m m. m, 4° JAAR 198. DE LIBERALEN. lil troebel water visschen. Aan ie ouders ier milanen. ZATERDAG 22 OCTOBER 1808 Slechte Gazetten. Bureel: Kapellestraat, 15, Aalst. Abonnementsprijs per jaar 2.50, franco thuis. - 5 Centiemen liet nummer. De Volksstem heeft overal verkoopers en wordt gansch Vlaanderen door gelezen. Briefwisselaars in alle gemeenten. - Hebt gij hulzen te verhuren Vraagt gij meiden of knechten zoekt gij ccnc be trekking wilt gij uwen hamlet aanbe velen Plaats dan uwe aankondigingen In dit blad het wordt alom verkocht Tusschen Man en Vrouw. BENOEMD BENOEMD Petrus Daens De Roers van drijf dagen en twee naeliten. Wolven in Schapenvellen. Wij lezen in de gazet van de Vischmijn Ge vindt er, die expres naar Brussel loopen om porkoschriften te koopen, en die hun kleeren scheuren als iemand eens een liberaal blad koopt. Wij voegen er bij aan niemand is bet toegela ten slechte gazetten te lezen, 't is het verderf der ziel, 't zij voor katholiek of liberaalde kristelijk- ste menschen zelf, kunnen aan dien goddeloozen praat niet wederstaan Maar wat wij meer afkeuren, en wat betreurens- weerdig is voor onze brave katholieke menschen van Aalst, dat is niet een», maar alle dagen een priester te zien in onze statie, die de Re- forme de Petit Bleu en andere socialistische gazetten kooptdie doorsnuffelt en dit toont aan al degenen die hun oogen willen opendoenDat ons braaf katholiek volk dat niet verdragen kan, dat zij voor dit priesterkleed geen den minsten eer bied hebben, aan wien is de font Zulke manneu zullen strenge rekenschap geven voor hunne verergernis. Vandaag Zondag, wordt in geheel het bisdom een amandemeut van zijne Hoogweerdigheid den Bisschop afgelezen in al de kerken, om de geloovigen te weerhouden van slechte gazetten te lezen, en een priester treedt dit gebod onder de voeten Voe mundo a scandalis O welke schrikkelijke verergernis! Wat eischen overal de liberalen op het gebied van Godsdienst i° Scheiding van Kerk en Staat 2° afschaffing der Godsdienstbegrooting 3° verbanning der priesters bij geboorte hu welijk en dood 4° intrekking der voorrechten en dienstont- slaging der geestelijken 5° verplichtende inquisitie van den Staat over al de goederen der kloostergemeenten 6° onbeperkt en onveranderlijk natierecht over deze kloostergemeenten 7° goddeloos onderwijs, ja zelfs vijandig aan alle geloofsleering. Geen een ware liberaal zou dit programma dur ven afkeuren, zonder zijne eigene overtuiging te verloochenen en het symbolum door de franc-ma- jonslogen opgeleid, te verzaken. Ja, ónze liberaalkens willen de Kerk buiten den Staatdat is verdrukking en vervolging voor de katholieken geboorten, trouwen en begraving zonder priester onzijdige scholen zonder God de ongodsdienstigheid, de ongeloovigheid op den troon den Godsdienst in het stof vernederd. De katholieke religie, dat is onze vijand, de Kerk moet verdelgd worden dood aan de Kerk, dood aan den godsdienst Oordeelt en overweegtdat is hedendaags de kreet en het plan der liberalen, die de schoenva- gers zijn van de helsche franc-masons die de besluiten en de bevelen der franc-masonnerie uitvoeren Op bestuurlijk gebied, hoe klinkt het program ma der liberalen Zijn zij de voorstaanders der vrijheid Neen 1 zulks bevestigen ware den spot drijven met de waarheid. Niet alleenlijk hebben zij ketens gesmeden voor het geloof, voor het uitoefenen der