DE ZIJSPINSTER VOLKSONTWIKKELING. I Yrceseiijkc onwfdcrs'p Ecnc ontaarde moeder Sp reuken. Een mensch der Combisten. !\ieuvverkerken7'\Hof/r fST' Alkool is krachtig J 7raJc^001 is Ercmbodegcni.^-c-J-^r Geeraerdsbereen. pTda" avond Dendermonde. t Het toijarigzum- ZE WETEN ER AF!! Om het getuigschrift by 't einde der zes klas sen te krijgen zal de leerling moeten een vlaamsch of engelsch of duitech opstel maken. Met dat er zooveel zorg aan het Vlaamsch zal gegeven geweest zijn, zullen de leerlingen voor zeker het Vlaamsch opstel verkiezen. Ook in de Waakche Colleges zal het Vlaamsch verplichtend zijn. Later wordt Bt ussel geregeld Geen Vlaamsche Hoogeschool. Voorbeelden worden gegeven van Denen en Hollanders, dat ze ook eene wereldtaal verbiezen boven huone eigene. Goddank 1 het daghet in den Oosten voor on ze dierbare Moedertaal. Met diepen eerbied bieden wij aan hunne Hoogweerdighoden onze Bisschoppen de rtebtzinnige en diepgevoelde hulde onzer erkentenis en dankbaarheid over den nooit volprezen heilzamen maatregel. lie seltooldienuf/ hoiaia i J i De liberale kopstukken zijn aan 't werk om voor Zondag 11 November, twee dagen voor de her open ing der Kamers, te Brussel eene monster- betooging te houden ten voordecle van den schooldwang. Zij zullen al de liberale vereeni- gingen en groepen van geheel het land daarop uitnoodigen en de petities, welke zij voor het verplichtend onderwijs hebben doen onderteeke non, men weet bij middel van welke listen en trukken, Daar het stadhuis dragen, om ze door de liberale volksvertegenwoordigers naar de Ka mer te doen medenemen De geuzengazetten vertellen met groot brslag dat die petities met duizenden en duizend hand- teekens oekleed zijn, en dat in zekere gemeen ten al de inwoners boven do 18 j var oud, zo onderteekend hebben. We weten tt ervan is. Te Schaarbeek ouder ander zijn er bijöa zooveel handteekens op gezet als de gemeente inwoners telt, zoortat men er moet uit besluiten aat zelfs pasgeboren kinderen ze mede onderteekend heb ben lil met zulke ZiCanS-peUties de liberalen nu in de Kamer pry ken 11! Er zal niet weinig mee gelachen worden. Welaan Katholieke mannen, stopt de lil»' - rale en socialistische VB'fijlflCitSVCE*- BllWOi'tfïCrS den mond Doet het vrij en vrank 1 Crij zijt zeker, volkomen zeker zoo te beantwoorden aan 't verlangen van het over- grootgedeelte der Belgische bevolking. Neen noch op dtn buiteD, m ch in de stad, nievers is het volk voor den schooldwang. Wie anders spreekt, kent het gevoelen en den wit van ons volk niet. Leve, leve do vrijheid Leve de vrij heid van onderwijs 1 nedergestreken over de provincie Alicante, Gre nade en Murcia. De streek is verwoest en liet verkeer der spoorwegen is onderbroken. Do oogst is vernield. Talrijke huizen zijn ingestort en vele personen kwamen om. In de gemeente Santo-Mera, zjjn 25 lijken herkend en in rle kerk nedergeplaats Ach heere 1 wat is toch de mensch tegenover de woede van wind. wateren bliksem mis dal de almachtige fiCClift WmOdS hen den lossen teugei geeft. zette een onmerscheliikcn toer uit te Sint Aniandabcrg; Zekere Charlotte De Waele, is Maandag naar Frankrijk vertrokken, hare vijf kleine kinderen achterlatende. Haar man is over eenigen lijd gestorven in het hospitaal te Lokeren.,. De goddeloozen mogen er van zeg gen wat, Z'1 willen, maar 't is vast en zeker, dat eene moeder, die haren CUtediismUS geleerd geeft en er naar leeft, zulken moDSters- toer Diet uitrichten zou. ruige, gretoehte fra- mussonslof/e kan niet verdragen dat er in eene school van Frankrijk nog een enkel i isruisheeld prijke. M. Paul Meunier, 1 volksvertegenwoordiger van het departement Aube (frankrijk) heeft aan den minister van j onderwijs, in frankrijk, eenen briefgeschreven, f waarin bij vraagt alle godsdienstige zinnebeel j den uit de scholen te doen verwijderen. Reeds zijn verscheidene anti klerikale gemeenteraden