I
im
Wam
friester Daens en ie Kloosters.
I
I
Eerbied aan de dooden
I
a
HJrukhcr-lXitgeiicr
3an tiait ttuffcl, fiapedlcHtraat, 13, te Afliet.
DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
Pensioenen van 65 fr.
Zilveren Jubelfeest
V OJLKSKA. ME Ft
~T O
9
Abonnementsprijs voor gansch België, franco te huis. 2.50. Voor de vreemdelanden,
f,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden j
i' rden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege-
n zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor- j
pèo in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle
tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes zijn ten laste van den be- I
Stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden. J
7" JAARGANG. NUMMER 3t8^'
Aalst, den 30 Maart van het jaar 0. H. 1901.
- egel. Annoncen op de 48 bladzijjde worden berekend volgens t
de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wenden tot
het Office de Publicité, Rue de la MadeleineBrussel. De geabonneerden hebben het
recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen
volgens zal verschijnen. Euchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags.
M. Petrus Daens bezit het monopool van schel
den en verwijten. Diep, zeer diep wroet hij in het
slijk, om er de vuilste beleedigingen uit te halen
an ze naar het hoofd zijner tegenstrevers te slinge
ren. In het Land van Aelst van verleden Zon-
Jag heeft hij zijn edel werk bekroond Kunt gij,
ioo vraagt hij, onverschrikt het volgende lezen
5n dan discht hij, zooals ze mondsgemeen is, de ge
schiedenis op van een beleediger van pastoor
Daens wiens zoon verongelukt, en aan wie hetzelf
de lot beschoren is ook nog van een fanatieke
Woeste die 's avonds gerokken ligt, getroffen door
de hand Gods als straf van zijn kwaadwenschen je
gens pastoor Daens 1!?
Het graf heeft altijd eerbied afgedwongen de
hevigste tegenstrevers die een weinig eergevoel
bezitten, zwijgen wanneer de dood gesproken
heeft. M. Petrus Daens heeft het noodig geoor
deeld dit laatste gevoel van menschelijkheid in
zijn herte te versmachten en zijn bitteren haat
dwingt'hem de laatste rust der dooden te storen,
om ze op het tooneel te brengen, als offers van
Gods verbolgene hand die alle beleedigingen aan
priester Daens toegebracht op schrikkelijke wijze
wreekt.
Het herte walgt van afkeer bij zulke lage han
delwijze wat God doet is welgedaan. Wanneer
Hij besloten heeft den mensch schielijk uit de
ze wereld te halen, dan kent Hij alleen de reden
van dit besluiten M. Daens, hoe wijs hij zich
ook wane, mag de verwaandheid niet hebben Gods
raadsbesluiten te willen doorgronden, en er eene
goedkeuring uit te buiten voor zijne hatelijke po
litiek. De wrok is razend en blind eer en faam
van den evennaasten kan hij bezwadderen en be
vuilen Doch wanneer zijn venijnigeu adem de
assche der dooden bezoedelt dan is zijne daad zoo
helsch, zoo afgrijselijk dat men ze in menschen-
tale niet noemen en kan.
En welk is nu het doel van M. Petrus Daens?
O, het is klaarblijkend.
God straft degenen die priester Daens tegenstre
ven, bestrijden
Bijgevolg neemt Hij priester Daens onder zijne
hoede
Bijgevolg ook keurt Hij al zijne werken goed
en er blijft de godvreezende menschen niets anders
over als Daensisten te worden.
Bittere spotternij Verblindheid der laaggezon-
kenen
Men is slaaf van den Hoogmoed en den Nijd
Men spot en lacht met zijne oversten
Men slaat hunnen goeden raad, hunne bevelen
in den wind
Men sleurt zijn priesterkleed in kroegen en
danskoten
Men bedelt de toejuichingen af van goddeloozen
en socialisten
Men ondersteunt het vernielingswerk der fran-
sche vrijmetselaars en terwijl de gansche kristene
wereld, met Paus en bisschoppen aan het hoofd,
met vermorzeld herte den dag ziet aanbreken,
waarop duizende en duizende kloosterlingen uit
hun land gebannen, dit land in de klauwen der
godsdiensthaters zullen moeten achterlaten, terwijl
als priester, verspeelt men zijn tijd om de fran-
sche Pilatussen en Judassen schoon te wasschen en
te verrechtveerdigen
En men waant zich ondersteund door God En
men zou God dwingen mirakelen te doen tot be
vestiging dier ellendige marskramerij
Neen, M. Daens, door zulke lage middelen zult
ge uwe politiek niet ophemelen het moet u niet
verwonderen dat menschen die het priesterkleed
leeren achten hebben en eerbiedigen, de veront-
weerdiging in hunne herten voelen opwellen, nu
ze dit kleed door modder, en slijk zien sleuren
Ge moet niet trachten Gods goedkeuring in te
roepen ten voordeele van een afgedwaalde die da
gelijks lager en lager zinkt in den kolk waarin
hoogmoed en eerzucht hem stooten 1
Leer eerst de levenden eerbiedigen Ontwijd het
,raf der dooden niet meer, en spreek dan I X.
