I f Wis É0 l Schitterende Katholieke zegepraal te Gent. 1485 stemmen meerderheid. Bravo FRANSCH GERECHT. De vijanden van 't onderwijs. Onze MqmiiIb??? ministers. ?yw V Drukker- U itgever J. VAN NUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST. Voor elkeen iets. Ware wijsheid. Een versleten liedje. Echte vrijheid Bloedige Tranen. 110 Jaargang Inschrij vingsprijs >00 Aankondi- pingsprijs I Is cr denkelijk een voor spel vam De Kookkunst. Schandige handelwijze. JENEVER DOET OUD WORDEN? Wie liilst er in Frankrijk de gendarmen op tegen de katholieken als die hunne kerken verdedigen tegen de framassons? De socialisten. Lezers, vergeet het niet ATHALIE-SONNETTEN. Zich Wreken, ha ha ha I- ~4J] De toepassing der fransche roofwet gaat voort en ontmoet alom een waar dige weerstand, van de als dusdanig gekende katholieken niet alleen, maar ook van de groote menigte der onver schilligen, die hunne verontwaardiging niet verzwijgen. En deze verontwaardiging groeit, gansch natuurliik, nog voortdurend aan ten gevolge der uitspraken van het ge recht tegen degenen, die op de meest wederrechterlijke wijze werden aange houden, toen ze niet enkel protesteer den tegen den roof van hun eigendom, maar bovendien hun leven moesten verdedigen tegen de benden der Socia le, die hen meestal gewapenderhand aanvielen en door de policie en gendar men met rust gelaten werden. Hoe gegrond en wettig de weerstand der katholieken tegen de toepassing der roofwet is, bleek zonneklaar in het ver hoor der 8' boetstraffelijke Kamer te Parijs, door een woord van zeer groote beteekenis, dat ontsnapte aan den Voor zitter der rechtbank zeiven, M. Poncet. Een jongeling van zeventien jaar werd voorgebracht, onder beschuldi ging, het woord «dieven» geroepen te hebben tot de officieele inbrekers en buitschatters. De voorzitter, daar de jongen het woord bekende, zegde hem Gij meendet dus dat men u ging bestelen! De inventaris is geen roof, En de rechter die pas zulke bekente nis aflegde, veioordeelde den knaap tot acht dagen gevang! De ontroering ziende, die zijne eige ne woorden onder het publiek hadden te weeg gebracht, meende hij er een draai te moeten aan geven, zeggende: Ik heb niet willen zeggen dat de Inventaris het voorspel is van den roof maar het voorspel van iets... Van wat? Iedereen in de zaal vroeg het zich af, en niemand vond er een ander antwoord dan hetgeen rech ter Poncet waarlijk gezegd bad. Zijne innerlijke meening was hem ontsnapt, en geen uitvlucht kon aan de uitdrukking nog iets veranderen. En die rechter, dewelke zulke over tuiging heeft, was gedwongen in het zelfde verhoor nog de volgende veroor deelingen uit te spreker^ Advokaat Coupue, acht dagen ge vang, om in de kerk de agenten ver zocht te hebben hun hoofd te ontbloo- ten voor het H. Sacrament; Priester Favreli, almoezenier van het lazaret te Genua, veertien dagen gevang, om over de hoofden een stoel aanvaard te hebben uit de handen ee- ner vrouw, die zag dat hij er geen had; Koster Chapelain, om gelijk de eer ste, het woord «dieven» geroepen te hebben! Ziedaar waartoe het gerecht onder eene radico-socialistische regeering gebracht is. Rechters die overtuigd zijn, dat de ze regeering het VOOr$|M*l lot ecu algcmccHcn rooi' doet uitvoeren, mOCtCIl op last van die zelfde regeering, dergelijke vonnissen strijken, zonder er de voorwaardelijk heid te mogen op toepassen, en dit in dezelfde rechtbanken, waar bijlevers, die hun kameraad een dolk in den rug geplant hebben, hiervoor veertien da gen gevang voorwaardelijk krijgenl Niet waar, dat hetgerecht, in handen of onder de heerschappij van radico-so- cialisten, eene schoone zaak is?l! Wat zegt ge, lieve lezers, van die hatelijke dwingelanden,de vrienden van onze belgische godsdiensthaters. 