Mononkel Zwinten
De Volksvriend van het Arrondissement Aalst
Het 8 uren-werk.
Evanqelie van den Zondaq.
Geeraardsbergen
Uit Sottegem.
Landbouwbelangen.
TurnclubHelp u Zelve
V»
Verklaart dat bovenstaande dagorde
aan de drukpers zal medegedeeld wor
den.
De SecretarisDe Voorzitter
DU WAEItTS. A. UEVÈZK.
De socialisten willen het acht-uren-
werk, in afwachting, dat ze het zeven-
of zes uren werk eischen.
Natuurlijk zijn hunne aanvallen be-
zonderlijk gericht tegen de liberalen,
die slechts verlangen dat de werkuren
van den arbeider geleidelijk zouden
verminderd worden,, naar gelang der
omstandigheden, de eischen van de nij
verheid en de natuur van het werk.
Dat toover-uur 8, is maar bluf, oogen
verblinding, want terwijl de kopstuk
ken der socialisten in het geheel niet
werken, doen ze in hunne coöperatie
ven hunne bakkers, wevers enz. arbei
den zoolang, ja, soms langer, dan de
werklieden van bezondere n ij veraars
het moeten volhouden.
Overigens hun toover-uur 8, wordt
reeds door sommige ultra-socialisten
als een bespottelijke eisch aanzien, iets
dat nog enkel gevraagd wordt door de
achteruitkruipers der socialistische par
tij, al wie in de roode wereld wil door
gaan als een man van zijn tijd moet
ten minsten het 6 urenwerk vragen,
gelijk de syndikaat-mannen in Frank
rijk. Onze socialisten zijn dus nogverre
achteruit bij de primussen der zooge
zegde werklieden partij.
En die mannen met hun zes-uren
werk zijn op hunne beurt zoo belache
lijk, als hunne naloopers, want zes
uren daags \Verken, als er zoovelen
zijn buiten en in de partij zelve die lek
ker leven zonder iets te verrichten, is
toch buitensporig en als het sociaal
grondbeginsel algemeen toegepast zal
worden, mag men ér op rekenen dat
4 uren arbeid meer dan voldoende zul
len zijn.
Maar dan zullen er weer ontevrede
nen zijn, omdat er nog altijd op den
aardbol zullen loopen en in de socialis
tische lokalen,die van 'tvier uren-werk
den brui geven en liever groote volzin
nen over het werk uitkramen, dan er
zeiven aan mee te doen, en hunne dui
men over elkander draaien, als pater-
kens die voor ons ziele zaligheid bidden
en daar dik en vet bij worden.
Om het kort te maken en alle verdere
beknibbelingen scheuring te vermijden
zullen de meest vooruitstrevende socia
listen verplicht zijn om iedereen tevre
den te stellen in hun programma te
schrijven
Art. 't Zal over ander dag zon
dag zijn en 's maandags zal er niet
gewerkt worden.
Als met zulk punt op hun program
ma de socialisten de wereld niet vero
veren, zal het enkel zijn, omdat de
wereld hun kwakzalvers-bombast wan
trouwt.
Vermindering van werkuren, vragen
de liberalen, omdat deze van liever
lede kan verwezentlijkt worden" Maar
zoo dom als het is te willen bevelen,
dat niemand 's zondags zal werken,
zoo dom is het door de wet te willen
bepalen dat niemand meer dan 8 uren
daags zal mogen arbeiden.
Het is onbetwistbaar, dat men streng
moet zijn op den arbeid van kinderen
en vrouwen, ja, men is thans niet streng
genoeg, omdat kinderen en vrouwen
zwakker zijn en te lange arbeid nadee-
lig werkt niet alleen op hun lichaam
maar op hunnen geestdaarom zeggen
de liberalen de plaats van het kind is
in de school, de plaats der vrouw in
haar gezin, niet in de fabriek
Mengelwerk van den 5 Oogst 1906.
