Vivan Tist... ist... st M iaUilvajfSasto Aan onze Mare Boeren. HET HUISGEZIN. .De Loting. V KIENDEN Van rond de wyde wereld. Zaterdag 1 Februari 1908 12' «jaaigaug 672 2' UITGAAF iuséiirij- viügsprijs Aankottd* gingsprijs Gerief voor alleman. will ge de kleine Burgerij helpen verheffen, maakt u gewoon CO.il l'TA.VT te betalen. ZUSTEIiKE-BEGIJIX Maandag, onmiddellijk na de loling zal len buiecle der Volksstem, Kerkstraat, 9, den uitslag der loling te bekomen zijn aan 0,10. DE EOODEN Mis geredeneerd Toch niet trillen leeren Abonuementsprij a toot gansch België Cranco tehuis, 2.60. «oor de t vreemde aadeu, 5.QQ»-, |.eveu wiïrdea. Aiie ar tikels muetea -len diasdagavbnd en het nieuws dqu woensdagavond op iuzc boïeelea toe gekomen zija. Oogeteekeade Ofieven worden ia ie actie ar maad ge worpen. Alle ostoureelen ont- rangea ïnsohrijvin- 'en, op alle tijd stippen vaa het jaa 1 i)t onkosten dei twilpagbrieljes zija ea laste van den .eatemmeüng. ;-de ^eheve, by verau :ering van woousc hetjOJSt terecht.*; ien te ïeadea Vonnissen 1 fr den kleinen regel. Aankondigingen tuaacheu de nieuws tijdingen 2G cen tiemen per regel. Aankondigingen op de 8* blz. 10 cen tiemen den regel.— Annoncen op de 4* bladz. worden bere- kendvolgens plaats ruimte. Voor alle advertentièn zich uitaluitend te wen den op ons BU REEL, Kcrluiraai, 9, Aalst. l)e geabonneerde hebben 't recht een ■uil per jaar eene .nnonee van 5 regel piaataen, die vier ia» achtereen vol- n zaiverschijnen Ruchtl'ka: ni.ss.tfti1 b te zenucii Woensdag Drukker Uitgever J. VAN NUFFEL DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST Dat de lotingsdag is voor velen een ongeluksdag. En waarom is hij dat Omdat lotingsdag bij de meeste lote lingen en ook bij anderen zooveel is gaan beteekenen als drinkdag-bij- uitmuntendheid. Maanden te voren reeds wordt er gespaard voor dien dag" en eens de loting daar, 't zij ze er in of er uit zijn, dan drinken delotelingen en laten zij drin ken, alsof er evenmin aan den dorst als aan hua geld een einde kon komen. Voor dien dag hebben zij den rede lijken mensch afgelegd en drinken om te drinken. Heel hun manier van doen heeft dan ook veel van het dier 'en het schijnt een wedstrijd om vast te stellen wie zich wel het becstigst voordoen zal. Verleden jaar wezen wij er op welke doortastende middelen er in menig Hol- landsch dorp en ook in meer dan een stad genomen werden om de baldadig heden van den lotingsdag te keer te gaan. Op verschillende plaatsen moes ten de drankhuizen den heelen dag" ge sloten blijven, op andere was na t val len vaD den avond de toegang tot de herbergen verboden. Dat die maatregel de beste gevolgen had zal wel niemand verwonderen. Zon der drank is de mensch te veel een re delijk schepsel Gods om zich tot den rang van onredelijk schepsel, van dier, te verlagen. Zullen wij vragen dienzelfden maat regel ook hier toe te passen f Helaas, neen, zoo ver zijn we nog niet,dat we voor die vraag in een enke le onzer drie duizend Belgische gebeen ten een gunstig onthaal zouden vinden. De lotelingen gedwongen uit de herbergen te houden, kunnen we dus niet bekomen; wat we niet door dwang voor allen verkrijgen kunnen, willen wij trachten uit vrijen wil van enkelen te bekomen. Lotelingen, wij vragen, wij smeeken u dus, niet in ons maar in uw eigen be lang, dat uw