mm ^imo i 1/2 MILLIARD! Toor B Trienden Liftte. Tour ome nare Euoeto. ZON, MER ZON! BOOSWICHTEN AFGELUISTERD 12 Jaargang A'" 655. 2' UITGAAF Zaterdag If Mei 194)7 Inschrij vingsprijs Aankondi- gingsprijs a ge palen leerde volksbedrie gers, die het volk willen opjagen tegen een ingebeeld gevaar, om het echte kerkvervol- gers gevaar te verduiken. meer dan 301J.000 bcliocl ligcn van alle slag, nu op den hals druk kende van den reeds bezwy kenden belasting betaler. eoorbeetdigen ierengican- Gelukkig de huisgezin nen, die de Meimaand, Maria's maand, wel vieren. IJselijk diepe wonden toe te sluipmoordenaars als Bui li slaclifoflei' al Bum Hel lot van den werkman. Gonzende en ronkende Mugjes ofte Meuzietjes c:-;vt Drukker Uitgever J. VANgNUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST. Abonnementspng s voor gansch België tranco te nuts, '2.60. oor de vreemde naden, 6,00. /akken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle ar tikel moeten den liasdagavond en het oieaws den woensdagavond op onze bareelen toe- gekomen ztja. Ongeteekende hneven worden in hearmand ge- n. Alle woelen ont- inschrij vin- op alle tijd- van het jaai onkosten dei igbrieljeszijr ste van den moling. ileu bij veran- van woonst, it terechtwij - zenden. Vonnissen 1 ir, den kiemen regen Aankondigingen tusschen de nieuws tijdingen 20 cen tiemen per regel. Aankondigingen op de 8* biz. 10 cen tiemen den regel. Annoncen op de 4* bladz. worden bere- kendvolgens plaats ruimte. Vooralle advertentiën zich uitsluitend te wen den op ons BU REEL, Kerkstraat 9, Aalst. De geabonneerde hebben 't recht een maal per jaar eene 'annonce van 5 regel te plaatsen, die vier maal achtereenvol gens zal verschijnen Ruchtbaarmaking in te zenden voor Woensdag. 1/2 milliard, of vijf en veertig en een naai duizend millioan 1 Dat is andere dan het geuzen-en socialisten-kloostor- ird, dat als sneeuw voor de zot werend* hen de vingers dor Fransche kerkvervol- en nauwelijks toelaat om op broederlijke 'do... zelfopoffering der dienstvaardige,eer Pombisten en likwi leurders te beloonen. i/2 milliard, waarvan wy spreken, worden uwi -do voorzaten onzer godsdiensthaters van 1790 tot 1796 uitgegeven in officieele papieren, assignaten genaamd de tegenwaarde er van bestond zoo beweerden die aftruggelaars uet bedrag der ontroofde goederen van Kerk, en en Staat. bn ging van het vaderland een paradijs )en En die redders der maatschappij deden ikryk voortyien naar een nog nooit gezien rroet. ,4 Zoodra zegt de vrydenker Taine zoo- y de guillotine de gedwongen koers der lignaten niet meer steunde, dan vielen die tiden van honderd frank op 5o, 20 fr. en idelykop 28 centiemen Een pond brood B«stte 50 fr. in assignaten een pond vleesch »6ofr., het s«hepel pataten 200 fr., en zoo alles in evenredigheid. Men begrijpe als het b mogelijk is den uitersten nood der ongeluk - kige renteniers, gepensionneerden, staats- en stadsbedienden, werklieden zonder post, in een woord, van allen die niets meer bezaten dan wat assignaten Ook leed men overal aan honger, armoede, en de diepste vertwij- feling. (Taine, Oriiines de la France Con temporaine, tome VIII. p; a86 en Stourm, les Finances de la Révolution. Dit geschiedkundig feit is door alle historie schrijvers bevestigd, en wy geven het als ant woord op de laster- en leugen weefsels der en ziet door ons aangehaald vrydeükers- tndaal, dat een, of twee milliard zelfs, niet ien helpen, als die