Vivan Tist... ist... st
M iaUilvajfSasto
Aan onze Mare Boeren.
HET HUISGEZIN.
.De Loting.
V KIENDEN
Van rond
de wyde wereld.
Zaterdag 1 Februari 1908
12' «jaaigaug 672
2' UITGAAF
iuséiirij-
viügsprijs
Aankottd*
gingsprijs
Gerief voor alleman.
will ge de kleine Burgerij
helpen verheffen, maakt u
gewoon CO.il l'TA.VT te
betalen.
ZUSTEIiKE-BEGIJIX
Maandag, onmiddellijk na
de loling zal len buiecle
der Volksstem, Kerkstraat,
9, den uitslag der loling te
bekomen zijn aan 0,10.
DE EOODEN
Mis geredeneerd
Toch niet trillen leeren
Abonuementsprij a
toot gansch België
Cranco tehuis, 2.60.
«oor de t vreemde
aadeu, 5.QQ»-,
|.eveu
wiïrdea. Aiie ar
tikels muetea -len
diasdagavbnd en
het nieuws dqu
woensdagavond op
iuzc boïeelea toe
gekomen zija.
Oogeteekeade
Ofieven worden ia
ie actie ar maad ge
worpen. Alle
ostoureelen ont-
rangea ïnsohrijvin-
'en, op alle tijd
stippen vaa het jaa
1 i)t onkosten dei
twilpagbrieljes zija
ea laste van den
.eatemmeüng. ;-de
^eheve, by verau
:ering van woousc
hetjOJSt terecht.*;
ien te ïeadea
Vonnissen 1 fr
den kleinen regel.
Aankondigingen
tuaacheu de nieuws
tijdingen 2G cen
tiemen per regel.
Aankondigingen op
de 8* blz. 10 cen
tiemen den regel.—
Annoncen op de 4*
bladz. worden bere-
kendvolgens plaats
ruimte. Voor alle
advertentièn zich
uitaluitend te wen
den op ons BU
REEL, Kcrluiraai,
9, Aalst.
l)e geabonneerde
hebben 't recht een
■uil per jaar eene
.nnonee van 5 regel
piaataen, die vier
ia» achtereen vol-
n zaiverschijnen
Ruchtl'ka: ni.ss.tfti1
b te zenucii
Woensdag
Drukker Uitgever
J. VAN NUFFEL DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST
Dat de lotingsdag is voor velen een
ongeluksdag.
En waarom is hij dat
Omdat lotingsdag bij de meeste lote
lingen en ook bij anderen zooveel
is gaan beteekenen als drinkdag-bij-
uitmuntendheid.
Maanden te voren reeds wordt er
gespaard voor dien dag" en eens de loting
daar, 't zij ze er in of er uit zijn, dan
drinken delotelingen en laten zij drin
ken, alsof er evenmin aan den dorst als
aan hua geld een einde kon komen.
Voor dien dag hebben zij den rede
lijken mensch afgelegd en drinken om
te drinken. Heel hun manier van doen
heeft dan ook veel van het dier 'en het
schijnt een wedstrijd om vast te stellen
wie zich wel het becstigst voordoen zal.
Verleden jaar wezen wij er op welke
doortastende middelen er in menig Hol-
landsch dorp en ook in meer dan een
stad genomen werden om de baldadig
heden van den lotingsdag te keer te
gaan. Op verschillende plaatsen moes
ten de drankhuizen den heelen dag" ge
sloten blijven, op andere was na t val
len vaD den avond de toegang tot de
herbergen verboden.
Dat die maatregel de beste gevolgen
had zal wel niemand verwonderen. Zon
der drank is de mensch te veel een re
delijk schepsel Gods om zich tot den
rang van onredelijk schepsel, van dier,
te verlagen.
Zullen wij vragen dienzelfden maat
regel ook hier toe te passen
f Helaas, neen, zoo ver zijn we nog
niet,dat we voor die vraag in een enke
le onzer drie duizend Belgische gebeen
ten een gunstig onthaal zouden vinden.
De lotelingen gedwongen uit de
herbergen te houden, kunnen we dus
niet bekomen; wat we niet door dwang
voor allen verkrijgen kunnen, willen
wij trachten uit vrijen wil van enkelen
te bekomen.
