Een half dozijn Feesten. AELST PASGHE1T I Een Afvallige. Het lied van vroeger en dat van heden. De geboden der Demokraten. 10 FRANKS ©rukhfr-llttgcöcr 3ait tflait Ihtffcl, ^apdlcütraat, 13, tc 21alót Abonnementsprijs voor gansch België, franco te huis. 2.50. Voor de vreemde landen, 5,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege komen zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor den inde scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes zijn ten laste van den be stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden. BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. V JAARGANG-. NUMMER 3». Aalst, den 6 April van het jaar 0. H. 1901. Vonnissen 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuwstij dingen 20 centiemen per regel. Aankondigingen op do bladz. 10 centiemen den regel. Annoncen op de 4® oladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wonden tot het Office de Publicity Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen volgens zal verschijnen. Ruchtbaarmalcingen in te zenden vóór 's Maandaags. Resurrexit sicut dixitAlleluia Hij is verrezen zooals Hij het gezegd heeft, Alleluia Het bloedig drama op den Calvarieberg is afgespeeld de rot sen van den Golgotha weerkaatsen de moordkreten niet meer eener woedende menigte de Moeder van Smerten klaagt niet meer aan den voet van het Kruis de duisternissen vlieden weg Resurrexit Hij is verrezen, Hij rijst op uit het graf, Hij den Godmensch, de Overwinnaar der dood, de Zon der gerechtigheid, Alleluia 1 Nu gaat het rijk der verderfelijke dwalingen van het heidendom weldra in puinen storten. De donke re nacht van veertig eeuwen, schuift als een rouwfloers van over het verdrukte menschdom weg, terwijl de goddelijke gloriezon in al haren luister aan d'oosterkimme opklimt, als eeuwige bron van licht, liefde en leven, t' Is de geboorte van eenen nieuwen wereld, de dageraad van een nieuw leven. Het Kruis, dat misprezen schandhout, dit erf der slaven, gaat zijn zegevierenden tocht over gansch de aarde aanvangen. Twaalf mannen, twaalf arme visschers, zonder menschelijke weten schap, zonder aanzien, zonder macht gaan den trotschen wereli het hoofd en den knie doen bui gen voor dat Kruis Hen wacht de strijd met heidenen en joden, de strijd met de verwaande trotscheid van s'inenschen geest met de machtigste driften van 's menschen hert Geen nood Daar, waar de gebieder der volkeren zijnen troon heeft opgeslagen in het trotsche Rome, het sterk ver schanste bolwerk van het heidendom, klimt het bloedende doch zegevierende Kruis den Kapitool op, van waar het voortaan de wereld zal blijven beheerschen. O het was en het is niet zonder strijd dat de Kerk door de eeuwen heen haren triomftocht heeft voortgezet: Haar jeugdig bloed prikkelde reeds den dorst der Romeinsche barbaren, en toen het Coliseum, en den Tiber en gansch de aarde, het gedurende drij eeuwen gedronken hadden, toen de vermoeide beul den arm niet meer heffen kon en uitgeput nederviel, dan rees de Kerk om hoog uit het bloedbad harer kinderen en toch zegepralend. Christenbloed was een zaad dat te weelderig op schoot men moest de Ziel der Kerk zelf, hare leering den doodslag toebrengen. Het menschelijk vernuft ging zich meten de alwetendheid Gods. De verwaanden Duizenden valsche leerstelsels hebben elkander opgevolgd, s' Morgens rezen zij op in valsche praal en pracht, schitterden en ver blindden een oogenbliks' Avonds waren zij niet meer. Boven hunne opeengestapelde puinen vervolgt de Kerk haren weg, en steeds nog stort zij in s' menschen geest en hert de schat ten dier ongeschondene leerling die eens aan het hart van den Gekruisigde op den Golgotha ontsproten is. Neen 1 geen geweld, geen listen of lagen vermo gen iets tegen Haar en de baren eener woedende menschenzee door lage driften opgezweept zullen