4fl Reeks brieven van M. Vincent Diericx 'T EEN EN ANDER De moorderij van Dampremy. ID C3r 3B 2L. ID DE KLOOSTERS öe slachtoffsrs van het vliegen Inhuldiging van het Katholiek Giidenhtiis ts Vilvoorde Zeventiende jaargang n' 206. 2 CENTIEMEN HET NUMMER Dijnsdag 5 September i 9 i I ABONNEMENTENs Zes maanden 4 franken. Een jaar 8 franken. Inschrijving in alle postbureelen van het land. EERSTE UITGAAF, 4 uren 's avonds. TWEEDE UITGAAF, 7 uren 's avonds. BUREELEN TE BRUSSEL 728» Steenweg van Waterloo» 723. TE AALST Kerlcstraat, Telefoon 114 BestuurderJ. Van IWuffel'De Gendt. AANKONDIGINGEN KI. aank. (1 tot 4 kl. reg.) fr. 0,60 3* bladz. ide regel) fr. 0,50 4® bladz. (de regel) fr. 0,30 Financ. aankon, (per regel) fr. 2,00 Reklamen (per regel) fr. 1.00 Gemengd nieuws (per regel) fr. 2,00 Recht, herstell. (per regel) fr. 2,00 Overlijden (per regel) fr. 2,00 Een paar dagen na de ongeëvenaarde Volksbet,ooging van Leuven, vond de Gazette van Brussel liet noodig een lang hoofdartikel te wijden aan de kloosters. De Gazette zegt bewe zen t' hebben dat het kloosterleven zijne bron vindt in den gruwel voor de eeuw en van 't maatschappelijk leven. De wereldlijke mensehdie voor ideaal heeft den vrijen mensch, bevestigt aan houdend zijne persoonlijkheid, zijn wil, zijn verstand, liij werkt om zijn juist deel te verwerven van de goede ren dezer wereld. Iiij verzekert de ge- slaclUsvoortzetlirTg hij offert zich op voor zijne familie en voor zijne 1 "nde ren. Hij wil het is nog altijd de wereldl.'ke mensch dat de recht vaardigheid de persoonlijke verant woordelijkheid tot groi.dslag hebbe, dat ieder zelve do straf zijner fouten en de belooning zijner verdiensten drage. De kloosterling hecht aan dit leven geen belang, bij beschouwt het lijden en de aardsche ontberingen als het opperste goed. Iiij doet afstand van zijnen wil, van zijne persoonlijkheid, van zijn verstand van al zijne vermo gens. Hij onderwerpt zich blindelings aan den aangenomen regel, aan. het ge zag van eene overheid. De familie de burgerlijke en de maatschappelijke'plichten bestaan niet voor hem. Hij veracht het huwelijk. Verders zijn de kloosters bevolkt met schijnheiligen, booveerdigen, heerscb- zuchtigen, onbekwamen en maatschap pelijke misbaksels, (déchels sociaux.) De kloosters houden zich bezig met onderwijs om dó verspreiding der we tenschap t^e-en te houden, ze te mis vormen en te verslaven aan het dogma. De vraag komt dan Gaan wij aan die anormaleen mysóeke maatschappij besliste xegenkainpster van de wereld lijke en natuurlijke maatschappij, gaan w j daaraan de vorming van den geest, van het geweten, van het hart onzer toekomstige geslachten aan toevertrou wen, die zij enkel kan doordringen van haren betreurensweerdigen geest Wij willen dat die bijzondere maat schappij bestaat door hare eigene mid delen en de hulp van hare vrienden en bewonderaars. De hierboven aangehaalde punten komen dus allen uit de liberale üa- v -Up van Brussel. Het zal niet noo dig zijn ver in te gaan op de werkelijke domheden die er in dit artikel )i°sloten liggen. Van den eenen kant opheme- lingen van den wereldlijken mensch, die om den bliksem niet verdiend zijn in vele omstandigheden. Waar is onder andere de persoonlijkheid, de vrije wil van de vrijdenkers en vrijmetselaars, die geheel hunne, vrijheid alstaan aan de loge? Waar is dc vrije wil van de mannen, die als zij 25 