m r JAAR N" 26. ONZE FRANSCHItfiANS. IN DE KAMER. ZATERDAG 0 JULI 1895. DE PRIESTER, TUSSCHEN MAN EN VROUW. DE TABAKKWESTIE. BEKIJK U ZELVEN. Missen is menschelijk. De nieuwe Schoolwet. Druhktr-Mitgrocr flrtrufi l'an Mufftl, OopoIïiBtrflot, 19, tr 2lolat Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huiskost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere iverclddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cenim Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionliaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen allo soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. Als men onze politieke mannen, aan welke partij zij ook toebehooren, de werkmanskwestie hoort bespreken, zijn zij allen om te meer volksgezind, zijn zij allen om te meer den armen werkman ge negen. Verre ran ons de rechtzinnigheid van onze ka tholieke democraten in twijfel te trekken; wij zijn or van overtuigd dat zij het wel meenen met de werkmansbelangen, doch het zij ons toegelaten er bij te voegen dat sommigen van die heeren in het verdedigen van den intrest van den werkman dan toch wel ook een weinig hun eigen welzijn voor oogen hebhen. Ge zult mij zeggen Maar daar en is toch geen kwaad ingelegen Neen, vrienden, ik ben het daarover eens met u, maar laat mij er bijvoegen dat er nochtans iemand is die op onze dagen druk met de sociale kwestie bezig is, die tijd, fortuin, begaafdheden, in een woord alles, gebruikt tot het instellen van alle so ciale werken, en die voor al zijne moeite slechts ondank, en soms haat en nijd inoogst. Die man, het is de Priester Ja, de Priester is in den vollen zin van 't woord de ▼riend van den werkmande Priester bemint deu armen en den nederigen en wil hun goed doen. Wie immers heeft den moed den werkman te vermanen en te berispen als hij misdoet, tenzij de Priester Als wanneer de arme in nood is, aan wiens deur gaat hij het liefst kloppen Als de ziekte uw huis is binnengedrongen en 't zij vrouw of kind op 't lijdensbed houdt neerge drukt, brave werklieden, moet gij aan den Priester dan ook een frank per visict betalen Hebt gij ooit eeneu Priester geweten die weiger de in uw huis te komen, hoe gevaarlijk, hoe be smettelijk de ziekte ook was Ah! Voorzeker neen! Wie is het die op den Buiten overal spaarkassen boerenbonden, ziekebeurzen sticht? Wie i? het die in onze steden aan 't hoofd staat van Werkmanskringen, die daar hand in hand met den werkman verbroedert, er zich mede verlustigt en vermaakt den Zondag avond, die er de leden alle soorten van feesten en vermakelijkheden ver schaft, tenzij nogmaals de priester En nochtans, 't is die man op denwelken er hedendaags zoo he vig wordt uitgevallen, op deuwelken men zoo ver bitterd is en die men hedendaags bij den werkman wil doen doorgaan als een luiaard en volkshater. Met volle monden spreken de socialisten in hunne gazetten, op de fa briek, in de herberg, overal, al 't kwaad van de Priesters, maar wat ze wel weten te zwijgen, 't is het goed dat de Priester, misschien aan hen zelf, gedaan heeft en nog doet. Maar welken intrest hebben zij toch om zoo tegen den Priester alleen uit te vallen Waarom en vallen zij niet uit op doktors, advo- katen, enz., die met de werkmansbelangen zoo zeer niet bemoeid en zijn, die voorzeker veel meer geld winnen dan de priester, die er veel minder voor doen en dan nog zooveel aan den armen niet en geven als de priester Ah Vrienden, het geld en is de reden niet waarom die mannen op den priester misnoegd zijn. 