I ONZE WARE VRIENDEN. Bureel Kapellestraat, 15, Aalst. Landbouwers van Mijlbeek en Schaarbeek. Knoopt dat aaneen ^lukki0gTetankene.eVer U'tkramen °m hCtV0lk Stad Aalst. Vlaamsch Taalgilde. AIgemeene dienstplicht Zes veroordeelingen. EENE STEM UIT HET VA 11 KAAN. Ab^ementsprijs vo°r gansch België franco te huis, 2.60. Voor da vreemde landen, i +1iTu H nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege- ?en woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor- den in de scheurmand geworoen. Alle nnsthnrpplpn nntvnnrron incoiirM,.m^« n» I DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. 5" JAARGANG. NUMMER 223. Aalst, den 15 April van het jaar 0. H. 1899. Als gij omtrent Denderhautem komt, vraagt eens hoeveel Daens-Mayart, de grrroote volks vriend, zijn land verhuurt aan de boeren. Gij zult er meê weten wat gij moet gelooven van zijne genegenheid voor de landbouwers. De boeren moeten opgeholpen worden jaze ker, dat zeggen wij ook, maar onderzoekt eens hoe zij door Daens-Mayart opgeholpen worden. i diXen^locentiemenmmreiel11011 aT Aankondigingen tusschende nieuwstij- regel —^nnoncen ^D de i~4a °P de bladz. 10 centiemen den I jJTfV Annoncen op de 4 budzyde-worden berekend volgens plaatsruimte.Voor i de advertentienbuiten de provincie 1 f f U41U«'C* I het Office de Publicity Rue de lu Madeleine Brussel Dp ^pg I wemten t°1; vecht een maal oer iaar eenp - W u^rA- i->e geabonneerden hebben het volgens zafver^hinen R.Sl VT5 re^ls tePl^Mie viermaal achtereen- I volgens zal verschijnen. Huchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags. Vandaar dan ook dat niemand zich door ron kende woordenkramerij zal laten over het ijs leiden, 't Volk vraagt daden en werken, en geeft alleen zijn vertrouwen aan deze die bewijzen geven hunner liefde en genegenheid nooit zal het zijn vertrouwen schenken aan de volksbedriegers, die enkel voor oogwit hebben van de planken der danszalen in de kamerzetels te geraken. lie Wanneer iemand in den nood is, dan vindt hij menden, die hem troosten en met schoone woor den paaien, maar zeer weinige die hem metter daad helpen hem uit den nood trachten te trek ken door persoonlijke en geldelijke tusschen- komst. Dat is eene waarheid zoo oud als de straat, misschien zoo oud als Aalst zelfmen doet wel ze somtijds eens te overwegen, want zij leidt ons tot de kennis onzer ware, oprechte vrienden. De schoone praters zijn geene betalers, zeggen de Franschen, en wij, mannen van Vlaan deren, wij zeggen Woorden zijn geen oor den. Indien zich iemand als vriend en oprechte be schermer van boer en werkman wil doen door gaan, moet men zich dadelijk afvragen of hij al iets voor den werkman, voor den boer gedaan heeft, of hij zich met hem heeft bezig gehouden om te hunnen voordeele iets te doen. Alzoo vragen wij ons af groene en roode so cialisten noemen zich de vrienden van den min deren man, maar wat hebben zij er voor gedaan waar hebben zij voor boer en arbeider eene nut tige instelling tot stand gebracht Nergens. Hunnesprekers geven meeting op meeting, .voor dewelke zij, in algemeenen regel, betaald jzijn, en dit is dan ook al. Moesten de werklieden zich daarmede tevreden stellen, ze zouden hunnen buik mogen toeriemen. Trouwens, zijdie iets ten voordeele van onze boeren en werklieden willen doen, vinden daar toe menige gelegenheid. Er dienen overal werk- I manskringen, vakvereenigingen,Samenwerkende melkenjen, kredietkassen, onderlinge veeverze- kermgen, enz, enz., gesticht te worden. Het Ministerie heeft onlangs een