IWEIN VAN AALST. 3' JAAR N' 155. 1897. ZATERDAG 25 DECEMBER 1897 Dr Is. Bauwens. BureelKapellestraat, 15, Aalst. Vrijheid van Geweten. KERSTMIS» nu Kerkelijk Nieuws. ONZE VLAMINGEN TE PARIJS. Dc ware vrijhchl. Dc valsche vrijheid. Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huishost 2,50 per j-aar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen jO centm Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc .gerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn. Het jaar loopt ten einde en zal welhaast verleden heeten en bij velen vergeten zijn. Gelijk het water onzer beken en rivieren, dat nooit wederkeert, vloeien uren en dagen met hunne vreugde en blijdschap, met hunne droefheid en zwa righeid immer immer voort, en alles wordt meêgevoerd zon der dat iemand kan wederstand bieden Hoevelen zouden er zijn, die rechtzinnig en oprecht zouden durven roepen dagen van eertijds, verleden dagen, keert weer Werd er lijden en verblijden in de weegschaal gelegd, hoe licht woog*het laatste Gedenkt en overweegt den bijtenden hongersnood van van Oost-Indiö, de jammerkreten der vermoorde Armeniërs, de woelingen van Creta en Griekenland, den opstand van Cuba' tegen Spanje, dat zijn beste volk en zijn schoonste geld daar moet verpanden om zijne kolonieen te bewaren. En hoe beschrijven en brandmerken den toestand in Frankrijk? Omkooping, kuiperijen, verraad, eerloosheid en schande Arton en Dreifus 1 Ziet de macht der dood. Opperprinsen der kerk, gelijk San Felice, Aartsbisschop van Napels, hoofden van vor stelijke stamhuizen, als de hertog van Aumale, verdwij nen. Canavas, de groote Spaansche minister, en Borda, de Voorzitter der Uruguaysche Republiek raken onder den priem des moordenaars edele vrouwen sterven ellendig, gelijk de Hertogin van Alen5on, die verbrandde in den liefdadigheidsbazar te Parijs. Wij zeiven, hoevelen hebben wij er niet ten grave gedra gen van allen stand, van alle jaren Dr De Windt, Dr Van der Haegen, die hunne geleerdheid en hunne krachten den evenmensch wijdden, liefdadige herten, die de christene moeders ondersteunden, Mevrou wen Van den Brouck, Van der Haegen, Borreman velen voor wie het leven nauwelijks BegonVanden Hende, die zijne eerste Communie deed op het bed zijner dood, Meganck, die dagelijks den Priester water en wijn aan bracht in het H. Misoffer, volksvrienden als Amant en zoovelen anderen, wier naam geschreven staat in het boek des levens. Wat zal ons 1898 aanbrengen Geheim van God O jaar 1898, spruit des tijds, kind dat nog niet ter wereld zijt gekomen, wij verwachtten uwe geboorten en zullen die luid en blijde begroeten wij vreezen u nietWij hopen in God, wij steunen op God wij strijden voor God. Qnis et deus Wie gelijk God wie GESCHIEDKUNDIG VERHAAL DOOR Deze tegenkanting sneed Iwein door bet hart. Hij zag sidderend zijne strijders in het stof bijten en knar setandde bij de gedachte, dat ieder oogenblik over Lau retta's lot kon beslissen. En weer bonkten zijne onvermoeibare wapenknechten verscheidene keeren de poort. Eindelijk eenige stukken hout vliegen knetterend weg de poort kraakt, knarst op hare duimen en wankelt. Kloek aan, makkers riep Iwein De zege is aan ons Uit de richting van Akspoele's veld kwam een ont zaglijk gedruisch, het wild geklots der zeebaren gelijk, toegewaaid. Achteruit, koene Aalstenaars Gerust en dan de genadestoot I Iwein's krijgers weken achteruit, schuilden achter de houten schermen en hijgden naar adem. En nogmaals klonk Rambold's spotlach Iwein in de ooren. De Aalstersche burchtheer huiverde van woede. Middelerwijl