christe- ne gedachten, gevoelens en plichten, het behou den onzer voorvaderlijke gewoonten, gebruiken en zeden, het eerbiedigen van bedevaarten en processiën zij hebben nog de vrijheid van ge weten gekrenkt met hunne onzijdige scholen overal op te leggen, met aan die scholen alleen s land toelagen te geven, en vooral met de open bare liefdadigheid uitsluitelijk toe te passen aan die familiën die hunne kinders toevertrouwden aan de vrijzinnigheid en vrijwilligheid der lee raars van bovengenoemde scholen. De vrijheid hebben zij gekrenkt met het cijns kiesrecht alleen te behouden zonder den werk man tot de stembus te willen roepen. De vrijheid der gemeenten hebben zij geschon den met alles te centraliseeren in de handen van den Staathaar eigen leven te ontnemen bijzon derlijk onder het oogpunt van het publiek onder richt en het subsidieëren der enkele Staatsscho len met het bouwen van prachtige schoolpalei zen, welke gansch onnoodig waren, en de open bare centen geheel het land door, ten dien einde schandelijk te verspelen. Vrijheid gekrenkt van geweten vrijheid ont roofd aan den armen werkman vrijheid geschon den der gemeentenziedaar wat de liberalen hebben gezocht en verwezentlijkt 1 Met een broodmes kunt ge u eenen boterham snijden en kunt ge iemand den slagader afsteken. Eon boterham is voedsel, doet ons leven. Iemand den slagader afsteken is hem vermoor den, hem dooden. Een broodmes, dus, kan twee tegenstrijdige uit werksels te weeg brengen leven en dood, volgens het gebruik dat men er van maakt. Zoo is het met alle zaken. Zoo is het ook met de Encycliek van den Paus. Waartoe dient een broodmes? Om boterham men te snijden, niet om te moorden. Waartoe dient de Encycliek Met welk inzicht zou Z. II. Leo XIII de Encycliek Rerum Novarum geschreven hebben? Zou dat zijn om vrede te stichten, of om twist en tweedracht te zaaien Om twist en tweedracht te zaaien Onze heili ge Paus Leo twist en tweedracht taaien 't Is te zot 1 Neen, dat niet 't Is dus om vrede te doen heerschen, om werk man en patroon hunne wederzijdsche rechten en plichten to herinneren, om alzoo werkman en pa troon hand in hand te doen gaan, nevêns malkaar, in volle vrede en eendracht, tot aller tijdelijk en eeuwig geluk en welzijn. Kan men nochtans, bij middel van de Encycliek, twist en tweedracht zaaien Zekerlijk, zoowel als men met een broodmes iemand vermoorden kan. Als men, bijvoorbeeld, met de Encycliek inde hand, altijd den werkman zijne rechten voorhoudt, nooit zijne plichtenals men den werkman altijd spreekt van oplichten van den patroon, nooit van zijne rechtenals men de woorden van de Ency cliek verdraait, slecht uitlegt, ja, vervalscht, (1) dan maakt men den werkman tegen den patroon op, en in plaats van vrede bekomt men twist en tweedracht. En zijn er menschen die van de Encycliek zulk afschuwelijk misbruik maken Ja, daar zijn zulke menschen. Hoe kan iemand zoo boos zijn? Daar zijn men schen die twist en tweedracht noodig hebben, om in troebel water te kunnen visschen menschen wier kraam anders zou in duigen vallen. Dat kraam immers is gesteund op vier hoekstijlen: Haat, Nijd, Twist en Tweedracht, 't ls gedekt met Hoogmoed en Stijfhoofdigheid, en op den toog van 't kraam liggen Eer- en Hebzucht ten toon gespreid. Neemt de hoekstijlen weg Eer- en Hebzucht, Hoogmoed en Stijfhoofdigheid rollen in den afgrond. En daarom doen die menschen