<9
I" JAAR N 13.
VRIJDAG 5 APRIL 1895.
TUSSCHEN MAN It VROUW.
11. MONSEIGNEUR
DE AVERIvMANSZOON.
ïJ-
De slechte Gazetten.
WIE
ttëüv O
Srultkcr-Uitgcn
Mctrua Untt Wuffel, ffcofwlliutraat, 19, ft 3talflt
zs/mShH -i
Een abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 pa
jaar voor gansch het jaar. Voor Europa en de andere weretddee-
len 4 50 De Uitverkoopers moeten voor woensdag nel vereiscn-
le qetal bladen doen kennen. Pakken en brieven moeten vrachtvrij
toegezonden wordenOngeteekende brieven worden geweigerd.
Aankondigingen volgens accoord.
Ten Bureelc der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag omniddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn.
Vele Ouders
denken dat de kinders eens dat zij hunne eerste
communie gedaau hebben, aan hun eigen mogen
overgelaten worden.
Het eenigste waarvoor zij alsdan nog zorgen 't is
van ze 't een of't ander werk te verschaffen, en ze
zoo eenige centen te doen winnen.
En nochtans
dan meer dan ooit vaders en moeders, moet gij een
wakend oog op hen gericht houden.
't Is uwe plicht altijd te weten in welke plaatsen
en met welke personen zij verblijven.
't Is uwe plicht te zorgen dat zij hunne christene
gevoelens getrouw blijven en de kerk oppassen.
't Is uwe plicht te beletten dat uwe kinders met
te veel geld in den zak loopen, en zoo natuurlijk-
laat uit zitten.
Ik versta
dat een jongeling van 17 tot 18 jaar, na eenc week
deftig te hebben gewerkt, des Zondaags al eene
pint mag pakken, maar hoevelen zijn er niet die
op dien ouderdom het vierde ol het derde van hun
nen loon opdoen
Hoevelen zijn er niet, die op zekeren dag tot va
der ot moeder komen en zeggen Mijn loon geef
ik u voortaan niet meer... die is voor mij... Voor
hoeveel kunt gij mij wekelijks den kost geven
En wiens fout is het, vaders en moeders, tenzij
de uwe
't Is met uwe kinders van jougsal tot den ouder
dom van tien twaalf jaar niet te gewennen met
eenen eenvoudigen zondagceut tevreden te zijn dat
zij zoo haastig groote mannen zijn geworden.
't Is waar,
indien uwe kinders zoo gesteld zijn, 't is ook ge
deeltelijk te wijten aan 't slecht voorbeeld dat hun
van alle kanten gegeven wordt.
Waarom
ze dan toch zoo vroegtijdig naar de fabriek zenden
die 't meest altijd eene school van verderf is voor
de jeugd.
Waarom ze niet liever op eenen deftigen winkel
gezet, bij eenen braven patroon, waar ze niet al
leen den stiel van schoenmaker, schrijnwerker,
schilder, enz., zouden aanleeren, maar daarbij nog
gedeeltelijk hunne opvoeding zouden voortzetten
Maar neen
hedendaags, indien een kind van in de gemeente
school geene bijzondere begaafdheden toont, moet
het naar de fabriek, daar en is geen doen aan
En
indien men zoo al iets wonders in hem op
merkt, ah! dan schijnt het voor 't werk niet gebo
rendan zendt men het naar eenehoogerc school,
om zijne studiën voort te zetten ten einde later een
ambt van scribent of wat weet ik al te kunnen be-
kleeden.
Verre van mij
zulks ten vollen af te keuren.
Maar beken toch met mij, vaders en moeders,
dat men er hedendaags zooveel ontmoet, van die
half-geleerden zonder plaats, om u toch eens te
doen verstaan dat een kind met schoone hoedanig
heden begaafd, veel beter zijnen weg zal maken
door de wereld, met eenen stiel aan te lecren, dan
met te studeeren voor pennclekkcr of hulponder
wijzer.
Het werkmanskind
goed onderwezen in de school, dat wel de plichten
van eenen kristelijken werkman kent, zal veel be
ter op zijne plaats zijn in de Samenleving, en zal
veel meer genegenheid en vertrouwen verdienen.
