DE ZIJSPINSTER
VOLKSONTWIKKELING.
I
Yrceseiijkc onwfdcrs'p
Ecnc ontaarde moeder
Sp reuken.
Een mensch der Combisten.
!\ieuvverkerken7'\Hof/r fST'
Alkool is krachtig J 7raJc^001 is
Ercmbodegcni.^-c-J-^r
Geeraerdsbereen. pTda" avond
Dendermonde. t Het toijarigzum-
ZE WETEN ER AF!!
Om het getuigschrift by 't einde der zes klas
sen te krijgen zal de leerling moeten een
vlaamsch of engelsch of duitech opstel maken.
Met dat er zooveel zorg aan het Vlaamsch zal
gegeven geweest zijn, zullen de leerlingen voor
zeker het Vlaamsch opstel verkiezen.
Ook in de Waakche Colleges zal het Vlaamsch
verplichtend zijn.
Later wordt Bt ussel geregeld
Geen Vlaamsche Hoogeschool. Voorbeelden
worden gegeven van Denen en Hollanders, dat
ze ook eene wereldtaal verbiezen boven huone
eigene.
Goddank 1 het daghet in den Oosten voor on
ze dierbare Moedertaal. Met diepen eerbied
bieden wij aan hunne Hoogweerdighoden onze
Bisschoppen de rtebtzinnige en diepgevoelde
hulde onzer erkentenis en dankbaarheid over
den nooit volprezen heilzamen maatregel.
lie seltooldienuf/ hoiaia i J i
De liberale kopstukken zijn aan 't werk om voor
Zondag 11 November, twee dagen voor de her
open ing der Kamers, te Brussel eene monster-
betooging te houden ten voordecle van den
schooldwang. Zij zullen al de liberale vereeni-
gingen en groepen van geheel het land daarop
uitnoodigen en de petities, welke zij voor het
verplichtend onderwijs hebben doen onderteeke
non, men weet bij middel van welke listen en
trukken, Daar het stadhuis dragen, om ze door
de liberale volksvertegenwoordigers naar de Ka
mer te doen medenemen
De geuzengazetten vertellen met groot brslag
dat die petities met duizenden en duizend hand-
teekens oekleed zijn, en dat in zekere gemeen
ten al de inwoners boven do 18 j var oud, zo
onderteekend hebben. We weten tt ervan is.
Te Schaarbeek ouder ander zijn er bijöa zooveel
handteekens op gezet als de gemeente inwoners
telt, zoortat men er moet uit besluiten aat zelfs
pasgeboren kinderen ze mede onderteekend heb
ben lil
met zulke ZiCanS-peUties
de liberalen nu in de Kamer pry ken 11! Er zal
niet weinig mee gelachen worden.
Welaan Katholieke mannen, stopt de lil»' -
rale en socialistische VB'fijlflCitSVCE*-
BllWOi'tfïCrS den mond Doet het vrij en
vrank 1 Crij zijt zeker, volkomen zeker zoo te
beantwoorden aan 't verlangen van het over-
grootgedeelte der Belgische bevolking. Neen
noch op dtn buiteD, m ch in de stad, nievers is
het volk voor den schooldwang. Wie anders
spreekt, kent het gevoelen en den wit van ons
volk niet. Leve, leve do vrijheid Leve de vrij
heid van onderwijs 1
nedergestreken over de provincie Alicante, Gre
nade en Murcia. De streek is verwoest en liet
verkeer der spoorwegen is onderbroken. Do
oogst is vernield. Talrijke huizen zijn ingestort
en vele personen kwamen om. In de gemeente
Santo-Mera, zjjn 25 lijken herkend en in rle
kerk nedergeplaats Ach heere 1 wat is toch de
mensch tegenover de woede van wind. wateren
bliksem mis dal de almachtige
fiCClift WmOdS hen den lossen teugei geeft.
zette een onmerscheliikcn toer uit te Sint
Aniandabcrg; Zekere Charlotte De Waele, is
Maandag naar Frankrijk vertrokken, hare vijf
kleine kinderen achterlatende. Haar man is
over eenigen lijd gestorven in het hospitaal te
Lokeren.,. De goddeloozen mogen er van zeg
gen wat, Z'1 willen, maar 't is vast en zeker, dat
eene moeder, die haren CUtediismUS
geleerd geeft en er naar leeft, zulken moDSters-
toer Diet uitrichten zou.
ruige, gretoehte fra-
mussonslof/e kan niet verdragen dat
er in eene school van Frankrijk nog een enkel i
isruisheeld prijke. M. Paul Meunier, 1
volksvertegenwoordiger van het departement
Aube (frankrijk) heeft aan den minister van j
onderwijs, in frankrijk, eenen briefgeschreven, f
waarin bij vraagt alle godsdienstige zinnebeel j
den uit de scholen te doen verwijderen. Reeds
zijn verscheidene anti klerikale gemeenteraden
in Frankrijk vooruitgeloopen en hebben op
jf-. eigen hand het kruisbeeld uit de school wegge
nomen. Bovengenoemde blokman eischt
thans dat die maatregel algemeen gemaakt wor-
de. En dan Waar God verbannen wordt komt
de duivel in de plaats.... zoo is in de huisgezin
nen, zoo is't in de scholen, zoo is 't overal....