papenvreterkens aan ïuzelen zyn... |e Aalstersche blauwe tellers komen tot rent een hall milliard Ie Antwerpsche liberale rekenmeesters von- 'i twee milliard voor slotsom hunner kloos- pecyferingen. jfo Flandrc libéralevan Gent, was no^ be- idiger in hare wiskundige goocheltoeren f milliard! klonk het, juist gewikt en ge- _gen totaal der clerikale brandkas. Een on ooglijk verschil van maar duizend millioentjes met hare hulp-mathematiekers Als het onzijdig onderwys zulke leemte duldt tusschen twee uitslagen derzelfde optelling, dan begrijpen wij de Woede dier onzijdige reken kunde tegen de zeer eenzydige princiepen, die altyd vasthouden aan het onveranderlijke ',e en twee is vier doet men ook niet vervreemd zijn aan het irminste eer- en schaamtegevoel, om hier, België, na het wereldbekende, ellendig fiasco l 't beruchte Fransche kloostermilliard. nog durven gewagen van grooter soortgelijk )itaal, voor een tienmaal kleiner land en een >1 geringer aantal religieuzen iVat armzalig gedacht zal ieder verstandig 1 psel zich trch vormen over zulke geice- ntooze geheimen en over !nu attesshk kende lezers 1 De eersten beti- tn zich fakkeldragers der be chaviog de eden ontvoogden van het juk des gelools I lun patriarch Voltaire kendo ze, als hij hun ;e les oplegde Liegen moet gij nis *cn dul- vel; iet voor een tijd, maar shut aan, en zonder Wtouden l (Brief aan Thiriot, ai October 1736). En wat kwam or ia Voltaire's Frankryk wel Jerecht van het toovermilliard, dat al de ellen- ging stelpen, t uistert naar de volgende aardige bekcDte- -jn van Fransche priestervijahden, die de etonswroeging met konden bedwingen. te socialistische afgevaardigde van Reims, öan, verklaarde rondborstig Ik kan my Keren over het feit, dat ernstige lieden in oogen van lichtgeloovige scharen het kla- rgoud van het milliard der kloosterling! n bben laten schitteren. Het was kinderach- en alle behalve tergoeder trouw, aan het Ik te doen hopen dat zulke politiek de ancieele oplossing zou brengen der pen- onen. m sa ander onvermoeid beschimper otey ie, Joan de Bounefofl)* beiydt Waar blijft het milliard der kloosters, door onze wetgevers sinds 1901 aangekondigd Die schatting was opgemaakt door officieelezorg- xame fonctionnanssen. En nu het uur der ver- kooping kwambespeurt men in het fameus mil- Hard zooveel gaten als er lappen op Arlekyn's n kostuum genaaid waren I De proceskostende salarissen der staatsvertégenwoerrdigers en li- kwideerders hebben er nieuwe gaten bij ge maakt. Het milli rd dat beloofd waszal geen acht millloen in gangbare munt opleveren Ge hoort hot, Menschen, die men wil beliegen over de goudbergen der Kerk 1 Gij hoort het geen 8 millloen en men had duizend millloen aan de opgeprikkelde menigte toe gezworen En in de woningen dier 8 millioen, die nu slechts een jaar lij kschen interest van 240,000 fr. zullen afwerpen, onderhielden de ontstoofde bezitters CCII ICgÓT VZtBl Waar blyft, ten minste, na het vervlogen leugenmillard,de voorgespiegelden vrijdenkers voorspoed Emile Olivier, oud-minister, lid der Fran sche Academie, zal het u zeggen De woorden plicht en eer, worden niet meer begrepen. Onze bud jetted sluiten met tekorten van honderden millioenen. Verplet- terende contributies wegen op de natie. Hoe meer scholen er bijkomen, hoe meer de ont- zenuwende stofleer de zielen bederft, en ze en ze voorbereidt tot ikzucht, vadsigheid, verrotting en misdaad.., Waar men ook de blikken