Lotelingen, wij vragen, wij smeeken
u dus, niet in ons maar in uw eigen be
lang, dat uw lotingsdag voor u een def
tige dag zij, en geen dag van schar de
en verdriet 1 Dat uw vader en moeder
zich pien dag niet vol angst en^ vrees
moeten alvragen Hoe zal hij van
daag naar huis komen
Dit vragen we zoowel aan den arm-
sten als aan den meest weistellenden
onzer Vlaamsche lotelingen. Deftigheid
mag geen monopool zijn van de middel
ste en hoogere standen; dat de werklie
den toonen dat zij in deftigheid voor nie
mand hoeven achter te doen zij zul
len er de achting van alle deftige men-
schen door winnen en er zich zelf des
te meer om waardeeren,
De zaal is stilaan vol wijsneuzen en fliere
fluiters en lichtvinken geraakt, die op Tist
komen zitten gapen. Al erger als een herkuul
uit een barak, staat Tist daar achter een tafel.
Bravo Vivan Tist a balken zq allemaal in
koor.
Tist gebiedt stilte.
Gezellen I
Ik heb per aangeteekenden brief pastoor
en baron verzocht. Zija ze daar (Men zoekt).
Neen 1 Deen (Gehuil..,)
Dat verwondert me niet. Ehwel, gezelleD,
wie beeft h -t geld De rijken 1
i Wie lijdt er houger De armen 1
Hewel, da's Diet rechtveerdig (Bravo I)
Daarom alle renteuiersgoed, alle kapitalis-
tengoed moet gi lijk verdeeld worden.-Ziedaar
het socialism ziedaar de hemel en die is ons
genoeg
(Hooren en zien vergaat).
Ne suike'onkel van Tist hieft hem een
farce gebakken hij laat aan Tist 50.000 fr, na.
Al de gezellen.en de gezellianen van den om
trek jubileeren
Tweede voordracht van Tist.
c Alles moest gedeeld worden: grond, ma-
cbienen, geld, enz. Had ik grond, bad ik ma-
cbienen, ik wierp het n toe...
a En de rest schreeuwen ze in de zaal... En
uw 50.000 fr.
Tist krygt een benauwdheid.
G< zelleü, het geld moet gedeeld worden...
ge... deeld worden, maar..,
"Watte
Maar de verdeeling zal geschieden van alle
sommeu BOVEN de 50 000 fr.
Geroep, gehuil, getier, gevloek, gejank...
Tist is socialist I
Fbed.
ftent, ge Tist
Neen Da's spijtig 1 Anders, Tist, dat is
hem! Zoo moet g'er nog een zoeken met een
lantaarn in vollen dag
Tist is Diet grootzyn verstand is
ook niet groot, al heeft hij 'uen
grooien, zwaren kaaskop Tist ware
het kleinste ventje uit den omtrek,
hadde er geen politiek bcstaau...
Maar wacht, de politiek d'as Tist
zijn affaire daar is bij thuis in hij asemt eu
hij zwemt er ia hij leeft en bij... drinkt ervan.
Hebt ge Tist nooit gezien op een meeting
of een vergadering Gloeiend oog, gebalde
vuist heel geheimzinnig ontsluiert hij d ge
heimen van den kapitalist, den fabriekbaas,
den pastoor, wel ja, tot van... den Paus toe,
want Tist kent die lui allemaal...
Stel u een zaal voor, liefst een balzaal.
De roode gezellen hebben reklaam gemaakt
voor Tist.
Boem 1 boem I boem 1
b 't Zy geweten door al de gezellen en gezel
linnen van den omtrek dat beden avond, om
8 uren, Jan-Baptist eene grooto voordracht zal
geven over het Landbouw-socialism met
lichtbeelden en zabg.
Vrije ingang.
b N. B. Pastoor en Baron zijn verzocht per
aaügeteekenden brief, n
Simplex ut columba.
Een laag-gezeten huizeke,
geteekend mot een kruizoke,
is 't godgewijde kluizeko
van Zusterke-Begijn
't kon grooter zijn, 't kon lustiger,
maar heiliger of lustiger,
maar liever kon 't niet zijn.