Een tsiufi lerend rer-
hrnnflEene dag blad verkoopster van
Thler hij-Luik had haar 9jarig dochtertje
WilheJmina alleen thuis gelaten. Het meisje is
tr dm! d do kachel gekomen, waardoor zijne
- n brand geschoten. Om hulp roepen-
d t kind de straat op. Het geleek aan
f e toorts. Toen men er in gelukte de
u n kleeren af te rukken, bleef het
1 -ch aan kleven. Het kind is in hopeloozen
- and naar bet Beiersch gasthuis gebracht...
Moeders, moeders I past toch op uwe kinde-
ren...
tie melnnlseiiheid die wreede
ziekte is in Zwitserland uitgebroken, Eene
deptche uit Sion bevestigt de ontdekking vat.
talrijke gevallen van meJaatscbheid in Zwitser
land. Er is besloten geworden gebouwen te
vervaardigen voor het verplegen der melaat-
schen... Tijdens de middeleeuwen hrerschtedio
ziekte ook in onze streken...
He herkeloozr soort. Jit
noch van God noch van zijn gebod hooren wil,
en maar bast en bijt naar al wat deugdzaam en
trrfh lijk wij wezen, heeft.te IVoirehaln weeral
van zich doen spreken. De mijnwerker Frans
Catherine, is Donderdag morgend, rond 2 ure,
aangerand door twee kerels, die hem uitplun
derden en vreeselijk mishandelden. De ongeluk-
kiste is voor dood achtergelate n. Zijn toestand
is erg.... Ach hoe is toch mogelijk, dat er
ouders gevonden worden, die hunne kinders
laten oi v cd n buiteu de vreeze bols!... 't Is
zulk schel ine ras. dat er uit dio kin
ders dan groeien moet 1 't kan niet anders
De mensch, die God niet vreest,
Wordt wreeder dan een wilde beest...
Vieee trifle keren zijn zoudag
in den dierentuin te Londen uit hunne kooien
ontsnapt. De eene was spoedig gevangen, maar
de andere wierp zijne bewakers omver en men
moest hem niet lekkernijen weer naar bino-u
lokkeö. De beren hadden het slot hunner kooi
verbrijzeld.
Een getreldig tempeest
heeft in de Zwarte Zei? gewoed. Talrijke ser
pen zijn vergaan, onder andere ceu schip, oi
welks boord zich 9 personen bevonden... Is
betzelfde ijselijk spet geweest in Spanje en
Amerika overal schrikkelijk veel schade
en wr'-edeo» gelukken.
Ml on se ig n e n Ea kriels
geboortig van Muukzwalm bisschop vau Ogdeu-
burg, Vereenigde Staten, die in verlof naar
Europa gekomen was, scheept weer in naar
Amerika,
iioor den storm zijn te Persa-
colt (Florida) meer dan 2000 personen zonder
dak.
I n de cemrereldli/hle
hospitalen vao Frankrijk gaat het cr
schrikkelijk tegenwoordig. In'l'Eclaie komt
een artikel van André Ibels voor nopens de
armen ir» de verwereldlykte gasthuizen behan
deld werden.
Indien gij arm zijt, moogt gij op geeneti
pri ster meer rekenen. Het feit is viermaal in
't Nockersgasthuis gebeurd eu vooral op het
laatste voorval, roep ik de aandacht der open
bare meening
Eon arme stumperd werd onder een rijtuig
vermorzeld en naar bet hospitaal gebracht.
Zijne vrouw komt hem vervoegen en vraagt
dat de priester bijgeroepen worde.
Uwe man deed persoonlijk geene vraag
wordt haar geantwoord.
Hoe kan hij, hij ligt tc zieltogen
De vrouw, eene goede christene loopt zelf om
den pastoor die met groote moeite bij d' n on
gelukkige toegelaten wordt. Als hef. or op aan
komt hem de H. Olie toe dienen, weigerde men
hem de noodige watte, om den zieltogende te
zalven.
Overtijd spraken wij met eenen dokter van
van 't zelfde gasthuis die ons vrank verklaarde:
Zoolang ik nog eenen cent op zak heb zou
men mij in 't gasthuis niet krijgen,
Ha dierbare Vrienden Lezers 't is schoon,
hertroerend schoon om zien hoe eensgezind
met den H. Stoel do FraDsche bisschoppen zijn.
