IWEIN VAN AALST.
Volli#
3' JAAR N' 145.
ZATERDAG 16 OCTOBER 1897
AAN DE OUDERS.
XVI.
Leopoldstrciat19, Aalst.
Bureel
Een klein verschil.
Dr Is. Bauwens.
De Liberalen.
KIEZERSLIJSTEN.
De nieuwe Bisschop
van Doornijk.
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huiskost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. - Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regel dikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk-
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen a e
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
Wat zal er eens van onzen zoon geworden
Zal hij eens ons geluk of ons ongeluk wezen
Dit is de schrikkelijke vraag, die zich heel dikwijls aan
den geest der zorgvolle ouders voordoet, en die hen zelfs
vele slapelooze nachten doet doorbrengen.
Welnu, beste ouders, wilt gij een onfeilbaar antwoord op
deze vraag
Ja, niet waar, dat is uw wensch, dat is uw droom
Nochtans is het noch nieuws, noch moeilijk uw zoon zal
eens zijn wat gij hem gemaakt zult hebben.
Wilt gij, dat hij later uw troost, uw geluk weze, voedt
hem op zulke wijze op, dat hij een deugdzame jongeling
worde, bekwaam om eene eerlijke plaats te bekleeden en
zijne ouders gelukkig te maken.
Van de opvoeding van uw kind zal immers zijne toe
komst afhangen.
Die opvoeding wordt hem gegeven eerst en vooral door
uwe aanhoudende zorgen, en daaraan zult gij voorzeker
niet te kort blijven maar insgelijks door den leermeester
aan wie gij uw kind zult toevertrouwen.
Vergeet het nietzulke meester, zulke leerling Daar
om achtbare ouders, een oog in 't zeilvertrouwt uwe kin
deren niet ten zijaan meesters, wier kennissen en deugden
u geheel en al in ruste stellen Signorken.
M. Woeste wordt door de socialisten gevreesd als hun
ergste vijand kregen zij M. Woeste uit de Kamers het
zou triomf luiden op al de socialistische torens van 't land.
Den vierden man aanzien de socialisten als hunnen besten
vriend, en hunnen ieverigen medewerker. De democra
ten, zegde Vandervelde, maken de opening langs waar de
socialisten in de Vlaanderen zullen binnendringen.
M. Woeste wordt door de slechte gazetten aangevallen,
beschimpt, slecht gemaakt, belasterd.
De vierde man integendeel wordt door diezelfde gazetten
verheven tot in den derden hemel, bestoeft en bewierrookt,
ze noemen hem den eerweerdigen man, terwijl zij tegen de
priesters en de kloosterlingen, die naar hunne geestelijke
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
DOOR
Toen de duisternis den burcht omsluierde en de
droeve in den kerker omvatte, lag deze op het strooleger
uitgestrekt doch kon geen oog luiken.
De maan, die later vriendelijk den kerker inblonk,
zag de ongelukkige nog immer zuchten en weenen.
Wakker sidderende en wellustdronken,
Glimlacht de aard haar bruigom smachtend tegen,
Liefde straalt en stroomt in vlammenvonken
Seven spat en sprankelt allerwegen.
Jan Van Beers, De Oorlog.
En zeg wanneer, wanneer zal ze eindlijk slaan,
De zalige uur dat ik zal sterven mogen
Dezelfde, De Blinde.
Nog omnevelden de laatste nachtdampen Folket's
burcht.
Weldra stak Auroor hare roosvervige wangen ter oo
sterkim uit en vaagde de wolken, welke haar omhuifden,
zachtjes weg.
De ochtend was aan het lichten en drong in Lauret
ta's kerker.
Nachtegaal en leuwerik sloegen de morgen waak.
De afgematte Lauretta stond op en nam werktuiglijk
plaats aan het schietgat. Waarom? zij wist het zelve
niet. Het leven was heur hatelijk, zij wilde in den
kerker omkomen en zou, had jn de nachturen besloten,
overheid luisteren, de goddelooste en schandigste
artikels schrijven.
