4' JAAR N° 204. Woorden en Zaken. ZATERDAG 5 DECEMBER 1898 KWIJTSCHELDING. Aan wie de schuld Bureel Kapellestraat15, Aalst Abonnementsprijs per jaar 2.5©, franco lluiis. 5 Centiemen liet ninnincr. Wc Volksstem heeft overal verkoopers en wordt gansch Vlaanderen door gelezen. llricfwissclaars in alle gemeenten. Hebt gij linizen te verlnireii Vraagt gij meiden of knechten zoekt gij ccnc be irekking wilt gij iiwcib handel aanbe velen Plaats dan uwe aankondigingen in dit blad het wordt alom verkocht Tusschen Man en Vrouw. Opgedragen aan De Joivgk Wacht van Aalst. VAA ALLES WAT. Dat is alles wat hij voor het volk deed. 3® Leugen Christene Volkspartij. Dit is de grootste deugenieterij welke ooit uitgesteken werd. Niet alleen de wezenlijkheid beantwoordt hier aan de woorden niet, maar 't is gansch het tegenovergestelde. Chipka, wilt ge mij eens éene reden geven, waarom gij uwe kliek christen noemt Is het omdat ze bestaat uit christenen Jamaar, dat is geene reden, zulle. Protestan ten en ketters zijn ook christenen. Katholieken zijn ook christenen en betere dan gij. Ik ook, ik ben christen, en 't is er verre af van Donche te zijn De socialistische partij, waarom heet gij die geene christene volkspartij Ze bestaat ook uit christenen. Al wat ge zoudt kunnen antwoorden is dit: De socialisten mogen geene christene volkspartij ge noemd worden omdat hunne handelwijze niet christelijk is. En wat is er te zeggen van de handelwijze der Donchen Dat is eene christene handelwijze, zeker Wat is er te zeggen van eene gazet die geen nummer in 't licht kan zenden zonder ten minste éenen priester door de modder te sleuren, en hem voor te stellen als zijnde niet meer enkel in de handen der geldmacht, maar in de klauwen van Lucifer zeiven Dat is christelijk, hein Wat is er te zeggen van eene gazet die de men- schen aanhitst om uit de kerk te blijven, 's Zon daags geene mis meer te hooren, of ten minste den priester te onderbreken in zijn sermoen O christen Land van Aelst Wat is er te zeggen van eene kliek die in het geheim tegen de katholieken plannen smeedt sa men met liberalen en socialisten Van eene kliek, ondersteund door de Loge der framafons om strijd te voeren tegen den Godsdienst O christene volkspartij I Zie, dat heeten wij kunnen I Drij afgrijselijke leugens uitkramen in twee woorden. Christene Volkspartij van de donchen 2 woor den en 3 leugens. Veouw. Man, ge zit daar zoo bleek 1 Man. Mum Veouw. Hebt ge misschien nog zeer in uwen kop van Catharina te vieren Man. Ne neen, vrouw. Veouw. Wat schilt er u dan Man. Ik peins op voorgaande jaren, vrouw. Dan kon ik op geen acht dagen de trekbriefkens schrijven van onze Abonnés, en nu'k ben op één half uur al op de laatste bladzijde. Wat zijn do tijden veranderd 1 Tot vóór de opkomst der Daensisten, onze werklieden van Aalst, als zij een onzer acht- A bare priesters tegenkwamen, langden beleefd hunne klak of hunne muts afzij zagen in hen, de geestelijke overheid, die niet alleenlijk be zorgd was voor hun geestelijk, maar ook voor hun lichamelijk welzijn. Zij aanzagen den priester voor een vriend, voor een vader. Nooit heeft een werkman over een van hen kun nen klagen. En nu wat zien wij bij sommige?... Zij trekken de geestelijken voorbij als de vreemd ste mensch der wereld voor hen is hij de vriend niet meer der werkmenschen, maar 't is een uit buiter van de werkende klas. Eu wie is de schuld daarvan Ah, het zijn alleenlijk de socialisten niet, die het volk allen afkeer doen krijgen van den godsdienst; ah neen 1 daarom waren onze brave werkmenschen 1 te braaf in 't harte. Maar het zijn die mannen on der den mantel van geloofverdediger, en die in hunnen mond altijd het woord hebben van recht- veerdigheid 't zijn die schijnheilige kristenen, die met de Encycliek van den Paus schermen en ze naar hunnen zin verdraaien. 