IWEIN VAN AALST.
I' JAAR N 123.
Parlement.
ZATERDAG 15 MUI 1897.
FAMILIELEVEN.
XII.
Dr Is. Bauwens.
Mgr Wafïelaert
en de Daensisten.
Verplichtend Onderwijs.
M. Destrée.
d'Expositie
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huts, kost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
Niets is beter geschikt om in eene fa
milie, in een huisgezin vrede, voorspoed,
deugd en geluk te doen wonen dan het
FAMILIELEVEN.
In den stillen, vriendelijken huiselijken kring moet men
de ware voldoeningen zoeken daar alleen immers zijn ze
te vinden.
En hoe zeer is het familieleven bij ons dan ongelukkig
lijk niet verslapt
Vele heeren, burgers en werklieden, brengen hunnen be
schikbaren tijd over in de kringen, in de sociëteiten, in
de herbergen, waar ze tijd en geld verkwisten, waar ze den
familiegeest en het familiehart verliezen en den ondergang
van hun huisgezin bewerken.
Uitgaan is bij velen de mode, de gewoonte, ja eene nood
zakelijkheid geworden.
Over dag moet er gewerkt worden en 's avonds zit de va
der in de herberg, de kinderen volgen het voorbeeld van va
der óf loopen langs "de straat en moeder verveelt zich alleen
in huis of gaat buiten huis den tijd doorbrengen.
De familie is overal verspreid in de sociëteiten, in de
herbergen, op straat, maar in de familie is niemand 't huis.
De uithuizigheid wordt hoe langer hoe meer de kanker
die de maatschappij en de familie verknaagt en verteert.
Niet alleen bestaat dat verderfelijk misbruik bij de werken
de klas, maar bij de burgers en de rijken.
Een heer berispte onlangs een werkman, omdat deze
's avonds te laat uitbleef. De heer kreeg tot antwoord
Mijnheer, gij blijft veel later uit dan ik en gij verteert meer
franks dan ik centen.
De werkman zou beter gezegd hebben Mijnheer, geven
wij ons de hand, wij zijn beiden met hetzelfde zop overgo
ten, laten wij ons beiden beteren, uw huisgezin zoowel als
het mijne zal er veel bij winnen.
Gelukkig zij, die na hunne dagelijksche bezigheden, hun
ne voldoening zoeken in den kring van hun huisgezin.
Gelukkige familieën, waarin na de volbrachte dagtaak,
vader, moeder en kinderen zich te samen bevinden om zich
te zien, te spreken, om eene eerlijke en eenvoudige uitspan
ning en eene verdiende^rust te genieten, om te
samen te bidden en elkander te tróósten en te
versterken op de baan des levens en der deugd.
Jefken.
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
DOOR
Zij stak den wijsvinger naar den booswicht en uit
haar vertrokken mond gilde de kreet Monster, door
de hel uitgebraakt, God zal u straffen I...
Zij plofte weer gevoelloos op het stroo neer en
klam zweet druppelde haar uit alle poriën des lichaaras.
Rambold, van de hand Gods geslagen, deinsde wan
kelend terug, smeet en grendelde bevend de deur toe
en verdween als een zinnelooze in de killige gangen.
Woelig was Lauretta's slaap zij ijlde den ganschen
dag.
Wie 't zwaard voor 't onreeht op kan beuren,
Is meê vloekwaardig aan ons hart
Het bloed, dat druppelt van zijn handen,
Zal op hem kleven tot in 't graf,
En tot een eindelooze straf,
Op 't schuldig harte branden
Maar wie, om de eerbanier te volgen
Van Rechten Onschuld, 'l zwaard aanvat,
Dien is geen Godheid ooit verbolgen
Om 't bloed, dat om zfjn voeten spat
Die hiervoor dood - en krijgsgevaren
Met onverschrokken hart bespot,
Diens degen is gewijd aan God,
Den God der legerscharen
Is. Da Costa, Waterloo.
Het is dus geklonken morde Iwein, die, met
geschokt gemoed en gloeiend hoofd, weer zijn slaapver
trek betrok en ontzenuwd-in eenen leunstoel ineenzakte.
Iedereen weet dat se
dert eenigen tijd onze
Daensisten in het arron
dissement Brugge alle po
gingen aanwenden om
even als 't Aalst de Ka
tholieke partij ten onde
ren te brengen.
Zondag en acht dagen, alswanneer Het Gilde
der Ambachten er zijn patroonfeest vierde in
de Kathedraal, beklom Mgr Waffelaert den pre
dikstoel en sprak er voor de honderden werklie
den, aldaar vereenigd, over onze scheurmakers.
Z. H. de Bisschop herinnerde, dat het Gilde
der Ambachten eene vereeniging is, die eerst en
vooral op den Godsdienst is gesteund, zonder
welke al het streven, al de werkingen der men-
schen onvolmaakt zijn de werking der Gilde
is geen werk van klassenstrijd maar een werk
van bevrediging.