Als M. Woeste spreekt in de Kamers, zitten de
socialisten te schudden en te beven, en hunkeren
van pijn onder de hamerslagen van zijn machtig
woord.
Als de vierde man spreekt, steken ze 't hoofd
omhoog, wrijven in de handen van vreugde, la
chen en juichen hem toeimmers die man brengt
graan op hunnen molen.
Als de socialisten M. Woeste ontmoeten, ze
zouden hem over kijken als zij den vierden
man tegenkomen, 't zijn saiuwaden, en bonjoe-
ren, en handdrukken en eene beleefdheid, gelijk
of 't hun eigen broer waar.
Hadden de socialisten duizend stemmen, zij
brachten ze allen uit tegen M. Woeste de vier
de man integendeel hebben zij door hunne vrien
delijke medewerking in de Kamers geholpen.
De socialisten, gelijk ge ziet, weten nog al
veel verschil tusschen de twee, maar of hunne
verkiezing juist tot eer strekt van den vierden
man, daar valt grootelijks aan te twijfelen.
De liberalen zijn nu GOEDE CHRISTENEN ge-
worden, die men NIET MAG VERSTOOTEN, zóo
schrijft en schreeuwt de Verrader der Werf weke
lijks in zijn Land van Aelst, het orgaan der groene
kazak keerders.
Lacht niet, Lezers, de zaak is heel ernstig
De liberalen treden, volgens de christene de
mocraten, sedert eenigeu tijd op als ware god
vruchtige menschen, als vurige verdedigers van de
zedeleer, getrouw aan hun H. Doopsel, bereidt om
lijf en ziel, geld en goed tot verheerlijking van
den Godsdienst af te staan.
De liberale gazetten zullen natuurlijk tot het
welgelukken dier edele taak een bereidwillig hand
je toesteken
Zietzij staan op, vol iever voor de zaligheid
der zielen, vol verrukking voor God, bloedrood
van verontweerdiging over de bestaande misbrui
ken, ze maken zich strijdensgereed, om, met de
medewerking der christene democraten, onze ver
molmde samenleving erin te richten en allerwegen
den olijftak van Vrede en Peis te planten 1
Derwijze bazuint het blad van de Vischmarkt op
alle toonen rond... Arme man, hoe diep zijt ge
gezonken
Deze week nog, kregen wij bij toeval eene dier
geuzenbladen in handen en lazen er de volgende
smaadreden in
Weg met de clerikalen, de eerloozen, die de
zielen der kinderen bederven Weg met die
schijnheilige pastoors, broeders en nonnen, dit
schuim der samenleving 1 Weg met de Kerk en
geheel hare sl^ep van fatterige dienaars, die het
volk uitzuigen en leven met zijn zweetWij, wij
zijn de hervormers, de ware dienaars van God 1
Wij zijn het, die hetmenschdom zullen geleiden
naar welstand,naar eer, deugd en zedelijkheid!
En de helden van Chipka plakken bij deze las
tertaal in de handen, roepen Bravo en grij
pen naar de pen om te schrijven Wie zou durven
loochenendat de liberalen geene goede christene men
schen zijn
Wat zijn liberalen
Gemeenlijk, in hunne eerste kindeijaren, waren
zij ook getrouwe kinders van de H. Kerk, en zoo
lang zij getrouw bleven aan hare leering en hare
wetten, waren zij er ver af de zending der H. Kerk
te willen hervormen. Zij hebben later gevonden,
dat het gemakkelijker was het juk der H. Kerk
geheel en gansch van hunne schouders te schud
den en vrij en vrank te leven, volgens de ingeving
hunner eigene driften, volgens nieuwe grondbegin
sels. Alsdan is er in hun verstand plotseling een
grrroot licht opgegaan, bij hetwelk zij gezien heb
ben, welke sukkelaars en dompers zij tot dan toe
geweest waren.