En treedt gij over 't drempeltje
in 't hagelwitte tempeltje
van 't godgewijd© exempeltje,
Ziet ge aan het lijn gordijn,
in 't poeder ziftend zonneke,
het vlug en vlijtig Donneke,
oud Zusterke-B9gijn...
Het zit, voorzichtig knippende,
hier stekende, daar stippende,
papier en tijd versnippende,
en frutselt hoe of wat...
en slentert eens door 't kamertje
ot leest uit Thomas-Hamertje
een vroom-beduimeld blad.
En klinkt ket kloosterbelleke,
ze sluit het stille celleke
en drentelt naar 't kapelleke
met de oogen neêrgeslaan
en knielt er op het zedigste
en prevelt op het vredigste
en laat henr zieltje gaan
c' En heel dit zieltje ontvouwende
en 't dóór en dóór beschouwende,
klopt ae op heur hartje rouwende
'k.Hl^k zooveel kwaads gedaan
n dat mij de Heer geduldige.
ik wil me niet ontschuldigen,
'k zal beteren voortaan.
En roerloos op het zitteltje,
leest het nu n^g een titteltje
uit Cruysse's vrSbm. kapitteltje,
den donckren -nacht
en zegent zich een Yruizeke
en nu met spoed naar 't klaizeke,
waar 't stille werk haar wacht.
Zoo varen duifjes schuivende,
zich metgeen,stof bestuivende,
maar in den koegejwuivende
van 't zuiverst kristallijn...
Gezegend zijn die leventjes I
Ze raken de aard maar eventjes
als Zusterke-Begijn
E. Fleeraokebs. S. J.
In de nanclntnnr. Mgr Enrito Gasparri,
sekrctarL der nunciatuur te Lissabon, is in
dezelfde boedanigheid benoemd in de nuncia
tuur te Brussel.
BiDnen eeüiee dagen, als de kerkelijke fees
ten van de 15CG* verjaring der dood van den
H. Joannes Chrysostomus. te Corstantinopel,
zullen ten einde loopen, zal MgrTacci Porcelli,
uit die stad, naar Romo vertrekken. In de
maand Februari zal bij bezit komen nemen van
zijn ambt als pauselijke Duncius te Brussel.
Aicbooue «lf< Zoeals men weet, was
M. B"erpaert over eenige maand n gevaarlijk
ziek. Tot herinnering aan zijne genezine heeft
de achtbare staatsminister aan do St-Bonifa-
ciuskork. te E'sene, zijne parochiekerk, een
groot geschilderd raam geschonken, van eeDe
aanzienlijke weerde.
Mbe Itjfrenikei». E< zijn op dit oogen-
blik meer dan negen bonderd duizend personen
aangesloten hji de liifrentkas van den Slaat In
Januari 1900 waren er sl' chts 170 000 en deze
buitengewone vooruitgang werd op weinige ja
ren verkregen
Hat moet niemand verwonderen He lijfrent-
kas is een ware schat fod oprechte geldregen,
een wozentlijke goudmijn. Wie bare voordeeion
kent, mo t zich aansluiten, hij kan niet anders.
Als er geld te repen is wie zou er niet mee doen.
Wrr'ttitBjrHnklK'a li» 1907 In den loop
van 1907 zijn er in België 7000 werkougeluk-
ken voorgevallen.
Iu dit aantal waren er nagenoeg 150 ongeluk-
k< n me» doodelijken afloop.
Er zijn ong-veer 800 ongelukkon meer ge
beurd dan in 1906.
Mtelgen iss het rsuismch lege»' De
fransoh'* minis er van oorlog, generaal Picqnart
heeft verklaard dat de zonou van beigen en van
zwitsors, geboren in 184ion s'echts in 1907 in
bet Iransch leger gelijfd, van dan militairen
dienst zullen ontslagen zijn, nadat, zy een jaar
in werkelijkeD dienst geweest zijn.
Erne ulfvlnriim-g —'Een Snpolschman,
met name Alfred Thompson, diehn Engolsch-
Indië ambtenaar bij het leger is, heft een
toestel uitgevonden om het geratel, waardoor
machienkanonn°n hunne aanwezigheid ver
raden, te dempen. Door zijne vinding hoort men
op 500 raetf.rs afstand niets van het geluid.