Die verblijdende toestand maakt de woede uit
der f ranscho kerkvervolgers. De vuige framas-
sonsloge knarsetandt van spijt en razernij, zij
voelt dat zij stuit op een onverhreekbaren
muur. Die eensgezindheid met den tMluulS
re rrn Hf/er run Se zus-
Eforistus °P aarde zal do redding van
Fran!ruk h vorken. Vergeten wij niet, Dierba
re Vrienden, Zondag toekomende Onze Lieve
Vrouw yan den H. Rozenkrans te bidden, ja <'u-
rig te bidden, opdat zij voor onze Fransche Ka
tholieke broeders eenjtijdstip van vrele en rust
bekome. Vernieuwen wij dat heilzaam gebed
nog menigmaal gedurende de schoone Rozen-
kransmaand, die lieve maand van rijken hemel-
schcn zegen en overvloedige gunsten.
De eeuwige zaligheid wordt voorgehouden aan het
geloof; zij wordt bereid aan de hoop, zij wordt slechts
gegeven aan de liefde.
Zij die zoo schoon over de deugd van zachtmoedig
heid spreken, maar bij hot, minste beleedigend woord
opsprintren tot aan de wolken, toonen wel dat zij die
deugd slechts op de tong hebben, en dat de wortel er
van niet in hun hart is.
't Is al van volksrecht van volkswetten en
werken dat de klokke slaat. Men hoort straks
geen ander deuntje. Dit valt niet af te keureD,
integendeel, iedereen mag zijne rechten doen
gelden en zijnen toestand verbeteren.
Maar hoe zal men een gebouw oprechten, al
ware bet nog zoo kunstig en zoo schoone, als 't
niet op vaste grondvesten wordt gesteund Wel
nu de grondvesten van alle volksverbetering,
dit is de volksontwikkeling.
Hoe langer, hoe ernstiger men het maat
schappelijk vraagstuk bestudeerd, schreef on
langs De Gids n hoe sterker ook de overtuiging
zich vastzet, dat alleen dan de werkende klas,
onder stoff lijk, zedelijk en godsdienstig oog
punt, zal stijgen, wanneer zij door het bestu-
deeren harrr maatschappelijke belangen en toe
standen zich tot eene gezonde, verstandige en
ontwikkelde klas zal gevormd hebben.
Volksontwikkeling, daarhenen bij zonder, moet
00zo sccialc werking streven.
Maar wat verstaat men door volksontwikke
ling
Wil dit enkel zeggen'dat al de kinders hun
nen a. b. c. moeten kennen, dat de militairen
moeten kunnen lezen eD schrijven, dat het volk
in hoogdravende frases zijne driemaal heilige
rechten moet kunnen verdedigen, en wijsgeerige
stelsels voordragen over den toekomstigen sa
menleving ofte sociëteit Wel neen 1 dat is al
bombast, vernis, 't welke eene oppervlakkige
glans kan leenen aan iets dat reeds vermolmd
en verrot is.
De volksontwikkeling dat is naar Dr Hitze
het gezamentlijk ontplooien der geestelijke ver
mogens van ons volk. Dit wil zeggen het
eendrachtig ontwekken en ontwikkelen van al
de hoedanigheden zijner ziele, om het vormen
tot mannen en tot kristenen gelijk het lief
roosbotje dat bladje voor bladje door Godes
hand, wordt losgemaakt en geplooid, tot eene
schoone welriekende rooze.
Dit. ontplooien moet te gelijkertijd geschieden
voor zijn verstand, gevoel en wil.
Ten eersten voor zijn verstand. Wij moeten
h' t volk Leren peiazen dit gezond verstand,
het kenteeken onzer vlaamsche vaderen, in hem
deen herworden eu vruchten voortbrengen. Ho-
miuesspx pordunt quia non cogitant de men-
schen gaan verloren omdat ze niet nadenken en
ons volk zinkt ten gronde omdat het onbewust
is van zijne eigen waarde van zijnen toestand
en ernstige lotsverbetering. Wij moeten het dus
bezielen nietbreodero gedachten, gezonder oor
deel, cn bepaalde inzichten in een woord in
hem een heilige geestdrift ontsteken tot de
waarheid.
Dan, eu daa alleen zal ons volk verstand heb
ben van he* leven om te leyen gelijk het behoort
en gelukkig te rijn hierop aarde en later.
Ten tweede, de ontwikkeling van het gevoel.
Het volk zijne aandacht en genegenheid op
wekken tot het deftige, het eerlijke en het
schoone weerdig, van den mensch en
afkeerig maken van het platte, het gemeene en
het vuile weerdig van het dier.
