IsscMiMij vertaal der wrsÉpp vin Voor onze aclare Huismoeders. Dn tooit lii-rai ow Je loling. DE BROEDERLIJKHEID Wat Fariieeërs i die dompers Van rond de wijde wereld. 12' Jaargang JX 674 UITGAAF Zaterdag 15 Februari 1908 Inschrij vingsprijs Wreedheid derGoddeloozen bij de rooden en de blauwen. Aankond- gingsprijs De kleine burgerij, ze kerlijk menschendie moe ien wij ophelpén. Het wel zijn van T vaderland eischt het dringend. Daarom allen comptant betaald, altijd en overal he* bidden voor en na de QPnp Abonnement voor gansch francs te kou, J. «oor de vreemde tanden, /akken «nr teven koeven vraaatvrij toegezonden te «wZn. - Alle ar- tiicola moeten den Jinsdagavond en ket nieuws den woensdagavond op jure bureeien toe gekomen zijn. Oageteekende bneven worden in de scheurmand ge wonen. Alle ponbureelen ont vangen inschrijvin gen, op alle tijd stippen van het jaar De onkosten der kwij tingbrieij es zij v ten laste van aeu lestemmeling. Men 4elieve, by veran- enng van woonst, -tei(msi verech'twii «ea te tenden i Drukker Uitgever J. VAN NUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat AELST. Daar is in verscheidene en zeer ver schillende dagbladen, een heel geharre war geweest over eene nochtans zeer eenvoudige kwestie. Een katholiek dagblad had bij ge legenheid aangehaald dat, in eene Amerikaansche stad, de katholieken zich «iet eigen persoonlijke giften, eene prachtige, sierlijk gemeubelde kerk hadden aangeschaft. Niets natuurlijker dan dat. De katholieken hebben zulks altijd en overal gedaan. Doch de historie is maar gemaakt voor eerlijke en verstandige menschen; liberale en socialistische pennekrab- bers kunnen dus met de historie geen rekening houden. 't Gebeurde dan ook dat verschei dene dezer krabbers zich op die tijding wierpen en aan de Belgische katho lieken kwamen zeggen Wij wenschenjjniet beter, dan dat gij zoudt doen gelijk uw» Amerikaan sche geloofsgenootert. De Farizeeërs van over 19 eeuwen zouden niet anders gesproken hebben. Immers, de Europeesche katholieken in 't algemeen, en de Belgische katho lieken in 't bijzonder, deden altijd en doen nog, wat de Amerikaansche katholieken doen. Want telkens eene gift aan eene kerk gedaan wordt, roepen die zelfde rood blauwe krabbelaars van inpalming door de pastoors, en iedermaal dat een katholiek een bezet aan eene kerk doet, schreeuwen altijd die zelfde krab belaars van erfdeelroof en scher- reweg. Dat is al eene eerste, voor hen zeer beschamende tegenstrijdigheid in de Bchrijvelarij van die krabbelaars, welke t*t de katholieken zeggen Geeft aan uwe kerken, en die tot deze zelfde katholieken schreeuwen Als ge aan uwe kerken ffeeft, laat ge u stroopen door de pastoors I Doch er is nog veel erger in hunne redelooze woordenkramerij, Alle kerken in Frankrijk en in België, zijn aan de eigene giften der katholieken te danken. (In Nederland was 't zelfde, doch daar werden ze reeds in de zestiende eeute ff!'Stolen door de bosch-en water hoeven, de voorloopers onzer heden- daagsche liberalen en socialisten, gelijk ze in Engeland gestolen werden door de slaafsche dienaars van den echtbreker Hendrik VIII). Op het einde der achttiende eeuw, werden de meeste kerkgoederen, door de katholieken geschonken, in Frank rijk en België gestolen door den Slaat, De regeeringsvorm, die aan d» vaders onzer liberalen en socia listen opvolgde, achtte zich uit eerlijke schaamte verplicht, eene zeer kleine rente van de gestolen goederen te be talen, en dit is nog, wat de Staat aan de