of 30 jaar oud zijn of min of meer,een testament teeke- nan, dat ze allen bijstanden alle hulp van den priester weigeren, hoewel het zoo overdikwijls gebeurt, dat diezelfde menschen op hun lijdensbed, uit vrijen wil om een priester roepen, doch be waakt worden en onder de klauwen der loge moeten blijven De eerbied van den wereldlijken mensch voor het huwelijk en de fami lie, daar heeft het liberalisme niet hoog mede op te loopen. Is het het liberalisme niet, die een der hevigste verdedigsters is geweest en nog is van de echtscheiding. En de duizenden en duizenden echtscheidingen die er he dendaags worden uitgesproken, zijn ze niet het gevolg van de menschelijke zedenleer, gelijk het liberalisme deze verspreidtEn als de echtscheiding plaats heeft, wat wordt er dan van het huwelijk, wat blijft er over van de familie, wat gewordt er van de kinde ren... Gij hebt daar niet over meets klappen, liberale Gazette Doch er is meer, gij spreekt dat de wereld lijke de laïeke mensch, zich opof fert voor zijne kinderen. Dit zouden de kristene vaders en kristene moeders mogen zeggen, maar niet die mannen die de echtscheiding voorstaan, aan moedigen en verspreiden dit mogen de katholieke huisgezinnen zeggen, maar niet degenen die te laf zijn om talrijke kinderen groot te brengen niet degenen, die zich zooals wij op 27 Augustus nog te Leuven hebben moeten vaststellen aanstellen als de propagandisten van het neo-malthusia- n isme. Er blijft ons nog een woord te zeg gen over onze kloosterlingen, hoewel onze lezers en lezeressen daarvan ge noeg op de hoogte zijn. Ja, het is waar, dat de kloosterlingen, het lijden en de ontberingen beschouwen als het opperste goed, doch niet om het lijden en de ontberingen in zich zelve, maar om de verdiensten die zij er uit kun nen trekken. De kloosterlingen aanzien alzoo het lijden, in den hoogeren zin, als een goed, doch die ontberingen aanzien zij als een goed voor zich zelve, doch niet voor een ander. Wel integendeelEn daarom zijn onze kloosterlingen daar te vinden waar de droevigste ziekten, de hevigste en geweldigste pijnen te verzorgen en te verzachten zijn. Dat onze kloosterlingen misbaksels zijn, op zulke domme pretentie van wege de goddeloozen, antwoorden wij niet. Doch nog iets hebben wij aan de Gazette - te zeggen en daar eindigen wij mee Gij, Gazette en al uwe trawanten, zooveLn ze zijn, gij hebt het recht uwe kinderen niet toe te ver trouwen aan de kloosterlingen doch dat betreft uwe kinderen maar aan onze kinderen hebt gij niets te zeggen; van de 8ÜOOOO katholieke kinderen, daar zijn de katholieke huisvaders baas over en daarom ook zullen die huisvaders, niet gij, beslissen, aan wie zij hunne kinderen zullen toever trouwen. Moedig gesproken en schoon gehandeld. Zoüdag 27 Oigst, was liet feest te Geeraerdsbergen. De jonge tur ners van Molenbeek waren er ook henen geweest, en bij bun terugkeer werden ze te Brussel door de goddeloozen wel tienmaal sterker in getal en veel ouder van jaren, aan gevallen. Hun vaandel werd verscheurd. De Breydelszonen van Geeraerdsbergen hebben nu eene som gelds naar Molenbeek gestuurd om een nieuw vlag te koopen. Zij vragen tevens of men te Molenbeek geen feest kan op touw zetten, en dat zij er zullen tegen woordig zijn. Dan zullen we zien of die laf hartige», die zoo stout zijn als zij tegenover kinderen staan, ook zoo moedig zullen zijn als zij met