IWEIN VAN AALST.
2JAAR N* 99.
VRIENDEN, AAN 'T WERK.
ZATERDAG 28 NOVEMBER 1896.
Dr Is. Bauwens.
Bisschoppelijke Nota.
Eene groote muizenval.
LIEFHEBBERS
De Pensioenen.
O
Een abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 ger
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag omniddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
AI onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
Groot en zwaar is de taak der katho-
lieken in de beroerde en wisselvallige
tijdsomstandigheden, die wij beleven.
De goddeloosheid, onder al de valsche benamingen van
liberaalradikaal, socialist, anarchist, enz. is er hedendaags
in gelukt door schaamteloos liegen en bedriegen een deel
der volksklas aan God en Godsdienst vijandig te maken.
Voornamelijk in de nijverheidscentrums, in de groote fa
brieksteden, zooals't Aalst, heeft de goddeloosheid zijnen
verderfelijken invloed uitgeoefend.
Door eene aanhoudende propaganda bij middel van laste
rende, godloochende vlugschriften, kleine venijnige god- en
zedelooze gazetjes, en door het houden van voordrachten
en meetingen, hebben de socialisten den geest van ongods
dienstigheid en tegelijk van ontevredenheid, van weerspan
nigheid en oproep onder het volk verspreid.
Zij hebben booze driften in het hert van den werkman
opgewektnijd jegens de rijken blazen zij hem in opstand
tegen God, tegen alle wettig gezag preeken zij hem onver
poosd aan tot oproer en werkstakingen geven zij het or
dewoord.
Maar overal ook vinden wij brave en edelmoedige har
ten, die hand in handwerken.
Wij zien ze, gedreven door kristelijken iever, de verhe-
vendste blijken van zelfopoffering geven, wij zien de rijken
en machtigen aan den volksstand de hand reiken en met
hem verbroederen.
Zoo rijst tegenover het dreigend socialistengedrocht, het
verheven werk der kristelijke verbroedering.
De strijd is geweldig.
Welke zal de uitslag er van wezen
Want de tegen woo rdiee gespannen toestand kan onmo-
lijk blijven duren 't is als een overgangstijdperk, dat wij
thans beleven.
Wat zal er op volgen
Twee uitwegen zijn mogelijk De terugkeer tot het kris-
tendom ofwel de overheersching door het socialism.
Een tusschenweg bestaat niet.
De overheersching door het socialism
Dat ware de bloedigste, de gruwelijkste onwenteling,
die men bedenken kan, veel ijselijker dan „het schrikbe
wind der jaren 90, veel schrikverwekkender, verdelgender
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
DOOR
Geachte riddecs, poorters, landbouwers
Onder voorwendsel te komen beraadslagen over
Vlaanderen's belangen en de staatsaangelegenheden te behan
delen, vroegt ge ons u verhoor te verleenen. Wij* wil
ligen uwe bede in. We zullen dan uwe jammerklach
ten aanhooren en hunne gegiondheid onderzoeken. Edoch,
eer ge uw geweeklaag begint, wikt en weegt uwe
woorden en prent diep in uw geheugen, dat hij, die wind
zaait, storm maait. Gent verwekte opstand, dreef onbezon
nen den kastelein, mijn trouwen vriend, wien ik hier
eene dankbare hulde bewijs, de stad uit. Gestraft werd
Gent, gekastijd zijne poorterij en hooger verheven de
kastelein...
Een gemompel van tegenspraak doorliep de rangen
der afgevaardigden.
Andere gemeenten dorsten de oproervaan omhoog
steken ons alvermogen deed ze hun strijken. Hoogmoe
dige edellieden boden ons het hoofd wij braken hunne
macht als riet. Eenige verwaande ridders, hier tegen
woordig, durven het bestaan de gemoederen aan te hit
sen zij wandelen op den rand des afgronds Wee hem,
die onze eer of ons gezag te na komtwij zweren den
duren eed, dat wij ons op hem wreken zullen
Eerstdaags nemen wij stad en burcht in oogen-
schouw en willen ons dus, met eigen oog en oor, verge
wissen wie als trouwe onderdaan dient beloond, wie als
oproerstoker, als verrader, gestraft. Ge zijt verwittigd.
Nu spreekt
Bij de woorden oproerstoker, verrader staarde
Willem met doordringenden blik Iwein, die vooraan
stond, aan en grijnsde.
dan de Commune van Parijs.
Immers 't ware België alleen niet dat zou lij
den, noch eenig ander afzonderlijke staat, maar
gansch Europa, alle beschaafde landen, want
overal werken socialisten en anarchisten
met helsche razernij aan den ondergang van
godsdienst en van samenleving.
Laat ons werken, vrienden, en strijden om de
samenleving voor die schromelijke onheilen van
het socialism te behoeden.
Wij moeten al onze krachten, al onze geest
vermogens vereenigen, strijden met ontembaren
moed en volharding om socialism en anarchism.
om al wat goddeloos is te bekampen en te ver
pletteren, om het bedrogen en misleide volk tot
den godsdienst terug te brengen.
