m
IWEÏN VAN AALST.
Eet oflflektai iet steenkolen.
Wh
3' JAAR r 148.
ZATERDAG 6 NOVEMBER 1897
DE PENSIOENEN.
BureelLeopoldstraat19, Aalst
Abonnementen
Dr Is. Bauwens.
Twee Stemmen.
Twist in het roode leger.
Dc eendracht Is mogelijk
bij de katholieken,
Eendracht bij dc socialis
ten onmogelijk.
Ziel naar Gent.
Spreuken van den
Wijzen Man.
De Herbergen.
■iv-m
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huisAosjf
jaar. Voor Europa en de andere loerelddeelen 4,o0. vf brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongere
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regel dikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk enz
aan zeer lase priizen. Schoone keus van schoc .genei voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
Wat zouden wij er van zeggen Dat er nog nooit, sedert
dat België bestaat, zulk een moeilijk vraagstuk voor han
den geweest is.
De geleèrdste mannen van België, Woeste, Beernaert,
onze ministers, al de felste koppen van gelijk welke partij
weten de zaak niet klaar te brengen.
Kén is er, één in geheel België, die er klaar in ziet, en dat
is de Alweter van aan de vischmijn. Hij vindt die kwestie
der pensioenen dood eenvoudig:
Art. i. 't Pensioen moet er komen, sito, sito, binnen de
24 uren.
Art. 2. Geld is er genoeg, zij hebben het maar te pak
ken.
Art. 3. Liever 2 fr. daags geven als r frank.
Daarmee is de kwestie opgelost. Meer moeite kost het
niet. Van morgen af kan er een pensioen gegeven worden
aan al de oude werklieden. Studeeren op de kwestie moet
er niet meer gedaan worden, er is lang genoeg gestudeerd.
De zaak is klaar, 't is de alweter die 't zegt, en daarmee is
't uit.
Ja wel, bon ija maar, als het zoo klaar en zoo gemakke
lijk is, waarom stelt Onzen Broederniet een klein wetsontwerp
ken voor over de regeling der pensioenen aan wie er een
moet gegeven worden, op welken ouderdom, hoeveel daags,
van waar dat 't geld moet komen, enz.
Als gij doktoor wilt spelen, 't is niet genoeg van, met de
armen op den rug, naar den zieke te staan zien, van te roe
pen dat hij ziek is, dat hij moet genezen, dat hij een flesch-
ken moet hebbengij moet hem zeggen welk fleschken.
't Is niet genoeg van te roepen De pensioenen moeten
seffens komen, seffens komen, seffens komen ge moet zeg
gen hoe dat ze moeten komen, hoe dat alles moet geregeld
worden om een pensioen te kunnen geven aan al wie het
verdient, en niet voor één jaar, maar voortdurend voor alle
jaren.
Schrijven gelijk gij nu doet is 't werkvolk bedriegen. Gij
zegt dat 't gemakkelijk is om aan iedereen aanstonds een
pensioen te verschaffen en Broeder zit in de Kamers en legt
geen wetsontwerp neer.
Waarom wil of durft Onzen Broeder geen wetsontwerp voor
stellen op de regeling der pensioenen
1
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
Boudewijn begreep, dat hij voortaan zijne gewaar
wordingen hoefde beter te verbergen en zijn beweeglijk
gemoed te beheerscben. Gelukkig kon hij zijnen misgreep
eenigerwijze herstellen door den volgenden uitleg Lie
den als wij, die kruis noch munt hebben, drinken enkel
bierde wijn, hoe fijn ook, kan arme dompelaars wrang
schijn en doen grijnzen.
In weerwil dezer verontschuldiging, kon de wantrou
wige Rambold niet nalaten Willem in het oor te fluis
teren Zoudt ge meenen, dat die vent het bedelbrood
eet? Ik heb het heel anders op. Zijne wezenstrekken
zijn zóo regelmatig, zijne houding zóo zwierig, dat geen
poorter... Wilt ge me niet aanhooren Zou het geen
spioen zijn, die ons morgen den veldslag wellicht doet
verliezen?...
