I#
I' JAAR N" 39.
Vien en Stien.
Menschen,
ZATERDAG 5 OCTOBER 1895.
DE ROZENKRANS
I
Tusschen Man en Yrouw.
Leest en oordeelt.
van Z. D. Hoogw. Mgr Stillemans,
Bisschop van Gent.
Stad
ecrej
Ten
bol a
't Nj
nier
I-
ne
nistC
nioc
C
grol
vai^
me«
het
A
tie
I
Gei
een
Sta
ver
ten
SjH:
bet
Mé
stij
en,
led
zei
en
de
to(
ki
t<
Drukkcr-IKttaeoer
pftrue wan Ituffel, CfOfolkstraat, 19, te 2lalsf.
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelcn 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals dood beeld ekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgeriëf voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn.
Pas eenige dagen geleden heeft Z. II. Paus Leo
XIII eeneu nieuwen wereldbrief uitgegeven, han
delende over den Rozekrans.
Hij herinnert ons daarin wat al gratiën, wat al
gunsten en genaden de geloovigen steeds door de
voorspraak van Maria hebben bekomen wat al
kinderlijke godsvrucht de grootste heiligen voor de
Moeder-Maagd niet en koesterden, en zet ons ein
delijk aan, om vuriger dan ooit de Octobermaand
te vieren.
Nu bijzonderlijk
roept ons de groote Paus toe, nu dat de IIKerk
van alle kanten en op alle manieren heviger dan
ooit wordt aangevallen, nu dat de toestand van
Kerk en samenleving, menschelijker wijze gespro
ken, hopeloos is geworden, moeten wij bijzonder
lijk onzen toevlucht nemen tot Maria. De Rozen
krans die zij den H. Dominicus ter hand stelde om
ongcloovigen en versteende zondaars tot inkeer te
brengen, moet ook ons bijzonderste wapen zijn, en
geen twijfel of onze gebeden zullen verhoord wor
den.
Hier,
in ons katholiek Vlaanderen, waar de hemelschoo-
ne gewoonte bestaat, des avonds rond den heerd
gezamentlijk den Rozekrans te biddeu, zal dat
woord van den Paus als een woord van troost en
aanmoediging weerklinken
't Zal den iever heropbeuren van dezen die in de
ze schoone devotie verflauwen, en de oprechte kin
deren vau Maria vuriger aanzetten, om geenen dag
te laten voorbijgaan zonder dien krans van gebe
den,dien menden Rozenkrans noemt,aan de voeten
hunner hemelsche Moeder te gaan neerleggen.
En
ingezien dit gebed alvermogend is bij God, ah l!
vragen wij veel, voor huisgezin en familie, vragen
wij veel voor Kerk en Staat.
Binnen eenige weken, zoo gij weet, gaat het ka
tholiek leger nog eens bijeengeroepen worden om
ten strijde te trekken, niet alleen tegen de opent-
lijke vijanden van onzen Godsdienst, die wij tot:
hiertoe hebben moeten bevechten, maar misschien
wel tegen oude strijdmakkers, die, aan de stem
van Paus en Bisschop geen gehoor gevende, de
katholijke partij in twee trekken
Alle middelen
zijn reeds aangewend, om hun tot eendracht en
verbroedering te brengengeestelijke en wereld
lijkeoverheden hebben 't mogelijke gedaan om
onze verdwaalde broeders op den rechten waren
weg weer te brengen.
Maar niets heeft tot hiertoe geholpen
Alle menschelijke middelen zijn tot hiertoe te
kort geschoten.
Maar
wat de menschen niet en kunnen, zal de hemel te
weegbrengen door de voorspraak van Maria.
