VRIJDENKERIJ.
Wal ie socialisten willen
KLEINE MNEKEiVS!!
DE KERK.
VOGELZAAD.
ttatenia» 9 Februari 19,07
2' UITGAAF
N° 622
Iuschnj-
v:
Aankondi-
gingsprijs
Politie past de wet op
de onzedige liederen met de
Carnavaldagen streng toe;
de deftige bevolking van
Aalst vraagt dat daar een
einde aangesteld worde.
het godsdienstig ouder
wijs.
Wie is hij
die de Kerken sluit
WERKMAN en
SYNDIKAAT.
Kleine Kieuwjes.
"*^jjj|&v Do Gazette van Eecloo
eendrachtige centrum zege-
rustige tocKomst, God dank
1 Is ecu strenge winter
VHl^SjUIjS
Abonn* neutspnja
roor *;iaaob Belgi*
cgü353
Drukker- U itge ver
I. VAN
NUFFEL—DE GENDT,
AELST.
Kerkstraat, 9,
StiS 't'a LsS
dijden V'
1 .'akk^neD t -t,
boev-a i 1 scb' v j
toegezon ten
i «rorrl#>n. 4tle ar
tikels tUM»t,"U
'ia»dae'»''>nd en
het nieuws deu
woensdagavond op
■qz* burielen toe
r^komen zijn.
On^eteekend»
Tieven worden in
le scheoruiand ge
«orpen. Aii
>8tbare*-lea ont.
vangen inschnj vin
den, op alle tii tl-
tippen van het ,*a
Ue onkosten i
wijtingbnefjes/.
en laste van i
\stenun-'ling. M
;:*li 'we, bi,j verat
lering van woonst
iet nist. terecht
*en te enden
Vonnis en 1 £r
den kltroen regel.
Aankondigingen
'üf-chec de nieuws
tijding'n 'X cn-
u -t regel,
Aankoi iigingen op
8' Mz. 10 cen
tiemen den regel,
Annoneen op de i'
bladz. worden bere-
kendvolgens plaats-
rnimte. Vooralle
advertentién zich
uitsluitend te wen
den op ons BU
REEL. Kerkstraat.
V, Aalst.
De geabonneerde
hebben 't recht een
maal per jaar eene
annonce van 5 regel
ie plaatsen, die vier
maal achtereenvol
gens zalverschijner
Ruchtbaarmaking
in te zenden voor
Woensdag.
Over eenige jaren, wanneer de onge-
loovigen tegen God en zijn gebod uit
vielen, zongen zij gewoonlijk het deu"-
tje Dê godsdienst is goed voor vrou
wen en kinderen, maar de mannen
moeten zich daarvan ontlasten.
Alhoewel die godloochenaars in dien
tijd het geloof goed en nuttig achtten,
voor vrouwen en kinderen, toch zou
men het aan hunne handelwijze niet
gezegd hebben. Daar weten de mannen
nog van meê te spreken, die in die
droevige dagen van den schoolstrijd
nog krachtdadig hebben mee gezongen
Zij zullen haar niet hebben de schoo-
ne ziel van 't kind. Die mannen we
ten nog wat moeite, wat al zotte en on
berekenbare kosten het liberale goever-
nement toen gedaan heeft om alle kin
deren een onzijdig, of beter, een on
godsdienstig O' derwijs op te leggen,
om het geloof aan de kinderen te on
trekken om die reine eenvoudige ziel
tjes in afschuwelijke god
loochenaars te veranderen en ze
voor eeuwig ongelukkig te maken.
Hetgeen de vijanden van den gods
dienst vroeger door hunne werken
toonden, al dierven zij het nog niet ge
heel openlijk bekennen, daar schamen
fij zich tegenwoordig niet meer voor,zij
doen er dikwijls, ten minste in hun
ne oogenblikken van rechtzinnigheid
geene doekskens niet meer om en ver
klaren dat alle geloof ook uit de kin
derharten moet geroofd worden, dat de
kinderen van jongs af den geest der
vrijdenkerij moeten bezitten.