't Zijn die groene democraten, slechter dan soci alisten, die de schuld zijn van allo verlies van eer bied wegens onze geestelijke overheid. Die mannen die durven schrijven Als de booze geesten naar hunnen Licifer kunnen gaan en hem zeggen w'Hebben in eene priesterlijke ziel, haat en nijd gestort, verach- ting voor den minderen man, dan zwelt Lucifer zijn hert als een beek die overstroomt, en hij drukt die Duivel met razige wellust aan zijne borst. Zij en zij alleen zijn de schuld daarvan I Verledene week waren wij in eene parochie rond Aalst. Een priester uit eene naburige gemeente ontmoet ons. Wij nemen beleefd onze muts af. Vijf stappen verder staan daar twee mannen, met oo genals kogels, en zoo stijf als Dirk Martens op zijnen pieterstaal. Niet het minste gebaar, de man Gods te groeten, die beleefd zijnen hoed afnam. Ik was er van verslagen, en vroeg een eind ver der wat voor mannen dat waren, en, beste Lezers, wilt gij dit antwoord weten van dien braven bui- tenmensch Vriend, 't zou mij verwonderd hebben de man nen van die partij groeten zelfs onzen pastoor niet meer. Welke wreede responsabiliteit I Een woord is, van zijn eigen, niets anders dan een ijdele klank. Doch, de menschen zijn overeengekomen om aan die klanken eene betceke- nis te geven, zoodanig dat er aan ieder woord eene zaak, eene wezenlijkheid beantwoordt. Een voorbeeld Nemen wij het woord Mensch. Dat woord is niet enkel een klank, maar aan dien klank beant woordt eene wezenlijkheidte weten, ieder schep sel met ziel en lichaam. Die overeenkomst van de menschen is heilig. Zij moet nageleefd worden, of wij begaan eene leugen. Wil ik het woord mensch toepassen op iets dat geen mensch is, en zeg ik, b. v., mensch tegen eenen boom, dan is mensch een woord waar de wezenlijkheid niet aan beantwoordt. En ddt juist is eene leugen. Willen wij dat nu eens toepassen op den schoo- nen naam van onzen donchistenboel Gij weet dat die groene harlekijnen den schoo- nen naam gestolen hebben van Christene Volks partij. Gij weet ook dat zij zoo ervaren zijn in het liegen dat ze geen verschil meer weten tusschen waarheid en leugen. Wij hebben daar een nieuw bewijs van. Im mers Christene Volkspartij, 2 woorden, 3 leugens. i* Leugen Partij. De Donchistenboel is geene partij Inderdaad Eene partij moet gesteund zijn op princiepen. Nu, de Donchen hebben geen enkel princiep dat zij aan de katholieken en de socialisten niet ont stolen hebben niet een princiep dus, dat hen, als partij, kenmerkt. Daarbij, eene partij moet een zeker getal aan hangers hebben. En dat weeral ontbreekt er, 'tZijn liberalen, socialisten en misnoegde katho lieken, die er mee meedoen, en ook nog hier en daar eene brave, misleide ziel, die ze toch zoo geern hebben, de donchisten, om ze te gebruiken als lokvogels, of om ze vóór hunne vitrienen te leggen. Dat ze geene aanhangers hebben, is ons klaar bewezen door de laatste gemeentekiezin- gen. Dan streden zij alleen, met al de mannen die zij hadden, en ze bekwamen het verbazend, schrikverwekkend, verpletterend getal van negen honderd onnoozele stemmekens op een totaal van acht duizend 2® Leugen Volkspartij. Eene partij mag volkspartij genoemd worden als ze werkt en strijdt voor 't zedelijk en stoffelijk welzijn van 't volk. En wat hebben de groene ganzenwachters zoo al gedaan voor het volk 't Woord is aan Chipka. Opmaken, uitvallen, zeeveren, in gazetten en meetingen meer weet ik niet. Ze hebben daar nu nog eenen van hunne kop pen in de Kamers gehad voor 4 jaren. Wat heeft hij daar zoo al gedaan Waar zijn de kloeke volkswelten die hij ons be loofd heeft Kan Chipka ons maar éen enkel wetsontwerp noemen, door hem neergelegd Verhaalselkens vertellen, dat heeft hij ginder gedaan, meer niet Ik wandelde eens langs de boorden van den Dender, en ik kwam daar eene arme vrouw te- gen met een kind op den arm Of nog^; t Was al de kanten van Meerbeke. Ik zag daar twee kasteelen staan. Der was daar een boer aan 't werken en ik vroeg aan den boer De socialisten zijn vau zins, in den loop van den tegenwoordigen zittijd, een wetsvoorstel neer te leggen, om kwijtschelding te vragen voor de ver oordeelden die zich aan politieke mis drijven hebben plichtig gemaakt. Dit ontwerp zou voor doel hebben al de politieke veroordeelden in vrij heid te stellen, bijzonderlijk den anarchist Moi- neau. Moest zulk ontwerp aangenomen en goedge keurd worden, wat zou er van ons geworden Wat voor eenen is immers die Moineau 't Is een welgekende, maar slecht befaamde vogel, die over zes jaren veel van hem deed spreken. Moi neau is een dynamitard van d'ergste soort, die in 1892, te Luik, de aanslagen pleegde op de Hoofd kerk en op den doktoor Renson en daarom veroor deeld werd tot 25 jaren dwangarbeid. Hij kreeg sindsdien vermindering van straf, zoodat de 25 ja ren op 