lotingsdag voor u een def tige dag zij, en geen dag van schar de en verdriet 1 Dat uw vader en moeder zich pien dag niet vol angst en^ vrees moeten alvragen Hoe zal hij van daag naar huis komen Dit vragen we zoowel aan den arm- sten als aan den meest weistellenden onzer Vlaamsche lotelingen. Deftigheid mag geen monopool zijn van de middel ste en hoogere standen; dat de werklie den toonen dat zij in deftigheid voor nie mand hoeven achter te doen zij zul len er de achting van alle deftige men- schen door winnen en er zich zelf des te meer om waardeeren, De zaal is stilaan vol wijsneuzen en fliere fluiters en lichtvinken geraakt, die op Tist komen zitten gapen. Al erger als een herkuul uit een barak, staat Tist daar achter een tafel. Bravo Vivan Tist a balken zq allemaal in koor. Tist gebiedt stilte. Gezellen I Ik heb per aangeteekenden brief pastoor en baron verzocht. Zija ze daar (Men zoekt). Neen 1 Deen (Gehuil..,) Dat verwondert me niet. Ehwel, gezelleD, wie beeft h -t geld De rijken 1 i Wie lijdt er houger De armen 1 Hewel, da's Diet rechtveerdig (Bravo I) Daarom alle renteuiersgoed, alle kapitalis- tengoed moet gi lijk verdeeld worden.-Ziedaar het socialism ziedaar de hemel en die is ons genoeg (Hooren en zien vergaat). Ne suike'onkel van Tist hieft hem een farce gebakken hij laat aan Tist 50.000 fr, na. Al de gezellen.en de gezellianen van den om trek jubileeren Tweede voordracht van Tist. c Alles moest gedeeld worden: grond, ma- cbienen, geld, enz. Had ik grond, bad ik ma- cbienen, ik wierp het n toe... a En de rest schreeuwen ze in de zaal... En uw 50.000 fr. Tist krygt een benauwdheid. G< zelleü, het geld moet gedeeld worden... ge... deeld worden, maar.., "Watte Maar de verdeeling zal geschieden van alle sommeu BOVEN de 50 000 fr. Geroep, gehuil, getier, gevloek, gejank... Tist is socialist I Fbed. ftent, ge Tist Neen Da's spijtig 1 Anders, Tist, dat is hem! Zoo moet g'er nog een zoeken met een lantaarn in vollen dag Tist is Diet grootzyn verstand is ook niet groot, al heeft hij 'uen grooien, zwaren kaaskop Tist ware het kleinste ventje uit den omtrek, hadde er geen politiek bcstaau... Maar wacht, de politiek d'as Tist zijn affaire daar is bij thuis in hij asemt eu hij zwemt er ia hij leeft en bij... drinkt ervan. Hebt ge Tist nooit gezien op een meeting of een vergadering Gloeiend oog, gebalde vuist heel geheimzinnig ontsluiert hij d ge heimen van den kapitalist, den fabriekbaas, den pastoor, wel ja, tot van... den Paus toe, want Tist kent die lui allemaal... Stel u een zaal voor, liefst een balzaal. De roode gezellen hebben reklaam gemaakt voor Tist. Boem 1 boem I boem 1 b 't Zy geweten door al de gezellen en gezel linnen van den omtrek dat beden avond, om 8 uren, Jan-Baptist eene grooto voordracht zal geven over het Landbouw-socialism met lichtbeelden en zabg. Vrije ingang. b N. B. Pastoor en Baron zijn verzocht per aaügeteekenden brief, n Simplex ut columba. Een laag-gezeten huizeke, geteekend mot een kruizoke, is 't godgewijde kluizeko van Zusterke-Begijn 't kon grooter zijn, 't kon lustiger, maar heiliger of lustiger, maar liever kon 't niet zijn. En treedt gij over 't drempeltje in 't hagelwitte tempeltje van 't godgewijd© exempeltje, Ziet ge aan het lijn gordijn, in 't poeder ziftend zonneke, het vlug en vlijtig Donneke, oud