Het leeren schatten wat te schatten valt
niet, alleen het plezier en bft geld, maar het
verstand, de deugd, de edelheid van het. berte.
Wij moeten ons den toegang tot zijn harte
banen, met het volk te spreken vooreerst van
den godsdienst, welke voorzeker het begin en
het einde is van volle ontwikkeling en bescha
ving, ten tweede van de dagelijkscho dingen
van bun vak, waarmeê zij hun brood moeten
verdienen, en dan ook van de zaken die rondom
hem gebeuren in staat, gemeente en buisgezin,
maar niet vergeten de wonderen van Gods eer
lijke en schoone natuur.
Hem dit alles leeren zien, laten zien en sma
ken. Nam ignoti nullo cipido wij smaken
maar 't gene wij zien, zegt het spreekwoord, pu
de zoete vlaamsche schrijver en redenaar Hugo
Verrierst zegt
Leert uw eigen kennen, genieten en smaken
Smaken
In smaak en Vlaanderen herleeft I
Ten derde, de ontwikkeling van den wil. Wat
wij op onze dagen meer dan ooit van noode heb-
j ben, dat zijn mannen met karakter, dio weten
wat zij willen, en doen wat zij willen.
Dit karakter moeten wij vormen stalen sta-
I len 't is te zeggen zoo vast en onwrikbaar ma-
I ken als staal. Dat men voor niets of voor nie-
mand achter uil: ga als het er op aankomt de
I waarheid eu het recht, de onschuld en de zwak
te te doen gelden of te verdedigen.
Daarom, zegt de Albersee, moet met het
volk bewust maken van zijne edelheid en eigen
waarde. Adel en eer, zegt hij, is niet enkel het
deel der rijke». Het eerbaar handwerk en han
del, dienen in core hersteld te worden, even als
dezen welke daarmee hun brood verdienen.
Geen hoogmacd maar zelf gevoel, geene trotsch-
heid maar overtuiging van eigen waarde, daar
door moeten wij zijn karakter stalen. Oh zei
Karei de Stoute, gij mannen van Vlaanderen,
gij bobt harde koppen cn fiere taaie, dat zal ik
u wel afdoen.... Maar ge moest het laten steken,
hij botste tegen de rondborstigheid, de treffe-
lijkheid en mannemoed onzer voorvaderen.
Helaas waar is die fiere houding van voorheen,
waar is ons eigenaardig vlaamsch karakter ge
varen
Ziedaar wat wij verstaan door volksontwik
keling 't Is het verstand van ons volk ver
lichten, zijn hart verwarmen, zijnen wil stalen.
Eenieder moet daartoe het zijne bijbrengen,
want daaraan meêhelpen is een edel, 'verheven
en heilig werk.
De mensch is immers een redelijk schepsel
Gods, het evenbeeld van God zelf. Hem meer
gelijk maken aan dit goddelijk oorbeeld dit
moet het doelwit van geheel ons leven en stre
ven zijn.
Phidias stond voor den marmeren blok, en
liet beeld dat hij met liefde in hert en geest en
inbeelding had gedragen, wilde hij doen worden.
En bij kapte vol moed, onder de klare zon en
als bet levende stond voor hem en hij
het bewonderend aanzag, kapte rr-en den bijtel
op het beeld en riep vol geestdrift uitbeweeg
u en ga f
Dat ons volk onder onze werking zich ook
bewege tot het ware, het schoone'en het goede
en ga tot zijn welvaart en geluk hier op aarde
als in den Hemel
doop Ccn.arc Cautu.
3° vervolg.
De goede vrouw zette zich aan zijne zijde en
beproefde met alle vriendelijkheid hem te be
daren en mee te troonen. De aanwezigen keken
met gespannen afwachting toe. Tito liet haar
een oogenblik begaan, dan eensklaps trilde het
hem in de handen, hij sprong op, en rood als
een kalkoensche haan, overlaadde haar met
schimpwoorden, pakte haar bij de haren en be
gon haar woedend te slaan.
Zij p v "uw slaan en in zulk eeu toestand
Tot zulke wandaden voert de dronkenschap. Do
gaston en ln waard bevrijden haar uit zijne han
den; terneergeslag a en onwel ging zij heen. Hij
raasde nog een poosje als een waanzinnige; daD,
gelijk het meer gebeurt, volgde na deze razernij
de ontnuchtering. Hij verliet de herberg en
dacht na over de gevolgen Ik wil haar om
vergiff nis vragen, zeide hij bij zich zelf. Zij
is een goed schaap. Vandaag heb ik het ook wat
tc erg gemaakt. Ik kom hier zeker niet meer
terug, n
Maar gelijk op zee na den storm, als de wii d
zich r: eds gelegd heeft en do golven bedaard
ziju, toch van tijd tot tijd een windvlaag ze op-
iteuw doet rijzen, zoo ging bet ook hem. Na
leze goede voornemens bgon hij weder:
Waarom moet zij ook steeds telgen? Waar
in mij altijd naloopen Wie zoekt die vindt.
