m wwsm fC\ L; wlato&sp mv pa 11 r_i Iels monsterachtigs DE PARTIJ DER LEUGEN. i 1' Jaargang' 601- Inschrij- lingsprijs Zaterdag ISeptember 1906 Aartkondi- pimisprijs H9r Doet gij het zoo. Voor elk wat nieuws. Onze groote Vaderen waren Roomschkatholieke christenen. Dat ook zijn wij, God dank Daarom mo gen onze kinders geen an dere scholen bijwonen dan Roomschkalholieke scholen Vlaanderen aan den chris ten Leeuw spreuk. zij onze ken Processie gestoord. DE HA.ND GODS. Lil het eiken liusje Leerrijke stilistiek. Treinbotsing te Namen Abonnementsprijs oor g&nsch België ranco te huig, 2.50. 'oor de vreemde inden, 5,00. Pakken eD brieven loeven vrachtvrij toegezonden te rorden. Alle ar- Jsels moeten den liridao-ivond en et nieuws den •oensdagavond op yze bn roeien toe- jkomen zijn. OugeteekeDde rieven worden m scheurmand ge- orpen. All- wtoureelen ont tngen inschrii vin- in, op alle tijd- ippen van het laa De onkosten dei arijtingbriefjesziir n last».' van dei istemmelmg. Me» jlieve, bij veran bring van woonst, et i ai8t terenhtwij- jn te eenden •.ftXSÜ Drukker-U itgever VAN NUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELSX. - iv' Men kan zich geen gedacht maken van den hevig goddeloozen geest, wel ke tegenwoordig het Aalstersch libera lism bezielt. Naar de Kerk gaan, mis hooren 's Zondags Neen niet meer Dat deden wel onze vrome voorva deren, dat doen alle christene ourgcrs, landbouwers en werklieden doch de liberale hoofdmannen van Aalst heb ben met dat voorvaderlijk gebruik af gebroken. Naar geene kerk méér geen'Gods dienst meer is hun ordewoord ge worden Zij geven 't voorbeeld burgers, landbouwers en werklieden moeten vol- vol wassen mensch, tot burger, vader lander. 't Is zij die van het kind t maat schappelijk leven moet voorbereiden, die dat leven moet leeren leven, t Staat vast dat het maatschappelijk burgerlijk leven niet ontdaan wezen mag van god- dienstige verplichtingen. Hoe zou dan de school, die grondlegster van dat le ven, daarvan mogen beroofd worden Ja, de ongodsdienstige school is re gelrecht in strijd met alle gezonde rede zij is iets monsterachtigs in zich zelve. Weg Weg bijgevolg met het ongods dienstig onderwijs Weg met den fra- massonschen aanhang, die zulk monster achtig onderwiis wil opdringen aan on ze Katholieke Vlaamsche bevolking Leve ons christen Vlaanderenland Leve het Vrije Katholiek Onderwijs! gen... Welk is het eerste middel, dat zij daartoe aanbevelen Ha 't is het onderwijs van godde- looze onderwijzers 't Is daarom dat het fameus liberaal blad dorst schrijven over weinig tijds Om degelijk te zijn, 't is te zeggen om de vereischte zedelijke e> stone s' lijke vruchten af te werpen moet nu een onderwijs hoofdzakelijk weten- schappelijk en wereldlijk zijn, vrij van alle dogma, vrij van alle gods- dienstige leerstelsels, hoe zich ook deze. mogen noemen Op die ijzingwekkende regelen gaan wij vandaag een eerste woordje zeggen. De schrijver van die goddelooze woorden schijnt niet eens te weten wat eene school is. 't Geen hij zegt is volkomen in strijd met alle gezonde opvoedingsleer t is niet het onderwijs, maar wel dfe opvoe ding, welke den mensch vormt onder verstandelijk en zedelijk opzicht. Het onderwijs is enkel een middel daartoe, meer niet. Maar juist omdat het onderwijs een middel is om de jeugd verstandelijk en zedelijk op te voeden, juist daarom wordt het onderwijs met IlilllC- mende zorg gegeven in de vrije Katholieke Scholen, 't zij hoogere, 't zij middelbare, 't zij lagere,'t zij en kel gewone adultenscholen. Jaarlijks bewijzen d«' uitslagen der PJeaillPIIS. met duizenden te gelijk, dat de Katholieke Scholen on der opzicht van onderwijs verre, zeer verre de liberale scholen overtreffen. Welke is de innige oorzaak die aan de katholieke scholen, die hooge vlucht geeft in de geestontwikkeling der jeugd? 