in Frankrijk vooruitgeloopen en hebben op jf-. eigen hand het kruisbeeld uit de school wegge nomen. Bovengenoemde blokman eischt thans dat die maatregel algemeen gemaakt wor- de. En dan Waar God verbannen wordt komt de duivel in de plaats.... zoo is in de huisgezin nen, zoo is't in de scholen, zoo is 't overal.... Een tsiufi lerend rer- hrnnflEene dag blad verkoopster van Thler hij-Luik had haar 9jarig dochtertje WilheJmina alleen thuis gelaten. Het meisje is tr dm! d do kachel gekomen, waardoor zijne - n brand geschoten. Om hulp roepen- d t kind de straat op. Het geleek aan f e toorts. Toen men er in gelukte de u n kleeren af te rukken, bleef het 1 -ch aan kleven. Het kind is in hopeloozen - and naar bet Beiersch gasthuis gebracht... Moeders, moeders I past toch op uwe kinde- ren... tie melnnlseiiheid die wreede ziekte is in Zwitserland uitgebroken, Eene deptche uit Sion bevestigt de ontdekking vat. talrijke gevallen van meJaatscbheid in Zwitser land. Er is besloten geworden gebouwen te vervaardigen voor het verplegen der melaat- schen... Tijdens de middeleeuwen hrerschtedio ziekte ook in onze streken... He herkeloozr soort. Jit noch van God noch van zijn gebod hooren wil, en maar bast en bijt naar al wat deugdzaam en trrfh lijk wij wezen, heeft.te IVoirehaln weeral van zich doen spreken. De mijnwerker Frans Catherine, is Donderdag morgend, rond 2 ure, aangerand door twee kerels, die hem uitplun derden en vreeselijk mishandelden. De ongeluk- kiste is voor dood achtergelate n. Zijn toestand is erg.... Ach hoe is toch mogelijk, dat er ouders gevonden worden, die hunne kinders laten oi v cd n buiteu de vreeze bols!... 't Is zulk schel ine ras. dat er uit dio kin ders dan groeien moet 1 't kan niet anders De mensch, die God niet vreest, Wordt wreeder dan een wilde beest... Vieee trifle keren zijn zoudag in den dierentuin te Londen uit hunne kooien ontsnapt. De eene was spoedig gevangen, maar de andere wierp zijne bewakers omver en men moest hem niet lekkernijen weer naar bino-u lokkeö. De beren hadden het slot hunner kooi verbrijzeld. Een getreldig tempeest heeft in de Zwarte Zei? gewoed. Talrijke ser pen zijn vergaan, onder andere ceu schip, oi welks boord zich 9 personen bevonden... Is betzelfde ijselijk spet geweest in Spanje en Amerika overal schrikkelijk veel schade en wr'-edeo» gelukken. Ml on se ig n e n Ea kriels geboortig van Muukzwalm bisschop vau Ogdeu- burg, Vereenigde Staten, die in verlof naar Europa gekomen was, scheept weer in naar Amerika, iioor den storm zijn te Persa- colt (Florida) meer dan 2000 personen zonder dak. I n de cemrereldli/hle hospitalen vao Frankrijk gaat het cr schrikkelijk tegenwoordig. In'l'Eclaie komt een artikel van André Ibels voor nopens de armen ir» de verwereldlykte gasthuizen behan deld werden. Indien gij arm zijt, moogt gij op geeneti pri ster meer rekenen. Het feit is viermaal in 't Nockersgasthuis gebeurd eu vooral op het laatste voorval, roep ik de aandacht der open bare meening Eon arme stumperd werd onder een rijtuig vermorzeld en naar bet hospitaal gebracht. Zijne vrouw komt hem vervoegen en vraagt dat de priester bijgeroepen worde. Uwe man deed persoonlijk geene vraag wordt haar geantwoord. Hoe kan hij, hij ligt tc zieltogen De vrouw, eene goede christene loopt zelf om den pastoor die met groote moeite bij d' n on gelukkige toegelaten wordt. Als hef. or op aan komt hem de H. Olie toe dienen, weigerde men hem de noodige watte, om den zieltogende te zalven. Overtijd spraken wij met eenen dokter van van 't zelfde gasthuis die ons vrank verklaarde: Zoolang ik nog eenen cent op zak heb zou men mij in 't gasthuis niet krijgen, Ha dierbare Vrienden Lezers 't is schoon, hertroerend schoon om zien hoe eensgezind met den H. Stoel do FraDsche bisschoppen zijn. Die verblijdende toestand maakt de woede uit der f ranscho kerkvervolgers. De vuige framas- sonsloge