mannen» hebben af te rekenen. Zie, dat is schoon gesproken. We ver wedden er eene hesp op, dat de goddr*loczen ditmaal wel in hunne pijp zullen blijven. Ze zijn maar erg als ze tegenover kinderen staan, ofwel tien zijn tegen één. ftlaas* liegen, jongens S Wat we sinds enkele maanden vooral hebben tegengekomen aan leugens in de goddelooze bladen, is effenaf ongehoord. Een staaltje van Vooruit vau Donder dag 31 Oogst. Hij schrijft: Wat verschil tusschen do klerikale en antiklerikale geko zenen. Op 15 Oogst gingen de antiklerikale gekozenen mede in den stoet. (Hij vergeet te zeggen dat er ten lange laatste nog een half dozijn overbleven,al de overigen waren gaan loopen). Te Leuveu zaten de klerikale geko zenen aan een ferm banket, terwijl de een voudige menschen konden marclieeren. Wij waren ook bij die eenvoudige men schen, en wij antwoorden aan «Vooruit Het parlementair banket had plaats en was afgeloopen vóór den optocht van den onzag- gelijken stoet. Ten tweede, hoewel wij zelve 5 uren in den stoet hebben gegaan, hebben wij toch in den stoet de volgende mannen ontmoet Volksvertegenwoordiger Moversoen en Heer Baron do Bethune aan het hoofd van 't arron dissement Aalst M. Van Cauwelaert aan 't hoofd der Vlaamsche studenten M. Helle- putte aan 't hoofd van den provincieraad van Limburg, die voltallig in den stoet urenlang defileerde; M. volksvertegen woordiger Kerck- hove d'Exuerueaan 't hoofd van de mannen van zijn an ondissementvolksvertegenwoor digers Henderickx, Pirmez, en zoovele, zoo vele andere gekozenen. Ziedaar, o waarheidslievende Vooruit hoe gij de waarheid voorstaat, en hoe uwe verdwaalde lezers do grofste lougens met volle karrevraebten mogen slikken... Dit maal hebben wij honderd duizend mannen tot getuigen van uwe leugentaal y Aan 't volk van Aalsïen Om liggende. Het grootste werk van dezen tijd waaraan wij katholieken kunnen meehelpen, is de volksverheffing. Die verhef fing is enkel mogelijk door goede scholen waar opvoeding en onderwijs onafscheidbaar gepaard gaan. Tot die volksverheffing gaat \alst weer een grooten en gewichtigen stap doen, door het oprichten van eene moderne ambachtsschool. De bijval van die nieuwe inrichting is van nu af verzekerd. Doch koken kost geld, zegt moeder de huisvrouw. Dit zeggen ook de inrichters der ambachtsschool 'en daarom hebben zij het gelukkig gedacht gehad eene Vlaamsche Kermis op touw te zetten, waar ieder zich voortreftelijk zou kunnen verzetten en waarvan de winst geheel en al zal ten goede komen aan de moderne Am bachtsschool Wie, z«'u er kleinhartig ge noeg zijn, om zulk werk niet ten volle te steunen Nieuwe goddelooze normaal, school. Op 20j0ctober gaat te Tirle- mont eene goddelooze normaalschool open. De lessen zijn kosteloos, en op den hoop toe, zal de provincieraad van Brabant bij voor keur de studiebeurzen voor behouden voor de leerlingen van Tirlemont. Door den duur zullen de leerlingen der goddelooze normaalscholen,op den hoop toe, nog geld bijkrijgen in plaats van honderden franken per jaar uit te geven. En zeggen dat de katholieke normaalscholen geen cent krij gen van die goddelooze besiuren. Is dat de gelijkheid Volgens de goddeloozen wel, maar volgens ons niet 1 Eene belangrijke verklaring. Men zal zich herinneren, dat tijdens do vastenavonddagen, do E. II. De Jongh, pastoor van Dampremy en zijne meid, in do pastorij vermoord werden. Talrijke