Ce Kermispreek ra Vader Nelcbior.
Aai ob MsTertepnwoorlijers.
Urukhfr-lilitgcBcr
Ituffel, ftnpfUeütntat, 13, te 2lalat.
^5
De Boerenbonden.
Nieuwe belasting.
Van alles wat.
x voor gansch België, franco te huis. 2.50. Yoor de vreemdelanden, I
00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven noeven vrachtvrij toegezonden
worden.Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege- j
>men zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor- j
n in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle I
dstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes ziju ten laste van den be- j
ïmmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden, i
DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
6® JAARGANG.
NUMMER 297.
Aalst, den 27 October van het jaar O. H. 1900.
Vonnissen 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuwstij
dingen 20 centiemen per regel. Aankondigingen op de 3° bladz. 10 centiemen den
regel. Annoncen op de 4*bladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor
de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wenden tot
het Office de Publicité, Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het
recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen
volgens zal verschijnen. Ruchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags.
In het hartje van Nederland ligt het schoone dorpje Har-
iveén, dat de welverdiende faam bezit, tusschen al de dor
en van Nederland eene voorbeeldige gemeente te zijn. Niet
lleenlijk door zijne bevallige natuurlijke ligging in een der
childerachtigste valeien, alswel door de gekende trouw,
je deugd en de goede zeden van het Harteveensche volk,
velke in gansch Nederland, om zoo te zeggen spreekwoor-
ielijk geworden zijn.
De bevolking is er, op kleine uitzondering na, protes-
antsch, doch dit belet niet dat de inwoners er zich zoo
orgelijk en deugdelijk gedragen, dat het schoone dorpje
inder dit opzicht in gansch Nederland zij ne weerga niet
'indt. Vandaar dat de dichter-zegt
Gij zijt op gansch 't ontwoekerd strand,
Van 't schoone vrije Nederland
Een pareltjemijn Harteveen
Waarachtig, 'k vind er zoo maar één,
Maar één, waar 't volk nog voor gewis
Zoo goed, zoo braaf, zoo deugdlijk is.
j Waaraan het deugdelijk behoud toe te schrijven is, heeft
Iemand tot hiertoe oprecht weten uit te maken, maar ve
en schrijven het toe aan Vader Melchior, de Dominé, welke
'óór eenige jaren gestorven is, doch wiens beeld in het hart
ran eiken Hartevener nog wordt bewaard.
Dat de invloed van die brave man groot moet geweest
lijn, behoeft geen verder vertoog, als men de eerste de bes-
Ie Hartevener over hem hoort gewagen, en vooral zijne ge
moedelijke preeken, welke ieder inwoner nog bijna woor
delijk van buiten kan opzeggen, hoort herhalen.
Als de Dominé Melchior op den kansel trad eer hij zijnen
preek begon, liet hij zijn begeesterende blik langzaam over
al zijne toehoorders gaan, en zoo ingrijpend was zijn oog-
slag, dat na enkele stonden hij met allen om zoo te zeggen
een aangename blik had gewisseld, eiker hart had tot zich
getrokken, elks aandacht had geboeid.
Daar begon hij
Mijne beste Vrienden, mijne duurbare geloofsgenooten,
ik weet dat gij mij allen mint, gelijk ik u bemin.
Vandaag is het kermis te Harteveen. Gaarne zou ieder
van u bij mij willen komen, om mijne vaderlijke raadge
vingen, nopens de kermis uit mijnen mond te hooren. Ik
weet dat dit voor u letterlijk onmogelijk is en daarom wil
ik gaarne uwe wenschen voorkomen, en u mijne vaderlijke
vermaningen van op den kansel uitspreken.
Gij zoudt mij vragen Vader Melchior, mogen wij kermis
houden?... Zeker, kinderen, ge moogt kermis houden.
Ge moet kermis houden Waarom zoude geen kermis hou
den maar.,, in den geest van den Apostel, in vrede en peis,
n liefde en eendrachtJongens meê jongens Meisjes
neê meisjes meê mate en op tijd gedaan.
Ge zoudt me vragen Vader Melchior, mogen we bollen
- Zeker, kinderen, ge moogt bollen Ge moet bollen. Waar-
)m zoude niet bollen maar... bollen volgens den geest van
den apostel, in vrede en peis, in liefde en eendracht meê
mate en op tijd gedaan.