't Is omdat in de katholieke scholen het onderwijs beschouwd en gehuldigd wordt als een middel van opvoeding, en wel van eene godsdienstige opvoeding. Daar ligt hunne kracht, daar ligt hunne sterkte, hunne verbazende overmacht. De opvoeding der jeugd en meteen het onderwijs moet godsdienstig wezen. Me se hooi moeI godsdien stig -ijZo° spreken en schrijven de groote opvoedkundigen aller volke ren en tijden. De school moet gods dienstig wezen door en door, zeggen en herhalen de werken dier groote mannen onophoudelijk. Er bestaat een God. Hij is Je^ oor- t sprong van al wat er is. 't Is Hij die al les uit den niet getrokken heeft. Mag dan de mensch, een wezen met rede en verstand 'begaafd, leven en handelen alsof er geen God ware, alsof hij van geen Opperwezen afhinge, alsof hij je gens dien Schepper en Opperheer ge<ne verplichtingen hadde. Voorze ker niet. Eer. kind, dat ophoudt zijnen vader als vader te erkennen, te eeren, te gehoorzamen en te helpen, wordt als een monster in de natuur beschouwd. Wat valt er dan niet te zeggen van iemand die ons aller Vader, ons aller Schepper als dus anig niet wil erken- Hem niet wil eeren, Hem niet wil Diens rechten niet wil 1 Laat andren liegen En bedriegen Zooveel men kan, Geef gij elk :t zijne In 't groot en 't klein Zij eerlijk man. 2 Laat andren vloeken En zonden zoeken Zooveel men wil; Zij gij tevreden Met reine zeden, Leef braaf en stil Laat andren drinken, Laat andren schinkenv ln overvloed; Wilt gij wat sparen Voor latere jaren, Het komtu goed. 4 Laat andren zwieren En leesten vieren ln kroeg, bij vriend Zoek gij genoegen Na 't dagelijks zwoegen Bij vrouw en kind. Laat andren leven, Laat andren zweven Zonder hun God; Zoekt gij verblijden In u te wijden Aan Zijn gebod. Erembodegem. A. Vandbmaele. nen, gehoorzamen, voorstaan en verdedigen in 't leven 't Is klaar, 's Menschen leven moet godsdienstig zijn [n 1853, onder de octaaf van den Apostel der Indien, luissteriijk gevierd in de kerk van het St Michielscollege te Brussel, vroeg een onbe- kende in de spreekkamer der Paters Jezuieten naar de Eerw. Pater van Caloen. Eerw. Pater, sprak de bezoeker den priester toe, kent gij mij Neen, vriend, was het antwoord Ik ben uw biechteliog. Ik kom u over iets spreken. Maar misschien zult gij mij voor den gek houden; maar ik moet het u zeggen ik heb daar gebeden voor het beeld van den li j Franciscus Xaverius, en al biddende is mü de gedachte ingevallen u te komen spreken I Wilt gij eene congregatie voor mannen begin- "i nen? Maar vriend, dat is zoo gemakkelijk niet! i Het kost niets het te beproevenindien gij maar eenige brave lieden vindt, die uw ge- i dachten deelen. De biechteling wam afscheid van Pater van Caloen. vast besloten zijn plan te beproeven. Hij was slotenmaker van beroep, en zijn naam was Van Landeghem. In weinige dagen had hij een vijftiental manspersonen gevonden, die hij des Zondags in zijnen helder verzamelde. Na twee of drie weken stelden de vlijtige Je zuieten de Congregatie in, in de~''helderDe eersteleden kozen den Eerw. Pater tot be stuurder en den slotmaker tot prefekt. In Mei 1855, verkreeg de Vereeniging van Zijne Heiligheid Pius IX haar eerste aflaten. In 1856 werd haar de titel van Anrtnbroe- deme verleend, te zamen met nieuwe talrijke aflaten. En op heden is zij geheel Bel gië door verspreid, duizenden en duizenden le den tellend ja, tot in Holland en Frankrijk vindt men de vereeniging der ieverige Xave- riaoen, waarvan