De oude werklieden en vrouwen, den ouderdom
van 65 jaar bereikt hebbende, die zich nog niet in
regel stelden voor 't pensioen van 65 fr., moeten
zich haasten, want als deze maand ten einde is,
dan is 't er mee gebeld voor 't jaar 1901
't Is niet genoeg dat de belanghebbenden zich
hier of daar lieten opschrijven; ze moeten een stuk
eene vragenlijst, geteekend hebben.
Nu, verschillige ouderlingen hebben dit laatste
het bijzonderste verzuimd, meestal doordat
ze sedert hunne aangifte verhuisd zijn.
De personen welke denken recht te hebben en
niet in regel zijn, kunnen zich inde Werkbeurs
aanbieden, maar, nog eens, ze moeten zich haas
ten.
N. B. Het pensioen wordt uitbetaald in Juli.
van den heer «losepli Gercelet, als pro
fessor van het Collegie der EE. PP. Jesuïten al
hier.
De oudleerlingen gaan zich den 2d#n Paaschdag
in het Collegie vereenigen onder Voorzitterschan.
van M. Baron Leo Bethune, Volksvertegenwoordi
ger, bijgestaan door MM. Eduard Van der Smissen,
Leeraar aan de Hoogeschool van Luik en Emiel
Kips, Advocaat te Brussel, Ondervoorzitters, om
den achtbaren en sympathieken Professor eene
hartelijke en welverdiende hulde te brengen te ge
legenheid van zijn Zilveren Jubelfeest.
Programma der feestelijkheden
1° Om 10 1/2 uren plechtige Mis en Te Deum
ter Kapel van 't gesticht.
2° Om 111/2 uren vergadering ter groote Feest
zaal des gestichts. Aanbieding van een kunstvoor
werp.
3° Om 1 ure Feestmaal. Prijs fr. 5,00, wijn niet
inbegrepen.
Talrijk zijn de bijtredingen reeds aangekomen,
bij M. Désiré De Wolf, Secretaris, Keizerlijke
Plaats, alwaar men kan inteekenen voor geschenk
en feestmaal.
De Justice Sociale is een vooruitstrevend katho
liek democratisch blad, tolk, onder ander, van
MM. Renkin en Carton de Wiart waarop de afge
scheiden christene democraten hen vroeger
meer dan eens beriepen. Ziehier wat die gazet
komt te drukken
Priester Daens weet niet meer wat uitpeizen
om van hem te doen spreken. Hij betracht maar
dat. Alzoo heeft hij onlangs in den Messager de
Bruxelles een artikel geschreven, die een oprecht
schandaal is. Een vrijmetselaar hadde er zijnen
naam mogen onderzetten. Dat schrijven toont, dat
er volstrekt geen Geloof is in dien priester, 't is te
zeggen in dien Gezalfde, door God zelf verkoren
om het Geloof bij het volk te verkondigen en ge
heel de wereld met deszelfs goddelijke stralen te
verlichten. In dien artikel randt M. Daens het ver-
hevenste aan dat er in de Katholieke Kerk be
staat hij valt uit tegen die duizenden uitgelezen
zielen die aan de wereld verzaakt hebben om zich
heel en al aan God en aan zijne Kerk toe te wij
den.
