meentebesturen van meest al de groote steden, zooals Brussel en andere, waar toelagen verleend worden aan katholieke stichtingen, zoowel als aan andere. Niettegenstaande, zullen onze tegen strevers in hun d^vaas gedacht blijven volharden, en verders de vrijheid van geweten op eene onbedachte wijze in roepen De reden daarvan is enkel dat gansch hunne macht steunt op Onge lijkheidop Onrecht. De katholieken zijn meester van de twee derden der gemeentebesturen des lands en, waar zij meester zijn, heerscht overal on recht en voorrecht. In al deze gemeen ten palmen zij de publieke toelagen bin nen, ten uitsluitelijken voordeele van hunne vrienden. In aide gemeenten waar de klerikalen aan 't bewind zijn, worden de liberalen en al wie demo- kratische gedachten heeft, buiten de openbare voordelen gesloten het geld der gemeentekas dient alleenlijk voor de katholieke vriendjes het geld van het armbureel helpt uitsluitelijk de on gelukkige werklieden die hunne vr.je politieke gezindheid verloochenen, al les voor de katholieken, niets voorde anderen. Ziedaar waarom er van geen gelijk heid van >s,~nt mag gesproken worden. Inderdaad is het onze politieke tegen sprekers niet onbekend dat wij, liberale en vrijzinnige burgers, in alles en voor alles recht en gelijkheid vragen Wij willen dat er gelijkheid heersche niet alleenlijk wanneer het de uitdeelin- gen betreft der toelagen voor de schoolhelpende maatschappijen, maar ook wanneer het geldt toelagen te ver- leenen aan maatschappijen van onder- lingen bijstand, aan muziekmaatschap pijen of andere maatschappijen van vermaak. Te Aalst, te Geeraardsbergen en in bijna al de gemeenten van ons arrondis sement, kent men uitsluitelijk de katho lieke maatschappijen van onderlingen bijstand om deel te nemen in de hulp gelden verleend door de besturen zijn de liberalen, de demokraten en socialis ten geene burgers zoowel als de katho lieken? Te Aalst, verkrijgt het katkoliek mu ziek eenen geldelijken onderstand van 2500 franken jaarlijks en het liberaal muziek zero En zoo is 't het gansche land door. De Heer Woeste weet dus zeer wel hoe gevaarlijk voor zijne vrienden het recht van Gelijkheid zou ingeroepen worden, hij vreest dat de linkerzijde aan zijn voorstel van wet eene grootere uitbreiding zou kunnen geven, en niet alleenlijk aan de toelagen voor onder wijsinstellingen maar ook aan alle an dere toelagen der gemeente zou willen toepassen. Kortom, de heer Woeste weet dat er enkel twee middelen bestaan om recht en gelijkheid in het bestuur der ge meente te brengen, ofwel de vrijheid der gemeentebesturen ontnemen in za ke van geldelijde toelagen door regle menten en andere wettelijke maatrege len ofwel de Evenredige Vertegen woordiging in de gemeente kiezingen instellen. Het eerste middel verwerpt hij omdat het belang der katholieke partij vrijheid eischt om onrecht te be houden het tweede middel verstoot hij omdat Evenredige Vertegenwoordiging voor gemeente kiezingen de katholieke heerschappij voor altijd buiten het land moet verbannen. Ten slotte, de wet Woeste Nr 2, moet voor alle klaarziende burgers, voor al len overtuigde liberaal een nieuw be wijs uitmaken dat de toekomst der libe rale partij afhangt van de Evenredige Vertegenwoordiging voor de gemeente- kiezing omdat zij alleen de voorrechten en het favoritism in gemeentebestuur zal afschaffen, omdat zij alleen aan het volk gelijkheid en rechtveerdigheid kan verschaffen Jules Rens Volksvertegenwoordiger. De tzar heeft aan de reactionnairen toegegeven. Hij heeft de Doema ont bonden. De tzar verklaart den oorlog aan 't Russische Volk. Na veel beloofd en weinig geschonken te hebben, komt hij met een pennentrek zijn geschenk te verbrijzelen. Die daad kan schrik kelijke gevolgen hebben. De Doema waarin het Russische Volk zijn laatste hoop had gesteld om meer rechtvaar digheid en gelijkheid te bekomen, om tegen die wreedaardige bureaucratie den strijd te voeren, is niet meer. Maar de gewichtige woorden door Sir Henri Campbell Bannerman, hoofd van het engelsch ministerie op de interpar lementaire vergadering uitgeroepen. De Doema is dood, leve de Doema galmen reeds doorheel Rusland, door heel Europa. Zullen zij invloed oefenen te Peterhof en de keizer van Rusland tot betere gevoelens brengen daar is veel aan te twijfelen. Maar in alle geval zullen die woorden, door de ver tegenwoordigers van alle beschaafde natiën met geestdrift toegejuicht, aan het vernederde volk van Rusland doen kennen dat de vertegenwoordigers