m PRIESTER ER OUDERWIJZER. Twee groote Misdaden. - 1 ©ruRRcr-lllttgeucr 3ait iiJan ttuffel, &apdleatrattt, 13, tf 2laUt. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Wanneer zijt gij geboren 5 Brief van onzen Kozijn Polydoor. Abonnementsprijs voor gansch België, franco te huis. 2.50. Yoor de vreemde landen, 5,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege komen zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor den in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes zijn ten laste van den be stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden. 7» JAARGANG. NUMMER 3WT' Aalst, den 23 Maart van het jaar 0. H. 1901. Vonnissen 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuwstij dingen 20 centiemen per regel. Aankondigingen op de 38 bladz. 10 centiemen den regel.Annoncen op de 4* oladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wenden tot het Office de Publicity Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen volgens zal verschijnen. Ruchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags. Dat de tijden slecht zijn Dat de samenleving, zelfs in ons dierbaar België, ten onderen gaat 1 Dat het gezag vermindert 1 Dat de godsdienst te lijden heeftdat zien en ondervinden alle ver standige lieden en, wie het niet en ziet, is, ofwel stekeblind, ofwel gevoelloos aan de rust, of beter, is zelf een ruststoorder Ja, de godsdienst heeft te lijden en wordt onder de voeten getrapt, en met hem het algemeen ge zag. Wie God niet erkent, erkent geen opperhoofd; en, 't gaat ons verstand niet te boven, geloof ik, dat eene maatschappij zonder hoofd niet kan be staan. Wie heeft het niet reeds ondervonden dat, zoo dra het hoofd eener vergadering weg is of zijn ge zag onder de voeten getreden wordt, die maat schappij te niet gaat Nu, de gansche wereld is eene maatschappij. Ons België is eene maatschappij Eene gemeente is eene maatschappij Eene school is eene maatschappij Eene schoolhoor ik u uitroepen Ja, eene school 1 en zij is wel de belangrijkste van al de maatschappijen in de samenleving. Is 't immers daar niet dat de opvoeding van de latere burgers gedaan wordt Is 't daar niet dat de in drukken van godsdienst en vaderlandsliefde moe ten ingeprent worden worden ('t Is in het kind alleen dat men goede en duurzame indrukken kan opwekken). Is 't ook dan daar niet dat men goede gewoonten aanneemt en de slechte nog kan uit roeien? Oude boomen buigen immers niet meer jonge kan men plooien lijk men wil... En de school zou geene belangrijke maatschap pij wezen Wie zegt van neen, kent geen onderwijs En velen zijn er die van den rol, die een goed onder wijs in de samenleving speelt, fiiets en verstaan. Vooral in deze tijden, nu wij zien en ondervin den dat al wat goed is stilaan verdwijntnu wij de afgrijselijkste aanslagen zien gebeuren op de ver tegenwoordigers van het gezag nu wij dagelijks zien dat er in onze reeds zoo diepgeschokte maat schappij, eene onmenschelijke en verachtelijke sekte het gezag van alle kanten ondermijnt, en de vaderlandsliefde uit de harten des volks tracht te rukken, is het meer dan noodzakelijk dat alle kristene menschen hunne pogingen vermeerderen en alle middelen aanwenden om eene ware en rus tige samenleving te behouden. En wie, wie kan er hier krachtdadigst mede werken om in die edele pogingen, die heilige zen ding te gelukken 't Is de onderwijzer, hij voor wien men vroeger op iedere gemeente den meesten eerbied had en een man was van gezag. Ik zeg vroeger, ja, want wie