11 1 i I •5 i 3% 1 h Tep let MeWij Stalt DE ROZENMAAGD .v. ■.-**«1» IETS OVER DE BURGERIJ 8e Jaargang. Nr 565. 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Zaterdag 15 Februari 1902. Inschrij vingsprijs. N'iet vergeefs gewerkt en gestorven. Aankondi- gingsprijs 'i DE PAUS en de christene demokraten Wat de liberalen willen ZONDAGRUST. Voor de Landbouwers. i. DruhhcrJUity 3an Dan UuffrliSr ®cniit, fiapcUrtstrnat, 13, tr 2taUt. Aboanementsprijs voor raasch België, tranco te ïais, 2.50. Voor de rreem- ie landen, 5,00. 5 oen- iemen het nummer. Pakken en brieven hoeven rrachtvrij toegezondea te irorden. Alle brieiwis- lelingen moeten den dijn»- lag avond op onze buree- en toegekomen zijn, het )Jad den woensdag avond .er pers gaande. Ongetee- tende brieven worden in le scheurmand geworpen. AUe postbureelen ont- rangen inschrijvingen, op die tijdstippen van het aar. De onkosten der [wijtingbrieljes zijn ten aste van den bestemme- ing. Men gelieve, bij ver- inaering ran woonst, het uistterechtwijs te zenden. Zooals wij reeds sedert eenige weken geschre den hebben, zijn er op korten tijd verschillige dan onze moedige Missionnarissen van Scheut )p twee jaren tijd bijna allen door den dood weg gemaaid. Eenige onderhen verwierven de martel kroon andere bezweken onder de ziekte. Menige Lezer, zal misschien in zijn eigen lebben gedacht Waartoe hebben nu gediend t al die studiën en vermoeienissen, al die tranen en zweetdroppels Waren die jonge priesters hier gebleven, lange jaren gewis zouden zij i tot groote vreugde hunner ouders en bloedver- t wanten gewerkt en veel goeds gesticht hebben i Nu hebben zij hun leven verspild in vreemde streken en zijn gevallen, de eenen door de t ziekte, de anderen door de hand dergenen, tot t wier heil en zaligheid zij gekomen waren. Zoo inderdaad zou men mogen redeneeren, in- lien zij waren heengegaan om fortuin, eer of lardsch geluk te zoeken maar hun doel was de taligheid der zielen, iets bovennatuurlijks en laarom kan men door bloot natuurlijke redc- ïeering niet juist oordcelen over het nut van lun leven, over het gelukken of mislukken hau ler werking. Om een juist oordeel te vellen, moet men zich )p een bovennatuurlijk standpunt plaatsen. Het doel onzer jonge missionnarissen was Sielen zalig te maken en wie durft beweren, iat zij met te sterven dat doel niet bereikt heb- )en Christus zelf heeft immers de wereld door geen inder middel verlost, dan door zijnen dood. Wanneer de landman het zaad op het veld litstrooit, wil hij dat het sterve en daarna hon- lerdvoudig in nieuwe vruchten herleve. Zoo ook jod door den dood van den eene, schenkt Hij t leven aan den andere. Gewoonlijk, van de kloosterlingen en wereld- ijke priesters, die in onze streken blijven, vraagt iij slechts de verzaking, de afsterving aan de vereld, aan hare rijkdommen, wellusten en vaardigheden maar van den missionaris eisclit j dij dikwijls niet slechts dat hij afsterve, maar lat hij den vroegtijdigen dood des lichaams terve om voor anderen de gratie der bekcering i e verdienen. j Nog wordt er soms gezegd Waarom zich nog langer moeite geven om het Geloof in Chi- na te verspreiden Reeds driehonderd jaren is er gewerkt, en wanneer men ten koste van 1 groote opofferingen een betere toekomst moch t verhopen, dan kwam de vervolging en ver- nielde op korte dagen wat vele jaren arbeids gekost had. Duizenden levens van zerfdelingen en christenen zijn er aan gebleven. Houdt dus op cn laat den ondankbaren Chinees aan het barbaarsche heidendom, waar hij zoo uitzin nig aan vastkleeft. Die opmerking getuigt van eene algcheclc mbekendheid met de wijze, waarop nieuwe )UUkzame chrislcnhedcn gesticht worden. Hoe heeft de Heiland zijne Kerk gesticht «jiet door de macht der legerscharen niet zoo ieer door den glans zijner mirakelen als door iet vergieten