EENE KAROTTE
door
II. De Cock-Creten.
IV.
Iloe Mononkel zonder hoed en zonder
pijp geraakt en te Hasselt aanlandt
Wat is dat. coupon
Uw vaarbiljet.
Mononkel haald<- het met lange vingers
uit zijne kamisooltesch.
Wel, gij hebt een biljet van de eerste
klas.
Hoe anders Ik ben burgemeester van
Rombroek, moet gij weten.
- Ja, ja. glimlachte de bediende.
Mononkel trok eene cigaar uitdetesch
en zei ik ga vuur halen bij de eerste herberg
waar de wagen stil houdt.
-- Wilt gy volstrekt smooren, vroeir de
garde, ga dan te Munsterbilsen de derdeklas
in.
Ja, zei Mononkel, ik wil niet met dat
cnnaillevolk hier blyveu zitten. En te Muns
terbilsen bracht hemde wachter in eene an
deren wagon, en daar begon hy te smooren.
Doch daaruit afleiden, dat elk bedrijf
aan vrouwen zou verboden zijn, ware
het princiep te verre drijven en aanlei
ding geven tot misbruiken.
Evenzoo met de vermindei ing der
werkuren, deze is thans in de meeste
nijverheden noodig, en kan en zal ge
schieden maar men moet daarbij reke
ning houden van de wetgeving betref
fende die zaak in de naburige landen,
van de medediging, van de i wil der
arbeiders zeiven
't Is zoo gemakkelijk het volk aan
lokkelijke plannen voor te leggen, de
massa kasteelen in de lucht te beloven
maar zoodra er spraak is van toepas
sing zijn het de socialistische meesters
zelve, die er hun poliviën aan vagen
en met de pastoor zeggen luistert naar
mijne woorden, maar ziet naar mijne
daden niet.
We moeten niet ver loopen om daar
om talrijke voorbeelden te hebben.
Met al dien bombast laten eenvou
dige lieden zich beet nemen doch al
degenen die praktische dingen verkie
zen boven gezwets, mogelijke hervor
mingen boven ijdele beloften, zullen
zich aan de zijde scharen der liberale
strijders.
S. Lucas, 18.
Den Faniseeër en den Publikaan.
In al de pracht zijner godsvrucht; omhuld
met het waas der heiligheid, met al den
hoogmoed zijner uitstekende nederigheid,
rechts en links begroet door eenvoudige lie
den, (onderjukt door het zicht der andere
kleedy en geheime macht) t rad de Farizeeër
den tempel van Jerusalem binnen en stapte
statig op tot voor de gordijn van het heilig
der heiligen.
Heimelijk had hij links en recht gekeken,
in zijn hart de kleine menschen verachtend,
die in eenvoud des harten daar kwamen met
hunne geringe offeranden van tortelduiven,
lammetjes of andere kleine giften.
Hij zag daar ook den publikaan, die met
gebogen hoofd, beschaamd te treden in het
huis des Ileeren, aan den ingang van den
tempel bleef staan en berouwvol op de borst
klopte, zeggende Heere ik heb gezondigd
Heere ik wil goed ziin en inenschlievend,
maar ik l>en niet waardig tot U te komen.
De Fariseeër bad ook en zei; Heere ik dank
F dat ik niet ben als deze, Heere ik dank U,
dat ik geen zondaar ben.
De Farizeeërs van onzen tijd, dat zijn de
klerikalen, dat zijn de politieke priesters.
Trotsch en hoovaardig treden ze naar het
altaar, schijnen vroom en nederig, kloppen
op de borst, knielen en herknielen, bidden
dat hun tanden rammelen, bewonen paleizen
slokken in wat ze kunnen, zijn met g.»ud
en edelgesteenten beladen.
En die Farizeeërs ook staan voor het altaar
en zeggen, Heere ik dank u dat ik niet ben
als deze.
