föWd IWEIN VAN AALST. 2' JAAR N" 59. mm ZATERDAG 22 FEBRUARI 1896. ASSCHEWOENSDAG slrukkfr-lllttgmr |)rtrufi tian ttuffel, Crcnolkatrant, 19, tr Slakst Dr Is. Bauwens. Aan Ninove en Omtrek Jeppen en Brozen. Beste Lezers, Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. Van in de eerste tijden van 't Kristendom werden den eers ten dag van den Vasten de groote zondaars, die de vergiffenis hunner zonden wilden bekomen, in openbare boetveerdigheid gesteld. Na in de week voor den Vasten, hunne biecht te hebben ge sproken, begaven zij zich op dezen dag naar de kerk barvoets, blootshoofds en met slechte kleeren, eene brandende waskeers in de hand. Alswanneer de bisschop binnenkwam wierpen zij zich voor hem op den vloer der kerk, en deze bekleedde hen met eenen zak of hairen kleed onder 't uitspreken dezer woordenMor zel uw heit en verneder uwe ziel in asschen en in het hairen kleedwant God en verstoot geen vernederd hert Daarna bestrooidde hij hun het hoofd met assche zeggendeGe denk, mijn zoon, dat gij stof zijt, en tot stof zult wederkeeren, doe boetveerdigheid, om het eeuwig leven te bekomen. Hierop besproeide de bisschop de boetelingen met wijwater en na dat eenieder van hen de keers had uitgeblazen die hij in de hand droeg, wierpen al de aanwezigen zich plat ter aarde om door 't lezen der zeven boetpsalmen de hemelsche berm- hertigheid at te smeeken. Hierna werden de zondaars processiegewijs naar de kerk deur geleid, buiten dewelke zij door den bisschop met den stok van 't kruis gejaagd werden, om er niet meer ingelaten te worden voor Witten Donderdag, op welken dag hunne openba re boetveerdigheid een einde nam. De uitgejaagden knielden alsdan wecnend voor de kerkdeur en werden door den kerkvoogd aangewakkerd om door vasten, bidden, almoe- zen en allerlei goede werken de kwijtschelding te verdienen die hun op Witten Donderdag zou toegestaan worden. Ziedaar eigentlijk den oorsprong der ceremonie die voort durend nog in de H. Kerk bestaat van met den eersten dag van den vasten de hooiden der geloovigun met assche te bestrooi en. Waarom alle brave kristenen zich aan deze boetveerdige vernedering onderwerpen is zonneklaar't is immers om met te betere ge- GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Noeste wakers stonden er op, met boog of bijl ge wapend. Aan den ondersten rand van het getand met selwerk, stak eene dubbele rij ijzeren pennen zoo in schuinsche richting naar beneden uit, dat het den bele geraars schier onmogelijk viel de stormladder te plaat sen. Iwein, de poort van den ringmuur voorbij, begaf zich naar den linkerkant van het voorplein (den bui tenhof). Te dezer zijde stonden het valkenhuis, de hon denhokken, de duiventil, de vee-, paarden-, geiten- en schapenstallen, de varkenskoten, eenige hokken tot ber ging van hout of tot andere einden geschikt, schuren, mijten en eindelijk de hutten der slaven van dien tijd, der lijfeigenen. Nog was de burchtheer geen twintigtal stappen ge vorderd, of een koddig tooneel, waarvan het aanschou wen hem zeker anders had doen schaterlachen, greep plaats. Vier arbeiders trokken, al proestende van het lachen, eene zeug bij de ooren en den gekrulden staart, ter wijl andere lijfeigenen het beest met eenen hefboom optilden en dan bij de heupgewrichten voortduwden. Het bors telig dier, zijn hok ontsnapt om tusschen het hier en daar verspreid krijgstuig te loopen knorren en wroeten, stribbelde erg tegen en gilde alsof men het aan 't ke len was. Eenige wapenlieden ijlden in alle richtingen