tevergeefs de rots van Petrus beuken. Zoo was het, zoo is het, zoo zal het zijn. Alleluia! Ja, juichen en jubelen wij dus want de zege is aan ons Het verleden staat borg voor de toekomst. Laat dreigende wolken den hemel be dekken en stormen losbreken, laat trawanten der hel samenspannen Phariseers opstaan, het ras der Judassen zich vermenigvuldigen Geen nood Alleluia Juicht en jubelt, brave kristene menschen, 't is Paschen 1 ResurrexitHij is verrezen Christus De Zon der gerechtigheid die aan den hemel straalt kent geenen ondergang. Twintig eeuwen reeds is het Kruis geplantonder de schaduw van dit kruis zult ge zwoegen, werken, lijden en wanneer het gevaar dreigt richt dan oog en hert naar de kruin van den Calvarieberg In hoe signo vinces met dit teeken zult gij overwinnen Alleluia I De Volksstem. Al de bladen melden eene gebeurtenis, die wij niet op 't eerste vertellen mochten gelooven, maar die thans bevestigd en niet meer te betwijfelen is. M. Renard, leeraar aan de Gentsche Hooge- school, heeft het priesterdom verlaten en is in 't burgerlijk huwelijk getreden met de nog jonge juffer Van Gobbelschroy. De bladen, die drij honderd keeren in't jaar alle katholieke priesters uitschelden voor gerok te lummels en boerenkinkels waaronder priester Renard dus ook gerekend was, vinden hem nu zulk een uitstekend geleerde. Zij, die moord en brand geschreeuwd hebben tegen de benoeming van priester Renard tot leeraar aan de Gentsche Hoogeschool, achten hem thans den voorbeeldigste aller professors. De waarheid is, dat zijne wetenschap niets te zien heeft in deze droeve gebeurtenis. M. Renard is een zeer bekwaam geoloog of aardkundige er zijn nog zeer bekwame geologen die niettemin kat holiek zijn en blijven de zoo katholieke MM. Lavallée-Poussin, de Nadaillac, Lapparent, d'Oma- lius, enz. zijn, op aardkundig gebied, ten minste een M. Renard waard. Deze gebeurtenis bewijst alleen, dat ook de besten kunnen vallen 't is immers een verschrik kelijke val, 58-jarig priester geworden te zijnen dan de kap over de haag te werpen. De lasterbladen jubelen de christenen bidden. Wordt de Kerk door deze droefheid overval len, hare leer, hare goddelijke macht, noch hare eer worden er door getroffen. Indien M. Renard haar verlaat, zien wij niet, wat hij er kan bij win nen. Zij verliest er niets bij. Eens te meer is het bewezen dat men het geloof verwerpt, min uit afkeer jegens de waarheid, dan uit vrees van den regel en der verplichting welke hij medebrengt. Ware het geloof niets anders dan het volle licht van den geest, men zou het gemak kelijk aannemen maar men wil niet dat het zich aan den wil opdringe als de wet des plichts. Het is de' Kerk niet welke getroffen of geklei neerd wordt door wantrouwen of afval, welke op dergelijke redens gegrondvest zijn het zijn dege nen die weigeren te bekennen, dat het geloof en zijne werken hun te zwaar vallen. De inbreuk bewijst niets tegen de wet, de wet zelve, vooral indien zij van goddelijkken oorsprong is, beschuldigt degenen die haar miskennen en overtreden. Het is van ouds bekend, dat onze werklieden wanneer zij den Zondag avond hun pintje gaan drinken, zij ook wel eens een lief en lustig deuntje aanheffen. En waarom zouden onze brave werkers, wanneer zij de heele week gezwoegd hebben, om vrouw en kroost het noodige te verschaffen, waar om zeg ik, zouden zij dit niet mogen doen Het Vlaamsche Volk is een zingend volk, zooals een welgekend schrijver zegde, en dat is de waar heid. De Vlaming wil zingen, de zang is hem inge boren,de zang is hem lief en dierbaar. 