Moesten die ongeluksvogels
in hunne pogingen lukken, zoudtgij al
ras gansch de maatschappij, beroofd van
allen teugel, in rep en roer zien staan
en al de brave eenvoudige menschen
die nu gelukkig en tevreden zijn in
hun lot, hopende op eene eeuwige be
looning hiernamaals, zouden weldra het
leger der misnoegden gaan vertiendub-
belen.
Ziehier wat Victor Hugo er over
dacht, die was aan zulke zaken op ver
re na niet vreemd en juist ook geen ver
dediger van ons geloof, wel integendeel
hij zegde «De onwetendheid aangaan
de God is om zoo te zeggen de grootste
der kwalen... Wanneer Frankrijk zal
kunnen lezen, laat dan dit verstand dat
gij zult ontwikkeld hebben niet zonder
leiding. De OU WClCIKlheldis be
ter dan de slechte Weten
schap. Zaait dus in de dorpen de
leering van het Evangelie. Hetgeen den
mensch goed maakt, sterk, wijs, voor
zichtig, welwillend, weerdig van vrij
heid, is van altijd voor zich de hoop te
hebben van een beter leven, stralend
door de duisternissen van het tegen
woordig leven. Ik wil dus oprecht, ik
zeg meer, Ik VCrlaiIfi VUI'lg
Men heett in Frankrijk dien raad
niet gevolgd, men heeft het ontwikkel
de verstand zonder leiding gelaten nu
plukt men er de zure vruchten van.
Gelukkigiijk mogen wij hopen dat
die grootste der kwalen, de onwetend
heid aangaande God, nooit ons België
zal beheerschen.
Wie is hij die sedert maanden de kerk vaD
Frankryk met rouw omhult
Wie is hij die naar de «ril zyner godhatende
macht, dan de bisschoppen uit hunne eeuwen
oude paleizen verdreef, dan de pastoors buiten
joeg, dan de kerkgoederen stool
Wie is hij die nog zooveel moederherten
breekt en zich verzadigt aan steeds vernieuwde
zielepijn van priesters en trouwgebleven geloo-
vigen
Wie is hy die de Kerk poogt te moorden in
ongehoorde verbanning en diefstal
Die man heet BRIAND en telt 45 jaren. Toen
hij, 20 jaren geleden, als jonge advocsat pas
optreed aan de balie van Nantes, maakte hij
zich pliebtig aasresten openbaren aast-
ttlag optie zeden. Hij werd voor de recht
bank vervolgd, gestraft en van de lijst der ad-
vokaten geschrabt.
Vruchteloos bood hij zich later aan bij de ba
lie van Parijs.
Ehwel, nu verstaan wij de hertstochtelijke
woestheid waarmede die openbare zedenschen-
uer den razen den kamp voert tegen de Kerk eD
geerne den nek zou omwringen van al wie
spreekt van eerbaarheid en zeden. De Kerk
heeft nooit andere vijanden geteld Stelden od-
der de Fransche Revolutie in de geplunderde
kerken, de toenmalige meesters van Frankrijk,
geen ontuchtig vrouwspersoon op do altaren te
vereeren
Eene letter ontbreekt nog aan den naam van
den hedendaagschen kerbplunderaar: zijn naam
is BRIAND, h t is nu, brigand dat ge
moet lezen, en laat er de hoofdletter ook maar
af 't Is zoo al voldoende I
0 1 Die vrydenkers I Wat proper ras 1
gDe werkman heeft niet alleen het recht,maar
ook de zedelyke plicht zich in syndikaten of
vakbonden te vereenigen.
Waarom
Omdat iedereen in zekere mate verplicht is
zooveel mogelyk voor zijn dagelijbsch brood
en voor de verbetering van zynen toestand te
zorgen want verre van te beweren, zegt Pater
Bruyn, dat men alleen braaf moet leven en
voor 't overige maar dom en arm blijven, ach
ten wij beschaving en voorspoed voor den
raensch een voorrecht waarnaar hij in het
algemeen mobt streven I Omdat de werkman
alleen gebogen op zijne eigene zwakheid, daar
staat als een klein kind tegenover een sterke
reus. Hij ziet geene kans tot verbetering van
zijn lot en verliest de noodige wilskracht. Een
nieuw leven wordt hem ingestort door den
band der vereeniging wanteen broeder docr
zijnen broeder gesteund is als eene sterke stad.
