ui maal
der TrtijÉp ra
W
mSooi
DEVIJF EZELSM AALST
juu nioiuiieKe van alle ö3pd.
M
{tnii
Zondagen 2 A 9 Augustus
Slaandugen 5 A 10
HIJ EN ZIJ
Van rond
de wijde wereld.
7 Maart 008
2° UITGAAF
Zaten»
Inschrij-
p a i
Aankorid-
i tagsprijs
mmt
Maand Meert.
Uitlegging van
het kartel.
Groote Nieuwigheden
voor de le Cummunie
Zelfopoffering der rooden.
Iv/.Y SOORTEN.
NOG VOOR ONZE DIERBARE VRIENDEN
Hondenhouders.
't ?s mij de zedeleer!!!??
essize hoofffffac/ilf fleer
Bï oesle isG .ddanUI weer hersteld De
■g*£«WTO5$
üiiijjSpnjs
3
Vonnissen1 fir.
den kleinen regel.
Aankoudtgingen
tnsachen de nieuws-
tij dingen 2C een
tiomen per regel.
Aankondigingen op
de 8* blz. 10 een
tiemen den regel.
Anuoucen op de 4*
bl&dz. wurden bere-
- ,vv. kendvolgens plaat»-
ruimte. Vooralle
adverlentië» zien
uitalnitend te wen
Jen op oni BU
KKEL, A rlutraaiy
9, Aalii-
De geabonneerde
nobben 't recht
per jaar eene
non et* 1 ruge'
p k4t.»<-n
acbtHr»*«-£; v
>u. .uversehijuei
du titbaaru.
_n te zeiuiea
W orncdag
Drukker Uitgever
NUFFELDE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST
Abonnementsprijs
coor gaasch België
tranoo te huis, 2.60.
oor de vreemde
anden, 6,00.
bakken en leven
hoeven vraontvrij
toegezonden te
worden. Alle ar
tikel* moeten den
Unadagavond en
het oiouws den
woensdagavond op
•nats bureelen toe-
„«Kooien zijn.
IOngeteekende
Oneven worden m
ie «oüeurinaud ge
worpen. Alle
jatoareelen ont-
raugen insehnj vin
don, op allo tij d-
i tap pen van bet jaai
i)o onuosten de;
iwijtiagbneljedziji
•u laste van den
ateuiuiöUn^. al
jeueve, oy vör»^
e mg vau «n-juat
rt„ a.st ter- atwijj
wu te «eaden
MIS-AELST
UITGEDAAGD
Is Christus God Gij zegt neen, ik
zeg ja. Wie van ons getweeën heeft ge
lijk Daar ligt de knoop. En vooreerst,
ja of neen, gelooft gij aan 't Evangelie
Zekere geleerde viel eens hevig" tegen
de Evangeliën uit. Onmiddellijk vroeg'
een geestelijke hem
Mijnheer, twijfelt gij aan de echt
heid der werken van Herodotes, Plato,
Cesar eri Tacitus
Neen.
Hoe weet gij, dat die schriften
waarlijk het werk zijn dier begaafde
mannen en dat zij onveranderd tot ons
zijn geraakt
Hoe ik dat weet Wel, gelijk
wij al de dingen uit het verleden weten
omdat iedereen en te allen tijde heeft
aangenomen,dat die schriften hun werk
zijn.
Zeer juist. Welnu, wij Christe
nen, nemen de Evangelieboeken aan,
omdat men altijd, in de eerste eeuw
zoowel als in de twintigste, die boeken
heeft aanzien als zijnde het werk der
genen, wier namen zij dragen. En be
merk wel, dat Herodotes of Cesars
werken niet te vergelijken zijn met hrt
Evangelie.
Er is daarenboven, volstrekt geen
spraak van feiLen die heetea isoor^-
vallen te zijn in een verwijderd en
nevelachtig verleden, noch tusschen
vier muren, noch in een afgelegen
hoekje der wereld, o neen Wat de
gewijde schrijvers vermelden gebeurde
ten tijde van keizer Augustus, in de
hoofdstad van Judasa, in V VOlU*
Uagticfit, voor de menigte die
juichte en de pharizeërs die hun spijt
verkropten.