knarsetandt van spijt en razernij, zij voelt dat zij stuit op een onverhreekbaren muur. Die eensgezindheid met den tMluulS re rrn Hf/er run Se zus- Eforistus °P aarde zal do redding van Fran!ruk h vorken. Vergeten wij niet, Dierba re Vrienden, Zondag toekomende Onze Lieve Vrouw yan den H. Rozenkrans te bidden, ja <'u- rig te bidden, opdat zij voor onze Fransche Ka tholieke broeders eenjtijdstip van vrele en rust bekome. Vernieuwen wij dat heilzaam gebed nog menigmaal gedurende de schoone Rozen- kransmaand, die lieve maand van rijken hemel- schcn zegen en overvloedige gunsten. De eeuwige zaligheid wordt voorgehouden aan het geloof; zij wordt bereid aan de hoop, zij wordt slechts gegeven aan de liefde. Zij die zoo schoon over de deugd van zachtmoedig heid spreken, maar bij hot, minste beleedigend woord opsprintren tot aan de wolken, toonen wel dat zij die deugd slechts op de tong hebben, en dat de wortel er van niet in hun hart is. 't Is al van volksrecht van volkswetten en werken dat de klokke slaat. Men hoort straks geen ander deuntje. Dit valt niet af te keureD, integendeel, iedereen mag zijne rechten doen gelden en zijnen toestand verbeteren. Maar hoe zal men een gebouw oprechten, al ware bet nog zoo kunstig en zoo schoone, als 't niet op vaste grondvesten wordt gesteund Wel nu de grondvesten van alle volksverbetering, dit is de volksontwikkeling. Hoe langer, hoe ernstiger men het maat schappelijk vraagstuk bestudeerd, schreef on langs De Gids n hoe sterker ook de overtuiging zich vastzet, dat alleen dan de werkende klas, onder stoff lijk, zedelijk en godsdienstig oog punt, zal stijgen, wanneer zij door het bestu- deeren harrr maatschappelijke belangen en toe standen zich tot eene gezonde, verstandige en ontwikkelde klas zal gevormd hebben. Volksontwikkeling, daarhenen bij zonder, moet 00zo sccialc werking streven. Maar wat verstaat men door volksontwikke ling Wil dit enkel zeggen'dat al de kinders hun nen a. b. c. moeten kennen, dat de militairen moeten kunnen lezen eD schrijven, dat het volk in hoogdravende frases zijne driemaal heilige rechten moet kunnen verdedigen, en wijsgeerige stelsels voordragen over den toekomstigen sa menleving ofte sociëteit Wel neen 1 dat is al bombast, vernis, 't welke eene oppervlakkige glans kan leenen aan iets dat reeds vermolmd en verrot is. De volksontwikkeling dat is naar Dr Hitze het gezamentlijk ontplooien der geestelijke ver mogens van ons volk. Dit wil zeggen het eendrachtig ontwekken en ontwikkelen van al de hoedanigheden zijner ziele, om het vormen tot mannen en tot kristenen gelijk het lief roosbotje dat bladje voor bladje door Godes hand, wordt losgemaakt en geplooid, tot eene schoone welriekende rooze. Dit. ontplooien moet te gelijkertijd geschieden voor zijn verstand, gevoel en wil. Ten eersten voor zijn verstand. Wij moeten h' t volk Leren peiazen dit gezond verstand, het kenteeken onzer vlaamsche vaderen, in hem deen herworden eu vruchten voortbrengen. Ho- miuesspx pordunt quia non cogitant de men- schen gaan verloren omdat ze niet nadenken en ons volk zinkt ten gronde omdat het onbewust is van zijne eigen waarde van zijnen toestand en ernstige lotsverbetering. Wij moeten het dus bezielen nietbreodero gedachten, gezonder oor deel, cn bepaalde inzichten in een woord in hem een heilige geestdrift ontsteken tot de waarheid. Dan, eu daa alleen zal ons volk verstand heb ben van he* leven om te leyen gelijk het behoort en gelukkig te rijn hierop aarde en later. Ten tweede, de ontwikkeling van het gevoel. Het volk zijne aandacht en genegenheid op wekken tot het deftige, het eerlijke en het schoone weerdig, van den mensch en afkeerig maken van het platte, het gemeene en het vuile weerdig van het dier. Het leeren schatten wat te schatten valt niet, alleen het plezier en bft geld, maar het verstand, de deugd, de edelheid van het. berte. Wij moeten ons den toegang