't Is omdat zij vijand zijn van het goed 't is uit haat tegen de Religie dat ze zoo spreken. Jefken. Vrouw. Petrus... Een maudeke visch uit Knocke. Man. Wel, wel! Een geschenk van onzen broeder Vrouw. Geschenk, ja. Maar wat er de weer de van vermindert, 'tis dat wij den vervoerprijs aan ons been hebben. Man. Och, vrouw, ge kent onzen broeder Laat ons zien wat het rcandeke inhoudt. Vrouw. Een pladijsken, eenige krabben en een handvol gernaat. Man. 't Is weinig Vrouw. Zeer weinig!... Hij is dan nog ach ter staak Wil ik hem in den Dender doen gie ten?... Man. Neen, doe hem cadeau aan Sixtus. (Slot). Als gij altijd uit overtuiging gewerkt hebt, M. Petrus, Roe is het dan toch mogelijk dat voor eenige franken winst gij dien schrikkelijken strijd zijt aan gegaan tegen de katholieke partij, dat gij de groote M. Woeste zoo zwart gemaakt hebt bij 't volk En indien de baatzuchtigheid, de afgunst uwe drijfveer geweest is, wie moet men dan slokker noemen Kwam er in den ouden goeden tijd geen geld ge noeg naar de Werf, zoodanig dat een ander ook wat! zou mogen winnen hebben? Daarbij zal men bij iemand ten winkel gaan van wie men alle wekon uitgescholden wordt AVat het scheldwoord verketteraar aan gaat dat uit uwen lammekensmond valt, daar moet men niet veel op steunen. Als er in 't. arrondisse ment van Aalst een verketteraar is, dan is 't zeker de foppartij met haren geleiderdat is het alge meen gedacht van de achtbare pastoors en pries ters van geheel 't arrondissement. Eene der groot ste verantwoordelijkheden en der gevolgen der fop partij is dat zij in steden en bijzonderlijk in ge meenten den eerbied en het vertrouwen voor de priesters verminderd heeft. Eene der beste preu- ven daarvan isAls een priester tegenwoordig ee- nen dronkaard tegenkomt die hem wil uitschelden, roept hij Viva pastoor Daens Bijgevolg, M. Petrus, en moogtgij voor u eigen geene andere maat gebruiken als voor anderen houdt uwe scheldwoorden dus maar voor u, want gij ziet dat zij allereerst op u kunnen toegepast worden. Stel u aan't volk niet voor als een merte- leer, ale een lammeken, want uwe woorden en de geest van uwe gazetten spreken dat te klaar blij- kend tegen. Geen artikel, M. Petrus, kunt gij schrijven of gij moet er in werken om M. Woeste, den vriend van den Paus en den geleider der Katholieke Partij van geheel Belgenland, hatelijk te maken in de oogen van 't volk. Gij zegt dat de katholieken tegen de foppartij zijn omdat zij M. Woeste niet durven te genspreken Ja, volgens u, is M. Woeste een volkshater, een volksuitbuiter en uw broeder dat is, onder anderen, Mgr Lambrecht die tot 't Volk gaat 11 't Is moeilijk om zulke taal eeuen weerdigen naam te geven, maar als dat ook uit overtuigiug is, dan vraagt men zich af hoe dat het mogelijk is zoo verre van den rechten weg af te dwalen. Om te eindigen. Ja, met den Bien Public zeggen wij rechtzinnig dat de Vrede in 't land vau Aalst moet hersteld wordendat is de vurigste wensch van den Paus en van de katholieke partij van het Arrondissement. Maar, Petrus, de vrede maakt men alleen niet de vrede die moet bestaan tusschen twee of meer personen, tusschen twee of meer partijen. En zoudt gij denken dat, iudien gij in uwe schijnhei ligheid voortgaat met vrede te roepen en tegen M. Woeste uit te vallen, gij alsdan bezig zijt met vre de te stichten Of denkt gij, M. Petrus, dat