^Wu I JAAR N' 14. Overweging. VRIJDAG 12 APRIL 1895. Het Fabriekmeisje. Zet u bij de liberalen en socialisten! Tusschen Man en Vrouw. De slechte gazetten. ©rukker-lKttgeucr flctruö tDan ttuffel, fcopolïhstraat, 19, U 3nlöt. Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongere kende brieven worden geweigerd, Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cent"1 Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. Vriend Lezer, Is er in onze hedendaagsche Samenleving iemand wiens lot betreurenswaardig is, dan is het toch wel het Fabriekmeisje. Nauwelijks 10 tot 12 jaren oud, ziet men het den boterham onder den arm en 't koffiekanncken in de hand, van in den vroegen morgen vertrekken naar de fabriek. 's Avonds is het soms acht, soms negen uren eer het moei en afgemat haar eentonig werk mag verlaten om ein delijk tot den kuiselijken kring weer te keeren. Is het dan op dergelijke wijze, dat de dochters onzer Werkmansklas zich wel moeten bereiden tot dc rol van echtgenote en moeder Is het wel op de fabriek dat zij al de edele ge voelens die hun 't hert bezielen moeten ontwikke len? Is het vrouwspersoon dan wel voor de fabriek geschapen Voorzeker neen Onder stoffelijk en bijzonderlijk ouder zedelijk opzicht is de fabriek het verderf onzer jonge doch ters. Hunne plaats is te huis bij moeder 't Is daar dat ze zullen leeren koken zonder veel onkosten, dat ze zullen leeren naaïen, wasschen, enz., ineen woord dat ze alle kemissen nuttig toch het huishouden zullen aanlceren. Wil dat zeggen dat eene jonge dochter hoegenaamd geenen stiel mag aanleeren tenzij ten huize Geenszins. Niets verzet er zich tegen, dat zij om den stiel van naaister, strijkster, handschoenmaakster,bloe- menmaakster, enz., aan te leeren, het vaderlijk huis verlaat, indien dit alles kan geschieden op •enen treffelijken winkel, waar hare deugd niets te vreczen en heeft, waar zij eene tweede moeder vindt. Zoo immers zal zij zich den middel aanschaffen om later, wanneer zij tot staat zal gekomen zijn haar bestaan te vergemakkelijken. Maar, ik herhaal het, geene plaats zoo verderfelijk voor onze jonge dochters als de fabriek. 't Is daar dat zij den waren familiegeest verlie zen. 't Is daar dat zij gedurig hooren wat hun altijd zou moeten onbekend blijven, dat zij al zien wat hun oogen bezoedelt en hun hert bederft. Ja daar is het dat zij meest altijd hunne deugd verlie zen. Hoe is het dan te verwonderen dat onze fabriek- werksters, in zoo een midden opgekweekt, veel liever ter herberg gaan dan ter kerk, dat zij in plaats van des 's Zondaags naar de patronagie te gaan en vespers en lof bij te wonen, naar 't een of 't ander bal of kermis trekken Waarom, ik vraag het U Vriend Lezer, zouden zij op 't einde der week gansch hunnen loon afgeven Waarom zouden zij niet veel liever hunne kosten koopen bij moeder en den overschot versnoepperen of vertee ren aan kleeren en mutsen, aan linten of paarlen van alle soort en kleur Waarom zouden zij des Zondags op tijd naar huis gaan, liever dan met personen van 't ander ge slacht op zwier te gaan Eerbied voor vader of moeder hebben zij immers niet meer! Eerbied voor kerk of priester is hun onbekend Zij denken slechts aan plezier, altijd plezier, niets anders dan plezier. En zeggen dat onze fabriekwerksters van vandaag, de huis moeders zullen zijn van den dag van mor gen Hadden wij dan ongelijk, Vriend Lezer, als wij u daar aanstonds zegden dat de fabriek voor onze jonge dochters een huis is van verderf? Neen, verre van daar Om onze innige overtuiging teenemaal uit te drukken, zouden wij wel moeten zeggen dat de fa briek voor onze jonge dochters de voorzaal is van d'hel Dat men dit eens durve zeggen in do tegenwoor digheid van Priester Keesen in 't Senaat. Ge zult er hooren van spreken JEFKEN. Menschén luistert De bovenstaande woorden werden woensdag ver leden in volle Kamers door den heer de Smet-de Naeyer, minister van geldwezen, naar 't hoofd ge slingerd van onzen vierden man 1 Ge ziet van hier hoe de socialistische volksverte genwoordiger van Aalst zattezweeten. Maar ge moest 'ne keer weten hoe M. de Smet om deze enkele woorden overkamd wordt in 't or gaan van de Visclimijn Men spuwt er vuur en vlam op, geene scheld woorden of ze worden hem naar 't hoofd geslin gerd; men tracht hem te doen doorgaan voor ee- uen hooveerdigen Volkshater, eeuen achteruitkrui per en wat weet ik al. Doch wat bewijst dit Wel dat de achtbare minister de vinger op de wonde heeft gelegd, dat hij den nagel op den kop heeft geslegen, want 't en is maar de waarheid die kwetst. 