VRIJDENKERIJ. Wal ie socialisten willen KLEINE MNEKEiVS!! DE KERK. VOGELZAAD. ttatenia» 9 Februari 19,07 2' UITGAAF N° 622 Iuschnj- v: Aankondi- gingsprijs Politie past de wet op de onzedige liederen met de Carnavaldagen streng toe; de deftige bevolking van Aalst vraagt dat daar een einde aangesteld worde. het godsdienstig ouder wijs. Wie is hij die de Kerken sluit WERKMAN en SYNDIKAAT. Kleine Kieuwjes. "*^jjj|&v Do Gazette van Eecloo eendrachtige centrum zege- rustige tocKomst, God dank 1 Is ecu strenge winter VHl^SjUIjS Abonn* neutspnja roor *;iaaob Belgi* cgü353 Drukker- U itge ver I. VAN NUFFEL—DE GENDT, AELST. Kerkstraat, 9, StiS 't'a LsS dijden V' 1 .'akk^neD t -t, boev-a i 1 scb' v j toegezon ten i «rorrl#>n. 4tle ar tikels tUM»t,"U 'ia»dae'»''>nd en het nieuws deu woensdagavond op ■qz* burielen toe r^komen zijn. On^eteekend» Tieven worden in le scheoruiand ge «orpen. Aii >8tbare*-lea ont. vangen inschnj vin den, op alle tii tl- tippen van het ,*a Ue onkosten i wijtingbnefjes/. en laste van i \stenun-'ling. M ;:*li 'we, bi,j verat lering van woonst iet nist. terecht *en te enden Vonnis en 1 £r den kltroen regel. Aankondigingen 'üf-chec de nieuws tijding'n 'X cn- u -t regel, Aankoi iigingen op 8' Mz. 10 cen tiemen den regel, Annoneen op de i' bladz. worden bere- kendvolgens plaats- rnimte. Vooralle advertentién zich uitsluitend te wen den op ons BU REEL. Kerkstraat. V, Aalst. De geabonneerde hebben 't recht een maal per jaar eene annonce van 5 regel ie plaatsen, die vier maal achtereenvol gens zalverschijner Ruchtbaarmaking in te zenden voor Woensdag. Over eenige jaren, wanneer de onge- loovigen tegen God en zijn gebod uit vielen, zongen zij gewoonlijk het deu"- tje Dê godsdienst is goed voor vrou wen en kinderen, maar de mannen moeten zich daarvan ontlasten. Alhoewel die godloochenaars in dien tijd het geloof goed en nuttig achtten, voor vrouwen en kinderen, toch zou men het aan hunne handelwijze niet gezegd hebben. Daar weten de mannen nog van meê te spreken, die in die droevige dagen van den schoolstrijd nog krachtdadig hebben mee gezongen Zij zullen haar niet hebben de schoo- ne ziel van 't kind. Die mannen we ten nog wat moeite, wat al zotte en on berekenbare kosten het liberale goever- nement toen gedaan heeft om alle kin deren een onzijdig, of beter, een on godsdienstig O' derwijs op te leggen, om het geloof aan de kinderen te on trekken om die reine eenvoudige ziel tjes in afschuwelijke god loochenaars te veranderen en ze voor eeuwig ongelukkig te maken. Hetgeen de vijanden van den gods dienst vroeger door hunne werken toonden, al dierven zij het nog niet ge heel openlijk bekennen, daar schamen fij zich tegenwoordig niet meer voor,zij doen er dikwijls, ten minste in hun ne oogenblikken van rechtzinnigheid geene doekskens niet meer om en ver klaren dat alle geloof ook uit de kin derharten moet geroofd worden, dat de kinderen van jongs af den geest der vrijdenkerij moeten bezitten. Moesten die ongeluksvogels in hunne pogingen lukken, zoudtgij al ras gansch de maatschappij, beroofd van allen teugel, in rep en roer zien staan en al de brave eenvoudige menschen die nu gelukkig en tevreden zijn in hun lot, hopende op eene eeuwige be looning hiernamaals, zouden weldra het leger der misnoegden gaan vertiendub- belen. Ziehier wat Victor Hugo er over dacht, die was aan