IWEIN VAN AALST. I' JAAR N 116. Dwangarbeid en Slavernij. ZATERDAG 27 MAAKT 1897. Dr Is. Bauwens. RAADSEL N° 8. Ware Demokratie. Het Vlaamsch. KIEZING Itlanckacrt 2428 $t. Wallcze 2419 st. Vrienden, Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te buis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cent01 Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. Alles gemeen, ziedaar geheel de leering der socialisten Het gemeenschappelijk bezit der productie-middelen, het sodalis- mus, zal een einde maken aan de gruwelen, veroorzaakt door het persoonlijk bezit der productie-mid delen, aan het kapitalism. Zoo spreken alle socialistische bladen, Vooruit aan 't hoofd En zij voegen er bij dat de bevrij ding van den arbeider zal verkregen worden door het ma ken van alle arbeidsmiddelen tot den gemeenschappelijken eigendom der maatschappij. Zoo dus, al de voorbrengingsmiddelen, land, huizen, werkwinkels, gereedschap, stof, geld, materialen, alles moet gemeen zijn, alles moet den gemeenen eigendom wor den van de maatschappij, 't is te zeggen van den staat Ziedaar het socialism Dwaze hersenschim, domme droomerij, wraakroepende onrechtveerdigheid Weihoe, de staat alleen zal het werk van iedereen rege len, schikken en besturen, aan iedereen zijne taak opleggen, over de winst van iedereen oordeelen De ledematen en het verstand heeft God aan den mensch geschonken als middels om tot zijn einde te komen. Niemand anders dan hij zelf kan van deze middels ge bruik maken zij ziin van natuurswege ten dienste zijner vrijheid. f De menscfi heeft recht zijn werk volgens kracht, vernuft en bekwaamheid te verkiezen en er over te beschikken. Neen, antwoordt het socialism, de staat moet meester zijn van kracht en werk van iedereen. De maatschappij moet aan iedereen zijne taak opleggen, de Staat zelf zal voor iedereen eenen stiel, een ambacht kiezen en het werk aanduiden dat door iedereen verricht moet worden. Dan ten minste zal dit werk, door mij volbracht, mij toe- behooren Neen, zeggen de socialisten, gij werkt voor u niet, gij werkt voor de maatschappij, voor den staat. GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Boudewijn was terneergeslagen. Had Mher Iwein, toen tij Lauretta aan zijne hoede toevertrouwde, hem voor het verraad niet gewaarschuwd Ging hij niet al te lichtzin nig te werk Waarom sloeg hij zóo onbesuisd Albrecht's vermaning in den wind De voorzegde aanval greep plaats de uitkomst stelde dus den grijsaard in 't gelijk, maar had deze daarom schuld aan de hinderlaag En Al brecht's verschijnen op het slagveld Hoe zonderling Wat trok den verminkten oude derwaarts Een voorgevoel van ach en wee, eene onwederstaanbare begeerte om 't onheil te voorkomen of eene booze aandrift om het gevolg der misdaad te aanschouwen De ridder kon hieruit niet wijs worden.... Maar was Albrecht onschuldig, wie dan waren de verklikkers, de vervloekte onverlaten Wal ter, zijn manhaftige deelgenoot in den strijd? Disdeer, die als een held uit het leven scheidde Moed en verraad, dat haakte volstrekt niet in elkander... Weldra zou hij met beschaamde kaken vóór Iwein staan Hoe zijnen heer en meester over die wreede ramp rekenschap gegeven O hij had nog het slimste achter den rug niet!... Op welke wijze zijne onbezonnenheid hersteld? Welke plannen gesmeed om de geschaakte voor vader en bruidegom te behouden Hoe ze verlost De Bottelier beulde zich derwijze af. Terwijl de drie mannen, in hunne peinzen verloren, stilzwijgend hunnen weg vervorderden, werd, bij tusschen- poozen, een pijnlijke zucht op de berrie geloosd. Eensklaps scheen het Boudewijn, dat hij eene lichte beweging had bemerkt, eene