Gij weet overigens heel goed, dat de
mensch niet liegt om te liegen, voor
namelijk als de leugen hein onver
mijdelijk benadeelen moet. Nu vraag
ik 61 Mi behing hadden de schrij
vers onzer heilige boeken er bij om
wonderen te vertellen die hun Meester
niet verricht had Wat mochten zij
verwachten van hunne verzinsels
Ferm uitgelachen te worden, is 't niet
Meer nog, veronderstel dat zij had
den willen bedriegen, hoe kregen zij
dat gedaan In de eerste eeuw was het
te vroeg de getuigen van Jezus' leven
en werken hadden zeker 't bedrog ont
maskerd. In de tweede eeuw was het
te laat de Evangelieboeken, dezelfde
die wij nu lezen, waren heel de
Cnristenheid door verspreid, gekend
en uitgelegd, zoodanig dat men met de
aanhalingen, die men er van bij de
Kerkvaders vindt,bijna heel het Nieuw
Testament zou bijeen krijgen.
Zoo sprak die geestelijke, en met
volle recht. Geen enkel boek dwingt
met zulke kracht ons geloof af. Is er
ooit iemand gestorven om de echtheid
van Plato's werken te bewijzen Hui
zende Christenen zijn gestorven om de
heilige boeken te verdedigen. Ik ge
loof ei kei», zei Pascal, «de feiten wier
getuigen bereid zijn zich het hoofd te
laten afslaan om de waarheid van hun
gezegde te staven (i). En Pascal had
gelijk
Ziedaar, Vijf Ezels i> op wat ster
ken grondslag het Christendom steunt.
Hier houd ik voor 't oogenblik op. Wij
moeten stap voor stap gaan. Tot later 1
Snap.
ZÜD6 fortuin gowormen heeft, grootendeels op
V werk 't en zweet der werklieden.liet loon,dat
hij betaalde, was te laag. Niettegenstaande de
kleine loon is er op de werken van Coppiaters
nooit Je minste werkstaking geduld. De lam-
mekens hebben doorgewerkt en hun leider is...
miljoenair. Daarenboven nu, uit dankbaar
heid, moet de rijke ondernemer Coppieters,
socialistische senatoor gekozen worden!.. Welke
zelfopoffering III!
Deze maand is door de H. Kerk
toegewijd aan den II. Joseph,, Pa
troon van de H. Iierk en van België,
Patroon der huisgezinnen en der
werklieden,Patroon der goede dood.
Meren wij deze maand met veel
godsvrucht, wonen wij de II. J\lis hij
des Woensdags, communiceeren wij
te zijner eere en bidden wij alle
dagen het gebed zijner 7 Droefheden
en Blijdschappen.
De II. Joseph is, gelijk Jesus en
Maria,altijd bereid om onze zaak in
handen te nemenen hoe moeilijker
zij is, hoe meer hij ten beste spreekt.
Wat de menschen voor ons niet ver
mogen,, dat kan de H. Joseph voor
ons bij God bekomen.
Maar hij wil dat wij met volle be
trouwen tot hem gaan.
De H. Teresia verzekert, dat zij
altijd verhoord geweest is, als zij
haren toevlucht tot den H. Joseph
heeft genomen.
Reeds honderdmaal schreven
ide rooden dat de liberale consor-
vateurs slechter zijn dan de ka
tholieke. Eo zy bewezen het,
het was niet moeilijk. Maar nu,
zij maken toch kartel met die
liberalen Waarom Wel envoudig 'teerste
punt van hun programma, gelijk dat van de
iiboralen, is godsdlcusthfiat Maar om de
menschen te foppën liegen zij, en roepen: eerste
puntwelstand voor de werkliedenO die
valschaards
Komt zien en u overtuigen ten
Bureele der Volksstem Kerkstraat, 9,
Aalst.
1) Pensée t. II hl. 190
M°l. Ziehier eenige regelen ge
trokken uit het blad der socialisten van
Gent, die van Anseelc en Cle niet meer
willen
De hardnekkigste dompers, dwee-
pers en dwingelanden zyn de leden
der broodrooversfabriek, ouder kenspreuk
builen 1 buiten buiten Lo°s Vooruit.
De grooiste uitbuiters van den werkman, d>
ergste opjagers zyn de gebreveteerde uitvin
ders van do zweet- en muuteustelsols. Lees
nogmaals Voobuit.
IX0 2. Ziehier hoe men kan kapitalist zijn
van kop tot teen, en toch senatoor der rooden:
Coppieters is een groote kapitalist, die
De vrouw. —ITwei, man, hebt gij nu werk
gevonden
De man Neeu, vrouw, Maar nu zal het
toch gaau betoreu, onze voorzitter heeft het
gezond.
