I' JAAR N" 24. VAKVEREENIGINGEN. ZATERDAG 22 JIINI 1805. DE ARBEID. TUSSCIIEN MAN EN VROUW. Antwoord. De Indépendance Beige. Wie zijn de ware democraten Vrienden van ons Fransmans. Drukkfr-lllttgmr flctrua Dan ttuffrl, Cfopolbatrööt, 19, U 2lalfit. Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huts, host 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. Hoevele werklieden zijn door het bijwonen van de meetingen der socialisten, door het lezen hun ner gazetten, niet ontevreden geworden in hun lot Het belachelijk leerstelsel der gelijkheid heeft hun het hoofd doen draaienmen heeft hun zoo dikwijls en op zoo meesleependen toon herhaald De werkman in onze hedendaagsche Samenleving is ioch maar een slaaf, dat zij eenen eeuwigen haat tegen alle rijken hebben opgevat en dat het slechts met tegenzin is dat zij hun dagelijksch werk nog verichten. Wat verschil toch met eertijds Alsdan mocht hun het ruggebeen kraken van den ganschen dag te moeten gebukt staan, het hemd mocht hun door 't zweet aan 't lijf plakken, toch waren zij tevreden en gelukkig. En waarom Omdat zij alsdan nog Kristen waren Zij geloofden alsdan nog dat het Gods wil is dat de werkman met werken zijn brood verdient, dat God de werkman bemint. Zij waren dan nog overtuigd dat onze Goddelijke Meester zijne Ouders, zijne Apostelen, zijne vrien den en kennissen hier op deze wereld in de Werk mansklas had verkozen. Maar sedert dat de schat van 't Geloof hun door de man nen van Vooruit uit het hart is gerukt, sedert dat zij in God niet meer gelooven, zijn hun dit alles fabels geworden slechts dienstig om kinders te paaien. Onderwerping'aan hun overheid, dat kennen zij niet meerhoop op het toekomende leven even min, en 't is daarom dat zij het hier op deze we reld al met eenen keer moeten hebben. Hoe droef is het toch niet te moeten bestatigen dat heden- daagsch zoovele werklieden de verbetering van hun lot, 't geluk in een woord, bij de socialisten gaan zoeken. Dit ware nog verstaanbaar indien deze zelf iets bezaten, of indien de katholieken niet wilden hooren van 't lot van den werkman te verbeteren. Doch het ware belachelijk iets dergelijks vooruit te zet ten. Wie heeft immers ooit meer voor den werkman gedaan en zal er ooit meer kunnen voor doen dan onze roemrijke Paus Leo XIII door zijne Ency cliek Rerum Novarum Wie zijn er waarlijk den armen werkman gene gen, wie staan nacht en dag ten zijnen dienst, ten zij de priesters Welke zijn de rijken die waarlijk den werkman willen helpen en zijn lot verbeteren, tenzij deze die hunne kristeue plichten nog kwijten, en die bijge volg tot de katholieke partij behooren Ah brave Werklieden, weest dan toch overtuigd dat gij steeds uwe dapperste voorstaanders iu 't katho liek en kristene leger zult vinden, en dat zonder Godsdienst geen geluk voor den werkman moge lijk is. Werkt dan steeds met iever en met een blijmoe dig hert, werkt met onderwerping aan den wil van God, en laat geen dag voorbij gaan zonder uw werk aan God op te dragen. Dan ook zult gij u gelukkig achten op uw werkvoor iedere moeite die gij u geeft, voor icderen zweetdruppel die uw voorhoofd zal beperelen zult gij van God uwen loon ontvangen, is het nu niet, het zal later zijn, want God betaalt niet alle zaterdagen maak als Hij betaalt,dan betaalt Hij voluit! Jefken. Vbouw. Is 't waar, Petrus, dat gij tot Ninove van uit eene venster, het volk opgemaakt hebt Man. Aangesproken hebt, moet ge zeggen. Vrouw. En ge zijt er uit geraakt Man. Ja zeker. Vrouw. Wat de verandering van lucht toch kan teweeg brengen 11 Man. Ik versta u niet... Vrouw. Wel, tot Ninove kunt gij een rede voeringsken doen, en hier, kunt gij geen twee woorden achtereen uitspreken zonder hakkelen. M. Petrus heeft eenige vraagskens gesteld in zijn Schand van Aelsl, en ziehier de antwoorden die hij zou moeten geven, indien hij bezield ware met echte gevoelens van rechtveerdigheid en vrede 1. Waarom toch zou de Christene Kerk de chris- tene Volkspartij afkeuren De Christene Kerk zal haar eigen werk, de chris tene Volkspartij niet afkeuren, maar zy zal de christene Foppariij van den vierden man afkeuren. 