H< t nut van die vuurmonden wordt er in het
gevecht zeer door verhoogd.
Ucete melk als opwekkend middel
Bij bezondere inspanning van lichaam of gepst
is een glas warme melk een uitstekend middel
tot opwekking. Do melk mo<'tzoo warm zijn
als men ze maar kan verdragen De spoedige
uitwerking is werkelijk verrassend.
Velen, die meenon dat zij alkool noodig heb
ben bij bijzondere vermoeidheid, zullen in den
genoemden eenvoudigen drauk een middel
vindeD, dat uitstekend voldoet en geenenadee-
lige. nawerking heeft, zooals bij alkool zoo dik
wijls het geval is.
KHrbclaclifig. Stien was een ongeleerd-
mensch en zat in de herberg al ne geheelen
tijd met de gazet in h indon, alsof hij al het
nieuws roo< st weten van geheel de wereld.
Koben, die hem gehpel goed kende en zeer wel
i wist dat Stien goen letter kon lezen zoo groot
.als de toren van Sint-Jozöfskerk, voor de
l zwans, vroeg hem Ehwel Stien, is er bijzon
der nieuws? Wf 1 wel Koben, antwoordde Stien,
daar is weeral een groot malheur gebeurd I Ja!
zei Koben en waar nu Het moet nog al verre
van hier zijn, zei Stien, want 't staat geheel op
bet einde van de gazet. En wat is er gebeurd
vroeg Koben. Zie ne keer, zei StLn, er is daar
ne schoone windmeulen omverre gevlogen, van
onder te boven met dak en zeilen op den grond.
Koben kwam kijken. Op de vierde blad zijde
stond eene annonce, verkooping van eenen
windmeulen met den meulener by geteekend...
Stien had de gazet averechts, van onder te
boven 1 't Is wreed, zei Koben
tegenspoed klinkt het a in Gods name dan
De Zondagmis en de Zondagrust zijn stuk
ken van uw leveD. Kristen zijn is voor u geen
last, o neen 1 't Is een r ood voor u; ge hongert
er naar, 't is de ziel van uw ziel.
Zoo is de godsdienst in u vergroeid en ligt
m u vast, 'lijk de steenen in uw huis.
En daarom, omdat het zoo vol geloof is, is
het boerenvolk zoo goed.
Waar vindt ge ieder bet zijne n gelijk bij
den boer Waar vindt ge meer mr nscblh vend
heiddan bij den boer? Eu waar is er meer
rechtzinnigheid
O landscbo menscb, houl aan uw kristen
gebruiken nooit zult ge u schamen te toonen
wie ge zyt ge zult den Engel des Hrcren
durven blijven bi Iden, te iniddeu van den weg
en uw kinderen zult ge 's avonds eerst een
kruisken blijven geven, vóór ze slapen gaan.
Zij ook zullen dan kristen worden met daad
en woord, lijf en ziel, 'lijk vaderden moeder het
waren
daagt ons uit van zijn dom geknoei
tegten den Godsdienst, in ons blad af te
kondigen. Wel, gij verwaand en over
moedig Huibeken dat ge zijt, wat zou
den wij anders doen dan met uw arm
geraas gekken en spotten Een eerste-
communikant kan uwen dwazen bek
snoeren, iedermaal dat gij den Gods
dienst aanvalt. Al meent gij een god-
delooze Phenix te zijn, ge zijt gij toch
maar een onnoozel Huibeken met een
papbroekskei: aan. Hadt gij ten tijde der
goddelooze Phylosophen geleefd, die
toch nog wat verstand hadden, zij had
den u ongetwijfeld doen opzetten voor
hunne collectie van rare vogels Een
Huibeken met een broeksken aan, en
opgevuld met wind I Niet te misprijzen
voor een collectie 111
N rgeus vindt men een schrift zoo klein en
terzelfdertijd zoo goddeloos, als 't rioolblad der
ROODL'.N van Aalst. Het schoonste van al is,
dit de schrijver in gramschap uitschiet, omdat
de Katholieken de goddelooze m>jnschen gelijk
stellen met de dieren.IÜ Eu wel I.. manneke de
alweter, onderricht eens de onwetenden... zeg
eens, welk verschil er bestaat in de teraardbe-
stelling van EEN HOND en de teraardbestel
ling van een lichaam dat volgens u geene ziel
en heeft, en nooit God zal zien Als wy
een dood lichaam vereereu, 't is omdat wy we
ten dat dit lichaam eens zal verryzen door de
Al nacht Gods omdat wij hopeu dit lichaam
e ms in glorie weer te zieu by God omdat wy
weten dat de ziel nooit en sterlt en dat de eer,
aan het lichaam gegeven, tot de ziel overgaat I.