Zusterke-B9gijn... Het zit, voorzichtig knippende, hier stekende, daar stippende, papier en tijd versnippende, en frutselt hoe of wat... en slentert eens door 't kamertje ot leest uit Thomas-Hamertje een vroom-beduimeld blad. En klinkt ket kloosterbelleke, ze sluit het stille celleke en drentelt naar 't kapelleke met de oogen neêrgeslaan en knielt er op het zedigste en prevelt op het vredigste en laat henr zieltje gaan c' En heel dit zieltje ontvouwende en 't dóór en dóór beschouwende, klopt ae op heur hartje rouwende 'k.Hl^k zooveel kwaads gedaan n dat mij de Heer geduldige. ik wil me niet ontschuldigen, 'k zal beteren voortaan. En roerloos op het zitteltje, leest het nu n^g een titteltje uit Cruysse's vrSbm. kapitteltje, den donckren -nacht en zegent zich een Yruizeke en nu met spoed naar 't klaizeke, waar 't stille werk haar wacht. Zoo varen duifjes schuivende, zich metgeen,stof bestuivende, maar in den koegejwuivende van 't zuiverst kristallijn... Gezegend zijn die leventjes I Ze raken de aard maar eventjes als Zusterke-Begijn E. Fleeraokebs. S. J. In de nanclntnnr. Mgr Enrito Gasparri, sekrctarL der nunciatuur te Lissabon, is in dezelfde boedanigheid benoemd in de nuncia tuur te Brussel. BiDnen eeüiee dagen, als de kerkelijke fees ten van de 15CG* verjaring der dood van den H. Joannes Chrysostomus. te Corstantinopel, zullen ten einde loopen, zal MgrTacci Porcelli, uit die stad, naar Romo vertrekken. In de maand Februari zal bij bezit komen nemen van zijn ambt als pauselijke Duncius te Brussel. Aicbooue «lf< Zoeals men weet, was M. B"erpaert over eenige maand n gevaarlijk ziek. Tot herinnering aan zijne genezine heeft de achtbare staatsminister aan do St-Bonifa- ciuskork. te E'sene, zijne parochiekerk, een groot geschilderd raam geschonken, van eeDe aanzienlijke weerde. Mbe Itjfrenikei». E< zijn op dit oogen- blik meer dan negen bonderd duizend personen aangesloten hji de liifrentkas van den Slaat In Januari 1900 waren er sl' chts 170 000 en deze buitengewone vooruitgang werd op weinige ja ren verkregen Hat moet niemand verwonderen He lijfrent- kas is een ware schat fod oprechte geldregen, een wozentlijke goudmijn. Wie bare voordeeion kent, mo t zich aansluiten, hij kan niet anders. Als er geld te repen is wie zou er niet mee doen. Wrr'ttitBjrHnklK'a li» 1907 In den loop van 1907 zijn er in België 7000 werkougeluk- ken voorgevallen. Iu dit aantal waren er nagenoeg 150 ongeluk- k< n me» doodelijken afloop. Er zijn ong-veer 800 ongelukkon meer ge beurd dan in 1906. Mtelgen iss het rsuismch lege»' De fransoh'* minis er van oorlog, generaal Picqnart heeft verklaard dat de zonou van beigen en van zwitsors, geboren in 184ion s'echts in 1907 in bet Iransch leger gelijfd, van dan militairen dienst zullen ontslagen zijn, nadat, zy een jaar in werkelijkeD dienst geweest zijn. Erne ulfvlnriim-g —'Een Snpolschman, met name Alfred Thompson, diehn Engolsch- Indië ambtenaar bij het leger is, heft een toestel uitgevonden om het geratel, waardoor machienkanonn°n hunne aanwezigheid ver raden, te dempen. Door zijne vinding hoort men op 500 raetf.rs afstand niets van het geluid. H< t nut van die vuurmonden wordt er in het gevecht zeer door verhoogd. Ucete melk als opwekkend middel Bij bezondere inspanning van lichaam of gepst is een glas warme melk een uitstekend