HET WONDERDADIGE TE LOURDES. GOEDE EN SLECHTE SCHRIFTEN. 5! Een en 't ander* i KAATSSPEL Van rond de wijde wereld. 15 am gaug 111 711. 2" UITGA A* Zaterdag 5 September ii*08 Inschrij vingsprijs CHRISTENE OUDERS, OPGEPAST Rijke menschen neemt de gewoonte met klinkende munt te betalen, 'l Is het crediet geven dat de kleine burgerij den doodsteek toe brengt. De Kerk. Aankoiüii- gingsprijs (ïansclt hel bisdom Geril Weeral eene viervoudige Drukker Uitgever J. VAN NUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat, o, AELST Abonnementaprij s toot gansch België franco t* hois, 2.1 voor de vreemde naden, 6,00. Zakken en iever hoeven vracntvrij toegezonden te worden. - All« ar tikels moeten den dinsdagavond en het nieuws den woensdagavond op onze bareelen toe gekomen zijn. Ongeteekende brieven worden in de scheorm&nd ge worpen. Alle ostbareelen ont vangen inschrijvin gen, op alle tijd stippen van het jatu De onkosten dei kwijtingbrieljeszijr •en laste van den oestemmeling. Men gelieve, bij veran dering van woonst, hetjnist terechtwij sen te zenden. Bijzondere tegenwerpingen. Onze tegenstanders brengen vooreerst tegen Lourdes volgende bedenking in Wiet alle zieken vinden aan de bron de verloren gezondheid weer. Bijgevolg zijn te Lourdes slechts beperkte natuur krach ten werkzaam, niet echter de almacht Gods, die toch in staat zon zijn alle ziekten te genezen. Antwoord In waarheid volgt precies het tegendeel uit de vooropgezette stelling Nemen we eens twee zieken, die aan dezelfde gebreken onderhevig zijn en met evenveel vertrouwen van het water der Grot gebruik maken; deeene wordt genezen, terwijl de andere met zyn ziekte en zijn-lyden naar huis terugkeert. Vanwaar J dit verschil Ingeval er te Lourdes enkel na tuurkrachten werkende zijn, dan bestaat er voor dit onloochenbaar verschynsel geen vol doende verklaring. Want de natuurkrachten werken noodzakelijk onder gelijke omstandig heden steeds op dezelfde wijze zij werken steeds met hun volle sterkte, zooveel zy kannen. Slechts daar, waar een vrije wil handelend op treedt, kunnen, trots gelijke omstandigheden, verschillende uitwerkselen volgen, juist omdat het van de vrije keuze des wils afhangt, of hij zyn gansche kracht zal gebruiken, ja dan neen. Een steen, byv., drukt altyd met zijn volle zwaarte op wat er onder ligtmet mynen vin ger daarentegen kan ik eeno zwakkere of ster kere drukking op de tafel uitoefenen naar ver- kiezennaar believen. Met andere woorden Wanneer wy aanne men, dat God zelf op voorspraak van Maria te Lourdes zooveel zieken geneest, dan valt het gemakkelijk te verklaren, waarom vaak de eene en niet zelden de meest zieke genezen wordt, en de andere niet. Dig hangt juist van Gods vrijen wil af, die voorzeker allen zou kun nen gezond maken, dewijl hy almachtig is, maar die niet allen moet gezond maken, omdat hy vry en onafhankelijk is. Daarmee is de onhoudbaarheid der eerste tegenwerping bewezen. 2. Eene andere moeilijkheid vinden onze tegenstanders in het volgende Bernadette Soublrons, zoo zeggen zy, die de vronderbron ontdekte, Is izelve haar leven lang; ziekelijk geweest en op den leeftijd van pas 35 jaren ten gevolge barer ziekte gestorven. Is het aan te nemen, dat Onze-Lleve-Vronw voor soovelen de genezing zon bekomen, en haar lievelinge, Bernadette, ln den •teek zon gelaten hebben Deze opwerping herinnert ons onwillekeurig aan het verwijt, dat de Farizeërs tot den god- delyken Zaligmaker aan 't kruis richtten Anderen heeft hij gered zich zeiven redden kan hy niet 1 Feitelyk was de zaak toen heel anders gelegen De Zoon Gods, die er zoovelen geholpen had, hadde gemakkelijk ook zich- zelven kunnen redden en van 't kruishout af stijgen maar hy wilde dit niet doen, omdat het zyns Vaders raadsbesluit was, dat Jezus door