't Is geen aardigheid in een liberale gazet te le zen De clericalen heb ben de bewaar-en adul- tenscbolen afgeschaft, door de liberalen go sticht, n Welke ol beschaamde leugens van wege onze blauwo tegenstrevers moe ten ons niet verwonderen 't is bij hen eene gewoonte geworden. Maar laten wij de cijfers spreken In lf-81 bostonden er in't land 708 bewaar scholen, tellende 06,408 leerlingen. In 1903 was bet getal bewaarscholen ge klommen tot 2,604, hebbende eene bevolking van 246,514 kinderen. Eene vermeerdering dus van 1896 scholen en 190,106 leerlingen 1 Op 't gebied der scholen voor volwassenen valt eveneens groote vooruitgang waar to ne men. Van 2445 scholen met 76,918 leerlingen in 1881, is men in 1903 geklommen tot een totaal van 3,691 scholen met 181,532 leerlingen. Dus, onder't kathoiiek bestuur 1446 scho len en 104,614 leerlingen meer. Wat zegt ge daarvan Hedendaags trachten de aanban gers van voltaire en J. J. Rousseau de Katholieke Kerk op alle moge lijke wijzen te benadeelen. Zoo melden vele bladen, dat de deken Mündel, te Kandern (Baden), wegens zedenschennis aangehouden was, en in bet gevan te Lörrach opgesloten zat. Do Kerk vijandige bladen, die dit nieuwsje meedeelden (onder meer de Berliner Volkzeitnng van 29 Juli do Vclkswacht, Bielefeld,van 2 Augustus), vergaten eenvoudig-wg aan te merken, dat Miindel een protestautsch geestelijke is. Het Wiener Deutsch Tageblatt van IC Juli maakte zich aan dezelfde vergetelheid schuldig, tegen over den protestantschen past. Stempel, te Tem pelburg, die kortelings, wegens aanslag op de zeden, tot negen maanden ge angenis veroor deeld werd. Het Berliner Tageblatl, de Breslauer Morgen- Zeitung, de Magdeburger Z entral-Anz en nog andere bladeD, behelsden een gelijkaardige leu gen, betreffende een zoogenaamden pater Rocco Lojacano, die wegens verscheidene ovèr- tredingen tot 5 jaar tuchthuisstraf zou veroor deeld zijn. Het onderzoek bracht echter aan 't licht, dat die man nooit tot een katholieke Orde behoord heeft. Edoch van zulke bijzonderheden houden de Framassonsbladen in 't geheel geeno rekening 1 Dergelijke manceuvers moeten ons aanzetten, om de katholieke pers uit al ons vermo gen te ondersteunen, opdat deze den ver derflijken invloed der zedeloozo schriften kun ne te keer gaan. geen liberaal van Biecht noch van Communie 1 Dat is goed voor 't vrouwvolk Dat is goed voor de meiden, opdat ze hun meesters niet zouden bedriegen. Daarvoor is de Biecht nog goed. Maar voor een grrroot liberaal verstand Foei In de kerk I Waarom eindelijk? om lijk diensten te zingen. om de dooden te begra ven. Nog goed, maar hoevelen, ia de groote steden en zells in kleine trekken naar hun nen put, naar hun laatste woonplaats, zonder de hulp en zonder den zegen vau den priester Hoeveleu die leven als honden en als honden sterven en als honden begraven worden De priester in de kerk Dat liedje was dan maar om de menschen te bedriegen, en om het volk van den priester af