Sedert lang zou God Frankrijk gestraft heb
ben omdat het zijn geloof verzaakt heeft, ware
het niet dat die rechtveerdige zielen, als onschul
dig slachtoffer hun leven besteden met schelm
stukken uit te boeten die zij zeiven niet bedreven
hebben en die zij trachten uit te wisschen met de
tranen van de christelijke boetveerdigheid. Zij
brengen hun leven door, die heilige zielen, met te
bidden voor dezen, die niet meer en bidden. En
ware het dat zij anders niet en deden, 't en zij
aan God, in name der menschen die hunnen hei-
ligsten plicht vergeten, dezen eeredienst der gedu
rende aanbidding bewijzen, den eeuwigen lofzang
der aanbiddelijke Drijvuldigheid zingende, welken
de priester in de Heilige Mis na de Prefacie zingt
Heilig Heilig Heilig 1 Drijmaal Heilig zijt gij,
o Heer onzen God, Hemel en aarde zijn vervuld
met uwe glorie! Hosannah aan U in de Hemelen!
wanneer zeg ik, die heilige zielen niets anders
deden, zouden zij aan de wereld den grootsten dienst
bewijzen dien men kan uitpeizen.
De christenen, die Geloof hebben, verstaan
dat. Maar het is natuurlijk dat een priester zijne
ziel zoo hoog niet meer verheffen kan, wanneer hij
met opzet en goedsgemoeds verzaakt heeft aan het
verheven Sacrificie der Mis. En daarop en kan hij
ons niet antwoorden, met zijnen Bisschop te be
schuldigen. Of deze ongelijk of gelijk heeft gehad,
dat komt er niet op aan. Wij hebben die zaak niet
te onderzoeken. Het staat vast dat, indien priester
Daens het maar gewild hadde, hij zou mogen voort
Mis lezen hebben. Daartoe moest hij maar ver
zaakt hebben aan de politiek. En iedere priester,
die geloof heeft, zal de Mis duizendmaal hooger
stellen dan de politiek. Er is weinig aan gelegen
dat M. Daens zich met politiek bezig houd. Maar
er is veel aan gelegen dat er niet ééne Mis te min
op de aarde gelezen wordt. Want de priester, als
hij de Heilige Mis voor het volk opdraagt, bewijst
meel aicu^ aan deze die zijn leven door
brengt met voor het volk ra" ae meenugcu uc pi uu-
ken. Dat is de waarheid, en een katholiek die Ge
loof heeft kan ze niet betwisten.
n Weest dan niet meer verwondert dat M.
Daens de kloosters aanvalt, die nu in Frankrijk
door de vrijmetselaarslogie met eene helsche woe
de vervolgd worden. Weest niet meer verwonderd
dat hij deze woorden neerschrijft, die in den mond
van eenen priester klinken als eene godslastering
«Uit een klooster en komt er niets dan rook
n Dat zijn schandelijke woorden. Zij merken
het voorhoofd van den priester die ze uitsprak met
het teeken der verwerping.
Indien men eens schreef dat er uit de poli
tiek van M. Daens nooit iets anders voortgekomen
is dan rook, wat zou M. Daens daarvan zeggen
En nogthans men zou het van hem mogen zeggen
en met veel meer redenen, meen ik, dan van de
kloosters. Trouwens geheel zijne politiek bestond
tot nu toe alleen in meetingredevoeringen. Waar
zijn zijne werken Verba et vaces et prceterea nihil
woorden en klanken en buiten datniets
n Volgens M. Daens heeft het fransch gouver
nement het klaarblijkend recht ('t zijn letter
lijk zijne woorden) de kloosters weg te jagen.
Waarom omdat zij betrachten het republikeinsch
gouvernement omverre te werpen Met hunne ge
beden, zeker met hun streng leven met de zelf
opoffering die zij alom aan den dag leggen om de
jongheid te verchristenen
Zijt gij niet beschaamd, M. Daens, van met
uwe priesterhand die zoo menigmaal het allerhei
ligst Slachtoffer van den Calvarieberg ten Hemel
heeft geheven, zulke smaadrede neêr te schrijven
tegen de kloosters, tegen die gezegende schuil
plaatsen van zuiverheid, van gehoorzaamheid en
van armoede? Ja, van armoede. Want de les is
kluchtig, die gy deze armen van Jesus-Christus
spelt. Gij weet zoo wel als ik dat, zoo de klooster
lingen tijdelijke goederen hebben, zij deze wettig
verworven hebben. Ofwel zij zeiven hebben ze
meêgebracht in het klooster dat voor hen open
stond ofwel zij komen voort van de aalmoesen
welke christene zielen aan God geofferd hebben,
tot uitboeting hunner zonden en vöor het afkoopen
hunner zielen. Gij weet ook dat de kloosterlingen
ze niet en gebruiken tot hun persoonlijk profijt
aangezien zij den eigendom zijn van de gemeen
zaamheid en geen enkel kloosterling er meester
van is. Gij weet eindelijk ook dat de kloosterlingen
het verhevenste gebruik maken van die goederen
dat men hier beneden van het geld maken kan. Zij
besteden het om de ellende van het menschdom te
verzachten, om de wilde volkeren tot het christene
Geloof te bekeeren, om het licht van het Geloof en
de liefde tot Jesus in gansch de wereld te versprei
den, bij middel van het vruchtbaarste, het schoon
ste en machtigste apostelschap door het woord,
door den boek, door de opvoeding, door de chris
telijke liefdadigheid, die onuitputbaar en onver
moeibaar is.