Van dezen is het dat Jesus zegde dat volk
vereert me met de lippen, niet met het hart.
Het slechtste wat u ooit kan overkomen is
in 'tzeel liggen met kwezels en kwezelaars
dan wordt ge bedrogen en Ix'stolen, belasterd
en bezwadderd. Jndïen ge ooit iets voorhebt
in uw gezin, schuwt dat. ras gelijk de pest,
want 'l is het verderf der familien, de plaag
der Samenleving.
Behoort tot gelijk welke denkwijze, maar
woest, oprecht, dan he< ft niemand l' iets te
verwijten.
Geeraard het orgaan der katholieke
Ivlauwaertsgilde die de grootsche...., Gul-
densporenfeesten inrichtte waarvan wy het
uitgebreid verslag gaven, is min of meer
gepeuterd over de echte beschouwingen die
dit verslag vergezelden en is beschaamd
over de handelwijze der katholieke volks
vertegenwoordigers en hoofdmannen in zake
van vlaamsche belangen te lang hebben
zij mogen schermen met hunne liefde voor
de vlaamsche taal en nog langer hunne kie
zers straffeloos bedrogen.
Al wat wij schreven over hunne facade
vlaamschgezindheid is echt en blijft recht,
al hunne vlaamsche opschriften in hun
fameusen stoet gedragen zijn oogenverblin-
Een jonge heer, eerste guit, die in ossen
handel dreef, en Mononkel extra kende, en
.ook om te smooren de derde plaats was bin
nen gegaan, reikte hem vriendelijk de hand
toedag heer burgemeester van Rombroek
God mynheer Jan, zijt gy datwat geluk
u hier aan te treffen kom geef mij wat vuur
aan mijne cigaar.
Hebt gij nooit Hasselt gezien, begon de
guit.
Nooit, mijnheer Jan, en ik ben er van
zin nu af te tredenweet gij mij nergens
geene nieuwe drytooten te koop ik heb een
ongeluk gehad.
Ja wel, heer burgemeester, ik zal u
naar den hoedenwinkel vergezellen maar
gij blyft te Hasselt toch vernachten
Dat kan ik wel doen.
Ondertusschen bleef het konvooi te Hasselt
stil, en traden zii beiden het vaartuig uit, en
arm aan arm den steenweg af op de stad
aan. Een van mijnheer Jan zijne vrienden
kwam bij hen beiden. Mijnheer Jan
zei eenige woorden in het fransch tot zijnen
makker, die schielyk meteen lachend ge
zicht den Zomerbuin binnenliep bij de mu
ziekanten, daar verzameld om voor aan
staanden zondag eene repetitie te houden.
Stil! luistert eens! riep deze: eene
kluchtMijnheer Jan komt daar met eenen
boerenburgemëester aangeland, juist Sint
Niklaas. Gy moet u nu eens gedragen gelijü
het behoort, niet lachen verstaat gij. Gij,
sprak hij tot den muziekmeester, gij gaat
daar «Ie zaal in en doet eene flesch cham
pagne opdienen blijft maar drinken tot dat
wij by u zullen komen gy zult dan wel zien
dingWoeste, Bethune en De Sadeleer zijn
de eijanden der taal van den vlaamschen
boer, dat zullen zy laten zien, wij herhalen
't nog, met de aanstaande stemming over de
Coremanswet, en zooals altijd zullen de
Klauwaerts en Breydelszonen zwijgen als
een graf, dit laat Geeraard voorzien in zijn
nummer van 29 Juli. schrijvende
Klauwaerts en Breydelzonen, zullen
voort doen zooals zij gewoon zijn, vrij,
vrank (hum hum hum hum atisch
en dapper de belangen der katholieke vlaam
sche zaak voorstaan, daar, hoe en wanneer
ze 't noodig zullen denken.