Jefken.
Met innige droefheid zien Wij dat de
gazetten der zoogenaamde l'artij-Dacns,
niet de minste rekening houdende van
den brief door welken de Bisschoppen
van België, op bevel van Z. H. den
Paus, de katholieken van ons land tot
eendracht onder elkander aanmanen, he
viger dan ooit de verdeeldheid bewerken en
verspreiden en de katholieke besturen aan
vallen. Zooverre drijven de op opstellers
dier gazetten den overmoed, dat zij
hunne lezers pogen te doen gelooven
dat, zoo handelende, zij de goedkeuring
hebben van Z. H. den Paus en van de
Bisschoppen.
Zulke gedragslijn is te veroordeelen,
zij is hoogst nadeelig aan de belangen der
ware christene democratiezij is gansch
tegenstrijdig met de gedachten van Z.
Heiligheid en de Bisschoppen en Wij
achten het Onze plicht de geloovigen te
vermanen zich door dergelijke gazetten niet
te laten misleiden.
f Antonius, Bisschop van Gent.
Het schandalig gedrag van
Emilie Claeys, schutsengel
van Vooruit het bedrog
der boter van Vooruit
het wegzenden vanPolBraeck-
man, om de waarheid op den
tribunaal te zeggen, het af
zetten van Seffers, omdat hij
de dwingelandij van Voor
uit niet langer meer kon verdragen dat zijn
al feiten die de verblindste socialisten zou
den moeten de oogen openen en Vooruit
doen vluchten als eene groote kwakzalverij,eene
schandige geldklopperij en eene school van god
loochening en ontucht.
Nochtans het schijnt, dat, niettegenstaande
die doorslagende bewijzen tegen Vooruit de
ze weinig of geene leden verloren heeft.
Waarin ligt de oplossing van dat raadsel
Vooruit is als eene groote muizenval,
waarde werklieden gemakkelijk kunnen inkrui
pen, maar eens dat zij binnen zijn moeten zij
alle hoop van vrijheid afleggen bij hun intreden
slaat de val toe en de terugkeer wordt onmoge
lijk.
In eene muizenval hangt er een stukjen kaas
of een haringskop, enz., om de muizen aan te
lokken alzoo heeft Vooruit ook aanloksels
voor de ongelukkige werklieden. Die aanloksels
verschillen volgens de gesteltenis der slacht
offers.
Voor de werklieden, die aan God of zijn ge
bod niet meer gelooven gebruikt Vooruit als
aanloksel godsdiensthaat, leering van vrije lief
de, enz... Voor de werklieden, die nog godsdiens
tig zijn gebruikt Vooruit vervolgingen op de
fabrieken en bijzonderlijk valsche voorstellingen
van intrestbrood aan verminderden prijs, win
kelwaren voor niets, goedkoope boter voor
margarine enz., pensioen op zekeren ouderdom
in onmogelijke conditiën, enz...
Alzoo lokt Vooruitiedereen in zijne mui
zenval. De slechten zijn daar op hunne plaats,
de goeden verliezen er eerbied voor godsdienst
en gezag en worden stillekens aan rijp tot het
aankleven van de socialistische leerstelsels.
Ziedaar waaraan men den grooten toeloop in
Vooruit moet toeschrijven.
Maar het is niet genoeg de werklieden te win
nen, men moet ze vasthouden en goed vasthou
den. Daartoe heeft Vooruit een almachtig: mid
del uitgevonden, dat uitlegt hoe dat er bij de
Gentsche socialisten zoo weinig bekeeringen
zijn, niettegenstaande de schande die tegen
woordig op Vooruit drukt.
Al de werklieden, die in Vooruit komen
moeten wekelijksche stortingen doen en eens dat
het geld in de kas van Vooruit komt, is het
moeielijk het er weer uit te krijgen.
Vele werklieden, die nog alle eerlijkheid en
godsdienstzin niet verloren hebben, zouden wel
Vooruit willen verlaten maarzij hebben drij,
vier honderd franken.# gestort. Verlaten zij
Vooruit hunne stortingen zijn gaan schuife
len.
Ziedaar de klem, met dewelke Vooruit
de bedrogene werklieden weêrhoudt. Ziedaar het
middel, dat aan Vooruit duizenden en dui
zenden franken in hand heeft gegeven, waarover
de kopstukken beschikken om paleizen te bouwen,
rijkelijk te leven en schoone reizen te doen.
Vooruit zegt dat zij streeft voor de vrijheid
der werklieden en zij doodt alle hoop oP vrijheid.
De brave werklieden, aan Vooruit verkocht
door hun eigen geld, om uit de klem van Voor
uit te geraken moeten vaarwel zeggen aan hun
ne spaarpenningen, zij moeten uit liefde voor hun
geloof en hunne vrijheid groote sacrificiën doen.