al wat zo kun nen, om haat en nijd, twist en tweedracht staande te houden. Waren alle menschen eensgezind, zoudeu ze dan ooit op 't stadhuis geraken Zouden ze dan ooit in de kamers komen Leest hunne schriften,... of liever, vrienden, Monseigneur de Bisschop zelf vraagt het u her haalde malen, leest ze nietGe moogt nooit de kat bij de melk niet zetten. Maar gelooft het vrij uit eiken regel stijgt een vuile wasem op van grimmige ontevredenheid, van sombere misnoegdheid tegen alles wat bestaat. Opmaken en critikeeren is al wat ze doen. Maar wij, wij weten waarom ze zoo schrijven wij weten van waar zulke klap komt, en wij zullen hem aanveerden voor 't geen hij weerd is. Nooit zullen wij de blinde werktuigen zijn van eens an ders eer- en heerschzucht Vrouw. Ge schrijft Zondag verleden zoo wei nig over de benoeming van onzen broeder Man. Mmm mmm Vrouw. Ja, ge zegt gij niet wat hij is wat hij te Brussel moet doen. Alla, 't volk moet zien dat er iets onder schuilt. Man. Ik zou misschien in groote letters moe ten drukken, dat hij simpele mislezer is? Dat het een plaatsken is, dat gegeven wordt, ge weet wel aan Vrouw. 'k Heb het u altijd gezeid voor nen hoovaardigen en koppigen mensch staat er niets goeds te verwachten. Man. 't Is nog wel dat 't volk niet en weet dat hij gestraft is, dat hij in 14 dagen geen mis meer mag lezen. Vrouw. Man, durft gij dat Zondag in de ga zet zetten, 'k durf wedden voor eene flesch cognac, dat er in geheel Oilst, geen twee met ons meer meêdoen Man. Vrouw, g'en zoudt niet deugen voor ga zetschrijver gij zijt veel 't openhartig. boom, wiens vruchten hij eten wilde. De barbaar- sche kwelling heeft hem aan een dier gelijk ge maakt. Ginder viel er een al slapende op zijnen ve- lo, men zet hem weer recht op den zadel, hij valt nogmaals, tot vijfmaal toe en dan wordt hij bewus teloos weggebracht, op eene matras gelegd, waarop hij voortsliep. Ingevolge eene dergelijke koers, werden deze barbaarsche spelen in Amerika verboden. Fransche bladen vragen zich af of men in Europa hetzelfde niet behoefde te doen. Als de kinderen zelf geen verstand toonen moet men ze met den priegelstok in bedwang houden, zegt Cathrien. opsteller van 't Land van Aelst en De Werk man, gewezen Congreganist, gewezen bestuurlid van Franciscusgenootschap, Davidsfonds, enz., schreef verleden Zondag over het blad der Vrijmet- selaarslogie van Brussel, LE SOIR, 't volgende O XX' Siècle, rijke liiflirrtige prij wal hebt gij te zeggen tegen de Soir la dat geen SCIIOONE, VERSTANDIGE, AAN GENAME gazet ALLE AANMERKINGEN OVERBODIG. De Courrier de Bruxelles van Dijusdag schrijft Wij vernemenen men verzoekt ons ruchtbaar te maken, dat, tegenstrijdig met hetgeen gezegd is ge worden, priester Daens geenszins aalmoezenier ge noemd is van het gesticht der Zusters van de Visitatie te Schaarbeek. Daar hij in een openbaar heiligdom geenc mis meer mag lezen, hebben de Zuster kens hem eenvoudig lijk toegelaten, op aandringen van ZE. den Kardinaal van Mechelen, de mis in hunne kapel ie lezen. De woorden benoemd benoemd uit Ilet Land van Aelst van zaterdag 11. zijn dus eenvoudig LEUGENS. Onze lezers zullen wellicht hiei of daar gelezen hebben van een wedding voor eenen koers per ve- lo die 72 uren lang, dag en nacht moest duren. Onlangs werd in Frankrijk, in den velodroom van het Park des Princes, zulke wedstrijd gehou den en waarover de Fransche