Wat
ontbreekt er te veel op onze dagen
't Zijn kristelijke, goed onderwezene, treffelijke
werklieden die 't vertrouwen van hunne meesters
verdienen.
Geeft dan,
brave Ouders, uwe kinders aan de Samenleving
geeft ze aan deftige burgers en edelmoedige rijken;
rceft ze, en de verschillige standen zullen verbroe
deren. JEFKEN.
Vrouw. Petrus, waar, denkt gij, zal ons
broeder zijn leven eindigen
Man. Ziedaar, vrouw, eeno bekommernis die
mij noch dag noch nacht verlaat.
Vrouw. Welnu, zeg eens
Man. Ik hoop... en ik vrees.
Vrouw. Uwe vrees moet gij niet uitdrukken.
Ik kan gemakkelijk raden wat gij vreest... Maar,
eens rechtuit, Petrus, waar, hoopt gij, zal ous
broeder zijn leven eindigen
Man. VrouwTussclien de muren van
Wcstmalle of iets dergelijks.... bij de Trappisten i
e
Mirabüis Deus in sandis suis! dat is latijn men-
schen, en dit wil zeggen dat onze Lieve Heer won
der is in zijn merteleers In do gazet van de
Vischmerkt, zondag laatst, staan d' eerste -mirake
len! Wij hadden wij altijd gemeend dat do Duivel
alleen hem die mannen aantrok, of de duivel en
zijn duivelinnc: (Serpentes ctvolucres!) maar nu is
de vinger Gods klaar te zienLuistert
Men vcrzchrtf?) 't Aalst dat 8 dagen voor de
Balloteering, vier Woestistten iu een herberg(?)
zedenZondag wordt Pastoor Daens verbrand
En 10 dagen nadien alle vier lagen op 't kerkhof.
Wij hadden nog gehoord van Heilige die men-
scheu van de dood deden verrijzen, maar de II.
merteleer van 't Nieuw Testament.zendt ze naar
'd eeuwigheid. 'tZal wol daarvan zijn ook dat Tan
te Rozeken opgetrokken is in den gezegenden ouder
dom van 102 jaren, z' Had sedert twee jaar eenen
geweldigen afkeer van ketters en ehismaticken.
Maar het is niet alleen op de redelijke schepse
len dat de wraak des Hemels nederdaaltEen an
der treffende zaak, die niet kan geloochend worden
i gazetten van M. Woeste riepen gedurig moord en
brand tegen Ohipka, en eenigen tijd nadien, die
vier gazetten lagen dood, dood uitgestrekt nevens
de gazet van M. Woeste.... Zijn dat fabels of zijn
dat gvoote waarheden?... Denderbode viert zijnen
jubilé van 50 jaar.
Een oudeTestamenter heeftbij een arme vrouw(?)
(Waar? ubinam?) het portret van Yulenspiegel
verbrand Wat staat er dien man te verwachten?...
ci Wij staan voor niets in.... Men spreekt van
aardige, geheimzinnige dingen.... De vrouw die
hem wilde bekoren is veranderd in eene.... stal-
keers, en ze rodeert rondom Dendermondc, want
z' is gezien geweest te Mespelare en op het Keur te
St-Gillis.
Alhoewel wij niet bijgeloovig zijn, zouden wij
voor geen duizend franks in de schoenen van M
Woeste willen zitten, want die man zal ook met
den merteleer af te rekenen hebben.
Dees week bad ik eens 's avonds kwaad gepeisd
van den merteleer, nog al groot kwaad, en en was
niet ralsch... en 's nachts werd ik van de mare be
reden.... Een madameken die gezeid heeft Gaat
bij pastoor Daens, is verleden weck van kledden
aangepakt en nu ligt ze nog met den scheurbek, en
zoo 't schijnt, moet ze brood van Antomus naar
't bureel van Chipka dragen wil zij er van afgera-
ken.