Omdat de werkman het recht niet heeft vrouw
en kinderkous bloot te stellen aan gebrek en
ellende. Hij wint dikwijls niet genoeg om door
zijne eigene spaarpenningen te zorgen voor
slechte dagen, terwijl hy door een kleine we-
kelijksche inleg beschut is tegen werkstakiug
en werkloosheid, dio hem altijd kunnen treffen.
Dekinders van den werkman zijn als een stuk
van zijn eigen zei ven en het is eene plicht voor
hem, ze niet door zyne domheid on onvoor
zienigheid, aan ellende bloot te stellen. Goed
zoo, de werkman moet zich onderling verbin
den in vakbonden het is -zijn rechthet is zijne
plicht.
Maar bij wien by onafhankelyke, of socia
listische, of kristene vakbonden
Bij onafhankelyke? Wat men er ook over
denke, dat is onmogelijk. De mensch is al te
zeer doordrongen van godsdienst, om zelfs als
vereenigde, daar lang onverschillig aan te
blijven; ook de politieke geest voegt er het
zijne bij en sluipt er altyd langzaam binnen.
Wij hebben het onlangs nog gezien tot Ant
werpen, waar de socialisten alles gedaan heb
ben en gedeeltelyk gelukt zyn om de zooge
zegde onafhankelijke bonden langs hunnen
kantte krygen.
Bij de socialisten Dit is een slavenjuk op
den nek halen, inden beginnen ja, zullen zij
zeggen en herhalen dat hunne bonden buiten
allen godsdienst zyn, zij zullen het ordewoord
volgen van Bebel op het kongres te Mannheim:
Taktiek en nog eens taktiek 1 Handig, sluw
moet ge zyn, dat is alles !1 Maar intusscben
zullen zij in huaue gazetten en zelfs vakbladen,
lan eens uitvallen op de priesters, dan eens
op do Voorzienigheid, dan eens op Jhsus-
Christus en tot zelfs op de H. Maagd. Eu huoue
lezers, doorgaans onwetend in kwestie van
godsdienst slorpen dat op, zuigen dat in en na
eenigen tijd heelt die roode mikrobe van onge
loof al hunne godsdienstige gevoelen afge-
vreten.
Is dat zoo niet? Hoevelen zijn er die na twee,
dry jaar te zijn aangesloten aan een socialisten-
-yndikaat, den kostolijken schat van 't kristen
geloof nog ongeschonden hebben bewaard
Kiesvee kweeken en alles doen draaien naar
hunnen politieken winkel, schryft Pol De Wit,
dat is hun einddoel. Ze eerst aan hunnen riem
zeemen, om dan dwang uit te oefenen zooals
den dwingeland Anseele te Gent, waar er bij
honderden zijn, die, gelijk Baudewyn en De
Bruyn, dit slavenjuk zouden afschudden, in
dien die arme drommels hun geld niet in zijne
syndikaten stak.
By de. kristene vakbonden Paar zullen wij
de naaste week op antwoorden. X. X.
dat is de slavernij weer in de wereld
brengen de menschen tot de werksta
king leiden en ze dan willekeurig
weer dwingen aan 't werk te gaan.
Wie,wie was het, die ten tijde van
de werkstaking in den Anglo-Belge
aan de socialistische werkstakers
zegde Gij zijt d'opeters van de kas,
uwe werkstaking is onredeliik, de
kopstukken hadden ze zelf bewerkt.
Waarom zijn de gladslypers zoo rap
aan 't werk gegaan zonder eenige
voldoening te bekomen. Ziedaar den
uitleg.
0 kerk van achtten eeuwen
Die vast staat op de rots
AI kwam u 't schuim besneeuwen
Van 't loeiend golfgeklots I
0 Moederkerk van Röme,
Zoo edel en zoo groot,
Van alle kanten stroomen
De Volken in nw schoot
0 Moederkerk enz.
O Kerk der Martelaren,
Gepurperd in uw bloed
O Kerk der Maagdenscharen,
In lelieblanken stoet
O Kerk van alle talen,
Van alle volk en tijd
Uw lof bereikt de palen
Der wereld breed en wijd
0 Moederkerk enz
Gij die de toorts der kunsten
En wetenschappen zwaait,
Gij hebt van uwe gunsten.