van zijn bloed. Hoe heeft de Kerk zich uitgebreid Eeuwen ang moesten de geloofsleerlingen in de katakom- Vonnissen 1 frank de kleinen regel. Aanko digingen tusschen nieuwstijdingen 20 tiemen per regel. A kondigingen op de 3* blz. 10 centiemen oen regel. Annoncen op de 4* Dlad worden berekend volge" plaatsruimte. Voor advertentiën buiten provincie Oost-Vlaandere zich uitsluitend t« wende tot bet OJice de Publicit Rue de la Mkdeleine, Brut sel. De geabonneerd' hebben het reebt een ti ■per jaar eene annonce v' 5 regels te plaatsen, di viermaal achtereenvolgen zal verschijnen. Rucht baarmakingen in te ze" den vóór 's Maandaags. ben van Rome verdoken blijven elf millioen christenen moesten eerst met hunne gemartelde lichamen den echten grondslag gelegd hebben, en dan slechts zou God zijne Kerk voor gansch de wereld verheffen en het Kruis op Constantijns vaa idel doen schitteren I- ranciscus Xaverius bekeerde honderdduizen den na korte jaren telde men in Japan twee mii.ioen christenen de Kerk scheen er stevig gevestigd. Maar de grondslag ontbrak er was bij 't bekeeringswerk geen martelaarsbloed ver geten. Zoo snel die Kerk was opgebouwd, zoo snel verviel zij en stortte in duigen. Nergens kar, het kruis pal en onwrikbaar staan, of het mo"t steunen op den grondslag, gevormd van christenbloed en martelaarslijken. Nu, welke bouwmeester zou zoo dwaas zijn dc gereedliggende materialen weg te breken, wanneer de grondslag van het huis reeds gelegd is Welke landman zal zijn veld onbezaaid la ten, nadat het goed doorploegd is en bemest En wie zou den raad durven geven, het onmete lijke China verder onbewerkt te laten, braak te laten liggen, nu het honderde jaren reeds met het zweet en bloed van Missionarissen en chris tenen gezegend en doorweekt is Ofschoon onze missionarissen, wegens hun vroegtijdigen dood, in schijn niet veel tot be keering der heidenen hebben bijgedragen, toch rekenen wij hen onder de grondleggers der Kerk in China en in Congo Voor hunne bloedverwanten en vrienden ware het gewis aangenamer geweest voortdurend schoonc brieven te ontvangen met het verhaal van hun lijden, hunnen arbeid en hun welgeluk- ken maar een groote eer en een zalige troost is het toch te mogen zeggen Mijn zoon, mijn broeder, mijn vriend heeft zijn leven voor het heil .der zielen geofferd; zijn zweet en bloed is het zaad van nieuwe christenen, op korten tijd heeft hij een roemrijke kroon verworven.» De geschiedenis heeft bewezen dat de kleine bnr- gerij een weldoende invloed op het maatschappe lijk leven uitoefent. Toen in het oude Italië de middenklas verdwenen was, werd zijne historie eene aaneenschakeling van rampen en ellenden, even als in de achtiende eeuw de kleine burgerij door het septisism en goddeloosheid doordrongen was, konden de akelige tooueelen der Fransche omwenteling op zoo eenige bloedige wijze afge speeld worden. De kleine burgerij heeft dus eene groote rol te vervullen en verdient dus ook de welwillende be langstelling der sociologen. De kleine burgerij heeft drie vijanden een om hoog, de groote magazijnen een omlaag, de coö peratieven, en een in haar eigen midden, de bedrie glijke uitverkoopiugen, zoo gezegd uit allerhande veranderingen, uitscheiding van bedrijf, enz. Hoe kan inderdaad «le kleine handelaar dc win kelier, de mededinging volhouden tegen do groote magazijnen, die over ecu groot kapitaal en krediet beschikken, die koop en verkoop in zoo gunstig mogelijk voorwaarden kunnen doen plaats grijpen. Hoe kunnen zij opgaan tegen die groote coöpe ratieven van omlaag Neen, niet waar, dat is on mogelijk daartoe zijn hunne middels te beperkt. Indien wij een middel ter hand hadden om het cijfer van den verkoop juist te bepalen, dan zou den wij heel gaar na aan de wetgeving vragen dat het pateutrecht in verhouding van het aantal zaken wierde