De H. Kerk, met hare goddelijke leering, met
hare heilige en groote geleerden, die sedert acht
tien eeuwen de wereld verlichtte, en is maar een
klein keersken, in vergelijkenis van die grrroote
zon, die in hun verstand is opgegaan
Die zon zal voortaan alles doen groeien, verlich
ten, verwarmen, verlevendigen, 't Is waar, zij en
hebben wel geene groote studiën gedaan, maar
groote vernuften hebben dat niet noodig, en met
hunne arendvlerken zweven zij in hoogere krin
gen, ver boven het slijk dezer aarde. Zij en zullen
niet onderzoeken wat er goed is in de goddelijke
zedeleer. Zij zullen naar gelang der omstandighe
den, in schijn aan veerden, dat er een God is, bij
zonderlijk in de Vlaanderen, want godloochenaars
en zijn niet welgekomen in onze streken en gera
ken niet gemakkelijk aan een winstgevend postje.
'tls toch gelukkig voor de H. Kerk, niet waar,
beste Lezers, dat zij zulke goede christene menschen
vindt Als de zedelijke en stoffelijke verbetering
der werkersklas thans geen spoedigen vooruitgang
doet, en zal het toch, voorwaar, aan de liberalen
en hunne groene bondgenooten niet liegen
Een woord ten slotte
Niettegenstaande al de woede der godlooche
naars, ondanks alle vervolgingen, spijts alle leu
gens en laster, ten trots van meineedigen en bela
gers, om de H. Kerk te verdelgen, blijft zij immer,
tusschen alle orkanen en ontijden, paalvast, on-
omstootbaar op Petrus' rotse I
Dat is een bewijs van hare goddelijke instelling.
Het christen volk, eer het zal luisteren naar de
stem der liberale hervormers en hunne boezem
vrienden de groene volksbedriegers, zal wachten
tot dat deze nieuwbakken volksredders bewijzen
gegeven hebben van de waarheid hunner grondbe
ginselen, van hunne volksliefde en onbaatzuchtig
heid, van hunne heiligheid en zedelijkheid. Het
christen volk van Vlaanderen is verstandig genoeg
en zijne hoogste belangen genoeg indachtig, om te
luisteren naar de Stem van Rome.
Het zal zeggen in zijn eigen Wat voordeel heb
ben die nieuwe predikanten, van alzoo te werk te
gaan Zijn ze misschien daartoe betaald
Het Volk van Vlaanderen zal t Land van Aelst,
wanneer het schrijft, dat de liberalen goede chris
tenen zijn, toeroepen LEUGENS DE LIBE
RALEN ZIJN DE ERGSTE VIJANDEN ONZER
PRIESTERS Gij, groene scheurmakers, boft en
stoeft op liberaal en geus, omdat, OMDAT GIJ
HUNNE STEMMEN NOODIG HEBT, ten einde
de katholieken te kunnen bevechten Pieter.
Wij roepen er nogmaals de aandacht onzer
vrienden op dat de Kiezerslijsten tegen 30 Octo
ber definitief gesloten worden. Die reclamatiën in
te dienen heeft moet zich haasten. Voor alle
inlichtingen wende men zich naar 't bureel van
den Katholieken Werkmanskring, Korte Zout-
straat, 44, Aalst.
De vrienden der gemeenten mogen hunne plicht
niet vergeten.
Tot inlichting geven wij hieronder de voorwaar
den om kiezer te zijn.
ALGEMEENE VOORWAARDEN OM KIEZER
TE ZIJN.
Voor de Kamer.
Men moet
1. Belg zijn van geboorte of de groote naturali
satie bekomen hebben op 1 Juli 1896.
2. Ten volle 25 jaar oud zijn op 30 Juni 1898.'
3. Minstens op 1 Juli 1897 een jaar woonachtig
en wettelijk ingeschreven zijn in de gemeente waar
men verblijft.