aanhoudingen werden gedaan, in verband met deze moorderij, doch de moor denaars konden niet ontdekt worden. Reeds dacht men dat de zaak zou moeten geklasseerd worden en het onderzoek was tijdelijk verlaten, toen nu dezer dagen eene belangrijke verklaring werd afgelegd, door een persoon die thans in het gevang van Doornijk opgesloten is. Deze heeftnamelijk verklaard, dat zekeren D.., een der drie kerels, die te Rumos-bij- Doornijk aangehouden werden eenige dagen na de misdaad, en in bezit gevonden werden van gestolen kerk voorwerpen, hem zou be kend hebben,een der moordenaars te zijn van den E. H. De Jongh en zijne meid. D... is thans nog in het gevang van Vorst 'Opgesloten. Hij zal met den verklikker ge- koüfronteerd worden. Nog drie vliegers gedood. Zaterdag zijn wederom drie vliegers tij dens hunne proefnemingen gedood geworden. De akelige lijst wordt dus, om zoo te zeg gen, mot den dag nog langer. Een officier verkoold. Luitenant de Grailjy, van het 6de regiment kurassiers, vloog Zaterdag morgend in den omtrek van Troyes, toen zijn toestel ten ge volge eener hapering aan den motor met groote snelheid viel. De officier geraakte on der den motor beklemd, en door den schok ontplofte de motor. De ongelukkige kon niet gered worden en toegesnelde personen, moesten den officier levend zien verbranden. Zij spanden hunne paarden aan de brandende deelen van het vliegtoestel en konden zoo den officier verlossen. De ongelukkige was echter reeds bezweken en de linkerkant was geheel verkoold. Nog een officier gedood. Kapitein Gamine, een der beste Fransche officiereu-vliegers, wilde zich Zaterdag met zijn vliegtoestel van Versailles naar Toul begeven. Een andere officier zou dezelfde reis ondernemen. Beiden stegen schier ge lijktijdig op. Kapitein Gamine volgde zijn gezel, toen boven de gemeente Vanville de linkervleugel van zijn toestel loste. Met dui zelingwekkende snelheid viel kapitein Ga- mine ton gronde. Het toestel werd geheel verbrijzeld en een koperen buisje doorboorde den schedel van den ongelukkigen officier. Toen men dezen vond bad hij reeds ogehou- den te leven. Zijn gezel, dieniets van het ongeluk ge zien had, zette zijne reis naar Toul voort en kwam er veilig aan. Een iersch vlieger gedood in Amerika. Do Iersche vlieger Frisbie, die Zaterdag te Norton (Kansas) eenige proefnemingen deed, is met zijn toestel van eene hoogte van dertig meters gevallen. Frisbie werd onder den motor verpletterd en bezweek een uur later. Op Zondag 3 September is te Vilvoorde het nieuw Gildenbuis der Katholieke Volks- werken ingehuldigd, dat op drij maanden tijd is opgebouwd geweest, dank aan de onvormoeihare werking van den Eervv. Heer Deken Van Reeth. Hel is een waar prachtgebouw, het schoon ste in zijn aard misschien va al de gilden huizen van het land. In de groote zaal zijn er zitplaatsen voor 1200 toehoorders Tien nieuwe vlaggen van de onlangs inge richte Vereenigïngen zijn gewijdgeweost door MgrLegraiveJiulpbisschopvan Meehelen.Im mers sedert het laatste Congres van Maat schappelijke Werken, in Mei 1911 gehouden, zijn de katholiek© volkswerlcen als opgescho ten uit den grond Eero en hulde aan die dappere werkers van Vilvoorde. Een stoet van ruim 6000 betoogers, met muziek en schitterende vlaggen, toog in den namiddag geestdriftig door de straten van het Brabantsche steedje. Om 5 ure was hst algemeene vergadering; duizenden