IWEIN VAN AALST. 3° JAAR N' 113. V ZATERDAG C MAART 1897. DE SCHOOL. Dr Is. Bauwens. RAADSEL N° 5. w--»■ v-" ïpj&é Van Ronslé. Eenheid der Katholieken. Werkkrisis te Roubaais. wmmt Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huiskost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen allo soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. Wat zijn er nog vele menschen, die verkeerde gedachten hebben over on derwijs en opvoeding In de school wordt het kind onder- I wezen en tevens opgevoed. Het onder- wijs en de opvoeding gaan samen in de school en zij moeten christelijk zijn of zij deugen niet. Is het voldoende dat er op zekere uren wat cathechismus gedaan wordt, zelfs door eenen priester Neen, dat en is niet genoeg In eene school moeten al de onderwijzers, al de profes sors godsdienstige mannen zijn, die gedurig, zelfs buiten de school, door woorden en daden, door hun gedrag en hunne voorbeelden werken aan het godsdienstig onderwijs en aan de godsdienstige opvoeding der leerlingen. Zoo spraken niet alleen de katholieken, maar zelfs pro testanten, die niet willen dat de scholen zouden dienen om slechte kinderen en slechte burgers te maken. Wat zegt de geleerde staatsman Guizoteen protestant Hij verklaartdat het zedelijk en godsdienstig onder wijs geenzins, gelijk de reken,- meet- of schrijfkunde, eene les is, die gegeven op bepaalden tijd, naderhand niet meer besproken wordt dat het weetschappelijk deel de ger ringste plaats inneemt in het zedelijk en godsdienstig onder wijs dat noodzakelijk de geest en omgeving der school zedelijk en godsdienstig moet zijn dat de godsdienst uit geheel het onderwijs moet doorstralen en alle handelingen zoowel der onderwijzers als der leerlingen bezielen. Dat is toch klaar gezegd dat het onmogelijk is dat onder wijzers, die niet godsdienstig zijn aan hunne leerlingen een godsdienstig onderwijs en eene godsdienstige opvoeding kunnen geven, dat bijgevolg liberale meesters liberale leer lingen zullen vormen. Als de liberalen spreken van officieele scholen, dan noe men zij die hunne scholen en zij hebben gelijk in dien zin dat het liberale scholen zijn. Maar de socialisten en hunne gazetten hebben ook gelijk als zij zeggen dat die liberale scholen kweekscholen der socialisten zijn. De ondervinding is daar om het te bewijzen. GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Ivo keerde den houtmageren guit om, keek met zijne schalksche oogen den ontsierden neus van zijn slachtoffer aan en schaterlachte. Disdeer, vriend, sprak hij jok kend ge zijt onzen makker Diedaart vrij wat dank baarheid verschuldigd Hoe verschoond Waarlijk ge zult bij de andere hellespoken een goed figuur maken Ik wil echter Diedaarts werk volmaken, u in het schimmen- oord met een overheerlijk aangezicht doen aanlanden. Meteen gaf de vosse schelm zijn vroegeren vriend vuist slagen en schoppen op neus, kin en wangen en blies hem spottend in het oor Ieder zijne beurt, he lange spitsboef?... Wat zegt ge van deze rammeling Spreek Anders klapt ge lijk eene ekster.Hewilt ge uw tes tament maken?... uwe biecht spreken?... Het is tijd 1... hoog tijd... het is immers met u geklonken... Ge moet in het huisje van vier planken.... ge moet er in!... Let op!... ik ga uwe keel knijpen.... Bij het einde dezer akelige scherts, sprong Ivo met beide knieën op Disdeer's borst en drukte met zijne duimen zóo krachtig op dezes strottenhoofd, dat de kraakbeentjes er van krakten. De staak werd paars en blauw, schoot, door de hevigheid der pijn, eenen stond uit zijn bewusteloozen staat, dacht aan den vos en was weer buiten kennis. Hij is naar de andere wereld juichte Ivo Gauw de paarden herwaarts doen komen en dan de hielen laten zien, want de lucht is hier niet klaar meer voor mij Het kaboutermanneken scharrelbeende naar de plaats waar Diedaart de dravers liet staan, beval de dieren tot bij het slagveld te leiden, deed zijne hazebeenen aan en pakte zich weg naar Aalst, Hoe zou het mogelijk zijn, dat meesters, die liberaal zijn, die liberale gazetten lezen en schrij ven, waarin de godsdienst en al wat godsdienstig is gedurig wordt aangerand, hoe zou