de eerste plaats had in ee- nen helder van Brussel. Beste lezer, gij ziet het: Cod is wonder in zij ne werken en de nederigste zijn de geschikste werktuigen zijner Almacht, om groote dingen te verrichten. Onze lezers en lezeressen, hoe nederig zij mischien ook zijn, kunnen ook veel goed stichten met ons blad overal bij bloedverwanten bij vrienden en bij kennissen te verspreiden. Zulks schijnt eene kleine zaak te wezen, en nóchtans het is een verdienste lijk werk en alleraangenaamst aan God. ver geet den helder der Xaveriauen niet, en ge- Biet doorboorde nikkelsfnhkea. Er werd medegedeeld dat de uiet-doorboorde nikkel stukken van 20 cpntiemen, 10 cn'5 centiemen, van Za terdag 1 September geen wettigen gang meer hebben en dat ze tot 30 October nog enkel zouden worden ont vangen in de nationale bank. Dit is eene dwaling. De openbare kassen zullen de niet-doorboorde smukken blijven ontvangen, dus ook in de statiën en postburee- len. In de Nationale Bank blijft men voormelde stukken ontvangen niet tot 30 October, maar tot 30 November. Ern verjaardag In Zwitserland. Zon dag was het honderd jaren geleden dat bij de groote bergstorting, bij den Bossberg, vijf dorpen aan den Eigi bedolven werden en 457 menschen om het leven kwamen. Tot herinnering aan deze slachtoffers is Zon dag op de plaats van de verwoesting een indrukwek kende lijkdienst gehouden waaraan vele vreemdelingen deel namen. Bisschop Battaglia legde den eersten steen voor eene groote roomsche herinneringskerk. Grondwet it* China. De chineesche regee ring heeft een edikt uitgevaardigd, dat eene Grondwet belooft en eeu aantal bestuurlijke en rinancieele maat regels voorschrijft om er het volk op voor te bereiden. De Grondwet zal uitgevaardigd worden, wanneer het volk er zich waardig van getoond zal hebben !?l Gnfitalhatftr. De socialistische senator Picard klaagt er over, dat zoovele van zijne partijgenooten zich de onfaalbaarheid aanmatigen. De katholiekeu zegt hij kennen de onfaal baarheid enkel toe aan de Kerk en aan den Paus, en dat alleen in geloofszaken Voor het overige nemen zij aan dat eenieder mag denken, spreken en schrijven zooals hij het goedvindt. Bij de socialisten daarentegen, is men een ketter en verdient men uitgesloten te worden, zoodra men af wijkt van den stijven regel, getrokken door... ik weet nietwien want de leeraars zei ven zijn niet t' akkoord onder elkander. Goed gelapt, meester Picard I Wc kau&cr gcncacu. Volgens een telegram uit Keulen, heeft Dr Schmidt liet middel gevonden om het voortwoekeren van den kanker te beletten, of ten minste er de uitwerkselen van te verminderen. Kolen* eor«brci»S8t~ ^it het verslag van het bestuur der mijnen voor bef eerste halt jaar 1008 blijkt dat de provincie I-Ienegouw aan kolen heeft opge bracht in de mijnstreek van Bergen 2,475,754 ton in t Centrum 1,791,231 ton en in de mijnstreek van Char leroi 4 099,550 ton. Wat de geheele voortbrengst van het land betreft, deze bedroeg 11,870,94° ton, tegen 10,387,715 ton in het eerste halfjaar van 1905, dus eene vermeerdering van 83,225 ton. In 1905 bedroegen de stocks 510,078 ton. Thans be dragen zij slechts 362,323 ton. Inpalunltis. Niettegenstaande het woord vau Clémenceau, wordt in zekere kringen algelijk beweerd dat de fransche regeering middels beraamt om den 11 December beslag te leggen op do kerkgoederen'. OvcrslrwoiiBÏWicem Uit Lahore wordt ge meld dat te Behar groote overstroomingen plaatshad den. De indigo-oogst is geheel vernietigd. Heele dor pen zijn verdwenen. Tim een zlnnelooze. In het hospicie voor invalieden te Kalvaria, nabij Warschow, heeft een ouderliug, die zinneloos geworden