middel tot opwekking. Do melk mo<'tzoo warm zijn als men ze maar kan verdragen De spoedige uitwerking is werkelijk verrassend. Velen, die meenon dat zij alkool noodig heb ben bij bijzondere vermoeidheid, zullen in den genoemden eenvoudigen drauk een middel vindeD, dat uitstekend voldoet en geenenadee- lige. nawerking heeft, zooals bij alkool zoo dik wijls het geval is. KHrbclaclifig. Stien was een ongeleerd- mensch en zat in de herberg al ne geheelen tijd met de gazet in h indon, alsof hij al het nieuws roo< st weten van geheel de wereld. Koben, die hem gehpel goed kende en zeer wel i wist dat Stien goen letter kon lezen zoo groot .als de toren van Sint-Jozöfskerk, voor de l zwans, vroeg hem Ehwel Stien, is er bijzon der nieuws? Wf 1 wel Koben, antwoordde Stien, daar is weeral een groot malheur gebeurd I Ja! zei Koben en waar nu Het moet nog al verre van hier zijn, zei Stien, want 't staat geheel op bet einde van de gazet. En wat is er gebeurd vroeg Koben. Zie ne keer, zei StLn, er is daar ne schoone windmeulen omverre gevlogen, van onder te boven met dak en zeilen op den grond. Koben kwam kijken. Op de vierde blad zijde stond eene annonce, verkooping van eenen windmeulen met den meulener by geteekend... Stien had de gazet averechts, van onder te boven 1 't Is wreed, zei Koben tegenspoed klinkt het a in Gods name dan De Zondagmis en de Zondagrust zijn stuk ken van uw leveD. Kristen zijn is voor u geen last, o neen 1 't Is een r ood voor u; ge hongert er naar, 't is de ziel van uw ziel. Zoo is de godsdienst in u vergroeid en ligt m u vast, 'lijk de steenen in uw huis. En daarom, omdat het zoo vol geloof is, is het boerenvolk zoo goed. Waar vindt ge ieder bet zijne n gelijk bij den boer Waar vindt ge meer mr nscblh vend heiddan bij den boer? Eu waar is er meer rechtzinnigheid O landscbo menscb, houl aan uw kristen gebruiken nooit zult ge u schamen te toonen wie ge zyt ge zult den Engel des Hrcren durven blijven bi Iden, te iniddeu van den weg en uw kinderen zult ge 's avonds eerst een kruisken blijven geven, vóór ze slapen gaan. Zij ook zullen dan kristen worden met daad en woord, lijf en ziel, 'lijk vaderden moeder het waren daagt ons uit van zijn dom geknoei tegten den Godsdienst, in ons blad af te kondigen. Wel, gij verwaand en over moedig Huibeken dat ge zijt, wat zou den wij anders doen dan met uw arm geraas gekken en spotten Een eerste- communikant kan uwen dwazen bek snoeren, iedermaal dat gij den Gods dienst aanvalt. Al meent gij een god- delooze Phenix te zijn, ge zijt gij toch maar een onnoozel Huibeken met een papbroekskei: aan. Hadt gij ten tijde der goddelooze Phylosophen geleefd, die toch nog wat verstand hadden, zij had den u ongetwijfeld doen opzetten voor hunne collectie van rare vogels Een Huibeken met een broeksken aan, en opgevuld met wind I Niet te misprijzen voor een collectie 111 N rgeus vindt men een schrift zoo klein en terzelfdertijd zoo goddeloos, als 't rioolblad der ROODL'.N van Aalst. Het schoonste van al is, dit de schrijver in gramschap uitschiet, omdat de Katholieken de goddelooze m>jnschen gelijk stellen met de dieren.IÜ Eu wel I.. manneke de alweter, onderricht eens de onwetenden... zeg eens, welk verschil er bestaat in de teraardbe- stelling van EEN HOND en de teraardbestel ling van een lichaam dat volgens u