meer dan de onder wijzer verliest er op heden zijn gezag en noch- thans is hij zoo min als eertijds een bediende, die voor een handsvol geld zijn werk doet 1 Hij die op zedelijk gebied neven den priester moet staan, omdat hij zijn helper, zijn strijdge noot is, hij zou een gewoon ambtenaar zijn? Neen, nooit II Ongelukkiglijk, is het reeds zoo verre ge komen dat het gezag van den priester te lijden heeft en men dat van den onderwijzer met de voe ten treedt, nog, meer, dat men hem miskent I Hoe jammer I Waar gaat zij, de samenleving Oordeelt zelf En wie is daar de schuld van De ouders der kin deren en het spijt mij er te moeten bijvoegen, dat er zelfs overheden zijn die den onderwijzer durven vernederen Een man als de onderwijzer die met de samen leving speelt, vernederen, zou dat niet gevaarlijk kunnen worden Weet, dat een land waar geene nationale opvoeding heerscht, niet blijft bestaan En gij, ouders, denkt gij er niet aan dat gij het ge luk uwer kinderen vernietigt Peinst gij er niet op, welke vreeselijke verantwoordelijkheid gij van wege den Goddelijken Hechter op u trekt door uwe verkeerde handelwijze Weet gij niet dat gij uw eigen geluk met de voeten treedt Neen, niet waar, van dat alles weet gij niets, of beter, gij zijt er onverschillig aan Ware het zoo niet, ge zoudt een voorbeeld van eerbied en erkentelijkheid zijn voor priester en on derwijzer, die zich slachtofferen om uwe kinderen op te voeden tot het eeuwig geluk en welzijn der samenleving. Wat is dus uwe plicht, ouders Samen te werken met priester en onderwijzer voor 'twellukken der opvoeding uwer kinderen. Door een waar voorbeeld, de lastige taak dier op voeders verlichten met hun gezag te eerbiedigen vooral bij uwe kinderen. Zoo zullen zij zich van jongs af gewennen aan eerbied en dankbaarheid jegens alle oversten. Woorden wekken en voor beelden strekken zegt het spreekwoord. Meer dan ooit is het noodzakelijk de oude vlaai use he 3e- den, de oude vlaamsche gewoonten, op heden zoo deerlijk miskend, terug in te brengen, willen wij de ware broederlijkheid behouden, willen wij het huiselijk geluk bewaren, willen wij onzen Gods dienst niet zien vaneen rukken, door de klauwen der zedeloosheid. Gewerkt dus met moed, ou ders, samengewerkt met priester en meester voor het behoud van Godsdienst, Taal, Vorst en Vader land XAVEER. Een aanzienlijk, ja zeer aanzienlijk man heeft zich aan twee groote misdaden plichtig gemaakt. Het is Le Peuple, het Brusselsck orgaan der so cialisten, dat ze met diepgevoelde verontwaardi ging aan het licht heeft gsbracht. Wie is die misdadiger Het is Mijnheer Lepage, de schepene van onder wijs van Brussel. Schreven wij niet met recht dat het een aanzienlijk man is En welke zijn zijne misdaden? Een wijngaardenier van Hoeylaert heeft ze be kend gemaakt aan Le Peupleen Le Peuple maakt ze bekend aan de heele wereld. Eerste misdaad De liberale M. Lepage, sche pene van België's hoofdstad, is indertijd voor de Kerk getrouwd Tweede misdaad Dezelfde M. Lepage, schepe ne der verlichte hoofdstad, heeft zijn zoontje zijne eerste Communie laten doen Horresco referenst ik schrik als ik er aan denk. Men begrijpt de verontwaardiging der socialis ten, die toch niet tegen den godsdienst zijn. Hoe zal M. Lepage zich van zoo'n schrikkelijke en dubbele misdaad schoonwasschen Toch is hij er niet meê verlegen, getuige daar van de brief dien hij naar Le Peuple ter inlassching gezonden heeft Volgaarne, schrijft hij, antwoord ik op de twee onbescheiden vragen, welke gij mij op de eerste bladzijde stelt Ja, Mijnheer. 