IWEIN VAN AALST.
3' JAAR If 146.
VOOR EN TEGEN.
ZATERDAG 25 OCTOBER 1897
DE KAMER.
Bureel
Leopoldstraat,
DE AFSLAG DER PACHTEN.
Dr Is. Bauwens.
Vroeger en nu.
Abonnementen.
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per
)aar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regel dikwijls te herhalen 10 cent"1 Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
De socialisten en zekere tisten loopen gedurig den buiten
af met een woord dat in de hooren der boeren klinktde
pachten moeten afslaan het gouvernement moet eene kom
missie benoemen van boeren en bedienden, die zullen vast
stellen, hoeveel ieder stuk land zal verpacht worden
Daarop volgt natuurlijk dat de buitenlieden moeten kiezen
voor die kleppers, want als zij in de Kamer niet geraken
(met de 4000 fr.), dan kan er de belofte niet door.
Maar hoe is het mogelijk zulke dwaasheden te vertellen
Men zou die schoone artisten van alle kleuren niet beter
kunnen vast hebben dan met ze zelve te gelasten zulk een
wetsontwerp op te maken. Zekere van die tisten zitten al
drie jaar in de kamer de katholieke landbouwgroep stemde
al wat voorgedragen werdt ten profijte van den boer al
te zamen zouden zij eene meerderheid uitmaken. Waar
om stellen zij geene wet voor die den afslag der pachten
eens goed en deugdelijk regelt Wel zeer eenvoudig, omdat
het gemakkelijk is te beloven, maar dat zij niet weten hoe
beginnen om deze wet op papier te stellen.
Laat ons eens veronderstellen dat zulke wet bestaat
wat zullen wij aanstonds zien gebeuren Pachter Pier, bij
voorbeeld, heeft land aan den wettigen pacht van 25 fr.
fr het dagwand of gemeetJan gaat bij den eigenaar 35 fr.
bieden in het verdoken en op een eeuwig zwijgen legt hij
er 10 fr. bij. Hoe zal men dat beletten Er zijn nu
onderkruipers op den buiten niet deu afslag der
pachten zouden er honderdmaal meer zijn De
pachten moeten afslaan maar de pachten zouden nog gee
ne zes maanden afgeslagen zijn, of de stadsbewoners, de
fabriekwerkers, de koolmijners zouden roepen de pachten
der boeren zijn op de helft verminderd het vleesch moet
nu ook afslaan de Staat moet de prijs stellen van het
graan, aardappels, boter, eieren, enz. Wat zouden de boe
ren daarop antwoorden, en wat zouden zij gewonnen heb
ben met den afslag van den pacht Belgie wint geen graan
genoeg voor zijn eigen gebruik het moet jaarlijks millioe-
nen hectoliters invoeren. Indien nu hier de prijs der tarwe
door het Staatsbestuur gesteld is bij voorbeeld aan 10 fr.,
maar te Parijs, Londen en elders staat zij aan 20 fr., gij
ziet van hier de Amerikanen voorbijvaren, en ons, met de
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
DOOR
Boudewijn stond vóór haar, aan den oever der
sloot.
Hij lachte zegevierend zij weende.
Uit het heestergewas, aan den rechterkant des
burchts, begluurden hem verradersoogen. Ivo lag er op
de loer, zeide sGhalks Zulke mooie liedjes duren niet
lang en dacht jubelend ik kwam te gelegener
ure.
Goddank 1 klonk Boudewijns stem Goddank
doorluchtige jonkver, dat ik u eindelijk vindMorgen,
de verlossing
En luider snikte de gekerkerde.
Gij weent, en uw lijden is uit Ge schreit als
de redding u tegenlacht
Reddingreddinggilde de wanhopige 0
laat mij hier sterven!...
Sterven? Waar toch zijn uwe gedachten?... Mor
gen ontvluchten we het gevang...
Vluchten? Vluchten! Neen, Boudewijn!...»
Gij raaskalt De vreugde verbijstert uwe zin
nen...
De vreugde verbijstert mijne zinnen!.,. Eilaas!...
