WEINIG BIJVAL e GEEN KAZERNDWANG. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. a. Zoo slecht niet. De Guillotine. De tien Geboden der Huismoeder. Napoleon I en Paus Pius VII te Fontainebleau. OruKkfr-lll'tgfUfr 3ait Dan Ïtuffrl-Ilt ©tuit, HaprlltBtraat, 13, tt 2talst. Abonnementsprijs voor gansch België, franco te buis, 2,50. Voor de vreemde landen, 5,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden te worden. AUe briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege komen zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor den in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbrieijes zijn ten laste van den be stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden. T JAARGANG. NUMMER 332.-' Aalst, den 6 Juli van het jaar 0. H. 1901. Vonnissen: 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tnsschen de nieuwstij dingen 20 centiemen per regel. Aankondigingen op de 3* bladz. 10 centiemen den regel. --- Annoncen op de 4M>ladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend te wenden tot het Office de Publicity Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen volgens zal verschijnen. Rnchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags. Donderdag is het deu 11 Juli. Elfde Juli die dag is ons diep in den geest geprintelfde Juli herinnert ons den roemrijken dag waarop Vlaan deren de banden der slavernij heeft verbroken Overtollig ware het niet nog eens op dien reu zenstrijd terug te komen waarin wij onze vrijheid gewonnen hebben. Toen Flips de Schoone vernam dat de Vlamin gen vier duizend der zijnen vermoord hadden te Brugge, waar dezen een onverdraaglijke dwinge landij uitoefenden, ontstak hij in eene hevige woe de. Den Vlamingen zal ik verdelgen, grijnsde hij... Dat was gauw gezegd, maar.... In 1302 zak ten 50,000 sterkgewapende Franschen naar Vlaan deren af. Maar de alarmklok klepte, van alle kan ten stroomden de gilden bijeen en weldra trok een leger van '20,000 koene Vlamingen den vijand te gemoet. Breydel en De Coninck, de twee onver- geetbare helden van 1302 stonden aan het hoofd. Men was te Groeningen. De Fransehen het kleine getal Vlamingen ziende loechen in de vuist, maar die spotlach ontstak des te heviger de woede en strijdlust onzer helden. Een bloedige strijd begon. De sterkgespierde beenhouwers verwelkomden den vijand met de bijl, de koene wevers met den goe den dag (soort van lans), anderen met den knots. Duizenden Franschen sneuvelden, de anderen wer den op de vlucht gedreven. De Fransche lelie was verplet onder den vreeselijken klauw van den Vlaamschen Leeuw. Vlaanderen was vrij Het moest zoo zijn een juk kenden onze voorvaderen niet. Winnen of sterven dat was hunne leus. En wij, het nakomelingschap dier dapperen, wij zouden in een lafïen slaap gedompeld liggen Wij zouden vergeten dat het onze voorvaderen zijn die onze vrijheid gewonnen hebben, dat het dank aan hen is dat wij onzen reinen godsdienst, onze zoete taal nog bezitten Neen, dat en kan niet, dat en zal niet 1 Vlamen waren onze voorou ders, en dat zijn wij ook. Ja I wij zouden nog kun nen tooneu hoe de klauw der Klauwaarts viel. Op 1 Kerelszonen, zijt uwen naam nog waard, ontsteekt in u den heldenmoed der Vlamen van weleer viert den 11 Juli, dag onzer vrijheid. In de kerk, daar eerst en vooral, zij streden immers ook voor autaar, en Gods arm streed met hen, woont de H. Mis bij voor die koene helden en om God te bedan ken. In gansch de stad, op alle huizen zal de drie kleur wapperen, en wij, wjj zullen zingen met vol le longen Zij zullen hem niet