1° Ik ben voor de Kerk getrouwd, doch niet, zooals uw wijngaardenier beweert, ter sluiks in eene kleine kapel van eene onzer voorsteden, maar in de kerk mijner parochie, bij wete en ten aan- schouwe van iedereen, overigens, niemands toela ting daartoe noodig hebbende. 2° Ik heb toegelaten dat mijn zoon zijne eerste Communie deed. n Waarom heb ik alzoo gehandeld? Om rede nen, om welke ik enkel met mijn geweten heb af te rekenen, en die u in het geheel niet aangaan... Indien ik u op het terrein der personaliteiten wil volgen, zou het mij gemakkelijk zijn u be schaamd te maken. Denk maar aan de geschiede nis van het Stroospier en den Balk. Dat is een kranig en deftig antwoord, veel def tiger dan er indertijd door liberale kandidaten voor Kamer of Senaat gegeven werd, aan wie door hun ne partijgenooten verweten werd, dat zij hunne kinderen lieten doopen of ze liever naar een katho liek dan naar een officieel gesticht ter opvoeding stuurden, en die heel ootmoedig vergiffenis vroe gen, met belofte van het nooit meer te doen, of de schuld ervan op hunne viouw wierpen. Le Peuple echter is met dat antwoord niet te vreden, zooals men denken kan. Vooral het laatste denk maar aan de ge schiedenis van het stroospier en den balk ligt het blad op de maag. Wil onze eerzame briefwisselaar, vraagt het, te verstaan geven dat er socialisten zijn, die ook in de kerk getrouwd zijn, en die aan hun kroost heb ben toegelaten de eerste Communie te doen n Dat is, ongelukkigmaar al te waarmaar ook de socialisten geven zich niet uit, gelijk de li beralen, voor anti-clericalen. Verder schrijft Le Peupleom zijne vrienden te verschoonen, dat de socialistische werkman niet vry en onafhankelijk is, en door zijnen patroon of door zijn bekrompen toestand gedwongen wordt om zoo niet heel en gansch met alle godsdienstige ge bruiken af te breken. Onthoudt, geachte Lezers, dat woordje ongeluk kig. Ongelukkig heet het voor het orgaan der socialisten, dat er onder dezen nog gevonden wor den die niet gelijk redelooze dieren willen gekop peld worden en die hunne kinderen nog de IISa cramenten ontvangen laten, en vurig zou het wen- schen dat er zoo'n zwakke socialisten niet meer gevonden werden. Maar toch... zij zijn niet te gen den godsdienst. Voor het overige kunnen wij Le Peuple niet heel en al ongelijk geven. Want indien M. Lepage zijn zoon zijne eerste Communie heeft laten doen, dan heeft hij hem ook zijn cathecismus, den korten inhoud van onze godsdienstleer moeten laten leeren. En, zoo die leering goed is voor zijn zoon, waarom zou ze dan ook niet goed zijn voor de andere kinderen van Brussel En waarom heeft dan diezelfde M. Lepa ge, schepene van onderwijs, zooveel hij kon trach ten te beletten, dat de priesters de christelijke lee ring kwam geven in de Brusselsche scholen Dat is iets, dat wij niet begrijpen kunnen, dat is een liberaal mysterie. Wanneer ik geboren ben Ja... neem den datum van uw geboortedag, vermenigvuldig dit getal met 2 tel er 5 bij vermenigvuldig het be komen getal met 5 tel daarbij het getal hetwelk de hoeveelste maand aanduidt, dat de maand uwer geboorte in de rij der maanden van het jaar voor komt. En welk getal hebt gij nu Ik heb 114, krak Welnu, trek daar 25 af... Gedaan Nog 89 op den kop 1 Zóó, 89, zegt ge Luister dan zijt ge gebo ren op den 8" dag der 9" maand, zijnde September. Waarachtig 1 Ik geef hierbij de tabel op de geboortedag X 2 Xó het ranggetal der maand. Die bovenstaande regel is