toehoorders waren aanwezig. Mgr Legbaive bracht in korte maar tref- fei.de woorden hulde aan de schoone wer king der katholieken van Vilvoorde. De schoone Vlaamsche aanspraak van dien vol bloed Waalschen prelaat, die sinds een paar jaren eerst, onze taal beeft aangeleerd, ver wekte een ongemcenen geestdrift. M. Carton de Wiart, minister van Rechts wezen, sprak namens het ministerie. Her haalde malen en uit duizende monden klonk het op zang Leve Carton Leve Carton Eon populair man, voorwaar l Hij sprak een programma-redevoering uit. Onze werking zal steeds meer om meer een maatschappelijke werking zijn hervor ming der Raden van Nijverheid en Arbeid regeling van den huisarbeid, werkerspen sioenen, enz... Tevens ook zullen wij onze bijzondere aandacht vestigen op het werk der zedelijke bescherming van kinderen en zwakken. Dat is ook. en in de eerste plaats, een maat schappelijk werk. en dat zal mijne taak zijn als minister vau Justicie. Op die baan zal ik de voetstappen volgen van wijleu minister Lejeune. De christene liefdadigheid, zegt de rede naar, moet steeds de ziel blijven van alle maatschappelijke werking. Verders schand vlekt hij de houding der tegenpartijen en eindigt met het besluit te trekken uit de grootsehö betooging van Leuven, 1) dat de schoolkwestie vooraan op ons programma staat, 2) dat wij ze zullen oplossen, 3) dat de vrijheid der huisvaders zal gewaarborgd zijn. Daarvoor is gansch het ministerie, ganseh de Rechterzijde, gansch het katholieke leger, eensgezind geschaard, sterker dan ooit Herbaalde toejuichingen onderbraken den redenaar, en hij wierd op -t einde door eene daverende ovatie en geestdriftige kreten be groet. Na hem sprak onze confrater Philippe De Munnynck, van hot Volk van Gent, wiens klinkende stem, luid galmde over die zee van menschen, en hij bezwoor hel volk getrouw te zijn aan zyn verleden van gods diensten vrijheid. (Luide toejuichingen). Advokaat Bosteels van Aalst, bekwam daarna het woord en wekte in eene meester lijke redevoering de katholieken op tot den strijd. Wij hoeven niet te vreezen zegde hij onze vijanden zelf geven ons machtige wa penen. Aan de werklieden zullen wij gaan zeggen dat de socialisten liet vertrouwen der werklieden verraden en allen maatschappe- lijken vooruitgang opofferen voor hun gods diensthaat; aan de liberalen, dat zij alle zelf standigheid verloren hebben en geen reden meer hebben van bestaan. Het Kartel zal ons versterken en hun ver zwakken. Al wij de schoolkwestie stellen, niet als een politiek programma, maar als een maat schappelijke maatregel, maken wij zo ons tot een duchtig wapen. Maken wij dan gebruik van al die wapens, besluit de redenaar, wezen wij eene partij met breedopenstaande rangen voor alle Bel gen van goeden wil, gaan wij tot het volk, stichten wij het Goed t.t., het maatschappe lijke Goed, en allen te zamen met geestdrift en vertrouwen tot den aanval en naar de zege(Langdurige en geestdriftige toe- juicliingeu.) M. Fieullien van Brussel en volksver tegenwoordiger De Bue doen nog een laafc- sten oproep in korte woorden en de verga dering wordt geheven onder de vurigste geestdrift. Onlusten. De verantwoordelijkheid. De liberalen en socialisten hebben getracht de ergste onlusten te verwekken. Zij mis handelden kinderen, waaronder een meisje van twaalf jaar en een geestelijke. Vrouwen uit burgerslmizen heleedigden do