IWEIN VAN AALST. iemj in 't land van Aalst. 3JAAR N' 117. EERSTE COMMUNIE ZATERDAG 5 APRIL 1897. LIEFDADIGHEID. ^SS Dr Is. Bauwens. LOFZANG YAN DANKZEGGING EN OPDRACHT. RAADSEL 9. De ondervinding is de beste leer. Socialismus en Godsdienst. Vrienden, Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 fier jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. van smarten en Er zijn twee verschillende wij zen om de werkmanskwestie op te lossenDynamiet van den eenen kant, Liefdadigheid van den an deren. De eerste wordt door de socia- i listen van alle kleur aangepredikt, de tweede door de ware werk- 1 mans vriend en in stilte toegepast. Dynamietis het laatste woord der hedendaagsche beschaving I Liefdadigheid Sinds twintig eeuwen ontstaan, was immer en blijft nu nog de eenige lenigster lijden De Kristelijke Liefdadigheid leeft en vervult hare zen ding te midden onzer maatschappij, die haar veracht en lastert, en welks uitschot zij nochtans in haren schoot op neemt, welker wonden zij heelt, getrouw aan het woord van onzen Goddel ijken meester Doe wel aan die u haten De kristelijke liefdadigheid is altijd het voorwerp geweest der nijdige aanvallen van leugen en laster doch altijd gaat zij maar voort zich voor het lenigen der menschelijke ellenden op te offeren. Daar waar gebrek en armoê woont, daar treedt ze binnen. Waar ziekte en pijn zijn gehuisvest daar zit ze dag en nacht aan de droevige bedsponde en strijkt ze haren hemelschen balsem over de gapende wonden. Het arme meisje, van iedereen verlaten, zou van koude en gebrek vergaan doch de liefdadigheid houdt de wacht en met moederlijke teederheid wordt het schaapje opgeno men, verzorgd en opgevoed. Later, wanneer tijd, rampen en kommernissen het kind tot eenen gebrekkigen ouderling vergrijsd zal hebben, zal de liefdadigheid hem terug opnemen. Zij bezorgde hem eene wieg, zij zal hem ook een laatste rustbed bezorgen. Terwijl de haat zijne aanvallen verdubbelt, gaat de lief dadigheid immer voort verdubbelt hare weldaden en strooit heil en vrede op hare stappen rond. Jefken. GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Walter weeklaagde en weende. Albrecht en Boudewijn, die de berrie op den grond lieten zakken, sloegen de onbetraande oogen in sombere wanhoop neer. Alleen eenzucht, door Disdeer geslaakt doch voor de omstanders ongehoord gebleven, stoorde de grafstilte. En Lauretta steeg het eindelijk uit Iweins be nauwde keel. Geen klank beantwoordde die vraag, waarin des burcht heers zielsangst heel lag besloten... In eens raakte Iwein den eersten indruk dezer schrik kelijke ramp, welke hem aan armen en beenen verlamde, te boven. Wanhoop bliksemde thans in de uitgegilde ontboezeming: Geschaakt! Mijn God! geschaakt!., in Rambolds handen n Spoorloos verdwenen nokte Walter. Heete wraakzucht, gloeiende toorn loeiden in het uit- gcdonderd verwijt Zij is geschaakt en gij, o lafaards Al onze makkers bleven in den slag, viel Walter stenend in. u Gij, gij, ge leeft De held kruiste de armen en zag de drie mannen met verachting aan. Weer heerschte een akelig stilzwijgen, dat de raas kallende Disdeer alleen verbrak. Ivo Ivo doolde de zieltogende schavuit en betastte zijne keel. Walter noch Boudewijn ontgingen Disdeers uitroeping en beweging. Ivo's beeld rees den dikbuik voor de oogen, daar hij binnensmonds snauwde Dat is duivels aardig Geen twijfel de vos heeft Disdeer dat gelapt 1 En Boudewijn, het hoofd diep neergebogen, stamerde Wij werden verrast, overrompeld, neergeveld.... Refrein Ontvang, o Jezus, onze herten, Door U met hemelsch brood gevoed Wie voelt er nog ellende of smerten Als Gij met hem zijt, Jezus zoet Ie COUPLEET. Wat kunnen wij toch beter geven, Aan U die zegtZoon geef m'uw hert Voor U voortaan zullen wij leven, Van nu dat Gij ons voedsel werd. 2° Coupleet. Aan duivel, pracht en vleesch verzaken, Werd eens bij onzen Doop gedaan Nu doen wij reeds ons eigen zaken, En houden ons beloften staan. 