geestelijkheid toekent. Sindsdien deden de katholieken maar altijd voort giften aan hunne ker ken. En nu is er sedert tien, twaalf jaren, in Frankrijk eene vrijmetselaars- regeering, die niet alleen heeft afge broken met ce erkende schuld van den Staat te betalen, maar thans nog komt bij te stelen, wat sedert het einde der achttiende eeuw aas de kerk geschon ken werd. En onze Belgische liberalen en socialisten juichen dit van ganscher harte toe en drukken openlijk den wensch uit, dat in België het zelfde zou gebeuren Ten slotte komt dus de redeneering onzer tegenstrevers hier op neêr I" Katholieken, gij moet zelf uwe kerken bouwen en onderhouden 2° al wat gij aan uwe kerken schenkt voor bouw en onderhoud, is een diefstal van wege de pastoors 3° wat gij er aan geelt, zullen wij, als we de meesters zijn, inpalmen telkens het de moeite waard is. Zouden de Farizeeërs wel zOo eerloos slecht geweest zijn MeDSchen, luistert, naar de gloeiende woorden niet der zoo gezegde mannen van broeder lijkheid, gelijkheiden vrijheid. Wy hebben er wederom een droevig bevvy's van hunne valschheid 1 van hunne wreed heid Pas een tiental dagen kwam een leger, gewapend van kop tot teen, om het gasthuis van Porijs, in te nemen Wat was er daar gebeurd Daar stondeD, biddend en weeneüd, een vijftigtal kloosterzusters nevens hen snikkende arme zieken ja, wereldlijke ziekendiensters die droevig de zustertjes bij de hand hielden en zegden Neen gij tuit niet heengaan I... Daar kwam do overste hulde brengen aan de zelfopoffering der liefdadige engelen.... En het leger soldaten was daar om die zusterkfns aan de deur te werpen I Mijnheer 1 zoo sprak de overste den ver volger toe Mijnheerwij moeten weg Doch, zoo gij ons noodig hebt, een enkel woord is ge noeg I Immers laat de besmettende ziekten komen, wie zal de zieken bezorgen, dan de kloosterlingen I Nu dan, lezers, stelt hier de zelfopoffering der katholieke zielen tegenover de wreedheid der goddeloozen. De engelen van verloochening kennen zelfs gcene andere wraakneming over het ongelijk hun aange daan, dan nieuwe zelfopofferingTegenover die kalme en reine deugd, tegenover het marte laarschap der liefdadigheid, staat he' schandig geweld der godsdiensthaters. 0 hartelooze wezens, welke liever den arme zieke zien lyden, dan hem te laten vertroosten door zieken diensters, die 't kruis van den Zaligmaker, op huone borst dragen I S»dert 't jaar 1300 is de ziekedienst te Parijs, in t gasthuis, vervuld door de Zusters Augustynersen. Zelfs de roede topmutsen Jacobijnen der Fransche onweDteling hadden de witte kapjes geeërbiedigd. En nu nog, in 't jaar 1908, bekenden openlijk de bestuurders, de geneesheeren eu bijzonderlijk de ziekeD, dat de zustertjes niet alleenlijk nooit aan hunnen plicht waren te kort gebleven,maar dat het eene groote fout zou zyn hunne diensten te weigeren. Niettegenstaande dit alles, komen wij te lezen dat op 30 Januiri, de lief dadige eogelen door het duivelsgouvernement van Frankrijk buiten het gasthuis zijn gedreven. O broederlijkheid 1 O vrijheid I O broederlijkheid 1... Gasten, die tot hiertoe nog 't lyden niet kennen, die niet het minst ge dacht en hebben van den ellendigen staat dier menschen, welke verlaten en zieltogend, naar i hulp er troost liggen te wachten in eene zieken- zaalgasten, die de zusters van liefde, nooit vau bij aan het werk hebben gezien, maar aan wieD de schatten van hunne zoete en zalvende woorden genoeg bekend zijn, zulke gasten ruk ken den engel van troost weg van het hospitaal- bed O broederlijkheid 1 O vrijheid III O. L. V. TE LOURDES. I. AANVANG. 