Ziedaar dezen die gij, priester van Jesus-
Christus, durft aanranden. En, met uwe pen,
moedigt gij een gouvernement van vrijmetselaars
aan in de duivelsche onderneming die het op zich
genomen heeft, namelijk die geheiligde huizen af
te schaffen, waarin er zielen zijn die hun leven
overbrengen met God te beminnen, zijnen lof te
zingen, zijn Geloof te prediken, liefdewerken te
plegen in zijnen naam, zielen te redden en te
heiligen.
«Ik wenschte voor u dat gij de beteekenis niet
en begrijpt van hetgene gij komt te doen ik bid
God, dat hij u vergeve zulke dingen geschreven te
hebben, dat Hij u gevoelens inboezeme die weerdi-
ger zijn, ik en zeg niet van eenen priester, maar
eenvoudiglijk van eenen gewonen christen mensch.
Zitting van 31 Haart 1901.
Vragen gesteld door Baron LEO BETHUNE
Over de Pupilleuschool.
Welke zijn de inzichten van 't ministerie van
te Aalst, welke do voorganger van den heer gene
raal majoor Cousebant d'Alkemade in beginsel
beslist had te herbouwen op eene andere plaats
Blijft het ministerie voorstaander van dat
werk Zoo neen, om welke redenen is het mini
sterie van oorlog van meening veranderd, en welke
oplossing heeft het genomen
Antwoord van den heer Minister van oorlog
Naar de gedane studiën zou eene nieuwe pu
pillenschool te Aalst 3 millioen frank kosten.
Het departement van oorlog acht dat die over-
groote uitgaaf kan gemist worden en zoekt naar de
middelen om de gebouwen der bestaande school te
verbeteren.
Over de Taliaknijverlicld.
u De van kracht zijnde bepalingen nemen maar
een verlies aan van 2 t. h. op de uitlandsche tabak
die in een bijzonder stapelhuis berust. Welnu, er
is bewezen in een vertoogschrift met bewijsstukken
door een fabrikant van Geeraardsbergen aan den
heer minister van finauciën gezonden, dat, na een
zekeren tijd in de stapelhuizen te hebben verble
ven, 't verlies in 't gewicht voor zekere inpakkin
gen van 3 tot 5 1/21. h. kan bedragen.
In voormeld vertoogschrift doet de belang
hebbende uitschijnen dat het de regel is in de
openbare stapelhuizen, de rechten te betalen naar
't gewicht van de tabak, gewogen bij het uithalen,
en hij vraagt aan den minister dienzelfden regel
te willen toepassen voor de bijzondere stapelhui
zen. 't Is immers niet billijk te eischen dat men
rechten betale op een gewicht dat er niet meer is,
wanneer de waar als in verbruik zijnde wordt ver
klaard.
Antwoord van den heer de Smet de Nayer, mi
nister van financiën en openbare werken
Zooals ik In zitting van 17 December 1897 deed
opmerken, bedraagt het verlies in gewicht op
vreemde tabak in de openbare stapelhuizen ge
middeld min dan 21. h.
Waarnemingen, sedert in bijzonder stapelhuizen
gedaan, hebben dat bevestigd in zeer zeldzame
gevallen, bedraagt het verlies meer dan 2 t. h. en
die bijzondere gevallen rechtvaardigen geene wij
ziging van de bepalingen van artikel 4 der wet van
28 December 1897
Het verschil van regiem voor het bewaken ver
oorlooft overigens niet, op bijzondere stapelhuizen
dezelfde regelen als op openbare stapelhuizon toe
te passen.
Goederenstatic te Welle.
Zou de heer minister de studie betreffende het
veranderen in goedereustatie van het toppunt te
Welle (op de lijn Dendermoude-Kortrijk) niet ijve
rig kunnen voortzetten
Antwoord van den heer van der Bruggen, minis-
van landbouw ter vervanging van den heer Lie-