hare twaalf biggetjes achterna, die luidkeels schreeuwden en benauwd voorttrippelden. Zoodanig was Iwein onder den indruk zijner gepeinzen, dat hij van dit prettig ta fereel niets bemerkte en geen oor leende aan de wan luidende muziekpartij, welke bij dit gegil ontstond. En nochtans was het er een leven als een oordeelEen voelens den heiligen tijd van den Vasten te begin nen. En hierin volgen zij slechts van verre het voor beeld na van zoovele moedige kristenen die reeds van in de apostelijke tijden zich vrijwillig de groot ste boetpleging oplegden. Zoo lezen wij in de kerkelijke geschiedenis dat deugdzame kristeneu zich niet alleen met het be gin vau den Vasten, maar ook op hun sterfbed met asschen bestrooiden. De Koningen van Frankrijk, Ludovicus VI en H. Ludovicus IX, deden ziGh stervende op assche uitstrekken. En let wel op, dat dit stichtend gebruik meer of min algemeen was tot over een goei drie honderd jaar want in de boeken der Kerkgebruiken van die tijden treft men zegening aan voor de stervenden wier voorhoofd en borst met gewijde assche tegen de aanvallen des duivels werden bestrooid. Mocht het Assche-kruisken dan dat de priester woensdag ons op 't voorhoofd heeft gedrukt den zegen des Heeren over ons trekken en ons de noodige gratie bekomen om al de voorschriften van den veertig- daagschen Vasten stiptelijk te mogen naleven. En denken wij maar niet te gauw dat onze le venskrachten ons niet toelaten den Vasten te on derhouden, veel min nog dat de Vasten nadeelig is aan de gezondheid. Dat de vastentijd dan voor ons waarlijk een tijd weze van versterving een tijd van boetveerdigheid een tijd op welken wij onze zonden uitboeten, en ons weerdiglijk bereiden tot den grooten hoogdag van PaschenJeeken Vrienden van Ninove en omstreken,duizendmaal bedankt voor uw goed onthaal aan Óns Stemme- ken. Leest en verspreidt dat bladje en met Godes hulp zullen wij binn en vier jaar de geuzerij van uw stadhuis kegelen. Want Wij kennen de knepen der Geuzen te wel In 't liegen alleen zijn zij meester en fel Wij weten het zeker hun Geuzenhedrijf Zoekt ons te verderven naar ziel en naar lijf. Neen, neen, o Ninove, 't en kan toch niet zijn, Wij kiezen geen Geus meer, dat is te gemein. Jemen. Ah Brozen, hoe is 't nog met de con tinuatie van de gezondheid Beozen. Dag Jeppen. Jeppen. Ge ziet er zoo dubineus uit, Brozen, en zoo sistematiek, ge kijkt al zoo stijf als eene eeken kleerkas. Brozen. 'k En doe toch. Maar ik heb daar azoo serieus aan 't lezen geweest in de felleton van de Volksstem, en mijn gedachten waren promente- lijk weg. Jeppen. 't Docht mij gelijk. Uw voorhoofd zag er zoo astmatiek uit, d'ak zou gaau achterdun ken krijgen hebben. Brozen. Jeppen, ge moet dat lezen, want dien Iwein van Aalst, zelle, 't is een parabelstuk van wel gezeid te zijn en van hikstorie. Jeppen. Jommer, 't wordt alle weken alle maal bijeen geramasseerd, zelle. Er moet daar in De Volksstem ieverst ne spikelinus zitten die dat azoo weet t'arrangeeren ge snijdt dat azoo pro- perkes uit de gazet, en ge legt da weg in 't een of 't ander schuifken en op 't leste komt alles just uit voor nen boek al moest hij in een pibelioteek staan. Brozen. Maar ze willen hebben, Jeppen, dat de kopstukken van de socialisten van allen akabiet nog koleeriger zijn op 't Stemmeren als nen tan- tist op ne lintworm. Jeppen. Eh jommer, Brozen, zijt ge niet wel eh I 't Stemmeren heeft bijkanst overal hnnne ga zetten buitengekoterd, die tegen 't geestelijk op kwamen en tegen de princiepen, en