Ik wil niet onder de pantoffels staat. Ik heb
haar een middel toegediend, dat voor eenigen
tijd helpen zal... Ja, ik zal mij beteren. Tegen
Pascben wil ik ernstige schoonmaak houden,
en een ander mensch worden. Neen, Tito zal
niet meer Tito zijn, zooals het geschreven staat
in het voorbeeld uit den katechismus, dat
Laurina mij heeft voorgelezen... Maar tot dan
moet zij mij met rust laten. Rust wil ik hebben
zoo niet, dan maak ik het haar nog lastiger, en
als h-1 nu geregend heeft, dan zal het hagelen.
Zoo kreeg nu eens verstandig nadenken dan
weder de dronken schap de bovenhand, nu eens
zijn goede engel dan weder zijne slechte ge
woonte, en zoo wankelde hij met onzekeren tred
op zijn" woning toe. Hij ziet, hoe Laurina juist
I geheel ter neer geslagen naar binnen gaat.
1 «Daar treedt zij binnen, de arme,« denkt hij,
I zij zal wel weenen... en ik ben daaraan schuld.
Spoedig echter zag hij haar weder naar buiten
komen; zij heeft haar omslagdoek over den arm,
maakt de deur toe en verwij.lert zich.
Ha, die valsche slang, zeide hij opvliegend.
Ik weet het wel: zij gaat nu naar hare ouders
om te klagen en hun waarheid en leugen te ver
tellen, of naar den pastoor opdat hy mij laat
halen... Maar wacht; als zij dat durft doen sla
ik haar' half dood,»
Met moeite volgt hij haar van verre. Hij ziet,
boe zij het ouderlijk huis en de pastorie voor
bijgaat, zonder zelf eene beweging te maken om
binnen te treden.
»Waar, voor d gaat zy heen
Eenige passen buiten het dorp bevindt zich
eene kapel der Moeder van Smarten, tot welke
de inwoners groot vertrouwen hebben, en van
die degenen die met vast vertrouwen tot haar
bidden, vele genaden verkrijgen.
Derwaarts richtte Laurina hare schreden;
daar bedekt zij het hoofd met den doek, treedt
binnen, gaat tot aau het hekwerk, en begint te
bidden.
Tito was haar op den voet gevolgd. Toen hij
zag waarheen zij ging, fluisterde zijne booze
geest hem in: »Keer terug naar de herberg,waar
men u verwacht, om het spel te eindigen, zijn
goede engel echter zeide hem Ga ook binnen
in de kapel kijk wat zij doet, en bid ook.
Hij gehoorzaamde en trad binnen niemand
was er het was avond en begon reeds donker
te worden. Hij zag, hoe dc arme vrouw haar ge
zicht in de handen verborg. Een herhaald snik
ken verried, dat zij weende ook enkele woor
den, die zij luider sprak, in de meening, alleen
te zijn, waren verneembaar Ach lieve Moe
der van Smarten 1 Geef mij geduld I Straf hem
niet, hij weet niet, wat hij doet. Vergeef
hem, gelykik hem vergeef. Verteeder zijn
hart I O lieve Moeder van den goeden Raad
Maak, dat hij een goed en ijverig Christen
wordt 1
Als Tito deze geschiedenis vertelt, zegt hij,
dat deze woorden fijner vrouw hem meer heb-
beD getroffen, dan ooit eene spreek van den
pastoor. Zulks moet ook waar zijn want zwij
gend en verteederd nadert hy haar, by na vree- j
üegoddelooze schrijver Jean de Bonnefon
eischt dat de Fransche Regeering het heiligdom
van LourJes sluite en de bedevaarten er naar
verbied», onder voorwendsel, dat «de bijval der
Grot in dio plooi van 't zware gebergte eene
smetziekte verspreid heeft van luiaardij, leugon"
taal, bedelarij eD aftruggelarij
't Zal niemand verwonderen, dat de Belgische
geuzenpers op het uitbraakscl van Jean de Bon
nefon gestort is als raven op hunne prooi. En
onder die raven krast de CHRONiquE het gewel
digst.
In alle geval, zoo stond er onlangs in dat
blad te lezen, Lourdes zal niet lang meer be
staan. 't Is onwaarschijnlijk dat de Fransche re
geering het uitmuntend werk, dat zij reeds vol
bracht, niet voortzette met dit ongezond nest uit
te roeion.
c Eeüs de echte Grot van Lourdes afgeschaft
met al het tuig, dat de dweepzuchtige afgoderij
er aan toogevoegde. zullen al de namaaksels,
zoo talrijk in België, een erbarmlijk figuur ma
ken.»