Uw wegen volgezaaid.
Gij kustet d'ijzeren banden
Der arme slaven dóór
Nu dreunt door alle landen
Het vrije volkrenkoor
O Moederkerk enz.
De lijders en de zieken
Vertroost gij in den druk
En in uw balsemwieken
Verschuilt zich 't ongeluk.
O Moeder van de weezen
Voorzienigheid der weéuw
Uw lof klinkt nooit volprezen
Herhaald van eeuw tot eeuw t
O Moederkerk, enz.
Ons katholieke vaadren
Zijn wij, hun zonen, waard
Hun bloed doorstroomt onze adren,
Van smetten vrij bewaard.
Wij willen 't leven derven
Maar staan 't geloof niet af
En zingen nog bij 't sterven
En op den boord van 't graf.
0 Moederkerk, enz
L. db Koninck.
kenteekens der Vrijdenkerij. De muren der ka
mer, waarin de overledene rust, moeten behan
gen zijn met zwarten krep bezet met roodo ro
zen.
Als een persoon binnenkomt, overhandigt
een lid der familie hem een 1 uil van immortel
len. waarmode boven de kist de voorletters
L. R. moeten getrokken worden (die boteeke-
nen Libre Pensee Vrijdenkerij. en Raison
Rede).
En dat komt van mannen, die spotten met
't gewijd water, met 't kruisteeken en met andere
ceremoniën, welke de christene begrafenissen
vergezellen
Mooie cljl'crs. In Noor-Amerika heb
ben de Katholieken tegenwoordig 4300 paro
chiale scholen. Gelijk de kerken, vermeerdereu
deze scholen jaarlijks met twee A driehonderd.
Oe orde-geestelijken onderhouden 870 hoogere
jongen en meisjesscholen Deze scholen geven
te zamen aan 1,200,000 leerlingen onderwijs.
Daarenboven zijn er in Noord-Araerika zeven
Katholieke universiteiten en 81 seminaries.
Deze hoogescholen worden bezocht door 4000
studeerende jongelieden. Er bestaan tegenwoor
dig 300 katholieke, dagbladen en tijdschriften
tegen slechts één in 1810. Daarvan zijn er negen
dagbladen.
Eent; uitvinding:. Do ingenieur Brunó,
van Ferrare (Italië), heeft het middel gevonden
om gelijktijdig langs een zelfden telegraafdraad
telegrammen te zenden en te telefooeeren.
Proefnemingen tusschen Ferrare en Florencie
zijn ten volle
De strijd voor bet leven. Er hebben
zich meer dan 50 kandidaten aangeboden voor
de plaats van hulpbibliothecaris der Kamer van
volksvertegenwoordigers. Eerst was er kwestie
van een prijskamp doch men heeft er van afge
zien.
Nieuwe koleulagen. Na vele jaren op
zoekingen heeft men in het domein van lord
Du fley, nabij Sedgley, in Staffondshire, een
kolenschacht gevonden die rijk genoeg schijnt
om dagelijks 3000 ton kolen te leveren en 15 tot
1600 werklieden te gebruiken.
Een jaehtongeluk.De kapitein Cuthbert
heeft onvrywillig zijne vrouw, lady Dorothy
Cuthbert, gedood bij eene jachtpartij. Zijn ge
weer week af, en gansch de lading trof het hoofd
der ongelukkige.
Vrljdenkrrsplrchtlghcden De Guide
de la Libre Pensee bepaalt uls volgt de
plechtigheden der burgerlyke begrafe-
I nissen
De kist moet overdekt zijn met een
zwart laken, versierd m«t roode immor
tellen en dragende op de vier hoeken de.
Eene doodeude ont
ploffing. Te Chicago is
een voorraad van ammoniak
in de lucht gevlogen. Negen
personen werden gedood. Eea'
aantal slachtoffers liggen oog onder de puin-
hoopen.
Belgische wljju. De wijnbergen van
Hoei hebben uit jaar een goeden oogst opgele
verd. Men verwacht eene opbrengst gelijk aan
die van 1904.
Deze wijn verdraagt heel goed de fDsch en
gelijkt op den duur aan bourgogne.