richtte, het hart is pijnlijk aangegrepen. Men hoort, als 't ware, het dreigende tnis- baar eener nakende bar- baarschhcid. Heel bekoorlijk, voorwaar, deze cadeaukens, de eenige door religie vervolging en kiooster- haat bezorgd 1 Onze kloosterlingen, trouwens, vragen geen voorrecht, maar ook geene uitsluiting. Zy beta len lasten gelijk een ander. Zij leven onder de zelfde wetgeving gelijk een ander. Zij werken, beter dan wie ook, mee loc den bloei der sa menleving, door reine zeden prediking, del, smartleniging, verdienstelijk onderwys, stichtende vergaderingen voor alle standen des volks, enz., enz., enz. Zy vragen niets meer dan dezelfde grondwet- telyke vrijheden en waarborgen te deelen, waar de vrijmetselaars congregatie, het vrydenkers- broederschap, de socialistische revolutiepredi- kanten, de liberale, radicale geuzenkapellekens van gebruik maken. Zij vragen, God, goede zeden en Vaderland te mogen verdedigen, in naam derzelfde vryheid, aan zoovelen vergund, om genoemde grondves ten der maatschappij te ondermijnen en te sloo- pen. Zij vragen eindelyk, voor*alle wraakneming over hunne wreede lasteraars, eens hunne dien sten te mogen aanbied.in, als de hand Gods ze moest treffen en als er dan wellicht geen vrien denhulp zou opdagen om aan de sponde des rampspoeds te waken. Geen eetluNl bljj varken». Wanneer varkens, die vet gemest worden, gebrek aan eetlust vertoonen, make men, ten minste twee maal per dag, de eerbakken goed schoon met behalp van kokend waters en voege bij elk rantsoen voeder, dat hun verstrekt wordt, al naar hunne grootte, 1 tot 5 gram poeder van goutiaan. Blilven zij de slechte ge woonte te bezitten, oneetbare voorwerpen en stoffen op te nemen en aan de muren te likken, dan voege men bij elke portie voeder 1 tot 5 gram (volgens de grootte) sodium-bicarbona&t of dubbelknolzure soda om de maag te zuiveren en verstrekke hun per dag 5 tot 10 grammen geprecipiteerd phosphaat of beendermeel. als «te jonge lindebladerkens aan '1 zingen waren. De schouwburg is geene school voor jonge meisjes. Wie zegt dat? Een knorrige predikant? Neen, de liberale Vlatmsche Gatet van deu 20 October 1905. Zijne plichten kwijten is voor iedereen moeilijk. Hoe zoude er anders eenige verdiensten aan vast zijn De bekoring overvalt den eenvoudigen metserdieHer, en wordt ook niet tegengehouden door de trappen van den troon. Neen, men mag niet altijd het gemakkelijkste deel kiezen, en vooral nooit toegeven bij den aanval der verleiding. En 't is juist in zulke oogenblikken dat de godsdienst, het geloof in verantwoordelijkheid, in straf en verdien ste zoo onontbeerlijk is. De godsdienst legt de bekoring uit, versterkt er tegen en doet genot vinden in 't volbrengen van den plicht. Slechts de weg des plichts leidt tot geluk en ware tojdoeuiug. De mensch is als eene bloem. De bloem moet lucht hebben en zonneschijn. De petroollamp is gift voor haar. De zon is de bron vau het natutrlyk leven." Dat weet nu iedereen en toch kan in het dagelyksch leven ons die waarheid bitter weinig schelen. Ja, wij handelen dikwijls ver keerd. De geleerdon schrijven dikke boeken over het onderscheid tusschen de landelijke en de stadsche bevolking. Het opene land is de voor- raadskamer van kracht en gezondheid voor den Staat. Waarom Op het land wonen de zonne- menschen en in de stad de lampenmetisch'-n op het land gaat men in het licht, in de stad leeft men in de schaduw. De zon schijnt op gerechtigden