Maar gij, goddelooze tot wien gaat gij met
uwe eer Dood, aligs dood zoo is uwe leer!
Wij, wij laten zulke leer voor de bonden en al
lerhande dieren
i i
Later... Later. Dat zei Jan de Duivel ook, toen de
pastoor hem sprak vau bekeering.
Later... later... zeggen veel menschon, «ik ben nog
jong genoeg ik zal later wel sparen in de Pensioenkas.
Mis geredeneerd!
Hoe later men begint, hoe las+iger het wordt, en hoe
meer kans men heeft nooit lid te worden van eene
Pensioenkas.
Hoe later men begint, des te meer moet men storten,
of dts te kleiner is het pensioen.
Een kind dat van zijn zes jaren af, met voorbehou
den kapitaal, een half ce tje per werkdag stort heeft
bij zijn 65 jaren een p< nsioen van 257 .OO fr
Iemand die van zijn dertig jaren af, op dezelfde som
j sti rt, 't zij 3 fr. heelt bij zijn jaren enkel 75 fr. pen
sioen om tot 257 fr. te komen, moest hij meer dan
24,00 fr. dus 8 maal zooveel storten.
Kent ge ons landvolk, lezer Hebt g'het al
fijn nagegaan en nageluisterd Al nagekeken
in zyn doen en laten
Ik heb u bekeken en nagezien ik heb mr t
u gesproken en geleefd en ik heb u bewonderd,
brave meD8chen van te lande, omdat er iu u
iets schoons is, iets goeds, iets dat met u op*
groeit en dat heel uw leven is en dit is uw
geloof 1
Uw werk begiDt met een kruiskeu ge maalt
een krul» bij den f er sten stap dien ge d» s
morgends buiten zet. D 1 boer gaat naar zija
paarden en breidelt ze, maar eeist maakt bij
een kruis over hun hoogo koppen. De boeren-
kntght, op 't veld, steekt zijn spa in den grond,
maar eerst maakt by een kruis. De moeder
snijdt de boterhammen, maar eerst maakt ze
een kruis over het brood.
In huis en kamer pry kt het kruis het slaat
geteekend in witkalk op stal en schuut het
staat langs den landweg. En 't is de boer. die
met Palm^nzondag e,en palmtakje gaat steken
in zyn land,
Uw woord is doorkruien van u krijgt de
priester een groet, zoo gemeend als eerbiedig
elkander wenscht ge den God zegene u
I gij voorziet zoo 't God belieft n in den
giet ImiiSgexhE, ziedaar den
grondslag van het maatschappelijk le
ven,ziedaar den grondslag van het ware
reine geluk, 't Is GOD, het is <fC
8che|>|»C!' zelf', die de leden van
het huisgezin door den band der liefde
vereenigt. Gelukkig zij die bekwaam
zijn dat genot te smaken! 't Is in den
huiselijken kring dat men allen last en
kommer vergeet, 't is daar dat men
sterkte put in den moeilijken strijd des
levens. Het gewoel, het vermaak der
wereld kan de zinnen begoocheleh
maar laat bet hert ledig-. Onze vijanden
weten, dat daar de bron is van
deugd, van godsdienstzin en vreed
zame genoegen. Daarom zullen zij het
huisgezin uiteen rukken. ZIJ tracSl-
Icn «len wrrliinaEB zijn
waar c<-iuk If ontn«*im-n,
om hem alleen, hulpelooste stellen te
midden vai» onverschilligheid en ik
zucht. Zij willen zijn hert verbitteren
om alzoo de maatschappij omver te
werpen.