Dit willen zeggen wanneer Woeste en
consoortenhet lUHHli^zullen «leuken,
want iedereen weet dat aide potaarden
katholieke vlaamsche leeuwkens maar noo
dig mogen denken, wanneer hunne geld
schieters hun denken goedgekeurd en gewo
gen hebben. Altijd onder den hiel dergrooten
hoe antivlaamschgezind ze ook zijn mogen
om der wille van het smeer, dat is de leuze.
lieden Zondag heeft het Vlaggefeest der
katholieke Klau waertsgilde plaats, misschien
zullen de katholieken Senatoren en Volks
vertegenwoordigers op deGroote Meeting ter
dier gelegenheid in den Katholieken Werk
manskring belegd, hunne zienswijze laten
kennen over de hoogdravende vlaamsche
eischen der katholieken van Geeraardsber
gen, want zonder eenigen twijfel zullen al
de klerikale Representanten in onze muren
zijn om beloften en wy watergretig uit te dee-
!--n aan degenen die zoo slaafsch voor hen in
het stof kruipen.
Pol van 't Hemelrijk.
Wij hebben de eer Ued. met uwe familie
uit te noodigen tot het Gi*oot Turnfeest
welke wij inrichten in den Hof van 't Lokaal
Plezanten Hof op Zondag 5 Oogst aan
staande, om 4 uren zeer stipt.
Ons programma bevat de oefeningen uit
gevoerd op den kampstrijd van Marchienne-
au-Ponten de schitterende uitslag welke
wij'in dezen wedstrijd bekomen hebben doet
ons hopen dat Gij, door uw vereerend bezoek
aan het feest, den vooruitgang der Gram-
niontoise zult waardeeren.
Na het Feest Groot geprlvcerd Dol.
Namens het Bestuur
De Sekretaris, De Ontvanger,
Alb. Hens. De Smet.
De Voorzitter-Bestuurder,
R. Fischlowitz.
NB. In geval van slecht weder zal 't Feest
plaats hebben in de Zaal.
Programme de la Fête i
lrc Partie
1. Postillon.
2. Concours de Section par les Pupil les,
(lr prix).
3. Boxe par les adultes, (lr prix d'oxcellence)
4. Ballet chinois, pupiiles, (lr prix).
10 minutes de repos.
2° Pcrtie
5. Concours de sections par les adultes,
(P Prix).
Mouvement:; d'ensemble imposes.
I) Ree.
c) Sautoir.
0. Exereices au fleuret.
a) Logons.
b) Assaut entre Amateurs.
7. Poses de Lutte.
8. Pyramides, (lrprix d'honnour).
Geeraar«l.sl>ergei&. Naar wij ver
nomen hoeft Mr Lucien Hooghuys onzer stad,
in de wedstrijden der Schilderschool van
St. Josse-ten-Noode-Brussel, den lc prijs met
groote onderscheiding bekomen.
Onze Ijeste gelukwenschen aan den primus
en zijne geachte ouders.
Eureka De slimme Beiaard heeft het nog
eens gevonden beweert dat zeeversblad nu
niet dat de Fransche framassons, daarin ge
holpen door de Belgische vrijmetselaars,
meer dan duizend vrije katholieke scholen
komen te sluiten in Frankrijk Wat hebben
wij Belgen nu te zien met hetgeen er in
Frankrijk gebeurt en wat heeft vooral de
onnoozele Beiaard zich daarmede te be
moeien
Maar wat gezegd, Beiaard van hetgeen
gebeurt in ons gebenedijd landeken. waar
alles behalve op de perfekste wijze geschiedt
Is daar geen stof genoeg om uwe vriendjes
tot stuiptrekkens toe op 't pijnbanksken te
zetten Doch, vooral nog bepaal ik mij u te
wat u te doen staat. J£n gy, gjng hij tot de
muziekanten voort, in twee rijen den tuin
uit tot aan den ingang wacht daar tot dat ik
u zal teeken doen van te spelen. Gij kent het
hollandsch nationaal lied
Wien Nederlandschbloed in d'adren vloeit.