Geenen moed dus opgegeven Verre van daar 1
Gewerkt moet er worden dag en nacht om met
de aanstaande gemeentekiezingen de wabe katho
lieken aan het bestuur te brengen
Die eene pen heeft dat hij ze scherpe tot den
stryd I
Die 't woord machtig is dat hij zijne stem doe
weerklinken in de meetingen I
En gij,
moeders en kinders, terwijl vader na eenen dag
van lastigen arbeid zich in meetiugen en andere
kiesvergaderingen heel en gansch zal gaan ten
pande stellen voor de katholieke zaak, o gij ook,
gij zult alsdan niet werkeloos blijven
Geknield voor een Mariabeeld, den paternoster
in de hand, zult gij bidden opdat God vader's
werk zoude zegenen.
Gij zult bidden met betrouwen, met deverzeke
ring zal ik zeggen^ dat het smeekgebed welke gij
thans Maria toestuurt, op den dag der kiezing zal
veranderen in een gebed van daukzegging voor den
bekomen zegepraal.
Zoo immers
zal eenieder het zijne bijgedragen hebben tot
den reuzenstrijd die gansch België door, maar bij
zonderlijk in ons arrondissement, gaat geleverd
worden. Jefken.
Vrouw. Ons Baasken zegde mij dezen mor-
gendMoeder, dat is aardiger kwamen hier eer
tijds zooveel pastoors, en nu is er niet eenen meer
te zien
Man. Wat hebt gij geantwoord, vrouw?
Vrouw. Wel, Petrus, niets... kon ik aan dat
kind gaan zeggenNiet een priester kan hier nog
zijnen voet zetten zoolaug uw vader in opstand
leeft met Paus en Bisschop?...
Man. God gave, dat ons kind dat nooit
wist
Vrouw. Ik heb enkelijkgezegd: Kind, bid
veel voor uwen vader... Daarna ben ik in de keu
ken mijne tranen gaan afdrogen.
Hoe laten de menschen zich toch zoo gemakke
lijk verleiden!
Karl Marx een der kopstukken der Duitsche so
cialisten heeft ne geheelen boek vol geschreven
waarin hij de princiepen der socialisten verdedigt,
en waaruit hedendaags de socialistische gazetten
gaan putten om dagelijks nunne vier bladzijden vol
te krijgen, en zoo hunne valsche leerstelsels onder
de werklieden te verspreiden.
Om er een gedacht van te geven, Lezers van
'tStemraeken, hoe dwaas dat die socialistische
kopstukken kunnen raisoneerenwelke onmoge
lijkheden zij willen verdedigen, is het genoeg hier
iets aan te halen uit het boek van dien Duitschen
alweter, Karl Marx die door Vooruit en der-
gelijken gevierd en verheid wordt als ne god.
Luistert
De waarde van het werk, zegt hij, hangt af
van de hoeveelheid, en de hoeveelheid zelve, hangt
af van den tijd die er van doen is om het werk te
verichten.
Op 't eerste zicht, schynt dat nog al moeilijk om
verstaan, maar wacht een oogenblik, wij zullen het
trachten klaar te brengen door voorbeelden.
Volgens die mannentwee werklieden, gelijk
dewelke, 't zij fabriekwerkers, 't zij comrais of
schrijvers, 't zij kloefkappers ofhorlogiemakers,
't zij kasseileggers of schilders, twee werklieden
dat zij dezelfde stiel uitoefenen of niet, moeten ge
lijk betaald worden als zij hetzelfde getal uren
werken.
Zoodus een gediplomeerde luiaard van ne werk
man, of iemand die maar half zijnen stiel kent,
moet volgens de socialisten zooveel betaald wor
den op het einde van den dag, als een ieverige vlij
tige arbeider, die meester is in zijn vak, als zij ge
lijke uren werken.
Dus het loon wordt betaald alleenlijk volgens het
getal uren dat men gewerkt heeft.
Of het werk moeielijk is of gemakkelijk of het
aangenaam is of vervelend, of het eenen langen
leertijd verreischt of niet, of het moeite en arbeid
vraagt of niet, dat is bij de socialisten al hetzelfde,
werk is werk, zoowel ne geheelen dag in de kool
mijnen zitten als representant spelen, alleenlijk re
kenen zij de wei kuren en anders niet.