tot zijn harte banen, met het volk te spreken vooreerst van den godsdienst, welke voorzeker het begin en het einde is van volle ontwikkeling en bescha ving, ten tweede van de dagelijkscho dingen van bun vak, waarmeê zij hun brood moeten verdienen, en dan ook van de zaken die rondom hem gebeuren in staat, gemeente en buisgezin, maar niet vergeten de wonderen van Gods eer lijke en schoone natuur. Hem dit alles leeren zien, laten zien en sma ken. Nam ignoti nullo cipido wij smaken maar 't gene wij zien, zegt het spreekwoord, pu de zoete vlaamsche schrijver en redenaar Hugo Verrierst zegt Leert uw eigen kennen, genieten en smaken Smaken In smaak en Vlaanderen herleeft I Ten derde, de ontwikkeling van den wil. Wat wij op onze dagen meer dan ooit van noode heb- j ben, dat zijn mannen met karakter, dio weten wat zij willen, en doen wat zij willen. Dit karakter moeten wij vormen stalen sta- I len 't is te zeggen zoo vast en onwrikbaar ma- I ken als staal. Dat men voor niets of voor nie- mand achter uil: ga als het er op aankomt de I waarheid eu het recht, de onschuld en de zwak te te doen gelden of te verdedigen. Daarom, zegt de Albersee, moet met het volk bewust maken van zijne edelheid en eigen waarde. Adel en eer, zegt hij, is niet enkel het deel der rijke». Het eerbaar handwerk en han del, dienen in core hersteld te worden, even als dezen welke daarmee hun brood verdienen. Geen hoogmacd maar zelf gevoel, geene trotsch- heid maar overtuiging van eigen waarde, daar door moeten wij zijn karakter stalen. Oh zei Karei de Stoute, gij mannen van Vlaanderen, gij bobt harde koppen cn fiere taaie, dat zal ik u wel afdoen.... Maar ge moest het laten steken, hij botste tegen de rondborstigheid, de treffe- lijkheid en mannemoed onzer voorvaderen. Helaas waar is die fiere houding van voorheen, waar is ons eigenaardig vlaamsch karakter ge varen Ziedaar wat wij verstaan door volksontwik keling 't Is het verstand van ons volk ver lichten, zijn hart verwarmen, zijnen wil stalen. Eenieder moet daartoe het zijne bijbrengen, want daaraan meêhelpen is een edel, 'verheven en heilig werk. De mensch is immers een redelijk schepsel Gods, het evenbeeld van God zelf. Hem meer gelijk maken aan dit goddelijk oorbeeld dit moet het doelwit van geheel ons leven en stre ven zijn. Phidias stond voor den marmeren blok, en liet beeld dat hij met liefde in hert en geest en inbeelding had gedragen, wilde hij doen worden. En bij kapte vol moed, onder de klare zon en als bet levende stond voor hem en hij het bewonderend aanzag, kapte rr-en den bijtel op het beeld en riep vol geestdrift uitbeweeg u en ga f Dat ons volk onder onze werking zich ook bewege tot het ware, het schoone'en het goede en ga tot zijn welvaart en geluk hier op aarde als in den Hemel doop Ccn.arc Cautu. 3° vervolg. De goede vrouw zette zich aan zijne zijde en beproefde met alle vriendelijkheid hem te be daren en mee te troonen. De aanwezigen keken met gespannen afwachting toe. Tito liet haar een oogenblik begaan, dan eensklaps trilde het hem in de handen, hij sprong op, en rood als een kalkoensche haan, overlaadde haar met schimpwoorden, pakte haar bij de haren en be gon haar woedend te slaan. Zij p v "uw slaan en in zulk eeu toestand Tot zulke wandaden voert de dronkenschap. Do gaston en ln waard bevrijden haar uit zijne han den; terneergeslag a en onwel ging zij heen. Hij raasde nog een poosje als een waanzinnige; daD, gelijk het meer gebeurt, volgde na deze razernij de ontnuchtering. Hij verliet de herberg en dacht na over de gevolgen Ik wil haar om vergiff nis vragen, zeide hij bij zich zelf. Zij is een goed schaap. Vandaag heb ik het ook wat tc erg gemaakt. Ik kom hier zeker niet meer terug, n Maar gelijk op zee na den storm, als de wii d zich r: eds gelegd heeft en do golven bedaard ziju, toch van tijd tot tijd een windvlaag ze op- iteuw doet rijzen, zoo ging bet ook