bedrukte ademhaling gehoord. Leefde Dis- deer nog? De opbrengt van uw werk behoort aan den staat. En wat zal ik dan krijgen voor mijn loon Daarop zijn de socialisten nog niet wel overeen gekomen. Velen hunner willen de volkomene gelijkheid der loonen. Een schoon stelsel, nietwaar Metser, schrijnwerker, schoenlapper en straatvager, oud en jong, sterk en flauw, dom en slim, lui en vlijtig, aan allen dezelfde winst Andere socialisten zeggen De maatschappij moet van iedereen zooveel werk eischen als hij er volgens zijne bekwaamheid en krachten kan ge ven, en iedereen beloonen volgens zijne nood wendigheden. Ziedaar nog een schoon stelsel, voorwaar Dit beteekent dat de arbeider niet volgens zij ne behendigheid, zijne moeite/zijn werk, zijne verdiensten moet winnen, maar volgens dat hij meer noodig heeft, volgens dat hij meer kan eten en drinken Rechtveerdige oplossing, inderdaad Van Pieter, die veel kan werken, zal men veel werk eischen van J an flauwe en luie arbeider, zal men geringe moeite vragen. Maar Pieter, de wakkere werkman, is een flauwe eter men zal hem dus eenen kleinen loon geven. Jan integendeel, is een groote verteerder, eten en drinken daar voor is bij bekwaam men zal hem dus eenen hoogen loon toestaan. Immers, zeggen de socialisten, iedereen moet werken naar zijne krachten en winnen naar zij nen honger. Zoodus, volgens de socialisten, zou de staat al leen eigenaar zijn van al de gereedschappen, stoffen, werktuigen van iedereen hij zou aan iedereen zijn ambacht en zijn werk, willens of niet, opleggen iedereen zou werken voor den staat alleen en niet meer voor zich zeiven, en zou dan beloond zijn, niet meer naar moeite en werk, maar volgens den nood en honger. Ziedaar geheel het socialism. De aanhangers van die schoone leering heeten dit Rechtvaardige verdeeling der opbrengst en be vrijding van den werkman. Wij noemen het Eeuwige dwangarbeid en slavernij. Jefken. Vrienden, waar is de «olv.iar Prijs te verloten onder al de goede oplossers Gedichtjes voor het vlaamsche Volk, door Petrus Van Nuffel. Wat hebben de rij ken te doen op maat schappelijk gebied Zij zullen de werk lieden, de kleinen, de armen als hunne broeders aanzien, goedhartig behande len en de zucht naar geld en weelde en genoegens beteuge len, opdat zij overal helpen kunnen, waar hulp noodig is. Wat zullen zij verrichten, die het gezag in handen hebben Zij zullen door wijze wetten voor de belangen der arbeiders zorgen, de deugd en de huiselijke zending der vrouw beschermen, de goede zeden en het ordelijk leven bevorderen. Wat moet de baas of patroon doen Hij zal zijnen werkman als een jongeren broe der beschouwen, zijn lot zooveel mogelijk ver edelen en verzoeten over zijne geestelijke en tijdelijke belangen waken en zich wel wachten de billijkheid en het recht te miskennen, door ten nadeele van zijn eigen medehelper, den werk man overdreven verdiensten opeen te stapelen. En hoe zal zich de werkman gedragen. Hij zal een leven leiden, dat de achting der meederen, der grooten, der rijken waardig is hij moet den last des levens dragen, gelijk allen dien dragen moeten hij zal zich gewillig onder werpen aan de regelmatige bevelen van zijnen patroon of meester en het belang van dezen als ware het zijn eigen behartigenhij zal alle over daad vluchten en zijn geluk bij zijne familie zoeken. Wanneer nu eens allen van morgen af zoo be gonnen te doen gelijk wij het daar komen voor te houden, dan zou men morgen avond reeds eene groote verandering bespeuren kunnen. Wie nu de kunst verstaat om allen zoover te brengen, verdient zeker het eerste, het schoonste ridderkruis. Doch, dieeenige, die zulks