Van Vreemde smarten vry enz.
Wel dat vangt gij aan de basinstrumen-
ten kunnen spelen of zingen, gelijk gij dat
goed vindt. Hiermede trok hij Mononkel
Kwinten en mijnheer Jan te gemoet den
steenweg op naar Heeren, hij naderde hen
en zegde, ik weet niet of wij vandaag de eer
niet hebben den heer Burgemeester van
Rombroek te Hasselt te ontmoeten
Jawel, zei Mononkel, ik ben de burge
meester van Rombroek.
Goede God en de guit, nam hem bij de
hand,wat vreugde uwe gestrengheid hier ten
lande te zien
Gy kent mij dan vroeg Mononkel.
Of ik u ken, heer burgemeester? Gij
zijt immers de heer burgemeester van Rom
broek. ziet ge wel en uwe kinders, hoe ma
ken het die
Mijne kinders ik heb geene kinders,
ik ben nog jongman.
Juistjuistdat wil ik ook zeggen uwe
kinders, dat is te zeggen uwe gemeentena-
ren? Want uw bestuur is waarlijk een vader
lijk bestuur van zoo lange jaren. Ik heb u,
zoo ik meen, in den Haag nog aangetroffen
In den Haag 1 daar ben ik nooit ge
weest.
Juistjuistdat wil ik ook zeggen, uw
naam als burgemeester
vragen hoeveel officieele onderwijsgestich
ten onze brave katholieke kopstukken in
België reeds afgeschaft hebben sedert 1884
en hoeveel onderwijzers zij sedert hetzelfde
jaar af op straat hebben gezet.
Anderzijds, waarom moet je altijd dien
vreemden zeever aan je lezers opdisschén,als
ge stof genoeg vindt, voor "t opstellen van
uw blad, bij ons plaatselijk model-gemeente
bestuur Waarom moet je, die voor recht
vaardigheid strijdt, je vriendjes sparen
Ware ik in je plaats, ik deed den diep be
proef de lasten betalers van Sottegem uit
schijnen hoe hier met onze duurgewonnen
centen wordt omgesprongen.
Immers, zijn het niet onze fijnvrome ka
tholieke gemeenteraadsleden die,door hunne
groote bevoegdheden en wijs beleid in zake
exploitatie der electriciteit, de gemeente
Sottegem gansch ten onderbrengen Zijn zy
het niet die, toen er sprake was de electrici-
citeit in te richten, de wijze en nochtans ge
gronde raadgevingender liljerale minderheid
Oioewei daaronder meer lie voegde mannen,)
verwierpenPZijn zij het niet die den dienst d< -r
electriciteit ontredderden door hem aan de
zorgen toe te vertrouwen van aansch onbe
voegde bedienden,tot dusverre dat, slechts na
4 jaren exploiteeren,alles versleten en gebro
ken is en de alles behalve rijke en bloeiende
gemeente Sottegem, hoewel over «Toote in
komsten beschikkende, hare schulden.in dit
zelfde tijdstip met ongeveer 200,000 zegge
tweehonderdduizend frank heeft zien aan
groeien? ziin het diezelfde competente raads
leden niet die, de slechte gevolgen hunner
algeheele onbevoegdheid inziende, na lang
lieraadslagen tusschen vriendjes in den ka
tholieken kring, er eindelijk toebesloten zich
kost wat kost van den electriciteitsdienst te
ontmaken, en te dien einde, in eene zelfde
zitting van den Gemeenteraad en weer on
danks de raadgevingen der liberale minder
heid, het lastkohier goedkeurden, waarbij de
exploitatie der electriciteit van en met 1 Oc
tober 1906 af, onder zeer onvoordeelige voor
waarden voor de gemeente, wordt overge
dragen, aan eene vreemde vennootschap Ik
zeg,Beiaard;onder zeer onvoordeelige oom •-
waarden,inderdaad de vergunninghoudende
vennootschap betaaltaande gemeente slechts
5t. h. intrest op een kapitaal van 150.000
frank per jaar verbruik en alle door den ver
gunninghouder noodig gevonden verande
ringen op hare kosten uit te voeren! Zal de
gemeente met hare 7500 frank intrest, de
jaarlijks noodig geoordeelde werken kunnen
uitvoeren Geheim Hoe zal zij haar kapi
taal amortiseeren Regeheim-! Zeg slimme
en vooruitziende Beiaard,staan wij hier niet
.voor eene aanstaande bankroetPRe regehei m
De goedwillige lastenbetalers van Sottegem
worden wellicht daarover breedvoeriger in
gelicht.