hem. Na leze goede voornemens bgon hij weder: Waarom moet zij ook steeds telgen? Waar in mij altijd naloopen Wie zoekt die vindt. Ik wil niet onder de pantoffels staat. Ik heb haar een middel toegediend, dat voor eenigen tijd helpen zal... Ja, ik zal mij beteren. Tegen Pascben wil ik ernstige schoonmaak houden, en een ander mensch worden. Neen, Tito zal niet meer Tito zijn, zooals het geschreven staat in het voorbeeld uit den katechismus, dat Laurina mij heeft voorgelezen... Maar tot dan moet zij mij met rust laten. Rust wil ik hebben zoo niet, dan maak ik het haar nog lastiger, en als h-1 nu geregend heeft, dan zal het hagelen. Zoo kreeg nu eens verstandig nadenken dan weder de dronken schap de bovenhand, nu eens zijn goede engel dan weder zijne slechte ge woonte, en zoo wankelde hij met onzekeren tred op zijn" woning toe. Hij ziet, hoe Laurina juist I geheel ter neer geslagen naar binnen gaat. 1 «Daar treedt zij binnen, de arme,« denkt hij, I zij zal wel weenen... en ik ben daaraan schuld. Spoedig echter zag hij haar weder naar buiten komen; zij heeft haar omslagdoek over den arm, maakt de deur toe en verwij.lert zich. Ha, die valsche slang, zeide hij opvliegend. Ik weet het wel: zij gaat nu naar hare ouders om te klagen en hun waarheid en leugen te ver tellen, of naar den pastoor opdat hy mij laat halen... Maar wacht; als zij dat durft doen sla ik haar' half dood,» Met moeite volgt hij haar van verre. Hij ziet, boe zij het ouderlijk huis en de pastorie voor bijgaat, zonder zelf eene beweging te maken om binnen te treden. »Waar, voor d gaat zy heen Eenige passen buiten het dorp bevindt zich eene kapel der Moeder van Smarten, tot welke de inwoners groot vertrouwen hebben, en van die degenen die met vast vertrouwen tot haar bidden, vele genaden verkrijgen. Derwaarts richtte Laurina hare schreden; daar bedekt zij het hoofd met den doek, treedt binnen, gaat tot aau het hekwerk, en begint te bidden. Tito was haar op den voet gevolgd. Toen hij zag waarheen zij ging, fluisterde zijne booze geest hem in: »Keer terug naar de herberg,waar men u verwacht, om het spel te eindigen, zijn goede engel echter zeide hem Ga ook binnen in de kapel kijk wat zij doet, en bid ook. Hij gehoorzaamde en trad binnen niemand was er het was avond en begon reeds donker te worden. Hij zag, hoe dc arme vrouw haar ge zicht in de handen verborg. Een herhaald snik ken verried, dat zij weende ook enkele woor den, die zij luider sprak, in de meening, alleen te zijn, waren verneembaar Ach lieve Moe der van Smarten 1 Geef mij geduld I Straf hem niet, hij weet niet, wat hij doet. Vergeef hem, gelykik hem vergeef. Verteeder zijn hart I O lieve Moeder van den goeden Raad Maak, dat hij een goed en ijverig Christen wordt 1 Als Tito deze geschiedenis vertelt, zegt hij, dat deze woorden fijner vrouw hem meer heb- beD getroffen, dan ooit eene spreek van den pastoor. Zulks moet ook waar zijn want zwij gend en verteederd nadert hy haar, by na vree- j üegoddelooze schrijver Jean de Bonnefon eischt dat de Fransche Regeering het heiligdom van LourJes sluite en de bedevaarten er naar verbied», onder voorwendsel, dat «de bijval der Grot in dio plooi van 't zware gebergte eene smetziekte verspreid heeft van luiaardij, leugon" taal, bedelarij eD aftruggelarij 't Zal niemand verwonderen, dat de Belgische geuzenpers op het uitbraakscl van Jean de Bon nefon gestort is als raven op hunne prooi. En onder die raven krast de CHRONiquE het gewel digst. In alle geval, zoo stond er onlangs in dat blad te lezen, Lourdes zal niet lang meer be staan. 