was, zeven personen bij middel van hamerslagen gedood. Tnftscheu Turken en Balgaren. fe Rodowa hebben de Turkscbe troepen eene Bulgaarsche bende achteruit gedreven. Deze liet veel dooden en ge kwetsten op het slagveld achter. Gevaarlijke.proi'fsaeuilng. Bij deü meu" belhandelaar Wurmsteek komt een boer om stoelen te koof en. Een bijzonder stevig bewerkte soort bevalt hem hij pakt zulk een stoel en hem hoog opheffende, treedt hij daarmede dreigend op deu koopman toe. u Wat scheelt u Help 1 Wat overkomt u dere verdrukking is er te betreuren, dan die door eenige geuzenbesturen wordt gepleegd, en waartegen weeral ons katholiek gouvernement gedwongen was en nog is, maatregelen te ne men. Verder schamen zich die kwakzalvers niet meer alsof hunne kudde stekeblind of onnoozel ware, hetgeen ze in 't openbaar malkander durven verwijten om te bewereD, dat wij onder de zwaarste lasten gebukt gaan, terwijl het wederom de geuzenadministraties zijn, en zij alleen, die de zwaarste belastingen slaan en ze op de partijdieste wijze verkwisten. Voor hetgeen de landslasten aangaat, de laatste statistiek bewijst dat ieder Belg in 1884 de som van fr. 6,75 betaaldeen in 1904 slechts fr. 3,27 voor de openbare schulddus ■neer daw dc helft minder. Feiten zijn feiten, en wij dagen de behendigste goochelaars der roode en blauwe kennisbarakken uit, deze twee cijfers weg te moffelen Liegen, altijd liegen, dat is de leus onzer vijanden Hoe schromelijk, Loe laag En met zulken aanhang doet priester Daens ook meê Vouorisen 1 fr- den kleinen r<ffei. Aankondigingen tusschen dé nieüws- tiidirwn 20 een» tri-nen per regel. Aankondigingen op de 3e 1 Iz. 10 cen tiemen den regel.— Annoncen op de 4' bladz. worden here- sendvolgens plaats ruimte -- Vooralle .'.dvertentiën zich uitsluitend ie ven- ->r op ous BU REEL, Kerkstraat, 9. Aalst. De geabonneerde hebbe n 't recht een naai per jaar eene «nnouce van 5 regel ie plaatsen, die vier maal achtereenvol gens zal verschijnen Ruchtbaarm&king in te zenden voor Woensdag. Frankrijk 224 miljoen en B»lgië p p II miljard firr miljorn intro- nCVS °1 buizend frank per inwoner. Vivan ons dierbaar België Vivan ons katholiek Ministerie, waaraan bet Vaderland zulken schitterenden voo; uitgang te danken heeft gilt deze angstig. u Ik wil ze maar even probeereu antwoordde de boer ik heb deze stoelen namelijk voor mijn herberg genomen, en daar moeten ze tegen een vechtpartijtje bestand zijn. n v: Voltaire schreef aan ziju vriend Thirist, op 21 October '1736 Gij moet liegen ge lijk een duivel, niet vrees achtig en voor eenen tijd, maar stout-aan en voor .ltijd. t ÏTie fraaie levensregel wordt steeds geestdrif tig en puntig door onze antiklerikale Combis ten gevolgd Duizendmaal mag men de schro- melijkste verzinsels en geschiedvervalschiDgeu weerleggen, duizendmaal worden ze opnieuw voor het geuzeDpubliek als splinternieuwe we tenschappelijke ontdekking opgediend. Die volksbedriegers, zoc> gerust araol ze on dereen aan 't spottea en lachen waren met de grenzelooze bijgeloovigheid hunner dutsen van lezers, die vroolijke volksbedriegers zullen van kostelijke vogels en uitzuigers spreken, doelen de, op onze geestelijkheid die een kleine lijfrent geniet voor o'nMolen eif/endonttnen, em salaris, door Constitutie en wetten vast gesteld Zij zullen spieden van tegenstrijdigheid tus- schcu geloof en wetenschap. En de grootste genieën' aller tijden waren Christenen! En Men weet dat de processie van O. L. Vrouw J te Valencijn door den prefekt van het Noorder departement (Frankrijk) verboden was. Er was besloten, tengevolge van dit verbod, dat de ge loovigen in stoet den weg van de processie