te trekken. En als ze meenen daarin gelukt te hebben, als ze meenen van achter de gordijn te mogen komen, dan is het niet meer de priester In de berk maar, gelijk nu in Frankrijk, en ge lijk z'het hier oc-k zouden wenschen de priester UIT de Hcrk I Wat zien wij dagelijks ginder gebeuren De priester is in de kerk, en men drijft er hem uit Hy is in de kerk, en mon ontrooft hem de kerk. Hij heeft die kerk als Gods huis versierd, en men komt hem die versieringen ontstelen. Degenen die nooit een rooden duit in de kerk gegeven hebben, komen en zeggen al die kostelijkheden die hier zijn, die kelken, die heilige vaten die rijkgeborduurde priesterklee deren die zlja nnu ons. Degenen die vroeger geenen voet in de kerk zetten, komen daar nu baas spelen, verdrijven met geweld de gcluovigcn cn hunne priesters en als er iemand zijn eigendom durft verdedi gen, dio wordt als misdadiger aangehouden en veroordeeld Zoo gaat het 't was eerstde priester tn de kerk en nu is het de priester uit de kerk. En zoo zou het ook met onze liberalen gaan, konden zy ooit bekomen dat de priester in de kerk blijft, ze zouden haast komen tot het ge volg daarvan de priester uit de kerk I Kiezers, vergeet het niet. Als een liberaal éénen vinger heeft, hij neemt geheel do hand. Geeft hem dus NIETS Wanneer een persoon, wie het ook moge we zen, u zegt dat hij u een geheel ander middel wil aantoonen om fortuin te maken dan arbeid en spaarzaamheid, geloof hem niet en verwij der hem uit uwe tegenwoordigheid, want hij is een verleider en gelijk aan een giftmenger. Feanklin Rousseau heeft gezegd Een verstandige jonge dochter leest nooit romans, n Hij liet er op volgen Door kleiue voorzorgen worden groote deugden aangekweekt en bewaard. Een oud versleten liedje van de liboralen is dit De burgemeester op het stadhuis, en de pastoor in zijne kerk 1 Ziet ze nu eens aan den gang in Frankrijk, die schoone heerkes, en vergeet niet dat de onze niet beter wenschen dan ook 't zelfde spel met ons te mogen spe len. De pastoor in de kerk 1 hebben ze gezongen op alle tonen. In de Kerk waarom om te doopen 3/4 der kinderen van Parijs zijn niet gedoopt. En in al ons groote steden loopen er ook van die zwijntjes. In de Kerk I Waarom Om den catechismus te leeren aan de kinderen en om de geloovigen hun plichten voor te houden. Maar de libera len doen alles om de kinderen van den catechismus af te trekkenMaar eeu echte liberaal heeft veel te veel verstand om nog, naar een sermoen van 'nen priester te luisteren I In de kerk I Waarom nog Om de Sakra- menten toe te dienen. Ja, maar spreekt aan Ergens, iu Brabnnd,woont er een manneken die alle parochiën afloopt om gaan meelingen te geven voor de liber....uilen. Wat zet dat manneken aan, om zoo in eens al zijnen gal uit te spuwen Geachte lezers,daar ga ik U oens op antwoor den en u de waarheid, gansch de waarheid, voorhouden. Dat manneken had eenen non kel notaris dio nonkel notaris is komen te sterven en zijn zoontje had den noodigen diplo ma Diet om zijn Papa te kunnen opvolgen wat gebeurd er Men zou 't notariaat aan den neef geven, te weten aan 't manneken in kwestio. T menneken zou notaris spelen in afwachting dat 'tzoonlje bekwaam zou zijn om Papa op te volgen.... Wanneer't zoontje daartoe bekwaam zou zijn zou't menneken een plaats in Brussel trachten te bekomen om alzoo plaats to maken voor 't