1" Verschijning Bernadetta 2" Verschijning 3" Verschijning. t Was Donderdag 12 Februari 1858. Drie arme jeugdige meisjes van Lourdes (1) gingen brandhout zoeken voor den huiselyken haard. Zij kwamen, langs den oever van de Gave, vlak tegenover de Massabiellerotsen. De twee joog sten, die barvoets liepen, waadden gemakkelijk door de «malle boek, die hen vau de rots scheidde, eu begonnen onmiddellijk de takken op te rapen, welke den grond bedekten. Het oudste, dat ziekelijk was, schrikte eenigen tyd terug voor de kilheid vau het water, doch be sloot eindelyk den doortocht. Terwyl zy voor overhellend bezig was met hare kous» n te ont doen, deed eensklaps een geweldige rukwind baar verbazend opzien. De lucht was kalm, bladstil stonden de boomen; zy buigt zich nog maals, om hare tweede kous uit te trekken andermaal liet zich het gedruisch hooren van dien rukwind die wegstierf tegen de rotsholte. Het meisje ziet verstommend op de wilde rozelaar, wiens takken langs de rots afdaalden, is in lichte beweging. Eensklaps, boveu de grot, wordt de sombere holte, welke als een venster tot in het hart der rots uitgehold is, met een overheerlijk licht vervuld, en, te midden van dezen glans, schoo- j ner dan de glans der zon, verschijnt eene joDge vrouw, met engelzoet gelaat, en van goddelijke schoonheid. Hare kleederen waren bevallig en eenvoudig een hagelwit kleed, een lange witte sluier, die in groote plooien van het hoofd af daalde een hemelblauwe gordel, afhangend tot op de knieën op elk der voeten, die naakt wa ren, prijkte een goudgele ontloken roos. Het kind, van verrassing en bewondering als ter neergeslagen, niet wetende wat denken, wrijft zich de oogen, en ziet nogmaals... een zoete glimlach zweefde op de lippen der verschijning met een bovennatuurlijk licht omgeven. Nefer- knfelend neemt het meisje haar rozenhoedje in de hand, en brengt het kruis aan haar voor hoofd, om het kruisteeken te makeD, maar ha re hand valt machteloos, en als verlamd ter ne der. Weldra, maakt de verschijning een groot kruisteeken met het gulden kruis van het ro zenhoedje in de hand. Nu kon het kind ook het kruisteeken maken. De wonderbare Vrouw kruist de handeo, en laat de witte bollekens van haar rozenhoedje, door een goudgele schitte rende ketting aan elkander verbondeu,heteeue na het auder tusschen hare vingeien glijden, zonder hare lippen te beroerenhet meisje volgt hare houding en hare hewegiugeu na, en begint haren rozenkrans te bidden. De geheimzinnige Vrouw geeft haar teeken van te naderen, doch zij durft niet. Eindelyk verdwijnt de VerschyniDg, met den glimlach op het gelaat. Het meisje, gansch ontroerd en verrukt door al dat wonderlyke, en niet wetende wat zy er moest van denken, waadde door den kleinen waterloop, en kwam onder het rotsachtig ge welf by hare gezellinnen, waarvan eene, hare jongste zuster, de audere hare vriendin was beiden waren aan 't spelen. Zy begon ze te on dervragen, doch beiden beweerden niets te heb ben opgemerkt. Dit meisje, genaamd Bernadetta Soubi- rotts, was goed veertien jaar oud. Zy was ge boren van arme ouders, week van gezondheid, en van jongs af aan Ouder worpen aan bevan gingen van den adem volstrekt onwetend in de christelyke leering, had zy haar eerste com munie nog niet gedaan. Traag van begrip, zoet en minnelyk vau karakter; eenvoudig en on schuldig, een gewoon kind in alles, misschien wel wat meer genegen tot de