<s* n i i 'tien en'tander. J. VVN NUFFEL-DE GENDT KERSTDAG WISTEN ZIJ! Van rond de wijde wereld. I tssz I4e Jaargang i\° 74 4 4'' UITGAAF Zaterdag 46 December 1908 BELANGRIJK BERICHT AANKONDIGINGEN Aan de nieuwe inschrijvers voor het jaar. 1909 «even wij hel blad GRATIS van heden af tot i\ieuvvjaar. HA.ADKI AARS plaatst uwe aankon iigingen in De Volksslem. J i ijs vol- duisternis 61 ij moeten terng- gens akkoord. Verzekerde keeren tot denfüodtnensch, ruchtbaarheid. Ten bureele dezer: prach- WEZE ONS HOOGGETIJDE. of steendruk. Postkaarten Tegen de openbtre onzedelijkheid. .41 chwelke wreedc ramp l Mn de Fransehe zinne- loosgeslichten nea oadeczook ge- Mn 7 Voorden van Frank rijk I Jau t—i.yErA^jy&fcr <epyr«-• a-.\- v-**< ^ü.-, Alle briefen on medjdealingen, voor het blad bestemd, moeten door do schry vers oadarteekend ijjD. Van de ongeteekeade brieven wordt geen rekening e^bouden. A BON NS VI ENTSPRIJ8 2,50 per Jaar Mei kan zich inschrijven op alle postbureelen allo tijdstippen van het iaar DRUKKER -UITGEVER Voor alle aankondigingen zich uitsluitend te wenden naar het BUREEL Kerkstraat, 9, Aalst Vonnissen denkleinen regel fr. 1,00 Aankondigingen tusschen de nieuwstijdingen 0,20 Aankondigingen op de 3'hladzijde 0 15 Annnncen op de 4" bladzijde volgens Hcev»rd rv it ii broederstrijd en ongeloof koude en Gods liefde en zijne waarheid ver flauwen niet. Maar de Kwade Geest voert een strijd om te verdelgen en te verpletteren al wat godsdienstig heet een strijd tegen de ziel van het kristene volk. E' de vijand heeft het volk ver wijderd van het licht en de warmte van het kristelijk leven en wij hebben J «le winkels, welke zich daaraan schuldig masen, J niet te koop en. Moge elk zich aansluiten bij de Aktie van het Utrechtsch Diocesaan Komiteit en moge men alom lezen en herlezen Katholiekenkoopt niet in win kels, waar zeden kwetsende artikelen worden uitgestald of voorhanden zijn. 0 Kerstnicht schooner dan de dagen. Herinnert gij u nog den tijd, toen voor de eerste maal, gij aan vaders of moeders hand, de Kerstmis gingt bij wonen. Jaar voor jaar, komt die blijde en zalige Kerstnacht weder en ouder en kind gaan en keeren naar en van de kerstmis, zwijgend in die plechtigheid van den nacht, innig, diep aangedaan zij hooren als een naklank van het lof lied, den Engelenzang van Mtethleem, die in lucht en hemel hangt. De onkristelijke wereld zelf gevoelt den machtigen indruk van dit hoog feest, wiens glans doordringt tot in de huizen, waar sirds lang het bidden werd ve'rgeten. Ja, wij gaan liefst door een donke ren, kouden winternacht naar de meeste eigenaardige plechtigheid van dit hoogtij de kerstmis. In een donkeren nacht werd het goddelijk Kind geboren, een nacht donker en koud als het Heilig Land slechts in December kent. Kon God een treffender en beteeke- nisvoller tijdstip uitkiezen. Het menschdom lag in het donkerste onge loof, in de diepste afgoderij. 