't Is onwaarschijnlijk dat de Fransche re geering het uitmuntend werk, dat zij reeds vol bracht, niet voortzette met dit ongezond nest uit te roeion. c Eeüs de echte Grot van Lourdes afgeschaft met al het tuig, dat de dweepzuchtige afgoderij er aan toogevoegde. zullen al de namaaksels, zoo talrijk in België, een erbarmlijk figuur ma ken.» De CntRONique noemt dus het uitdrijven en verbannen der kloosterlingen het stelen van de huizen en berken der geestelijke gemeenten het ontheiligen en inpalmen der parochiekerken een uitmuntend werk Wel bedankt, madame Chronfque en com pagnie uwe bekentenis zal de katholieke ^al- steüaars ter gepaster ure van groot nut zijn. Zoo ook is het volle gedacht van ,t Vullbllk van 't Aalstersch liberalism. nen,verleden Zondag in de gemeente Nieuwerkerken. En geen wonder I De katholieke Muziekmaaischappij Kunst en Vreugd in Deugdhad immers voor dien dag een luisterrijk avondfeest aangekondigd, en daar eenige tooneellief- hebbers van Aalst hunne kostelooze medehulp tot dit feest hadden toegezegd, mocht men zich aan iets puiks verwachten. Ook was gansch de bevolking der gemeen te te been groot en klein, jong en oud, iedereen was nieuwsgierig om het beloofde feest bij te wonen, wij van onzen kant riskeerden ons ook eene kaart, en waarlijk, wij beklagen het ons niet Na veel duwen en wringen gelukten wij er in een klein plaatsken te veroveren in dé opgestampte zaal, en daar, wij mogen het gerust zeggen, hebben wij eenen genoeglijken avond doorgebracht. Het zou ons te veï brengen moesten wij eene volledige beschrijving geven zeggen wij enkel dat elk nummer van het pro gramma op onberispelijke wijze werd afgespeeld. De tooneelkring Kunst veredeltvau Aalst, heeft waar- jij k bewijzen gegeven van ervarenheid in de tooneel- kunst; daar was niets gezocht bij, stem en gebaren, alles was eenvoudig en natuurlijk. Wij willen hier geene namen opnoemen al d« spe lers, geen enkele üitgezonderd, hebben zich alleibest van hunne taak gekweten. Ten andere, en dit mogen wij niet vergeten, de leden van Kunst veredelt stre ven er niet naar om meesterstukken op te voeren, zij zijn naar Nieuwerkerken gekomen enkel en alleen om dat zij wisten dat daar goed te verrichten was, aange zien de opbrengst van het feest bestemd was voor de sociale werken der parochie, en zulks strekt hun tot eer. Doch ook de fanfaar Kunst en Vreugd in Deugd, verdient hier vermeld te worden. Die moedige mannen hebben ons bewezen dat zij voor geen enkel muziek hoeven achteruit te gaan verscheidene stukken van hun rijk repertorium kregen wij ten gehoore, stukken welke op kunstvolle wijze werden uitgevoerd. Dit zal niemand verwonderen wanneer wij er bijvoegen dat zij onder de leiding stonden van onzen talcmtvollen stadsgenoot de heer Bichard D'haens, die reeds meer dan eens proeven van bekwaamheid in do muziek heeft gegeven. Wij mogen dit kort verslag niet sluiten zonder in naam der inwoners van Nieuwerkerken, den vurigsten dank toe te sturen aan den achtbaren heer Louis Calle- baut. 't ls hij toch die de inrichter en de ziel was van dit gezellig avondfeest't Is hij die ten allen tijde en in alle omstandigheden de eerste is om de belangen zijner dorpsgenooten te behartigen en te verdedigen 't ls hij die de steunpilaar is van alle goede werken, do vurige kamper voor het behoud van ons katholiek geloof 1 Wij wenschon hem veel heil in zijne edelmoe dige werking, en wij hopen met gansch de bevolking van Nieuwerkerken dat hij ons nog meer dan eeDs de gelegenheid zal geven tot het bijwonen van een feest gelijk dat van verleden Zondag. X. Wie 't niet geloofL hoeft maar den dronkaard te aan zien, die waggelend het drankhuis verlaat. Elk oogen blik struikelt hij, herhaaldelijk tuimelt hij in het slijk en dan heeft hij al de moeite der wereld om zich weer recht te scharrelen. Er moet toch wel iets krachtigs io alcool zijn, dat hij zoo gemakkelijk den sterken kerel doet wankelen en vallen 1 Zie den dronkaard aan het genevertafeltje Hoor hem bezig 1 Hij is de sterkste van heel de gebuurte! de rijkste van het dorp Niemand heeft Aem iets te vragen hij vreest niemand eo heeft ook niemand noodig hij slaat met de vuist op tafel dat de glazen rinkelend opsprin gen