IWEIN VAN AALST. I' JAAR ir 107. ZATERDAG 25 JANUARI 1897. ALBI. Dr Is. Bauwens. SCHOON WERK. Daens en de Bien Public. Wie is Katholiek? Sen abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 per laar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. AI onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. Beste Lezers, reeds meermalen hebt gij in de dagbladen gelezen dat er tot Albi in Frankrijk over eenigen tijd eene glasfabriek is opgericht volgens den geest en 't hart van 't socialismus. In die ïabriek is de socialistische leus in toepassing De mijn aan de mijnwerkers, de fabriek aan den fabriekarbeider. In de glasfabriek van Albi is dus het ideaal der socialisten verwezentlijkt. De fabriek behoort aan de glas werkers. Dat moet daar dus een hemelken zijn voor de werklieden, als de beloften en redevoeringen der roode mannen geen ijdele droombeelden of grof boerenbedrog zijn. In de glasfabriek immers, zwaait geen tyrannieke An- seele zijnen schepter; geen bestierder of opzichter verdrukt er den werkman geen meesterknecht of opperbaas en plaagt er zijn onderhoorigen. In dat zalig oord bestaat ergeenonmenschelijk reglement, dat op de minste fout de wegjaging 't is te zeggen de dood straf stelt. Neen, van dit alles is er in 't socialistisch paradijs van Albi niets gekend. Daarheerscht een geest van broederlijkheid,vrijheid, ge lijkheid en tevredenheid, die u goed doet aan 't hart. Alles loopt daar van zelf in de volmaakste orde af. Arbeiders, meesterbazen, opzichters, bestierders, het werkt er allemaal samen, zoo natuurlijk, zoo zacht als een machien dat op tijd gekuischt en gesmeerd wordt. Zoo immers voorzeggen de roode profeten dat het zal en moet gaan, als hunne socialistische plannen verwezentlijkt zijn. Welnu, hoe staat het inderdaad met al die schoone voor- zeggingen in het paradijs van Albi Helaas, het ziet er daar al niet veel beter uit dan in 't belgisch paradijs Vooruit Om u daarvan te overtuigen, beste lezers, gaan wij u eenige artikelen van 't reglement der Albische glasfabriek voorleggen Art. II. Alle arbeiders worden verwittigd, dat zij ver plicht zijn rekening te houden van de aanmerkingen, die GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Geraakt hij straks in de worsteling, ik sla hem krom en lam. n Hij zal u dank weten, want derwijze gebeurt het wellicht, dat ge eenen kromme recht slaat, spotte Disdeer. Ik kap een zijner ezelsooren af! En ik, tot aandenken mijner dankbaarheid over het toeknijpen mijner keel, verpletter zijnen neus, ver morzel zijnen bult, gruizel zijne scheeve beenen. Ha ha 1 ha 1 ha 1 Mijne knots jubelt aireede 1 Indien hij ons maar zelf, uit kortswijl, naar de andere wereld niet zendt, Disdeer. Dat galachtig ventje is voor niets te vertrouwen. Ik zal, bij het aanvalssein, scherp toekijken of ik den vossen deugniet in 't zicht niet krijg, Walter. Tot straks zeide de tuigmeester en wildenaar den paardenstal terug. Albrecht sloop achteruit. Wellicht had Walter iets vergeten te zeggen, want hij keerde zich schielijk om en mompelde Wacht Nog iets.... Spreekt Boudewijn u over dezen tocht aan, houd u dom. Hij vermoede niet, dat ge van wanten weet. Ik weet natuurlijk van toeten noch blazen. Nog iets, Disdeer.... De plaat», waar Rambolds bende op de loer ligt, is enkel langs kronkelpaden te hereiken. Laat Boudewijn den weg kiezen het zal den hoog moed van dien melkbaard kittelen. Dat hij de gebruike lijke paden zal vermijden en derhalve den weg inslaan welken wij beoogen, lijdt geenen twijfel. Eeu laatste woord..., hun gemaakt worden door de leden van 't syndi- kaat en van het bestuur, en de bevelen uit te voeren, hun door de heeren opzichters gegeven. Iedere weigering of beleediging wordt gestraft met eene wegzending voor acht dagen, en bij hervalling in dezelfde fout, met de wegzending voor altijd. Art. IV. Al degenen die op de werkplaats twist of ruzie veroorzaken worden weggezonden voor den tijd van i tot 8 dagen. Bij hervalling worden zij weggejaagd. Art. V. Ieder werkman die zich schuldig maakt aan diefstal van werktuigenhout of andere materialen, wordt weggejaagd. Art. VI. Ieder werkman die door kwaden wil of anders den geregelden gang der fabriek stoort, wordt weggezonden voor den tijd van i tot 8 dagen, en bij hervalling weggejaagd. Deze die 5 minuten te laat komt op het werk, wordt eene halve uur afgetrokken. Ewel, beste lezer, is er aan dit reglement nu wel iets te verbeteren