Waarom zou ik vluchten nu én vader is gesneuveld én
Iwein doodgemarteld n
Boudewijn schoot het schielijk te binnen, dat Ram-
bold haar waarschijnlijk zulks diets maakte en zeide op
zegepralenden toon «Uw vader leeft Iwein zelf be
stormt morgen dit kasteel om u te verlossen
u Heerlijk, winstgevend nieuwszeide Ivo bij
zichzelven en wreef de handen lachend over malkaar,
pet was Uauretta of Jiaar eeu loodzware steen van
opengesperde vingeren op den neus,- toeroepen
hebt gij geene tarwe, jongens, eet dan haver
De pachten moeten door het staatsbestuur ge
regeld worden maar dit leidt ons recht naar het
socialisnius. Zoeken de boeren hun profijt, de ei
genaars zoeken het hunne indien deze nu voor
deel vinden hun land zelf te bewerken of te doen
bewerken of met boomen te beplanten, zal men
hun zulks vierbieden, hun het land afnemen en
tegen den wil des eigenaars verhuren Maar
waarom zou dit voor de landen alleen gebeuren
Zou het gouvernement dan ook de huizen, fa
brieken, mijnen, enz., in een woord, allen eigen
dom niet insgelijks aanslaan Zoo vallen wij vlak
in het socialismus de Staat meester en bestier
der van alles de Staat ontvangt alle winsten,
legt aan elkeen zijn werk en zijne bediening op
de Staat voorziet in het onderhoud van eiken
burger en iedereen van ons mag alle middagen
met zijn soepketelken optrekken naar het ge
meentehuis om daar zijn ration te ontvangen,
juist gelijk bij de soldaten
Al die profeten, groen of rood, weten dit alles
beter dan iemand zij beloven en beloven maar al
tijd dit kost geenen cent't is altijd gelijk bij den
barbier vandaag voor geld en morgen voor niet
(De Landbouw.)
Om tot eene deftige regeling te komen der
pachten hebben de boeren geene socialisten of
artisten of andere jannen noodig. Dit zal komen
als de boeren malkander willen verstaan als zij
goede en rechtzinnige christene menschen zijn,
die in plaats van elkander te onderkruipen, mal
kander helpen en bevoordeeligen als de boeren
zullen deel maken van onze katholieke boeren
bonden. Ja, in de boerenbonden, daar is het dat
zij hunne belangen zullen kunnen bespreken,
daar zullen zij onder malkander eene wijze en
rechtveerdige regeling der pachten kunnen vast
stellen.
lu de verecniging ligt de redding
Vroeger kochten de menschen
een nieuw kleed als het oude
versleten was nu wordt gansch
het huisgezin in 't nieuw gesto
ken telkens dat de mode veran
dert, dat wil zeggen bij ieder
jaargetijde.
Vroeger gaven de ouders hun
ne kinderen eene opvoeding volgens staat en ver
mogen der ouders.
Vroeger leerde de zoon den stiel van zijnen vader
of soortgelijken nu moet hij doktoor, advokaat
rijksontvanger, apotheker, notaris of boekhouder
worden, en later... wellicht eens gebrek lijden.
Vroeger leerde moeder hare dochter huishouden,
koken, wasschen en strijken, stoppen en naaien,
vagen en schuren nu maakt zij er eene modepop
van.
Vroeger droeg vader op zon- en feestdagen een
zilveren zakuurwerk nu hebben de kinderen een
zakuurwerk van af de eerste kommunie, en de jon
gelingen dragen eenen gouden knopring.
Vroeger dronk men bier nu, bij de minste ge
legenheid, drinkt men schuimwijn.
Vroeger rookten de groote menschen op tijd een
pijpken nu rooken de kinderen sigaren.
Vroeger speelden de jongelingen met de bol of
met den kaatsbal nu spelën zij met een rijwiel
van drijtot vier honderd frank, en betalen er eene
belasting voor op den hoop toe
Vroeger was de kamer eenvoudig en netjes op
geschikt nu vindt men er vloertapijt, penduul,
kandelabers, groote spiegels, vazen, piano, en
overschot van kostelijke prullen.
