LIBERALE POLITIEK. BureelKapellestraat, 13, Aalst Emiel De Beule Van alles wat. Een oud liedje van P. Daens Volkspar lement Abonnementsprijs voor gansch België, franco te huis, 2.50. Voor de vreemde landen, 5,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden j te worden.Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureeleu toege- komen zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor- i den in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes zijn ten taste van den be stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden, j DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. 5° JAARGANG. NUMMER 238. Aalst, den 29 Juli van het jaar O. H. 1899. Vonnissen 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuwstij dingen 20 centiemen per regel. Aankondigingen op de bladz. 10 centiemen den reo-el Annonoen op de 4° bladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wenden tot het OHice de Publicité, Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het rechtfcen maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen volgens zal verschijnen. Ruchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags. Als de kiezing nadert, voelen de liberalen op eens hun hart branden van liefde tot den werk man en den arme, en hurine oogen worden rood van weenen over het lot der ongelukkigen 't Is jammer dat zij daar altijd zoo laat op den ken, en bijzonderlijk dat zij zich altijd met die nuttelooze tranen tevreden houden. Indien zij het werkvolk zoo genegen zijn, waarom doen ze niet lijk de katholieken, die de J handen aan 't werk slaan om de armoede en de ellende op te helpen met raad en daad, in plaats j van de ongelukkigen te paaien met beloften en 1 rotte appels? Waarom blijven zij altijd zoo centenklievers, j gelijk de liberale Chroniquezoo openbaar verweet aan hare vrienden van het geuzendom? j Waarom houden zij bijna allen hun hart en hunne beurs gesloten Waarom hebben zij sedert vijftig jaar zich te vreden gehouden met de werkers te streelen en te flikflooien, zonder ooit iets ten hunnen voor- deele tot stand te brengen Waarom hebben zij in alle omstandigheden altijd en overal zonder ooit de rechtvaardigheid te rade te gaan, de partij genomen dergroote pa tronen tegen de arbeiders? Waarom hebben zij tot op heden altijd in de Kamers gesproken en gestemd tegen alle verbete ringen die de katholieken voorstelden Waarom hebben zij den loon der soldaten te gengewerkt, welken de katholieken gestemd hebben Waarom hebben zij nooit, gelijk de katholie ken, gedacht aan de regeling van den arbeid, aan pensioen voor den ouden werkman, enz... Waarom hebben zij de katholieken niet nage volgd in het stichten van genootschappen tot op beuring der armen en ongelukkigen Waar is hun genootschap van Vincentius waar zijn hun ne Gilden, Patronaten, enz. Waarom laten zij de katholieken alleen hulp en troost geven, almoezen schenken, geld en wa ren uitdeelen in tijden van ziekte en gebrek Wat hebben zij gesticht tegenover de scholen van volwassenen, huishoudscholen, nijverheid- en beroepscholen voor den werkman tegen over die scholen welke de katholieken met het geld uit hunnen eigen zak met duizenden gebouwd en onderhouden hebben Tegenover de christene liefdadigheid, tegen over al de werken ter verbetering van het lot der werklieden, welke de katholieken door de wet en de vrije onderneming tot stand gebracht heb ben en nog brengen zullen, wat hebben zij aan de werklieden voor te dragen Allons, liberale kwakzalvers, men kent den boom aan zijne vruchten Waar zijn de vruch ten van den verrotten boom der geuzerij Gij durft de stem vragen van het volk en gij hebt te zijnen voordeele geen stroo van do aarde opge raapt. Is het te verwonderen dat het volk naar u zijnen rug keert! Onze christene werklieden wal gen voor uwe goddeloosheid, en de socialisten zeiven kennen te zeer hunne bondgenooten om niet wantrouwig te zijn van uwe huichelarijen. 