2. Zou de christene Volkspartij afgekeurd wor den omdat zij zonder aarzelen aanstonds aan den oproep heeft beantwoord, om door krachtige en spoedige middelen de volksellende te bestrijden De Foppartij van Aalst zal afgekeurd worden omdat zij zonder aarzelen of met schaamteloosheid van den oproep van den Paus heeft misbruik ge maakt omdat zij door krachtige ot revolutionaire middelen het volk tegen de rijken heeft opgemaakt en alzoo 't volk heeft geleid naar het Socialismus, dat de grootste Volksellende is. 3. Zou de christene Volkspartij afgekeurd wor den omdat zij de arbeidende klassen wil verheffen? De Foppartij zal afgekeurd worden omdat zij in hare schijnheilige verheffing van 't volk alle midde len goed gevonden heeft, zelfs de verbroedering met mannen die den Katholieken Godsdienst bespotten of die gansch de maatschappij willen omverwerpen; de Foppartij zal veroordeeld worden omdat zij het hoofd van zoo vele brave werklieden op hol heeft gebracht met onmogelijke en belachelijke belof ten. 4. Waarom zou de vierde man afgekeurd wor den Omdat hij bekleed met zijn priesterlijk gezag tot het volk is gegaan en bij de brave buitenlieden twist en tweedracht heeft gezaaidomdat hij in vele gemeenten de oude liberalen van 79 heeft doen herleven; omdat hij, volgens de verklaring van een opperhoofd der socialisten, Van de Velde, den weg geopend heeft tot 't Socialismus in ons Oud Katholiek Vlaanderen. Ja, M. Petrus, op 't einde van uw artikel schrijft gij Er is dus geene afkeuring voor de christene Volkspartij te vreezenmaar gij weet beter als iemand hoe dat de vierde man al drupneuzende van Roomen is weêrgekomen en hoe dat hij van eene schrikkelijke dondervlaag benauwd is. Voorware Democraten, als M. WOESTE, die voorzichtigheid met volksliefde paren, kan er van Roomen niet als goedkeuring en troost afkomeu maar voor mannen die alle middelen gebruiken om 't volk langs gevaarlijke wegen te geleiden, bijzon derlijk hier in ons rustig en katholiek Vlaanderen, voor zulke mannen zijn er donderslagen te vreezen. Snoeck. van Weenen. Wij herhalen Dat moet ons niet verwonde ren. Vindépendance Beige is het officieel or gaan der belgische Joderij. Eu we moeten er bijvoegen en ook der bel gische Vrijdenkerij. Hebben we niet altijd gezegd dat Vrijmetse larij en Joderij één zijn Welnu, sommige Vlaamsche schoolmeesters heb ben niet gevoeld dat men hun lokaas bood met het jodenblad aan verminderden prijs te leveren, wel te begrijpen, aan hen, onderwijzers der jeugd. Wel ke moeten de noodzakelijke gevolgen worden van dusdanige dagelijksche lezing Ten eersten, groote verergernis voor katholieke menschen die zulk een blad in de handen zien van den onderwijzer ten tweeden, ziel- en zedebederf voor dezen laatste die weldra zal doordrongen zijn van jodenveniju. Wee de leerlingen van dergelijke meesters Of zou het niet waar zijn dat de Indépetuiance Beige is het officieel orgaan der Belgische Joderij en ook der Belgische Vrijdenkerij n Uit het Hopland. Ad. Monitor. Menschen van den Buiten, zoowel als van de Stad, vergeet het niet: Wilt gij uwen toestand zien verbeteren, sticht Vakvcrecnigingcn. Daar is de red ding Z. H. de Paus heeft het verklaart. Wie Vakvereenigingen sticht mag den naam van democraat iu volle waardigheid en eerlijkheid dra gen hij werkt immers voor het welzijn van poorter en van werkman. In onze aloude stad Aalst spreekt men veel van de verschillige vakken te vereenigen; reeds bestaat benevens de AntiSocialistischeVakvereenigingen de Houtbewerkersbond. Goede inrichting I Verschil lige burgers hebben beloofd hun werk door den bond te laten uitvoeren. Dat iedereen dat goed voorbeeld volge. Het werk door den bond verricht, wordt ernstig nagezien; het minimum van dagloon zal weldra ingebracht worden. Patroons en gasten zetelen daar te samen. Kan men beter de encycliek volgen? Elders hoort men veel van den toestand van den werkman sprbken daar ziet men voor de verbe tering van den toestand van den werkman en van Jen burger webken. Het Vak der Vier Gekroonden is op goeden voet; morgen Zondag wordt het voorl. comiteit genoemd. Dat men het niet vergete De toestand van het werkvolk zal door werken en niet door woorden verbeterd worden. WIE zou het duiven betwisten De Gazet van Antwerpen schreef onlangs gelijk volgt Dat moet ons niet verwonderenNa eerst de leden der fransche Kamer, welke den vinger in de joodsche wonde durfden steken ste- ken en voor gansch het land den afschuwelijken kanker der Joderij blootleggen, te hebben afge- keurd, valt de brusselsche Indépendance nu ook uit tegen de anti-semieten (anti-joodsgezinden) M. Beernaert heeft tegen d'iukomende rechten gestemd met menige andere zoogezegde democra ten, en M. Woeste, onze dappere Volksvertegen woordiger, voor. Die eerste heeren zeggen voor hun deel dat die wetten gericht zijn tegen de volksklas, dat het geen middel is om het volk ter hulp te komen. Ja zeker, niemand van ons heelt er ooit aan ge twijfeld, men moet het volk ter hulp komen, maar maken onze brave boeren geen deel van het volk En wie zou er wel de meerderheid hebben, de boeren of de werklieden Weet men niet dat op 1.400.000 werklieden hier in België dat er over 't millioen landbouwers zijn Peinzen ze misschien dat met die inkomende rechten de gewone werkman van de stad moeilijker aan zijn brood zal geraken Het tegenovergestelde is de waarheid. Als de boerenstiel niet goed en draait, slabakt de verkoop ook in de stad. Als de landman van zij ne opbrengst 't zij van graan, boter, vlas, hop, enz. maar nen kleinen stuiver en trekt, wat valt er door De winkeliers ia de stad moeten het uitboeten. In plaats van een stuk kleeren of huisgerief te koo- pen in de stad, de boeren steken het geld in den zak, en trachten met de kleine winst de twee ein den van het jaar aaneen te knoopen, nog altijd met de vrees dat zij met Kerstmis hunnen pacht niet zullen kunnen betalen. Dus alle verlies voor de winkeliers van de stad. De winkeliers ook van hunnen kant, als de ver koop slecht gaat, laten van het een of het ander te koopen, hetgeen zij zouden doen indien d'affairens beter trokkenen zoo komt het dikwijls dat de fa brieken in onze steden genoodzaakt zijn het werk te staken omdat de fabrikant zijn goed niet kan kwijtgeraken. Dus slechten tijd voor de werkmen- schen. Zoo is de wereld een groot machien één wiel gebroken en gansch het werktuig moet er van lij den. Ja zeker, zonder vrees mag men d'inkomcnde rechten stemmen, 't Is een goed middel om onzen beproefden Landbouw optehelpen want komt de boer aan zijn brood, de winkeliers komen gemak kelijk aan het hunne, en met de winkeliers de an dere werkmenscheu. Alberic. Het zal u aangenaam zijn te vernemen dat ons Stemmeken u wekelijks 't een of 't ander nieuws zal aanbrengen van uwe kennissen uit Frankrijk. Voegen wij erbij dat in 't vervolg ieder num mer van ons blad eenen brief zal bevatten direkt en expres gericht tot onze vrienden van die streek. Indien men dus al een weinig nieuws van som mige parochiën wil mededeelen, 't zal hoogst aan genaam zijn. Ziehier eenen brief die wij woensdag morgend met den post van kwaart voor den tienen hebben ontvangen Departement Seine et Marne. Brie-Comte-Robert, Heeren van 't Stemmeken 'tlsnu sedert 18 jaar dat ik naar 't Fransch kom en hier heel den zomer passeer, maar nog nooit en heb ik zoo gelukkig en kontent geweest als donderdag verleden. Terwijl dat we met een twintigtal Vlamingen hier op den akker bezig waren aan 't werken, heb ben wij het bezoek ontvangen van twee vlaam sche priesters, de E.E. HI1. De Keyzer en Van Essche, uit 't bisdom van Gent. Die heeren verblij ven te Parijs in de kerk der Vlamingen, in de Charonnestraat, N° 181. Ge ziet van hier hoe wel die brave heeren ons gekomen waren. Volgens dat zij ons vertelden schikken zij de Vlamingen binst den zomer overal te gaan bezoe ken en te vereenigen om hun zoo de gelegenheid te geven tot de H.H. Sacramenten te naderen. Dat er ons ter dier gelegenheid al een goede raad werd gegeven, al een troostend woordeken toege sproken en dient er niet gezegd te worden. Onze patroon was toch zoo verwonderd dat wij die eerweerde heeren kenden en dat zij ons zoo ge negen schenenook heeft hij ze wel ontvangen en is hij met hen een bezoek gaan afleggen bij Mijn heer den Deken van deze Parochie. Voor wat de velden aangaat, ze staan hier uit nemend schoon. Al de compagnons zijn iu volle ge zondheid. Wij hebben over eenige weken gelezen in 't Stem meken dat de honden iu Haïti op hunnen steert loopen om hunne pooten niet te verbranden, ewel, ze zullen hier in 't kort 't zelfde moeten gaan doen want 't is hier kraaiend heet. En nu voor 't sluiten, heeren, de goede continu atie; men is hier uiterst kontent van 't Stemmeken en als we naar België weerkecren, ge moogt zeker zijn dat we naar de Kattestraat een bezoek zullen brengen. En iu afwachting ne goede Vaderons voor elkan der gelezen. Elie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1