en onge rechtigheden maar waar ze niet op schijnt 'tis op de dommen, die haar afweren, en tot dezen behoort een groot gedeelte van .ot tads- volk. In dien doolhof van hooge huizen en hoven lijk voorschootjes vallen zulke magere zonne stralen, ja, maar men kan er wel eens op letten of het huis dat men gaat betrekken naar het Zuiden of naar 't Noorden, of naar 't Oosten staat, evenals wanneer er te kiezen valt omtrent wooc-ot slaapkamer, men zich wel eens het spreekwoord herinneren kan Waar de zon niet binnenkomt daar komt de dokter binnen. En als do dokter, binnen komt, dan schrijft hy, zooals het tegenwoordig meer en meer in praktijk geraakt, licht-en zonnebaden voor. Een woordje over het verstoppen van de vensters onder storen, gordijnen, bazarprullen enz. De vensters zyn niet alleen de oogeu maar ook de longen van de kamer. Waarom hun dan de gezonde ademhaling vermooilijken Men late de zonnestraal vrij binnen on weze er verheugd over, dat dit hemelsch goud iu huis regent. Soms is inon bang dat geverniste meu bels zuilen lyden van de zon. Maar och, do ge zondheid is immer meer waard en wie wil er de slaaf zyn van zyne meubels Wie de zonne straal afsluit, handelt zoo wys als deze die den geldbriefdrager dn deur voor den neus toeslaat. In de woonkamer hebben wij dan veel zon noodig in deslanpkamer nog meer zon. En in het salon en in de voorkamer Nu daar kan men met minder zon voort, gelijk men ook zonder zon voort kan. Daarom ook zou ik er willen op wijzeu, dat men voor slaapkamer niet de kleinste, donkerste plaats mag kiezen, maar wel de grootste, zonnigste en aangenaamste die men heeft. Van de overige plaatsen kieze men wêer de beste voor woonkamer en schiet er dan nog eene plaats over, die niet bepaald kan be nuttigd worden, welnu het weze het pronkzaai- tje, waar we onze prulletjes zetten. Lieden, die vele kinderen en weinig geld hebben, handelen wel onnouzel en boos, wanneer zy de eigene familie op het schrapste ratsoen ruimte, licht en lucht zetten, terwijl de voorkamer aan de zonnezyde aan de kinderen verboden is en maar van tyd tot tyd voor onverschillige be zoekers hare poorten opendoet. Velen denken dat eene pronkkamer de bezoekers een groot geacht geeft maar de goede viienden en de suikerzpete vriendinnen weten goed, hoe groot de achterkeuken is en beklagen er de bewoners van. Eene goede woning kost veel geld. Maar zon nescbyn en oóórzonde lucht kosten nietmeD moet ze maar laten binnenvallen. En gelijk de zon in den dag schijnt moet de regel onzer huis vrouw zyn in den dag de vensters open. In de slaapkamer moeten ze overdag vierkant open staan, opdat zonnestralen en luchttocht de dampen en bacillen bezydigeu dio tijdens den nacht zijn uitgebroeid. Eere aan de huisvrouw die da.tr op let. Wie daar ook wei wat moest opletten, dunkt me, zyn de bouwkundigen en aannemers en dan 0. ze buiten-gemeentebesturen wat goed zouden die niet doen met eenige reglementen over ruimte der woonplaatsen en breedte van de vensters Booswichten ja, daar zitten boos wichten in de liberale partij van Aalst. Zijn al de liberalen zóó Wel neen! Duizendmaal neen God dank I Maar daar is in Aalst een kliek je van booswichten, echte booswich ten. Wie wie zijn die Dierbare Lezer 't zijn die laaggezon ken schepsels, die sedert eenige jaren zonder ophouden alles bCUIOrSCOT en bezwadderen, dat rein en edel is in de christene stad Aalst. En die gedurig zoeken, om diepe, brengen aan al de