't leven te behouden moet men ze wel verzor gen verander hun water tweemaal per week geef hun dagelijks eenige roode wormen die men bij de vischverkoopers vindtwerp nooit krui mels brood in den bokaal, want zij zouden ver stikken doe er een weinig groenten in einde lijk en dit is de bijzonderste voorzorg, vul hem nooit geheel indien hij bolvormig is, opdat de op pervlakte van het water in aanraking met de lucht groot genoeg weze. Alog de jcuever. Er zijn er die beweren dat de sterke drank kracht geeft en zelfs den mensch voedt. Zij bedriegen zich grootelijks. De jenever is als eene zweep of klets. Is het peerd moede, zijn zijne krachten uitge put, kan het niet meer trekken, zoo grijpt de ru we voerman naar de zweep, en slingert ze onge nadig op 't ongelukkig dier. Daardoor wordt het peerd opgewekt, het spant zijne laatste krachten in, trekt nog eenen zekeren tijd als met vernieuw den moed, om daarna gansch uitgeput wellicht neder te vallen, ten minste machteloos te worden zoo geen voedsel hem gegeven wordt. Ware een handvol haver niet beter geweest dan de knijpende zweepslag Zoo ook met de verbruikers van den jenever. De jenever wekt hen op voor eenen tijd, maar kan hun in 't geheel niet tot voedsel dienen. De bloedeloosheid, die de oorzaak is van zoovele kwalen (zwakte, bleekheid, hartklop ping, zenuwpijn, verval, enz.) is op korten tijd genezen door de Pil van Doktoor Raphael. Fr. i,75- Tamelijk de nieuwere richting op letterkundig gebied toegedaan, brak hij af met de romantieke school, schetste en schilderde naar de natuur en leverde eene reeks letterkundige paarlen die, zonder aanstootelijk te zijn, op de natuur waren afgekeken en bevielen, ja bekoorden door hun gezond realism. Kortom, de heer De Beule was een schrijver van talent die eene schoone toekomst op letter kundig gebied mocht te gemoet zien de voor zienigheid heelt echter niet gewild dat hij nog langer in het midden zijner Vlaamsche vrienden zijne edele ziel zou uitstorten en heeft hem naar het eeuwig vaderland geroepen. Als Vlaming was hij een man uit één stuk, die, sterk door het groote Vlaamsche grondbeginsel en steunend op het recht van onzen stam, geenen duim breed zou geweken hebben wanneer het de tail gold van dat volk dat hij toch zoo lief had eiizoo zielsgrondig kende al had hij er uiterlijk den schijn niet van. Als echtgenoot en huisvader, mocht hij een toonbeeld van echtelijke trouw en vaderlijke be zorgdheid genoemd worden. Ook is het met de innnigste deelneming dat wij aan zijne bedrukte weduwe, zijne drie geliefde kinderen en gansch zijne geachte familie de verzekering uitdrukken van de smart die ons hart overstelpt bij de lijk kist van vriend Emiel, die steeds een trouwe vriend, een oprechte, rondbostige Vlaming en een talentvolle, veelbelovende kunstbroeder was. Hij ruste in vrede en ontvange 't loon voor zijnen wel vervulden doch korten levensloop. Iet» nieuws. Er is eene merkwaardige nieuwigheid in den handel gebracht, namelijk regen- en zonneschermen met losse overtrekken. Het overtrek is met knopjes aan het onderstel bevestigd en kan op gemakkelijke wijze, in en kele minuten, worden afgenomen en opgebracht. Zoodoende kunnen de overtrekken worden afge wisseld. Is er eene vlek op gekomen of is het op andere wijze onbruikbaar geworden, of past het l niet bij een bepaald toilet, dan heeft men het j maar los te doen en door een ander te vervangen. Ook in andere gevallen levert deze uitvinding j niet geringe voordeelen op men denkt, bijvoor- j beeld, aan de veranderlijke weergesteldheid, aan j het gebruik van paraplu of parasol op reis, enz. j Wie gewoon is paraplu of parasol nu en dan j nieuw te laten overtrekken, om niet in de uitgave j voor een nieuwen te vervallen, heeft voortaan slechts een nieuw overtrek te koopen en spaart dus kosten. Deze praktische uitvinding is te danken aan 1 Duitsche fabriekanten. Bij ons te lande schijnt zij j nog onbekend te zijn. Zondag avond is te Gent overleden aan De Provincieraad van Oost-Vlaanderen heeft Donderdag zijnen zittijd gesloten na eene subside van 15,000 fr. gestemd te hebben ten voordeele der herverzekering voor de verzeke ringen tegen veesterfte. Al dc gcnecsheereu der wereld zijn het thans eens om te verklaren dat de anti-slijmach tige Pil Walthéry niet alleen een heilzaam pur geermiddel is, doch ook een aanbevelend middel tegen de slijmen en de ziekten die zij veroorza ken. Roode vischjes. Om de roode vischjes in de gevolgen eener kortstondige ziekte, en na ontvangen te hebben de H. Sacramenten der stervenden, de heer Emiel De Beule, beeldhou wer en Vlaamsch letterkundige. De heer De Beule was geboren te Zele den 16 Juni 1869 en vestigde zich een tiental jaren gele den te Genthij was de broeder van den gunstig gekenden beeldhouwer, Aloïs De Beule, met wien hij geassocieerd was en van den heer Pie- ter-Frans De Beule, den even gunstig gekenden Dendermondschen schilder. Als katholiek was hij een oprecht, voorbeeldig mensch, een pratikeerend diep geloovigeals schrijver, werd hij geteld onder de meest belo- vende schrijvers van Vlaanderen, die begaafd was met eenen ongemeenen observatiegeest. Hij schreef daarenboven eene beeldrijke taal die aan