Dat valt moeielijk, maar nochtans hun geloof,
hun geweten legt hun op dat sacrificie te doen.
Hoe zijn die arme slachtoffers van Vooruit te
beklagen En hoe moet de schandige en goddelooze
comedie van Vooruit toch de oogen openen aan de
werklieden, die in hare muizenval nog niet bin
nen zijn en hun het vast besluit doen nemen van
Vooruit en de socialistische leering te vluch
ten als de pest voor hun geloof en als een roof hol voor
hunne geldelijke belangen.. Katholiek.
van treffelijk nieuws onschuldi
ge zwans en veel plezier, leest
en verspreidt De Volksstem
2,50 tot einde 1897.
Een pensioen aan de oude werk
lieden, om hunne laatste dagen in.
rust te slijten, zonder nood te lijden
of te moeten bedelen, dat is de wensch
van iedereen. Ons vurigste verlangen
is van dit vraagpunt zoo gauw mogelijk
opgelost te zienmaar wij moeten bekennen,
dat die oplossing geene gemakkelijke zaak is.
Hoeveel kwestiën moeten er niet opgezocht en
opgeklaard worden I
Wie, bij voorb., moet de bijdragen betalen
voor het pensioen Is het de Staat, het nijver-
heidshoofd, of de werkman te samen En in
welke verhouding moet elk bijdragen
Aan wie gaat men een pensioen geven
Aan de werklieden, dat is klaar, zult
gij zeggen.
Ja, maar wat verstaat gij dooreenen
werkman
Neemt gij enkel dezen die werken
bij eenen meester, fabriekwerkers,
metserdieners, landbouwknechten,
enz. Een arme landbouwer, met een
koeiken, die tot zijn 60 jaar geslaafd
heeft, om de twee einden van 't jaar
aan een te knoopen, zult srii die uit
sluiten
Hoeveel moet het pensioen per dag
bedragen 0,75 centiemen of 1 fr. of
hoeveel
Van welken ouderdom af zal men
het pensioen beginnen te genieten
Van 60 of 65 jaar
Stelt het op 65 jaar en geeft 1 frank
daags per werkman, dat zou eene
jaarlij ksche uitgave veroorzaken van
65 niilliocn want er zijn 180,000
werklieden van 65 jaar en zelfs nog
meer.
Waar zal men die 6*5 millioen ha
len
Overweegt eens wel al die vraags-
kens en gij zult zien, dat die kwestie
der pensioenen een van de ingewik
keldste zaken is, die ooit besproken
zijn geworden.
Op vele plaatsen heeft men referen
dums gehouden en het werkvolk ge
raadpleegd te Lokeren, onder ande
re, heeft eene groote openbare verga
dering plaats geh^i.
Eerst werden de verschillende stel
sels uitgelegd, volgens welke men de
pensioenen zou kunnen stichten; daar
na heeft men aan de werklieden hun
gedacht gevraagd en eenige vragen
voorgesteld, in den zin gelijk hierbo
ven.
De werklieden hebben geantwoord
dat zij in staat niet waren die vragen
op te lossen. Zij hebben enkel den
wensch uitgedrukt dat de pensioenen
welhaast in voege mogen komen. En
voor 't overige hebben zij gezegd, wij
hebben volle betrouwen in de voor
zichtigheid, en de volksgezinde gestel
tenissen van ons Katholiek Staatsbe
stuur.
Dat is wijs gesproken, en wij bren
gen hulde aan de verstandige handel
wijze der Lokersche werklieden.
Vrienden van
't Stemmeken,
allemaal den
goeden dag en
den vrede des
herten. Oei 1
M.PolydoreVan
der Oleyen, be
waarder der hy
potheken tot
Urnderinoii-
de, stapt van
zijnen velo, zakt in een en d'eeuwig-
heid iner en was geen teeken van
leven meer aan te zien... H. Barbara,
wiens feestdag wij Zondag toekomen
de vieren, bevrijd ons toch van eene
haastige en onvoorziene dood 1 De
wet op 't Vlaamsch is verleden week
met algemeene stemmen doorgegaan
in de Kamers 't is eene onsterfelijke
eer voor de volksvertegenwoordigers
Cooreniaus en Be Vricndt. Voor
taan zullen alle wetsontwerpen in de
tweetalen verschijnen indenMonitem.
Tot Luik hebben ze juist ne ge
meenteraad gelijk den kalen held van
Chipka er eenen zou willen voor
Aalst, 't is te zeggen, samengesteld uit
liberalen, socialisten en katholieken...
Ewel, vrijdag verleden werd er geroe
pen, getierd, op de lessenaars gesla
gen, verweten en gelasterd dat het
wreed was de heer burgemeester kon
er maar geen orde onder krijgen
't was eene ware menagerie. Oh
Dat zal een leven zijn JVog 19
maanden cn wij zijn onzen vier-
dca» kwijt. Den eersten notaris
van Congo is genoemd, 't is M. De
Contrevas, greffier tot Boma. En