temmen, zoolang één Vlaming leeft. Nu, het eeuwfeest is aanstaande, zes honderd jaren is het geleden sinds de Vlaming op vrijen bo dem leeft. Gaarne zouden wij zien dat men in alle steden en gemeenten komiteiten oprichte, om door hunne tegenwoordigheid geestdrift bij te zetten, dat in alle dorpen eene plechtige mis gezongen worde voor onze dapperen. Gedenkt ook het stand beeld dat te Groeningen zal opgericht worden ter herinnering onzer helden. Veel zal het kosten maar ik hoop dat gij uw vaderlandsch hart zult openen, en gij eene bijdrage hoe licht zij ook weze, zult besteden ter verheerlijking onzer voorvaderen. Vlamen, denkt aan dien roemrijken dag waar van gij het eeuwfeest gaat vieren, in hart en ziel ontroerd zult gij uwe liederen aanheffen, en den stdrilt doen ten top stijgen dan waarlijk zul- .cn wij eenen plicht van vaderlandsliefde vervul len, dan zullen wij onze helden van 1302 een tref fend bewijs geven dat wij hun dankbaar zijn, dan zullen wij ons met waanheid hunne waarde nako- melingerimogen noemen. Harop dus, Vlamingen, viert den 11 Juli, viert het aanstaande eeuwfeest met al den geestdrift uwer ziel tot eer en dank onzer voorvaderen Waaslandeb. Het getal dergenen, die de Belgische naturalisa tie vragen, schrijft een liberaal blad van Brussel, groeit gedurig aan. De laatste week zijn er niet minder dan zeventien vragen in de Kamer toege komen dat maakt bij de zestig sedert de stemming over de laatste lijst. Onder die aanvragers zijn er die reeds tweemaal door onze klerikale meerderheid zijn afgewezen, om de eenige reden dat zij Joden zijn. Toch geven zij den moed niet op de gewone of kleine natura lisatie Diet bekomen hebbende, kloppen zij op nieuw aan om de groote te bekomen. Tot daar het liberale blad. Dat nu joden geweigerd werden, enkel en alleen omdat het joden waren is hoogst onwaarschijnlijk, alhoewel wij de katholieke meerderheid geen onge lijk zouden geven van zich jegens de zonen Israel's ietwat wantrouwig te tonnen en van hunnentwege wat ernstiger waarborgen van eerlijkheid te ei- schen dan van anderen, vooraleer hun de Belgi sche nationaliteit te verleenen. Maar had het liberaal orgaan er ook aan gedacht dat die weinige woorden eene klinkende logen straffing inhouden van hetgeen de geuzen honderde keeren en op alle tonen beweerd en uitgebazuind hebben Honderden keeren hebben zij geschreven dat de katholieke regeering het land ten ondergang leidt, dat zij eene regeering is van dwang en dwingelan dij, van welke niets dan onrecht, verdrukking en vervolging voor de niet katholieken te verwachten is, eene regeering die de geesten verstompt, de harten verdort, die van België het laatste en ramp zaligste volk maakt van al de volkeren van Euro pa, ternauwernood waardig om door Congoland overgenomen te worden. Hoe komt het dan dat zooveel vreemden, en daaronder bevinden zich èn protestanten èn libe ralen èn vrijdenkers, hoe komt het dan dat zoo veel vreemden zoo vurig wenschen en zoo dringend vragen om Belg te mogen worden Zij moeten zeker van een ander gedacht zijn dan de liberalen en dat het in België nog zoo slecht niet is. De heer Janson en consoorten hadden over veer tien dagen een wetsvoorstel ingediend dat door de Kamer verworpen is vragende dat er een Re ferendum bevolen worde, waardoor al de kiezers zouden verplicht zijn door ja of neen te verklaren of zij het meervoudig kiesstelsel willen afgeschaft en het zuiver algemeen kiesrecht ingevoerd zien. Het voorstel van M. Janson vondt weinig bijval, zelfs bij de doctrinaire liberalen. Het scheelde maar weinig