bundeltje uitgegeven waar de instellingen opgesomd zijn, die overal zooveel goeds stichten en die ook van dag tot 01 ag toenemen. Deze instellingen beantwoorden aan wezenlij ke behoeften en zij, die ze hebben in het leven ;eroepen, hadden die behoeften wonderwel be studeert. Het beste bewijs hiervan ligt in de kortdurende vermeerdering dezer instellingen. Hebben de groene volksbedriegers van die instellingen opgericht z°°ja, dan zijn zij toch zoo zeldzaam als de sneeuw in Juni. i voor mijn deel, ken er geen. I Al de volkswerken op den buiten zijn ontstaan L f aan den iever °nzer katholieke gekozenen aak aan den iever onzer priesters. Deze zijn dui P eemgste, de ware vrienden van 't Volk. I Wat democraten en socialisten betreft, zij hou- n ach slechts in vooruitzicht der kiezing met oer en werkman bezigen willen doen gelooven eens zij m de kamers zullen zetelen, het vol- 1 onnZal ^ezen dat zij eenige holle woorden t? Maar 't Volt- n. lieden ziin Z n00lt gelooven- De werk- -els I En dT geene stommerikken, geene Heen een koppelT? t6 WeI dat Meststoffen rX arm£n £n overvloedige Schoonste wnL, °°g6ten kunnen geven en dat de i Zooals onze Katholieke be volking met genoegen heeft bemerkt, woonden onze Hee- ren Burgemeester, Schepen of Gemeenteraadsle den regelmatig de Missiesermoenen der E.E. H.H. Paters bij. Dat kon de haatdragende ruzie stoker van Chipka onmogelijk verkroppen en woedend van nijd en spijt roept hij in zijn Land van Aelst van gepasseerden Zondag De klik Geeraerdts, de klikgasten zijn toch zoo godsdienstig g'hebt zc zien zitten el- ken avond onder den preekstoel... Mun- dus vult dicipi, de Boeren zijn schapen, zegt de klik, en schapen moeten geschoren wor- den. Opgepast nn Maandag verl., dus daags na het verschijnen zijner gazet, strooide dezelfde Daens een mani fest rond, waarin, zwart op wit, te lezen staat Paters, terwijl 't Arm Werkvolk 's avonds zonder eten naar uw sermoenen kwam geloo- pen, de rijke alleenheerschers zntcu in hun- ueu Gemeenteraad, in hunne salons, in hun sectiën, enz., niets hebben ze willen uit- stellen. Ge ziet, menschen de Alweter der Werf, ge raakt voorgoed vau zijnen center. Ofwel in zijn nummer van zondag, ofwel in zijn manifest van maandag 11., geeft hij zich zei ven uit voor een verachtelijken leugenaar. Op Zondag 23 dezer maand, om 5 uren 's a- vonds, zal de vermaarde voordrachtgeefster Me vrouw Cortebeek, op verzoek van het Vlaamsch Taalgilde, ter Feestzaal van ons Stadhuis eene Voordracht geven over üe Vlaamsch© Beweging. Wat is zij Is zij nuttig Wie hoeft haar te ondersteunen Ingang vrij en kosteloos. De schuld van Frankrijk's diep verval is zijne onzedigheid. Maar zijn militair stelsel, algemee- ne dienstplicht, draagt bij om zijnen val te ver haasten. De laatste man is dienstplichtig. In de kazerne is ef weinig zwaar werk en veel ledigen tijd zooveel mogelijk het leven genieten, is er de leus. De boerenzonen verleeren er den aanhouden den arbeid en het eenvoudig leven hunner ou ders. Als hun tijd uit is, blijven de meesten als simpele werkman in de steden, waar zij minder uren werk en meer afwisseling hebben dan in hun dorp. In Frankrijk winnen de steden in bevolking, terwijl de buiten er achteruitgaat. De boer is de oorsprongen de steun van alle bevolking. Vervalt de boerenstand dan vervalt het land. In Frankrijk wonen i 1/4 millioen vreemde lingen en zeker dubbel zooveel daar geboren kinderen van vreemdelingen. Zonder die inwij king zouden de Franschen binnen de drie eeuwen totaal uitsterven. Geen