familiën, die de chris tene grondbeginselen en gevoelens niet verzaken willen. En die een duivelsche genoegen vin den in wrcedglocicnde Ijzers te ploflen, te herploffen, te wenden en te keeren in de breedgesla- gen bloedende wonden... En die zóó, eene voor eene, op schier al de christene familiën der stad hunne venijnige, VfrgllllgdC pijlen van logen, valscbbeid en bezwaddering hebben afgeschoten. En die zulk verfoeilijke, hatelijke beulenwerk steeds weten te doen op 's ge wij ze van de IlallaanSChe En die hunne duivelsche vervolgings woede niet bedaren laten noch door 't geween van llOllKCrüJdeodC Ouders noch door 't gekerm en geschrei van bedrukte broeders en zus ters... noch zelfs niet door't geen de tijgers der woestijn bewegen zoude... En die daarentusschen, als bezetenen op kloosterlingen en priesters losschie ten, niet om een min of meer eerlijken strijd tegen hen aan te gaan, gelijk er van verdwaalden natuurlijk te verwach ten is, maar kort en klaar om ze te verpletteren, te verscheuren en hunnen naam te doen verdwijnen.. En die intusschen al de liberale famili ën van Aalst durven 't UieS Op de li Cel zetten... en de vrijheid van han delen ontnemen... En die de pretentie hebben van aide liberale heeren der stad de wet voor te schrijven en ze in alles volgens hunne grillen te doen marcheeren. En die zelfs zoo verre gaan zich te bemoeien met de SiulgelIJke aaBSgtelCgeiKliedCII van de fa miliën, die zij meenen hunne politieke hulp noodig te hebben... En die kortom, iedereen,'t zij katholiek of liberaal, yt zij werkman of edelman, 't zij priester of leek, durven aanzien Slaaf, ze als dusdanig op onmensche- lijke wijze behandelen, zonder ooit een greintje medelijden of eerbied voor iemand te koesteren. Die ja. die zijn booswichten, echte booswichten en al wie rechtzinnig is, 't zij liberaal of katholiek, voelt den diepsten afkeer, de wijdste verachting voor het hertelooze beulenwerk, dat die duivelsche tijgers uitrichten in de stad en 't arrondissement Aalst. eigen nut is de eenige drijfveer der vrijaen- -y. Geld winnen en rijk worden en daarvan al leen genieten en nog genieten, dat is het eenige doelwit van velen. Maar m 't midden van die koortsachtige be drijvigheid en dit ontstuimig gewoel op onze dagen, wat wordt bet leven van den werkman De chrlwtcne nIJveraar weet dat hij op ge wetensplicht verantwoordelijk is voor 't leven en de gezondheid van 't werkvolk en bij tracht de maatschapp- ;ijko wetten en bijzonderlijk den menschlievet den zin dier wetten na te leven Maar de g »ddcloozc vrijdenker zal zich *-eiuig daarmede bekommeren. Eigenbaat kery, In de heidensche beschaving eerbiedigde men het leven der slaven, ten minste zoolang deze bekwaam waren te werken. Het leven der sla ven was beschut door de inrichting zelve der maatschappij zij waren den eigendom der meesters, en men zocht zoo goed en zoolang mogelyk hunne krachten te benuttigen. Wat geeft een gewetenlooze meester er om, dat eenen zijner werkers een ongeval overborne? In menige gevallen zal hy door de wet- ver plicht worden eene schadevergoeding tö be talen die echter niets is in vergelijking met al het wee door droeve rampen en toestanden teweeggebracht. Ieder voor het zyne iegt de ikzuchtige vrijdenker en steunende op dat beginsel van 't manchesteriaansch libera- lismus, op dit onmenschelijk' beginsel, zal hy gemakkelijk de maatregelenen voorschriften verwaarloozen, die het*loven en de gezondheid