a
KERMIS.
I
I JAAR N 25
IN DE KAMER.
ZATERDAG 2!) JUNI
TUSSCHEN MAN EN VROUW.
Slechte Gazetten.
BEKIJK U ZELVEN.
Moeilijk om verstaan.
DE SCHOOLWET.
Drukker-llitget)
flftrus Dan tluffcl, Ceopolbströat, 19, te 3alöt.
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn.
Pas is ons Siemmeken van de pers gekomen, of
het kanongeschut dat dondert in de verte, het sta
tig en helder klokkengelui van Sint Marten en St
J ozef, kondigt onze naburige gemeenten aan dat
het morgen feest is in onze stad, terwijl het vrolijk
en lustig beiaardspel van ons aloud en overschoon
belfort alle Aalstsnaars een vermakelijke en aan
gename kermis wenscht.
Gansch onze stad zal dus morgen in feestgewaad
zijn uitgedost.
Honderden en duizenden vreemdelingen zullen
hier met de kermisdagen komen toegestroomd en
al de feestelijkheden door hunne tegenwoordigheid
komen opluisteren.
Ewel,
aan allen in 't algemeen en aan eenieder in 't bij
zonder wenscht het Stemmeken den hortelijksten
en welgemeensten Welkom
Mocht het alomgekend aalstersch bier in den
smaak vallen van al die onze stad zullen bezoeken
met deze dagen doch, wij haasten ons er bij te
voegen Vrienden, hoe goed het u smaakt of
niet, toch niet te diep in het glas gekeken
En gij,
Aalstersche Werklieden, ge moet onder dit opzicht
de vreemdelingen tot voorbeeld dienen
Wij weten heel wel dat de boog niet altijd kan ge
spannen staandat een werkman zich van tijd tot
tijd, en bijzonderlijk met kermis, eens deftig moet
verlustigen, dat hij er alsdan eene ferme pint mag
opzetten
Maar
wil dat zeggen dat er op kermisdagen geen uur ge
steld en is op 't welk een deftige werkman moet te
huis komen?
Ah, voorzeker niet
Verzet u zooveel ge leunt maar ook zooveel mo
gelijk samen met uwe vrouw en kinders.
Leidt ze met u ter markt om er al de aantrekke
lijkheden te gaan bezichtigen die de kermis ons
bijbrengt; gaat er mee naar de eene of andere tref
felijke herberg, drinkt er een smakelijk glas bier,
en zoo zult gij uwe zoons en dochters aanleeren hoe
zij zich met deze dagen dienen te vermaken.
Dan ook
zullen wij de jonkheid van beide geslachten zich
gansch den nacht aan alle soorten van buitenspo
righeden niet zien overleveren, de menigvuldige
orgelbals zullen zoo veel niet bezocht worden, veel
min geld zal er verteerd zijn.
De kermis zal alsdan grootendeels in familie ge
vierd worden samen met familieleden en kennissen
van den vreemde.
't Geld
dat gij voortijds op die dagen zoo maar onbezonnen
op straat wierpt, zult gij alsdan gebruiken om al een
gerecht meer op tafel te hebben, om 't een of 't an
der nieuw kleedingstuk aan te koopen, om uwen
huisvoorraad te vermeerderen
En wat er hier nog inzonderheid dient opge
merkt te worden, 't is dat gij met zoo te handelen
uwe gezondheid door den drank niet zult hinderen
allen twist en oneenigheid uit uwen familiekring
zult weghouden, en vele andere tot voorbeeld zult
dienen.
Nogmaals dan, Vrienden,
ter gelegenheid der kermis eens ferm gefeest 't Is
noodig dat gij uwen geest ontspant, dat gij alle
zorg en kommer van kant stelt en nieuwen moed
en krachten aanwint om naderhand uw werk blij
geestig te hernemen.
Doch
alles in eerlijkheid en deftigheid.
Dan ook zal de kermis u voordeelig zijn naar ziel
en lichaam, en de vreemdelingen welke de groote
festival en de feestelijkheden van allen aard naar
^alst zullen trekken, zullen gedwongen zijn in hun
eigen te zeggen
De Werklieden van Aalst, dit zijn mannen die
er zich aan verstaan Zij feesten zooals het be
taamt 1
JEFKEN.