gebracht. Dat is nu geenszins het geval en wij zien over- groote magazijnen en coèperatieven eeu recht be talen, dat in vergelijkingjvan den kleinen winke lier zeer belachlijk mag genoemd worden. Dat moet veranderen en het patent moet zooveel mogelijk zijn in verhouding van het koopcyfer. Dit vergt do rechtveerdighei^j. Wat de oneerlijke mededinging betreft, die zou ook door de wet moeten beteugeld worden. De uit- j verkoopiugen uit oorzaak van verandering van woonst, vergrooting of uitscheiding Yan bedrijf, en I ik weet niet welke andere reden nog, zouden moe ten bepaald worden in welke voorwaarden zij mo- j gen plaats grijpen. Een keurraad, samengesteld uit kleine burgers en door het gouvernement er kend zouden de aanvragen in eersten aanleg oor dcelen. In geval van verschil zyufjëp de handels- uaftv t«J UT—W rechtbanken beslissen. Ouder datum van 27f januari heeft kardinaal Rarapolla aan al-de bisschoppen in Italië een om zendbrief gestuurd, waarvan eene depeche, zater dag avond uit Itome toegekomen, den hek nopten inhoud als volgt meedeelt Kardiuaal Rainpollaiaerionert dat de werking der christene demokraten in Italië in geènen deele eene politieke kleur mag aannemen en strekkeu om deu regferingsjroc-'R' den der christene demokraten mogen hunne denk- IIgTllIflPvSf&W^4wit4ekkiiig«mis Amatus heeft in de Walenstreek eene ontdek king gedaan. Hij is er eene meeting gaan geven voor 't Eukel- voudig Stemrecht en van die meeting geeft hij ver slag in Vooruit. Na in dit verslag gezegd te hebben, dat alleen de werklieden die by de socialisteu vereenigd zyn, wezenlijk besef kunnen hebben van hunne rechten en plichten, deelt Amatus eindelijk zijne ontdek king mede iu de volgende bewoordingen Algemeen Stemrecht iu handen vau eeuo min helderziende massa ware veeleer een vergil, een schadelijk wapen voor haar zelve. Dat heeft de ondervinding reeds dikwerf bewezen. Nu moet ge weten, lezers, dat nauwelijks 15 ten honderd der belgische work lieden bij de socialisteu vereenigd zijn. De outdekking, die Amadus in Vooruit mede- deeld, is dus dat er op honderd werklieden slechts vijftien het stemrecht zouden mogen hebben, want voor de vijf-en-tachtig au-leren is dit een vergif cn een schadelijk wapen. Amatus dixit 1 Toen men zulk3 te Brussel deed opmerken aan baas Potaarde, die zelf Vooruit niet moor leest, heeft deze'onmiddelijk aau Millio een telegram gezouden van den volgen«leu inhoud Als de schreemmuile nog ontdekkingen doet, mag hij ze voor zijn eigen hou den. Laat geen enkel van zijne zeevertjen meer zetten zonder ze nage zien te hebben. Hij ware ia staat aan de gaaien te laten weten dat we komedie spelen met het stem recht. wijze over zekere politieke feiten uitdrukken, doch zich wel wachten te spreken namens de Kerk en den H. Stoel. Hij herinnert verder dat het verbod van, iu Italië, deel te "nemen aau de poli tieke kiezingen, streng moet nagekomen worden, en hij voegt erbij dat al de katholieke dagbladen, erin begrepen de orgauen der christene demokra ten, moeten trachten iu het italiaausche volk de overtuiging te bevestigen, dat de toestand van den H. Stoel te Rome onhoudbaar is. Al de bladen, die over godsdienst en zcdeleer handelen, moeten onderworpen worden aan de voorafgaandelijke goedkeuring van don bisschop. In de kringen, vereenigingen en meetings, door de christene demokraten gehouden, moeten deze De liberale Journal de Cand zegt het ous ander- dermaal Eet liberalismus is reeds veel te lang alleen lijk vijandig aaa het clerical is mus 't is te zeggen aan 't meesterschap dat de priesters willen voeren over de staatszaken Al wat tot hier toe verricht is geweestis slechts eeu bereidingswerk tot don wa ren strijd Indien wij zekerlijk willen zegevieren, o, wij moeten de citadel bestormen wij moeten opentlijk strijden, 't is te zeggen tegen het catholi- cismus. 