Zonder eerlijkheid, zonder plichtvervulling,
zonder Godsdienst, is er geen ware troost,
geen rust, geen bevrediging.
Zonder het geleide der H. Kerk, is'tonmo-
gelijk iets tot stand te brengen, dat zuiver en
duurzaam is.
Z. Hoogw. raadde de werklieden aan op
hunne hoede te zijn jegens mannen, die uitroe-
1 pen dat zij alleen.de weerdige verdedigers zijn
van 's werkvolks rechten, en alzoo dit laatste
van den waren weg trachten af te leiden. Zoo
stout zijn deze mannen, dat zij denken alleen
bij machte te zijn de H. Kerk te geleiden en te
besturen. Zij zien de Geestelijkheid over het
hoofd en luisteren zelfs niet naar de stem van
den H. Vader, den Paus, die nochtans al zijne
pogingen in't werk stelt, om het lot van den
werkman te verbeteren.
Hunne werking is geene werking van be-
vrediging, het bestaat slechts uit valsche be-
loften en heeft tot hiertoe geen enkel werk tot
stand gebracht. Hunne overwinning kan slechts
onrust en revolutie teweeg brengen.
Zij spreken gedurig van de rechten der
werklieden, maar verzuimen de vervulling van
hunne plichten te herinneren.
Eindigende, doet Mgr een warmen oproep,
opdat alle christene werklieden zich onder den
standaard van het kruis zouden scharen, en
met de mannen samengaan, die de verbetering
van hun lot betrachten en aan de vervulling
van hunne plichten herinneren.
Deze aanspraak heeft op alle aanwezigen een
diepen indruk gemaakt.
Stien. Maar, Vien, wij
zijn na toch aan 't raison, en
er valt mij daar iet in, gij
zijt azoo nog een wijs man,
n gestudeerd..
Vien.
Kozijn, al dagge
wilt, zelle, daarvoor zijn wij
kozijns.
Stien. Dat êr daar van
de week iemand van familie bij mij gekomen is
met den trein, kozijn Lowie, die gewei kent....
Vien. Zeker, en hoe is 't er meê
Stien. Opperbest, merci. Maar de zaak is
dees, da kozijn Lowie nie en wist om wat uur dat
den trein vertrok z'hebbeu na in de staties nieu
we horloges geplaceerd en ze vertelden da kozijn
Lowie om achttien uren moest vertrekken ze re
kenen daar na mee 24 uren en er en was geenen
duivel die wist wat uur dat den trein was.
Vien. Hij is toch vertrokken zeker, onze ko
zijn Lowie
Stien. Ja toch. Ne statieman zei dat achttien
uren ze^ uren was, maar begint dat aaneen te knoo-
pen voor no simpele meusch In uw oü dagen
moede nu nog d'horloge loeren.
Vien. Ik weet u daar ne goeie raad voor, ko
zijn, om da van den eersten keer te verstaan.
Stien. Is da waar, kozijn, 'k en kan 't be-
kaust nie gelooven,...
Vien. Toetoet, kozijn, er zijn er die nog dom
mer zijn als ge gij, luister ne keer ne pink.
Stien. Kozijn, ik luister, zelle.
Vien. Zo rekenen nu met vierentwintig uren
in plaats van met twee keeren twaalf.
Stien. Da weet ik, kozijn zoo ver zijn wij al
Vien. Tot 's noenens ten twaalf uren blijft
alles gelijk, maar éen uren noemen ze nu dertien
uren in de staties en azoo voort.
Stien. 't Is percies daar da'k nie uit en kan
als ze met 15 en 16 en 19 uren afkomen ge moet
daar liggen tellen en rekenen en cijferen, dagge
wel altijd een schalie op uwen rug zoudt moeten
hebben voor de kalkul.
Vien. Awé, luister, niet da zoo gemakkelijk
is. Ge doet van die groote uren boven de twaalf,
twee af en de tien laat g'alzoo geen mankement
mogelijk.
Stien. Kozijn, g'hebt een betjen te rap ge
weest, zeg het nog ne keer.
Vien. Zie Kozijn Lowie moest vertrekken
om 18 uren...
Stien. Just, awé
Vien. Ge trekt 2 van 8, blijft nog 6 over en
ge laat de tien altyd onverlet, bijgevolg vertrok
kozijn Lowie om 6 uren.
Stien. Ik begin het te verstaan... 't Is waar,
2 van 8 blijft 6 uren.
Vien. Luister nog ne keer Ge moet ver
trekken om 14 uren. Wat uur is dadde
Stien. Wacht ne keerEerst 2 aftrek
ken, zegde, bijgevolg, 2 van de 4 blijft 2, en de tien
onverlet laten, zegde, is dus om 2 uren vertrekken.
Vien. A la bonheer, azoo en kunde nie vera-
buseeren.
Stien. Alia, alia, ik en wist niet da't zoo ge
makkelijk was, want 'k was goed van 't gedacht
da'k nooit den trein niemeer en zou gehad hebben
met die hooge cijfers.
Vien. Ge moet da voortvertellen, kozijn, da't
iedereen weet.