godsvrucht dan de kinderen van haren ouderdom, niets in haar gaf eeuig voorgevoel te kennen van de heerlyke bestemming welke haar beschoren was. Bernadetta vertelde in vertrouwen aan hare moeder alles wat zy gezien had. De moeder werd ongerustonheilspellende gedachten be lemmerden haren geest. Vooral vreesde zy eene eene boosaardige begoocheling des duivels, en verbood streng aan hare dochter nog terug te keeren by den oever vau do Masabiellerots. Het gerucht der zonderlinge verschyning ver spreidde zich op korten tijd. Op Zondag 14 Fe bruari, rond middag kwamen eenige jonge meis jes door nieuwsgierigheid aangedreven by moe der Soubirous aandringen om Bernadetta oor lof te geven naar de grot weder te keeren. Zy gingen door de kerk, en vulden een klein flesch jen met gewyd water, om zich te beschermen tegen de verschijning, en ze te verjagen, in ge val ze een booze geest ware. De wonderbare Vrouw verscheen wederom in de rotsholte. Bernadetta gaf teeken aan ha re vriendinnen, en besproeide verscheiden ma len de verschijning met gewyd water, haar toe roepende Komt gij van God, nader. Een nog zoetere glimlach toekende zich op haar ge laat, op -t oogenblik dat de druppels water op hare voeten neervielen zy trad vooruit, en boog zich met eene enuitsprekelyke zachtheid en goedwilligheid. Bernadetta knielt neder, grypt haar rozen hoedje, en, met starrenden blik en glansrijk gelaaat, beschouwd zy al biddend, het hart ont-, vlamd van liefde, dat hemelsch vertoog... Rond den avond, was de stad vol van het zonderlinge schouwspel dat aan de Masabielle rots plaats greep. Op Donderdag 18 Februari, met het krieken ▼au den dag, trok Bernadetta vergezeld van twee volwasseuen, iu 't geheim, naar de grot. Beruadetta geiaakte er het eerste, en toen hare beide gezellinnen aanlandden was haar de wonderbare Vrouw verschenen in al den glans harer schoonheid. Venmanen 1 fir. den kleinen refel. Aankondigingen txuschen de nieuw»* tijdingen 2G cen tiemen per regel. Aankondigingen op de 8* bli. 10 cen tiemen den regel.— Annoncen op de 4* bladz. worden bere- kendvolgens plaats ruimte. Voor alle advertentièn zich uitsluitend te wen den op ons BU* UKEL, Zerlstrasi, 9, Aalst. De geabonneerde hebben 't recht een rrtaal per jaar eene nnonce van 5 regel p'aatson, die ner _uaaü achtereenvel- gons sal verschijnen Buchtbadrmt.jjag m te zenden veer Woensdag. Vail SOOrten Dit is nog een van die grieven, die het Oaic ■nU.lonnnrl.sen. Den 26 dezer vervloekte liberaal ministerie overge- ll.J J-:- i. ]a{en heeft. Goddank 1 ze heeft nu einde ge nomen. Vivan onzen braven Minister, Mijnheer Helleputte 1 't Vervolgt. (1;! Lourdes, aene kleine stad uit de hoege Pyreneën, niet ver vau Fan, Tarbes, Baguéres-de-Bigorre, is gele gen aau den voet der bergen, op de lijn van den ijzeren- weg, die loopt vau Bayonue naar Toulouse. Men komt er langs, wanneer men gaat naar Cauterets, Saint-8au- veur, Barèges. zullen drie priesters uit het missiehuis van Scheut vertrekken naar de Philippijnsche Eilanden des anderdaags vertrekken er twee naar de apostolische prefectuur van Boven- Kassaï. Spoorwripersoneel. M. Helleputte, minister van spoorwegen, heeft op het bureel der Kamer de lyst neergelegd van al de beamb ten, bedienden en werklieden die van het mini sterie vau spoorwegen, posterijen, telegrafen en zeewezee*afkahgen. Er zijn er niet minder dan 95 duizend. By het dokument zijn de staten gevoegd van de jaarwedden en het bepaalde loon. Dat stuk zal gedrukt en aan de volksvertegenwoordigers