't Is- voorzeker nuttig en voordeelig aan 't volk kenbaar maken al het kwaad dat de priesters te De zaak der zondagrust wordt nog altijd druk besproken. Zij wil niet al te goed slotten. Artikel 15 der Grondwet zegt niemand kan gedwongen worden den rustdag van eenen bepaal den oeredienst na te leven. De hoogere Arbeidsraad, dezen hinderpaal be wust, stelde voor elkeen is vrij 's zondags te wei ken niemand mag doen werken. Dat moet opspraak verwekken, Patronen zonder werklieden, behouden het recht hunne winkels of werkhuizen open te stellen, alle andere zijn van dat werk uitgesloten. Zooals M. Dejace het zei wie vrij is voor zijn eigen te werken, mag dat ook voor een derde. De zondagrust moet elkeen verplichten, zoo niet zal hij doode letter wezen zooals men zag laat de grondwet zulks niet toe. Andere lauden doen niettemin den zondag eeren. Zeo b. v., Denemarken, waar de handels- en nij verheidsgestichten telken zondag om 9 ure moeton gesloten zijn zoo Noorwegen, waar de rust ver plicht is van af zaterdags avonds 6 ure tot Zondags avonds 10 ure zoo Zweden, waar alle onnoodzake lijk werk tusschen t> ure 's morgens en 9 ure 's avonds door de wet gestraft wordtzoo Hongarië, waar de zondagrust aanvangt ten 6 ure morgens tot en mot 24 uren nadien zoo Rusland waar voor zon- en feestdagen een rustdag van 24 uren.is voor geschreven laatsten eene waarlijk christene taal voeren en u i i 1 n J u^ieu wege brengen de looze middelen die zy aauwer- zicn bezield toonen met een waarlijk christenen - J vpn nm ftnzfi vrnhp/lpn tp Lrpnl-cn on Ho Sloot geest, zorgen dat hunne vlaggen, banieren en dere eereteekens niets gemeens hebben met de socialistische zinnebeelden, en geene besprekingen houden zonder de toelatiug van den bisschop. Bovendien herinnert kardinaal Rampolla dat geen dagblad zelfs katholiek, mag ingevoerd worden in de seminaries zonder de toelating der rechtstreek- sche oversten, die, vooraleer ze te verleenen, ze zullen moeten vragen aan den bisschop. Eindelijk verbiedt kardinaal Rampolla de te- gensprekelijke besprekingen met de socialisten, zet de christene demokraten aan zich te onthouden vau alle uitdrukking die het volk een alkeer voor de hoogere klasseu zou kuuncu inboezemen, en zich wel te wachten, door nieuwe richtingen, te verdwalen in een overdreven cn verkeerdelijk be grepen modernism. Die onderrichtingen en aanbevelingen hebben, wel is waar, betrekking op de toestanden in Italië, doch de groene demokraten van Aalst kunnen er ook profijt uit trekken, 7 MlVfiBIiWlKK. Vmutodm BAD*ui. Verhaal uit de Fransche Eevolutie DOOB Petrus VAN NUFFEL Ook bleek het inzicht der moeder te zijn, Leo- lia nog eenigen tijd in het pensionnaat te laten, ranneer de volgende gebeurtenissen dit plan kwa- nen verijdelen. Magdalena was zeker min on- lerwezen dan Leon ia doch het weinige dat zij ion, kon zij wèl. De Leering van onzen H. Gods- üenst was hare lievelingsstudie en zij bleef in iet Geloof onbuigzaam, vastberaden, omdat zij erlicht was. Betrof het, iu welkdanige omstandig- leid, het nemen eener beslissing, zij j-onderzocht latgene gelijkaardig met Recht en God alsdan telde zij haar besluit vast en zij hield er aan met iene standvastige hardnekkigheid. Wat verschil net Leonia, volstrekt onbelyvaam eene uitspraak e doen, zich latende meêslepen door al wie eeni- ;en invloed op haar vermocht Leonia boog als het zwakke riet voor het labbe- end" windje. Magdalena weerstond als de eik het tempeest, in liever liet ze zich verbrijzelen dan te zwichten. v DERDE HOOFDSTUK. Deo et Regi fidelis perpetuo. Aan God en Koning eeuwige trouw. (Leuze der Boisdesmares), Toen het nieuws der inneming vau de Bastille de gasten van het kasteel do Lorgères, te midden der feesten, verraste, was het alsof een donder steen, afgezant van het orkaan