Pb vrouwAch I God zij gedankt Pan
zal ik toch eten hebban voor ods kind,.
e man Ja. Ik heb dat daar hooren zeg-
ge in onze vergaiferiug. 't Zal gaau verandc-
re-', wees er zeker van.
Oe vrouw. Eu hoe dat
De man.Wel I men heeft den koning van
Purtega) ou zijnen zoon steendood geschoten.
a Het is weeral dat gewonnen voor de wettige
zelfverdediging zoo zegde onze voorzitter.
0e vrouw Maar, hoe kaa die moord ons
brood verschaffen?
I)e man. Wel, onnoozde sloor. Al3 al de j
koningen dood zijo, dan zyu wij de baas, zoo j
zeg le nog onze voorzitter. De koningeD, de pas
toors, do burgers moeten eerst allen vau kant,
beweerde hij, eu dan zullen wij, arme duivels,
vau alles meester zijn, eten, drinken...
De vrouw Ja, man, en terwijl dat wy
daar op wachten, en honger lyden, loopt uw©
voorzitter dcn bulk vol, goed gekleed en
wooat 1ib een schoon buis. Tegen dat uwe
grootsprekers maar weiniggevers de wereld in
een aardsch paradys zullen veranderd hebben,
i zal ik maar by die gehate pastoors een brood
gaan vragen, opdat wij iu plaats van doodge
schoten te worden, lijk de koningen, niet van
l hoüger zouden sterven lijk d honden.
De man. Gij blyft toch altijd dezelfde
domme kwezel.
De vrouw. En gy, dezelfde groote ezel,
zoo naar die volksbedriegers te blyven luisteren!
Pins X cn dc Derde Orde. Io het be
gin vai Januari kwam de Vicaris Provinciaal
der Smt-Dionysius' Provincie in Frankrijk bij
Z. H. den P^-us. Na eenigen tijd over den droe-
vigen staat der verjaagde kloosterlingen gehan
deld t.e hebben, sprak de Uoogeörw. Pater over
de Derde-Orde.
O I de Derde-Orde, zride de Paus, wat
voeds zou zij op dit oogenblik aan de kerk van
Frankrijk schenken, indien men haar had inge
richt volgens bet verlangen van Le XIII
Er: toen de Hoogeerw. Pater van Zij >e Hei
ligheid zeide, dat. men hem soms uitlachte,
omdat hij in zijn" s rmoencn zoo dikwijls over
de Por.! -O de «prak, «ntwoon'd do H. Vader:
- 't Isjuist dat, wat gij mo-t d) n, overal
Verrenigm^en oprichten
Gedachte». Het is ee^.akke'ijker roem
teverkrygeu dan deugd do oer sten I an met
kriigeu door zij <-n naaste te bestryden maar
men krijgt'de laatste slechts door zich zeiven to
bestrydeu.
Di' Vlitumsciic laai Is» «(g-afzaken.
H t Staatsblad kondigde den 1 Maart, do wet
af op h- fc gebruik der Vlaarosqhe taal in straf
zaken in het arrondissement B- ussel.
D'ze taalwet treedt in working den 1 Octo
ber 1908. Vivan ons Ministerie
IOOO vrpetcbllllifiï prachtige Eerste Com-
muoiekerkboekvn zijn toegekomen in ons
Bureel, alsook zilveren paternosters eD Andere
aan zeer lage prijzen.
WTy raden onze Lezers a n niet te lang te
wachten alvorens hunnen k< us t komen doen,
want onthoudt wel, die eerst ^omt, beeft meest
keus om te kopnen vjp
Past op '6 adres Kerkstraat, 9, Aalst, nabij
de Groote Markt eu de St-Martenskerk.
Sehecpnvanrt. Io 1907 kwamen in Havre
bin nun 6036 zeeschepen, metende ssmen
3,908,394 ton Daarvan waren er 3983 schepen
onder Fransche vlag, met 1,514.193 ton.
Marseille werd erin het afgeloopen jaar be
zocht door 8165 schepen, met eeneu inhoul
ïuim 8 millioen ton.