uitgedeeld worden. Kolosstaai werk. Het spoorwegbestuur gaat iü het arsenaal van Mechelen eenen han- gaar doen bouwen van twee hectaren groot en waarvan het dak op de buitenwanden alleen zal rusten. Door een bijzonder stelsel voor het bevestigen der balken, zal over heel het terrein dus geene enkele kolotn het overgroote dak steunen, zoo dat de spoorbanen er naar willekeur elkaar zul len kunnen kruisen. Ter dood veroordeelden. Ter War- schouw, Rusland, heeft hof zeegerecht veertien jongelingen ter dood veroordeeld die deel maakten van een komiteit gezegd socialisti sche strijders maar die in werkelykheid niets anders waren dan een groep dieven en moorde naars die overal den groatsten schrik verspreid den. In Frankrijk moeten zij de masonurkens wegjagen... en in d'ho«pitalen moeten zij ver vangen worden door modepoppen van uffrau- wen die benauwd zijn van zich vuil te maken... 't Is weer gebleken te Parys hoe dat ze de zieken by staan... iü 't hospitaal Trousseau moest er een kind in een lauw bad gedaan worden... Maar 't bad was zoo geweldig heet dat 't kind schrikkelijk verbrand werd eu gestorven is... Nu zeggen ze dat de mAmmezel niet wel wys en was eu z'eo krijgt maar een maand kot, en dan nog op konditie... De bestuurder van 't hospi taal moet aan de ouders van dat kind 4000 franken dokken, maar 't en is geen spelle van zyn mouw, want hij trekt jaarlyks 40 duizend ballekens. Dc Inflnenza. Het is niet alleen in onze naaste omgeving, niet alleen in ons land, dat de influenza tegenwoordig erg woedt. Te Londen en te Glasgow maakt zy van dag tot dag al meer slachtoffers, en de geneesheeren verwachten, dat het nog erger worden zal, omdat de lucht er heel en gansch bezwangerd is met de microben der ziekte. Ook in Duitschland, te Berlijn, te Keulen, te Munchen, woedt de influenza erger dan in eenig voorgaande jaar daar vat ze niet alleen borst en keel aan, zooals in gewone gevallen, maar ze treft er alle organen van 't menschelijk lichaam. Sterk, maar niet te overvloedig voedsel, en matig drinken worden door Duitsche en Engel- sche geneesheeren by zonder aanbevolen om het lichaam tegen die ziekte te sterken. De oesters. De hoogere gezondheidsraad heeft de kwestie onderzocht van de typbusziek- te, zoogezegd aangezet door het verbruik van oester». In de commissie werd bevestigd dat gevallen van typhuskoorts zijn te wyten geweest aan het eten van oesters, doch dat er veel overdryving in 't opsommen der gevallen waar te nemen is. Krlebrlachtlg. Stien was gemeentese cretaris en had de slechte gewoo» te van nog al dikwijls te laat te komen, zelfs in de zittingen van den gemeenteraad. De Burgemeester die zeer stipt was en altyd op vastgestelde uur tegenwoordig, moest zeer dikwijls naar Stien laDg wachten, 't Was weer om zitting... Stien en kwam, of on kwam niet af... De Burgemeester werd ongedurig... ver bitterd... hal eindelijk, wel een gehoele uur overtijd, daar komt StieD binnen. De Bur gemeester spiong recht... Ik zou wel ne keer willen weten, als er zittiDg is van den gemeen teraad, wie van ons getween moet wachten... de meester of de knecht?... de Burgemeester of de secrntaris, zeg, wie moet er wachten ik, of gij Die er eerst is, zei Stien III i Wederom al eene onrechtvaardig heid hersteld door onzen achtbaren Heer Helleputte, Minister vanljzeren- wegen. Vroeger, wanneer een werkman een dag ziek was dat hij zijn werk niet kon doen en genoodzaakt was te huis te blijven, moest hij zijn volle dag loon verliezen om reden