of de voornaamste or ganen der liberale partij vroegen hem heel twijfel moedig en met een medelijdend glimlachje of hij zijne vijf zinnen nog wel bijeen had. Sic transit gloria mundi, zoo gaat de glorie der wereld voorbij Vroeger waren de Brusselsche doctrinairen heel blij en aanzagen zij het als eene eer met M. Jan son op eene en zelfde kandidatenlijst te mogen staan, en, al waren zij niet altijd en in alles met hem t'akkoord, toch konden zij met geen lof ge noeg van hem spreken zij stonden verbaasd voor zijne bekwaamheid, zijn doorzicht, zijn fier karak ter, kortom het was een feniks om met M. Frère op hetzelfde voetstuk of beter op dezelfde eerezuil te plaatsen. En thans Thans is het al gal en bittere spotternij wat zij voor hem over hebben of tegen hem en zijne radi- kale vrienden uitbraken. De Etoile Belge vergelijkt hem gekscheerend bij Saturnus, den afgod uit de heidensche fabel leer, die zijn eigen kinderen opat. Wat belang, vraagt de Etoile, moeten wij hechten aan de beraadslagingen over het voorstel van M. Janson Reeds uitgeput nog voordat zij geopend is, zal zij niemand iets leeren. M. Paul Janson heeft eene redevoering uitgesproken, waaraan hij al zijne wel sprekendheid besteed heeft, maar waar men vruch teloos de minste ernstige reden voor het referen dum zoeken zou. Even vruchteloos zoekt men er een redelijken uitleg van den rechtsomkeer door de radikalen uitgevoerd, die in 1901 verbranden wat zij in 1893 aanbaden. Inderdaad, in 1893 zwoeren Janson, Féron en C' bij al hunne goden, en bij hunne radicale eer, dat zij hun leven lang geen herziening der grond wet meer vragen zouden. Zij zwoeren het in hun nen naam en in den naam hunner partijgenooten, en maakten zich boos en kwaad als een kalkoen- sche haan, omdat men maar weinig betrouwen voor hun eerewoord liet blijken. Liever, zei Fé ron, verzaak ik aan de politiek, waar ik mijn leven van gemaakt heb, dan ooit het meervoudig kies stelsel te bestrijden. Wat heeft dan, vraagt de Etoile, wat in '93 louter goud was in 1901 in verachtelijk lood doen veranderen. Het artikel der grondwet, dat het kiesrecht voor de Kamer regelt, is niet gewijzigd, het is nu wat het over acht jaren was. Saturnus heeft niet uitgelegd waarom hij zijn kind verslin den wil. In denzelfden zin als de Etoile schrijven La Gazette,, Le Jouen al de Llége, Le Journal de Mons, kortom, al de doctrinaire bladen. Zij noemen het voorstel van M. Janson een on tijdig, een ongerijmd, een onbekookt voorstel, eens te meer het gemis aan oordeel der radikale kop stukken bewijzende, die heel het spel der anticle- ricalen verbrodden. Arme mijnheer Janson 1 Wat moet het toch pijn lijk vallen zich zoo door zijne oude vrienden en strijdmakkers voor een halven zot te hopren uit schelden Algemeen wordt geloofd dat de guillotine uitge vonden is tijdens de Fransche Omwenteling op het einde der 18* eeuw. Daar is volstrekt niets van. De bloedhonden van 1793 hebben alleenlijk een zeer ruim gebruik ge maakt van dit vreeselijk strafwerktuig. Ziehier wat Vader Cats reeds in zijnen tijd dicht te Op een vallende bijlin eenige landen gebruyckelijk. Daeris een seker tuygh in ouden tyd gevonden, Waer door al menigh mensch. ter aerde is gezonden Dit is een stale bijl, die hangt aan eenen draet Terwijlse, door groef, en op en neder gaat, En als er eenigh mensch is totter dood verwesen Soo wordt in 't openbaer het vonnis opgelesen En hem wort tracx het oogh met eenig kleet bedeckt Den hals hem bloot gemaekt, en op een block gestreckt Als dan het dunne snoer in stucken wort gesneden, Soo