't Was vreeslijk koud de wereld was versteven door de hardvochtigheid én den ikzucht der menschen, het volk, de Romeinen, was, zegt de Apostel, zonder Hef de en genegen- heitl. En het licht kwam in de duister nis en de Godmensch kwam ter wereld om vuur op de aarde te bren gen het was 't licht der waarheid, het vuur der goddelijke liefde. En de ongeloovige heidenen ook stonden de heerlijke vruchten te bewonderen van de kristene naastenliefde, opbloeiend onder het steken dier liefdezon ziet, zegden de heidenen, hoe de Kristenen malkander beminnen In dat licht, in die vruchtbare warmte zijn geslachten opgegroeid met de volheid van het kristelijk leven en ons Vlaanderen, ons voorou derlijk volk, is het kristelijk Vlaan deren geworden, het kristelijk volk bij uitstek. Kerstmis was dan ook in Vlaan deren het Hoogfeest bij uitmuntend heid, het feest met zijne talrijke stichtende gebruiken. Maar hoe ver zijn wij thans af van die ons de volheid zijner waarheid en liefde is komen brengen op dien heuge- n® ÏSietkaUlTen IQ boek- lijken Kerstnacht. Kerstdag weze ons Hoogtij. Komen wij telken jare met het Kerst- j vOOr Aieuwjaar. feest bij het kribbeken ons geloof ver- sterken in het licht der waarheid, en onze liefde in het vuur de goddelijke liefde. Laat ons ook nog in stand houden en weder invoeren, in het huiselijk en openbaar leven, zooveel het mogelijk is, de oude Kristene Vlaamsche ge bruiken gedurende gansch den Kersttijd. Door ons voorbeeld en onze daden moeten de verdwaalde broeders ge sticht en gericht worden, en dan zal zich over de wereld verbreiden die heer lijke vrede, het aardrijk toegezongen in den lichtenden nacht van 's Heeren geboorte. E. V. B. Vele menschen zijn met my Verschillend in gedachten; Hetgeen ik teoderlijk bemin, Dat zullen zy verachten. Zy houden van de woelge stad En leven daar bij hoopen; Terwyl ik liever eenzaam woon En graag daor 't woud ga loopen. Zy vragen naar muziek en zang Gedans en andre zaken Terwyl een bloem, een vogellied Mij kan gelukkig maken. Zij laten soms by kan en glas Een vroolijk liedje hooren Terwijl ik t'huis aan mijnen haard Myn pijpke zit te smoren. Zij houden niet van kerk en kluis Dat moet men hun niet vragen Wijl ik volbreng myn kristenplicbt Oprecht en all d dagen. Maar wisten zij wat zoet genot Dit alles mij kan geven, Dan zouden zij afgunstig zyn En zoo ook willen leven. Eremboiegem, A. Vandemaele. Gedurig nemen de klachten toe over de schaamteloosheid, waarmee allerlei zenden Lwt fArude zaken, met name prentbrief kaarten en platen, worden tentoongesteld. De jf-ugd onzer steden uiet enkel der groote zuigt reeds met volle teugen het vergif in, dat verbeelding en hart besmet. De winkeliers, welke die schandelijke dingen uitstallen, sp-kuleeren op den hartstocht om daaruit geld te slaan. Zien zy, dat hun specu latie geen doel treft, hun eerder tot nadeel is, dan zullen zy die achterwege laten. Welnu, laten alle katholieken zich door Hel oor uteekt uit. Op een feestmaal van de burgerwacht van Heaegouw heeft gene raal de Heusch eene redevoering uitgesproken in welke hij zegde dat alle Belgen, of zij eene huizo s dragen of eene klak moeten sol daat worden. Bravo, roept de liberale Chroniq«ie, maar wat doet ge met degenen die den drietip dragen? Zie, daar stoken de OOREN VAN DEN LI BERALEN E?EL uit. Indien de liberalen het alleman-soldaat vragen, het is de grond, om de priesters ook den, rans.jl op den rug te doen goapet» en aleoo de' aanwerving der priesters moeielyker te maken. Het Alleman-soldaat is voor hen, een machien teven den Godsdienst gericht. Hij fiets in den mi»!. Als er een dikke mist heeiscüt of de lucht bezwangerd is,dan is 't ry- den gevaarlyk, omdat het licht der lantaarns niet ves genoeg doordringt, j De koetsier ziet