Kunt ge me niet zeggen, vriend Beiaard,
hoeveel onze gemeenteschuld voora l nog be
draagt! Ik geloof wel dat wij reeds over 't half
millioen zijn, en dit alles door de fout van de
fijnvrome Gemeente-deputes waarmede wii
sedert meer dan 30 jaren begunstigd en benijd
worden In zake financiën, wellicht gaan
onze Sottegemsche primussen het huidig
kabinetshoofd, de nieuw gebakken Graaf
De Smet De Nayer, nog te bóven.
Wil je, Beiaard ook zoo goed zijn kond te
maken hoe het staat met de kermis-affiches
van Sottegem Staan de financien der ge
meente dan zoo slecht, dat je vrienden de
daartoe noodige geringe kosten moeten be
sparen om de twee eindjes van 't jaar aan een
te knoopen Mij is nochtans bekend dat er
evenveel luisterlijke feesten als op voor
gaande jaren zullen gegeven worden! Zal het
misschien volstaan het jaartal van de zoo
goed gelukte en alomvei•maai -de kennis-a f-
fiche van verleden jaar te veranderen In
dit geval, en ware ik in je plaats, ik ried den
vriendjes aan een concours uit te schrijven
voor de inwoners die nog de zoo goedgelukte
n alom vermaarde kunstaffiche van ver
ledenjaar bezitten, dat ware immers eene
groote aantrekkelijkheid te meer voor do
reeds zoo talrijk voorziene Kermisfeesten
Wat schoon vooruitzicht niet waar, vriend
Beiaardvoor de neringdoeners Als ze nu
maar content zijn
Tot weerziens, vriend Beiaard.
Dreyfus.
De manier waarop de betaling der melk
geschiedt in de samenwerkende melkerijen,
schijnt bij eerste opzicht zoo eenvoudig dat
men moeite heeft om aan te nemen dat er
melkeryen zijn, welke fantatische berekenin
gen maken om de oogen hunner leden te ver
blinden.
In bijna al de melkerijen wordt de rijkdom
der melk bepaald doormiddel van den boter-
meter van Dr Gerber.
Ah, ja heeft de koning al van ons ge
sproken, toen wij onzen jubile vierden, zie
Mononkel.
Juistjuistdat is het ook, eenen jubilè
van vjp-en-twintig jaar burgemeester
schap.
Waarvan weet gy dat het een jubilé
van vijf-en-twintig jaar was
Wel, heer burgemeester, al de dagbla
den van Belgie hebben er van vol gestaan.
Gij zoudt zeggen, antwoordde Monon
kel Kwinten met eene dichterlijke fierheid.
Het spel komt op den wagen, zei mijn
heer Jan, ga maar voort, vandaag gaan wij
eens lachen
Eene schuiftrompet blies ondertusschen
eene schaterende kwint, ut, mi, sol,
Wat is dat vroeg Mononkel huiverig.
Wel, heer burgemeester, hernam mijn
heer Jan, dat is onze harmonie, die daar te
wachten staat om Uwe Gestrengheid te ont
halen.