bladen stichtende bijzonderheden bevatten, zooals men zal zien. Duizenden gapers zijn drij dagen lang naar dien velodroom gegaan om... menschen te zien marte len of liever menschen te zien die zich zeiven aan de marteling overgaven. Drie dagen lang ziju zij onder eene brandende zon in stof en petrolreuk ko men zitten, enkel en alleen om te zien wat gezicht een mensch zou trekken die drij dagen en tweo nachten gepedaleerd heeft zonder van zijn machien te komen en hoeveel een mensch wel kan verdra gen eer hij sterft. Hunne verwachting is niet teleurgesteld in zoo verre de sportbladen zelf geprotesteerd hebben te gen dit barbaarsch, dom en nutteloos schouwspel. Tijdens de 72 uren koers hebben al de rijders tee- kens van zinneloosheid gegeven, 's Nachts moes ten zij tegen den slaap worstelen en in den dag te gen de brandende zon, die hunne hersens aan 't koken bracht. Zonnesteken, verblinding, enz. dun den de rangen der rijders, Een van hen stapte af, wapende zich met eenen regenscherm en stak al lerlei dwaze toeren uit. Hij was zinneloos. Een tweede verbeeldde zich dat de pistoolscho ten waarmede de uren worden aangegeven tegen hem gericht waren. Een derde in wiens oogen men hloed bemerkte, zag spriugbussen onder de wielen van zijnen velo, hij springt er af en klimt in eenen Uw zoon heeft zich nu naar zijn garnizoen bege ven. Zijn gansche leven zal daarmee eene nieuwe wending nemen, welke niet zonder gevaar zal zijn. Doch stelt uw betrouwen op God. Houdt uwen zoon hoofdzakelijk voor Ten eerste, nooit met onbekende makkers, op wandeling te gaan. Ten tweede, al zijne uitspanning en vermaken in gezelschap der kameraden te gaan nemen uitslui telijk in den Soldatenkring die voor de soldaten als een oprecht Familiehuis is, tot hetwelk zij allen vrijen toegang hebben, zonder kosten of ver bintenis, alle dagen, telkens zij vrij zijn. Ten derde, alle Zon- en Hoogdagen de krijgs luis bij te wonen, onder welke eene aanspraak plaats heeft, die opzettelijk voor de soldaten ge daan wordt en tot welko zij volle toelating hebben volgens de voorschriften van het Reglement op een inwendigen krijgsdienst. Daar er vele afhangt van den eersten stap, zult Gij uwen zoon bijzonderlijk aanbevelen dat zijn eerste uitgang zij met een welbekeudon medemak ker reeht naar don Soldatenkring. Aldaar zal hij evenals alle soldaten niet alleen gulhartig aan vaard worden, maar op het toonen van zijn aan- beveliiigsbriefkcii alle welke hij begeeren zou. inlichtingen ontvangen De socialistische drukpers bestaat voor den oogenblik uit zes dagbladen die officieel erkend en ondersteuud worden door de partij Le Peuple, l'Echo du Peuple, Vooruit, De Werker, le Labou- reur en De Landbouwer De vier eerste zijn voornamelijk bestemd om propaganda te maken bij de werklieden van de ste den, en de twee laatste zijn uitsluitelijk bestemd om de revolutionaire gedachten op den buiten te verspreiden. Hebben de socialisten dan twee maten en twee gewichten? Waarom verschillige gazetten voor de steden en voor de dorpen Waarom de gazet, die goed is voor de stad, deugt ze op den buiten niet In de steden hebt ge uwe aanhangers, niet waar heeren socialisten Eu wolven bij wolven hebben geene redens om huuneu aard te verduiken, 't Is (1) Ziet daarover Het Nieuws van den Dag van Dijnsdag 18en October.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1898 | | pagina 1