1° Door wie immers is die kortgerokte held ge kozen? ten zij door liberalen en socialisten. 2° Door wie wordt hij in de Kamers toegejuicht? ten zij door liberalen en socialisten. 3° Met wie stemt hij in de Kamers ten zij met de liberalen en socialisten. En zulke liefhebber neemt plaats bij de rech terzij 't Is ongehoord Ja, gij hadt gelijk, heer minister, waaneer gij hem zegdet de katholieke groep te verlaten, en al de ware katholieken van gansch ons arrondisse ment roepen u als eenen man toe Mijnheer de minister, jaag dien vent uit uw mid den, laat niet toe dat hij nog ooit op de vereeni- gingen der rechterzij verschijne Veeax. Veouw. Wat is dat 1... Met uwen kerkboek in de eene hand en uwen paternoster in de andere Man. Vrouw, 't is PaschenEn mijne con sciëntie is dees jaar als eene beerkuip Veouw. Ha ge zijtaan uw onderzoek van consciëntie Man. Zoo gij zegt.... en ik zit op eenen weer, waar ik niet doorkan Veouw. Zoo, zoo?... en wat is dat Man. Hardnekkig zijn in de boosheid... Veouw. Wil ik iemand naar de Arme Klaren zeuden Man. Ja!.... om gebeden te vragen... maar niet zeggen voor wie of waarvoor. Veouw. Maar Petrus, wees toch zoo bekom merd niet nopens dien PaschenOnze broeder zal ons wel overzetten. Man. Volgeern zou hij ons dienst bewijzen maar hy i» zonder ooreu... Veouw. 't Is waar!... Allons den eenen of den anderen avond gaan wij te samen eens probce- ren naar Herdersem. de hoofden verre zijn van hunne christene plichten te leven en alzoo aan de zielekens hun oud christen betrouwen in hunne Herders ontne men. Dus, menschen, luistert naar de venijnige tong niet van de foppartymaar blijft getrouw aan uwe oude, christeno vrienden. Snoeck. Met vreugde en fierheid nemen wij de volgende woorden op die ons gisteren werden toegezonden door een ouden tegenstrever Heer opsteller der Volksstem, Ik heb daar zondag het Land van Aelst doorloo- pen, en iets bemerkt dat ik waarlijk niet kan ver kroppen. Wat! De Volksstem uitmaken voor ver achte gazet, omdat ze daar ne keer schrijft over dat laken waarmee men menigeen een broeksken ge past heeft, zij heeft er immers niet gezeid dat dit onrechtveerdig of gestolen is, dat ware al ergeren als het nu maar eene rappigheid is waarvan ieder een spreekt in het arrondissement, waarom dan moeten die hooge mannen zoo koleerig zijn? Wij beweeren wij dat de Volksstem altijd alles in eer lijklieid en deftigheid doetnooit iemand verwij ten, maar alles vergeven en vergeten, en de sociale kwestie alzoo broederlijk oplossen; alzoo doet de Volksstem en die het contrarie zegt is een leuge naar, ofdat hij van Herdersem is of niet. Vriendelijke saluatie, mijnheer. G.... H. V. Een deftige en weldenkende priester zou tegen woordig in de Kamers wel van pas komen. De so- socialisten zijn abominabel uitgevallen tegen de leering van Jesus-Christus en de Heilige Vaders. Ware er daar een overtuigde priester om het Hei lig Evangelie en de Katholieke Leering eens kracht dadig tegen die Godsdiensthaters te verdedigen Wij lezen met droefheid in 't herte in heilig land van verleden zondag onder anderen ditOch vre de is toch zoo goed! 't Werkvolk is te winnen met goedhertigheid en met rechtveerdigheid, In de christene volkspartij hadden wij de zielen van 't volk in d'oog. Zulke woorden lezen in de gazet van den vierden man dat doet waarlijk pijn aan 't herte, want Hoe droevig te zien schrijven die schoone woor den 't volk is met goedhertigheid te winnen vermits de vierde man daardoor verstaat 't volk ge leiden langs eenen weg die naar 't socialismus overijlt, de menschen meer en meer in hunnen staat ontevreden maken, overal twist en twee dracht zaaien. Hoe schijnheilig is 't durven schrijven 't volk is met rechtveerdigheid tewinuen? Inderdaad wel ke zijn die rechtveerdigè middelen die de vierde man gebruikt om 't volk te winnen of liever te be driegen? 1° Al wat M. Woeste zegt of doet dat komt van eenen mensch die het hert vol haat heeft voor 't volk. 2° De godvruchtige gevoelens van M. Woeste iu twijfel trekken. 