schuyft de sware bijl in haesten naer beneden, En treft hem in den hals, die onder ligt en zucht, En flucx is hem de geest verdwenen in de lucht. Vader Cats werd geboren ten jare 1577 en stierf in 1660. De valbijl werd dus reeds vóór 1577 gebruikt, namelijk in Italië. De Fransche geneesheer Guillotine stelde in de Nationale Vergadering voor de doodstraf toe te passen volgens het stelsel in Italië gebruikt. Later noemde men dit strafwerktuig Guillotinenaar den naam van den doctor. i. Laat in uw woning, groot of kleen Uw kindren spelend nooit alleen. II. Pas op, dat geen phosfoorkens ooit, Voor 't grijpen liggen rond gestrooid. IH. Zet om uw kachel, vuur of haard, Een hek, dat 't kind voor brand bewaard. IV. Laat kokend water nergens staan Waar bij geval uw kind mocht staan. V. Voor gij ze vult, dooft uit uw lamp, Aldus voorkomt gij groote ramp. VI. Hitst met petrol uw vuur nooit aan, De vlam mocht in 't gezicht u slaan. VII. Sluit, heengaande, uwen put met zorg, Dit blijft u voor gerustheid borg. VHI. In koper wordt uw spijs nooit koud, Wee wie dit niet voor oogen houdt 1 IX. Is in uw spijs azijn vervat, Bewaar ze nooit in zinken vat. X. Tot mijding van een treurig lot, Houdt doodend gif steeds achter slot. Doe, dit en gij zult zegt Katrien, Niet halt zooveel onheilen zien. De Volksstem is tegen den persoonlijken dienst plicht en alle kazernedwang. Waarom 1. Omdat hij de loopbaan breekt van menige jongelingen. 2. Omdat hij stoornis en kwelling brengt in me nigvuldig huisgezin de schrik is van de zonen, de bekommernis des vaders, het hertewee van de moeder, de scheuring wordt en verdrukking der jonge huisgezinnen. 3. Omdat het kazerneleven voor menig jonge ling eene school van goddeloosheid en bederf is. 4. Omdat de persoonlijke dienstplicht in voege zijnde, zoodra een liberaal ministerie aan 't be wind geraakt, men er ook de geestelijken, semina risten, en paters zou inlijven en ze dwarsboo- men in hunne bereiding tot den priesterlijken staat. Zoo gaat het thans in Frankrijk. Tot deze en menigvuldige andere onheilen en rampen zou ons het alleman soldaat brengen. Treedt dan op, katholieken van alle gewesten, steden en dorpen, zendt vertoogschriften ter Ka mer, om in dezen zittijd nog het wetsvoorstel onzer katholieke volksvertegenwoordigers gestemd te zien 1 Te weten, de vermindering van diensttijd en krijgslasten, de aanleiding en uitbreiding van het vrijwilligersleger. De Paus was te Fontainebleau in gevangenschap gehouden door Keizer Napoleon I. Zekeren avond was de Paus bezig met bidden toen Napoleon binnentrad en zeide Verschoo ning, Heilige Vader, indien ik uwe godvruchtige overwegingen kom storen. Maar de zaak is drin gend er moet vrede worden tusschen den Keizer en den Paus. Hebt gij gevonden, na rijp overleg, dat mijn voorstel van gisteren beantwoordt aan uw belang Pius VII antwoordde Aan mijn persoonlijk belang, ja maar niet aan de [dicht van den Paus Napoleon wilde dat de Paus eene jaar- Iijksche rente van twee millioen aanveerdde en dat luj dan voor altijd verzaakte aan het erfgoed van Sint Pieter. De kloekmoedige Kerkvoogd antwoord de gestadig dat hij nooit toestemmen zou in zulk eene berooving, Liever sterven in gevangen schap, zegde hij, dan mijn geweten met zoo eene wandaad, met zoo eene schanddaad te beladen. Dan herinnerde de Keizer al wat hij voor den godsdienst in Frankrijk gedaan had, en hij smeekte Pius VII niet ondankbaar te wezen en zijne voor stellen te aanvaarden. De Heilige Vader bleef on-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1901 | | pagina 1