Dat zulks eene dwaasheid is, en strijdt tegen het
gezond verstand is te klaar om seffens niet gezien
te worden,
Wie heeft er immers ooit hooren zeggen dat de
weerde van de waren alleenlijk afhangt van de
hoeveelheid?
Als er iemand naar de winkel gaat verkoopt de
winkelier voor dezelfde prijs, 11e kilo zout, ne kilo
rijst, ne kilo suiker, 11e kilo kaffé, 11e kilo safraan?
Het is nogthans dezelfde hoeveelheid.
Moet men niet rekenen met de natuur van de
waar die men koopt?
Moest iemand bij non bakker naar de winkel gaan
en zeggen, zie bakker, er liggen hier twee brooden,
het een is gebakken met water, het ander met
melk, eieren en korrinten; daar alle twee ne kilo
wegen of het gelijke gewicht hebben mag ik voor
't zelfde geld zoowel het korrintenbrood nemen als
het andere. Wat zou de bakker zGggen
En zeggen beste Lezers dat op zulke priucipen
gansch het socialismus gesteund is
Zeggen dat zulks uit de kop komt van die man
nen die gansch de maatschappij zouden willen om
keeren, en om er zich aan het hoofd te stellen
Arme menschen die hun zulks laten wijsmaken.
Maar genoeg voor 11e keer, in 't kort znllen wij er
nog eens op weer komen. Max.
Met innige droefheid zien Wij dat de gazetten
der zoogenaamde partij-Daens, niet de minste re
kening houdende van den brief door welken de
Bisschoppen van België, op bevel van Z. II. den
Paus, de katholieken van ons land tot eendracht
onder elkander aanmanen, heviger dan ooit de ver
deeldheid bewerken en verspreiden, en de katholie
ke besturen aanvallen. Zoo verre drijven de opstel
lers dier gazetten den overmoed, dat zij hunne le
zers pogen te doen gelooveu dat, zóó handelende,
zij de goedkeuring hebben van Z. H. den Paus en
van de Bisschoppen.
Zulke gedragsliju is te veroordeelen, zij is hoogst
nadeelig aan de belangen der ware christene de
mocratie zij is gansch tegenstrijdig met de gedach
ten van Zijne Heiligheid en van de Belgische Bis
schoppen en Wij achten het Onze plicht de geloo-
i'igen te vermanen zich door dergelijke gazetten
niet te laten misleiden.
f ANTONIUS, Bisschop van Geul.
Vien ligt te droomen dat
n hij met zijnen vriend Stien
pop de merkt staat te zien
ynaar den stoet van Aelst die
passeert.
Vien. Vau ziju leven en is da nog niet ge
beurd van zooveel volk in 't stad te zijn, Stien.
Stien. In geen vijf uren in 't ronde, Vien is
er nog eene levende ziel t'huis, zie ze daar mal
kander ne keer drummen, eer dat 't zeven uren
slaat, is 't leste betje verf van de muren geschuurd.
Vien. Nooit of nooit van den eeuwigen ja-
mé en zijn er zulke feesten in Aelst niet gehoord
of gezien.
Stien. En azoo ne pertekelieren dag van
schoon weer eh Vien, 't en is maar dat ze vuur in
t zonnekeu maken zelle.
Vien. Vandaag is met d'oogen om doen zelle
Stien, opgelet, 'k moet mij miszien of ze ziju d'er
daar met de stoet, kijk ne keer, die praalwagens,
die muzicken, die kostumen, die peerden, die groe
pen
Stien. Wel Sinte-Lievenshautem toch, wa
kuren! zie ne keer naar die Hottentotteu die onder
die hectoliters wandelen en grimassen maken
Vien. En die gekroonde reepers eh Stien, en
die exercities, Stien, wat 't werkvolk toch teweeg
brengt eh Stien
Stien. 't Is extraordineer, Vien, ne mensch
zou wel zeven oogen moeten hebben en nen bril of
achtienmaar kijk ne keer naar die Sint-Jorisgilde
naar dien man ginder op da peerd elf meters
hoog!