zoontje, (ook geane uilen he I'T plan wasgoed getrokken niet waar men zou alzoo twee vliegen slagen in eenen lap.... en twee notariaten hebbenjjin de familie in plaats van eene... Hoe dat doel nu bereikt 'T menne ken zette zich in gaDg... Hij liep 't ministerie... bijna omver bij al de katholieke volksvertegen woordigers van Brussel giag hij zich aanbevelen. Misschien wel trok hij soms bij den eenen of anderen volksvertegenwoordiger zoo por abuus Den grooten paternoster uit zijnen zak cn wie weet was hij dan niet katholieker.... dan de Paus zelve.... Dit alles kon niet helpen. De minister heeft waarschijnlijk geoordeeld 1° dat 't menneken nog te jong was en dat er zoo veel oudere candidaten te plaatsen waren 2" dat hij niet mocht of kou medewerken in... het slagen van twee vliegen (in een lap)... cn 't men neken kreeg een buis... zog viiend, wie had ge lijk 't menneken zeker niet 't was wat te gulzig... dus had de Miuister gelijk... Ieder rechtschapen mensch zou alzoo oordeolen 't menneken oordeelt alzoo niet en vandaar zijne kntlccolcre... Hij gaat zich wreken en schrik kelijk I!??! met overal gaan meetingen te geven tegen 't Katholiek Ministerie. Maar menneken toch denkt gij dat moa naar u luistert?... Denkt gij dat de boer keus uwe wraak gaan overnemen Wat kan hen dat sc.ielen]dat gij geen notaris zijt Integendeel de boerkens, die rechtschapen zijn, zullen zeggen 't is maar recht... én zullen scbokschoudarend denken: Laat dat colèrig menueken maar bassen Wij zullen hem in Mei eeti hroekskra passen. We lezen in Vooruit: «De echte vrijheid, zooals de demo- kratie haar verstaat, is de vijand van de kerk.» En in hetzelfde artikel staat er, no pens de fransche roofwet: «Het mag luid gezegd worden: der gelijke wetten zijn eene eer voor de re publikeinen en toonen de zachtmoedig heid en verdraagzaamheid der demo- kratie.» De vrijheid van Vooruit's demokratie is dus <rc vrijheid van den dief, den roovcr, den ban diet. Wat dunkt n, lezer, van zulke «echte vrijheid?» Geeft u dit geen gedacht van de hel- sché plannen en de booze werken onzer i belgische omwentelaars! De liberalen hebben de pretentie van te hou den staan, dat zij den 27 Mei 1996 meester zul- zija over 't land 1 Zij zijn zoo zeker van tewion^n dat zij reeds hunne toekomende ministers aanduiden. Tusschen hen is zekere Hymans. Wiltgy nu eens een gedacht hebben wat die toekomende minister is,luistert: Iemand vroeg hem: Wat is uw gedacht ozer het A. S. voor de gemeente? Hymans schuddebolde, trok de schouders op en antwoordde lk weet het niet ik lees, ik luister, ik studeer, maar ik heb daar nog geen gedacht over. Lieve Hemel, moet die binnen drij maanden minister zyn I 't Ziet er lief uit; over eene kwestie, die reeds jaren besproken is, weet die heer nog niet wat zijn gedacht is. Welk vernuft, vrienden, welk genie En aangezien de toekomende liberale mi nisters nog niet weten wat zijn willen, en den noodigen tijd vragen om te lezen, te luisteren cn te studeeren, beslist hot kiezerskorps met over- groote meerderheid, dat do zegepraal der libe rale alweters tot verder order verdaagd en uit gesteld is. Ach Dierbare Lezers 1 wie toch kan zijne tranen weerhouden, bij het denken aan do bloedige tranen, we^® geweend worden iu de om- streken van f 1OH t'l'ii'l'i'S |rjyp3 Gij hebt het gehoord, 't is daar dat eene mijnramp gebeurd is, gelijk