Om ons te onthalen vroeg Mononkel met
twee groote en verwonderde oogeri
Ja, heer burgemeester van Rombroek, be
gon weer de guit, onze heer gouverneur dei-
provincie Limburg heeft ons de eer aange
daan een muziekfeest byte wonen; maar
zoodra hij vernam dat Uwe Gestrengheid op
reis was en te Hasselt ging aankomen, heelt
hij ons verzocht u te gemoet te komen. Het
is namens den heer gouverneur dat ik Uwe
Gestrengheid op het grondgebied van Lim
burg kon welkom heeten.
Mononkel stond als van den bliksem ge
slagen bezag mijnheer Jan, bezag de lucht,
bezag de boowen van den steenweg en sloeg
Door deze bepaling bekomt men niet het
botergehalte, maar liet vet gehalte van eenen
kilo melk. Nemen wij, bij voorbeeld aan, dat
900 grammen vet overeenkomen met 1 kilo
boter, 300 kilogr. melk, welke 33 graden ge
ven met den toestel van Gerber, zullen 9 k.
900 vet bevatten, overeenkomende met 10 k.
890 boter.
Denkilo boter aan 3 fr. genomen, zullen
deze 300 kg. melk, 10.890 x 3 32,67 fr.
opbrengen en de kilo vet zal betaald worden
aan
3267
3 fr. 30.
99
l)e melkerijen, waarde betaling op het be
rekend gewicht boter gesteund is, zullen de
boter aan 3fr. betalen, en deze, welke de ki
los vet betalen, zullen het doen aan 3,30 fr.
In beide gevallen krijgt de melkleveraar de
zelfde som.
Dat is eenvoudig, zooals men ziet, maar
voor zekere melkerijen, is het te eenvoudig.
Deze wijze van betaling werpt immers geen
zand in de oogen der landbouwers. En men
is er op uit te doen geloovcn aan de landbou
wers dat, uit genegenheid voor hen, de fabri
kant hunne boter aan zulken hoogen prijs
betaalt, dat hij er geld moet aan toesteken.
Met cyfers kan men inderdaad goochelen
en doen wat men wil.
Dat nijverheidsmelkerijen tot zulke handel
wijze hunne toevlucht hebben, is te verstaan,
maar waarom samenwerkende maatschap
pijen dat ook zouden doen, is moeilijk om be
grijpen. Misschien zal men beweren dat het
is om reden van de mededinging.welke som
mige melkerijen elkander aandoen, en uit
noodzakelijkheid, om meer en meer leden
aan te winnen, liet is droevig te moeten be-
statigen dat men tot zulke middels zynen
toevrucht neemt om het vertrouwen der
landbouwers te verwerven, want dat ver
trouwen is gouw te niet, van zoohaast de
handelwijze bekend is.
De wedijver onder samenwerkende mel
kerijen moet maar bestaan om de bereiding
te verbeteren, de hoedanigheid der boter te
verbeteren, den verkoopprijs ervan te ver-
hoogen, de winsten voor de landbouwers te
vermeerderen.
Men mag zeggen dat in 't algemeen daar
waar men genoodzaakt is, den prijs dec boter
in schijn te verhoo^en men om reden vaneene
slechte bereiding (Ier boter, verplicht is zand
in de oogen te werpen. Want het is niet aan
te nemen dat eene melkerij aan hare leden of
leveraars meer betale dan zij kan trekken
uit de boter, die zy bereid, of het moet zijn
met een weinig loffelijk doel.
In de laatste tijden, toen de prijs der boter
boned, n de 3 frank was, lie taalde men in
zekeiv nijverheids- en andere melkerijen den
kilo vet aan 3fr. 70. Wij hebben ons de moeite
getroost, de maandbriefjes van eenige leden
van deze melkerijen na te zien. wij hebben
hunne melk onderzocht, en wij bevonden,
hetgeen waaraan wij ons verwacht hadden,
dat menden rykdom der melk in evenredig
heid verminderd had.