snorden de pijlen der belegeraars op en over de kanteelen des burchts. Ook de schichten der belegerden brachten dood en vernieling in de rangen der Aalstenaars. Op den ringmuur als op het stormtuig klet- denjde geworpen steenen. In de terte rommelde het oorlogsgerucht steeds heviger. Nu en dan schetterden klaroenen. Iwein hoorde het wassend gedruisch en de scherpe klaroenklanken en vroeg zich af wie den aftocht blies. Het was hoog tijd, dat de burcht in zijne handen viel I Helpt God 1 riep hij en hielp zelf zijne mannen beu- Juicht nu blijde, englenscharen l Grijpt uw harpen, stemt de snaren, Zendt uw zangen, hemelschoon, Vóór uws Scheppers gulden troon t Tokkelt lier, bespeelt cymbdten Schudt uw vlerken, om te dalen Vit het blauw gesternt dal, Over Bethleëm, op den stal Doet den slaap hun oog ontvluchten Dat zij door uw liefdezuchten, En geleidt door 't hemellicht, Knielen bij het Goddlijk Wicht. Laat ze door hun' warme kussen 't Krijschen van het Kindje sussen, 't Welk, geboren heden nacht, Door die herders werd verwacht. II Hoog d'accoorden, ceraphynen, Hoog de cymbels, cerubynen l Dat uw zang het hart bekoort En door ieder wordt gehoord I Stuurt uw klanken over heide; Stuurt uw galmen langs de weide. Waar een herdertroepje slaapt En alleen de noordstar waakt. IV. Jubelt ook, 0 Christne scharen Laat uw bedezangen paren Met Maria's heil genucht Voor haar Koninklijke Vrucht Laat uw smeekgebeden dringen Tot het heir der hemelmgen, Tot des Heeren gouden troon, Tot zijn Goddelijken Zoon l Zondag, 26, V Kerstdag. H. Ste- phanus, de eerste martelaar, die van de Joden gesteenigd werd. Hij was een van de zeven diaken door de apostelen aange steld voor 't verzorgen der armen. Maandag, 27. H. Joannes Apostel, de bisschop van Jesus. Dijnsd. 28. HH. Onnoozele Kinderen Woensdag, 29. H. Thomas, bisschop van Kantelb. in Engeland en martelaar. Donderdag, 30. H. Eugenius, bis schop van Milanen. Vrijdag, 31. H. Sylvester, paus. Zaterdag. Nieuwjaar. Men schrijft ons uit Parijs Zondag laast was het bloeiend Werk der Vlamingen te Parijs in volle feest. Nim mer zag men onder ons Vlaams'ch volk grootere vreugde en meer geestrift dan verleden Zondag H H. K K. HH. Mon seigneur de Hertog de Vendóme en Me vrouw de Hertogin (Prinses Hendrika van Vlaanderen) hadden de Vlamingen met een bezoek willen vereeren. Ook krielde het in de Rue de Charonne van al onze landgenooten, die er waren toegestroomd. Onze doorluchtige Bezoekers, vergezeld van het Belgisch Gezantschap en van de talrijke weldoeners van ons werk woonden eerst het plechtig Lof bij. De Kerk, opge propt van Vlamingen, was te dier gelegen heid prachtig versierd en verlicht en de schoone muziekstukken, door onze Cecili- anen uitgevoerd, werden met recht en re den door deskundigen bewonderd. Na 't Lof brachten H HK K. H H. een bezoek aan de Meisjes-patronage, bestuurd door de Zusters Apostolinen van Gent, waar hun door de kinderen een gelegen- heidsdskoor werd voorgezongen. Na een minzaam woord van aanmoedi ging verlieten H H. K K. H H. de Patro nage om zich te begeven naar den ruimen Vlaamschen Kring, waar zij met daverend handgeklap door de honderden Vlamingen werden begroet. De koorgezangen, op meesterlijke wijze uitgevoerd, deden den geestdrift ten top stijgen en uiterst voldaan over de schoone inrichtingen van het Vlaamsche Werk, hebben HH. KK. HH. van ons afscheid genomenmet be lofte van er weldra weer te keeren. Ja, dat bezoek heeft goed gedaan aan onze Vlamingen.... Talrijker dan ooit ko men zij op naar hunnen kring Fier zijn zij over hun werk en