de geschiedenis der nijverheid tl Of/ llOOit heeft te boeken gehad 1400 mijnwerkers ge dood, verbrand in de mijnen, waar zij werkzaam waren. Iu al de omstreken in 't rondo is 't een gejammer, geween en gekerm zonder einde... Schrikkelijke, ijselijke gebeurtenis, wier aan denken alleen bij machte is een gevoelig hert te breken I.. ht'if Frankrijk 'tis eeno wreede ramp voor uw volk eene wreede ramp Ea wie weet, of er u niet nog groot ere to wachten staan want ij Si'! ij ht' Z flht'it gebeuren op uwen bodem. Uw gou vernement heeft openlijk den almuchtigen God Abonnementsprij s voor (fansch België franco te hois, 2.60. foor de vreemde landen, 6,00. Pakken en brieven boeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle ar tikels mo>ten den jiimdagavond en bet nieuws den woensdagavond op onze bnreelen toe gekomen zijn. Ongeteekende brieven worden in de scheurmand ge worpen. All ostbureelen ont vangen inschrijvin gen, op alle tijd stippen van het jaar De onkosten der kwrj tingbriefjeszijr ten laste van dei restemmuhug. Me velieve, bij veran dering van woonst, hot inist terecht wij- zen te '.enden Vonnirsr-n 1 fr den kleinen regel, Aankondigingen tuFScben dr- nieuws tijding'n 20 cen tiem,on per regel. Aankondigingen op de 3' liiz. 10 cen tiemen den regel. Aunoncen op de 4« (adz. worden here- -ndvolgens plaats- 'UDite Vooralle Ive: ten tién zich itond te wen- op ons BU- dEEli, Kerkstraat, t>, Aalst. De geabonneerd» ochl en 't recht een al per jaar eeno ik nee van 5 regel pbiatsen, die vier ut aal achtereen vol- g( ii - zalverschijuer R ichtbaarmaking ui te zenden voor Wo nsdag. ij Kalfslever. Nadat de boter wel gesmolten is, de lever in de pan leggen en van beide kanten laten brui nen. Eenige ajuintjes, een laurierblad, peper en zout bijvoegen. De lever laten malsch worden, de sous aan lengen met bouillon, er een halve romen wijn (of gene- versap) indoen met wat suiker en de srus binden met bloem, zooals naar gewoonte. n De nieuwe nartabiMNchop. In strijd met hetgeen vroeger gezegd was, zal de plechtige lijding van Mgr Mercier niet "p den twoeden Paasehdag, maar op 25 Maart, feestdag van O.-L.-Viouw Boodschap, plaats hebben, in de St-Romboutskork t» Mechelen. De officieerende bisschoppen zullen zijn Mgr Vlco, pauselijke nuncius fe Brussel, en de twee langst in dienst zijnde titularissen van het Belgisch episcopaat, Mgr Stillemans, van Gent, en Mgr WaÖ'elaert, van Brugge. Denzelfden avond geeft Mgr Vico een groot feest maal, ter eere van den nieuwen prelaat, in het hotel der nunciatuur te Brussel. De plechtige inhaling van Mgr Mercier blijft vastge steld op den Paaschdag. Wat dr pompiers kosten. Volgons eene officieele statistiek heeft de stad Brussel in 1902, voor den dienst der pompiers 350,680 frank uitgegeven, het zij fr. 1,01 per inwoner; te Antwerpen beloopt de uit gaaf fr. 0.R3 per inwoner; te Gent fr. 0,57; te Luik fr. 0J69; te Anderlecht fr. 0,08 te Etterbeek fr. 0,07te Elsene fr 0.15; te Laekcn fr. 0,12; te St-Jans-Molen- beek fr. 0,08; te St-Gillis fr. 0,10, te St Joost-ten-Noode fr. 0,17; te Schaarbeek fr. 0,21. De katholieke godsdienst tja Ruslnud. In het officieele blad worden besluiten afgekondigd, waardoor een aantal van de tegenwoordige bepalingen aangaande den Roomsch-katholioken godsdienst ver anderd worden zoo is onder ander met name het recht van den gouverneur-generaal