waarvan men wel is waar de voorteekens had bemerkt, doch het welk men nog ver verwijderd, in allen gevalle min schrikkelijk, waande vóór de voeten der disch- genooten neêrviel.... Het meestendeel der genoo- digden, evenals wij meldden, waren ju allerhaast tot hunne haardsteden weergekeerd eenige vrien den der familie de Boisdesmares bleven, onder an deren Ernest de Blancheville, broeder der nieu we burggravin de Boisdesmares, en de baron Karei de Beaufremont, haar neef, ten einde raad te scheren over hetgeen er in de huidige gesteldheid te doen stond. De uitslag hunner beraadslaging luidde dat MM. de Beaufremont en eenige andere edelen oogenblikkelijk gingen vertrekken naar Versailles, waar de plicht hen riep, ten einde den koning hunne diensten aan te bieden, en desnoods te sterven voor zyne verdediging. De vrouwen zou den onder de bescherming van den ouden graaf, te Lorgères blijvenmen zou ze regelmatig op de hoogte der gebeurtenissen houden en hen naar Versailles terugroepen als alle gevaar geweken ven om onze vrijheden te krenken en de Staat iu dwang te houden. Dat hebben wij gedaan, en dat zullen wij steeds doen, telkenmale dat wij er de ge legenheid van hebben. Maar dit alles is nog maar eene bijzaak 't Is niet genoeg den priester te dwingen in zijne kerk te blijven, 't is deze kerk die wij moeten aanvallen 1 't Is immers niet met eenige uiterlijke blikken weg te nemeu, dat men eene groote ziekte kan heelen Het pit en de ziek der ziokte, moet men vernielen auders alle pogingen tot herstelling zul len vruchteloos blijven Welnu de oorzaak vau al onze kwalen is het catholicismus, of beter gezeid, gelijk welk een godsdienst die meu beweert veropenhaard te zijn Dat is het echte venijn van het liberalismus 1 Tot daar, tot zoo verre, willen zij hunue aanhan gers, hunne slaven breDgeu Zulkdanige ver klaring dient onthouden te worden.,. Zulke ge dachten toonen klaar en duidelijk wat het vijandig liberalismus is I De Wortel nlst paardenvoedsel. De voederwoffSls üijla 'Fijker aan voedemle stoffen dan rapen en bceten. Ook bezitten zij I andere dan voedende hoedanigheden daarom I kennen al de goede landbouwers den heilzamen invloed welke de wortel uitoefent niet alleen op de voeding der koeien maar ook op de voeding der paarden. Als de wortel niet heel het rantsoen der werk dieren kan uitmaken, dan heeft hij ten minste eene groote waarde als toevoegsel van dit rant soen in den winter. De wortels hebben eene verfrisschende wer king op het gestel der dieren ook worden zij dikwijls door den veearts aanbevolen in de long aandoeningen zij zijn bloedzuiverendjen dienen vooral aan de paarden die gedurende langen tijd aan een stikstof-regiem onderworpen waren. Door dat de wortel veel water bevat vergemak kelijkt hij de opslorping en de eigenmaking van voedende stoffen die water noodig hebben om benuttigd te kunnen worden. Het water van den wortel vervaDgt ook dat welk in andere groen- gewassen bestaat. De wortels maken het vel zachter en het glanzend. Er zijn gekende paardenkweekers die aanne men dat men één kilo haver mag vervangen door twee kilos wortels. Toch moet men voorzichtig zijn vooral als de dieren zwaar werk moeten doen. Als de wortels in te groote hoeveelheid toegediend worden zetten zij de maagvaten uit en vermeerderen den buik. Ook geven zij aan de dieren geene genoegzame kracht om groote en aanhoudende lasten te verrichten. Het ware niet aan te prijzen meer dan 4 kilos per dag en per kop te geven. Men kan de wortels toedienen nu eens alleen, dan gemengd met andere spijzen die het rantsoen uitmaken. Zij worden rauw vervoederd na ge- wasschen en in schellen gesneden'te zijn. was, hetgeen, volgens alle waarschijnlijkheid, al dra het geval zou ziju. Ondanks die streelende hoop en geruststellende vooruitzichten, welke men anderen poogde in