3° Coupleet. Uw leering zullen wij onthouden En leven volgens uw gebod, Van alle kwaad ons wederhouden En wand'len onder de oog van God. 4° Coupleet. Geef ons genade om hier te strijden, Kloekmoedig en getrouw in 't goed, En later ons eens te verblijden In d'hemel met U, Jesus zoet. Dc Waterdrager cm zijn Zoom. Vrienden, waar is de Zoon Prijs te verloten ouder al de goede oplossers Gedichtjes voor het vlaamsche Volk, door Petrus Van Nuffel. Paul Conreur was vroe ger een der werkzaamste discipels van 't socialismus in 't Walenland. Conreur was zelfs zoo ieverachtig om de roode zaken vooruit te helpenhij was zoo onver duldig om de revolutie te zien uitbreken waarnaar de socialisten verlangen, dat hij werd aangehouden, door 't Assisenhof veroordeeld en voor vele maanden in de doos gedraaid. Als Conreur losgelaten werd, zag hij dat hij de kastanjen uit het het vuur gehaald had voor de slimme kopstukken, die anderen opmaken en in t ongeluk brengen, om zeiven op de kussens, van de Kamer te geraken. Zijne oogen waren open gegaan. Conreur kreeg er zulken walg van, dat hij zij ne klikken en klakken bijeenraapte en als kleer maker naar den Congo verhuisde. Conreur komt te schrijven naar een zijner vrienden van Bel gië. In zijnen brief zegt hij onder ander «Ik houd mij hier met de zwarten bezig in plaats van met de politiek, 'k Moet bekennen dat de zwarte wilden beter zijn dan sommi- ge kopstukken der socialisten van ons schoon België. Conreur weet van ondervinding te spreken. Wij mogen hem dus op zijn woord gelooven. De Kiezing van den goedenman- nenraad in 'tland van Aalst is van den eenen kant be droevend en van den anderen kant TROOSTEND. Droef is het te moeten bestatigen, dat de gemeenten, waar de donchisten meest aanklevers hebben, de meeste stemmen gegeven hebben aan de twee roode kan didaten. Welke verblindheid, welke schande, en welke verantwoordelijkheid voor eenen katholie ken werkmensch of landbouwer, die voor socialis ten durft stemmen Katholiek heeft altijd beteekend en betee- kent nog Iemand, die verkleefd is aan vader land, aan orde, aan kerk en godsdienst, iemand die overtuigd is dat er een hemel is, naar den welken hij gedurig moet streven en om den wel ken hij den Godsdienst en al wat den Godsdienst aangaat altijd moet plaatsen boven persoonlijk belang en hoogmoed. Socialist wil zeggen Voorstaander van op roer en opstand, visscher in troebel water, vijand van Vaderland, afbreker van Kerken Godsdienst, verloochenaar van God, die zijnen hemel hier op aarde zoekt in voldoening van hoogmoed en dierlijke driften. Als men dan inziet, wat een katholieke mensch moet zijn en wat een socialist is, moet men zich dan niet afvragen hoe diep een katholiek moet gevallen zijn om voor eenen socialist te stem men Ja, leiders der zoogezegde christene volkspar tij, ziedaar waar gij christene buitenlieden ge bracht hebt van overtuigde katholieken hebt gij er socialisten van gemaaktof ten minsten man nen, die in eene kiezing uit haat en persoonlijken drift, hunne katholieke princiepen durven onder de voeten trappen en stemmen voor de grootste vijanden van kerk en vaderland. Valsche propheten en volksbedriegers, werpt uw masker af, toont u aan het volk gelijk gij zijtMisnoegden, hooveerdigen, die tot verzadi