Het Geld. iPi Of iR N° 27. ZATERDAG 15 JULI 1895. TUSSCÏÏEN MAN E\ VROUW. Chrisiene Democraat of Socialist. Ander Pataten Een verlichte Roelander. 't IS SCHANDALIG «2 Criihkcr-KTtgeocr (Jftrus tlan Miiffcl, Cfopclfnitroat, 19, tf 3aUt SSÈ3H? W VMM* Jïfen abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cent"1 Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnatén. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. 't Geld maakt den mensch niet gelukkig, maar toch blij Ziedaar, brave Werkiieden, een spreekwoord dat gij zelf gedur'g in den mond hebt, en dat toch zoo schoon de waarheid zegt. Neen, 't geld en maakt den mensch niet geluk kig, en waarom Eerst en vooral omdat de vrede des heften in d'aardsche goederen niet te vinden is en daarbij ook nog omdat do werkman maar al te dikwijls zijn geld gebruikt om zijn lichaam te versmooren iu den drank en zijne ziel te verdoemen Waarom liet geld dan toch niet gebruikt tot eeu deftig on derhoud van 't huisgezin Waarom niet getracht wekelijks eenige spaar centen van kant te leggen en deze op den post of op dc spaarkas niet gezet Ik haast mij te zeggen, dat sommige werklieden met den kleinen loon die zij thans winnen, zulks niet en kunnen doenmaar beken met mij dat er van ceneu anderen kant dan toch ook zijn die tref felijk hun huishouden kunnen doen en dan nog ma ken dat ze tegen later een appelken hebben tegen den dorst. En 't geen toch aardig is, 't is dat het deze zijn die 't zaterdaags maar nauwelijks hunnen loon ont vangen hebben of reeds in de herberg zitten, die zich 't meest over hunnen levensstand beklagen. Da kermis is nauwelijks voorbij, ewel, beken het vrij Heeft mén hier in onze stad van Aalst kunnen bemerken dat er hier waarlijk zooveel armoede was als som mige oproermakende gazetschrijvers het wel wil len doen geloovcn Waren de herbergen dan toch niet veel meer be zocht dan voortijdsHebben de kremers dan gecne allerbeste zaken gedaan, zij die nochtans maar uit dc zakken der kinderen weten centen te kloppen Hebben de barakken, wafel koten, on alle aan trekkelijkheden van allen aard niet druk bezocht geweest Hebben dc toiletten onzer werkmansdochters iets te wenschen gelaten of te wel was het mogelijk de ze van de kleedij onzer burgerdochters te onder scheiden En zeg-gen dat al dit nutteloos geld iu 't huishouden van den werkman zoo wonder wel zou te pas komen. Ahwaren onze werklieden van lieden zoo spaar zaam als die van eertijds, zeker en vast is het, dat sommige werkmanshuisgezinnen burgerlijk zouden kunnen leven. Maar wat zien wij op onze dagen Wat met 't trommeiken is gowouncu, wordt met 't fluitje verteerd De jongeliugeti uit onze werkmansklas die scha men zich niet vader cn moeder wekelijks vijf of zes franken te betalen voor hunnen kost en het overi ge te. verdrinken. Zij hebben van jongsaf vader ter herberg zien gaan, hem laat iu den nacht zien t'huis komen en nu zij nauwelijks zestien zeventien jaar oud gewor den zijn, haasten zij zich dit verderfelijk voorbeeld na te volgen. Hoe zou in dergelijke familiën dan toch wel goluk kun nen gevonden worden Geld komt er voorwaar ge noeg binnen, maar de spaarzaamheid en de fami liegeest zijn er onbekend. Iedereen zorgt er voor zijnen eigen zak men denkt er slechts op vermaken en plezier de toe komst bekommert hen geenszins 't geld dat ze winnen dient niet tot hunnen onderhoud, maar wel tot bun verderf. Wij bekennen het, dc loon van vele werklieden dient vermeerdert tc worden, maar vele werkmenschen ook die eenen goeden loon verdienen, zouden van hun gewonnen geld oen beter gebruik moeten maken. Jefken. Vrouw. Wij hebben nu voor onzen broeder zoo lang gestreden cn geleden hij zou, mij dunkt ons wel eens mogen verdoeken naar Knocke, niet waar, Petrus? Man. Verwacht er u niet aan, vrouw. Moe der zaliger zegdo dikwijls: Ik versta mij aan dien jongen niet 1... Ik vrees voor dien jongen!,... Wat zal er van dien jongen gewordon Vrouw. Zoo mocht uwe moeder zaliger spre ken, Petrusmaar ik, ik moet zieu wat ik zog. Man. Maak u geen kwaad bloed, vrouw. Bin nen eenige dagen trokken wij volgens gewoonte naar Hcysten gij weot liet, als ik aan zee ben, vaag ik ook mijne broek aan boer en werkman Ziedaar, Lezers van 't Stemmcken, de twee we gen die voor 't werkvolk openstaan. Maar hoe maakt men socialisten of ten minste hoe maakt men den weg gereed voor die haters van Godsdienst en Maatschappij 1° Met bij de katholieken 't geloof uit to rooien; en de eerste stap tot dat uitroeien is den eerbied voor de priesters bij 't volk te verminderen. 