land ter aarde is van natuur zoo vrucht baar als Frankrijk. Zijne boeren vergenoegen zich om zijne akkers te bezaaien maar niet meer om ze te maaien. Om dit werk te doen moeten ei jaarlijks 200 duizend vreemde oogsters ko men, meest Vlamingen en Italianen. Velen meenen dat in Pruisen het militarism zwaarder is dan in Frankrijk. Dat is meer dan verkeerd. In Frankrijk gaan 5 man op 5 en die nen 3 jaar. In Pruisen gaan 2 man op 5 op en dienen 2 jaar. In België gaan 2 man op de 9 en dienen 2 1/4 jaar. Wat walsch is valsch is. God beware ons van alles dat uit Frankrijk komt, ook van algemee nen dienstplicht. acnoonste woorden UclL ue Daensnognooitep gestraften Priester n Wortelhebben voortgebracht. De Gazette de France deelt de veroordeelingen mede door Rome uitgesproken tegen het boek der damen van het H. Hart en voegt er bij De Paus en de Roomsche Kongregatiën heb ben, achtereenvolgens in eenige maanden tijds, veroordeeld i0 Het Kongres der Godsdiensten 2° De weerspannigheid van priester Daens te gen de Bisschoppelijke overheid 3" De leerstellingen over de Engelsche pries terwijdingen 4e De leeringen en aanmatigingen der Kriste- ne demokratie 5e Het Amerikanism 6' De hervormingen in de opvoeding der jon ge meisjes, uiteengezet door zuster Maria van het H. Hart. Rome laat niet toe dat men den aard zijner leering vervalsche, bij onnauwkeurige uitleggin gen of schuldige overdrijvingen. De Univers meldt dat zuster Maria van het H. Hart, zoodra de beslissing van de Kongregatie der Bisschoppen en Regulieren heeft vernomen, aan Mgr den aartsbisschop van Avignon, eenen brief heeft geschreven, met verzoek hem aan den Kardinaal prefekt dezer kongregatie over te maken, waarin zij zich geheel en al onderwerpt. Moge dit voorbeeld gevolgd worden door allen die door Rome worden afgekeurd en veroor deeld 1 M. Huyghe, bestuurder van hot Nieuws van den Dag, had zaterdag 4 April 11., te Rome, in het Vatikaan, een verhoor bij Z. Em. Kardinaal Rampolla, Staatssecretaris van Z. H. den Paus. Ziehier hoe M. Huyghe zelf zijn verhoor aan de lezers van het Nieuws van den Dag mededeelt De kardinaal ontving mij zeer minzaam, sprak met lof en genoegen van de inschrijving ten voordeele van den H. Vader door den Bond der belgische katholieke dagbladschrijvers inge richt, drukte de hoop uit dat ons voorbeeld in andere landen navolging vinden zou, en vroeg mij nieuws over den toestand in België. Ik antwoordde dat het mij speet een ongeluks profeet te zijn, maar dat die toestand er in het geheele niet luisterlijk noch schitterend uitziet. Hij had verslagen ontvangen die de zaken an ders voorstelden, en vroeg mij de reden waarom ik de toekomst eerder donker inzag. Ik verlang alles te weten, zegde hij, want de toestand in Bel gië is zoo ingewikkeld dat men nooit te vele in lichtingen inwinnen kan. Ik staafde mijne beoordeeling met kardinaal Rampolla de feiten te herinneren die in de laats te tijden in ons vaderland voorgevallen zijn. Li- j beralen en socialisten hebben er onder elkander een verbond gesloten, zoodat zij, in plaats van elkander te bevechten, nu met vereenigde krach- 1 ten tegen het katholiek gouvernement storm loo- pen. Wij zouden dien aanval, met hoeveel woe- de hij ook geleverd wordt, zeer goed kunnen af slaan, maar daartoe zouden wij al onze krachten behoeven, en ongelukkig zijn de belgische katho lieken verdeeld. Ja, ik weet dat, antwoordde de kardinaal, maar van waar komen die jammerlijke verdeeld heden Uit velerlei oorzaken Eminentie. De ver deeldheden die wij te