kruis en lijden zyne glorie zou binnentreden. Iets dergelijks geldt ook voor Bernadette. Hare hooge Beschermster, de onbevlekte Maagd Maria, hadde natuurlijk ook voor haar de volle genezing door het gebruik van 't bronwater kunnen verkrijgenmaar zy wilde zulks niet doen. Waarom dan niet Omdat God de kleine zieneres een beter lot beschoren had niet een aardsch, maar een hemelsch geluk. Reeds by haar derde verschijning aan het kind had de H. Maagd toch deze merkwaardige woorden gesproken Ik belool u gelukkig te maken, wel niet op deze wereld, maar in de andere. In het licht dezer voorspelling verdwijnen alle bedenkingen, die men zou geneigd zyn te maken op den grond der langdurige ziekte en van den vroegtydigen dood van het heilig meisje van Lourdes A. B. Het handvol goddeloozen, die iedere week hun vuil venyn uitbraken over de christene streek van Aalst, zou tegenwoordig de eenvou dige menschen willen wysmaken dat «slechte» bladen de «goede» zyn en omgekeerd. God dank, wij weten nog dat de kleur der lelie de witheid is, terwyl de zwartheid by de steenkool tehuis behoort. Eveneens hebben wij 't geluk te kennen waarin hetgoed en 't slecht be staat 't geen strydt tegen de Tien Geboden Godsdat heet slecht,, en zóó zal 't blyven trots al de lage en booze valschheid der Aal- stersche pharizeeërs. Wat er die zoogezegde philosophen (II??) en nieuwmoodsche verwaanden ook van zeggen, het lezen van schriften en boeken, die door de H. Kerk afgekeurd en verboden worden, is nadeelig rooi* eenieder. Noodlottig zyn de gevolgen der verbodene schriften, noodlottig voor godsdienst, zedeleer en levensregel. Indien geloovigen dergelijke boeken en schriften lezen, zullen zij onvermijdelyk in het geloof verslappen en wanneer zij dergelyke schriften blyven lezen, loopen zij gevaar het geloof te verliezen. Dat heeft de ondervinding van alle tijden aangetoond en bewezen. De menschea van onzen tyd zijn onder dit betrek niet sterker en standvastiger dan die van vorige tyden. O neen, indien wy bestatigen hoeveel er zijn die christelijk opgevoed ge weest zijn, Eerste Communie en H. Vormsel ontvingen en eenige jaren nadien alle gods dienstige oefeningen en gebruiken hebben af gebroken, geen Mis meer hooren, geen Sacra menten meer ontvangen, ja zelfs die goede leer lingen op school waren, doch eenige jaren na dien christelijke leering en gebeden heel en gansch hebben vergeten by zulke droevige bestatiging moeten wij wel bekennen dat de geloovigen thans volstrekt niet vaste staan in het geloof en dat zij tegen het gevaar van hun geloof te verliezen moeten beschut en ge wapend worden, beschut met slechte boeken en schriften hun te onttrekken, gewapend met hun goede schriften ter hand te stellen. Wyze mannen en doorluchtige leeraars zyn in den loop der tyden afkeorig geworden van het waar geloof. Terlullianus, een genie van verstand en bekwaamheid, die zoo vast stond in zijn geloof dat hij menigeen bekeerde door overtuiging en welsprekendheid, is vervallen in de ketterij ten gevolge van onvoorzichtigheid in het lezen. Eutyches, weleer een onbeschroomde verdediger van het katholiek geloof, wierd aartsketter door het lezen van een enkel werk der Manicheeën. Een enkel bóek van Melanch- tou maakte Bulllngcr ketter, hij die te voren zoo godvruchtig en geleerd was, en zich voor bereidde om in het klooster der Carthuizers aanveerd te worden. Eq zoo zijn er met legioenen, die door ver- vaischte leeringen en door schriften van in voerders van nieuwe gezindheden, van bekwa me verdedigers der waarheid hardnekkige voorstanders der valschheid ea der ketteryen zijn geworden, en dit tengevolge en tot straffe van hunne nieuwsgierigheid O de nieuwsgierigheid is toch zoo eene ongeluhkige kwaal, zij is de oor zaak van zooveel onheilen en