Nlenwie (laven. Men zegt, dat de stad
Terneuzen eeuen ingenieur getast beeft met er 11
plan voor het bouwen van twee binnenhavens
van 870 meter. Da overblijvende oppervlakte,
4 1/2 hectureD, zal gebruikt worden voor het
bouwen van hangaars.
19'«el te Chfetif/o op de veemarkten ver
handeld wordt is geen kleintje Iu 1907,
15 701,479 dieren Drie honderd zes en Twin
tig millioen vijl honderd eu v e.rtig duizend dol
lars, of ongeveer 1 miljard 700 miljoen frank
was de kolossale geldsom die doo- hunne koo-
pers betaald werd.
Nlkkiduiimt. Da minister van fiearcen
heelt besloten voor een miljoen frank nikkel
stukken van 25 centiemen te doen slaan. Er
zullen dus, om te beginnen, 4 miljoen zulke
nikkels uitgegeven worden.
He haring Van af 1 Februari tot 25
Februari had men io de Vischmiin te O jstende
2,684,921 kilos haring, voortkomend van Bel-
gische sloepen, verkocht, po494,749 kilos voort
komend van fransche sloepen. Dozo rensaebtige
hoeveelheid haring heeft do som van 1357.437f.
78 centiemen opgehracht.
UetebelnclitifjStien was Doktoor met
veel bekwaamheid en lange ond rvinding.
Koben, die al twee, drij wekeo fel op de
borst gepakt is, en durfc uit klare gierigheid
geen hulpe vragen aau Doktoor Stien. die ge
heel wel Kobep's nummers kent. In de hope
beid. Vele anderen, ingenomen door deze bui-
tengewono schouwspelen, geloofden aan eeno
goddelijke verschijning, en verklaarden open
lijk dat deze, zoo scboone, zoo glansrijke, zoo
hemelzoete Maagd, waarlijk de Moeder van
God was. Wellicht het grootste getal verkeerde
in twijfel, en wachtte de gebeurtenissen af. De
gevoelens waren grootelyks verdeeld en tegen
strijdig.
De geloovigen nochtans begonnen te vermne-
dPü. dat het water, wiarvan het meisje dronk,
eene bovennatuurlijke kracht had. Tot dan hod
er nooit aan de grot eene bron bestaan, er. nu
ontspringt er eene op de plaats zelve, waar de
baud van Bernadotta bet zand had weggebrabd,
en juist van dat oogenblik af het volk kw:im
allong8kens water putten aan de vcrscb ont
sprongen fónteio
Een werkman, genaamd Lodewijk B firiette,
dieren oog verloren had tydens de ontploffing
eoDor steengroef, waschtc zich met het water
onder het aanroepen van do Heilige Maagd en
bekwam onmiddellijk het volle gezicht weder.
Een kind aan de borst, dat nog nooit had
kunnen loopen, lag stervend ziek. Zyne moe
der Croisina Oucomte, tegen alle voorzichtig
heid en alle menschelijke hoop in, draagt het
naar de grot, dompelt het in het water dor bron.
Onmiddellijk komt het kind tot. het leven terug;
twee. dagen daarna kruipt de kleine alleen uit
zijne wieg, en loopt door de kamer gansch 8.1-
leeu, zonder iemands hulp. Vele andere kwalen
genazen op dezelfde wijze. Het gerucht dezer
wónderen verspreidde zicb wild en zijd.
tcaa PA.tmuw geweest aan hare
belofte vijfü-n achtereen volgende dagen nan
zij zich naar de grot begeven: tweemaal wachtte
zy te vergeefs de Maagd verschoen idet.
De 4 Maart was do laatste dag der aange
kondigde verschyniDgen. Nooit bad L urdes
zoo een"U toeloop van volk gezien. Iu de om-
streken dar Massabiellerotsen drongen duizen- j
den nieuwsgierigen ope- d, allen benieuwd hoe
het met ckze zonderlinge ou ongehoorde ge- j
beurtenissen zou afloopen. Niets bijzonders
-kenmerkte de laatste verschijuing van de ge
heimzinnige Vrouw. Het meisje, in al de schoon
heid barer geestverrukking, bleef eenigen tijd
in beschouwing, bal, dronk aan de fontein,
kroop de helling op op hkr.e kui ëa en büste
den grond allen gevooldaa gelyk do vorige
dagen, de tegenwoordigheid van eon onzicht
baar goddelijk wezen.
IBI Vljnnddijiihedt'D.