De vorst haalde enkel tot antwoord de schouders
op, terwijl Rambold bij zichzelven dacht God weet is
die kerel geen handlanger van Iwein, die Lauretta's ver
lossing beoogt. Jammer, dat Ivo hier niet is om hem te
mollen.
Begin I beval Willem.
Wij luisteren met gretige ooren, voegde Isaac van
Voormezeele er oij.
Boudewijn stemde zijne harp. Zijne vingers wisten
uit de veertig snaren, welke in het open raam van het
versch aangekocht instrument wij zagen het andere te
Ieperen in de kroeg verbrijzelen gespannen waren,
zulke zoetvloeiende tonen te tokkelen, dat hij dadelijk
aller aandacht kluisterde. Hij onthaalde zijne toehoorders
op menig aangenaam aria van eigen vinding en toonde
Al degenen die een abonnement voor 1898 ne
men, zullen het blad van nu tot Nieuwjaar
gratis ontvangen. Dus, voor 2,50 tot einde
1898 franco thuis. Wie onzer Lezers zal deze
schoone occasie laten passeeren
Elk zegge het voorts.
Men is voornemens den TOO'"0 VERJAARDAG
van de ontdekking der kolen te vieren. Het was in
derdaad in 1197 dat een smid, wonende rue de
Chêque teLuik, eene soort van zwarte aarde vond,
welke hij den inval kreeg als brandstof te gebrui
ken, het hout en de kool op dit oogenblik zeer
duur zijnde. Deze zwarte aarde was de steenkool.
De man heette Hullos, van waar de naam van
houillekool.
Authentieke stukken bewijzen overigens het be
staan van bedrijvige koolmijnen in het prinsdom
Luik in 1228 en in 1229.
Het gebruik der steenkool werd in Engeland
maar in het begin der 14" eeuw ingevoerd; het
was maar in 1340 dat eenige bevoorrechte fabri
kanten de toelating bekwamen steenkolen te bran
den (men aanzag destijds in Engeland deze brand
stof als gevaarlijk voor de gezondheid) en er ver
liep meer dan eene eeuw eer de Houillekool alge
meen in huis gebrand werd. In Frankrijk ook werd
zij niet gebruikt voor de 14" eeuw de koolmijnen
van Roche-La-Molière (Eorez) werden geopend in
1320 en het waren Belgen die het grootste deel
namen in de uitbating van den rijken bassijn van
het Noorden De vermaarde mijn van Anzin werd
den 24 Juni 1734 ontdekt door Pieter Mathieu,
van Lodelinsart, zooals een grafsteen in dit dorp
vermeldt. Het eerste edikt sprekende over de mij
nen in Frankrijk, dagteekent van 1601.
Onder de andere landen van Europa, bleven
Oostenrijk en Bohemen tot in de verleden eeuw
onbekend met de rijke koolmijnen welke zij in
hunne bergen bezitten. Het waren nogmaals Bel
gen, geroepen op den raad van Prins Karei van
Lorreinen, algemeenen gouverneur der Oostenrijk-
sche Nederlanden, die in 1753 de eerste ernstige
opzoekingen deden. Noord-Duitschland daarente
gen schijnt kort na het jaar 1200 de mijnontgin-
ningen aangevat te hebben deze der Saksische,
Sileziaansche bassijns en die van de Roehr werden
maar met onze eeuw begonnen.
De waarheid. De Voorzitter van den Bel
gischen Volksbond, mijnheer Verhaegen var
Gent, die daar sedert jaren en jaren strijdt aan 't
hoofd van de antisocialisten en demokraten,
wordt uitgescholden door de daensisten en soci
alisten voor gepasseerde visch.