Voor den Senaat en den Provincieraad.
De vorige voorwaarden vervullen, behalve dat
men 30 jaar ten volle oud moet zijn
op 1 Juni 1898.
Voor de Gemeente.
Moet men dezelve voorwaarden ver
vullen als voor den Senaat, maar bo
vendien moet men nog sedert ten mins
te 3 jaar zijn woonverblijf in de ge
meente hebben.
Meervoudig- Stemrecht.
De wet verdeelt het kiezerskorps in
drie categoriëneeustemmige, twee
stemmige en driestemmige kiezers. Dit
ten minste voor Kamer, Senaat en Pro
vincie. Voor de Gemeente kan men 4
steramen hebben.
Hebben ééne stem Al de mannen
die beantwoorden aan art. 12 en 3
hierboven vermeld en om geene rech
terlijke straffen uitgesloten of geschorst
zijn.
Hebben twee stemmen Al wie 35
jaar oud is en gehuwd of weduwenaar
met wettige kinderen en 5 fr. personee-
le belasting betaalt op huurwaarde
deuren en vensters of meubelen. Ook al
wie eigenaar is van onroerende goede
ren met een inkomen van minstens 48
fr. 's jaars, volgens het kadaster, of be
zitter is van een spaarboekje van 3350
fr., eene rente gevende van 100 fr. 's
jaars.
Hebben drie stemmenDegenen
die een diploma hebben van hooger on
derwijs of eene bediening vervullen van
staatsminister, professor, consul, lid
der Academie, bedienaar van een eere-
dienst, alsook de onderwijzers, die vijf
jaren dienst tellen.
2. Al degenen die eigenaar zijn of
een spaarboekje of eene inschrijving op
het grootboek hebben in de voorwaar
den hierboven vermeld en die ter zelf-
dertijd gehuwd en 35 jaar zijn en mins
tens 5 fr. persooneele belasting betalen
als hierboven vermeld.
Het zij goed verstaan als men geen
35 jaar oud is en men vervult niet al de
voorwaarden opgesomd in nummer 2,
kan men niet meer dan twee stemmen
toegekend worden.
Een telegram, zaterdag uit Rome
ontvangen, meldt dat Z. II. Leo XIII,
Mgr Walravens, thans wijbisschop van
Doornijk, verkozen heeft als opvolger
van wijlen Mgr Du Roussaux.
Mgr Walravens is geboren te Marcq,
bij Edingcn, in 1841. Zijne Hoogw. is
dus nauwelijks 56 jaar oud.
Na schitterende studiën gedaan te
hebben in het kollegie van Edingen,
werd Gustaaf Walravens priester ge
wijd in 1866. Daarna ging hij naar Leu
ven, waar hij den graad verwierf van
licentiaat in de godgeleerdheid. Na de
hoogeschool verlaten te hebben, werd
hij naar Bergen gezonden, waar hij ge
durende twee jaren de bediening van
onderpastoor vervulde in de kerk van
Sint-Waudru.
Vervolgens werd hij leeraar van wijs
begeerte en daarna bestuurder der
wijsgeerige studiën in het klein semi
narie te Bonne-Espérance.
In 1880 werd hij, in het groot semi
narie van Doornijk, leeraar van zedelij
ke godgeleerdheid.
Na de benoeming van Monseign.
Pourbaix tot coadjutor van den bis
schop, volgde Monseigneur Walravens
hem op in het belangrijk ambt van pre
sident van het groot seminarie.
Den 24 Juni werd hij bisschop van
Samoste benoemd en twee jaren later,
bij breve van 26 December 1896, hulp
bisschop van Mgr Du Roussaux.
Den 24 Februari 1897 werd hij ge
wijd in de kapel van het groot semina
rie en nam de schoone spreuk aan
IN CRUCE VITA
IN HET KRUIS IS HET
LEVEN,