zooveel bederfl Hoevele menschen zijn er niet ten allen tijde door do nieuwsgierigheid misleid, van in 't Aardsch Paradys heeft die drift van nieuwsgie righeid zijne rol gespeeld en slachtoffers ge maakt. Christene lezers en lezeressen, weest op uwe hoede nopens slechte schriften voor u en voor alle degenen die aan uwe zorgen toevertrouwd zijn. Iu dagbladen, romans, revues, afleverin gen van kettersche bijbels, uitgevingen van het leger des heils en dergelijke boekskens en feuil letons en by voegsels van week-,maand - en dag bladen durft men de heilige mysteriën van den Godsdienst in twijfel trekken, beschimpen en bespotten de Sacramenten belachelijk en ha telijk maken het godsdienstig en zedelyk onderwijs afkeuren den heiligen roep en staat van priesters en kloosterlingen door de modder trekken en de edelste gevoelens in de herten der menschen uitdooven de waardig heid van den menseh loochenen met voor te houden dat de menseh maar een dier is, wat meer ontwikkeld dan de andere.... Dergelijke schriften moeten uit al de huizen der geloovigen gebannen wordenen niemand mag dergelyke lezen, verspreiden, noch onder stand verleenen. Lezers en lezeressenhei geloof is een kostbare schatwelke wij met alle moge lijke zorgvuldigheid behooren te behouden en te bewaren. Weg met de valsche leeraars uit het godde- looze kapelleken van Aalstl o Kerke, grijs en oud, Wat zijtgij lang gebouwd Al eeuwen staat gij daar Spijts stormen en gevaar 1 Spijts 't knagen aan uw voet Door 't ongediert' verwoed, Dat builen durftten val 1 Maar, dwazen, dat en zal. Het legt eens 't hoofd ter neer Reeds morgen, of nog eer, Zal het tot stof vergaan, En zij zal blijven staan. Niets legt haar ooit in puin Het kruisken ep haar kruin, Dat kruisken heeft gezeid Staat tot ter eeuwigheid 1 Erombodegem. A. Van de Maele. Draaiende bruggen. De minister vaa openbare werken heeft aap den dienstoverste van bruggen en wegen onderrichtingen gegeven betrekkelijk de to nemen' maatregelen om de veiligheid te verzekeren in den omtrek der draaiende bruggen. Tegenwoordig wordt gansch het land door, als de brug gedraaid is, alleenlijk eene ketting voor de opening gespaunen. Dit stelsel levert een zeer ernstig gevaar op en erge ongevallen deden zich reeds voor. De minister schrijft, ter vervanging dezer kettingen, het plaatsen voor van schuif- of basculeerende barreelen, die aldus den weg volledig zullen afsluiten, bij het openstaan der bruggen. Langs dekaoalen, waarde nachtvaart toegelaten is, zullen lantaarns, van roode gla zen voorzien, in het midden dezer barreelen geplaatst, het publiek verwittigen dat de brug gen openstaan. Het ware ook wenschelijk dat men lantaarns met roode glazen plaatste aaa de spoorwegbar- reelen, wanneer deze 's nachts gesloten worden. Voor dc automobielen. Een jong Italiaansch werkman heeft een stelsel van veeren (ressorts) voor automobielen uitgevon den dat de luchtbanden nutteloos maakt. De wielen worden met leder of caoutchouc belegd en de veerkracht is zelfs grooter dan met luchtbanden. Dus geen gevaar meer dat de banden zullen springen en het gevaar van ongelukken veel verminderd. Spoorwegverkeer. Ten einde den spoorweg Gent-Brugge-Oostende eenigszins te ontlasten, zullen een aantal pleziertreineu uit Brussel en Oost-België laags Wondelgem- Eekloo gestuurd worden. Dat is eene oplossing, welke wij van over verscheidene jaren aanbevolen hebben. Eindelijk heeft het spoorwegbestuur ze du ook uitgevonden IIII Nieuwe ziekte. De zomerinQuenza. Eene nieuwe ziekte heerscht te Londen en zal hier dus weldra komen overgewaaid. Eerst heeft men eene maagstoornis, gevolgd van vlijmende zenuwpynen en pijnen in heel het lichaam,Men heeft ook wat koorts en scherpe pijnen rond den hals. Komt men de kwaal brj het begin te boven, dan