De gemiddelde jaarlijksche opbreDgst is
150,000 liters.
Deseruui van de cholera. Men meldt
dat Dr Remy, overste van den Bactériologischen
dienst in bet Landbouwgesticbt van den Staat,
te Gembloers, do voorbehoedende serum tegen
den cholera zou ontdekt hebben.
Groote brandramp. Te Buf
falo heeft een brand maandag morgend
het huis Columba, acht verdiepingen
hoog, in asch gelegd. De schade wordt
geschat op 2,500,000 fr
De instortende muren kwamen te
recht op de pompiers. Zes hunner konden be
vryd worden maar veel anderen liggen nog on
der de puinhoopen begraven.
Oude gazetten. De twee oudste gazet
ten van Europa zyn Nederlandsche: de Gazette
van Gent, die 256 jaar vorschijnt, en de Op-
bechte Haablemsche Coubant, die onlangs
hare 250jarig bestaan berd acht.
Hadden de bewindvoerders uit het jaar '30,
toen zij, om het Orangisme in ons land te
kortwieken, mede de Nederlandsch taal in
België wilden uitroeien, voo»* eenige centie
men gezond verstand bezeten, zouden ze na
eenige oogenblikken overweging tot het bespf
gekomen zijn, dat men niet eene taal, die op de
oudste dagbladen van het vasteland kan wijzen,
zoo maar wegmoffelt als een schotelvod.
Brandstichters. Volgens een telegram
uit Salonika heeft eene talrijke Grieksche bende
te Gratsjaan, Kasa Sichna in Macelonië twee
huizen van Bulgaren verbrand, waarbij alle
bewoners in de vlammen omkwamen, daar de
Grieken niemand eruit lieten.
Koude winters Ten jare 860 vervroos
geheel de Adriatische Z«e in 1133 lagen twee
groote stroomen van Frankrijk toe de Po en
de Rhone, de snelste vloed van Europa. De wijn
was in de kelders vervrozen.
In 1246 lag de zee bij Venetië toe en men gaf
er allerhande spelen op.
In 1246 lag de zeeëngte Kattegat genoemd
tusschen Jutland en Zwnden toegevrozen,
en men kon van Dantzig naar Denemarken rij
den met eene ijsslede.
In 1334 bevrozen de meren van Italië.
In 1433 sneeuwde het 40 dagen te teke in
Holland. In 1493 lag de haven van Genua toe
en in 1497 doze van Marseille.
In 1594, 1621 en lö38 bevrozen al de havens
der Adriatische Zee en verscheidene havens der
Middellandsche Zee. In 1658 kon koning Karei
X over de zeeëngte de kleine Belt n trekken
met geheel zijn leger.
Van 1683-1684 vroos het van den 17 Novem
ber tot den 25 Februari, 't Volk liep te Antwer
pen op de Schelde, en te Oostende reden wagens
op de zee tot op eene halve uar afstand van de
haven.
Eene vergissing;. Een kiezer van Cassel
heeft in de overhaasting om te stemmen in
plaats van zyn kiesbulNijo, eene chêque van
790 mark in de bus gestoken. Men ziet van hier
het gezicht der stemopnemers, toen zy dit zon
derling bulletijn aantroffen.
Pimpels is in den winter gaan wandelaD,
het is erg glad, hij schuift uit en valt zoo lang
hy is, op den grond. Hij staat op, maar valt
opnieuw.
Had ik dat geweten, roept hy uit, dan
zou ik niet opgestaan zyn, en hy blijft liggen.
deelt bet volgende treffend en
pikant verbaallje mede
jMr Zij waren pas getrouwd en in
p huti wittebroodsweken. Zu was
een snuggere juffrouw dië echter niet veel van
de keuken kende. Iu algebra, aardrijks en ont
leedkunde was zij tamelijk goe 1 te huis; in kook
en naaikunst bitter weinig. Niettemin waren zij
een zeer gelukkig paar, met geea enkel wolkje
aan hun blauwen huwelijkshemel.
Tech, op zekeren middag, gebeurde er iets.