maar toepasselijk voor de maanden Januari tot September inbegre pen. Voor de drij laatste maanden valt er nog het volgende op te merken Buiten de 25 die er op 't einde af te trekken zijn, moet men daarenboven nog 10 aftrekken, en van het bekomen getal duidt dan het getal der eenheden, het ranggetal der maand aan waarin gij geboren zijt, en het overblij vend getal den datum der maand. Zoo b. v. is het eenheidscijfer O, dan duidt dit October aan 1 be- teekent November en 2 December. Veronderstel den dag uwer geboorte den 30 No vember dan reken ik 30 X 2 60 5 65 X 5 325 11 336 25 311 10 301 1 beteekent November en 30 den dag in Novem ber. Men probeere eens, als tijdverdrijf. Ton burecle vim <IU bind gelust men zicb met het drukken vnu bcrlde- keus voor de Eerste Communie. Schoone keus. X., den 15 Maart 1901. Beste Lezers en Lezeressen Na U allen hertelij k den Goeden Dag gewenscht te hebben, neem ik de pen ter hand om U, volgens gewoonte, over het een en het ander te schrijven. En wat heb ik gehoord van nen schipper, die op Aalst vaart?... Dat ze dijnsdag begonnen zijn, de heeren Meganck, met het hoogaltaar van St.-Mar- tenskerk af te breken?.,. Sa, sa, sa... Die heeren Meganck zijn nog familie van den beroemden Aalstenaar Jef Meganck, van wiens knap penseel wij schilderijen te Aalst zien 2 in de feestzaal van het Stadhuis 1 in de zaal des Gemeenteraads 1 in de Hoofdkerk, alsmede nen Kruisweg 4 in de kerk van 't Begijnhof, alsmede nen Kruisweg nen Kruisweg in de kerk van St-Jozef2 in de Zwarte Zusters en nen Kruisweg, enz., enz... Die kunstenaar, die den roem zijner geboortestad door zoo menig meesterstuk heeft gehandhaaft, 'k heb hem nog zien begraven, op nen achternoen,...'t regende... er gingen 2 menschen achter de dood- koets,... niemand wist wien men wegvoerde Te Illoorsel, 't Erpe en 't Herdcrsem zullen met de Paaschfeesten groote Concerten plaats heb ben de concerts van 't manhaftig Moorsel en Herdersem zijn wereldberoemd... Kozijn Polydoor zal, zonder fout, op eene der parochiën aftrekken met die dagen en raadt elkeen aan, zijn voorbeeld te volgen. Het spel is niet alleen den kinderen eigen, ook de groote menschen, de rijken, vooral de groote adel zijn door de speelziekte aangedaan, en voor deze klassen zijn de tuischspelen een kan ker, een verderf. Na het geldverlies volgt de wan hoop, dan verschijnt de revolver op het terrein en de zelfmoord doet het spektakel op een treurspel uitdraaien. Een wetsontwerp, om die onzedelijke en hoogstverderfelij ke tuischspelen, waar men vooral in de badsteden Oostende en Spa zoo hoog mee opspringt, te verbieden en te onderdrukken, werd in de laatste dagen in de Kamers besproken. Kleine pagadders, die wat te veel aan het spel zijn verkleefd hunne marbols afnemen, dat gaatim mers, geweld gaat boven recht, de kleinen kunnen wel schreeuwen en tempête maken, maar geen avance, baas is baas.... De groote tuischspelen af schaffen, en de steden Spa on Oostende de ver derfelijke faculteit ontnemen, van er zoo meni- gen door hunne aanlokkelijke tuischspelen naar den afgrond te helpen, dat gaat zoo lichtvaardig niet. Negentien volle zittingen hebben die debat ten geduurd en nu is de zaak geklonken er is verbod gelegd op de spelen Maar... men zou den ken dat men den oppergaai zou afgeschoten heb ben, echter... er is... een groote maar bij nu moet het ontwerp nog voor den Senaat gebracht worden, daar waar de voorname geldmannen zete-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1901 | | pagina 1