Is daar nu toch niet de socialistische vrij heid en gelijkheid Zou er wel ie vers zoo een vaderlijk, ja, moederlijk reglement bestaan Ik geloof het niet. Wegjagen en nogmaals wegjagen is het eeuwige refrein van het lied. En wegjagen staat gelijk met de doodstraf, nog wel niet tegenwoordig, maar later als de heele wereld volgens het model van 't aardsche paradijs van Albi zal ingesteld zijn. Tegenwoordig immers kan een werkman die uit de Albische iabriek is weggejaagd, nog bij een patroon werk en brood vinden. Doch wanneer er geen patroonsfabrieken meer bestaan, wanneer de aarde zal gezegend zijn met louter socialistische fabrieken, dan vindt zoo een weggejaagde nievers meer werk, en is bijgevolg tot den hongersnood veroordeeld. Schoon vooruitzicht voor de werklieden van het toekomstig paradijs En toch worden er nog ongelukkige werklie den gevonden, die heilig gelooven aan al de val- sche beloften, welke de socialisten hun voor oogen leggen. Jefken. Onderlinge Bescherming. Eene nieuwe maatschappij werd onder die benaming te Brus sel gesticht met het dubbel doel Pensioenen te verschaffen i° aan de weduwen en weezen der leden20 aan de ouderlingen of onbekwaam zijnden tot werken. Voorde eerste betaalt men 14 frank'sjaars. Bij het afsterven van het lid ontvangt zijne weduwe per jaar zoo dikwijls 5 fr. als haarman zijne bijdrage gestort heeft. In de tweede betaalt men 6 fr. 's jaars en op 65 jaren ouderdom ontvangt men een pensioen van zoo dikwijls 5 frank als men bijdragen stort heeft. Elk lid mag een, twee of meer stortingen doen per jaar. Het pensioen verhoogt dan in verhou ding der stortingen. Wij denken dat deze kas groote diensten be wijzen kan aan de werkende klas en aan de kleine burgerij. digstc en schandelijkste wijze maar voortdu rend aanvalt. Welk is het onmiddellijk gevolg van deze aan vallen Aanstonds worden zij overgenomen door de libe rale en socialistische pers, die steeds gereed staat om er voordeel uit te trekken en ze nog te ver meerderen. Dit is niet alles de werkmanskwestie wordt zoo verantwoordelijk gemaakt van de zotte uitval len van eenige heethoofden en zoo vallen kalme en gematigde volksmannen ook ten onrechte onder de algemeene afkeuring. Een woord over het artikel in 't Land van Aalst verschenen. M. Woeste is ter gelegenheid van nieuwjaar tot Aalst zijne jaarlijksche bezoeken gaan doen aan vrienden en kennissen. Ewel, het Land van Aalst neemt de gelegen heid te baat om kwaadaardig te doen opmerken dat de uitstekende volksvertegenwoordiger slechts bij de rijken gaat en dat men bijgevolg niet en moet verwonderd zijn, dat hij zich nooit bezig houdt met burgers of werklieden, die hij gebaart niet te kennen. Dwaze en onrechtveerdige uitval tegen een Ka merlid, dat niet alleen een liefdadige kristen is, maar die als staatsman zich steeds met eene gansch buitengewone bevoegdheid en iever met de oplossing der sociale vraagstukken heeft bezig ge houden Doch 't en is M. Woeste alleen niec, die zoo aan gevallen wordt. Gisteren nog drukte Le Peuple een artikel over van het Land van Aalstwaarin al de katholieken beschuldigd werden van zich van den godsdienst uitsluitelijk te bedienen om het volk te bedriegen en er zich te doen van gehoorzamen. Onnoodig hier te zeggen hoe zeer wij eenen derge- lijken pennestrijd afkeuren, niet alleen omdat hij onrechtvaardig is, maar omdat deze zoo nadcelig is aan de billijke etechen der werkende klas. Deze die zich aan dergelijke feiten plichtig ma ken, mogen zich geenszins beroemen op de leer en de goedkeuring van onzen Paus Leo XIII. De Paus predikt den vrede aan, terwijl zij slechts de tweedracht zaaien. De Paus tracht de kleinen te "verheffen, terwijl zij al de maatschappelij ke overheden trachten te bevechten en in den grond te booren. Eene democratie die op zoo iets uitkomt, kan met de kristelijke leering niets gemeens heb- ben zij betitelt zich met dea naam van kristelijk om hare politiek te verbloemen, die in den grond socialistisch is en bijgevolg ongodsdienstig, wezen lijk gesteund op den klassenstrijd. In politiek, als men katholiek is, heeft men negen en negentig kansen op honderd om eene overeenstemming te brengen tusschen de verschillige gedachten die de politieke groepen verdeelen. De honderde kans is de kans van den duivel, welke wij moeten terug sturen aan dien ouden revolutiema ker, met al degenen die met hem wil len samengaan. Ziehier, beste vrienden, wat wij le zen in den Bien Public van Zondag laatstleden Het is spijtig, om niets meer te zeg gen, dat terwijl onze bisschoppen en al de menschen van goeden wil de moeielijkheden tusschen de katholieken trachten te doen verdwijnen, hun vredelievend werk gedwars boomd wordt door gazetten die de geschillen doen voortduren en zelfs vermeerderen. 