gij moogt voortgaan metM. Woeste en de katholieke partij zwart te maken bij 't volk, en dat de katho lieken van hunnen kant moeten uitscheiden van uwe hatelijke politiek te bestrijden De groote Paus Leo XIII, volgens de Bien Pu blic, wil absoluut de vrede in 't arrondissement van Aalst. Hcwel, M. Petrus, als gij zulke woorden leest, hoe durft gij dan voortgaan met schrijven gelijk gij doet Zijt gij niet benauwd dat gij de schuld zult zijn dat uw broeder nog zwarter zal ge boekt staan tot Roomen De vrede moet hersteld worden, niet met SCHIJNHEILIGE WOORDEN, maar wel met RECHTZINNIGE DADEN. Snoeck. De minister heeft zijn eerste ontwerp over de ta bakskwestie ingetrokken. Hij zal een nieuw maken dat in 't kort in de Kamers zal nedergelegd wor den en dat iedereen voldoening zal geven. In afwachting zullen de tabakplanten gecne rech ten moeten betalen. Het afschaffen van de accijnsen op den tabak is voor deu staat een verlies van 1 millioen. Dien maatregel hebben wij vooral te danken aan onze Volksvertegenwoordigers M.M. De Sadeleer, Diericx en Woeste, die met kracht ten voordeele der landbouwers gesproken hebben. Bravo, heeren, doet alzoo voort. Anderen belo ven, maar gij werkt, dat is beter. DOMONT, den 1 Juli 1895. Departement Seine-et-Oise. Heeren der Volksstem Een lezer uwer gazet komt u te vragen ot gij geen klein plaatseken zoudt willen verleencn om dezen brief in uw blad te stellen, in name van ons franschmans van Moerbeke cn Viaue. Den Zondag laatstleden hebben wij met een bri gadeken van twaalf personen naar Parijs geweest om bij onzen Vriend, den Vlaamschen Priester E. IT. Van Essche, een bezoek af te leggen. Maar zoo een bezoek, Mijnheer van 't Stemmeken, en heb ik nog nooit afgelegt, waar wij zoo vriendelijk en zoo goed ontvangen zijn geweest.Wij waren in d'IIoog- mis tegenwoordig in dit proper kerksken, waar ik veel Vlamingen en ook schoon hooreu zingen heb. 't Is een ander verschil tegen DomontAls de mis gedaan was heeft den E. II. Van Essche ons ver welkomt en na eenigen tijd geklapt te hebben ons gevraagt om 's namiddags weder te komen om te spelen met de bol naar prijs, gelijk in Vlaanderen. Wij zijn dan eens gaan wandelen tot in deu bees- teuhof en in den achternoen weergekomen bij on zen Priester die de prijzen gaf. Maar hoe spijtig dat het regende Wij konden niet bollen en zoo hebben wij die schoone prijzen moeten atloten; zij werden behaalt alsvolgt Pletinckx René, Moer beke Reué Durez, Sint PauwelsEmiel Kriekeli- on, Adolf Pevenage, August Pletinckx en Adolfme Serment, allen van Viaue. De andere liefhebbers waren Izadoor De Mecheleer, Victor De Cuiper, Joannes Vander Putten, Remi Pevenage, Petrus Byl en Theodoor Pletinckx, allen van Viane, als ook nog twee personen van Brakel. Daarna heeft onzen Vlaamschen Priester aan elk een Reisboeksken voor de Franschmans bestelt, hetgeen voor velen zal uuttig zijn. Wil ook, Mijnheer der Volksstemden E. II. Van Essche van wegens ons hartelijk bedanken voor de goedheid en de vriendschap die hij ons bewezen heeft. Wij moeten u ook ons spijt uitdrukken dat on zen Vlaamschen Vriend, E. H. De Keyser; ook uit het Bisdom Gent, niet te huis en wasmaar wij denken dat dit den toekomenden keer het geval niet zal zijn. Den 15 Oogst, als er niets voren valt, vernieuwen wij ons bezoek. De E. H. Van Essche heeft ons belooft van in het kort eens naar Domont te komen om al de Vla mingen toe te laten tot