van al de beschaafde landen met hen zijn en hen aanmoedigen in den strijd, dien ze tegen hunnen tzar verplicht zijn te Deze wet is nu sinds een jaar in voege zij wordt dagelijksch toegepast en het is nu het oogenblik zich af te vragen of zij aan de verwachting van eenieder heeft beantwoordt. Over 't algemeen is men het eens om te besluiten dat de wetgever op maatschappelijk gebied een groote stap heeft vooruitgedaan met een einde te stellen aan het oud regiem. Wanneer zich heden een arbeidsongeval voor doet, is het slachtoffer altijd verzekerd van eene vergoeding. Men verplicht hem niet meer, om eene vergoeding te bekomen, van eerst te bewijzen, wat in de meeste gevallen onmogelijk is, dat het ongeval voorgekomen was door de schuld of de onvoorzichtigheid van den meester. Van den anderen kant is de meester van alle verantwoordelijkheid ontlast door het storten van eene jaarlijksche premie aan de eene of de andere verze keringsmaatschappij Nochtans is die wet verre van vol maakt te zijn. In vele gevallen is de vergoeding door de wet vastgesteld onvoldoende en brengt ze ware onrecht vaardigheden te weeg. Zoo bijvoor beeld een werkman sterft in een arbeids ongeval. Volgens de wet heeft zijne weduwe recht aan een pensioen dat gelijk is aan 30% van zijn dagloon. Dit pensioen zal voldoende zijn wan neer het slachtoffer eene weduwe zon der kinderen achterlaat, of waarvan de kinderen reeds iets kunnen inbrengen. Maar de arme wroeter laat eene vrouw achter met een aantal kleine kinderen. Zal iemand durven beweren dat het kleine pensioen dat de wet haar toelaat eene voldoende vergoeding is. Eene z00 schreeuwende onrechtvaardigheid heeft de Wetgever niet afgekeerd. Zie hier nog een ander gebrek der Wet wanneer het slachtoffer blijft leven, heeft het recht aan eene vergoeding die berekend wordt in eene rente gelijk aan de helft van het verschil tusschen het dagloon dat het op het oogenblik van het ongeval won en het dagloon dat het nog zal in staat zijn te verdie nen. En ziehier het gebrek in de toe passing. Nemen wij bij voorbeeld een werkman die 2,50 fr. per dag wint zijne drie vingers worden afgedraaid. Na 5 maanden is de wonde genezen. Gedurende dit tijdstip betaalt de ver zekeringsmaatschappij hem de helft van zijn dagloon omdat hij niet in staat is te werken. Dan wordt een dokter aangeduid die gelast wordt met de vermindering van arbeidskracht van het slachtoffer te schatten. De dokter schat dat de werkman nog b. v. 75 waard is van te voren, 't is te zeggen wat zijne arbeidskracht 1/4 ver minderd is. De vergoeding wordt vast gesteld als volgtte voren won hij 2,50 ir. nu zal hij een vierde minder win nen, dus heeft hij recht aan eene dage- lijksche vergoeding van 0,31 fr. Dit alles is heel juist. Maar er is iets waarvan men geene rekening houdt zal die werkman, die drie vingers kwijt is, zich in de zelfde voorwaarden bevin den om werk te vinden als diegenen waaraan niets ontbreekt. In het algemeen zal de patroon, die te kiezen heeft tusschen eenen volledi- j*en werkman en een gebrekkelijken, dezen laatste niet aanvaarden. Vooral wanneer er overvloed is van handen, zal de gebrekkelijke weinig kans heb ben van werk te vinden. Hier heeft de toepassing der wet aan het doel van den Wetgever niet beantwoord. Arm Frankrijk arm Frankrijk zoo lamenteert het Aalstersch orgaan der Woestisten De Denderbode arm, goddeloos Frankrijk, dat gebukt gaat onder milliarden schulden, dat de ban kroet te gemoet loopt, dat meer en meer vervalt Het medelijden der klerikalen is op recht komiek, arm Frankrijk zeggen ze, dat wil immers toch zeggen dat in Frankrijk de inwoners rampzalig zijn, dat ze verdrukt worden, dat ze honger lijden en hunne lasten niet meer kun nen betalen, omdat de republikeinen er de regeering in handen hebben. Arm Frankrijk dat wil voor die Woestisten zeggen, dat wij Belgen ons gelukkig mogen achten te leven onder de klerikale heerschappij Arm Frank rijk Ziet eens naar onsin Belgie leven alle menschen gelijk.,., (ik ging bijna zeggen gelijk God in Frankrijk) in Belgie leven alle menschen in weelde, in Belgie moet niemand lasten betalen, de werklieden winnen er hoog loon, de burgers zien hunne zaken floreeren, de landbouwers hebben geld in over vloed engeitenbonden. Arm PVankrijk In Belgie troont de Justicie op den hoogsten trap, dank de zorg der klerikalen en de medewer king van bladen als Denderbode in Belgie heerscht de gelijkheid tot zelfs inde kieswetten in Belgie is er geen enkele pastoor