de portemené klipt na alleerera. Brozen. Maar Jeppen, ik en kan nio zeggen hoe dat mijn hart kriebelde van kontentement als ik hoorde zeggen dat er uwe jongen uit was in de loting, da was zeker een soelagement Jeppen. Zie, Brozen, ne mensch en kan dat toch azoo niet zeggen zonder spreken maar als ik hem azoo van ver zag komen afgeloopen, en zwie ren met die erremen en met zijn moesj, om hollen in de lucht te booren, en roepen en springen, phjo ge weet hoe da gaat op die keeren, zie dat zakte azoo tot in mijn beenen, en ik stond daar azoo, uie weten hoe of waar naartoe, ehjo ik stond ekkik daar azoo. Brozen. Van 's zelfs ewoor. Jeppen. -Ja, en op een, twee, drij hebben ze mij vastgegrabbeld en ik en hoorde nie als van Jeppen van hier en Jeppen van daar, en cijfers en getallen en numberos en van 'n is da nie genoeg voor azoo een maneken, ai Brozen II! Brozen. Van plezier, ja, van plezier. Jeppen. En 's noenens ehja, ge weet hoe dat een vramensch bestaat, d'antragie was zoo groot dat zij vergelen had van patatten te schellen, en 't was noen, en nog geen apprense van kokernagie. Brozen. Ik kan 't gemakkelijk verexcuseren. Jeppen. Gij verstaat da welte nijg gepakt geweest, dien grooten numbero hooren, en 't kon tentement zoodanig haar hert gepakt, dat ze daar azoo een soort van atak kreeg, van appelpleksteen, geloof ik, dat do doktoors da noemen, alia azoo ineen zakken gelijk eene harmonika waar dat er geenen wind meer in en is. Brozen. Dat 't spijtig is, Jeppen da ne mensch op die dagen azoo moet hooren vloeken van dat gemeen schramoeillegoed. Jeppen. Zie, Brozen, 't is alsne mensch zelf ne loter in huis heeft, maar anders zou 'k er laten voor op straat te gaan, gelijk er van die salaman ders vloeken gelijk ongekamde stekelverkes en breabattis. Brozen. Maar ze beginnen veel te spreken van nen armé van volontairs, Jeppen. Jeppen. Zeker, van mannen, ge weet wel, die dat azoo zouden doen uit front en eer, gelijk eene positie, uit goeste en uit lieberemaan. Brozen. Ik en ben wel de kop nie, zelle, Jep pen, om daar mijn filesefie over te doen, maar da staat mij aan. Jeppen..-'tis azoo, mee mijn beetje konter foor van verstand, supposeer ik ook dat da zou goed zijn. Beozen. -Maar de socialisten, Jeppen, spre ken wel van de soldaten af te schaffen en strijk ijzers te gieten van de kanonnen, en van de gewee- ren schaverdijnen te maken. Jeppen. Awel da kan ik verdragen allemaal de moordeneers, dieven en cetera zijn allemaal socialisten z'hebben gelijk dat ze tegen de policie zijn, want als de marchessés achter uw hielen zit ten, Brozen, 't en is maar dat go moet schuifpoeier aan uwe polevieën hebben, zelle, of ge vliegt met de konterfoeille den bak in. Brozen. 't Is nen bonheer voor 't land, Jep pen dat de katholieke meester zijn, want ge zoudt onzen Belgik anders ne post zien pakken. Jeppen. Ik peis het ook Brozen, honderd uren per uur nog rapper als eenen avapeer. Brozen. Maar Jeppen, hebt ge van uw eeu wige dagen azoo al weten ne winter passeeren, of zou dat vrieselement nu ook al afgeschaft zijn, want ne mensch en hoort den dag van vandaag nie meer als van veranderingen en nieuwe construkses. Jeppen. Wacht ne keer 'k heb in mijnen alamenak gelezen dat er op 't einde van dees maand moet een klips zijn van de maan als ik mij niet en verabuseer, en 't is misschien daarmee dat de winter hem na azoo op zijn respekt houdt. Brozen. 