Wat er ons verwondert, 1t is dat die man met
't kwaad ommegaat, en dat zijn mirakelen van de
slechte soort zijn: Booze pertenMaleficeutia
toeren van Yulenspiegel... de zwarte kunste zal
't zijn tooverij of ketterij.... maar in alle geval
van den duivel.
Wij zullen er eens met de Catechismus moeten
opzittenen als het niet helpt, dan is het met ge-
wijden palm en met Paaschnagcls om doenNu
voor dees week gaan wij de zaak onder godsdienstig
opzicht onderzoeken.
Wij stellen eenige vragen en onze lezers kunnen
antwoorden.
1° Wat zijn afgoden?
2° Wat is superstitie?
3° Welke zijn de zonden tegen den 11. Geest. Legt
de tweede uit en past ze toe op 't geen de gazet
van Chipka schrijft.
DOOD VAN
De jonge Bisschop van het schoon Bis
dom van Brugge is Zondag rond G 1/2 ure
's avonds schielijk overleden.
Z. II. Petrus De Brabandere was gebo
ren te Oyghem, eene parochie van West-
Vlaanderen, den 25 September 1828, van
eene deftige en alleszins christene familie.
Na zijne schitterende studiën iu het klein
Seminarie van Roesselarc geëindigd te
hebben, trad hij den 1 October 1848 in
het Seminarie van Brugge, alwaar hij
priester gewijd werd den 21 Mei 1853, om
daarna zijne hooge geleerdheid nog te vol
trekken te Leuven.
Opvolgentlijk onderpastoor rau St-Pie-
ters en daarna van St-Marten to Ieperen,
werd hij door Mgr Malou,in October 1861,
uitgeroepen als Leeraar van Kerkelijk
Recht in het Seminarie van Brugge. Bij
den last van Professor werd hem in 1864
nog dien van Bestuurder van het Semina
rie opgelegd. Na kanunnik geweest te zijn
sedert 1867, werd hij pastoor der belang
rijke kerk van Thourout, welke plaats hij
slechts verliet om Vicaris-Generaal, en la
ter Aartspriester te worden.
Huisprelaat van Z. II. Leo XUI, in
1885, en Ridder der Leopoldsorde iu 1890,
werd hij als XXI0 Bisschop van Brugge
uitgeroepen den 18 Mei 1894.
Z. H. Mgr De Brabandere, zooals de
gewoonte reeds sedert 40 jaren bestond,
woonde Zondag liet schoon familiefeest bij
dat jaarlijks op de Eerste Communie aan
de arme kinderen gegeven wordt iu de
Christene Familie Halleux-Rylandts. Na
zijne vaderlijke aanspraak, vermoeid zijn
de, vertrok Z. H. en werd plotselings met
eene geraaktheid getroffen, die hem na
drij uren doodstrijd, ontstool aan de ach
ting en algemeene liefde van zijne pries
ters en diocesanen.
Zijne plechtige begrafenis en uitvaart
zijn gesteld op Donderdag, 4 April ten 10
uren.
en deugdzaam is; die goenc woorden genoeg vinden
om den spot te drijvenmctGod enzijne heiligen; die
aan onze Lieve Vrouw namen geven, bij het lezen
der welke ieder mensch die nog het minste kristen
gevoel in zijn hart voelt kloppen, zich moet veront-
weerdigen; die de schoone dag van de cersto com
munie willen veranderen in eene wereldsche feest;
die gedurig schrijven dat liet goddeloos onderwijs
moet verplichtend zijn dat de huwelijksbanden
mooton verbroken worden en dat in de plaats do
vrije liefde moet heerschcn
Het zijn die gazetten die den spot drijven met
alle gezag en alle overheid die alles wat voor den
burger, werkman of landbouwer door hunne tegen
strevers gedaan wordt weten te beknibbelen en af
te keuren; die gedurig zonder de minste reden de
werklieden opmaken tegen hunne patroons en zoo
de oorzaak zijn van de werkstakingen die zoo dik
wijls onze werklieden in armoede en ellende zetten.