vol- geü zouden, doch zoüder het mirakuleus beeld Zondag rond 9 1/2 ure 's morgends was de omtrek der kerk opgekropt met volk. Na hoogmis ondanks het verbod der geestelijkheid haalden de katholieken het mirakuleus beeld uit de kerk; het werd, omringd door verscheide ne gemeenteraadsheeren en tweeduizend geloo- vigen rond de stad gedragen. Eenige minuten later kwam een groep soci alisten die de Internationale zongen, De katho lieken zongen godsdienstige liederen. Daar het getal socialistQn aangroeide, kwam de openba re macht tusschen. De gendarmerie poogde de processie tegen te houden doch werd achteruit gedreven. Eene woeling ontstond. De Z. E. H. Tellier de poncheville, zoon van een gewezen volksvertegenwoordiger werd door een stok met looden bol aan het hoofd gewond Verscheidene andere katholieken werden ge kwetst. De processie keerde eerst naar do kerk terug wanneer zij den gewoonen ommegang ge daan had. Te Somain hebben de vrijdenkers, met hunne vlag, zondag plaats genomen aan 'thoofd van een stoet door de katholieken ingericht. In de rue de Villers naderde eeu razende schui mer huilend en brieschend een eerbiodweerdige priester E. H. Bailleul, oud onderpastoor te So main en sloeg hem in 1t gelaat. De gewettigde gramschap van de katholiekea beschrijven is onmogelijk. Als een man vielen zij op de groep vrijdenkers. De vlag dezer laatsten werd afgenomen en in stukken gescheurd. De vaandrig on zijne mak kers moesten het hazenpad kiezen om aan eene welverdiende afranseling te ontsnappen. Eeüige dag-^n geleden stonden d 4 volgende mprkweerdige gebeurtenissen in het Fra- sch dagblad, La Croix. te lezen Daags na de kiezing. toen het bLOC langs alle kanten zijne overwinning vierde, werd te S. Dié een walgelijk schouwspel te zien gegeven. Enkele smoordronken kerels doorliepen de straten van genoemde plaats, en zongen de schandaligste liederen tegen den gebuisde kan didaat. Daarmede niet tevreden maakten zij eene pop uit een priestertoog, en hingen die over de ri vier de «Meurthe» Langs den eenen kant kwam het touw uit een venster langs den andere maakte men het vast aan den tak van eenen boom. Den Vrydag daarop viel de persoon die de koord aan den tak vastmaakte, van de brug over genoemde rivier en kwam aan den voet van den boom terecht. Voorbijgangers schoten toe, maar te laatZon der eenig zichtbaar letsel bekomen te hebben, was de man op de slag do od gebleven. Te T., dichtbij St Dié hadden Combes s' aan- klevers den katholieken kandidaat in beeltenis begraven. Daar het hun zoo nog niet plezierig genoeg scheen deden zij de 11. Mysteriën van den godsdienst na en bedreven allerlei heilig- schendende dwaasheden. Een dier rekels speelde den geestelijke bij de plechtigheiden. wierp met een kwispel vuilnis op het gewaand lijk. Een andere wierp de kist in den kuil en deed de gebeden der Kerk na. Acht dagen later viel de man, die het ge waand lijk met den kwispel gezegend had, van zijne kar en men raapte hem op met ver brijzeld kinnebakken. De tweede moest den- zelfden dag nogmaals achter eene kist stappen zij bevatte het lijk zijner dochter Te La B., eene gemeente uit het zeilde kan ton, sloeg een ellendeling de twee beenen van een kruisbeeld stuk. Eun ander zegde aan den pastoor vau het dorp Ik zal u den buik open rijten n Dezelfde week, bij het houtkappen, viel de eerste van eenen boom en werd met twee ge broken beenen naar huis gebracht. Den andere, die in 't woud latten splitste, werden door zijn uitschietend mes de darmen blootgelegd Ij Men spot niet straffeloos met God en zijne dienaars Zulke school, zulk kind. Zulk onderwijzer, zulk leer ling. Een ongodsdienstig