't Is zoo dat Het Land van Aalst, gazet der ge broeders Daens, de katholieke partij in 't algemeen en M. Woeste in 't bijzonder op de ourechtveer- Het beste middel om eenen kandidaat, eene partij te ieeren kennen, die beweert katholiek zijn, 't is van wel na te zien of n hun handel en wandel in overeenstemming is met de katholieke leerstelsels, of met dezen die voor zending hebben die grondbeginselen te bepalen of die belast zijn ervan de toepassing te be waken. Een katholiek, die den naam van katholiek verdient, zal nooit trachten zijne eigene gedachten te doen trionifceren met de zekerheid, of al was het maar in den twij fel, dat zij zou kunnen de katholieke zaak schaden, ze verzwakken, of haar van ernstige diensten berooven. Handelt hij anders, 'tis ofwel omdat zijn katholicism maar een masker is, ofwel omdat hij zijne katholieke gevoelens aan zijne belangen of zijnen persoonlijken hoogmoed opoffert. In de eerste plaats is het een verachtelijke valschaard in het tweede geval is hij een I ikzuchtige of een gek. Wij ontvangen het volgend artikel als protostatie tegen een schrijven, ge- teekend P. Daens, in het Land van Aalst van over veertien dagen versche nen Beste Lezer, tot nu too hadt gij al tijd gepcisd dat de twaalf apostels' vis- schersuit Galilea waren, is het niet waar Welnu, gij zijt mis St-Jan en St-Jacobus onder anderen waren prin sen, often minste baronnen uit hunnen tijd en hunne moeder, de vrouw van Zebedeus, was eene booveerdige me vrouw, altijd gereed om de armen uit te plunderen en met bet zweet en het bloed der werkmensehen goede sier te maken. Gij hadt natuurlijk ook gedacht dat de apostels St-Jan en St-Jacobus in den hemel zijn, en dat zij, na drie jaar met O. L. II. geleefd te hebben, oneindig veel gewrocht hadden tot verspreiding van het Evangelie. Gij zult ook gelezen en van uwen pastoor gehoord hebben dat St-Jacobus aan dat prediken zijn leven toegewijd heeft en als martelaar gestorven is, en dat St-Jan, zijn broe der, na te Rome onder keizer Domitia- nus, in de kokende olie geworpen ge weest te zijn waaruit hij bij mirakel gered werd en na, in een verlaten eiland, Patmos, lange jaren gesleten te hebben, naar zijne bisschoppelijke stad Ephesen, weerkeerde en daar veel ge wrocht en geslaafd heeft om overal de broederlijke liefde te doen heerschen en om rijken en armen met elkander te verzoenen.Kinderen, herhaalde de goede heilige gedurig, gij moet malkan der beminnen onze Meester heeft het alzoo geleerd. Welnu, gij waart wederom mis I St- Jan en St-Jacobus in den hemel Dat kan niet zijn, want een nieuwbakken, evangelist, een schriftgeleerde van den* nieuwen tijd, leert aan zijne lezers, dat zij waarschijnlijk van die rijke zoons waren, die later den rug naar ons Heer keerden als hij hun sprak van een deel hunner goederen af ie staan voor de nood- Zoo dus, 0 liefdadige en beminnende St-Jan, en gij, 0 heldhaftige St-Jacobus, daalt uit den hemel, als hetu belieft; gij zijt daar zonder recht binnengedron gen, want gij waart niets anders dan uitbuiters der arme werkmensehen 1 En weet gij wie alzoo spreekt Zou het Anseelezijn,diegelijk meu weet, van .■alle hout pijlen maakt, als hij maar tegen de rijken kan donderen Zou het Demblon zijn, of een van die roode kluchtspelers, die zulke ezelarijen uit kraamt Beste Lezer, de evangelist, die ons die domme historiën leert, is M. PDaens, in het Land van Aalst, waar hij de moeder van de HH. Jan en Jacobus als eene hebzuchtige baronnes afschildert, en de heiligeapostelen zelf, als rijke zoons die later den rug naar Ons Heer keerdenenz. Het Land van Aalst, onder het be stuur van M. P. Daens, is voor de christene democratie, zegt men. Hij is voor de democratie, het is waar, als men daaronder de gedurige opstoking der armen tegen de rijken verstaat. Maar of die democratie christen is. dat, is een ander paar mouwen. Het chris tendom, dat M. P. Daens, de vijf Ie evangelist, aan het prediken is, is lee- lijk tegen het waar Évangelie van O. L. Heer en als men de HH. Jan en Jaco-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1897 | | pagina 1