zulke zaken op ver re na niet vreemd en juist ook geen ver dediger van ons geloof, wel integendeel hij zegde «De onwetendheid aangaan de God is om zoo te zeggen de grootste der kwalen... Wanneer Frankrijk zal kunnen lezen, laat dan dit verstand dat gij zult ontwikkeld hebben niet zonder leiding. De OU WClCIKlheldis be ter dan de slechte Weten schap. Zaait dus in de dorpen de leering van het Evangelie. Hetgeen den mensch goed maakt, sterk, wijs, voor zichtig, welwillend, weerdig van vrij heid, is van altijd voor zich de hoop te hebben van een beter leven, stralend door de duisternissen van het tegen woordig leven. Ik wil dus oprecht, ik zeg meer, Ik VCrlaiIfi VUI'lg Men heett in Frankrijk dien raad niet gevolgd, men heeft het ontwikkel de verstand zonder leiding gelaten nu plukt men er de zure vruchten van. Gelukkigiijk mogen wij hopen dat die grootste der kwalen, de onwetend heid aangaande God, nooit ons België zal beheerschen. Wie is hij die sedert maanden de kerk vaD Frankryk met rouw omhult Wie is hij die naar de «ril zyner godhatende macht, dan de bisschoppen uit hunne eeuwen oude paleizen verdreef, dan de pastoors buiten joeg, dan de kerkgoederen stool Wie is hij die nog zooveel moederherten breekt en zich verzadigt aan steeds vernieuwde zielepijn van priesters en trouwgebleven geloo- vigen Wie is hy die de Kerk poogt te moorden in ongehoorde verbanning en diefstal Die man heet BRIAND en telt 45 jaren. Toen hij, 20 jaren geleden, als jonge advocsat pas optreed aan de balie van Nantes, maakte hij zich pliebtig aasresten openbaren aast- ttlag optie zeden. Hij werd voor de recht bank vervolgd, gestraft en van de lijst der ad- vokaten geschrabt. Vruchteloos bood hij zich later aan bij de ba lie van Parijs. Ehwel, nu verstaan wij de hertstochtelijke woestheid waarmede die openbare zedenschen- uer den razen den kamp voert tegen de Kerk eD geerne den nek zou omwringen van al wie spreekt van eerbaarheid en zeden. De Kerk heeft nooit andere vijanden geteld Stelden od- der de Fransche Revolutie in de geplunderde kerken, de toenmalige meesters van Frankrijk, geen ontuchtig vrouwspersoon op do altaren te vereeren Eene letter ontbreekt nog aan den naam van den hedendaagschen kerbplunderaar: zijn naam is BRIAND, h t is nu, brigand dat ge moet lezen, en laat er de hoofdletter ook maar af 't Is zoo al voldoende I 0 1 Die vrydenkers I Wat proper ras 1 gDe werkman heeft niet alleen het recht,maar ook de zedelyke plicht zich in syndikaten of vakbonden te vereenigen. Waarom Omdat iedereen in zekere mate verplicht is zooveel mogelyk voor zijn dagelijbsch brood en voor de verbetering van zynen toestand te zorgen want verre van te beweren, zegt Pater Bruyn, dat men alleen braaf moet leven en voor 't overige maar dom en arm blijven, ach ten wij beschaving en voorspoed voor den raensch een voorrecht waarnaar hij in het algemeen mobt streven I Omdat de werkman alleen gebogen op zijne eigene zwakheid, daar staat als een klein kind tegenover een sterke reus. Hij ziet geene kans tot verbetering van zijn lot en verliest de noodige wilskracht. Een nieuw leven wordt hem ingestort door den band der vereeniging wanteen broeder docr zijnen broeder gesteund is als eene sterke stad. Omdat de werkman het recht niet heeft vrouw en kinderkous bloot te stellen aan gebrek en ellende. Hij wint dikwijls niet genoeg