priesters en riepen scheldwoorden op een groep waar de groote volksvriend Pater Rutten in aan wezig was De katholieken waren verplicht in groepen naar de statie te gaan en stoksla gen wierden gewisseld. Zonder de aanwe zigheid en de tusschenkorast der gendarmen, zouden er erge feiten gebeurd zijn en bloe dige botsingen ontstaan zijn. Die onlusten zijn wij te danken aan het liberaal bestuur van Vilvoorde, dat het gespuis vrij liet be gaan. De gendarmen moesten gevraagd worden door de hoogere overheid. Het is w ederom eens te meer I„wezen dat daar waar de liberalen meester zijn, de straat toebehoort aan de socialisten en omwente- laars. Dat alle deftige en vreedzame lieden er op nadenken gewezen-volksvertegenwoordiger, reizende in Kongo XVI. 22 Juni 1911. Vischvangst op den Wangermee Aankomst te Lukonzolwa Vijf uren sloeg de morgendklok, toen we op den Wavgenneeboot ontwaakten. Bed afbreken en op vouwen, eene tas warmen koffie nemen, en daar schuifelt de kapitei* het signaal om het anker te lichten. De boot schuift over 't water met eeue snelheid van 15 kilometers per uur. Op dit oogenblik, genieten we eenen zonnenopgang gelijk er maar te bewonderen zijn in volle water. Het morgendgoud blinkt reeds als vuur maar plotselings komt de zon tevoorschijn en ze verguit den waterplas, die met den hemel in één goud versmelt. Zoo snel is de vaart van den boot dat men gestat ig de zon ziet aan groeien en- de vuurbol, weldra op zijnen maximum, slaat, door zijn overvloedig licht, uwe oogeu als met blindheid. De heer Goor neemt de diepte van het water men moet behendig zijn om op een vooruitvarend schip het water te peilen. Men vindt 3 meters een wat verder 4 en zoo varen we onverpoosd tusschen de Belgische en de Engelsche kolonie, links Belgenland, rechts Engeland. Om 8 uren 10 minuten, meet het Moera-meer 8 meters diepte, weldra 9 meters en het oogenblik schijnt aan onze visschers gunstig om het slijpnet uit te wer pen. De boot vertraagt zijnen gang. Om 10 uren 30 minuien, wordt het net opgehaald en geeft als uitslag 34 kilos visch 90 visschen in getal. Er waren er van 2 kilos er waren er met baarden er waren er van 42 centime ters lengte. Die eerste vischvangst was voldoende, gezien de ongunstige omstandig heden volle dagen gedruis van den stoom boot. De tweede vangst, van 11 uren 10 tot 1 uren 40, gaf 40 kilos visch. Twee visschen hadden 2 1/2 kilo, één 2 kilo, de langste hadden 75 centimeters Daar we de kusten van Lukonzolwa naderen, merkt het peillood dat het water meer en meer ondieper wordt. Zoo daalt de maat van 9 meters diepte op 8, 7, 6, ten slotte op 3 meters. Niets doet vermoeden dat op de kusten een levendig mensch verblijft er zijn noch buizen, noch hutten te zien steile bergen, dicht geslotene bosschen,zie daar het eenigste wat het oog aantreft. De Wangennee stopt op een 500 me iers van het strand. Een prauw komt aange varen. Daar mijn verblijf in Lukonzohea vermoedelijk 8 dagen duren zal, heb ik de onmisbare kassen en koffers uitgekozen en het overige blijft op den boot om te Picelo afgelost te worden in 't huis van M. Goor. We stappen in de prauw, een ware kloef. Gewiegeld tot aan de vaste aarde, ontmoeten we daar 1® onzen besten vriend Pieter Gosyn van Burst, die ons een gezellige en gedien stige medereiziger >vas op den Oceaan. 2® dn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1911 | | pagina 1