De daensisten. Weg met Verhaegen, de
platzak
De waarheid. Zoo gauw als 't werkvolk
over vier jaar zijn stemrecht kreeg, kwamen al
de werklieden en al hunne bonden om mijnheer
Verhaegen te nemen als kandidaat voor de groo-
te kiezingen. Verhaegen, weigerde en zegde Ik
werk voor 't volk en niet voor eene plaats.
De daensisten.Weg met Verhaegen, hij
werkt voor z\jnen zak I
De waarheid. De valsche democraat van
Aalst had nog nooit iets gedaan, nog nooit nen
boer of werkman bezien, 't Volk krijgt stem
recht, hij is in ééns voor 't volk. Hij draagt zijn
zei ven voor, hij wint en trekt voor zijne moeite
op vier jaar tijd zestien duizend frank.
De daensisten. Leve hij werkt
voor niets
De waarheid. De bisschop van Gent, van
Brugge keuren hern en zijne mannen en zijn ga
zetten af, en gaven al hunne goedkeuringen aan
mijnheer Verhaegen.
De daensisten. Weg met Verhaegen, hij
ligt plat op den grond voor bisschoppen en rij
ken
De waarheid. Hij, de valsche volksvriend,
wordt naar Romen geroepen om rekening te ge
ven hij loopt zijn beenen af om bij den Paus te
mogen komen. De Paus zegtNooit of nooit.
De daensisten. Levede Paus
heeft hem goedgekeurd
De waarheid. De Paus, om zijne diensten
en verkleefdheid en zelfsopoffering voor 't werk
volk, zendt, met eenen schoonen brief, aan mijn
heer Verhaegen, eenen eeretitel van 't orde van
Sint Gregorius de Groote.
De daensisten. Weg met Verhaegen, hij
is afgekeurd
De waarheid. Vieze tijden 1...
Overal hoort men tegenwoordig van verdeeld
heid bij de socialisten. Bij de Walen zijn er ge
meenten, waar de vergaderingen der roode ge
meenteraadsleden veel gelijken aan eene vertoo
ning van eene dierenbarak. Te Namen is gansch
het roode kamp in twee verdeeld en te Gent begint
het er stillekens aan ook al te stuiven.
Welke zouden wel de oorzaken mogen zijn van
de verdeeldheid bij de socialisten, die over twee
jaren schenen de bestuurders van 'tland te moe
ten worden
De eendracht maakt macht, zegt onze vader-
landsche leus, en dat is waarheid voor 't goed en
voor 't kwaad. Zoo lang de socialisten hand in
hand te samen optrokken tegen de katholieken,
dan deden zij ongelooflijken en schrikverwekken-
den vooruitgang. De eendracht, noodig tot het
goed, is moeilijk om behouden zij is onmogelijk
voor 't kwaad en daarom heeft de Kerk, op Pe
trus' rots gebouwd, over al hare vijanden gezege
praald en zal zij tot op het einde der wereld zege
praal verwerven.
die in al hunne werken een verheven doel voor
oogen hebben het verdedigen van den gods
dienst, het strijden voor 't welzijn van den even-
mensch. De katholieken wenden hunne gedachten
hooger als de aarde, zij werken voor God, voor
den hemel, voor de eeuwigheid. Daarom kunnen
de katholieken alleen de stem van eigenliefde en
van persoonlijk belang doen zwijgen zij zijn be
kwaam tot zelfopoffering en ijver en daarom is bij
hen en bij hen alleen eene gestadige eendracht moge
lijk.
Wanneer goddelooze menschen het hoofd te sa
men steken om aan God en Kerk den oorlog te
voeren, er kan wel eenigen tijd verstandhouding
onder hen bestaan maar welhaast wil iedereen
der bondgenooten in den strijd zijne eigene belan
gen behertigen en van daar komt er dan misver
stand in 't leger.