ging van uwen hoogmoed niet achteruitgaat het volk van Kerk en Godsdienst te verwijderen en te brengen in de rangen van het roode leger. Hebt gij misschien in het begin van uwe afbre king met het katholiek leger met rechtzinnige gedachten gehandeld katholieke stemmen, die U van alle kanten toeriepen, dat gij het volk op den dwaalweg ging leiden moesten U overtuigd hebben van den slechten rol, dien gij op u naamt kiezingen, gelijk die van Zondag, moeten U doen zien, gelijk twee en twee vier is, dat die katho lieke stemmen u de waarheid zegden. Ja, van onberispelijke katholieken hebt gij onder den dekmantel van christene geleiders, socialisten gemaakt. Welke schrikkelijke verantwoordelijkheid Dat is de droeve kant van de kiezing voor den werkrechtersraad. Nochtans voor de katholieken heeft zij eenen troostenden kant. Hoe hebben de oude, ware katho lieken van Aalst niet beschuldigd en beschimpt geweest door de opkomen de foppartij Hoe heeft zij verledene week nog in eene harer gazetten van* Brussel den achtbaren volksvertegen woordiger mijnheer Woeste niet aange vallen Alle katholieke dagbladen van gansch het land hebben met veront- weerdiging de laffe, lage en leugen achtige taal van die gazet afgekeurd. Hoe dikwijls hebben M. Woeste en de andere hoofden der katholieke par tij van Aalst niet gezegd dat de val sche en onmogelijke beloften der christene volksfoppers verderfelijk en gevaarlijk waren en de liberalen en socialisten moesten bevoordeeligen De kiezing van zondag gelijk reeds voorgaande kiezingen hebben die waarheid bevestigd. Roelandisten en donchisten zijn het katholiek kamp ontloopen en willen of niet, moeten zij uitkomen bij libe ralen of socialisten. De katholieken van Aalst mogen verhopen dat die schandige kiezing voor den goedenmannenraad de oogen zal openen aan eene menigte werklieden en landbouwers, die katholiek zijn en het willen blijven, maar die ongeluk kiglijk zich laten bedriegen hebben door de ijdele beloften van mannen die durven komen spreken als katho lieken. Vele nog weldenkende lieden zullen hunnen misstap verstaan en beweenen en weerkomen tot het ka tholiek leger, waar alleen waar geluk, ware christene liefde, ware werk zaamheid tot verbetering van werk manen burger te vinden zijn. De laatste kiezing heeft de katho lieke partij van Aalst gewroken over Donchisten en Roelandisten, die hand gemeen gaan met liberalen en socia listen, en zal het einde van de droevige en schandige foppartij verhaasten. Katholiek. Over eenige dagen, geleid de de heer Pastoor van/ Hcim eenen lijkstoet naai de kerk, wanneer hij op de grofste wijze door straat-, loopers, die den stoet volg den, beleedigd werd. Daar de heer Pastoor deed alsof hij hen niet hoorde, verdubbelden zij hunne beleedigingen. Op het kerk hof, nieuwe aanval, waarop de pries ter de onbeschofterikken met dc tus- schenkomst van den kommissaris be dreigde. Hierop werd de pastoor dooi de woestaards bij de keel vastgegre pen er. de verontweerdigde lieden zijn er moeten tusschenkomen om die ke rels te beletten dat zij den priester ten gronde wierpen en mishandelden. De laffe aanvallers zijn gekende socialisten, welke voor het gerecht zullen te verantwoorden hebben over die heldendaad. O neen, de socialisten zijn tegen de priesters of tegen den Godsdienst niet 1... Onze beste en hartelijkste ge luk wen schen aan alle eerste Communiekant jes, lezers van 't Stemmeken Mochten zij hun leven lang hun hertje zoo zui ver en rein be houden als op den dag hunner eerste Communie. Bravo 1 Zondag verle-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1897 | | pagina 1