'tLied, dat waar en schoon is, veredelt den mensch, verheugt den geest en doet leed en kom mernis verdwijnen. Soms verplaatst het ons in den toestand, toen wij zorg en kommerloos door moe ders zoete stem werden in slaap gewiegd. Soms doet het ons't hart kloppen van Vaderlandsliefde, wanneer wij de wonderdaden onzer Vlaamsche helden bezingen. Vroeger ja, hoor ik u antwoorden, beste lezers, vroeger bezong men die blijde herinneringen. Vroeger weergalmde zoo menigmaal de Vlaam sche Leeuw door onze straten alsook ander def tige en schoone liederen. Nu hoort men niets meer dan een vuil en walgelijk iets, dat men geschand vlekt heeft met den naam van slechte r liederen. Vroeger bezong 't volk deftige en edele zaken het zong ook wel eens van Mie en Jan, maar het geen er in voorkwam, deed niemand blozen. Vroe ger kwam men aan de deur luisteren, wauneer de werklieden al zingend voorbijkwamen, omdat hun lied zedig, eigenaardig en aantrekkelijk was. Nu, helaas moet men de deur sluiten, om de reine kroon der onschuld niet te zien besmeuren door een enkel woord van die modderachtige laag heden. Meesters en meesteressen, laat niet toe dat die slechte en godlasterende liederen door uwe onder danen gezongen worden, opdat de vloek des he mels over uw huis niet nederkome. Deftige werklieden, huisvaders, die nog het rechte pad bewandelt, 't is tot u in het bijzonder dat onze bede gericht is. Ziet toch uit uwe oogen, verbiedt alle slechte liederen aan uwe kinderen, want die afschuwelijkheden zijn de oorzaak van alle kwaad. Gij die niet wilt dat uwe kinderen goddeloos wor den opgebracht, gedoogt ook niet dat men door slechte liederen aan uwe kinderen van hun schoon ste sieraad, van hunne onschuld beroove Vrome Vlamingen, ja, zingt, maar zingt schoon, eerlijk en deftig. Dit recht zal u niemand mis kennen. Het groene kalf zult ge vereeren En meer dan eens uw kazrk keeren. De waarheid zult ge meest verzwijgen Om in uw netten visch te krijgen. Het voorwerp van uw 'groenen haat 't Zij al wat heetAristokraat. Alleen uw 'beste uw boezemvrienden Zult ge bij blauwe en roode vinden. Noch Gent noch Rome heeft te verbiên Doet slechts wat Chipka zal gebièn. Eerbiedigt alleen 't priesterkleed Zoolang t ne groene sluier heeft. Tracht allen d armen op te maken Doet er het vuur der afgunst blaken. Bedriegt 't eenvoudig werkmanshert. Uw werk volbracht, leg 't hoofd ter ruste Want zeker vliegt ge, 't hert geruste, In rechte lijn den hemel in. per maand of 120 tv. per jaar en per hoofd voor eiken vreemden werkman in FRANKRIJK. Er is een wetsvoorstel neêrgeleid in de Fransche Kamer aangaande 't gebruik van vreemde werklie den in Frankrijk, waaronder de Vlamingen en alle Belgen vallen die in 't Fransch gaan werken. Ziehier wat er in de redens van die wet onder andere staat In 1866, de algemeene volksoptelling bewees dat er 6.334.95 vreemde" werklieden waren in Fran krijk. In 1896 waren er 1.051.907 vreemde werklie denwaarvan 2.579.16 in 't Noorder-Departement. Wij komen, zeggen de wetvoorstellers, wij ko men niet vragen van onze grenzen te sluiten voor de altijd rijzende inbreuk van de vreemdelingen maar alleenlijk van ons wetvoorstel te stemmen dat vooreerst aan ons landsbestuur zal toelaten de vreemdelingen strenger te bewaken en dat daarbij in zekere mate het gebruik van vreemde werklie den zal beperken. Wetsvoorstel. Abt. 1. Alle werkman, die in het Fransche zijne woonplaats niet heeft, en die begeert in dat land te verblijven, zal zijne verklaringen moeten doen onder voorwaarden van uitstel en pleegvor men door Staatsbesluiten te bepalen. Abt. 2. Ieder patroon die vreemde werklie den zal bezigen, zal, ten profijte der pensioenkas van de Fransche werklieden eene som moeten be talen van 10 franken per maand en per werkman. Wat zegt gij ervan, Vlaamsche werklieden Dat is de broederlijkheid van een land waar 't Staatsbestuur bestaat uit framagons en socialis ten die weken en weken verslijten om wetten te stemmen tegen kloosters en nonnen. Dat is ook het gevolg der socialistische werkin gen die gedurig werkstakingen doen ontstaan en de patroons zoeken te duivelen. I ri CT ftroot