De CntRONique noemt dus het uitdrijven en
verbannen der kloosterlingen het stelen van de
huizen en berken der geestelijke gemeenten het
ontheiligen en inpalmen der parochiekerken een
uitmuntend werk
Wel bedankt, madame Chronfque en com
pagnie uwe bekentenis zal de katholieke ^al-
steüaars ter gepaster ure van groot nut zijn.
Zoo ook is het volle gedacht van ,t Vullbllk
van 't Aalstersch liberalism.
nen,verleden Zondag
in de gemeente Nieuwerkerken. En geen wonder I De
katholieke Muziekmaaischappij Kunst en Vreugd in
Deugdhad immers voor dien dag een luisterrijk
avondfeest aangekondigd, en daar eenige tooneellief-
hebbers van Aalst hunne kostelooze medehulp tot dit
feest hadden toegezegd, mocht men zich aan iets puiks
verwachten. Ook was gansch de bevolking der gemeen
te te been groot en klein, jong en oud, iedereen was
nieuwsgierig om het beloofde feest bij te wonen, wij
van onzen kant riskeerden ons ook eene kaart, en
waarlijk, wij beklagen het ons niet
Na veel duwen en wringen gelukten wij er in een
klein plaatsken te veroveren in dé opgestampte zaal,
en daar, wij mogen het gerust zeggen, hebben wij
eenen genoeglijken avond doorgebracht. Het zou ons
te veï brengen moesten wij eene volledige beschrijving
geven zeggen wij enkel dat elk nummer van het pro
gramma op onberispelijke wijze werd afgespeeld. De
tooneelkring Kunst veredeltvau Aalst, heeft waar-
jij k bewijzen gegeven van ervarenheid in de tooneel-
kunst; daar was niets gezocht bij, stem en gebaren,
alles was eenvoudig en natuurlijk.
Wij willen hier geene namen opnoemen al d« spe
lers, geen enkele üitgezonderd, hebben zich alleibest
van hunne taak gekweten. Ten andere, en dit mogen
wij niet vergeten, de leden van Kunst veredelt stre
ven er niet naar om meesterstukken op te voeren, zij
zijn naar Nieuwerkerken gekomen enkel en alleen om
dat zij wisten dat daar goed te verrichten was, aange
zien de opbrengst van het feest bestemd was voor de
sociale werken der parochie, en zulks strekt hun tot
eer.
Doch ook de fanfaar Kunst en Vreugd in Deugd,
verdient hier vermeld te worden. Die moedige mannen
hebben ons bewezen dat zij voor geen enkel muziek
hoeven achteruit te gaan verscheidene stukken van
hun rijk repertorium kregen wij ten gehoore, stukken
welke op kunstvolle wijze werden uitgevoerd. Dit zal
niemand verwonderen wanneer wij er bijvoegen dat
zij onder de leiding stonden van onzen talcmtvollen
stadsgenoot de heer Bichard D'haens, die reeds meer
dan eens proeven van bekwaamheid in do muziek heeft
gegeven.
Wij mogen dit kort verslag niet sluiten zonder in
naam der inwoners van Nieuwerkerken, den vurigsten
dank toe te sturen aan den achtbaren heer Louis Calle-
baut. 't ls hij toch die de inrichter en de ziel was van
dit gezellig avondfeest't Is hij die ten allen tijde en
in alle omstandigheden de eerste is om de belangen
zijner dorpsgenooten te behartigen en te verdedigen
't ls hij die de steunpilaar is van alle goede werken, do
vurige kamper voor het behoud van ons katholiek
geloof 1 Wij wenschon hem veel heil in zijne edelmoe
dige werking, en wij hopen met gansch de bevolking
van Nieuwerkerken dat hij ons nog meer dan eeDs de
gelegenheid zal geven tot het bijwonen van een feest
gelijk dat van verleden Zondag. X.
Wie 't niet geloofL hoeft maar den dronkaard te aan
zien, die waggelend het drankhuis verlaat. Elk oogen
blik struikelt hij, herhaaldelijk tuimelt hij in het slijk
en dan heeft hij al de moeite der wereld om zich weer
recht te scharrelen.
Er moet toch wel iets krachtigs io alcool zijn, dat hij
zoo gemakkelijk den sterken kerel doet wankelen en
vallen 1
Zie den dronkaard aan het genevertafeltje Hoor
hem bezig 1
Hij is de sterkste van heel de gebuurte! de rijkste
van het dorp Niemand heeft Aem iets te vragen hij
vreest niemand eo heeft ook niemand noodig hij slaat
met de vuist op tafel dat de glazen rinkelend opsprin
gen hij braakt de afschuwelijkste vloeken uit
Wie heeft hem tot een held gemaakt
De jenever heeft dat gedaan
Wie zal dan nog durven beweren dat jenever geen
krachtgevende wonderdrank is
dene messteken in het hoofd bekomen; zijn toe
stand is erg.