hij braakt de afschuwelijkste vloeken uit Wie heeft hem tot een held gemaakt De jenever heeft dat gedaan Wie zal dan nog durven beweren dat jenever geen krachtgevende wonderdrank is dene messteken in het hoofd bekomen; zijn toe stand is erg. Sedert eenige dagen bestond er een geschil tusschen twee ploegen steenbakkers der ge meente vrijdag heel den d2g wachten de eenen de anderen af aan de statie, tegen den avond had er eene verwoede vechtpartij plaats, 't Is dank aan de gendarmen en champetters dat er geene ongelukken te betreuren zijn. Proces verbaal is tegen allen opgemaakt. Wanzpltt 8®naan>de Henri Bau- wens, kleermaker te Wanzele, had Woensdag namiddag, in eone herberg in de Brabandstraat, te St-Joost-ten-Nondo, een pak laten liggen, bevattende stof voor twaalf onder vesten. Toen Bauwens, na het verrichten van eenige boodschappen, terug ging om het pak te halen, was het verdwenen. had een groot ongeluk alhier plaats. Zekere M, Van de Velde kwam aan den ijzeren weg van Nederboelare gereden. De barreel openstaande reed hij door, doch werd gevat door eenen trein die naar Gent reed. Gansch zijn gerij is in stukkeu en hij be kwam slechts eenige wonden aan de handen. Eene werkstaking is uitgebroken in het si garenfabriek van M. Engelen, voor looöaftrok. Ninove. ^oens^a8 was er brand ont staan aan de houtmijten van M. Droesbeke. De hitte was zoo hevig, dat huizen op 20 meters vandaar in brand geraakten. Do schade aan kwaadwilligheid toegeschreven be loopt 2000 fr. cje van Jan Beeck- man is op de Mechelschestraat door eenen brou werswagen omgeredenDoktoor Scholier ver zorgde het. Iwee vrouwen werden maandag morgend doof zakkenrollers van hunnen geldbeugel ont last de eene hield 52 fr. in en de andere 32. zend hare droevige aandacht te storen, knielt aan hare zijde en bidt. Toen zij hem bemerkte, zag zij nem met gelukkige kalme verwondering aan en sprak Tito, gij ook Ja antwoordde hij vergeef mij Laurina; bid God, dat hij my vergeve, want ik geloof u, mij te beteren. Zij baden te zamen den rozenkrans, dan be gaven zij zich stil en vreedzaam naar huis. Voornemens van eeu dronkaard 1 zult gij zeggen, die bijna altijd zonder gevolg zijn Rekent gij echter de genade Gods voor niets? Voor niets het geloof en hetvertrouwen, waar mede Laurina bad Het is mij een waar genoegen u te kunnen verzekeren, dat Tito, zooals hij beloofde, niet meer Tito is gebleven. Hij begreep, welke een schat zij na goede vrouw was hij zag in welk een afschuwelijke gewoonte het herbergleven is, dat niet alleen de ziel in het verderf gestort, schurken en drir-ikers tot kameraden maakt, en den mensch verleidt, degenen te mishandelen, die het meest aanspraak hebben op zijne liefde en achting dat oorzaak is van eenen verzwak ten geest, een gebrekkelijk lichaam en een vroe gen en verachten ouderdom, en onder schimp en schande het leven vroeg doet eindigen, wan neer men ton minste dit smadelijke wegkwijnen, even kan noemen. Het is wel waar, dat beroepsdrinkers zich slechts zelden bekeeren hier had echter eene 1 uitzondering plaats. Tito werd oen fatsoenlijk man, die.gaarne te buis bleef. O, het tehuis Wie dat 't Putteken en onze Tist do Schreeuwer. De eerste za) uien te Esseheno aan do deur walzen de tweede zal men op een ander gaan laten bleeten, zoo danig dat do inwoners van Ternath ziju geschreeuw niet meer zullen hooren. Dat zijn twee mannen van de zelfde soort, met 't zelfde zop overgoten, en.... Jan. Maar Koben toch, waarom zijt gij zoo kwaad op die twee maneeren, wat hebben die u misdaan? Koben. Persoonlijk hebben ze mij niets misdaan, maar hunne publieke handelwijze keur ik af. Jan. I'D: waarom dat Koben. 