Ge zoudt me, bijvoorbeeld vragen: Vader Melchior, mo
ren we ook drinken
Wat is dat nu voor eene vraag Mogen we ook drinken
Zeker, kinderen, ge moogt drinken, ge moet drinken en waar
om zoude niet drinken Ccelum bibit, terra bibit, cur nos non
biberemusDe hemel drinkt, de aarde drinkt, waarom zou
den wij niet drinken De hemel drinkt het water der zee
op en geeft het aan de aarde weer. De aarde drinkt het re
genwater en voedt hiermede boomen en planten. De dieren
drinken... In twee woorden: Omnia bibit, alles drinkt,
waarom zouden wij niet drinken Maar, mijne brave kin
deren, neemt u wel in acht, drinken zcmier overvloed, want
overvloed schaadten drinken volgens den geest v'an den
Apostelin vrede en eendracht, meê mate en op tijd
gedaan.
En zoo komt er aan het vragen geen einde... Maar, Va
der Melchior, H is kermismogen we dansen ook Wat zal ik
daar op zeggen... Zeker, mijne kinderen, ge moogt dansen
ge moet dansen en, zeg me eens waarom zoude niet dan
sen Maar neemt wel in acht. Dansen volgens den wil en
den geest van den Aposteljongens meê jongens en meisjes
meê meisjes, in vrede en eendracht, meê mate en... op tijd
gedaan.
Ik zal u zelfs nog meer kermisvrijheid geven
Als de tijd verschoven is, springt de vedelman van zijn
troon, en hij brengt u allen met muziek en dansend naar
huis.
Dan komt gij allen vroolijk en welgemoed
thuisuw lichaam zal wel wat vermoeid zijn
maar uw geest zal frisch en gezond zijn, en zon
der knaging of achterdocht zult gij u in de armen
van Morpheüs mogen nederleggen, in de over
tuiging dat de kermis u rozen zonder doornen
opgeleverd heeft, dat ze u gemoedelijk en vroo
lijk maar vooral zalig is geweest.
Doe zoo, en niemand van u zal er zich om be
klagen.
Het schijnt dat de inwoners van Harteveen
de vermaningen van Vader Melchior, tot op den
dag van heden, altijd trouw en stipt in acht ge
nomen hebben en dat het daarom is, dat het lie
ve dorpje tot op den huidigen dag, zijne voor
beeldige deugdelijkheid behouden heeft.
De blauwe, groene en roode gazetten blaffen,
omdat de boerenbonden meest overal onder de
leiding staan van den pastoor
De machtige voordeelen welke die honderden
bloeiende inrichtingen aan de boeren verschaffen,
zouden zij vruchteloos pogen te loochenen, doch,
dat het vooral de priesters zijn die zich opoffe
ren om den landman vooruit te helpen, dat is een
zware doorn in hunne wolvenklauwen.
Maar hoe komt het dat in de liberale en soci
alistische gemeenten, waar de pastoor zich met
geene boerenbonden bezig houdt er geene be
staan
Hoe komt het dat schier overal de pastoor de
ieverigste leider is dezer inrichtingen
Dood eenvoudig omdat er voor die leiding,
voor het goed bestuur der hoerengilden, kennis
sen en opofferingen vereischt worden, die ieder
een niet bezit en nog veel minder ten beste geeft!
Dat doen de pastoors
De groene en roode socialisten vinden leiders
met de vleet. Zij die in staat zijn eenige woor
den te krabbelen, eene pen te houden, maken er
er jacht op, maar daar moeten winsten en profij
ten bij zij n
Daardoor komt het dat al de boerengilden zoo
vooruitgaan omdat zij nu in iedere gemeente
goed en kosteloos bestuurd worden
Daarom ook zijn er noch liberalen noch socia
listen te vinden om den boer, met dergelijke nut
tige inrichtingen, bij te staan.
In een welgeordenden staat mogen de belastin
gen de draagkracht der belastingschuldigen niet te
boven gaan en daarom ware ten zeerste gewenscht
dat er ook van kapitalen belasting moest betaald
worden. Hiermede zou de landbouwer veel gebaat
zijn daar men met de opbrengst hiervan de grond
eigenaars kon ontlasten. De nek der schatrijke
kapitalisten in groote steden kan ongetwijfeld meer
dragen, dan die der boeren. De billijkheid van eene
vermogensbelasting hebben verschillende landen,
O. a. Duitschlaud, Frankrijk en Holland reeds
lang ingezien en daarom die wet ingevoerd.
Het mag eene maatschappelijke wanverhouding
genoemd worden dat in ons land het kapitaal, dat
nochtans meer intrest opbrengt dan akkergronden,
schatvrij is.