Vrouw.Weet ge nog, Petnis, hoeveel wij
betaald hebben per hoofd en per dag tijdens ons
verblijf aan de Zee
Man. Ja, vrouw. Zeven frank, zonder den
wijn... De rekening steekt daar nog in 't schuifken.
Vrouw. En onze broeder die daar naartoe is
voor weken en maandenPetrus, indien zijne re
kening op straat gebracht wordt, hij heeft voor al
tijd gedaan bij boer en werkman
Man. Spreek stillekens, vrouw...
Vrouw. Zal hij nu nog durven zeggen, zon
der rood worden, dat al wat hij bezit voor den ar
men werkman is
Man. Onze broeder durft alles, vrouw, en dat
zonder rood worden.
Geachte LEZERS,
in 't kort beginnen wij den schoonsten feuil
leton die er in Aalst en omliggende ooit zal
gelezen zijn. De Redactie.
Terwijl Onze Heilige Vader Leo XIII verdriet
lijdt omdat menige zijner kinderen in België stille
kens aan naar het Socialismus overgaan, zien wij
hier mannen, heilaas! die zich als aangekleefde
dienaars van onzen Heiligen Vader uitgeven en
schijnheilig genoeg zijn om den verleidenden naam
te dragen van Christene Democraten om des te ge
makkelijker het eenvoudig Christene volk te ver
blinden, te misleiden en het door meetingen en bij
zonderlijk door hunne slechte gazetten tot het so-
cialismus te brengen.
Brave christene menschen, zijt op uwe hoede
Verwijderdt u en vlucht zorgvuldiglijk alle gemeen
schap met die wolven, die, onder een schapenvel,
tot u willen komen. Zijn zij tot biertoe nog geene
opentlijke ketters, zij wandelen op den boord van
den afgrond der ketterij en herinnert u wat gij in
uwe kinderjaren geleerd hebt, te weten hoe wij ons
jegens de ketters moeten gedragen. Verre van met
hen iets gemeens te willen hebben,moet gij het uwe
bijzetten om de pogingen dier hedendaagscke ge
vaarlijke vijanden der H. Kerk te verijdelen.Wacht
u wel van hunne gazetten te koopen of te lezen.
Volgens de leering van Voltaire: Liegt en liegt maar
altijd toe, er zal toch iels van overblijvenliegen zij
in hunne gazetten als ware ketters.
Dat zien wij sedert eenigen tijd met de Klodde
van Ninove gebeuren. Zoo drukte zij dat do vierde
man bij den Paus in gehoor was ontvangen en de
eigene broer van onzen fameuzen liefhebber logen
strafte de Klodde. Volgens dezelfde gazet zou Lu
ther II op 2® Sinxendag naar Ninove gekomen zijn;
weerom al leugens
Wilt ge weten hoe de liberalen over die klodde
oordeelen Leest dit gebeurde
Een afgedankte staatsbediende van Vollezeele
was in eene herberg, al van de manifestatie van
Ninove komende, aan het klappen en had nog al
eeu goeie pint gepakt. Men vroeg hem onder an
dere Welke propaganda hij voor de Roelanders
maakt. (Roelanders is in de streek al zooveel ge-
zeid als Socialist, voor sommigen als christen de
mocraat). De vent beroemde er zich over dat hij
sedert drio weken rond d'honderd Klodden doet
verkoopen tot Vollezeele. Men vroeg hem Waar
om niet liever de Vooruit uit Gent doen komen
Wel, sprak de man, de Klodde doet ons meer
goed dan de Vooruit. (Een zatte mond spreekt wa
ren grond. Hij voegde erbij Als later Vooruit
zal komen, dan zullen de lezers van de Klodde ver
wonderd staan dat Vooruit niet slechter is dan
de Klodde.