het mogelijk zijn dat zulke leeraars, die nauwelijks naar de kerk gaan, hoe zouden zulke mannen eene gods dienstige opvoeding aan hunne leerlingen kun nen geven 1 Kan iemand geven wat hij niet heeft Bijna al onze vooruitstrevende liberalen en so cialisten zijn door zulke meesters opgevoed ge weest. Dat is zoo en dat kan anders niet zijn. Ge verstaat dus, ouders, wat er u te doen staat. Dat onze tegenstrevers dan maar roepen Le ve de liberale scholen Leve onze officicieele ge stichten Wij, wij roepen uitLeve het vrij en katho liek onderwijs Leve onze vrije en katholieke scholenJefken. Vrienden waar is het Kind Prijs te verloten onder al de goede oplossers Geloof en Liefde, Roman door Petrus Van Nuffel. Over eenige dagen had in Sinte Goedelekerk tot Brussel de plechtigheid plaats der zalving van Mgr Van Ronslé, bis schop van Tymbrium en apostolische vikaris van Belgisch Congoland. De zalving had plaats aan het hoogaltaar. Men kent de indrukwekkende plechtigheid van. het zalven van lienen bisschop. Iedereen was getroffen, als Mgr Van Ronslé, vergezeld van de beide hulpbisschoppen, de kerk doorkruiste om het volk te zegenen dat erin saamgepropt was, en eindelijk, van het hoogal taar, nog eens den driedubbelen bisschopzegen plechtig te geven. Mgr Van Ronslé is maar klein van gestalte, met zwarten baard en bleek van aangezicht, maar hoewel de acht jaren die hij in Congoland over bracht, hem zeer vermagerd hebben, ziet hij er toch levendig en opgeruimd uit. Twee afgeveerdigden van het werk der oude postzegels, in het klein seminarie van St. Trui den, hebben de plechtigheid der zalving van Mgr Van Ronslé bijgewoond, en hebben den nieuwen kerkvoogd verscheidene gewijde vaten overhan digd, waaronder eene ciborie, en daarenboven eene som van 5000 fr. tot voltooing van het Sint Trudo's dorp in Congo. Het werk der oude postzegels heeft nu in het geheel reeds 20 duizend fr. toelagen aan Mgr Van Ronslé ter hand gesteld het heeft zich daaren boven gelast aan den nieuwen bisschop al de noodige voorwerpen voor zijne kerk te bezorgen. De oud-medeleerlingen van Mgr Van Ronslé uit het Seminarie van Gent, die hem eenen her derlijken staf ten geschenke hebben gegeven, zullen hem nog maandag toekomende in den ka tholieken kring van Gent een banket aanbieden. Mgr Van Ronslé keert in Juni aanstaande naar Congo weer. Stillekens aan na deren wij weeral tot de groote kiezingen voor Kamer en Se naat. De vijanden der katholieke partij slapen niet en daar om moet er in het katholiek kamp ook met ijver gewerkt worden, bijzonder lijk door propaganda te maken met de dagbladen. Sedert de laatste kiezingen hebben de katho lieken reeds voor moeielijke vraagstukken ge staan Congo, persoonlijken dienst, vervlaam- sching der belgische wetten, sluiten of openen der hollandsche grens voor het vee, verveerdi- gen van wetten ten voordeele van den werkman. Op sommige oogenblikken heeft er wel wat verdeeldheid geweest onder de katholieke afge veerdigden de liberalen, die den doodslag gekre gen hebben van hunne roode kweekelingen in het Walenland, zagen die verdeeldheid met wel genoegen en zochten ze aan te vuren met de hoop van in Vlaanderen eene bres te maken in de katholieke versterking. 't Is daarom dat de katholieken een oog in 't zeil moeten houden en zich gedurig herinneren onze nationale leuzeEendracht maakt macht. 'tls de oneenigheid die de liberale partij in den afgrond gestort heeft. Eene party die niet aan hare grondbeginselen getrouw blijft moet natuurlijk sterven. Als men hand in hand gaat, dan is men sterk en moet men de aanvallen der vijanden niet vree zen. De katholieken van alle landen geven daar een schoon voorbeeld van in Duitschland. Hoe klein is de katholieke partij c het cen trum niet begonnen te midden van het protes- tantsche Germanenland. De katholieken hebben jaren en jaren met eensgezindheid gewerkt, heb ben zetel op zetel gewonnen in de kiezingen en onder het geleide van den onvergetelijken Wind- horst is het centrum eene macht geworden, die einde gesteld heeft aan de vervolgingen van Bis marck, den haatdragenden minister, ten opzichte der duitsche katholieken, die