Vroeger betaalde men met gereed geld; nu...
vraag het maar aan den winkelier, slachter, kleer
maker, brouwer, schoenmaker, enz. enz.
Vroeger liet vader nog al een aardig stuivertje
aan zijne kinderen na nu wordt hij op tijd uitge
spannen.
Er zijn altijd menschen die niet toekomen met
j hun geld.
Jongens en meisjes die hun zakduitje versnoept
hebben voor dat zij het hebben bemerkt, en dan
I verplicht zijn dagen lang zonder een cent op zak
te loopen.
Jongelingen die, veel meer verterende dan hun
inkomen hun veroorlooft, aan kleedin^, koffiehuis,
enz. tegen het einde van de maand of van het kwar
taal met de handen in het haar zitten, ofwel schul
den maken met het plan ze te betalen, als het geld
wordt gebeurd. Maar dan is er weer zooveel al te
doen, dat ze de volgende maand nog in moeilijker
toestand geraken ze komen nooit toe.
Jonge vrouwen bemerken in de huishouding al
spoedig hetzelfde de man heeft eens bepaald,
hoeveel hij van zijn tractement voor de huishoude
lijke zaken kan beschikbaar stellen, en de vrouw
begint uit te geven ras wordt men gewaar dat er
's Zaterdags een tekort is, terwijl men volstrekt
niet ziet hoe dat tekort in de volgende week of
maand kan worden vereffend. Dan begint menigeen
met koopen op crediet de schuldenlast, soms
buiten wete van den man, wordt verzwaard, en als
de waarheid aan het licht komt, is zij niet zelden
een oorzaak van minder aangename verhouding.
Niet toekomen met zijn geld is de bron van aller
lei slechts van achteruitgang, van twist, van dief
stal menigeen heeft zich te laat beklaagd, dat hij
niet goed heeft geteld of gerekend.
Is dat niet toekomen n zoo onaangenaam en in
zijne gevolgen zoo ellendig, dan dient men vroeg
uit te zien, op welke wijze dit kan voorkomen wor
den.
Het kind reeds moetleeren, dat niets mag ge
kocht worden, wat niet noodzakelijk is.
Verbied uwe kinders te snoepen, en leer hun lie
ver het spareu.
Het kind moet zijne spaarpenningen, zijn zak
geld, ook leeren beheeren. Men moet zich duidelijk
rekenschap kunnen geven voor welke zaken men
zijn geld besteed heeft. Dan zal men zich naderhand
over menige uitgaaf schamen.
Betaal comptant. Loopt liever een jaar lang met
een óuden jas, dan een jaar met een nieuwe die
nog niet betaald is. Wie u om het eerste gering
schat is zelf niet veel waard, en weldra zult gij de
ondervinding opdoen van het gezegde Wie het
laatste lacht, lacht het beste.
Toekomen met zijn geld, zuinig zijn, biedt in
alle opzicht voordeel. Wie niet toekomt, omdat hij
niet zuinig is, heeft niet reeds een gevoel van ge
druktheid, indien ten minste al te groote opper
vlakkigheid het geweten niet tot zwijgen heeft ge
bracht.
Maar wie door zuinigheid gepoogd heeft de
schuldeischers van de deur te houden, door hard
werken en wat ontberen, geleerd heeft toe te ko
men, zoodat anderen zich er over verbaasden, heeft
aan fier zelfgevoel gewonnen voor niemand slaat
hij de oogen neder en wat hij bezit, al is het niet
veel, is wettig eigendom.
Dat is dus vermeerdering van zedelijke kracht.
Wie zoover gekomen is, heeft ook een duivel ge-
baunen, die gewoonlijk veel kwaad doet.
Is van de eene zijde de dwaze begeerte of onna
denkendheid oorzaak van het tekort, aan de andere
zijde ook de lust om mede te doen met vrienden,
die meer te verteren hebben dan wij, buren of
kennissen, wier inkomen het onze ver overtreft.
Dat is valsch fatsoen, slavernij.