van de streken in het Noorden, Zuid»n en Westen afgeschaft om op eigen gezag kloosters té sluiten, verder wordt verlof' tot het houden van processiën verleend. Eveneens wor den de dienstbevoegdheden der priesters belangrijk uitgebreid. In de F.ugelscbe Knuier. Met 348 tegen 110 stemmen heeft de Engelsche Kamer een voorstel gestemd, waardoor aan de leden eene jaariijksche ver goeding wordt toegekend van 7,500 frank. Watous te wachteu stant Bij 't opma ken van den inventaris ia de St-Mickielskerk Ie Rijsel, riep een toeschouwer toj, d'iemaal toe u Leve Chris tus I. en werd onmiddolbjk aangehouden. Leve Christus wordt dus in Frankrijk voor een oproerigen kroet gehouden De Christenen mogen dus hun overtuiging met meer luchtgeven in 't reroeren van hunnen God 1 Ook dat staat ons te wachten, zoo ooit liboralen en socialisten ln ons gelukkig Belgenland aan 't bewind komen. Zulks verhoede Godl zulks verhinderen al dege nen,die nog een sprankel godsdienstzin in 't harte dra gen, al degenen, die 's lands welvaart stellen boven den godsdiensthaat der geuzen 1 Dc bevolking; van DiiltNchiand. Bij de volkstelling van 1 December 1905 zijn in het Duitsche rijk omstreeks 00.5 millioen inwoners geteld. Op 1 De cember 1909 war.n er[56.4 miljoen, op 1 December 1895 62.4 miljoen. Voor Mgr Mercier. De inschrijvingen in de Drukpers, geopend tot aankoop van het bisschoppelijk kruis van Mgr Mercier het ft de som van 6600 fr. be reikt. Het komitelt heeft een vijfjarigen prijskamp voor wijsbegeerte ingericht voor het overschot der gelden. Een vasleuproef. De vaster Sacco heeft zondagnamiddag te Londen zijnen vasten van 45 dagen geëindigd. Zoodra hij zijno glazen kast verliet, dronk hij een glas water en dan eene tas chocolaad. Sedert 13 Januari heeft hij 55 pond van zijn gewicht verloren. Den 10 April aanstaande zal Sacco eene nieuwe proef beginnen. De zou gunt over het Engelsch Keizerrijk nooit onder, zegde een Engelschman tot Paul Krugei Het is dat Onze Lieve Heer de Engelscheu in den duistere niet betrouwt, antwoordde Oom Paul. Dat zoggen vele menschen als men hen tegon alcool- gobruik waarschuwt. En dan beginnen zij op te sommen: Die en die, on gene pakten op tijd 'nen borrel en ze zijn toch oud geworden Welnu ja, jenever doot oud worden en zelfs vroeger I dan naar gewoonte! Ja, do dronkaard word oud en zelfs vroegtijdig oud Nauwelijks is hij 40 50 jaar of hij is versleten als een katzak.Zie zijne grijze haren, zijn gerimpeld gelaat en bevende banden; door zijne uitgedoofde stemme; vraag hem naar zijnen arbeid, wat hij nog doen kan enz. En kom mij dan zeggen of het niet waar is,dat dc je never doet oud norden. III. DE 1SRAELISTISCHE ZANGERES. Een wonderlied uit verre kinderjaren Was, als het ruisch^n van een cederboom, Welluidend blijven zingen in mijn droom. Nu breekt het weerom los met volle snaren. Gij liet mij, op den zoetsten klankenstroom, Terug naar 't Kana van mijn kindsheid varen Gij liet mij in een Eden vol aroom En in oen tempel vol kantieken waren. Ik heb de fluit in Dathan hooren kweelen, Ik heb, bij 't schurend water dor Jorda&u, Een Debora de cither zien bespelen. üw reine stem, uw oog, uw schoone lijnen, 't Heeft heel een drom vao blanke Serafijnen, Hosanna zingend, op mijn weg doen gaan. LaMBRECIIT LaMBRECHTS.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1906 | | pagina 1