B. v., melk, die 33 graden melk bevatte,
was aangeteekeml met 27.
In de melkeryen waar men rechtzinnig re
kening houdt, zouden 300 kg. van deze melk
aan 33 graden 9 k. 900 vet gegeven hebben,
die betaald tegen drie frank dertig, 32 fr. 67
zouden opgebracht hebben, terwijl in de mel
kerijen waarvan men het gehalte op 27 gra
den gerekend had, betaald wierd aan
3 fr. 70 den kilo vet en maar 300 X 27 X 3,70
—29 fr. 97 opbracht.
De hooge prijs van 3 fr. 70 per kilo vet ver
blindt de eenvoudige landlieden, terwijl met
der daad zij veel min ontvangen dan hun ver
schuldigd is.
Het is noodig, zulke handelwijze te schand
vlekken, die ten slotte, veel schade berok
kent aan de melkerijen die eerlijk betalen.
Indien de landbouwers, in plaats van zich
in zulke strikken te laten vangen, de moeite
deden eens uit te rekenen wat zii bekomen
per liter m"lk dien zii aan de melkerij leve
ren, zij zouden onmiddelyk ondervinden of
zij eerlijk behandeld worden en waar hunne
belangen best gevrijwaard zijn.
Lokaal Concordia Schoolstraat Aalst.
Do repetition zullen to beginnen van don 8 Augustus
aanstaande, regelmatig plaats hebben den WoehsiLu/
en den Vrydog van iedere week, telkens
a) voor de leerlingen, van 7 3/4 tot 9 uren 's avonds
b) voor <lo volwassenen van 9 tot 10 1/2 u. 's avonds.
In het belang; der Maatschappij en niet vooruitzicht
op feesten in net winterseizoen 1906-1907 te geven,
worden deleden vriendelijk verzocht al de repetition
bij te wonen, en slechts dan te ontbreken wanneer zij
hunne afwezigheid met gegronde redens kunnen recht
vaardigen.
Jongelingen die begeeren lid te worden kunnen zich
laten inschrijven op do dagen der oefenstonden, ten lo
kale.
ijlings in de handen maar hoe kon de heer
gouverneur toch weten dat wij op reis wa
ren
Niets zoo eenvoudig ging de guit voort, de
telegraaf heeft gespeeld.
Mononkel meende dat de telegraaf een bei
aard was vroeg met zeker wantrouwen
klokken die gij van Lanaken tot Brussel
kunt hooren
Oh, zoo gemakkelijk! ging de snaak voort,
die klokken zijn daar op ingericht, en luiden
altijd als er een bijzonder person naadje met
den ijzeren weg op gang is. Gij hebt er im
mers de proef van, lieer burgemeester, hoe
anders zouden wij uwe aankomst geweten
hebben en u te gemoet komen
Deze laatste opmerking sloeg Mononkel
den nek in 't is ook waar, zei hij, en stapt
aan den arm van mijnheer Jan den zomer-
tuin nabij. Ik wou, schudde Mononkel met
het hoofd, dat ik nu maar eenen hoed hadde
hoe zal ik mij blootshoofd bij den heer gou
verneur aanbieden
Bah dat is niets, zei mijnheer Jan, ik zal
u den mynen geven ik heb nog een reis-
klakje in den zak, dat zal ik aandoen.
Mononkel plaatste gewillig het bruin pol
kahoedje van mynheer Jan op het hoofd. Op
dit oogen blik kwam juist een priester voor
bij Mononkei meende hem te groeten, maar
daar hij den vooruitschietenden bek van den
drijtoot gewoon was, pakt hij mis en grijpt
in de lucht. Neen! dat ding begeer ik niet
oj) den kop! ook werpt hij 't polkahoedje weg
nog liever blootshoofd I die mode, die ver
domde mode zoo een hoed of geen, dat komt
overeen uit.
(Wordt voortgezet.)