som- den kop van zijn paard aiet. Een Hollandsche koetsier zegt dat het licht der lantaarns veel verder door den mist dringt, als de glazen der lantaarn rood zyn. I Men bekomt hetzelfde uitwerksel als men de glazen met roode verf bestrijkt of er eenvoudig eenen rooden neusdoek voorbindt. De proefneming is dus gemakkelijk te nemen. Opmerkelijk is het dat de meeste lichtseinen op den spoorweg rood zijn. Is het w llicht om dat het roode licht verder draagt Indien het voorschrift van den Hollandschen koetsier goed bevonden wordt, waarom zou men de lijtuiglantaarns niet voorzien van ten minste een rood glas dat men bij mistig weer zou bunnen bezigen Hoe tang duurt een automobiel. Volgens berekeningen in Frankrijk gemaakt is het leven van eenen automobiel maar 4 jaar. Het is dus een kostelijk ding, daar het zoo rap verslijt. Hen schrikt, bij 't hooren wat schromelijk zedenbederf er heerscht ouder de burgerij, die door 't liberalism besmet is, alsook onder 't werkvolk, dat zich door het socialism liet 1 meesleepen...'c Is hoogst tijd dat alle eerlyke lieden de handen ineèn slaan en naar middelen uitzien om ods dierbtar Vlaanderen te helpen redden. Werkt men niet krachtig door, dan staan de wreedste rampen «.óór de deur. Spoorwegen. Het personeel der spoor- wegen is in 1907 net 3088 ambtenaars be dienden, helpers en werklieden aangegroeid. Op het eïode van 1907 voerde de heer Minister van spoorwegen het bevel over 64 224 man, j beeld van moeder voor haren geest op... t Och I moeder 1 snikte baar hert. Och moe der, moederken lief... bid toch voor vader, opdat hij weder worden zou wat hij was toen Sedert de dood zijner vrouw, was vader Ver cruysen op den doolstap geraak. Hij ging zyn verzet zoeken buiten huis in de herbergen En sinds eenigen tyd was het dikwijls gebeurd dat hij dronken te huis kwam, en alsdan zyue brave binders lastig viel en diep bedroefde door zijne ergeriyke woorden en daden, onweerdig van eenen vader. Dat waren vreeselijke stonden voor zyne j arme dochter Adds, die sinds moeders dood j zorgen moest voor Bert jen heur broeken en MienekeD, 't klein meisje.... Als vader aldus bedronken 's nachts te huis j kwam, had ze zoo dikwijls in heur hert met i droeve zuchten op moeder geroepen... dan ver borg ze moede en afgemat heur hoofd in het kussen van haar bedstede, opdat er de pijnkre- ttm van heur hert zouden in gestikt hebben Doch, vader Vercruysen bleef aan eene be lofte getrouw.... Aan zijne stervende vrouw, op Kerstavond overleden, had hij beloofd elk jaar naar de Kerstmisse te gaan om voor haar te bidden.... Dan ging hij in de slaapkamer. Hij nam Mieneken uit haar bedje, en bustte 't kind wakker... 't kleine ding verschoot geweldig, wreef zijne oogskens open mat zyne dikke pollekeDS, keek vader verwonderd aan, en legde zijn slaperig hoofdeke terug op vaders schouder neer... Vrede en vreugde lagen op Auna's aange zicht. Heur hert juichte en dankte 't Kindje Jesus en moeder, want vador was tot zyn vroeger liefdeleven... weergekeerd. 