geene ziel en heeft, en nooit God zal zien Als wy een dood lichaam vereereu, 't is omdat wy we ten dat dit lichaam eens zal verryzen door de Al nacht Gods omdat wij hopeu dit lichaam e ms in glorie weer te zieu by God omdat wy weten dat de ziel nooit en sterlt en dat de eer, aan het lichaam gegeven, tot de ziel overgaat I. Maar gij, goddelooze tot wien gaat gij met uwe eer Dood, aligs dood zoo is uwe leer! Wij, wij laten zulke leer voor de bonden en al lerhande dieren i i Later... Later. Dat zei Jan de Duivel ook, toen de pastoor hem sprak vau bekeering. Later... later... zeggen veel menschon, «ik ben nog jong genoeg ik zal later wel sparen in de Pensioenkas. Mis geredeneerd! Hoe later men begint, hoe las+iger het wordt, en hoe meer kans men heeft nooit lid te worden van eene Pensioenkas. Hoe later men begint, des te meer moet men storten, of dts te kleiner is het pensioen. Een kind dat van zijn zes jaren af, met voorbehou den kapitaal, een half ce tje per werkdag stort heeft bij zijn 65 jaren een p< nsioen van 257 .OO fr Iemand die van zijn dertig jaren af, op dezelfde som j sti rt, 't zij 3 fr. heelt bij zijn jaren enkel 75 fr. pen sioen om tot 257 fr. te komen, moest hij meer dan 24,00 fr. dus 8 maal zooveel storten. Kent ge ons landvolk, lezer Hebt g'het al fijn nagegaan en nageluisterd Al nagekeken in zyn doen en laten Ik heb u bekeken en nagezien ik heb mr t u gesproken en geleefd en ik heb u bewonderd, brave meD8chen van te lande, omdat er iu u iets schoons is, iets goeds, iets dat met u op* groeit en dat heel uw leven is en dit is uw geloof 1 Uw werk begiDt met een kruiskeu ge maalt een krul» bij den f er sten stap dien ge d» s morgends buiten zet. D 1 boer gaat naar zija paarden en breidelt ze, maar eeist maakt bij een kruis over hun hoogo koppen. De boeren- kntght, op 't veld, steekt zijn spa in den grond, maar eerst maakt by een kruis. De moeder snijdt de boterhammen, maar eerst maakt ze een kruis over het brood. In huis en kamer pry kt het kruis het slaat geteekend in witkalk op stal en schuut het staat langs den landweg. En 't is de boer. die met Palm^nzondag e,en palmtakje gaat steken in zyn land, Uw woord is doorkruien van u krijgt de priester een groet, zoo gemeend als eerbiedig elkander wenscht ge den God zegene u I gij voorziet zoo 't God belieft n in den giet ImiiSgexhE, ziedaar den grondslag van het maatschappelijk le ven,ziedaar den grondslag van het ware reine geluk, 't Is GOD, het is <fC 8che|>|»C!' zelf', die de leden van het huisgezin door den band der liefde vereenigt. Gelukkig zij die bekwaam zijn dat genot te smaken! 't Is in den huiselijken kring dat men allen last en kommer vergeet, 't is daar dat men sterkte put in den moeilijken strijd des levens. Het gewoel, het vermaak der wereld kan de zinnen begoocheleh maar laat bet hert ledig-. Onze vijanden weten, dat daar de bron is van deugd, van godsdienstzin en vreed zame genoegen. Daarom zullen zij het huisgezin uiteen rukken. ZIJ tracSl- Icn «len wrrliinaEB zijn waar c<-iuk If ontn«*im-n, om hem alleen, hulpelooste stellen te midden vai» onverschilligheid en ik zucht. Zij willen zijn hert verbitteren om alzoo de maatschappij omver te werpen. DC SSOllsdlCMSt integendeel zegent het huisgezin. Hij toont, de leden hunne onderlinge plichten als grondslag van tijdelijk en