25 Maart16* VerschijningIk ben de
Onbevlekte Ontvangenis 7 April, 170 Ver
schijning, wonder der kaars. De grot wordt
verboden.16 Juli18° en laatste Verschijning.
De Verschijning had haren ""baam nog niet
bekend, en men dacht dat zij verdwenen was,
om niet meer terug te koeren. Het geloof werd
al vaster. Do stem des volks verklaarde meer
en meer,
heiligste
Bernadotta a's het bevoorrecht kind van de
allerheiligste Maagd, en het volk kwam voort- j
durend neerknielen en bidden aan do rotsen i
van Massabielle.
Doch dit godvruchtig gevoelsn werd hevig
bestroden. Van af de eerste verschyuingen, had
de policie getracht Beruad<jtta, door schrik-
Hel Bass iele»* haf: la giet» II 'infer.
Wanneer we het recht nemen een dier van zijn vrij
heid 'e berooven, dan nemen we daarmee de verplicü-
licg op ons, zoo goed mogelijk voor het dier te zorgen,
minstens zoo good als het voor zichzelf zou kunnen
zorgen, wanneer hot, zijn volle vrijheid nog genoot. De
zorg voor sommige die-en Iaat nog wel oens iets to wen-,
schon over en b. v. du hofhond wordt over het alge-
meene genomen niet vertroetel J. f n den winter vooral
mag we! eenige bijzondere aandacht gewijd worden aan
het verblijf van den kettinghond. Men moet hem een
warm leger geven. Het hok moet zoo groot zijn dat hij
er gemakkelijk in ban liggen en zich ook draaien kan.
Mou moet rijkelijk stroo geven en dat dikwijls ver.
nieuwen. Tegen den winter moet men het hok nauwkeu-
rig .specteereu, en alle naden en reten met droog mes
of iels dergelijks stoppen. Nog beter is het. het geheele
hok mét osphallpapier te békleojen. Voor don ingaDg
moet men oen zak of een stuk kloed hangen, zoodat re
gen, sneeuw en wind zooveel mogelijk worden afge
keerd. Men moet het hok op eene geschutte plek zetten
en wanneer er geen bezwaar tegen bestaat, moet men
voorn! in konde nachten do hond van de ketting los
maken, opdat hij wat meer beweging kan nemen en
daardoor de koude beter zou kuunen verdragen.
Ia de omstreken van Parijs, tc Ivry, was er
oen schilder die en droomde van niets anders
dan van 't socialism
O die schoone dag 1 welke welhaast aanbre
ken zou, op denwelkea zoete gelijkheid ging
nueiycnux!, 'nu» irvrutwiuigf? tugcuaaib aiiuü
waren naar de maan I
Maar zie, over eenige dagon wint de schildf r
het groot lot 500,000 franken.
Het cn zyn maar de stommeriken die van
gedacht niet en veranderen,B sprak onze schil
der on hij wordt en blyft kapitalist I... Zyce
makkers van vroeger krijgen de deur.
Het is aüe dagen hetzelfde. Ach I konden de
menschen toch verstaan dat woorden geen
oorden zijn 1
Dicrhare Vriend'n Lozers onzer gegeerde en
gevierde Volksstem, dezer dagen,"namelijk
verleden Dinsdag, bleek nogmaals de rtff
r fff untitle Inatfftcitl der liberale
partij
Dat gebeurde te Boot. De Liberale Jonge
Wacht dier stad had voor vastenavoaddiasdto
eon carnavalstoet ineericht, waarin do priesters'
kloosterlingen en geloovigen on de schande'.
lijkste wijze bespot werden.
Stille dingen mo.ten alle kiezers woten
datdm wonderbare Vrouw de aller- bpdat al degenen dun tr. ff lijk bleven zich zoS'
Maagd Maria was. Men vereerde j den losscheuren van die walgwekkende secte
w.dke ai langs om ,n ,r afstand doot van allé
vvcerdighi id en deftigheid.
van.toch gratis cd zonder eeneu. cent kosten pn 1 1^«-
T7 1 1 aariag ug, to beletteu uaar de grot terus te
raad cn ad vips te krygen; Koben wacht den 1 b
Doktoor af op-strato'en gelijk hij daar juist j keeron. Men bedreigde haar mot de gevangenis,
uit het huis vaa eenen zieke komt, Kobea 1 L ""J 4 1J!