betreuren hebben, bestaan in de Kamer en buiten de Kamer. Persoonlijke veeten en eerzucht spelen er eene groote rol in. Daarbij zijn de gedachten wijd uiteenloopend en zelfs tegenstrijdig in vele zaken schoolkwestie, leger, Congo, kieswet, vrijhandel of bescher- ming, arbeidswetgeving, landbouwbelangen,enz. enz. Eindelijk, om alles te bekronen, hebben wij de christene demokreten. De kardinaal vroeg mij eenige inlichtingen over de leeringen dezer laatsten, en ik gaf ze hem volgens het Land van Aelst, het Recht en an dere zulke gazetten. Maar dat is cigcntlijk sociiilisiims riep hij uit. Ik weet het wel, Eminentie, en de predi kanten van zulke leeringen weten het ook wel. Maar die leeringen zijn het volk aangenaam, en, valsch of niet, prediken zij ze om het volk mede te slepen. Wat gewordt er met dit alles van de beve len en vermaningen van den H. Vader I Ja, de vermaningen van den H. Vader! Die zijn vei te zoeken. De christene demokreten aar zelen niet opentlijk verbonden aan te gaan met liberalen en socialisten om de katholieke gemeen teraden en de katholieke meerderheid der Ka mers omver te werpen. Bat is regelrecht strijdig «net den wil van den paus De paus zegt en herhaalt gedu- rig dat de katholieken moeten eensgezind zijn, dat zij ongetwijfeld aan elkander moeten toege ven, maar dat er onder geen voorwendsel mag gewerkt noch zelfs er mag aan gedacht worden, voor iemand die katholiek wil blijven, de katho lieke gezagvoerders te betrijden, nog veel min een verkond snet socialisten of auet vij anden der katholieken aan te gaan. Inderdaad, de paus zegt dat. Maar zij we ten alle die woorden te verdraaien en zich aan de menschen voor te stellen als de verdedigers en vrienden van den paus. Zijn de pastoors en de bisschoppen tegen ons, zeggen zij, wij zijn met den paus en met de encyklick Re-rum novarum en de paus is met ons. Maar zij weten wel dat dit valsch is Of zij het weten of niet, daarover zal ik geene uitspraak doen. Maar zij zeggen het toch. i Zij zijn oneerlijk en te kwader trouwe I Dat belet hen niet de menschen te verlei den, de katholieke kiezers mee te slepen en met de socialisten te verbinden. Na korte jaren zullen die kiezers welke zij nu in verbonden met de socialisten meelokken, niet alleen bondgenooten der socialisten, maai' zelve geheel socialist geworden zijn j Dat spreekt van zelf. En houdt dat vooruitzicht hen niet tegen Gij ziet dat zoo goed als ik. De kardinaal sprak dan van Daens (den gewe zen volksvertegenwoordiger). Ha zegde hij, dat is een man die den heiligen Vader veel Ver driet aangedaan heeft ca «og dagelijks aandoetWat speelt hij eene slechte rol Ja, eene slechte, eene slechte WelEminentie, hij zegt dat, als de paus hem klaar en duidelijk zou opleggen op te hou- den, hij op staanden voet zou gehoorzamen. Meent gij dat Hij zegt het toch. De kardinaal haalde de schouders op en ant woordde Hij zegde hetzelfde van zijnen bis schop, en ais zijn bisschop gesproken heeft., is hij niettemin voortgegaaai. .Veen waarlijk, die man meent het niet goed Daarna nam het gesprek eene andere wending. Er was spraak van het kongres der drukpers, te Rome, van den bond der katholieke dagblad schrijvers, van de groote plechtigheid welke men tegen den 16 april in Sint-Pieterskerk bereidt, en die door den paus zal voorgezeten worden. Kardinaal Rampolla verzocht mij ze bij te wo nen. Ik bedankte hem, zeggende dat het mij onmogelijk is zoo lang in Rome te verblijven. Bij

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1899 | | pagina 1