te planten, zonder ze zelf te deelen, was de scheiding hartverscheurend, en nel bijzonderlijk voor de jonge burggravin, die, na drie weken tenauwer- nood in den echt verbonden, zich weggerukt zag van haren echtgenoot, verwjjderd van haren broe der, van haren oom. alleen blijvende in eene voor haar nieuwe landstreek, te middon van eeu vreemd volk, hetwelk zij nog niet had loeren kennen. Toch verwaarloosde hare schoonmoeder niets om heur zooveel mogeljjk te troosten maar zij zelf, diep getroffen door het afscheid van eega en twee zonen, was geenszins bij machte andere leniging aan de smart harer schoondochter te brengen, dan met deze de bittere droefheid en het onophoudend stenen te deelen. Het was, trouwens, ook de eeni ge mogelijke troost in omstandigheden zoo pijnlijk, en deze gelijkaardigheid van hunnen toestand werkte krachtdadig meê om de twee vrouwen, niet tegenstaande het verschil van ouderdom, in nog dichter vriendschapsbanden te knellen. Leonia kon zich nog niet goed rekening geven van wat er plaats greep, noch het gevaar begrij pen waaraan de haren gingen blootgesteld zijn... -JVel had ze de oogen moêgeweend wel zuchtte zij even diep als de anderen. Wat doet een kind, dat zijne moeder ziet schrijven Tusschen de algemeene verslagenheid des huis- gezins behield alleen M. de Lorgères eene schijn bare, onvermoeibare vroolijkheid. Hij vertelde grappige fabeltjes, luimige, verzonnen geschiede nissen, vermaakte zich, met de nieuwstijdingen, waarmeè de nieuwsbladen, lijk hij zich uirdrukte, hunne goedzeugdige lezers op flesschen trokken. Onloochenbare feiten nam hij weinig ernstig op, of ten minste, hij vond in geen enkel reden om alarm te schreeuwen, en ontsteltenis te verspreiden, ge lijk vele personen de zwakheid hadden te doen. Hij vergeleek het oproer, dat langs alle kanten bleek uit te leken, met de woeling die eens ont stond bij de meerderjarigheid van Lodewijk XIV. Gestadig herhaalde hij Geduld geduld Eene dezer dagen komen onze prinsen en een deel der uitgeweken edellieden met een machtig leger weêr, en, ondersteund door de trouwe dienaars des Konings, vagen zij het land schoon van die bende huilebalken, die, in hunne zoogenaamde Nationale vergadering, pero- reeren tegen alle gezond verstand, tegen wet en recht. Ja, wij zullen een kuisch doen, gelijk dezen van Tnrenne, bij het gevecht van den Faubourg St.-Antoinc dage dan weêr een jonkvrouw d'Or- leans op, om het kanon der Bastille af te trekken het onverbasterd Fransche volk wacht haar eene tweede maal 1 Het nieuws der geruchtmakende vergadering van 4™ Oogst vernemende waarop, lieden van den koogsten adel of bekleedt met de eerste ambten van Kerk en Staat, aau hunne titels, aan hunne voorrechten verzaakten en de afschaffing der leen roerige wetten uitriepen, dan lachte M. de Lorgè res, zich tot zijne dochters keurende Ah 1 ah ah I Weêral iets nieuws, Mevroa- wen Waarlijk, de boert is niet slecht verzonnen 1 Weihoe, mijn vader, antwoordde Mev. de Boisdesmares gij neemt eene zaak, zóo ernstig en erg van aard, voor eene grap Zekerljjk, ja, heet ik dat eene grap 1 Of neemt ge voor mogelijk dat eeu burggraaf de No- ailles, een hertog d'Aguillon, een prins de Broglie, een hertog de Castries, een Liancourt, een Mont morency, en andere edelen van dezelfde gehalte, de gelijkheid der belastingen, de vernietiging van den persoonlijken dienst en der leenroerige reek ten zouden vooruitzetten dat een aartsbisschop van Parijs, kardinaal de la Pmchefoucauld, de tien den afschaft dat andere prelaten, onder welke ik hoor noemen den aartsbisschop van Aix en de bisschoppen van Uzès, van Nimes, van Montpel- lier, van Coutances, deze voorstellen ondersteu nen en vragen dat de vernietigde rechten nimmer zoudeu hersteld vrorden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1902 | | pagina 1