't Midden in den nacht Zingen de englen zacht In Excelsis gloria. Zalige Kerstdag I Happy Christmas I Bonne fête de Noël 1 Sanctum festum nativi- tatis I G.iicklich Christtag Agia estia I Santa festa del Natale I Ziedaar iu zeven talea eenen je, haar broerken, wekken. De kleine ongedurige gast, werd netjes aan gekleed. Over zyne ooren trok Anna nen dikken halsdoek en zijne handjes werden in warme hanschoentjes geborgen.... Als het tijd was. ging Anna nog eens zien Daar klein Mhmeken, dat rustig en blozend in het nveD kamer ken te slapen lag... dan werd 't licht op een pinkerken gezet, en men trok er heel zoetjes van onder... Buite was het scherp weder. De wind gierde wild door de straten, sneed dwarws door de kleederen en deed de voorbijgangers rillen van kouda. Men hoorde de klokketonen galmen, die hel en luid door den wind overal rond gedragea werden, om 't blijde Kerstfeest aan te kondi gen... Welhaast kwam vader Vercruysen met zijne kinderen bij het dorpskerkje aan... G -heel 't kerkje was vol licht.Honderden keersen deden hunne vlammetjes van blijd schap op en neer dansen. Links stond een stal leken uitgesteld, omringd met groen en bloemen. Bart jen trok aan vaders mouw Too, va der ken, aan 't stalleken zitten als 'tu belieft 1 a Vader deed het, daar zaten immers nog kin deren met hunne ouders. De oogen der kleinen hongen aan hetgene daar voor hen stond, en in hunnen geest werden al die beelden levende wezens. Ze zagen Jezuken daar liggen in zijn kribbe ken, op wat stroo, en zelve voelden zij de koude, die 't arme Goddelijk Kindeben had uit te staan. Ze zagen Maria en Jozef, die het kindeken Jezus toch zoo vurig lief hadden en in doekskens wonden voor de bittere koude..- ze zagen de herd. rs... en den os... en den ezel... Na de consecratie goot het kleine orgel ee- nige zoete tonenreken de kerk in... 't Was't voorspel van het Kerstlied, b Hoort 1 Wat schoone stem I Hoe ze trilt hoe die tonen uit hart en keel borrelen Geheel het kerkje haDgt vol van zoeten liefde zang...'c Is alsof een engel boven 't stalleken hangt te zweden en met hemelsche stemme het kindeke van Bsthleëm toezingt. Adeste Fideles Venite, Venite... Komt en bidt met de zoete zangster... Komt en bidt, gij allen die lijdt en troost verwacht, komt bij het kindeken, dat zijne armkens uit strekt, gereed tot liefdeomhelzing... Komt, kranke lijdende zielen... Hoe dieproerend klinkt die stem dor lieve zangster... Elkeen zit als neergedrukt onder den machtigen invloed dier betoovereude stemme... Maar hoort I Wat scheelt er? Wat snikt daar in dien zang Wat weent daar in dat lied Wat treuren en smeeken trilt daar in die stem me. 't Was Anna... ze zong... ze zong met geheel hare ziel... Doch, daar rees eensklaps het stilzwijgende afspraak verbinden, r iet te koo- 7 "7 «m i w Pen ia winkels, waar zeden kwetsende artikelen i e tijden I Bij wie is Kerstrms nog het q{ loorhanden zijn Zulk een besluit zal, wanneer het door alle oote, kristelijke familiefeest Waar aitnog de zinnebeeldige Kerstblok, »<asrrond moeder aan hare kinderen een itichtend kerstverhaal vertelde Waar speelt men nog de kerstene he'Ierspelen onder het rijzen der ster TOa.r schitteren nog de zinnebeeldige en uit de kerktorens Vaar zijn de huisvaders, welke dien dag de herberg laten om in familie het Kerstfeest te vieren Waar. zijn de Dorpsmysteriën, de kerstboomen, de sterren, de kerstlie dekens Hoe is die heuglijke, zalige tijd, eilaas, onherroepelijk veranderd I katholieken genomen wordt, zyn doel Diet missen. Bovendien is het een protest tegen een scbanmteloo* bedrijf, dat op den duur voor land en volk de noodluttigste gevol gen moet hebben. Het Diocesaan Komiteit voor de Katholieke Sociale Actie in het Aartsbisdom Utrecht (Nederland) deed een goed werk, toen het de vraag ter sprake bracht Wat kan er gedaan worden tegen het uitstallen van zsdenlooze prentbriefkaarten enz. Na breede bespreking kwam men tot het besluit, dat het nuttig zou zijn, indien de katk«dieken in hun pers voortdurend een waar schuwing zagen legen her o uisA.'