Nu zal misschien iemand opwerpen de uiter
lijke schijn van rijkdom is toch al belast en door
dien schijn nog meer te belasten wordt het kapi
taal, toch onrechtstreeks belast.
Hierop antwoord ik dat dit in vele gevallen niets
anders zou zijn dan eene premie stellen op de gie
righeid van eenige mensehen.
Iemand heeft b. v. een kapitaal belegd van
100,000 fr. Hij bezit geen onroerend goed, dan eene
nederige woning. Hij houdt er geen rijtuig en paard
op na, om schatvrij te zijn. Is het niet ongehoord
dat zoo iemand door den Staat met meer medelij
den bejegend wordt dan een boer die geen jaar-
lijksch inkomen heeft van 500 fr.
Eene andere wanverhouding is de
Wie meer dan 50 franken belasting betaalt
krijgt van den Staat geene vergoeding indien zijn
zoon soldaat wordt.
Welnu er zijn menschen die nog geen 40 fr. be
lasting betalen en toch schatrijk ziju in kapitalen
en efïekten. En die menschen, iedien hun zoon
soldaat wordt, krijgen 1 fr. daags, terwijl een boer
die 51 ,fr. grondbelasting betaalt een niemendalleke
krijgt.
En wie ziet niet in, dat hier iets onbillijks
om niet te zeggen onrechtvaardigs in opgesloten
ligt.
Eene goede vermogensbelasting zou deze grieven
den bodem inslaan.
Dat zal de 20° eeuw wel doen.
Wij drukken het volgende artikel over, ontleend
aan het Drtjkkersblad, zijnde het orgaan van den
Drukkersbond van West-Vlaanderen
Wanneer wij rondom ons zien, dan moeten wij
bestatigen dat vele, zeer vele verbeteringen wor
den betracht voor den werkersstand. Maatschap
pijen van ouderlingen Bijstand, Lijfrent- en Pensi
oenkassen, wetten op het arbeidskontrakt, enz.
zijn zooveel zaken die wij toejuichen en goedkeu
ren, en de pers in 't algemeen sluit zich bij die
wetten en voorstellen aan, omdat zij moeten mede
helpen om rust en voorspoed in 't land te brengen.
Op het terrein der maatschappelijke werken in
't voordeel van den werkman, keuren wij den Wet
gever ten vollen goed, maar droevig is 't om besta
tigen, hoe diezelfde Wetgever zich WEINIG be
kommert om de belangen van den middenstand
van de Burgerij, die maar al te dikwijls, op den
achtergrond worden geschoven of heel en al wor
den verwaarloosd.
Waaraan de onverschilligheid toeschrijven waar
mede de burgerij wordt bejegend Misschien aan
de goedzakkigheid der Burgerij zelve, die maar
altijd gedwee het hoofd buigt voor al wat van hoo-
ger hand komt, die niet durft spreken, uit vrees
van de grooten te misdoen, en verkiest zelve het
slachtoffer te zijn der grootste misbruiken, liever
dan die misbruiken aan te klagen.
Zoo kan en zoo mag 't niet blijven duren.
En onder die misbruiken is de cumul d'emplois (1)
wel een der schandaligste. In onze voorgaande
nummers reeds kwamen wij tegen het schreeuwen
de onrecht op, dat aan openbare ambtenaars toe
laat handel te drijven of nering te doen, en op dit
kapittel komen wij nogmaals terug, omdat wij
meer dan overtuigd zijn dat DAAR eene der mees
te grieven van de Burgerij is gelegen.
Beziet onze landsche gemeenten bijna geene
plaatsen worden nog gevonden of de sekretaris is
winkelier, agent van assurantie of toeziener van
goed soms is hij het eene en het andere de on
derwijzer (2) speelt drukker-boekhandelaar, en
ALTIJD leven die mannen ten koste hunner me
deburgers, aan wien zij, dank den invloed hunner
functie, de klanten ontrekken. Deurwaarders, grif
fiers van vredegerechten en anderen volgen hun
voorbeeld, en vragen en bekomen de toelating, 't
zij om handel te drijven of om eenen stiel uit te
oefenen. Zoo komt het dat de burgerij eene doo-
dende concurrentie wordt aangedaan, door dezen
die zij helpt betalen.
Klagen durft de eenvoudige neringdoener niet
trouwens, sekretaris, onderwijzer en deurwaarder
zijn al heelepersomiagen op eene gemeente, en 't
zou aan dien winkelier duur te staan komen, die
het wagen zou ziju gedacht vlakaf te zeggen.