schiet er hem achter Mynheer, den Doktoor,
zei Kobe, ik zit al drij wok'-n m--:t een zware
vallinge'eu dat verbetert weinig of niet Wat
do^-jc-gij als yij zulke vallingen op uw lijf
hebt Hoesten! zei Stien, hoesten!... en hij
ging stap en half voort III
O. L. V. TE LOURDES.
haar cn hare ouders; zij werden zorgvuldig be
waakt. Bornadetta, dat arm en zwak kind van
veertien jaren, kalm en onverschrokken, ver-
yd<?l la hunno listige plannen en trotseerde al
hun schrikaanjagen. Zij ging, trots alle bedrei
gingen, waar God haar riep. 't Vervolgt.
4° vervolg.
Van dat oogenblik af, moest zij dikwijls de
grot opkruipen, alsook de aarde kussen voor de
bekeering der zondaars; er werd haar nog
maals opgelegd water te gaan drinken, doch de
bron vloeide reeds zoo overvloedig, dat zy hot
water met de hand moest opscheppen, en zoo
inslorpea; hetgeen zy dan ook gemakkelijk
deed.
Die zonderlinge handelwijze van B°roadette
verwonderde de menigte, welke eerst later er
de beteekenis van leerdo kennen, eu ergerde
zelfs vele godsdienstige personen. De eeuen
zagen er niets in dan zinbedrog en arglistig-
Ocze rooden zijn tegenwoordig
aangedaan van een edele drift. Zo
snaken naar goede zeden. Ze trach
ten alles uit tt zoeken, om te b«swy-
zen dat ze voor de goede zeden zyu,
en dat hunne tegenstrevers, de ka
tholieken, op dat punt veel laten te wetischon.
Maar zeg eens, gy, alweter en bijzonderlyk j
lecraar van schoone zeden, gy moet u al zoo
niet w^ren. Wij kennen uwe felle pen. Wij
zouden liever dan al die lessen over de schoon
heid van uwe zeden in 't algemeen, eenige les
sen hebban over sommige punten derzedeleer
in het bijzonder. Wie leert er aan de men
schen te leveD als honden, samen te komen en
te scheiden als zij willen? Wie vond, over
eenige maanden, dat eeu socialist en eeno
socialistische vrouw, voor overspel veroordeeld,
toch zulk eeer.e grove fout hadden b dreven
Creole en wijte rann heelt op het bureel'der
Kamer een wetsvoorstel neergelegd, waardoor
hel artikel 267 vao bet strafwetboek, dat ver-
biedt het f.-erfseliffi huieelii/i
in te zegenen vóór het burgelijk huwelijk zou
gewijzigd worden. D priesters zou ieu van dat
verbod ontslagen worden, wanneer degene die
wenscht te trouwen in doodsgevaar verkeert
De achtbare Heer Minister verdient over'dat
voorstel den bjjzondereu dank aller ware vader
landers.
'i'iraHHtsefit noemen do socialis
tenhazen den Godsdienst, welke verbiedt de
menschen te verslaven, te bestelen en te ont-
eeren, en die de wet van reine naastenliefde
boven alle wetten stelt.
Acfi niensefieit weet ge wat
Le IVnplo, 't socialistisch daebla l dierf schrii-
v i ziet bet hier, en oordeelt
Men moet de gemeenschap in de plaal, ste|,en
den persoonlijken eigendom. Hel hnwolijk Is ook
,;een eigendomsrecht, het slechtste van allen - het is
daarenboven eene ongerijmde en onzedelijke Instel
ling; de afscballio{ van het huwelijk
verre van de deur open te zetten voor zedenbederf
zou slechts heilzame gevolgen hebben, en de gelijk!
heid invoeren tusschen man en vrouw.
Hoe walgelijk 1 hoe walgelijk I
C.7' moet toeten, treffelijke Vrieng
den Lezers, wat Vaotlervelde, de eigenlijke
opperhoofdman der Belgische socialistennartS
gezegd heeft, volgens het Beknopt Verslag
s Feitelijk randen wij den kapitalistisch™ eigendom
san, den tirannischen godsdienst en het overdreven
familiaal gezag.
Nooit krachtiger werd de anti-sooialistischa
Ah I Ah I Ah I die mannen moeten spreken van abnvthnis .elhfü ,'S4' "j'to luidtGods-
zedeleer I 't Is mij de zedeleer 1111 H dienst, hutsgean en eigendom..