lii ijjgsfccst, A LI-O I I ^er gelegenheid der 258t0 verjaring der stichting vau de Vrije Brandweer en de 11810 Vergadering des Koninklijken Brandweerbond van België, onder de hooge bescherming van Z. M. den Koning, op Zon dag 30 Juni 1901, aangeboden aan de Pompiers korpsen van het Rijk en het Buitenland. Zelden zal men in onze stad eene zoo grootsche feestviering hebben gezien de plakbrieven mogen een recht meesterstuk genoemd worden. Al de inwoners, zonder onderscheid, zullen meêdoon, ongetwijfeld, want het wellukken der feest vergt dat alle stad- genooten het eens zijn om de mannen vau Moed en Zelfopoffering in onze muren, eensgezind, te ver welkomen en een goed onthaal voor te bereiden, 't Weze een goede dag voor de neringdoeners Later zullen wij het uitgebreid programma mede- deelen. CD DC Zondag en Maandag aanstaaude, tel- Lill Lï kens om 5uren, door het Pompiers korps, luisterrijk Avondfeest, ten voordeele van den Armen. Men zal opvoeren het nieuw blijspel Hoe Roosje aaneenman geraakt! door Petrus Van Nuffel, muziek van J. Cammaerteen stukje dat tranen zal doen lachen van 't begin tot het einde 't succes van het toekomende tooneeljaar teweeg 2° Romance 3° het gunstig gekend kluchtspel In 't Misverstand, door Petrus Van Nuffel, muziek van Prosper Verhulst, de ieverrige en onvermoei bare muziekmeester der kath. fanfaren van Nieu- werkerken. Prijzen der plaatsen Voorbehoudene 2 fr. le 1,00 tr. 2° 0,50 fr. 3° 0,25 fr. Wij zetten onze Lezers en Lezeressen dringend aan, een' der Concerts met hunne tegenwoordig heid te vereeren zij zullen zich het uitstapj e niet beklagen. Drijdubbel Jubelfeest van het vijf en twintigjarig bestaan der Koorzangmaatschappij De Ware Vlamingen vijf en twintig jaren onder denzelfdeu Voorzitter en vijf en twintig jaren in het zelfde lokaal. Te dier gelegenheid groot Festival voor harmonie,- fanfaren en zangmaatschappijen, op Zondag 28 April. 200 frank geldpremiën. Uitvoering eener Kantate op het kiosk der Groote Markt. De naas te week zullen plakbrieven de verschillige feeste lijkheden, alsook de namen der deelnemende maatschappijen, meêdeelen. Alles voorspelt een gezellig feest en de herhalingen voor de Kantate doen eene onberispelijke uitvoering voorzien. fVïftfiRCCS Moorsel, dat muUSlOLL: De Volksstem zoo zeer aan 't hert ligt, gaat met de Paaschdagen ook zijn too- neelplunje aantrekken Op 1° en 2" Paaschdag de vermaarde Concerts door de Koninklijke Harmo nie Het programma bevat o. a. een drama On schuld Zegepraalt! vau M. J. Vermoesen men spreekt ervan met voel ophef. Moorsel heeft altijd knappe schrijvers gehad, en nog... Een braaf, vriendelijk volk, de Moorselaars. Alhoewel men vergeten heeft, ons een uitooodigiugsprogramma te sturen, zullen wij er nen délegé naartoe sturen en wakkeren wij al onze Katholieke Vrienden aan, de moedige Muziekanten der Koninklijke Harmo nie te gaan toejuichen en 't braaf neeriugdoende volk van Moorsel don penning te jonuen. De cor respondentie met den trein, voor gaan en keeren, is allergemakkelijkst. h CI CT Maandag aanstaande, 2° Paasch- H9LLÖ I dag, zal de Confrérie De Bede vaarders naar Scherpenheuvel r eene offerande doen naar het Kapelleken der Leopoldstraat. De offerande bestaat uit een zwarten Kasuifel. Men zal vergaderen in het Lokaal, Binnenstraat, bij Romanus Babbez, ten 7 uren 's morgens. If CRIfYif CAI Op Zondag 14 April eerst- IVLnl\AI\LEi: komende groote feesten ter gelegenheid der inhaling van de vlag der Ca- bubassen. Groote Praalstoet om 4 uren 's namid dags eerebetooging verlichting en vuurwerk door M. Feu d'Ardifigi van Parijs, enz., enz. Al de bazen der herbergen verzekeren de nieuwsgierigen dat er niets zal ontbreken een lekker stuk bef, een goed kieken, diestersch bier, enz. 't Zal er spannen, poddorie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1901 | | pagina 1