2° Met tegen ware katholieken, zooals M. Woes te, die zooveel gedaan hebben voor de katholieke partij, gedurig af te geven; en zulke groote man nen aan 't volk voor tc stellen als uitbuiters,brood- roovers, enz. Mot gedurig tc roepeu Het gaat slecht, het moet beteren alleenlijk met het inzicht 't volk naar zijnen kant tc trekken, en zonder rechtzinnig ware middelen van verbetering voor te stellen. Maar bijzonderlijk met tevens weldenkende personen te dwarsboomen iu hunne werking tot't verbeteren van het lot van den werkman. 4° Met alles af tc keuren wat er tot hiertoe door de katholieke partij gedaan is, met gedurig te roe pen dat al wat zij doet of voorstelt, slecht is of ten minste maar half goed. Ja, vermindering van geloof en ontevredenheid, dat is troebel water waar de socialisten iu visschen. Wie, M. Petrus, heeft er dat troebel water in 't Arrondissement van Aalst voor de socialisten ge reed gemaakt Daar zullen de lezers van 't Stem- meken op antwoordendaar zal uw eigen geweteu op antwoorden. Hoe maakt men chrisiene democraten 1° Met te zeggen volgens de Fauzelijke Ency cliek dat verbeternis van het lot van den braven werkman moet gesteund zijn op't geloof, dus op de priesters. En daarom met aan 't werkvolk eer bied in te boezemen voor de ieverige cu onbaat zuchtige priesters, die overal werkmanskringen, boerenbonden en spaai kassen inrichten. 2° Met ware volksliefde nevens christene voor zichtigheid tc plaatsen met te bekennen dat het slecht gaat maar tergelijkertijd met middelen aan te wenden om beternis te bekomen zooals inko mende rechten te vragen voor zaken die 't leven van den werkman niet moeilijker makeu, met het afschaffen van de lasten op den tabak, enz., 'twerk der katholieke volksvertegenwoordigers van Aalst. 3° Met de socialisten niet te vleien maar ze recht voor do vuist le bestrijden cn aan 't volk te toonen dat zij zijnen grootsten schat willen rooven: zijnen godsdienst en zijne christene zeden; daar integendeel de socialistische kopstukken op 't zweot van den werkman willen rijk worden en hem later laten loopeu. 4° Met al wie rechtzinnig cn welgemeend en niet alleenlijk uit intrest werkt voor 't yoik goed te keu ren, aan te moedigenmet dankbaar te zijn voor al het goed dat de katholieken eertijds aan 't volk gedaan hebben en nu tegenwoordig nog doen met aan 't volk to toonen dat de ware katholieke partij van M. Woeste niet betaalt met woorden maar niet DADEN. Neen, M. Petrus, dat is uw werk niet maar het werk der ware kathöliekcn, zooals M. Woeste, die gij gedurig lastert en beschimpt. Snoeck. Ta naaste week beginnen wij als feuilleton DOOR E. H. GUIDO GEZELLE. Gedrukt bij Julius De MeesterRoesselaere. Onze Lezers zullen nooit iets schooner ge lezen hebben. Ziehier, hoe Z. D. Hoogwaardigheid Mgr Du- rousseaux, Bisschop van Doornijk, handelende over den herderlijken brief van Mgr Doutreloux van Luik, zich uitdrukt Laat ons hopen dat deze oproep tot de een dracht overal zal welgekomen zijn, en dat wij in hot katholieke kamp geen twee-partijen meer zullen hebben die elkander zoo niet met gramschap dan toch met mistrouwen aanzienmaar dat er voor taan slechts EÉNE PARTIJ zal bestaan van ge broeders, die strijden zullen hand in hand en voor enkel ordewoord zullen hebben Weg met het So- cialismus! Vooruit voor God en Vaderland Voor 't Volk dat men door goddelooze en anti-volksge zinde leeriugen bedriegt, voor al dezen die in ee nen onverdienden toestand verkeeren van armoede cn ellende. Wat dunkt er u van, M. Petrus Dit komt geweldig overeen met uw schrijven van over veertien dagen, hé? Verbroederen willen wij met d'ou bewaarders, maar versmelten nooit. Indien Mgr Lambrecht zaliger, dien gij uwen boezemvriend noemt en waarvan gij niet kunt zwijgen, nog in leven ware, ik geloof dat hij u har de WAARHEDEN zou voor oogen leggen. Daniël. Doorgaans ontmoet men meer roomsch-katho- lick geloof bij de buitenmenschen dan