blijft er niettemin eene groote zwakheid over, zooals na eene groote zieke. Do geneesheeren schryven afzondering voor, vol strekte rust en eene zeer strengen leefregel. AchteruitgangNaar verzekerd wordt verliezen de socialistische syndikaten van Char leroi en omtrek zeer vele leden. Ten gevolge der krisis zijn de ontvangsten der samenwerkende maatschappijen ook zeer gedaald. In zeker maerazya heeft men 1000 fr. minder ontvangen in ééne maand. Men voorziet niet dat de mynwerkers in sta king zullen gaan, hoewel de loonon zullen af slaan. De werklieden laten zich niet zoo gemakke» lijk meer verleiden. Zij overwegen meer en handelen niet zoo opschietend. Koning Edward en hel U. iakrament- congres Er wordt bevestigd dat koniüg Edward VII* ondanks de opmerkingen der anglikaansche kerkhoofden, officiëel en met al de eerbewijzen, verschuldigd aap een prins van koninklijken bloede, kardinaal Vincent Vannu- telli zal ontvangen, ter gelegenheid van het H. Sakramentcongres te Londen. UI. Tibbaut In Congo. De Gazette deelt het volgende mede over de reis van M. Tibbaut in Congo De volksvertegenwoordiger Tibbaut is te Thysville den 17 Juli, om 5 ure aangekomen met den trein van Matadi. Hij was vergezeld door twee dienstoversten en eenen zendeling. Na zijne woning in bezit te hebben genomen, heeft bij het avondmaal in een hotel genomen met de twee oversten en met den bestuurder M. Polo. Den Zondag morgend, om 6 ure, heeft hij de Mis bygewoond in de katholieke kerk, waar hij de schoonste en de eenige blanke was. Wanneer men denkt dat er een 30tal blanken in Thys ville verbly ven, moet de weldenkende volksver tegenwoordiger het hart in geweest zyn over den vooruitgang van de ongodsdienstigheid. Rond 10 ure verliet M. Tibbaut het zende- lingshuis om per byzonderen trein de katholieke missie van Kissantu te bezoeken, waar hij tot Dinsdag bleef, dag waarop het spoorwegbe- stuur hem per byzondereu trein kwam afhalen om hem naar Stanley Pool te voeren bij den distriktoverste M. Moulaert. Hy is daar geble ven tot Vrijdag avond, en vertrok dan met majoor Chaltin, bestuurder de Kasaï, die hem te Kinshassa, met een byzonderen stoomboot was komen afhalen om hem naar Dina, hoofd plaats van het distrikt Kasaï te brengen. De krisis ln de Vcreenlgdc Binten. Naar gemeld wordt is de herneming van handel en nijverheid in de Vereenigde Staten op verre na zoo groot niet, als sommigen het hier zou den willen doen gelooven. Het getal werkeloozen groeit nog gedurig aan, en velen verlaten de stad, in de hoop daar buiten op de eene of andere manier geld te kunnen verdienen om hunne huisgezinnen te onderhouden. De dood van eenen Franschcn Blok- man. De nieuwsbladen van Dordogne heb ben den dood gemeld van M. Bouchilloux, oud meier van St-Aubin-d'Eymet, vóór eenige dagen overleden, 't Geen zij niet zeggen, doet de Patbiote du Périgobd opmerken, is dat die man, die te Saint-Aubin de aanleider van het anti-klerikalism en der goddeloosheid was geweest, eenen stichtenden dood is gestorven. Over verscheidene maanden, zich doodelyk ziek voelende, deed M. Bouchilloux eenen priester roepen, M. de deken van Eymet liep toe, hoorde de biecht van den zieke en bracht hem, op zyne vraag, de H. Communie. Voor de aanwezigen betuigde M. Bouchilloux ronduit zijnen afkeer voor de anti-klerikale en dweepzuchtige politiek, waarvan hij te Saint- Aubin de opstoker was geweest. Zich vervolgens herinnerende dat, tengevolge zijner werkingen, Saint-Aubin beroofd was van pastoor, wilde M. Bouchilloux zelf schrij ven aan den priester belast met den dienst dezer parochie, alsook aan het bisdom. De eerste dezer briëven werd in den predik stoel gelezen, volgens het verlangen van den schryver. Wat den anderen aangaat, in welken de heer Bouchilloux het