Wisten deze die dergelijke bemachtigingen ver-
leenen, welk groot kwaad zij doen aan vele bur
gers, gewis zouden zij niet zoo toegevend* zijn
maar zoo gaat hetde aanvragen zijn ondersteund
door eenen invloedhebbenden persoon, en zonder
verder onderzoek, zonder de belanghebbenden te
raadplegen, wordt de toelating gegeven. En daar
er geen redens bestaan om aan den eenen te wei
geren wat men aan den anderen geeft, zoo komt
het dat wij, burgers, tegenover ons een gansch le
ger vetbetaalde bedienden hebben, die
ons het werk en het bestaan afnemen.
Wij zeggen vetbetaalde bedienden,
want belet het wel, 't is altijd dezelfde
kategorie van personen die bevoordee-
ligd worden en 't bewijs dat zij goed
kunnen bestaan, ligt hierin, dat zij for
tuin genoeg bezitten om overgroote
winkels op te vullen met allerhande
koopwaren en dus verre zijn van te
moeten beklaagd worden. Wel integen
deel
Op sommige gemeenten is de winkel
van den sekretaris een echte bazar
Welk verschil met de nederige veld
wachter b. v. Voor hem is men onver
biddelijk, en hij moet maar zien toe te
komen met zijne jaarwedde.
Waarom twee maten en twee gewich
ten
Altijd zeker is het onloochenbaar dat
de cumul Wemploi een schreeuwend on
recht daarstelt en dat het meer dan
noodig is dat hierop de ernstige aan
dacht getrokken worde der bevoegde
overheid. Wij rekenen op onze Volks
vertegenwoordigers, wien wij dit arti
kel opdragen, en vragen hun de zaak
voor oogen te leggen ter Kamer.
Wij vragen niet veel: Geen rijke hulp
gelden, geen pensioengeld, geene on
derscheidingen noch eereteekenswij
wenschen enkel de loyale toepassing
van vroeger verschenen ministerieele
omzendbrieven betrekkelijk die zaak
dat men er stipt aan houde, dat aan al
wie een openbaar ambt bekleedt, streng
verbod worde gegeven handel te drij
ven of nering te doen, op straffe van
afzetting, en dat het voorgoed GEDAAN
ZIJ met de sekretarissen-winkeliers,
griffiers-drukkers, onderwij zers- boek
handelaars, enz.
Dat onze Volksvertegenwoordigers
dus de zaak behertigen zij zullen den
dank verdienen, niet alleenlijk van ons,
Drukkers en Boekhandelaars, maar van
gansch de brave Burgerij
SmjooR.
(11 Wij vonden geen gepast vl. woord.
(2) Hoe verstaan zulke onderwijzers hunne
ambtsplichten
25 jaar Paus.
De Hoofdmaatschappij der katholie
ke belangen te Rome heeft zich als be
vorderend komiteit ingericht voor de
voorafgaande schikkingen, welke die
nen genomen te worden, ten einde op
waardige wijze de vijf-cn-twintigste ver
jaring te vieren van het roemrijke
Pausschap van Z. H. Leo XIII en de
vijftigste verjaring zijner verheffing tot
kardinaal.
De maatschappij richt eenen warmen
oproep tot al de maatschappijen van
den zelfden aard cn tot al de geloovi-
gen.
Zooals men weet, heeft de II. Vader,
reeds zijn vijftigjarig jubelfeest als
mester en zijn 25jarig jubelfeest als
nsschop gevierd. Indien 'het den Heer
behaagt Hem in het leven te behouden
tot dat ook de thans aangekondigde
verjaringen gevierd worden, dan zal Z.
H. reeds vier groote jubelfeesten be
leefd hebben.
Mocht de Hemel hem vergunnen ook
nog den honderdsten verjaardag zijner
geboorte te vieren, dat zou ongetwij
feld den wensch vervullen van alle ge-
loovigen.
Ordouiiancen.
Er ziju in België 3,000 jongelingen
die 17 maanden te lang onder de wa
pens gehouden worden, om dienst te
doen als ordonnans, dat wil zeggen als
knecht en kindermeid.
En dan zegt men dat het onmogelijk
is den diensttijd te verminderen indien
de jaarlijkscho lichting niet verdubbeld
wordt
Hebben de militaristen misschien
goesting naar 6,000 ordonnansen, om
in het geheele geene meiden meer te
moeten betalen