bij de ge veinsde hecrcu van de groote steden. Op de dor pen zijn het de hooveerdigen en dikwijls van de domste der ingezetenen die gebaren min kas té ma ken van den godsdienst als het overige der dorpe lingen, alsof zij door hunne dwaasheid of andore hoedauigheid zich meenen te moeten doen onder scheiden. Zij denken goede christenen te zijn, maar als iets meer dan de overige menigte, gelooven zij allerhande schriften, druksels en gazetten te mo gen lezen. Zoo gebeurde het onlangs tusschen Ninove en Vollezeele, (daarom toch te Denderwindeke niet). Een rijke boer, die zich goed katholiek acht, sprak aan zijnen pastoor over 't lezen der gazetten die op de parochie verkocht worden.Ziehier hoe hij sprak: Eerst en vooral De Volksstemdan de Werk man cn tertio Klokke Roeland. Wat De Volksstem aangaat, bijna iedereen leest die hier. Maar daar mee ben ik niet tevreden zeker, er staan daar schoone, leerzame eu verzettelijke zaken in. Maap is De Werkman van de rechte weg wat afge weken en schrijft Klokke Roeland wekelijks eenige leugens, zou ik ze daarom niet meer mo gen lezen Mijn gedacht is dat men zoowel het kwaad als het goed mag lezen, dan weet ik ook wat er slim en snoóic ga-weg, van verre of aan, voor het soc.ialismus en rechtstreeks tegen onze ka tholieke Volksvertegenwoordigers gedrukt wordt. Vriend, sprak de pastoor, kent gij de ge schiedenis van Adam en Eva Of ik zo ken Ehwel, God stelde ze in het aardsch Paradijs en gaf hen ook een geschrift (een goed, zulde te lezen Er stond daarin dat zij zouden beroofd wor den van hun geluk op den dag dat zij van de verbo denevrucht zouden eten. Later verschijnt hen de duivel die hun ook een geschrift te lezen geeft, waarin stond Zoolang gij van de verbodeue vrucht niet zult eten, zult gij dwaas en dom blijven,maar den dag dat g'er van eet, zult gij alwetend en ge lijk aan God zijn, Zeg mij, vriend, hebben Adam en Eva gelezen wat er voor hen goed cn kwaad was? Ja, Mr. Aan welk schrift hebben Adam en Eva ge loof gegeven Aan 't geen tegen 't gebod Gods geschreven was. Ja, 't is te zeggen, aan 't kwaad, en ge weet wat er van onze eerste ouders geworden is. Som migen hunner nakomelingen volgen hunne dwaling na; zij willen ook allerhande schriften lezen, en helaas, zij gelooven soms meer aan het kwaad dan aan het goed en zoo al wie gierigaard is, al wie misnoegd, al wie hoojeerdig is, zal zich allengs- keus laten op den weg brengen die tot het socia- lismus, tot het vijaudschap van 't Christendom geleidt. Wacht u dus van die gazetten waar het venijn der dwaliug onder een verbloemend en veel belovend schrijven verborgen ligt. Houdt u aan 't eenig waar Katholiek Geloof, dat één is, en geloof mij dat gij u met ons Stemmcken moogt tevreden houden. Ziehier, beste Vrienden, wat wij lezen in Klokke Roeland van Zondag De E. 11. Verriest,de breedste geest van West- Vlaanderen, is nog eens vernederd geweest. Men heeft hem verplaatst van AVackcn, waar hij eenen onderpastoor had, naar Ingoyghem waar geen on derpastoor is. De hooggeachte leeraar, die Albrecht Rodenbach gevormd heeft, zal dus het mikpunt blijven der vasthoudistcn en de hoogere Geeste lijkheid zal daarin medewerken Men zal de oogen openen als het te laat zal zijn Het volk mort te gen zijne verdrukkers. De storm zal al met eens losbersten. Daar en kan Vooruit voorzeker niet aan De Kamer bespreekt nog immer de Schoolwet, Dat onze katholieke Volksvertegenwoordigers toch wel uit hun oogen ziende Godsdienst in de school en verbetering vau T lot der vrije [onderwijzers, dat is liet wat de meerderheid verlangt. De socialisten maken hierover voel gekras, maar hun gebabbel en hangt niet aaneen. De Wet Schol- laert is er zoo noodig als brood, en wij hopen dat zij, tamelijk verbeterdzal gestemd worden, 't Is hoog tijd om sommige kinderkoningen eens te doen verstaan dat zij aangesteld zijn, niet om de Gees telijkheid den duivel aan te doen en de katholie ken op te jagen, maar om hunne jongens leeren te spellen eu zich te gedragen naar de wet. DijnsJag is het.budjet van buitenlandsche zaken gestemd met G8 stemmen (katholieken) en 31 ont houdingen (liberalen en socialisten). Niet veel bijzonder nieuws anders, -

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1