om door zijne eigene spaarpenningen te zorgen voor slechte dagen, terwijl hy door een kleine we- kelijksche inleg beschut is tegen werkstakiug en werkloosheid, dio hem altijd kunnen treffen. Dekinders van den werkman zijn als een stuk van zijn eigen zei ven en het is eene plicht voor hem, ze niet door zyne domheid on onvoor zienigheid, aan ellende bloot te stellen. Goed zoo, de werkman moet zich onderling verbin den in vakbonden het is -zijn rechthet is zijne plicht. Maar bij wien by onafhankelyke, of socia listische, of kristene vakbonden Bij onafhankelyke? Wat men er ook over denke, dat is onmogelijk. De mensch is al te zeer doordrongen van godsdienst, om zelfs als vereenigde, daar lang onverschillig aan te blijven; ook de politieke geest voegt er het zijne bij en sluipt er altyd langzaam binnen. Wij hebben het onlangs nog gezien tot Ant werpen, waar de socialisten alles gedaan heb ben en gedeeltelyk gelukt zyn om de zooge zegde onafhankelijke bonden langs hunnen kantte krygen. Bij de socialisten Dit is een slavenjuk op den nek halen, inden beginnen ja, zullen zij zeggen en herhalen dat hunne bonden buiten allen godsdienst zyn, zij zullen het ordewoord volgen van Bebel op het kongres te Mannheim: Taktiek en nog eens taktiek 1 Handig, sluw moet ge zyn, dat is alles !1 Maar intusscben zullen zij in huaue gazetten en zelfs vakbladen, lan eens uitvallen op de priesters, dan eens op do Voorzienigheid, dan eens op Jhsus- Christus en tot zelfs op de H. Maagd. Eu huoue lezers, doorgaans onwetend in kwestie van godsdienst slorpen dat op, zuigen dat in en na eenigen tijd heelt die roode mikrobe van onge loof al hunne godsdienstige gevoelen afge- vreten. Is dat zoo niet? Hoevelen zijn er die na twee, dry jaar te zijn aangesloten aan een socialisten- -yndikaat, den kostolijken schat van 't kristen geloof nog ongeschonden hebben bewaard Kiesvee kweeken en alles doen draaien naar hunnen politieken winkel, schryft Pol De Wit, dat is hun einddoel. Ze eerst aan hunnen riem zeemen, om dan dwang uit te oefenen zooals den dwingeland Anseele te Gent, waar er bij honderden zijn, die, gelijk Baudewyn en De Bruyn, dit slavenjuk zouden afschudden, in dien die arme drommels hun geld niet in zijne syndikaten stak. By de. kristene vakbonden Paar zullen wij de naaste week op antwoorden. X. X. dat is de slavernij weer in de wereld brengen de menschen tot de werksta king leiden en ze dan willekeurig weer dwingen aan 't werk te gaan. Wie,wie was het, die ten tijde van de werkstaking in den Anglo-Belge aan de socialistische werkstakers zegde Gij zijt d'opeters van de kas, uwe werkstaking is onredeliik, de kopstukken hadden ze zelf bewerkt. Waarom zijn de gladslypers zoo rap aan 't werk gegaan zonder eenige voldoening te bekomen. Ziedaar den uitleg. 0 kerk van achtten eeuwen Die vast staat op de rots AI kwam u 't schuim besneeuwen Van 't loeiend golfgeklots I 0 Moederkerk van Röme, Zoo edel en zoo groot, Van alle kanten stroomen De Volken in nw schoot 0 Moederkerk enz. O Kerk der Martelaren, Gepurperd in uw bloed O Kerk der Maagdenscharen, In lelieblanken stoet O Kerk van alle talen, Van alle volk en tijd Uw lof bereikt de palen Der wereld breed en wijd 0 Moederkerk enz Gij die de toorts der kunsten En wetenschappen zwaait, Gij hebt van uwe gunsten. Uw wegen volgezaaid. Gij kustet d'ijzeren banden Der arme