Het is de meening, dat men meer beteekent,
naarmate men meer bezit of uitgeeft. Daarenboven,
zich te vereffen, goed in te zien dat de waarde van
den mensch ligt in eigen karakter, zijne zedelijke
beginselen en daden is plicht, genot. Pietee.
Een abonnement op de Volksstem kost, van nu
tot 31 December 1898, slechts fr. 2,7a, franco
thuis. I
Wie is er VOOH de zoogezegde
Christene volkspartij
Op die vraag kan zeker niemand be
ter antwoorden dan 't blad van de chris
tene demokraten zelf. Hewel wilt gij we
ten wie als daensist in 't Land van
Aelst vermeld staan
Mgr Manning zaliger, Pater Bovy^a-
liger, Pater'Servaas zaliger, Pater Tem
merman zaliger, Pastoor De Meyer, za
liger De H. Bernard u s (gestor-
veu 20 Mei 1444), en de Paus Gregori-
us VII zaliger, (overleden 25 Mei 1083)
en nog hier en daar een onderpastoor
en pater zaliger. Oh, wat schoone na
men 1 welke edele partijgenooten Eeu
dingen is er spijtig, het is, dat al die
menschen gestorven zijn eer dat ooit de
naam van daensist op de wereld uitge
sproken was, en dat niet een van hen
't verraderswerk heeft gezien dat een
hooveerdige afgedwaalde in ons schoon
arrondissement verricht heeft. Wij twij
felen grootelij ks of de H. Bernardus en
de li. Gregorius zich vereerd achten
van hunne namen zoo schijnheilig en
goddeloos te zien misbruiken door eene
gazet, welke tweemaal door haren wet
tigen bisschop gedoemd werd.
Ge weet het nu veel overledene
pastoors en paters zijn voor de christene
volkspartij van Aalst
Wie is cr nu TEGEN
1° De Paus van Rome, Leo XIII, nu
nog in leven, die geweigerd heeft den
vierden man te ontvangen.
2° De Bisschop van Gent, Mgr Stille
mans, die geschreven heeft dat de
daenspartij veel kwaad doet en 't volk
misleidt.
3° De Bisschop van Brugge, die ook
de gazetten der daensisten publiek ver
oordeeld heeft.
4° De aartsbisschop en al de bis
schoppen van België, die in hunnen
beroemden oir zendbrief geschreven heb
ben dat de Paus verbiedt vau den klas
senstrijd aan te vuren, van 't katholiek
ministerie te bevechten, van de geeste
lijke overheid aan te vallen en nochtans
dit alles doet de christene volkspartij.
5° Al de dekens, pastoors en onder
pastoors van gansch 't arrondissement
van Aals, waar de daensisterij gekend
is.
6° Al de brave katholieken, die met
rechtzinnig hert strijden voor landbou
wer en werkman, en niet voor hun ei
gen zaken.
Vrienden, leest dees artikel twee
maal, en overweegt het wel, en zegt
mij wat men denken moet van eene
partij die afgekeurd is en veroordeeld
is door den Paus, de bisschoppen, de
priesters en al de katholieken van Bel-
M. Woeste heeft eene krachtige re
devoering uitgesproken over de vak
vereenigingen. Hij heeft doen zien hoe
de ï'ransche Revolutie de samenleving
in twee tegenstrijdige klassen gesplitst
heeft, de kapitalisten en de werklie
den hoe zij de gilden afgeschaft heeft
tot groot uadoel en ongeluk voor deu
werkman. De Iievolutie had deu werk
man alleen gelaten in de dagen van
ziekte en werkstilstand was hij zonder
help of steun.
Ons ontwerp op de vakvereenigingen
zal daar een einde aan stellen, met
burgerlijke persoonlijkheid te verleenea
aan de vakvereenigingen.
De burgerlijke persoonlijkheid levert
vier voorname voordeelen op 1° de
werklieden kunnen zich vereenigen om
zich met hunne bazen te verstaan en
de bazen om gczamentlijke aankoopen
te doen, ook om verzekerings- hulp- en
kredietkassen te stichten 2" zij zullen
in geval van werkstilstand, aan de ar-
beidlooze werklieden bescherming ea