kan, zal zulk een kruis niet dragen. De eenige is de plichtdoor God ons opge legd en door den Catechismus ons geleerd en ons gedurig voorgehouden in de encyklieken dei- Pausen en in de brieven onzer bisschoppen. Het proces Courtois heeft nog maals klaar bewezen dat de gen in hun land niet geteld worden. Dagelijks en overal, in openbare be sturen, rechtbanken, enz., kunnen wij schandelijke rechtsverkrachtingen waarnemen stelselmatige koppigheid en tegen werking van hoogerhand, verlammen de pogin gen der Vlamingen. Men weet dat de wet stellig bepaalt dat de voorzitter van het Assisenhof Vlaamsch moet kennen. Waarom dan handelt de voorzitter Jamar in het proces Courtois alsof deze wetsbepaling niet bestond Waarom onderhoorde hij Restiaux niet in het Vlaamsch, zoo als deze het vroeg Kent hij onze taal niet, of wil hij haar niet ge bruiken Denkt hij zich te hoog geplaatst, te machtig, te vernuftig om de taal van het volk te spreken Op de billijke vraag van Restiaux antwoordde hij Voulez-vous un interprète Wilt gij een ver taler Een vertaler Wij willen geen vertalers wij zijn burgers van een vrij land wij maken de meerderheid der Belgische bevolking uitwij betalen lasten en volbrengen plichten, men moet ons billijke rechten geven. Er kan of mag bij ons geen spraak zijn van vertalers. Elk ambtenaar hoe machtig hij ook zij, hoe hoog geplaatst hij ook weze, moet onze taal kennen en verplicht worden haar te spreken waar en wan neer het noodig is. Niet gerust, Vlamingen, dan voor aleer ons overal en ten volle recht is geschied. VOOR DEN Katholieken. Luykv Mortens Socialisten. 1471 fttciKimeii. 1413 «tcuuiicii. De kiezing van Zondag heeft ons eenen uitslag gegeven, dien wij niet en hadden durven verhopen Zeker waren wij van de overwin ning, maar nooit en hadden wij dur ven denken dat wij met eene meerder heid van iooo stemmen zouden gezegepraald hebben Deze onverwachte triomf is een ge weldige kaakslag voor onze verraders partij, die door hare samenzweering met liberalen en socialisten verhoopt had de katholieke partij ten onderen te brengen en de socialisten te doen zegepralen Laat ze nu maar roepen en schrij ven dat de werkmansklas in 't land van Aalst zich mistrouwt van de oude katholieken, en dat er kost wat kost eene christene volkspartij tot stand moet komen om onze brave werklie den van 't socialismus te vrijwaren 't Getal stemmen, door onze kandi daten bekomen, toont ons op zonne klare wijze dat onze werklieden nog niet rijp en zijn voor verraad en dweersdrijverij en dat ze uit ganscher harte vastgekleefd blijven aan hunne katholieke hoofdmannen dagelijks aangevallen door 't eiland chipka Verhopen wij niet dat onze Don- chisten voor dezen schitterenden zege praal den moed zullen laten zinken Sedert lang immers zijn wij over tuigd dat hunne werking voor eenig doelwit heeft eenige heerschappen op de kussens te brengen en dat alle mid delen hun goed zijn om tot hun einde te komen 11 Vrienden van der, onderpas^ toor van St-Martens 't Aalst, als pas toor vau Sclicllcbcllc. De stad Aalst ziet dezen verdienstrijken Heer met spijt vertrekken en wenscht hem alle geluk en zegen op zijne nieuwe pa rochie. De pupillekes, of kleine soldaatjes, waarvan hij hier de al- moezenier was sedert elf jaar zullen bijzonderlijk weten wie ze kwijt zijn Wat is het toch aangenaam, het eerste groen te zien uitschieten, de boomen te zien botten en de dagen zien te verlengen.... Wees welkom, zoete lente en doe ons welhaast al 't onaangename van den langdurigen winter vergeten. Op 31 Maart is het de vierde trekking voor de loten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1897 | | pagina 1