slaven dóór Nu dreunt door alle landen Het vrije volkrenkoor O Moederkerk enz. De lijders en de zieken Vertroost gij in den druk En in uw balsemwieken Verschuilt zich 't ongeluk. O Moeder van de weezen Voorzienigheid der weéuw Uw lof klinkt nooit volprezen Herhaald van eeuw tot eeuw t O Moederkerk, enz. Ons katholieke vaadren Zijn wij, hun zonen, waard Hun bloed doorstroomt onze adren, Van smetten vrij bewaard. Wij willen 't leven derven Maar staan 't geloof niet af En zingen nog bij 't sterven En op den boord van 't graf. 0 Moederkerk, enz L. db Koninck. kenteekens der Vrijdenkerij. De muren der ka mer, waarin de overledene rust, moeten behan gen zijn met zwarten krep bezet met roodo ro zen. Als een persoon binnenkomt, overhandigt een lid der familie hem een 1 uil van immortel len. waarmode boven de kist de voorletters L. R. moeten getrokken worden (die boteeke- nen Libre Pensee Vrijdenkerij. en Raison Rede). En dat komt van mannen, die spotten met 't gewijd water, met 't kruisteeken en met andere ceremoniën, welke de christene begrafenissen vergezellen Mooie cljl'crs. In Noor-Amerika heb ben de Katholieken tegenwoordig 4300 paro chiale scholen. Gelijk de kerken, vermeerdereu deze scholen jaarlijks met twee A driehonderd. Oe orde-geestelijken onderhouden 870 hoogere jongen en meisjesscholen Deze scholen geven te zamen aan 1,200,000 leerlingen onderwijs. Daarenboven zijn er in Noord-Araerika zeven Katholieke universiteiten en 81 seminaries. Deze hoogescholen worden bezocht door 4000 studeerende jongelieden. Er bestaan tegenwoor dig 300 katholieke, dagbladen en tijdschriften tegen slechts één in 1810. Daarvan zijn er negen dagbladen. Eent; uitvinding:. Do ingenieur Brunó, van Ferrare (Italië), heeft het middel gevonden om gelijktijdig langs een zelfden telegraafdraad telegrammen te zenden en te telefooeeren. Proefnemingen tusschen Ferrare en Florencie zijn ten volle De strijd voor bet leven. Er hebben zich meer dan 50 kandidaten aangeboden voor de plaats van hulpbibliothecaris der Kamer van volksvertegenwoordigers. Eerst was er kwestie van een prijskamp doch men heeft er van afge zien. Nieuwe koleulagen. Na vele jaren op zoekingen heeft men in het domein van lord Du fley, nabij Sedgley, in Staffondshire, een kolenschacht gevonden die rijk genoeg schijnt om dagelijks 3000 ton kolen te leveren en 15 tot 1600 werklieden te gebruiken. Een jaehtongeluk.De kapitein Cuthbert heeft onvrywillig zijne vrouw, lady Dorothy Cuthbert, gedood bij eene jachtpartij. Zijn ge weer week af, en gansch de lading trof het hoofd der ongelukkige. Vrljdenkrrsplrchtlghcden De Guide de la Libre Pensee bepaalt uls volgt de plechtigheden der burgerlyke begrafe- I nissen De kist moet overdekt zijn met een zwart laken, versierd m«t roode immor tellen en dragende op de vier hoeken de. Eene doodeude ont ploffing. Te Chicago is een voorraad van ammoniak in de lucht gevlogen. Negen personen werden gedood. Eea' aantal slachtoffers liggen oog onder de puin- hoopen. Belgische wljju. De wijnbergen van Hoei hebben uit jaar een goeden oogst opgele verd. Men verwacht eene opbrengst gelijk aan die van 1904. Deze wijn verdraagt heel goed de fDsch en gelijkt op den duur aan bourgogne. De gemiddelde jaarlijksche opbreDgst is 150,000 liters. Deseruui van de cholera. Men meldt dat Dr Remy, overste van den Bactériologischen