zijnen stijl een eigenaardig kenmerk gaf en aan de talrijke novellen en schetsen, welke uit zijne pen vloeiden zulke aantrekkelijkheid bijzetten, dat de lezers der tijdschriften waaraan hij zijne medewerking verleende, wezenlijk reik halsden naar zijne bijdragen. (door kem gedicht en gedrukt in 1879). KIEZERS, 't plechtig uur gaat slagen Dat U roepen zal ter keus 'k Neem de vrijheid U te vragen Kiest gij Katholiek of Geus Wilt gij helpen zegepralen Onrecht, Valschheid, Leugentaal, Kiest dan voor de Liberalen, (bis). Eu verwacht 11 aan schandaal. Wilt g'uw centen zien verkwisten, Door een goddeloos gespuis Wilt gij zien dat Afgodisten Komen preêken op 't stadhuis Wilt gij slaaf zijn van de Walen, Wilt gij bukken tot den grond Kiest dan voor de liberalen, (bis). Voor dc mannen uit 't Verbond. Wilt gij zien dat uit de Scholen 't Beeld van Christus wordt verband Dat de ziel er wordt gestolen Van het kind uit 't Vaderland Wilt gij d'Eerlijkheid doen dalen Wilt gij den Triomf van 't Kwaad Kiest dan voor de Liberalen, (bis). Maar bedekt eerst uw gelaat. Wilt gij vreemde Officieren Aan het Hoofd der Burgerwacht Wilt gij gaan het Kamp versieren Voor een weke zes of acht Wilt g-uw vrijheid steeds zien dalen, Slechter dan in Rusland zijn Kiest dan voor de liberalen, (bis). Voor het Gcusdoin, dat venijn. Wilt gij Vrijheid voor danskroegen, U beloofd door 't Geusplakkaat Wilt gij zieu dat 's Volks genoegen Steeds geleid wordt naar het Kwaad Wilt gij, Ouders, menigmalen, Voelen kloppen uw bang hert Kiest dan voor de liberalen, (bis). Dompelt u maar in de «inert. Wilt gij 't Kerkhof zien geschonden, En het KRUIS daar afgezaagd Wilt gij door Vrijdenkershonden 't Lijk der Ouders zien geknaagd Wilt gij veel, ja veel schandalen, In de Kerk en op het Graf Kiest dan voor de liberalen, (bis). Legt den naam van Christen af. Wilt gij vreemde ratten vetten Met de centjes van de stad Die zich hier komen nederzetten G'lijk de Ruspen op het Bla l Wilt gij voor dat volk de zalen Geven van uw schoon Landhuis Kiest dan voor de liberalen, (bis). Smijt uw ccrc maar in gruis. Maar wilt gij gelukkig leven, Order zien in Kerk en Staat Elk zijn Recht en Vrijheid geven Belgen zijn met naam en daad Wilt g'uw goed beleg doen blijken Zet uw kruisken net en fel Langs den kant der Katholieken (bis). En voor eeuwig vaart gij wel. Vien.Kozijn, ge staat mee uwen mond half open Stien. Om mijnen haasem t'halen, kozijn. Ze zoun mee die wermte ne mensch doen hijgen gelijk een kraai die al twee jubilés gevierd heeft. Vien. Wa zoggen de boeren van 't weer en den oogst Stien. 't Weer, zeggen ze, iets te geweldig 't rijpt te veel, en den oogst omver geslegen met de vlagen van over zes weken en 't ligt gekraakt aan zijn knoessels. Vien. - Nen boer is ne sukkeleer als 't tegen gaat Stien. En de pikkers zeggen dat ze niet en weten hoe er doorgeraakt't ligt allemaal dooreen en overhoop gelijk t'haar van nen gekrulden beer„ Vien. Alia, kozijn, zoo is 't overal iet. Stien. Och, ja, kozen, patiencie mee God; 't is nog best, ons Heer bestiert het al. Vien. Maar, kozijn, nog iet, ik en mag 't me vergeten ik was van de week te Brussel en het was daar kermis. Stien. Gelijk alle jaren, kozijn, met dezen tijd Vien. En op de foor, waar dat de barakken staan, Stien, daar stonden voor een krieuseté na toch non hoop Brisseleers te lachen, maar azoo la chen Stien. Azoo van plezieren kontentement.... Vien. D'ak op den duur moest mee lachen. Stien. En de reden, kozijn, de reden Vien. In die krieuseté al binnen, kozijn, ik ben d'er dan ook gaan naar zien op 't zeggen van die Brisseleers, zaagt ge door een glazeken Pie van Chipka, g'arreteerd op de markt van Aalst door de champetters. Stien. Och, kozijn, is dat daar ook al gewea ten Vien. Kozijn, ge moest dat gezicht zien van Pie, gelijk een kapmes... Eu in een ander glazen kasken, Stien, wordt hij in den bak gestoken zijn hemde uit zijn broek al boven, en zijnen neus die krinkelt van koleire, en ge ziet ziju moestache die gedurig over en weer draait, gelijk een koe heuren'steert jongen, in da baraksken werd er gelachen Stien. Kozijn, dat da naar Aalst kwam, dat maakte fortunMaar, ziet daar ne keer die lap van ne vent, die daar voor eenen van ons onder pastoors passeert, en hij langt alleens zijne muts niet af. Vien. Als ge donchist zijt, kozijn, is dat al lemaal toegelaten. Stien. 't Is toch waar, kozijn, 'k Zal 't mij eeuwig rappeleeren da'k over eenige weken langs de Molenstraat kwam juist als de meeting gedaan

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1899 | | pagina 1