En nogthans hoezeer worden die vuile en slechte
bladen niet verspreid Hoeveel werklieden
zijn er niet, bijzonderlijk in onze steden die zulke
gazetten dagelijks ontvangen Weten zij niet
misschien dat zulke bladen verboden zijn Bij
hoeveel werklieden en burgers vindt men die gazet
ten op tafel niet, en worden zij 's avonds niet gele
zen, ja zelf door de kinders voorgelezen
Ah ouders, peinst en overdenkt welk groot kwaad
gij daardoor ondersteunt peinst en overdenkt
welk kwaad gij aan uwe ziel doet en aan de zielen
van uwe kinders 't vervolgt.
li.
3.
Is er tegenwoordig zooveel zedenbederf in de
wereld, heeft liet ongeloof bij het volk zooveel
aangewonnen, groeit den haat tusschen werkman
en patroon dagelijks nog aan, het is grootendeels
toe te wijten aan de slechte schriften eu bladen
die door liet volk zooveel gelezen worden.
Op onze dagen inderdaad doet het kwaad toch
zooveel vooruitgang. Eertijds waren die vuile
schriften alleenlijk te vinden in de groote steden en
nog in klein getal, maar nu zien wij ze met honder
den en honderden verkoopen in onze kleine steden,
ja zelf, wij ontmoeten ze alreeds bij onze brave en
kristelijke werklieden van den buiten daar vindt
men er alreeds eenige die van die duivelscbe leer
stelsels doordrongen zijn.
Maar als wij spreken van slechte gazetten, is het
noodzakelijk dat wij hier een onderscheid maken.
Er zijn immers gazetten die door iedere katholiek
als slechte aanzien worden.
Het zijn die gazetten, wij zouden er hier veel
met den naam noemen, maar wij willen ze d'ecr niet
aandoen van in ons katholiek blad gedrukt te zien
staan, wij willen onze pen niet vuil maken met
hunnen naam te schrijven; het zijn die gazetten die
zich opentlijk verklaren tegen Godsdienst, Kerk en
Priester; die alle dagen lachen met al wat kristen
Pier. Jan, het gaat regenen.
Jan. Zoudt, Pier
Pier. Geen zout, Pier, maar water.
Wij lezen in 't Beknopt Verslag der Kamer van
Donderdag 28 Meert
M. Woeste. De behoudsgezinden hebben al
tijd toegegeven aan de rechtmatige eischen der
werklieden....
Weg met de twiststokers Dat zij bij de socia
listen gaan.
M. Daens. Gij zijt er naartoe gegaan.
Daarop gaan wij eenige vraagskens stellen.
1° Wie heeft er kiesvergaderingen gegeven die
gretig door de socialisten gevolgd werden
2° Wie heeft er te Geersbergen met het hoofd
der socialisten dezer stad gedineerd
3° Wik heeft er in de gangen der Kamers gedu
rig samenspraken met de socialisten
4° Wie in de Kamers wordt er luidruchtig door
de socialisten toegejuicht
5° Wie in de Kamers onderbreekt er op eonozoo
gemeene wijze als de socialisten
6° Wie heeft er een verbond aangegaan met de
socialisten
7° Voor aviin hebben de socialisten van Aalst,
Geersbergen en Ninove gestemd
8° Voor wien, gelijk bij de socialistenzijn allo
middelen goed, onder ander het princiep van Vol
taire Liegt en liegt maar op. er zal van do leugen
toch altijd iets overblijven
Die Wie zou dat misschien de vierde man
zijn
9° Die vierde man spreekt gedurig in do Ka
mers zonder eens te denken dat, waar zoovele oude
wijze zitten, de jongeré hoeven wat meer te zwij
gen.
En de kerel bediedt zich dikwijls van latijnsche
spreekwoorden; 't geeft mij wonder wanneer hij
eens zal uitroepen Nemo repente fit summits Ncn
dwazerik en kan op eens niet wijs worden en nen
kluchtmaker wordt op eens geen Staatsman
ZE DELES Christene Volkspartij, als uwe fa
meuze Wie t zoo rechtzinnig wil zijn in het vol
brengen van al zijne beloften als in zijne manier
van handelen met M. Woeste, ik wensch u profi
ciat met alzoo ne WIE
Snoeck,