-vOvxmiddag Iooür uits zonder het personeel van posteryen, telegraaf en telefoon te rekenen. Hy heeft meer ma» onder zijn gebied dan de Minister van oorlog. En dat zyn al vryvilligers I Naar Congo. Men verzekert dat M. Ren- kin Minister van C donieëa, besloten heeft met Mei naar Coogo te vertrekken. Kantwerk. Het is gekend dat te Brussel en ook wel eldkrs, veel kantwerk met de machien vervaardigd, verkocht wordt voor echt kantwerk, met de hand gemffekt. België bezit zonder tegenspraak de specia liteit van echt kantwerk. Zou men geene wet kunnen maken, vraagt iemand, die verbiedt mnehlenkanlwerk, voor handkantwerk te verkoopen. Men heelt wel maatregelen genomen om de echte boter te beschermen tegen de mededin ging der margarine, ea wetten gemaakt om de zuiverheid en echtkeid der voortbrengselen te waarborgen. Indien men dat ook deed voor het kantwerk, men zou niet enkel difn koopor vry waren voor ge ons verliet.. En tranbu kropen uit de diepste hoekskens van heur hert overvloedig naar hare oogen op, en bolden vao hare kaken af... Eq hare stem J stikte. Ze deed geweld... Nog eenige woorden... aanstaande "voor"veischeïdenë maanden en smteend kwamen de woorden uit Ze sloeg de handen voor hare oogen en die neveüs haar zaten vroegen «Wat hebt ge, AnDa och, niets, zei ze, maar men zag tra nen tusschen hare vingeren wt?gzypelen... Vader Vercruysen voelde een schok door zyn lyfgaao. 't Was zijn kind dat daar zong en stikte in zyne stem... Hij boog diep het hoofd en dacht op zijne vrouw. 't Is nu twee jaren dat ik u kwyt ben... en 'k heb u al tyd zoo geern gezien... en 'k heb zooveel aan u verloren, vrouw. keadste taal van al deze is het Italiaansch. De Duitsche taal integendeel is zwaar en samen gesteld uit harde gorgelklanken. Keizer Karei, die vele landen te besturen had en bijgevolg ook volo talen moest kennen, zegde eens Aan God, wanneer ik bid, spreek ik in het Italiaansch, met myne soldaten spreek ik Fransch of Vlaamsch en tot myae peerden spreek ik Duitsch. Te naaste week zal het nog een ander spel zyn met al do nieuwjaarwen- schen, 'K en kan niet mankeeren zegt men te Aalst, wanneer men het nieuwjaar wenscht. Dat is eene manier gelijk eene andere, doch wilt gy weten wat ons iederen keer dat wy het hooren, op onze lip doet byten van spyt, dat is wanneer ons iemand den weosch in onze ooren doetkiinSen Vatf« Een gelukkig j aar Well wat klinkt dat stijf en koud en koele 1 Waarom niet die traditioneele formuul van onze voorva deren behouden Oos christene Vlaanderen moet zijne christene gewoonten en overleverin gen bewaren, en niet beschaamd zyn van het woord zalig te vernoemen. Een ware Vla ming wenscht geen gelukkig jaar alleen, doch hij wenscht een zalig; ea gelukkig jaar, aangezien het jaar niet kan gelukkig zijn, als hot ter zelf dertij d niet voordeelig is voor het andere leven. Dat dns alle onze beminde Le zers een nieuwjaar wenschen volgens de ouda goedo Vlaamsche manier dat zij wel