bisschoppelijk beheer smeekte den godsdienst heriLterichten te Saint Aubin, hij had den gewenschten uitslag, daar er sedert twee maanden, een nieuwe pastoor is in deze parochie. Lippen. Dag, Rick, slecht weêr vandaag. Rick Ah 1 dag Lippen. Goed geslapen Lippen. Ja toch, Rick. In eenen trok,tot dezen mor gend om 5 uren. Rick. Hebt gij gisteren avond nog voort- geklapt, over 't alleman -soldaat Lippen. Ja, domperken, en 'k ben er nog j voor. Rick. Volgens my hebt gy ongelijk Lip- peken en ik ga u een voorbeeld geveu. In uw gazet van 2 Augustus schrijft er een uwer lei- S ders als volgt: Moest een huishouden morgen het getal hunner kinderen zien vermeerderen en overmorgen kwam er zich iemand van het kind meester maken, de moeder zou een wilden kreet slaken en den roover van haar kind bij de keel vatten. En dat is natuurlijk ^gesproken, Lippen. Lippen.Ik geloof het ook, Rick. Rick. Ewel Lippen, dan moet gy ook ge looven buiten alle politiek gesproken dat al dezen die voor het alleman-soldaat worken, om zoo te zeggen, ook roovers zijn. Lippen. Legt mij(dat eens uit, Rick. Rick. Ja, Lippen, 'k zal 't u in klare woorden uitleggen en laat ons kalm blyven. Uwe leiders spreken van kinderroovers, maar zytgij dangeene kinderroovers, als gij alleman dwingt soldaat te moeten worden. Dat is ook de kinders aan hunne ouders ontrukken. Nu moeten er van 100 lotelingeumaar 25 soldaat worden, door de loting die gij beweert zoo slecht te zijn. Lippen. 't Is waar, Rick, maar gy moogt dat zoo niet opnemen. Rick. Gy allen, tegenkanters van den Congo, beweert dat men in de kazern de solda ten in eene hinderlaag zal lokken, dat mf n hen onrechtstreeks zal dwingen zich voor den Congo te laten inlijven. Veronderstellen wij voor eéaen oogenblik dat het zoo weze. Nu met de loting moeten er maar 25 op 100 (zooals ik zoo even zegde) soldaat worden. Dus zal men er toch maar een klein getal voor den Congo kunnen inly ven. Integendeel, door het alleman soldaat, zal men er toch 4 maal zooveel kunnen inly ven voor den Congo, vermits er dan 4 maal meer sol daten naar de kazern zullen moeten optrekken, als door het lotingstelsel, En daar zult gij, voorstanders van den alleman-gedwongen- soldatendienst, de schuld van zijn. Zyt gij dan geene kinderroovers. Ja, kinderroovers tot 4 maal toe. Ziet gij nu, Lippen, hoe men de zaken moet ineen binden en overleggen en voor uitzien. Lippen. Zoudt gij willen gelooven, Rick, Bi Vonnissen 1 fr. den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuws tijdingen 2G cen tiemen per regnl. Aankondigingen op de 2* blz. 10 cen tiemen den regel.— Annoncen op de 4* bladz. worden bere- kendvolgens plaats ruimte.— Voor all» advertentièn zich uitsluitend te wen- den op ons BU- ÏÜSfcJI terJulnuU, 9, At Ui. 1> geabonneerd» hebben 't recht een •naai per jaar teut umonce van 5 regel «•e plaatsen, dio vier maal achtereenvei- gens sal verschijnen —Ru chtb aarmaking m te zendsn v»»r WMntdag. dat gij op die wijze kunt gelijk hebben, dat ik van gedacht begin te verandoren en daar 1t huis eens zal van spreken? Rick. Nu moet ik voort en tot de naaste week misschien. Tot ziens, Lippen,en de goede rust. Lippen. Goeden nacht, Ricksken, tot Zondag. (By zich zeiven): dat is nog zulke dom me beredeneering niet, de grond der zaak is gelyk Rick my uiteendoet. Hoe meer men met de domperkens spreekt, hoe men moet be kennen dat onze leiders ons appelen voor citroenen verkoopen en zy zich te veel met de politiek bezighouden, en bijna altyd op paters en nonnen en religie schimpen en schampen. Ik begin er myn goesting van te krijgen. Casimib. Kninpfttrljdesa op Zoudii£ G September. Te Jemappes Jemappes, Soignies en Gambron. To Ath Gages, Braiue, Herdcrsem en Ormeignies. Te Aalst (Houtmarkt)Etterbeek, Geeraards bergen ou Hofstade. Uitslagen der Prijskampen. Hot slecht weder heeft bijna overal de kampstrijden doen uitstellen hetgeen vele maatschappijen in moei lijkheden brengt. Iu Gembloers heeft men in den plassendon regen gespeeld. Gembloers overwint met 8 speleD tegen Geuappe 4 spelen. 