onderwijzer vormt ongods dienstige leerlingen, en oncods tienstige zo^rs of doch ters worden DE NAGELS VAN DE DOODKIST hunner ouders... Wij blijven trouw aan onze reine zeden, Aan ons Geloof, aan onz' godsdienstigheid De christen Vlaam zal nooit met voeten treden Zijn ouden aard, die hem nog onderscheidt 1 Een ander volk mag rij die schuld bedrijven, Die 't schandmerk op het gloeiend voorhoofd brandt, Wij Vlamen, jv, wij willen Vlamen blijven, Getrouw aan God en 't duurbaar Vaderland. Welnu, wat is de school, 't zij lagere middelbare, hoogere Zij is de vorming van het kind, van den jongeling tot denkt wat de Brusselsche slotenmaker heeft oaze huidige Academiën, hoogescholen, ont- I tot stand gebracht, zonder fortuin maar metdekkingon, uitvin duigen verkonden voor elk j een hart dat God en den evennaasten beminde. rechtschapan man het innig verband tusschen Leest de VoOi/i.tein, verspreidt de Xolks- K rk en wetenschap I zooveel gij kunt, en gij zult een goed; Zij dupen gewagen van VEBDapaaHG door werk helpen stichten I ons katholiek bestuur uitgeoefend. En geen an- In het verslag over het dienstj aar 1905, door de Handelskamer van Antwerpen uitgegeven, wordt de volgende vergelijkiog gemaakt Groot Brittanie, met zijne 43 miljoen inwo ners, drijft eenen handel- die 22 miljards be draagt. Duitschland, met zijne 30 miljoen inwoners doet zaken voor 15 miljards. Frankrijk met zijne 30 miljoen inwoners heeft een zakencijfer van 8 3/4 miljards. En België, met eene bevolking van 7 miljoen inwoners, heeft een handelscijfer van 7 miljards. Bygcvolg, als men het handelsbedrag van die natiën berekent per miljoen inwoners, komt men tot dezen uitslag Engeland doet voor 542 miljoen zaken per miljoen inwoners Duitschland 250 miljoen Ytree dooden Maandag morgend, rond 4 ure, gebeurde er een vreeselijk ongeluk in de statie te Namen. Een koop- warentrein, Zondag nacht uit Ant werpen naar Arlon vertrokken, reed in de statie van Namen de seinen voorbij en botste op eenen koopwarentrein komende uit Onet. De schok was ver schrikkelijk deseinkabien n. 2 werd gedeeltelijk ver nield en twee werklieden de kabienwachter Pacquier en de stoker Bastin, werden op den slag gedood. De loko- motief van den trein uit Onet rnkte zich, met twee wasons, van het overige van den trein los en reed alleen in volle vasrt weg. De stoker en de machinist waren op de spoorbjn gesprongen. De lokomotief reed alzoo, ge lukkig zonder ongévallen te veroorzaken, tot Marche- les-Dames, waar zij van zelf bleef staan. In de statie van Namen heerschte eene ongehoorde verwarring. Al de lynen waren belemmerd en, ondanks de snelheid waarmede de ontruimingswerken uitge voerd werden, onderging de sneltrein Oostende-Bazel, die gewoonlijk ten 7 ure 14 de statie van Namen voorhij- rijdt, eene vertraging van anderhalf uur. 't Is juist aan het waterkasteel, aan den samenloop van de lijnen van Brussel en van Charleroi, dichtbij dc brug van Sainte-Croix, dat de botsing plaats had. Dë kabien n. 2, die gedeeltelijk den geweldigen schok kreeg, werd, zooals wij hooger zegden, gausch ver-, nield de puinen lagen over de lijnen en belemmerden het treinverkeer. Op het oogenblik der botsing deed een der slachtoffers, Paquier, juist de manoeuverhef- boomen werken de ongelukkige werd op zijnen post gedood. Het ander slachtofier, Hubert Bastin, behoorde als stoker tot het personeel van den trein van Antwer pen. Zijn werkmakker, de machinist Jules Dupuisj werd aan het hoofd gekwetst. ,0 i.l 2C 5,1 D,C LLC r»,C D.C U,C be 0, 0,< 5,1 b,< 3. 0,1 2, 0 DO, 42 6 d t i 1 et -r|

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1906 | | pagina 1