10 gekomen zijn en hij dus nog enkel 4 ja ren te boeten heeft. Nu,'t schijnt dat zulks voor de socialisten nog wat te lang is, en daarom vragen zij van nu af reeds zijne invrijheidstelling. Dat is durven. Maar ol het zal lukken 1 Dat men toegevend is, vermindering van straf geeft, of zelfs kwijtschelding schenkt aan mannen, die in tijd van onlusten zich aan misdrijven plich tig maken, dat kan men verstaan daar zou nie mand op spreken. Men vergeet en vergeeft gemak kelijker feiten, hoe groot ook, als zij geschiedt zijn in eenen oploop van woede en ophitsing, en als de daders er later berouw over toonen. Doch dat is hier 't geval niet. Men wil de gevangenissen ope nen aan versteende booswichten, die, gelijk Moi neau, fier ziju op hunne euveldaden, die staande houden dat zij in hun recht waren en zelfs bereid zijn te herbeginnen. Zoo getrouw blijven zij aan het anarchism. Moest men met dergelijke aanbevelingen die ke rels uit het gevang laten, wij hadden dagelijks nieuwe gruwelen te betreuren, zooals de moorden op de keizerin van Oostenrijk en den Spaanschen minister Canovas. Dat willen nochtans de socialisten en dergelijk ontwerp gaan zij in de Kamers neerleggen. Ze kun nen nu nog komen zeggen dat zij met de anarchis ten niets gemeens hebben. Zij zijn de eerste opsto- kers dier ellendelingen en de ieverigste bewonde raars hunner afschuwelijke aanslagen. Alle weldenkende menschen zullen met ons be kennen dat de misdaden moeten gestraft worden en dat er door de strengste maatregelen moet voor zien worden in de algemeene rust. Anders ware de samenleving onmogelijk. Zangwijze Vlaander ens Leeuwenvlag. Katholieken, op 1 ten strijde 1 Schaart u om de Christenvaan, Hangt uw slagzweerd aan de zijde En valt stout den vijand aan. Wacht u wel den rang te breken, Anders sluipt de vijand door, Rooft hij u t verwinningsteeken, Schreeuwt triomf en stormt u voor. Fier den standaard opgeheven En vooruit gegaan met moed 1 Kunnen katholieken beven Wijkt de katholiek een voet üp 1 de vijand zal reeds wijken Als hij slechts ons stappen hoort, En die staan blijft zal bezwijken Door ons zegezwaard doorboord. 3- Neen, ons wapen slacht geen menschen, 't Verft den grond niet rood met bloed, Maar 't verovert wat wij wenschen Zege der partij van 't Goed 1 't Logge wapen dat wij zwieren, En de zang die dreunt op maat, 't Woord, de weldaad, 't feesten vieren En de stembus die verslaat. 4* Achteruit 1 gij die u liegend Vrienden noemt van 't werkend Volk 1 Achteruit gij die bedriegend Uit u geeft voor 's Pauzen tolk Wij, niet gij, zijn Leo's maten In den strijd voor recht en eer Weg dan, blauwe en groen' soldaten 1 Weg 1 en wee u, komt gij weer 1 Boerenkrijg. Het middenkomiteit van het Eeuwfeest des Boerenkrijgs is voornemens een boek uit te geven, bevattende de verslagen welke in de drukpers verschenen zijn over de verschil lende feesten in vele dorpen gevierd. Die zou kunnen bijval hebben. z'En moeten 't op De Volksstem niet steken dat de gemeente Moorsel en hare Helden in dit werk niet zullen vernoemd worden. Men zal het zich eeuwig lang beklagen onzen raad niet te hebben aanhoord en uitgevoerd. Tegen liet drankmisbruik. Citoyen Vander Velde is over veertien dagen naar Nijvel gaan preeken tegen 't drank misbruik. Dat is zeer schoon van zijnentwege, doch men herinnert zich dat het juist te Nijvel was dat, in 1896, door de socialisten het he vigst werd gedonderd tegen de rechten op den genever. Men moet toupet hebben om in 1898 den oorlog te gaan verklaren aan de bor rels en halvekens op dezelfde plaats waar men die twee jaren te voren voorstelde als een der zeldzame troostmiddels van het Volk en uitviel tegen de slechterikken, die er eene belasting wilden op leggen. Eeu goede maatregel. Er is een besluit van het Verbrekingshof uitgekomen waardoor de agencies van onderlinge weddingen op de koer sen gelijk gesteld worden met de speelhuizen. Dienvolgens zal het parket bevel geven on middellijk al die agencies te sluiten. Deze maat regel heeft veel ogschudding teweeggebracht on der de spelers en wedders, maar hoe zeer zal hij bij elk deftig man niet welgekomen zijn Het werd immers hoog tijd dat men zich tegen die overgroote verkwistingen verzette. Men verzc -jtimsüir&ra&w -s/ 1. 2.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1898 | | pagina 1