Brave christene Menschen, wat dunkt u nu van
de Niuofsche Klodde? 't Is een echte liberaal die
er over spreekt, gelijk gij komt te lezen. Neemt
dus het besluit van uwe handen niet te bezoedelen
met zulke gazetten te nemen, en uwen geest met
geene leugendruksols te voeden. Dierk,
In de gazet der Werf van Zondag staat er onder
anderen dit Hadden eenige bewaarders zich
hier stil gehouden, alles zou in deftigheid afgeloo-
pen zijn. Hoevele katholieken hebben gehan
deld uit overtuiging in den strijd tegen de Volks
partij Onze tegenstrevers zijn slokkers, verket
teraars en banvloekers. De oude conservateurs
zijn tegen ons omdat zij M. Woeste niet durven te
genspreken.
En weet gij, lezers van 't Stemmeken, wat de con
clusie is van zulkdanige woorden? Dat M. Petrus
denkt dat weldra de vrede zal hersteld zijn.
Als men zulke woorden leest, moet men zich dan
niet afvragen of M. Petrus al op den rug niet legt
van anderen wat hij aan zijn eigen zclven zou moe
ten toepassen
Welja, M. Petrus, bekijk u zeiven Hoe durft
gij toch zeggen hadden eenige bewaarders zich
stil gehouden, alles zou in deftigheid afgeloopen
zijn Denkt gij misschien dat gij en uwen broe
der den monopol hebt van twist en tweedracht te
zaaien? Durft gij den hoogmoed zoo verre drijven
van te peinzen dat gij alles in rep en roer moogt
zetten, en dat de katholieken naar uw afbrekings-
werk zullen moeten staan zien met gekruiste ar
men Schaamteloos moet men zijn, en dat in den
hoogsten graad, om als men alles gestoord heeft in
't arrondissement van Aalst, te komen zeggen dat
dit het werk is van brave katholieke menschen.
Daarna M. Petrus, gaat gij nog wat verder in
uwe schijnheilige taal. Gij vraagt of de katholieken
in den strijd tegen de foppartij uit overtuiging ge
handeld hebben Maar wij zullen u eerst vragen
Durft gij bekennen dat sedert eenige jaren dat gij
te Aalsten in vele gemeenten waar uwe gazetten
gelezen worden ontevredenheid hebt gezaaid, dat gij
dan uit overtuiging gehandeld hebt Heelt uw
broeder uit overtuiging gehandeld in zijne meetin
gen, in zijne verbroedering met liberalen en socia
listen Heeft hij uit overtuiging gehandeld als hij
't volk paaide met onmogelijke beloften Hetgeen
gebeurt te Haeltert, is dat uit overtuiging
Dat woord overtuiging, M. Pie, dat schrikke
lijk woord zou op uwe lippen moeten branden
Wat, gij zoudt de overtuiging der katholieken wil
len in twijfel trekken, als zij 't arrondissement
Aalst verdedigen tegen eene foppartij, die de deur
opende voor 't socialismus en 't liberalismus
AhVolgens u is het uit overtuiging werken
twist en tweedracht zaaien in een katholiek arron
dissement I
Zet nevens zulke overtuiging eens een ander
woord dat gij gedurig voor uwe tegenstrevers in
den mond hebt, te weten VERANTWOORDE
LIJKHEID en onderzoek dan eens hoe zwaar
zulke verantwoordelijkheid weegt voor u.
Dan, M. Petrus is zoo zacht als een lammeken
oh, van scheldwoorden kan hij niet hoorenReeds
drij weken zaagt hij omdat men hem rakker
zoude genoemd hebben hij noemt zijne tegenstre
vers zijne broeders, zijne vrienden, maar hij voegt
er tof.h uit liefde eenige andere woordjes bij, zoo
als slokkers, verketteraars en banvloekers.
Maar a propos, van Slokkers, M. Petrus, dat gij
voor éénen keer wildet rechuit spreken Door wel
ke eerste oorzaak zoudt gij uw schrijven en wrijven
sedert eenige jaren uitleggen? Waarom is uwe ma
nier van handelen geheel en gansch gekeerd
Waarom is M. Woeste van vriend vijand gewor
den Waarom die gedurigen uitval tegen 't stad
huis van Aalst? In één woord, wat zou de eerste
drijfveer van uwe verandering geweest zijn en bij
gevolg van gansch uwe politiek? Zou dat misschien
eenig drukwerk zijn dat naar uwen atelier niet ge
komen is
Verbroederen in deftig-heid en billijkheid
met de oude Bewaarders dat willen wy.