't Zijn mannon die in d'eene hand vuur dragen en in d'andere hand water. Te Brussel en mot de groot ki zing zij ze liberalen, dan hangen ze aan de slippen van dikzak Lepage en van de l'ramassons vau Brnssel... eu hier op den buiten... en met de buitenkie- zingen, dat is met gemeentekiezingon, dan hangen ze de katholiek uit... dan durven ze u vlak in °t gezicht zeggen dat zo tegen den godsdienst niet zijn 1 In Brussel zoo geus mogelijk... op den buiten nen heime- lijken kalholiek.... Hewel, Jan, zoo men uit zijn vel niet springen als men die handelwijze van 't Putteken en Tiste de Schreeuwer ziet Jan. Hewel, Koben, ik moet het bekennen, daar is toch iets van maar waarom doen ze dat alzoo Koben. Jan jonge, ziet ge niet klaar in hun spel moesten zij, met de gemeentekiezing, zich openlijk liberaal verklaren, lijk zij het inderdaad zijn, ze zouden Je steun m< er van onze keatholieke boerkens niet lieb- I ben;., en bijgevolg Diet gekozen zijn. Jan. Ik heb het beet, Kobe, zoover had ik nog niet gedacht, maar ze zullen mij niet meer vast nemen, en ik zal zorgen dat mijne vrieden en kennissen ook klaar zien in dat liberaal spel. Ja Kobe, g'hebt gelijk, 't Put teken te Esschene en Tist de Schreeuwer, te Ternath. ze moeten er af. Een boerkon van Ternath. AsSChe **rave Menschen van Assche en omstreken, milt ge groot nieuws weten Te Sruwsrl is een cantonai.k liberale kiezers- bond van 't Canton Assche opgericht. Alle woensdagen komen eenige liberale haantjes-vooruit, uir al de ge meenten van 't Canton Assche, tè Brussel bij een, om middelen te beramen uw catholiek canton te iibei*»- Itoccrcu ofte verbeesten. Gedurende den kiesstrijd, hebben wij meermalen gezegd, dat de liberalen slechts de SLIPDRAGERS zijn der Framassons. Hier hebben wij weeral het bewijs... Wie staat er aan het hoofd van die cantonale LIBERALE kiozersbond van Assche Een felle Brusselsche gekende framasson die het niet STOPT framasson te zijn en het zelf publiek bekent. We zouden hem kunnen noemen, met i.aam en toe naam en zoo noodig u zelfs zijn adresse kannen geven. t Gaat daar al op zijn Iransch... en op zijn framas sons... Hun eerste week is geweest... te moucharderen Volgens het schijnt heeft daar eiken pastoor van 't can ton reeds zijne... Fiche. Eerweerde Heeren Geestelij kenvan 't Canton Assche. De Volksstem, wenscht u daarover hertelijk geluk. Dat bewijst dat ge uwe kud den goed bewaakt on behoudt tegen de Wolven en dus ware herders uwer parochie zijt. Dat bewijst ook, dat er in al de gemeentens liberale spioenen ofte Vadecnrds zijn, die u bespieden. —Houdt een oog ic 't zeil. De Volksstem van Aalst. heeft zulk eone aantrekkingskracht, dat, wie eenmaal zijn invloed recht genooten heeft, zich nooit meer ervan verwijdert. Met liefde nam hy zijn handwerk weder op, hij werd spaarzaam, bedaard, matig en verstandig, en deelde met zijne vrouw vreugde eu leed vreugde, die zoo verhoogd, en leed, dat zoo verzacht wordt, wan neer het door iemand gedeeld wordt die ons lief heeft. Hij zelf verklaart, dat, als menigmaaL (om zijne eigen woorden te gebruiken) de duivel hem bekoort, om naar zijne vrienden terug to keeren, hij geen beter tegenmiddel weet, dan de gedachte aan de slagen die hij eens zijne vrouw gegeven heeft. Laurina voelt zich onuitsprekelijk gelukkig en kan de Moeder Gods niet genoeg danken. Bij het begin der volgende spinnerij verscheen zij iu de werkplaats met een kind op deu arm, vroolijk en levendig, zooals voor haar huwelijk, spraakzaam en zingend. Wanneer gij ooit de kleine plaats bezocht... zal links aan de helling, waar men vaa do hoofdstraat op de velden uitkomt, u eene kLine werkplaats in het oog vallen, waar eene vrouw zijde haspelt, terwijl een klein kind op den grond met de lapjes speelt, die van de kleer- maakerstafel vallen, waarop een man ijverig zit te worken en tegelijkertijd het vroolijk ge zang der spinster met zijne basstem begeleidt. DatisLourina met baar man en haar kind, eene hel in een paradijs herschapen, door de liefde en Let geduld eener deugdzame vrouw- EINDE an^oi 7 va

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1906 | | pagina 2