zij mogen het zijn 1 vooral wanneer zii zien, dat al de pogin gen welke voor hen worden aangewend alzoo door onze dooriuchtigste Familiëu naar waarde geschat en aangemoedigd worden. Met die woorden trachten de vijanden van de H. Kerk peper in de oogen der menschen te werpen om hunne dwalingen te verdedigen. Luther en zijne volgelingen hielden staan dat de vrijheid van geweten bij de katholieken niet bestond en 't is in de naam van die vrijheid dat zij duizende christenen aan de Roomsch-katholioke kerk ontrokken, en een groot deel van Europa in vlam en vuur stelden om hun eigen gezag te bouwen op de puinen van 't gezag van Paus en Kerk. Rousseau en Voltaire, als men ze moet geloo- ven, streden ook voor do vrijheid van geweten en veranderden 't katholieke Frankrijk in eenen moordkuil, waar goddeloosheid en zedeloosheid 't geloof en de deugd in 't bloed der getrouwe christenen wilden versmachten. De liberalen en socialisten van onzen tijd spelen in meetingen en gazetten met de vrijheid van ge weten om hunnen duivelschen haat en hunne ver volgingen tegen den katholieken godsdienst te ver bergen. Bijgevolg om die valsche predikanten te ontmas keren zal het niet slecht zijn eenige woorden te zeggen over de vrijheid van geweten, gelijk zij door de katholieken moet verstaan worden. Vrijheid van geweten beteekent dat iedereen mag vrij en vrank de waarheid volgen en goed doen.,Dat is de ware zin van de vrijheid en er is geen andere mogelijk. Het kwaad heeft geen recht van bestaan maar om meerdere moeielijkheden te vermijden, kan men het soms gedoogen. Er is maar een godsdienst die recht heeft van bestaan, dat is de eenige ware, de katholieke gods dienst. Nu in België en andere landen laat men ook valsche godsdiensten toe, zooals den jood- schen, den protestantschen, enz., maar dat is al leenlijk omgeene groote moeielijkheden te verwek ken en den vrede te behouden. Het liberalismus en het socialismus hebben niet meer recht van bestaan in België als het pro- testantismus, maar de Heilige Kerk, ingezien de bedorvenheid van den wereld, moet die dwalingen verdragen. Al de vijanden van de ware vrijheid van gewe ten, verstaan door die woorden dat zij zouden moeten vrij zijn om het kwaad te verspreiden en het goed zouden mogen belettenZij willen de wa re vrijheid versmachten en de menschen verwijde ren van het ware doel tot hetwelke zij geschapen zijn God en den hemel. Men ziet dus hoe onrede lijk eri hoe boos het inzicht is van geuzen en soci alisten. Wij hebben er eenige bewijzen van gehad sedert eenigen tijd. Te Gent waren er onderwijzeressen, die aan 't hoofd van de kinderen van hunne school gingen achter het lijk van een klein meisken, dat burger lijk begraven werd. Welke goddeloosheid, welke schande! Te Mechelen verongelukt het manneken van eenen socialist. De roóde vader doet het kind bui ten de kerk bevragen en er worden briefkens rond gedeeld opdat de kinderen met de roode begrafe nis zouden méégaan en men beloofde hun een trak tement. Na de begraving werd er voor die kinderen eene meeting gehouden waar er met God, Kerk en chris ten geloof den spot gedreven werd. Ziedaar hoe blauwen en rooden de vrijheid ver staan Zij willen het recht hebben van onnoozele kinderen haat voor God en Kerk in te boezemen. Zij willen de zielkens van die arme kinderen aan de kerk en den hemel onttrekken en ze doen op groeien als trawanten voor de hel. De ware vrijheid werd in ons België verdedigd gedurende den noodlottigcn schoolstrijd door die

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1897 | | pagina 1