2® Lutte Gembloers (Nells) wordt overwonnen met 3 spelen door Nijvel 8. Beslissing Gembloers (Deronne) wordt overwonnen met 4 spelen tegen 8 aan Nijvel. Te Bergen 1° Lutte Hornu overwint met 7 spelen 36 vijftienen tegen Frameries 6 spelen 37 vijftienen 2® Lutte Bergen overwint met 7 spelen 31 vijftienen tegen Frameries 1 spel 11 vijftienen. BeslissingNa eene zeer schoone kamp van 7 spelen 40 gelijk over wint Bergen, Hornu. Te Dendernm&e Zeer veel volk. Öm 3 uren begon de strijd tusschen 5 Walen en 5 Vlamingen. Na do eerste rust hadden de Walen 7 spelen voor 3. De Vla mingen doen eene verandering en behalen 9 spelen achtereen ea overwinnen met 13 spelen 72 vijftienen tegen 10 spelen 66 vijftienen. Te Ath Braine overwint met 7 spelen 33 vijftienen Geeraardsbergen 3 spelen 25 vijftienen. 2r Lutte Gee- raardsbergen overwint met 6 spelen 26 vijftienen tegen Frameries 2 spelen 15 vijftienen. Beslissing Geeraards- bergen overwint met 6 spelen 28 vijftienen tegen Braine 3 spelen 23 vijftienen. Junior. Good morniug, How do you do Goeden morgen, Hoe gaat het met U? vraagt de iSa- gelschman. Alia, wy moeten het pakken gelyk het komt. Gelijk het liedje is moet het gezongen worden. Laat ons alles langs den hosten kant bezien. God leeft die alles geeft. Moeten wy soms ons voorhoofd eens samen rimpelen, omdat er zwarte wolken vóór onze levenszon hangen, scheppen wij maar moed na lyden komt verblijden, en acater de wolken scnittert nog altyd de zon. Behind the clouds the sun is still schlning. tte renen heelt veel goed gedaan, doch wy kuanen nu al wel voorthet mag er al voor een tijdje uitscheiden. Een hevige wmd, die verscheidene dagen in ons land woedde! heeft meestal het (ruit neergeklabotterd. Op de markten kunnen zij er geenen weg mede. Het en is geen geld woord nu. Integendeel binnen eenige weken zal het peperduur zijn. Telefoon zonder draad 't En kan met missen. Na den telegraaf zonder draad, moest ook de draadlooze telefoon uit gevonden worden. Nu zijn zy er. De IJzerdraad zal dus afslaan en Stien zal üet niet meer mis op hebben. Hy was voor de eerste maal naar Brussel gegaan en bij had met gapenden mond op die IJzerdraden gekeken, die aan de daken der huizen vastgemaakt zijn. Moeder vertel de hij 's avonds, moeder, Brussel^ is eene schoone srad, maar de huizen zyn er zoodanig flauwkens gebouwd, dat zij met ijzerdraden moeten vastgelegd worden l! iiüite dran/idaicel icoedt in lln&land. Russiscne bladen schrijven over ae waigelyke uitbreiding, die de dronken schap neemt iu dat land. In net stadje Barnaul drinkt men gelijk sponsen. Mannen, vrouwen kinderen, allen zijn aan den drank verslaafd.en men telt er óéae kroeg per tien inwoners. De gevallen van subiete dooden, zinneloosheid en gruweldaden zyn er menigvuldig. Esre aau de landsbesturen die de alcoolpiaag beteugelen. heeft met heiligen geestdrift beantwoordt aan deu oproep vaa Zijne Hoogweerdigheid. Meer daa 30,000 maospersonen zullen aan den stoet deelnemen. Nog nooit zal zulks iets te zien ge weest zyn. Gansch Maria's Vlaanderen zal Zon dag te Oostakker zyn. Hadden wy maar een been nog zouden wij niet kunueu te huis blyven op dit schitterend jubelbeest van O. L. Vrouw. vergiftiging. Te Métiré (Frauaryk) zyn MU1U Bonteiil jr en hare 4 kinderen vergif tigd door het eten van kampernoeiiëa. De moe der en de zoon zijn overleden. Die paddestoeikens of tooveresparaplukens, zooals men ze iu onze streek dikwyls noemt,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1908 | | pagina 1