Zij zou soep opscheppen bij 't middagmaal, en
du stond do pot al op het vuur, zouder dat er
rijst was. Eea dienstmeisje hal zij niet en zy
kon den pot niet alleen laten. £ij wist niet wat
gedaan on wilde toch zoo graag haren man een
voedend middageten opdienen.
Daar piepte het vinkje in do vogelmuit En
't vrouwlje kreeg een gedacht. Waarom zou ze
't niet eens probeeren
En in den pot gleed, uit ren grauwen zak,een
half pond vogelzaad.
Twaalf ure kwam en zij aten. Zij loerde ang
stig naar hem, die at en at, als bemerkte hij
niets.
En zo was vriond dijker daa ooit voor hem.
Na den noen vroeg hij om eene boolschap to
zenden naar den dokter. Hij gevoelde zich niet
wel. Krampen en maar steeds aandraag om te
fluiten.
Zij werd hevig ongerust.
Hij fioot maar het eene deuntje na het ande
re.
«Maar praat nu eeus verstandig met mij»,
smeekte ze.
Hij floot voorten floot harder ea schreef flui
tend eeu briefken naar den doctor, die na een
uurtje kwam. Ia dat uur had man lief zijn ge
fluit geen oogenblik onderbroken. Eq toen de
docter er was, floot hij knipoogend tegen den
geneesheer, zijn hooglied.
't Is duidelijk zei de docter meewarig tot
het ongelukkig vrouwlje, uw man heeft de fluit
ziekte. Wat. heeft hij gefiten
En toen kwam het hooge woord er uit
Vogelzaad
O, zei de docter, dau fluit hij z >o lang tot
dat het zaai geheel verteerd is.
Maar ik dan, stotterde het vrouwtje, ik
heb er toch ook van geëten, en ik fluit toch
niet
Dat wil ik wel gelooven haraam de escu
laap gij zijt immer3 eeu wijveken
Toen kon de man zich niet meer houden, en
barste in eenen schaterlach uit.
't Zaad is verteerd, zij we'.ensc'aappolijk
de dokter...
En ,t viouwtje vergat de les niet.
Ja, allerbeste Vrienden Lezers onzer brave
VolhNNtcui (gelijk gij ze nu geern noemt I) de
sociali8tenbopstukkeu zijn nu kleine manne-
kMisl 't Is met de lilczillgCIl III
dat ze zou geworden
zijn. Ttians is er geene spraak van hier in stoet
uit te gaan. Nu achten zij het lust hunne arme
slaven maar in hunne kluizen te laten blijven.
En of ze gelijk hebban I Ginder in Duitschland,
daar hebben zij nn cClie «SOrSCllIng
gekregen van de eerste soort I 't Is eene die niet
gauw vergeten zal geraken zulks ia zeker. Waar
lijk zij zijn zoo plat geklopt en geslagen als zes-
kens, (niet als reskens, hoort ge't, zooals een
raispak kende letterzetter ons deed zeggen ver
leden week 1
En'd lillCrallMIII, -« had
de reusachtige katholieke partij in Duitschland
te kortvleugelen, is ook misrekend. Ei Ei 1 het
staat daar nu te kijken als een hond op eene
zieke koe I... alle hoop op vervolging en plage
rij is hen ontnomen. Als een onafbre^kbare,
onbeklimbare vesting rijst het katholiek,
vierend »óór h"u op. als de machtige borgeener
Terwijl de blauwe hoof imaunen, ginder en hier
hun hartewee verkroppen, gaan wij een
tweehonderdtal telegrammen en
snelbrieven doorbladeren tot vermaak en ver
zet van onze bravo lezers
herhalen honderde monden, en ze hebben volop
gelijk. Dan mogen wij ons nog beloven. Elders
is 't nog wat anders dan alhier zoo was het
Maandag in het Isère-departement, Fraukrljk
13 graden koud (in de stad Grenoble) en iu de
omliggende bosschen 18 graden I In de streek
der Chartreuse ligt do sneeuw twee meters dik
en alle verkeer, zelf met sleden, is er onmogo
lyk g'-worden.
In de hooggelegen streken van Mavoole is
do koude nog heviger geworden. Te Saint-Pierre
d'Albigny daalde, maandag, de thermoter tot
23 graden onder zero te Saiat-Michel 26 gra
den en te Bromanns, 29.