DC SSOllsdlCMSt integendeel
zegent het huisgezin. Hij toont, de
leden hunne onderlinge plichten als
grondslag van tijdelijk en eeuwig ge
luk.
Ook de ondervinding zegt ons hoe
zoet het is zijne rusturen door te bren-
hen bij vader en moeder, bij vrouw en
kinderen. Immers, om waarlijk geluk
kig te zijn,moet men het geluk aan an
deren kunnen meedeelen, wat slechts
volkomen mogelijk is in het midden
door de natuur zelf aangewezen.
Meuschan, goede meoschen in Frankrijk,
daar gaat het er naartoe 't Ongelukkige land
ijlt per ejrprettH naar den sckrikke-
lijksten afgrond.biuds jaren baalde de gevloekte
framassoi sl )ge baar hert op, om al de standen
der itiaatschappij te ontchristenen, het werk
volk, do burgers, de adeldom.
Droevig verbazend lukte het helsche werk,
helaas I Doch thans biedt Frankrijk iets schrik
kelijks aan 't bederf eu de verrotting gaat er
allo gedacht te boven. Uitstallingen vóór de
vensters der winkels, zichtkaarton, boeken,
theaters, 't wasemt alles den teaif/eiijfs-
8 feit ff ear van het vuilste zedebederf.
Romans, die schandelijk onzedelijk zyn, leest
men er openlijk. De theaters hemelen de echt
breuk op De schandelijkste driften geeft men
er den lossen teugel de misdaden vermenig
vuldigen gedurig en gedurig de echtscheidin
gen groeien aanhoudend aau, en 't is er kinder
moord op kindermoord het getal vruchtaf
dry vingen is sinds zeven jaar verdubbeld getuigt
doctoor Doleris en toet de beestelijkst9
schaamteloosheid spreekt men onbewimpeld
over de schandelijkste zaken...
Zoo diep is Frankrijk gezonken. Zoo yselyk
ondergaat het de straf zijner goddeloosheid...
't Ellendige Fransche volk bewerkt zijne eigene
vernietiging, zyn eigen bestaan...
Eens te meer is de oude waarheid bevestigd
eene natie zcmder godsdienst stort zich neder in
den poel der beestigheid.
BBoe eene peer8 tan van passé
komen Zaterd.ig speelden te Ronse eenige
knapt n op bet ijs. Eensklaps schoten vier er
door. Drie kropen <-r uit en liepen weg de
andere bleef er in Hij ging verdrinken, toen hij
door een persoon, bij middel van eene peers,
gerei werd.
uit du'zeDd droeve voorbeelden 1 't Is onver
staanbaar I Te Horror» in Henegouw speelde
het9jarig zoontje van den knecht dis landbou
wers Dt bail zondag met het geweer van zijn
vader, denkende dat het niet geladeu was.
Eensklaps ging ren schot afhet kind werd
door de ladiDg getroffen en op den slag gedood...
Ouders, ouders wacht uw kindreu
Anders zal er kwaad hen hindren.
Een ffOCf/r vattf/sl werd te
W«*w-York in Amerika gedaan. Den 10 Ja
nuari vertrok de genaamde Maurice Remy,
koopman te IHnlonne, uit die gemeente met
de vrouw van ern gebuur, Zij scheepten in aan
boord van de Z< eland en vertrokken naar
New York. Na h. t vertrek van Romy bevond
eene bank van Namen dat hij voor 12,000 fr.
valsche wissels ontvangen had, met het hand-
teekeo zyns vaders na te maken. Het parket
werd oogenblikkelijk verwittigd en aanhou
dingsmandaat naar New York gezonden Maan
dag werd bet parket van Namen per depeche
verwittigd dat het koppel te New-York aange
houden is, toen het aan wal stapte... Dat is wel
besteed, z^ggeo ze in Zuid Vlaanderen. Halt-
la I 't socialism van Aalst durft leeren, dat het
maar eene kleine zaak is optrekken met de
vrouw van een ander III Zoo verre ja, is die
booze secte gedaald. Reeds staat ze alzoo be
neden het heidendom, dat de echtbreuk streng
bestrafte.... Br..!