van den werkman zouden vrijwaren, maar de winsten zijner Dyverheid zouden verminderen. Hierin is het tastbaar, dat de vrydenkery of 't Uberaiismus, wat hetzelfde is, de wereld uaar dc barh»ar»dilieid leidt. O-gelukkige werkman,'die met zulke meesteFs te handelen heeft waarvan hij niets voor de verbetering van zyn lot te verwachten heeft als vloeken en gro ve beleedigingen. De goddelooze Voltaire, de patriarch der ho- dendaagsche liberalen, had niets over voor de volksklassen, dan spottérny en verachting. n Dat gespuis verdient do weldaden vaD het licht niethet is maar goed om hooi te eten 'lijk do ossen. Terwyl de akelige1 Voltaire die afschuwelijke woorden schreef, stond een eenvoudig priester Jan-Baptist de la Salie op, eu begon aan dat gespuis de weldaden van het licht en het kosteloos onderwijs te schenken. De katholieke Kerk heeft de wereld overdekt met hospitalen, weezenhuizen en toevluchtsoorden, van over honderden en honderden jaren, om aan de ver iatenen en de elleu-Jigen troost en opbeuring te verschaffen. Hare stem heeft zy altyd laten hooren gelijk nu nog, tegenover keizers en ko ningen, om de bestaande misbruiken te schand vlekken en te keer te gaan. D&ar, en daar alleen is 's werkers redding te vinden ware vi yheid, in de erkenning zyner rechten. Daarbmten is voor hem slechts uit- buitery en mdige slavernij I Om wol Ie bi wurrn. Een groot aantal personen denken goed te handelen met in hunne kassen bollen naphialiue te plaatsen, dienende om er de insekten, zooals de mot, er uit ver wijderd te houden. Dat is eene dwaling. De eenige uit slag, dien men zoodoende bek' ml, is de meubelen te verpesten, alsmedo de kleederen, ja zelfs dikwijls de vertrekken, want de reuk der naphtaline is bijzonder lijk onaangenaam... voor personen, maar niet voor de insekten. Om de kleeren in wol voor de mot te behoeden, koopt dau voor eenige centen snippers van Russisch leder, die gij bij alle goede schoenmakers zult vinden, en plaatst deze snippers in uwe kassen hun sterken geur- zal uwe kieederen welriekend maken en zal er zeker lijk de vernielende vlinders nit verwijderd houden. O ui sioveu Ie kuUchen. Neem wat was (keers), doet het smelten met er ter pentijn op te gieten, zonder hut vuur te zien, voeg er uw potlood bij en een weinig siroop of bruin suiker. Uwe s'oven zullen blinken geljjk zwart diamant, zegt ons Melle..-. Allerliefste Vrienden Lezers, wy hadden een bekoo' lyk tuiltje mooie bloemende plantjes aan 't hoofd van ons loopende nieuws, en ziet I wij vernemen dat het hand volleken Aalstorsche geloofsvijanden zulks niet verdragen kan. De andejje wtek heeft de geur van onze Vlammende- htoff«-Herken» hen zooda nig in de hersenen getroffen, dat ze gebruM en getierd, hebbt nals... een bendeken huttendie 's nachts ei.ne ledige hoeren- scnuur in 1 ep en roer Zetten Thier' uud Menschen schliefen feste, selbst der Hausprophete schwieg, als ein Schwann geschwanzter Gaste vau den nahen Diichorn stieg. Zoo vertelde Llcbtwcr. Spy tig dat die Duit- sche fabulist een honderd vijf en twintig jaar te vroeg gestorven is. De man zou de inleiding vau zyn Der blinde Elfcr ietwat kunnen wyzigen hebbeo hl 't Zij nu zoo. Daar wy niemand geern verdriet of hertzeer aandoen, hebben wij het heerlyk, pracaiig tuiltje bloemekens eeue nog betere bestemming gegeven wy hebben het •gvt? "ehen Doom f «sa tl» initoQlgftiKlg-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1907 | | pagina 1