Sedert eenige dagen bestond er een geschil
tusschen twee ploegen steenbakkers der ge
meente vrijdag heel den d2g wachten de eenen
de anderen af aan de statie, tegen den avond
had er eene verwoede vechtpartij plaats, 't Is
dank aan de gendarmen en champetters dat er
geene ongelukken te betreuren zijn. Proces
verbaal is tegen allen opgemaakt.
Wanzpltt 8®naan>de Henri Bau-
wens, kleermaker te Wanzele,
had Woensdag namiddag, in eone herberg in de
Brabandstraat, te St-Joost-ten-Nondo, een pak
laten liggen, bevattende stof voor twaalf onder
vesten. Toen Bauwens, na het verrichten van
eenige boodschappen, terug ging om het pak te
halen, was het verdwenen.
had een groot
ongeluk alhier plaats. Zekere M, Van de Velde
kwam aan den ijzeren weg van Nederboelare
gereden. De barreel openstaande reed hij door,
doch werd gevat door eenen trein die naar Gent
reed. Gansch zijn gerij is in stukkeu en hij be
kwam slechts eenige wonden aan de handen.
Eene werkstaking is uitgebroken in het si
garenfabriek van M. Engelen, voor looöaftrok.
Ninove. ^oens^a8 was er brand ont
staan aan de houtmijten van M.
Droesbeke. De hitte was zoo hevig, dat huizen
op 20 meters vandaar in brand geraakten. Do
schade aan kwaadwilligheid toegeschreven be
loopt 2000 fr.
cje van Jan Beeck-
man is op de Mechelschestraat door eenen brou
werswagen omgeredenDoktoor Scholier ver
zorgde het.
Iwee vrouwen werden maandag morgend
doof zakkenrollers van hunnen geldbeugel ont
last de eene hield 52 fr. in en de andere 32.
zend hare droevige aandacht te storen, knielt
aan hare zijde en bidt. Toen zij hem bemerkte,
zag zij nem met gelukkige kalme verwondering
aan en sprak Tito, gij ook
Ja antwoordde hij vergeef mij Laurina;
bid God, dat hij my vergeve, want ik geloof u,
mij te beteren.
Zij baden te zamen den rozenkrans, dan be
gaven zij zich stil en vreedzaam naar huis.
Voornemens van eeu dronkaard 1 zult gij
zeggen, die bijna altijd zonder gevolg zijn
Rekent gij echter de genade Gods voor niets?
Voor niets het geloof en hetvertrouwen, waar
mede Laurina bad
Het is mij een waar genoegen u te kunnen
verzekeren, dat Tito, zooals hij beloofde, niet
meer Tito is gebleven. Hij begreep, welke een
schat zij na goede vrouw was hij zag in welk
een afschuwelijke gewoonte het herbergleven
is, dat niet alleen de ziel in het verderf gestort,
schurken en drir-ikers tot kameraden maakt, en
den mensch verleidt, degenen te mishandelen,
die het meest aanspraak hebben op zijne liefde
en achting dat oorzaak is van eenen verzwak
ten geest, een gebrekkelijk lichaam en een vroe
gen en verachten ouderdom, en onder schimp
en schande het leven vroeg doet eindigen, wan
neer men ton minste dit smadelijke wegkwijnen,
even kan noemen.
Het is wel waar, dat beroepsdrinkers zich
slechts zelden bekeeren hier had echter eene 1
uitzondering plaats. Tito werd oen fatsoenlijk
man, die.gaarne te buis bleef. O, het tehuis
Wie dat 't Putteken en onze Tist do Schreeuwer.
De eerste za) uien te Esseheno aan do deur walzen
de tweede zal men op een ander gaan laten bleeten, zoo
danig dat do inwoners van Ternath ziju geschreeuw
niet meer zullen hooren. Dat zijn twee mannen van de
zelfde soort, met 't zelfde zop overgoten, en....
Jan. Maar Koben toch, waarom zijt gij zoo kwaad
op die twee maneeren, wat hebben die u misdaan?
Koben. Persoonlijk hebben ze mij niets misdaan,
maar hunne publieke handelwijze keur ik af.