Vien. Heere Dominus Sinto-Crispyn, 't en is
in den hemel zoo schoon niet.
Eene stem. Vader, staat ge niet op eh? 't Is
al kwaart na de zessen, en de kafé is gereed.
Stien. Vien, Vien, de velocepeerdemannen
zijn daar mee hunnen praalwagen! hij komttotho-
ven d'huizenmee zes peerdeu en die postiljons en
die trompetters! hoor ze ne keer blazen
Vien. Stien, d'er en zal daar geen eipde aan
komen zelle Stien, kijk daar ne keer ne groep mee
in de veertig peerden, en gekostumeerd mensch en
mee krollen.
Stien. Alia, alla, 't is einde van wereld, wel
sjerneblé toch!
Vien. Héla, HélaChristoforus Kolombom
bus ze komen daar met 't Stadhuis op ne wagen
afgereden't is percics 't Stadhuis, en hoor ne keer
den beyaard speelt? Ai, ai, aials mijn vraa en
miju kinders ook maar een goei plaats gevonden
hebben om dat allemaal af te zien.
Eene stem. Vader blijft ge slapen eh vau-
daag? de kafé is al uitgeschonken zelle.
Stien. Vien, ze zijn daar met den praalwagen
van den boerenstieldjeumenis menscheu! kijkne
keer, mee negen peerden bespannen en allemaal
mee een madolje. Azoo ne stoet en heeft Aelst nog
niet gezien, of Gent of Brugge ook niet. Wat een
kapabel volk, da volk van AelstVivan d'Aelste-
neers!
Vien. Wij moeten hier nog ten minsten eene
dikke halve uur blijven staan, Stien, eer dat wij
't al gezien hebben. Daar zie ze zijn daar nog mee
honderde peerden en groepen en muzieken en de
praalwagens zijn nog achter van Keizer Karei, van
de Paus, van de vlasnijverheid, van de schutters,
van de liefdadigheid, en de bazuinblazers en wa
weet ik nog al. Stien, hier en gaan wij nie weg zel
le of wij moeten 't al gezien en g1 exaraeneerd heb
ben.
Eene stem. Vader, 't is al den derden keer
da 'k u kom roepen, zijt ge nog niet op eh? Vader,
Vader....
Vien. Eh
Eene stem. - Vader
Vien. Awè?
Eene stem. 't Is al zeven uren
Vien. Wel wel 1! 'k meende da 'k op de merkt
stond en 'k lig nog in mijn bedde Ik kom!
Koekelohrekoe
leest en overweegt met attentie.... De partij
Daens, waarvan Mgr schrijft dat de geloovigen zich
niet mogen Laten verleiden, zendt nu VREEMDE
leugenaars naar hier af om ons de les te spellen
en deftige stadsgenoten aan te vallen, te beschim
pen en te belasteren VREEMDE kerels, die
volstrekt niets van onze belangen kennen, voeren
hier 's zondaags, onder den naam van katholiek,
in liberale en socialistische herbergen, het hooge
woord.
Dit geeft ons een bewijs dat er in Aalst geen
enkel KIEZER te vinden is, die de partij Daens in
het openbaar zou durven verdedigen, en dat hun
sprekersclub (van lapt-de-broek), zoodanig in de
laberenten zit dat hij moet om boeren van Houtem
dras jen. Dat alles is zeer beteekenisvol.
Wij, kiezers van Aalst, wij verzoeken die vreem
de twistzoekers zich thuis te moeien zij hebben in
onze zaken niéts te zien, want zij weten er niets
van. Ook zullen wij ze op hunne eigene meetingen
de prang op den neus zetten, zooals verl. zondrig.
De belangen van Aalst moeten verdedigd worden
door Stadsgenoten en KIEZERS,
door anders niemand. Menschen, wat zegt GIJ
Dierk-Martenszoon
L