De socialisten, klein begonnen, zijn door de ver
standhouding der hoofden groot en machtig gewor
den. De bestuurders als zij arm waren, riepen:
Eigendom is diefstal I Met het zweet en de centen
der arme misleide werkmenschen werden zij rijk
zij zullen nu wel wachten van hunne eigendom
men te verdeelen. Nauwelijks is er iets te krijgen
van de 4000 ballekens der roode volksvertegen
woordigers en als er werkstaking is, dan mogen
de arme werklieden nog het zuur gewonnen geld,
in de roode schatkisten gestort, niet weerhalen.
Anseele en consoorten, eenvoudige werklieden,
zijn, met het volk door valsche beloften te paaien
groote menheeren geworden maar 't werkvolk
wordt stillekens gewaar dat die mannen, nu dat zij
rijk en machtig zijn, hunne rijkdommen gebrui
ken om als groote heeren wel te leven en hunne
macht bezigen om 't volk met eene
geeselroede in 't bedwang te houden.
Daarvan getuigen de openbaringen van
Pol De Witte, die ons Anseele doet ken
nen als oenen dwingeland, gelijk er
nooit aan 't hoold van een werkhuis ge
staan heeft.
Er zijn er te Gent velen, die onder
de socialisten moeten zeggen Wat An
seele geworden is, waarom ben ik dat
niet?
Onder de verdedigers van 't kwaad
bestaat er altijd bedkog en aegunst.
Door schoone woorden weten zij aan
hangers te werven, worden grooter en
grooter en dan komt de afgunst onder
hunne eigene volgelingen.
Uit de afgunst komt de vebdeeld-
heid voorten eens dat deze ontstaat
dan is er niet meer te rekenen op voor
uit, maar op achteruit.
De voorzienigheid van God weet al-
zoo altijd het goed uit het kwaad te
doen ontstaan. De katholieken hebben
uit de bewegingen der socialisten zeke
re lessen moeten trekken zij hebben
hen aangezet om met eenen nieuwen
iever te strijden ten voordeele van het
werkvolk volgens de leiding van den
Paus Leo XIII.
Onze katholieken hebben zegepra
lend gevochten tegen 't liboralismus
en ingezien de verdeeldheid der socia
listen, en rekening houdende van de
verstandhouding van alle ware Katho
lieken, mogeD wij ons verwachten aan
eene schitteeende zegepbaal oveb
DEN BOODEN VIJAND. X.
Beter dat het kind weent, dan dat de
moeder zucht.
Een Keizer is voor de dood geene
zwaardere vracht dan een bedelaar.
(Russisch spreekwoord).
3
Beter onverdiend vergeten, dan on
verdiend geprezen.
4
Slechte tijden kunnen komen door
slechte oogsten, maar meestal komen
ze door slechte menschen.
5
Als het woord uit den mond is,
gaap dan tot morgen het zal er niet
weer in komen.
6
De mcnsch is voor den strijd gebo
ren, eu zoo hij geenen anderen vijand
heeft heeft hij ten minste zichzelven.
7
De hartelijk gemeende uitöoezeming:
God zij geloofdten tijde van lijden en
tegenspoed, is duizendmaal meer waard,
dan de betuiging Gode zij dank, ten
tijde van voorspoed.
H
Het brood is minder noodzakelijk
voor het leven des lichaams, dan het
gebed voor het leven der ziel.
9
Gij klaagt, dat de tijd zoo kort is, en
zoekt honderd middelen om hem te
verkorten.
In Schotland moeten volgens de Wet
de herbergen gesloten zijn van 's zater
dags avonds tien uren tot 's maandags
morgends acht.
In Ierland bestaat dezelfde wet, maar
zij maakt uitzondering voor vijf groote
steden.
Nu wordt eene wet gevraagd om die
uitzondering af te schaffen. Een ver
zoekschrift met dat doel naar de wetge
ving gezonden is geteekend door 29 bis
schoppen, 21 volksvertegenwoordigers,
100Ü geestelijken, 295 geneesheeren,
1735 werkbazen.
Zou 't niet veel plezieriger en rusti
ger zijn in de wereld indien de men-