dat men moest vier dagen ziek zijn, vooraleer uit de onderstandskas te trekken. Nu heeft de Heer Minister beslotan, dat de staatswerkman uit de on- dcrslandskas zal trekken van den eersten dag dat hij zal ziek yjn. En hoe dikwijls gebeurt hetnfetdat een werkman onpasselijk is en dat hij op eenenjdag hersteld is. Kookkunst. Kmakballetjea (croquet/ere) M«n bereidtze met overschot van kalfngebraad. Men neemt het vet, de zenuwen, enz, weg, men hakt het vleench zeer fijn. Men kneedt boter en bloem samen, men lengt ze met vleeschaop aan tot eene sans, die men wat laat verko ken men doet er dan peper, zont, en twee of drie eier dooiers in, waarna men er het gehakt inmengt. Ais het mengsel zoo dik is als room, laat men het gansch koud worden; dan rolt men het in langwerpige balletjes, die men eerst wentelt in eiers, waarvan hst wit en de dooiers licht geklutst worden, en daarna in gekruimeld brood. Men fruit ze in kokend braadvet. Kraakballetjes van zwezeriken, van overgeschoten gevogelte, enz., worden op gelijke wijze bereid. Bereiding reen Schapenrleewch. Schaapbbibbetjes. Men neemt de vellen weg, en men Iaat slechts een weinig vet aan da ribben men maakt het been van boven bloot, Man bestrooit de ribben met zout en nog al veel peper men roost ze dan zeoals biefstukken. Zij werden met groenten of met bijtende saus opgediend. Do schaaparibbetjes worden ook in de pan gebraden. Men wentelt ze soms in gesmolten boter en da&raa in gekruimeld brood, vóór meu ze roost of braadt. 't Socialistenzeeverblad van Aalst eindigt eenen artikel over de loting met de volgende woorden Het leger enkel same?igesteld uit jongens uit de volksklasWel 1 watdroomen nu I Waarom zijn de socialisten dan zoo woedend tegen de katholieke volksver tegenwoordigers die het vrijwilligers leger willen inbrengen Welk ne zeever verkoopen die socialisten toch om den werkman te bedriegen I... Menschen, menschen, dierbare menschen 1 gy, ge weet het niet, maar 't gaat er tegen woordig De geloofsvijanden meenen dat alles hun geoorloofd en toegelaten is. Gelijk wij vroeger meldden heeft de geuzenschepene van onderwijs der stad Zoningen (Soigmes) de onderwyzers verboden vóór en na de klas het gebed te zeg gen. De ouders teekenden daartegen bijna eenpa rig verzet aan, maar het verbod blyft bestaan. Het sociaiistenblad Le Peupte vraagt nu dat SCllOOl o»er»l afj-cBchaft worde... Ziedaar hoe het socialism de bsgeerte der ouders eerbiedigt, eu hoe het bewjjst dat het niet tegeu den Godsdienst it I Ha I dierbare menschen I onthoudt dat tot bij de kiezing. Ge zult het zieD, dan zullen de roodo en blauwe kopstukken wederom aan 't liegen vallen, dat hunne haren zullen ten berge rijzen, Wij zijn tegen den Godsdienst met I Wij eerbiedigen den Godsdienst 1 enz. enz. zal het klinken en luiden op allo tonen. Herinneren wij ods toen het geen te Zonin gen gebeurde en de VOlIC gOCd- Kcuring die het vrijheidsmourdende socialism en lioeralism gaf aan die dwingelandij! Eene riggel uit de spoorbaan was weggenomen tusscnen te Statte (Luik). Eene vreeseljjke spoorwegramp bad dientengevolge plaats. De machinist bleef dood op den slag en vele reizigers bekwamen vreeselj)ke wonden... Eiwat scbrikkeljjke rekening zal de boosdoe ner, die zoo een ramp veroorzaakte aan den reobtveerdigen God te geven hebben I... Ter gelegenheid ran 7 Ju belfeest au Z tl. ile.n Paus heeli kouiug Leopold II aan Paus Pius X een ryk geschenk gezonden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1908 | | pagina 1