die zich met politiek bemoeit of erfenissen zou willen inpal men in Belgie wordt het onderwijs opgehemeld, de wetenschap vereerd en de broederlijkheid door de klerika len toegepast tot broodroovens toe dank zij de klerikale regeering Arm Frankrijk In Belgie zijnde schulden onbekend, de misdaden be staan er niet, de gevangenissen staan ledig, de rechters weten niet wat doen, de bedelaarsgestichten worden geslo ten en in lusthoven herschapen. Arm Frankrijk dat gebukt gaat onder het militarism hoe moet ge Belgie benijden dank aan de klerika len is hier niemand soldaat of garde civiek tegen zijn goesting wij betalen geen centiem voor kanonnen, geen centiem voor paarden, noch mannen. In Belgie zijn de kazernen veranderd in magazijnen de geweren in blaas pijpen om het zwart uit de hoppe te schieten en indien er nu weer 500 mil- lioenen gaan uitgegeven worden aan nuttelooze forten, dank aan de Woes tisten, dan geschiedt zulks maar om werk te verschaffen aan duizenden werklieden die anders in vreemde landen naar werk zouden moeten gaan zoeken, iets dat onder de klerikale re geering der Woestisten nooit is ge beurd. Arm Frankrijk wat zijt ge misera bel in vergelijking van het gelukkig, weelderig Belgie. Zeker heeft de kleri kale regeering de Staatsschuld tot meer dan 3 milliarden vermeerderd, maar voor de Woestisten is dat een bewijs van rijkdom in Belgie, een bewijs van armoede in Frankrijk En zoo geluk kig zijn we hier in ons land, datWoeste eene wet voorstelt waarbij het in het vervolg aan de kinderen die de gemeen tescholen bezoeken verboden zal zijn honger te hebben en de overheden die voedsel zouden verschaffen aan die kinderen gestraft zullen worden met boet en gevang, vermits volgens de Wet Woeste nr 2, de kinderen geen honger mogen hebben. Arm Frankrijk en Rijk gelukkig Belgie! en vooral Rijk,gelukkig Vlaan deren Ja, Vlaanderen ligt onder den hiel der klerikale partij, onder den hiel der Woestisten en daarom Rijk, gelukkig Vlaanderen Maar als het geringe boerken, bij den grooten eigenaar zijne pacht gaat betalen is het met geld door hem of zijne zonen in Frankrijk gewonnen, als men in de handen van een nederi- gen boer van het rijk, gelukkig, kleri kaal Vlaanderen een goudstuk ziet, is het een Fransch goudstuk, want in het rijke Vlaanderen is er voor den boer geen enkel goudstuk te winnen. In Belgie krijgen de afgesloofde werk lieden een pensioen van 9 centen daags, in Frankrijk zullen ze 1 frank daags hebben. Gelukkig Belgie Arm Frank rijk Hoe klerikaalder een land is, hoe grooter de onwetendheid, de armoede, de bedelarij en hoe talrijker de misda den. In Rusland woedt het fanatism, de dweepers der Russische kerk beheer- schen het, daar worden dagelijksch duizenden menschen vermoord, daar is de onwetendheid nog algemeen, daar is de revolutie in aantocht. In Turkije woedt het Mahometaansch fanatism, daar heerscht de bloedhond Abdul Hamid, die met genoegen dui zenden Christenen laat vermoorden in Armenie. In Spanje is het Roomsch fanatism almachtig, het bijgeloof vervangt er de wetenschap, nergens loopen er meer bedelaars, meer bandieten De Woestisten en Denderbode zou den beter hun medelijden plaatsen in het arme klerikale Vlaanderen dan in Frankrijk. Hun medelijden is valsch en verlept. Eenige dagen geleden viel mij toe vallig het klerikaal bladje De Volks stem van Aalst, in de handen. Ik beken het volgaarn, tot hiertoe had ik nog nooit den moed gehad dat pastoorbladje eens te lezen. Maar nu dacht ik aan de woorden van een kame raad die nog al veel met de buitenlieden in betrekking komt. Ge moet, zegde hij, trachten dezelf den schrijftrant te volgen in De Volks vriend als in De Volksstem want die manier van schrijven valt goed in den smaak der boeren. En vol moed begon ik nu De Volks stem te lezen, daar ik bijna overtuigd was er een zeker nut voor onze zaak uit te trekken. Maar eilaas nog was ik aan 't einde niet van de eerste bladzijde of het proza van dat bladje deed mij walgen. Ik had gedacht dat het aan ons volk de gezonde rede predikte, dat het door ernstige behandelingen hunnen geest trachtte te ontwikkelen, dat 't voor een edel doel streed, voor vooruitgang, voor volksontvoogding, voor iederswel- zijn. Maar neen, wat las ik persoonlijk heden, verwijtingen, laster, naamlooze schimpen. Ik zag daar, dat het zijne tegenstre vers uitmaakt voor al wat slecht is,voor dieven, brandstichters, moordenaars

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksvriend | 1906 | | pagina 1