de II.H. Sacramenten te naderen. Dat zal aan iedereen eene ware vei lich ting geven, en zoo zullen wij als goede broeders te samen een gebed voor elkander doen. Zoodus, Mijnheer de Opsteller, blijf ik in afwach ting van ons Stemmekenen groet u. René Pletinckx. De Kamer heeft over eenige dagen de subsidiëu voor den Congo gestemd. Heden bespreekt zij de bcgrooting van buiteu- landsche zaken. SEIST _A_.A.T- De wet op de inkomende rechten wordt thans besproken. Geen twijfel of zij zal door eene groote meerderheid aangenomen worden. Onze vrienden van den buiten zullen tevreden zijn. Weet gij uu, beste Boerkens, wien gij het te danken hebt, dat gij dees jaar geene accijnsrechten voor uwen tabak zult moeten betalen? Wij dach ten Aan niemand anders dan aan onze heeren De Sadeleer, Woeste en Diericx, en met gegronde redens... En gij dan Eliwel, ik, gij en elk die zóó denken, slaan lee- lijk de plank mis; wij lagen in de onwetenheid en de domheid. Die weldaad, onze Landbouwers be wezen, zegt het schijnheilig en ondankbaar blad der Vischmerkt, is liet werk van de Christene Volkspartij, dat hebben wij te danken aan onzen fameuzen Knocke Als we dat lazen, waarlijk, wij en konden er ons latijn niet uitmaken, hoe men zoo lang toch zoo dom kan blijven. Maar de vierde man is gekomen, Boerkens! Die heeft ginder in Brussel zoo 't een en 't ander ge zegd, o. a. dat de jongens bij den troep reeds GELD TE VEEL HEBBEN CU hunne Ouders NIET VAN DOEN HEBBEN VAN 30 ER. TE TREKKEN, Cll.... fiat de verdoemde tabakswet was in het niet De heeren De Sadeleer en Woeste, die, van over jaren eu jaren op hunnen pupitter sloegen dat het hout kraakte, om de afschaffing van die hatolijke kwelwet te bekomen die heeren die van den mi nister de volgende woorden moest hooren Zie daar nu de VIER-EN-TW INTIGSTE redevoering van M. De Sadeleer tegen de wet op den tabak l daarbij gevoegd de ontelbare redevoeringen die gansche boekdeelen beslaan, dat alles heeft tot niets geholpen om de afschaffing van die drukken de lasten te verwezenlijken. Vivan onzen Knocke Met zulke kerels trek ken wij zwierig de leer op, eerst langs Mcspelaere rond. Max. Van alle kanten vernemen wij dat de onderwij zers samenkomen om het nieuw wetsontwerp te bespreken. Te Sint-Nikolaas, te Gent, te Antwer pen, te Brussel hebben belangrijke vergaderingen plaats gehad. In kalme en deftige woorden hebben de vrije onderwijzers hun gedacht doen kennen. Zij brengen hulde aan de verbeteringen die het ontwerp bevat voor de gemeente-onderwijzers. Maar zij doen ook bemerken dat er beter zou kunnen en moeten gezorgd worden voor 't vrij ou derwijs. De wet zou moeten do middelen aanduiden om aan de vrije onderwijzers dezelfde voordeelen te kunnen verzekeren, die de gemeenteonderwijzers genieten; zoo voor jaarwedde als pensioen. De vrije scholen moeten van wegens de schat kist dezelfde aanmoedigingen ontvangen als de ge meentescholen. Dit is maar recht. In verschillige steden worden door de katholieke bevolking verzoekschriften onderteekend, die naar de Kamer der Volksvertegenwoordigers zullen ge zonden worden, om de rechtveerdige eischen der katholieken in vak van onderwijs te doen gelden. Heeren Volksvertegenwoordigers, gij weet het gelijk wij: Het Vrij Onderwijs is onze sterkte en onze hoop voor de toekomst. Wij rekenen er op dat gij het verdedigen zult uit al uwe kracht eu macht. IT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1