eeuwig ge luk. Ook de ondervinding zegt ons hoe zoet het is zijne rusturen door te bren- hen bij vader en moeder, bij vrouw en kinderen. Immers, om waarlijk geluk kig te zijn,moet men het geluk aan an deren kunnen meedeelen, wat slechts volkomen mogelijk is in het midden door de natuur zelf aangewezen. Meuschan, goede meoschen in Frankrijk, daar gaat het er naartoe 't Ongelukkige land ijlt per ejrprettH naar den sckrikke- lijksten afgrond.biuds jaren baalde de gevloekte framassoi sl )ge baar hert op, om al de standen der itiaatschappij te ontchristenen, het werk volk, do burgers, de adeldom. Droevig verbazend lukte het helsche werk, helaas I Doch thans biedt Frankrijk iets schrik kelijks aan 't bederf eu de verrotting gaat er allo gedacht te boven. Uitstallingen vóór de vensters der winkels, zichtkaarton, boeken, theaters, 't wasemt alles den teaif/eiijfs- 8 feit ff ear van het vuilste zedebederf. Romans, die schandelijk onzedelijk zyn, leest men er openlijk. De theaters hemelen de echt breuk op De schandelijkste driften geeft men er den lossen teugel de misdaden vermenig vuldigen gedurig en gedurig de echtscheidin gen groeien aanhoudend aau, en 't is er kinder moord op kindermoord het getal vruchtaf dry vingen is sinds zeven jaar verdubbeld getuigt doctoor Doleris en toet de beestelijkst9 schaamteloosheid spreekt men onbewimpeld over de schandelijkste zaken... Zoo diep is Frankrijk gezonken. Zoo yselyk ondergaat het de straf zijner goddeloosheid... 't Ellendige Fransche volk bewerkt zijne eigene vernietiging, zyn eigen bestaan... Eens te meer is de oude waarheid bevestigd eene natie zcmder godsdienst stort zich neder in den poel der beestigheid. BBoe eene peer8 tan van passé komen Zaterd.ig speelden te Ronse eenige knapt n op bet ijs. Eensklaps schoten vier er door. Drie kropen <-r uit en liepen weg de andere bleef er in Hij ging verdrinken, toen hij door een persoon, bij middel van eene peers, gerei werd. uit du'zeDd droeve voorbeelden 1 't Is onver staanbaar I Te Horror» in Henegouw speelde het9jarig zoontje van den knecht dis landbou wers Dt bail zondag met het geweer van zijn vader, denkende dat het niet geladeu was. Eensklaps ging ren schot afhet kind werd door de ladiDg getroffen en op den slag gedood... Ouders, ouders wacht uw kindreu Anders zal er kwaad hen hindren. Een ffOCf/r vattf/sl werd te W«*w-York in Amerika gedaan. Den 10 Ja nuari vertrok de genaamde Maurice Remy, koopman te IHnlonne, uit die gemeente met de vrouw van ern gebuur, Zij scheepten in aan boord van de Z< eland en vertrokken naar New York. Na h. t vertrek van Romy bevond eene bank van Namen dat hij voor 12,000 fr. valsche wissels ontvangen had, met het hand- teekeo zyns vaders na te maken. Het parket werd oogenblikkelijk verwittigd en aanhou dingsmandaat naar New York gezonden Maan dag werd bet parket van Namen per depeche verwittigd dat het koppel te New-York aange houden is, toen het aan wal stapte... Dat is wel besteed, z^ggeo ze in Zuid Vlaanderen. Halt- la I 't socialism van Aalst durft leeren, dat het maar eene kleine zaak is optrekken met de vrouw van een ander III Zoo verre ja, is die booze secte gedaald. Reeds staat ze alzoo be neden het heidendom, dat de echtbreuk streng bestrafte.... Br..!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1908 | | pagina 1