hot jaar beginnen met van 's morgens vroeg een nieuw jaar te wenschen aan hunnen Hemelschen Vader, de drij wenschen van den Vader-Ons hem toesturende, en dan als nieuwjaarsgift de vier daaropvolgende vragen afsmeeken. Dat zij dan hen keeren tot Onze Lieve Vrouw, hunne Moeder, en ep dezelfde wijze met nalruk den Wees Gegroet n bidden. Alzóó zal het nieuw- begonnen jaar over U en uwe familie vele gun sten en zegeningen des hemels doen nederdalen. Zaterdag; rond 11 ure van den nacht kiepten te St Niklaas de klokken der kerken alarm. Er was brand uitgeborsten in het magazyn van M. Van der Linden op de Houtmarkt. Dit groot huis met twee verdiepen stoud weldra in laaie vlam. De pompiers deden hun uiterste best om de nevenstaande huizen te bevrijden. Van den eenen kant is de woning van M. D'Herdt drogist waarernaphte en andere ontplofbare stoffen voorhanden zijn. LaDgs den anderen kant woont de wapsnhandelaar Lenaerts, dia eene hoeveelheid schietpoeder in huis heeft. Om één uur stortte het dak met groot gedruisch ten gronde. De vrouw alleen is kunnen ont snappen. De vader en een dochterku van 17 jaren zijn in de vlammen omgekomen. Zondag heeft men hunne verkoolde lijken van onder de puinen gehaald. Ach hoe wreed I 't gaat dweers door nea mensch zijn he^te 1 daan om te weten welk aandeel de genever rechtstreeks of onrechtstreeks had op de Fran sehe zinneloozen. Uit dit onderzoek bleek dat 13,60 per honderd van al de opgeslotene zinneloozen (dus 9.932 op 71.547 zinneloozen) het verstand door den drank verloren haddenhieronder zijn 7.062 mannen en 2 870 vrouwen. Tot op 20jarigen leeftijd zijn de vrouwen eerder aangetast dan de mannen, maar het is vooral tusschen 40 en 50 jaar dat men, zoowel voor mannen als voor vrouwen, de grootste verwoestingen door den genever waarneemt. De alsem-bittor heeft het verstand ontnomen van 1372 mannen en 165 vrouwen. De genever heeft de hersenen gedood van 1911 mannen en 720 vrouwen. Cider en bier maakten 435 slacht offers onder de mannen en 211 onder de vrouwen. l)e wijn is erger dan de alsem-bitter h(j vernietigde den geest van 1275 mannen en 480 vrouwen. Erger zyn nog de apperitiefjes D of zoogezegde maagopwekkende borreltjes, die 2051 mannen en 1.294 vrouwen voor het leven ongelukkig maakten. nf 'lyffftni'" T?"a'"",h Viaanderen en van 4 tot 5 uren namiddag. feTT °°k medehulpen «tptaéer Charles Corael-Vaa den Bonue, huarnouder, te Aalst, Keizerlijke plaats. Pater Noster bad de priester. En vader Vercruysen begon mede te bid 1— _.T -é-r-r -r~. -vr a Onze Vader... en verlichting kwam ir "^r J_j Tj vV -Li iN ziel en troöst daalde in zijn hertneer^' ger00kt vleescn ^filet d'Aavers), tong, galantin Vrouw» zuchtte hy, «f Alle dagen bezonderheid van versche worsten en trippen tabernakel. Ja ik had J&houdins noirs et blancs), ingelegde groenten van het huis Ma na en hij zonk weg in gf'kooien on frankfurtenworsten (choucroute et saucissons^de^janc- witte kooien en irauaiui *Hnniiinn Oto cibils tomatten, komkomers en pikkels. Men ge.', t rich <£k Z 'Tdrappen au rook» van heapco. buikeu. tongen au ruudvleascb, - .00 ,00 I ,00 M .00 J0 .00 1,00 .00 '00 693 255 'TOGi 1012 0,88 0.78 mb. iber 292 4 4 28 35 j 83 49 93 63 5 170 347 4 460 lesten l van - De 0,00 var- 10 95 w. scuuwiüg m

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1908 | | pagina 1