dienst in bet Landbouwgesticbt van den Staat, te Gembloers, do voorbehoedende serum tegen den cholera zou ontdekt hebben. Groote brandramp. Te Buf falo heeft een brand maandag morgend het huis Columba, acht verdiepingen hoog, in asch gelegd. De schade wordt geschat op 2,500,000 fr De instortende muren kwamen te recht op de pompiers. Zes hunner konden be vryd worden maar veel anderen liggen nog on der de puinhoopen begraven. Oude gazetten. De twee oudste gazet ten van Europa zyn Nederlandsche: de Gazette van Gent, die 256 jaar vorschijnt, en de Op- bechte Haablemsche Coubant, die onlangs hare 250jarig bestaan berd acht. Hadden de bewindvoerders uit het jaar '30, toen zij, om het Orangisme in ons land te kortwieken, mede de Nederlandsch taal in België wilden uitroeien, voo»* eenige centie men gezond verstand bezeten, zouden ze na eenige oogenblikken overweging tot het bespf gekomen zijn, dat men niet eene taal, die op de oudste dagbladen van het vasteland kan wijzen, zoo maar wegmoffelt als een schotelvod. Brandstichters. Volgens een telegram uit Salonika heeft eene talrijke Grieksche bende te Gratsjaan, Kasa Sichna in Macelonië twee huizen van Bulgaren verbrand, waarbij alle bewoners in de vlammen omkwamen, daar de Grieken niemand eruit lieten. Koude winters Ten jare 860 vervroos geheel de Adriatische Z«e in 1133 lagen twee groote stroomen van Frankrijk toe de Po en de Rhone, de snelste vloed van Europa. De wijn was in de kelders vervrozen. In 1246 lag de zee bij Venetië toe en men gaf er allerhande spelen op. In 1246 lag de zeeëngte Kattegat genoemd tusschen Jutland en Zwnden toegevrozen, en men kon van Dantzig naar Denemarken rij den met eene ijsslede. In 1334 bevrozen de meren van Italië. In 1433 sneeuwde het 40 dagen te teke in Holland. In 1493 lag de haven van Genua toe en in 1497 doze van Marseille. In 1594, 1621 en lö38 bevrozen al de havens der Adriatische Zee en verscheidene havens der Middellandsche Zee. In 1658 kon koning Karei X over de zeeëngte de kleine Belt n trekken met geheel zijn leger. Van 1683-1684 vroos het van den 17 Novem ber tot den 25 Februari, 't Volk liep te Antwer pen op de Schelde, en te Oostende reden wagens op de zee tot op eene halve uar afstand van de haven. Eene vergissing;. Een kiezer van Cassel heeft in de overhaasting om te stemmen in plaats van zyn kiesbulNijo, eene chêque van 790 mark in de bus gestoken. Men ziet van hier het gezicht der stemopnemers, toen zy dit zon derling bulletijn aantroffen. Pimpels is in den winter gaan wandelaD, het is erg glad, hij schuift uit en valt zoo lang hy is, op den grond. Hij staat op, maar valt opnieuw. Had ik dat geweten, roept hy uit, dan zou ik niet opgestaan zyn, en hy blijft liggen. deelt bet volgende treffend en pikant verbaallje mede jMr Zij waren pas getrouwd en in p huti wittebroodsweken. Zu was een snuggere juffrouw dië echter niet veel van de keuken kende. Iu algebra, aardrijks en ont leedkunde was zij tamelijk goe 1 te huis; in kook en naaikunst bitter weinig. Niettemin waren zij een zeer gelukkig paar, met geea enkel wolkje aan hun blauwen huwelijkshemel. Tech, op zekeren middag, gebeurde er iets. Zij zou soep opscheppen bij 't middagmaal, en du stond do pot al op het vuur, zouder dat er rijst was. Eea dienstmeisje hal zij niet en zy kon den pot niet alleen laten. £ij wist niet wat gedaan on