En van den anderen kant afgeven op M. Woeste,
de leider der katholieke partij, hem bespotten, de
menschen tegen hem den afkeer inboezemen, M.
Woeste die aan 't hoofd staat van de Volksvertegen
woordigers van ons Arrondissement, met wie dat
hij dan eerst zou moeten overeenkomen, dat is zoo
moeilijk om verstaan als Chinees of Congolees.
Een dingen kan men daaruit besluiten, en dat
is Dat iemand die zulke dingen schryft het niet
serieus op en heeft, want peinst ooit dien iemand
zoo te verbroederen dan is hij verre gezet en dan
zou hij beter bij eene andere soort van menschen
gaan verblijven.
Zalig zijn zij die arm van geest zijn.
Alberic.
Om ons gedacht rechtuit te zeggen Wij hadden
iets beter verwacht.
Voor de officieels onderwijzers is het al wat
de Hemel geven kan het ontwerp belooft hun ver
hooging van jaarwedde, geeft hun eene opgaande
vermeerdering van trok (100 fr. alle 4 jaar), geeft
hun eenen plaatsvervanger in tijd van ziekte,
brengt merkelijke verbetering in het berekenen
van pensioenen, enz. De officieele onderwijzers, ja,
die zijn er boven op.
Maar van de vrije onderwijzers mogen wij
ongelukkiglijk alzoo niet spreken. Zij zijn in de
nieuwe wet op 't achterplan gesteld, hun naam
wordt zelfs in 't ontwerp niet genoemd.
Wij begrijpen die handelwijze van het bestuur
niet. Hoe is het toch mogelijk dat eeu Katholiek
Ministerie juist die onderwijzers achteruit steekt,
die zich voor de Katholieke Zaak geslachtofferd
hebben, aan wie men hemel en aarde beloofd
heeft, en die al zoolang naar eene rechtveerdige
wet wachten. Ons dunkt dat die brave en trouwe
mannen verdienen van beter behandeld te worden.
Waarom de vrije onderwijzers op denzelfden
voet niet zetten als de officieele Waarom kan
de Staat hun dezelfde jaarwedde niet verzekeren,
dezelfde verhoogingen, dezelfde voordeelen in ge
val van ziekte, enz., enz.? Waarom mag de vrije
onderwijzer geen pensioen trekken van den Staat
Om welke reden moet het officieel onderwijs
meer bevoordeeligd worden als het vrij onderwijs?
Het vrij onderwijs is onze hoop voor de toe
komst en ons katholiek bestuur kan niet genoeg
doen om er den bloei van te verzekeren.
(Vervolg),
Snoeck.
Na weken en weken besprekingen is het wetsont
werp van inkomrechten eindelijk met 78 stemmen
tegen 64 en 5 onthoudingen gestemd.
Het voorstel van M.M. Woeste, De Sadeleer,
enz. op den Tabak zal binnen kort in bespreking
komen.
Nu staan aan het dagorde do kredieten voor den
Congodeze moeten noodzakelijk vóór eersten Juli
gestemd worden.
Het Senaat heeft op 24 Juni zitting gehouden.
Sedert 2 1/2 maanden had het niet meer bijeenge
roepen geweest. Ook werd er daarover fel geklaagt
door de heeren Descamps, Montefiore, Levi, als
ook door M. de Coninck-de Merckem die beweerde
dat de Senators bijeengeroepen werden wanneer de
tijd te kort schoot om nog wijzigingen aan de wets
voorstellen toe te brengen. De heer Lejeune deel
de min ot meer die zinswijze. Hij meende dat het
zou goed zijn sommige wetsvoorstellen eerst aan
het Senaat en daarna aan de Kamer te onderwer
pen. Het verslag betrekkelijk het handelsverdrag
tusschen België en Oranje-Vrijstaat, werd goedgo-
keurdook de handelsverdragen tusschen België en
Zweden-Noorwegen, Denemarken en Griekeuland,