3° Aan de menschen eene massa beloften doen, die 't volk zeer toelachen, maar die de vierde man beter weet als iemand nooit te zullen kunnen vol brengen. Ziedaar onder honderden eeuige staaltjes van rechtveerdige middels om 't volk te foppen door den vierden man en zijne partij gebruikt. Hoe wreed van zulke mannen hooren zeggen de vrede is toch zoo goed hij die de vrede in 't vreed zame arrondissement Aalst is komen storen, bij die nog gedurig werkt om de verdeeldheid grooter en grooter te makenhij die van tijd tot tijd reeds in zijne gazet durft schrijven dat voor 't welzijn van 't arrondissement van Aalst het noodig zal zijn in elke gemeente eenen lijst van kandidaten tegen de tegenwoordige katholiekon te stellen. Hoe ongelooflijk te zien drukken in een artikel dat handelt over Paschen wij hebben in de chris tene volkspartij het goed der zielen in d'oog als die foppartij de christene liefde en de christene gelatenheid uit de zielekens ruktals die partij door hare gemeenzaamheid met de vijanden van 't christene geloof den éerbied voor de priesters en voor 't katholiek geloof in de zielekens doet ver slappen als die volksfoppers toej uichen dat er op zekere parochiën eene tegenpartij ontstaat waarvan Slot Maar doen de gazetten veel kwaad die rechts- streeks strijden tegen Godsdienst, kerk en pries ter; die openlijk de werklieden tegen hunne pa troons opmaken, iu éen woord die zich verklaren tegen al wat deftig en eerlijk is, er zijn er ook on gelukkiglijk wij kunnen dit niet genoeg betreu ren or zijn ook op ouze dagen gazetteu, die maar al te veel onder den dekmantel van katholiek, meer kwaad verrichten, dan misschien ooit een so cialist dagblad heeft te weeg gebracht Wij zouden ze hier met hunnen naam kunnen noemen, en onze Lezers weten genoeg wie wij be duiden, maar nog veel min als aan dc eerste soort, willen wij onze pen bemorsen met hunne namen op het papier te zetten het walgt immers aan een deftig man die namen te hooren uitspreken, en wij ook, wij zouden die liever in het vergeetboek laten, maar het kwaad dat zij verrichten is te groot om daar eens geen woordeken van te zeggen. Het zijn die gazetten di« onder den naam van deftigheid en eerlijkheid alles weten te beknibbe len; die de beste maatregelen met de beste inzich ten genomen, weten ten kwade uitteleggen. Het zijn die gazetten die met dubbelzinnige woorden en uitdrukkingen, onderduims gelijk men zegt, haat en nijd doen opvatten tegen burgers en priesters, die niets anders dan al onzen eerbied en genegenheid verdienen. Het zijn die gazetten die gedurig de goddelijke rechtveerdigheid en alle heiligen uit den Hemel aanroepen om aan hunne Lezers te doen geloovcn, dat zij en zij alleen met de beste gevoelens van vrede en eendracht bezield zijn. Het zijn die gazetteu die door alle soorten van ondervragingen en uitroepingen willen dingen doen gelooven op de kap van de ecrbicdwecrdigste per sonen, en waarvan zij in hun hart wel weten dat het eerste woord valscheid is. Het zijn die gazetten die niets anders doen dan het volk vleien die om het lot van den werkman te verbeteren middelen aanduiden, die zij goed weten niet te kunnen uitgevoerd worden, en zoo alle bestuur aan de werklieden hatelijk maken. Het zijn die gazetten die onder den schijn van van het lot van den werkman te willen verbeteren, voor niets, uitsluitelijk voor niets auders zorgen dan voor hun eigen zak. Ja, aan hen die zulke gazetten opstellen mogen wij wel de woorden van het H. Schrift toepassen V(E Phaeistei hypoceitce Wee aan u, gij hui chelaars en schijnheiligen Vce illis Wee hen die het volk verleiden! Wee hen die onder den naam van katholiek het volk van den rechten weg doen afwijken, en zoo het kristen geloof en de vrede in den grond boren. Vreest en beeft, schijnheilige, want de reken schap die gij zult moeten geven om het volk zoo misleid te hebben zal zwaar op u wegen. Ja zeker, 't ware beter dat zulke menschen nooit geboren waren, want altijd zal de spreuk waar blij ven: Coebuttio optiMi pessima Die van hoogst valt geeft den meesten slag. En gij, Lezers, vlucht die bladen, vernietigt ze wanneer gij ze bij ongeluk in uw huis zoudt vin den ziet dat ze nooit vallen onder d'handen van uwe kinders wilt gij ze later tot uwe groote droef heid en schande niet zien meedoen met scheurma kers en socialisten. Gebensie...,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1