wilde toch zoo graag haren man een voedend middageten opdienen. Daar piepte het vinkje in do vogelmuit En 't vrouwlje kreeg een gedacht. Waarom zou ze 't niet eens probeeren En in den pot gleed, uit ren grauwen zak,een half pond vogelzaad. Twaalf ure kwam en zij aten. Zij loerde ang stig naar hem, die at en at, als bemerkte hij niets. En zo was vriond dijker daa ooit voor hem. Na den noen vroeg hij om eene boolschap to zenden naar den dokter. Hij gevoelde zich niet wel. Krampen en maar steeds aandraag om te fluiten. Zij werd hevig ongerust. Hij fioot maar het eene deuntje na het ande re. «Maar praat nu eeus verstandig met mij», smeekte ze. Hij floot voorten floot harder ea schreef flui tend eeu briefken naar den doctor, die na een uurtje kwam. Ia dat uur had man lief zijn ge fluit geen oogenblik onderbroken. Eq toen de docter er was, floot hij knipoogend tegen den geneesheer, zijn hooglied. 't Is duidelijk zei de docter meewarig tot het ongelukkig vrouwlje, uw man heeft de fluit ziekte. Wat. heeft hij gefiten En toen kwam het hooge woord er uit Vogelzaad O, zei de docter, dau fluit hij z >o lang tot dat het zaai geheel verteerd is. Maar ik dan, stotterde het vrouwtje, ik heb er toch ook van geëten, en ik fluit toch niet Dat wil ik wel gelooven haraam de escu laap gij zijt immer3 eeu wijveken Toen kon de man zich niet meer houden, en barste in eenen schaterlach uit. 't Zaad is verteerd, zij we'.ensc'aappolijk de dokter... En ,t viouwtje vergat de les niet. Ja, allerbeste Vrienden Lezers onzer brave VolhNNtcui (gelijk gij ze nu geern noemt I) de sociali8tenbopstukkeu zijn nu kleine manne- kMisl 't Is met de lilczillgCIl III dat ze zou geworden zijn. Ttians is er geene spraak van hier in stoet uit te gaan. Nu achten zij het lust hunne arme slaven maar in hunne kluizen te laten blijven. En of ze gelijk hebban I Ginder in Duitschland, daar hebben zij nn cClie «SOrSCllIng gekregen van de eerste soort I 't Is eene die niet gauw vergeten zal geraken zulks ia zeker. Waar lijk zij zijn zoo plat geklopt en geslagen als zes- kens, (niet als reskens, hoort ge't, zooals een raispak kende letterzetter ons deed zeggen ver leden week 1 En'd lillCrallMIII, -« had de reusachtige katholieke partij in Duitschland te kortvleugelen, is ook misrekend. Ei Ei 1 het staat daar nu te kijken als een hond op eene zieke koe I... alle hoop op vervolging en plage rij is hen ontnomen. Als een onafbre^kbare, onbeklimbare vesting rijst het katholiek, vierend »óór h"u op. als de machtige borgeener Terwijl de blauwe hoof imaunen, ginder en hier hun hartewee verkroppen, gaan wij een tweehonderdtal telegrammen en snelbrieven doorbladeren tot vermaak en ver zet van onze bravo lezers herhalen honderde monden, en ze hebben volop gelijk. Dan mogen wij ons nog beloven. Elders is 't nog wat anders dan alhier zoo was het Maandag in het Isère-departement, Fraukrljk 13 graden koud (in de stad Grenoble) en iu de omliggende bosschen 18 graden I In de streek der Chartreuse ligt do sneeuw twee meters dik en alle verkeer, zelf met sleden, is er onmogo lyk g'-worden. In de hooggelegen streken van Mavoole is do koude nog heviger geworden. Te Saint-Pierre d'Albigny daalde, maandag, de thermoter tot 23 graden onder zero te Saiat-Michel 26 gra den en te Bromanns, 29.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1907 | | pagina 1