't Is mogelijk, in alle geval dat ze toch maar voorzichtig zijn, want moest het uitko men dat er in de klips ook al algesproken spel is of konkeldefoes omgaat, de vierde man zou er in de Kamers over interpelleeren. Jeppen. En lacht niet, 't is serieuser als g'het meent, de vierde man is kapabel van 't parket naar de maan te zenden om te gaan onderzoeken of de klips rechtveerdig is. Brozen. Jeppen, ge zijt nen deugniet I Jeppen. Ziet gewei, 'kzal't ekkik weeral geweest hebben. Beste Lezers van 't Stemme- ken,uitganscher herte nen aller- zaligsten Vasten van wegens Ki- beladoekenende goei continuatie in de gezond heid. Bravo! Viva Ninofl ge passeerde week, op twee uren lijd, 250 Stemmekens ver kocht. Eer en dank aan onzen wakke ren uitverkooper! Enzeggen, menschen dat er voor deze week niet min als 600 Stemmekens gevraagd zijnZeg nu nog dat Kibeladoekeu 't eerste nieuws altijd niet weet! Hebben wij het van over drij weken niet al geschreven? En nu komen de fransche gazetten er meè af dat M. de Burlet gaat afzien van al le politiek. Er is reeds spraak van, ofte wel den hertog d'Ursel in zijne plaats minister te noemen, of tewel M. Des- camps-David, senateur van Leuven.... Als kabinetsoverste zouden wij dan hebben Minister Van de Peereboom. Marentika op de wereld toch, 't socia listen blad, Le Peuple, heeft het nu niet de stoutigheid al de onkosten te beknib belen die 't huwelijk vau prinses llen- riette heeft meegebrachten van al die honderde werklieden die er non dikken stuiver achter gewonnen hebben, van den eeuwigen jamè geen woordeken. En daarbij tellen die 10,000 fr. niet die de Graaf van Vlaanderen heeft doen uit deel®? en 't bijzonderste van al, 't prin- ceskeu dat al de broeken, frakken, on dervesten (in 't fransch gilets), chales, horlogen, mantels, schoenen en kloe fen, in een woord al de panden in den Berg van Bermhertigheid heeft doen lossenen dan nog niet kontent zijn. Tot Gheel zijn al de krankzinnige bezig meè hun zot te peinzen op feesten en versiersels van allen trant en smaak tegen den 13 honderd ste verjaardag van de/ marteldood der H. Dymphna, hunne patro- nes, en te Bell, in de Kempen, gaan ze voor 61,980 fr. kas- seisteenen leggen. God zal 't u loo- nen, vriend Nelen van Ninove, ieder Stemmeken, dat door uw toedoeu uit gezet wordt is ne perel te meer aan uwe kroon in den Hemel. Goed nieuws. M. Woeste, na lijden komt verblijden uwe prachtige redevoering van Verviers, door sommige, heethoofden hier zoo hard-», nekkig beknibbeld, komt van onder tol boven goedgekeurd te worden door de Observatore Romano, de gazet van 't Vatikaan, en 't Oilst, och erremen, in den hof van 't oud fabriek Gevaert, Jefken Tombeur, tusschen de takken van nen boom willen gaan een keersken zetten,... zijn koordeken van zijne voeten schieten, en van 't onder ste boven komen beneen gebodderd on zijne armen gebroken... Als 't manne ken maar zijn eerste communie kan doen. Hoeveel loopen er tegenwoor dig niet met eene drooge keel en nen leêgen portemené nu dat Vastenavond voorbij is eu daarbij zaterdag maar eene halve preê. Wat dat de Brisse- leers ons zouden willen wijs maken, dat 't aannemen van 't uur van Greenwich aan de stad jaarlijks 8000 fr. kost,.... Ook geen uilen, zelle manekens, en klaar zien. 't Senaat is bijeengeroe pen tegen den 25" van dees maand en donderdag toekomende komen de Bis schoppen van België te Mechelen bij een Mgr Waffelaert, Bisschop van Brugge komt er expres voor van Rome. Zoo 't schijnt zou onze Pauzelijke Nuntius, Mgr Navadi Bontife, heel in 't kort Kardinaal genoemd worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1896 | | pagina 1