reeds, gelijk vele andere groote politieke mannen, hier op aarde gestraft is in zijnen hoogmoed en in Duitschland van kant gezet is gelijk oud ijzer. In vele gevallen heeft het duitsch bestuur de stemmen van het centrum moeten afbedelen om zijne wetten te doen doorgaan. Ziedaar wat de eendracht vermag. Indien men sedert 1830 de geschiedenis van li beralen en katholieken in ons land wil nagaan, men zal altijd bestatigen dat wanneer de katho lieke partij gevallen is, het toe te schrijven is aan de verdeeldheid harer leden op het eene of andere vraagstuk. Uit dat verleden moeten wij dus leeren en kost wat kost moet de eenheid bij de katholieken blij ven heerschen. Groot is daarom de verantwoor delijkheid van die katholieken van over de halve deur die, omdat zij persoonlijken intrest en hoog moed achternaloopen, de verdeeldheid zaaien in het katholieke kamp. De eensgezindheid steunt geheel en gansch op de trouwe naleving der princiepen. In alle andere partijen, buiten de katholieken, kan de eenheid van geenen langen duur zijn omdat zij streven naar aard- sche goederen, rijkdommen, eer en vermaken; en in dien zucht vindt men niets anders dan teleurstelling, spijt en bitterheid. Dit zijn de woorden van de Vastenbulle van Mgr Stillemans van dit jaar. Waar men zich laat ge leiden door baatzuchtigheid en heb zucht, daar moet verdeeldheid ko men. Maar de katholieken dragen hunne gedachten en hunne zuchten hooger zij werken niet alleen voor het tijde lijk belang van 't volk, maar ook voor zijn geestelijk goed zij zorgen voor ziel en lichaam zij willen 'tvolk vrij waren van duivelsche wetten die god deloosheid en zedebederf voor gevolg hebben zij willen goede wetten, die het volk opbeuren, veredelen, en te midden van al het mogelijk geluk hier op aarde den weg naar den hemel vergemakkelijken. Die princiepen mogen de volksver tegenwoordigers uit het oog niet ver liezen indien zij eerst en vooral ka tholiek zijn, gelijk de duitsche afge veerdigden van het Centrum, dan kun nen er wel tijdelijke woordenwisselin gen ontstaan, maar de godsdienst zal al tijd tusschen hen een verbindings- teeken blijven dat door niets kan verbroken worden. Het volk moet ook zóo gesteld zijn, dat het aan zijne gekozenen dank baarheid toonevoorde bewezen diens ten en dat het door zijne getrouwheid aan de katholieke princiepen van gods dienst en vaderlandsliefde het groote werk der katholieke partij ondersteu- ne. Ja, het is moeilijk de tijdelijke en geestelijke belangen van het volk verdedigen in eerlijkheid en def tigheid tegen liberalen en socialisten daarvoor is er christene overtuiging en aanhoudende werkzaamheid 1100- dig, eendracht tusschen volksverte genwoordigers en kiezers. Zoo lang het volk geen gehoor geeft aan belo- vers en bedriegers en aan eene eerlijke en deftige verdediging van zijne belan gen houdt, is er geen gevaar van ver deeldheid en zal België nog lang be stuurd blijven door de katholieke par tij tot welzijn van godsdienst en va derland. Katholiek. zaterdag De socialisten zijn mees ter in den gemeenteraad/ van Roubaix. Daarom is het te Rou baix niet beter, want hon- derden werklieden zijn zon der bezigheid. De werklieden hielden eene meeting. Een spreker las eene vraag om uit- Lggingcn aan den gemeenteraad ge richt. De heer Caretta, socialistische mei er van Roubaix, antwoordde dat de gemeenteraad van Roubaix 20 duizend frank had gestemd voor de werkloo- zen. Dat is een halve kluit per dag, riep een toehoorder. Carëtte. Er zijn 2200 werklie den zonder werk. De toehoorder. Er zijn er veel meer Van alle kanten. Men had wel 100 duizend frank voor de gymnastis- sche feesten. En geld voor tien po- licie-agenten meer. Ze zijn ook ver kocht aan de burgers. Leve de anar chie 1 Een spreker zegt dat de gemeente raad de werklieden met beloften paait. De raadsleden zitten nu in de ze tels en ze handelen nu met ons gelijk de bazen. 't Is al verloren gereklameerd, roept een spreker, de zaken blijven eender. Als zij de gemeenteraads leden niets kunnen doen, dat ze er van doortrekken. (Bravo 1 Bravo I)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1897 | | pagina 1