Jan. I'D: waarom dat
Koben. 't Zijn mannon die in d'eene hand vuur
dragen en in d'andere hand water. Te Brussel en mot
de groot ki zing zij ze liberalen, dan hangen ze aan de
slippen van dikzak Lepage en van de l'ramassons vau
Brnssel... eu hier op den buiten... en met de buitenkie-
zingen, dat is met gemeentekiezingon, dan hangen ze
de katholiek uit... dan durven ze u vlak in °t gezicht
zeggen dat zo tegen den godsdienst niet zijn 1 In
Brussel zoo geus mogelijk... op den buiten nen heime-
lijken kalholiek.... Hewel, Jan, zoo men uit zijn vel
niet springen als men die handelwijze van 't Putteken
en Tiste de Schreeuwer ziet
Jan. Hewel, Koben, ik moet het bekennen, daar
is toch iets van maar waarom doen ze dat alzoo
Koben. Jan jonge, ziet ge niet klaar in hun spel
moesten zij, met de gemeentekiezing, zich openlijk
liberaal verklaren, lijk zij het inderdaad zijn, ze zouden
Je steun m< er van onze keatholieke boerkens niet lieb-
I ben;., en bijgevolg Diet gekozen zijn.
Jan. Ik heb het beet, Kobe, zoover had ik nog niet
gedacht, maar ze zullen mij niet meer vast nemen, en
ik zal zorgen dat mijne vrieden en kennissen ook klaar
zien in dat liberaal spel. Ja Kobe, g'hebt gelijk, 't Put
teken te Esschene en Tist de Schreeuwer, te Ternath.
ze moeten er af.
Een boerkon van Ternath.
AsSChe **rave Menschen van Assche en
omstreken, milt ge groot nieuws weten
Te Sruwsrl is een cantonai.k liberale kiezers-
bond van 't Canton Assche opgericht. Alle woensdagen
komen eenige liberale haantjes-vooruit, uir al de ge
meenten van 't Canton Assche, tè Brussel bij een, om
middelen te beramen uw catholiek canton te iibei*»-
Itoccrcu ofte verbeesten. Gedurende den kiesstrijd,
hebben wij meermalen gezegd, dat de liberalen slechts
de SLIPDRAGERS zijn der Framassons. Hier hebben
wij weeral het bewijs... Wie staat er aan het hoofd van
die cantonale LIBERALE kiozersbond van Assche
Een felle Brusselsche gekende framasson die het niet
STOPT framasson te zijn en het zelf publiek bekent.
We zouden hem kunnen noemen, met i.aam en toe
naam en zoo noodig u zelfs zijn adresse kannen geven.
t Gaat daar al op zijn Iransch... en op zijn framas
sons... Hun eerste week is geweest... te moucharderen
Volgens het schijnt heeft daar eiken pastoor van 't can
ton reeds zijne... Fiche. Eerweerde Heeren Geestelij
kenvan 't Canton Assche. De Volksstem, wenscht u
daarover hertelijk geluk. Dat bewijst dat ge uwe kud
den goed bewaakt on behoudt tegen de Wolven en dus
ware herders uwer parochie zijt. Dat bewijst ook, dat
er in al de gemeentens liberale spioenen ofte Vadecnrds
zijn, die u bespieden. —Houdt een oog ic 't zeil.
De Volksstem van Aalst.
heeft zulk eone aantrekkingskracht, dat, wie
eenmaal zijn invloed recht genooten heeft, zich
nooit meer ervan verwijdert. Met liefde nam hy
zijn handwerk weder op, hij werd spaarzaam,
bedaard, matig en verstandig, en deelde met
zijne vrouw vreugde eu leed vreugde, die zoo
verhoogd, en leed, dat zoo verzacht wordt, wan
neer het door iemand gedeeld wordt die ons lief
heeft. Hij zelf verklaart, dat, als menigmaaL
(om zijne eigen woorden te gebruiken) de duivel
hem bekoort, om naar zijne vrienden terug to
keeren, hij geen beter tegenmiddel weet, dan
de gedachte aan de slagen die hij eens zijne
vrouw gegeven heeft.
Laurina voelt zich onuitsprekelijk gelukkig
en kan de Moeder Gods niet genoeg danken.
Bij het begin der volgende spinnerij verscheen
zij iu de werkplaats met een kind op deu arm,
vroolijk en levendig, zooals voor haar huwelijk,
spraakzaam en zingend.
Wanneer gij ooit de kleine plaats bezocht...
zal links aan de helling, waar men vaa do
hoofdstraat op de velden uitkomt, u eene kLine
werkplaats in het oog vallen, waar eene vrouw
zijde haspelt, terwijl een klein kind op den
grond met de lapjes speelt, die van de kleer-
maakerstafel vallen, waarop een man ijverig
zit te worken en tegelijkertijd het vroolijk ge
zang der spinster met zijne basstem begeleidt.
DatisLourina met baar man en haar kind,
eene hel in een paradijs herschapen, door de
liefde en Let geduld eener deugdzame vrouw-
EINDE
an^oi
7 va