Stien. Ja maar, ge doet uw dingen toch per-
tekelier kleer uiteen ook, zelle.
Vien. 'k Moe zeggen, kozijn, da'k mijn volle
scholen hier t'Aalst gehad heb bij Meester Andrê
zaliger.
Stien. Kozijn, van dezen keer hebben wij
lang bezig geweest, zelle, nu val ik aan 't loopen,
maar, in Godsnaam, ik weet na toch wat uur da't
is in de statie.
Vien. De komplimenten, zelle, kozijn, ik zal
van de week ne keer komen omsteken.
Stien. Zonder mankeeren, Vien, ik gaan 't
hun thuis ook algauw leeren maar goed zien da't
ik onderwegen zelf nie en vergeet... Wacht eens...
Van die hooge cijfers altijd 2 aftrekken en de tien
onverlet laten bijvoorbeeld om 18 uren vertrek
ken van 8 moet ik 2 aftrekken, blijft nog 6 en
de tien van achttien onverlet laten, is 6 uren. 't Is
azoo... Kozijn Lowie is te 6 uren vertrokken. Ik
heb het vast. Geleerd zijn is toch gemakkelijk.
De vierde man moest weer
van hem eens doen spreken.
Als bij over maanden laten
weten had dat hij van zin
was bet verplichtend onder
wijs in de Kamers voor te'
stellen, hebben vele katho-'
lieke dagbladen en bijzon
derlijk de Bien Public
bewezen hoe dat voorstel
reeds door hooggeplaatste
katholieken veroordeeld werd als nadeelig aan het
katholiek onderwijs.
De ondervinding, volgens het zeggen
van Minister Schollaert en andere ka
tholieken, heeft geleerd dat men zoo
veel mogelijk het ouderwijs uit de han
den van den staat moet trekken. De ka
tholieken zijn nu reeds sedert 1884 aan
het bestuur en dat heeft niet belet dat
het officieel onderwijs nog gansch ver-
kankerd is door don ongodsdienstigen
geest der liberalen, die meest bijge
bracht heeft tot het vormen van socia
listen.
De roodc kopstukkeu vergen dat al
les in de handen van den staat zou
moeten zijn, ook opvoeding en onder
wijs der kinderen, en alzoo vindt men
in het voorstel van den vierden man
weer al eene wending, die hom tot de
socialisten nabij brengt. Ook wierd zijn
voorstel warm verdedigd door de roodo
socialisten en natuurlijk niet min door
de groene socialisten. Maar de katho
lieken hebben in de Kamers do gevaren
van het gedacht van onzen vierden doen
uitschijnen en het met klank verwor
pen. Dat is een nieuwe fiasco voor den
vierdenmaar dat is niets men, heeft
toch weeral van hem gesproken.
Dat heet men het lot van 't volk ver
beteren Droeve kluchtspeler die allo
jaren 4000 fr. aan 't land kost UI
Sis.
De socialist Destrée is
een advokaat, zooals men
weet, die zich nog al goed
doet betalen, zelfs als hij
voor 'tarm volk moet plei
ten.
Overlest had de gemeente Lode-
linsart, do'or eene socialistische meer
derheid bestierd, aan den socialisti-
schen volksvertegenwoordiger last ge
geven om hare belangen voor het tri
bunaal te verdedigen.
Welnu, nauwelijks had het tribu
naal uitspraak gedaan, of de heer
Destrée heeft zich gehaast aan zijne
vrienden, de socialisten eene rekening
te zenden, eene kleine rekening van
4000 fr... Juist de jaarwedde van ee
nen representant.
De socialistische gemeenteraadsle
den van Lodelinsart vonden dit reke-
ninksken nog al gepeperd en prote
steerden
De heer Destrée sloeg de helft af
maar dan nog waren de socialisten
niet tevreden.
Hij had hij wel te zeggen dat zijn
vriend Edmond Picard wel 25,000 fr.
had gerekend als hij voor de gemeen
te Jumet had moeten pleiten, de ge
meenteraad van Lodelinsart blijft mee-
nen dat hun advokaat de weerde van
de vijffrankstukken opperbest kent.
Vrienden van
't Stemmeken,
den oud-vader
lijken groet
De laatste daen-
sistengazetten
zijn tot I;yt-
bergi'n opge-
zeid en vervan
gen door Stem-
m ekens. De
gazetten van de
vijf werelddeelenen zijn niet uitge
sproken 0 verdien schromelijken brand
van I'arijN... 150 dooden, 'ten is niet
om op te peizen... 't Was meestal edel
volk... Zaterdag verleden had er inde
Kathedraal, op aanvraag van 'tgouver
nement, een plechtige lijkdienst plaats
voor al de slachtoffers... De president
van 't Republiek was er in tegenwoor
dig Zijne Eminentie Kardinaal Ri
chard was expres van Rome gekomen
om den dienst bij te wonen... Alla,
't is een zichtbare straf Gods... Moge
Frankrijk er min of meer door tot in
keer komen Ai, ai, ai I De held