fief onderwijs in HUMNE scholen'*^ de staatswerklieden
EEN 8XAALIEM VAN 1 BESTE
Briefwisseling
Zij §gi©t©?m het weirsÊjüii wssï het ZiELSHEOEHFg ^ssira eie
ZEUEL^^SHElPj wan cS@ ÊKt$®E8EiL©5St§[ibS!EIID les el©ts fe©p
®l©s9 lileitie schoolknapen I
Z@© kweekera zij onschuldige kinsie^en esp
t©t miselaaiiges's en godSaochenaars-
Stemt Éis te Aalst allen onder nummer I.
RECHTERLIJK
KRONIJK
Hei kiezerskorps
zijn vonnis uit:
spreekt dus
'sioen,
iitewwiffi
Alia mannen van den tijd zeg er uw gedacht over en indien ge verlangt dat al het vroe
gere terug in voege komt, stemt dan voor de liberalen.
En gij jonge werklieden die dien tijd niet beleefd hebt, denkt niet dat de liberalen ver
anderd zijn. En wilt gij dat het vroegere in voege komt, stemt dan ook voor de liberalen.
Grienden,
Wanneer M. Brys deze lijst leest, die wij aan de bevolking- richten, betwijfelt of Jogen-
zullen wij er hem alzoo nog eenige lijsten bezorgen, tot dat hij geheel op de hoogte
ant hij moet nog de eeuwenlange dagen en de loontarieven hebben van vroeger en
de handen uit do mouwen, M. Brys wij verwachten u.
8$5©et es* rissre wïeis ijieen1 cjedaiaes worden
Ja vrienden, maar de boom.welken de liberalen hebben achter gelaten waa-ie rot en om
nen.ro,tien boom terug, te brengen tot hij weder de,beste vruchten draagt, dal vraagt veel
werk en studie. V ij eiscben dus regelmatige verbetering naarmate de duurte van liet
levari en daarliet .dit jaar zoo geweldig verslecht is voorziet'het katholiek bestuur een sc
heel anderloontarief, dat weten wij.
Wij vragen ook meer verlofdagen voor de werklieden, den 10 uren arbeid voor iedereen,
onderstand in geval van geboorte, van sterfte, aangezien het op die lijden zijn dal de'
werklieden het meest noodig hebben.
De goddeloozen. de liberalen, de socialis
ten on ganscti hunne 'aanhang moéten ook
hunne scholen Ij ebben.
Zij moeien scholen hebben naar hun hart,
naar hunnen geest, naar hunne leeringen,
zeggen zij..
Hunne scholen ons onderwijs
Det onderwijs der Verlichting en van den
Vooruitgang dat. zijn al woorden die zij
gedurig met grootspraak en barakkenlawijd
uitspreken, op torens en daken uitkramen,
schrijven in 'l groot en in 't klein in al hunne
goddelooze vuilbladjes.
Hunne scholen peinst nu toch niet,
lezers, dat ze daarmee beduiden scholen die
zij gebouwd hebben en onderhouden met
huöne eigene centenzooals gij spreekt van
uw huis dat gij gekocht en betaald hebt.
Dunne scholen dat zijn do scholen van
den Slaat, van de stad of gemeente die be
taald zijn met de centen van Jan en alle
man, met liet geld van al de Belgen en van
al de lastcnbetalers- katholieken dus meest-;
juist gelijk als ge zoudt zeggen de openbare
wegen, de groote steenwegen, die geméakt
?ijn met liet geld van den Staat. Welnu van
'«ie. scholen zeggen de" liberalen en socialis
ten, Dal zijn onze scholen, daar spelen wij
baas: daar moogt gij katholieken voor beta
len, maar al wat katholiek is moet daar
buiten
Daar is de geuzerij alleen meester
Juist alsof iemand zou op de Groote Markt
gaan slaan en zeggen dat is hier 't mijn
alleen alleman moet er hier van door
Is het dom, is het belachelijk genoeg
Wij katholieken spreken ook van onze
scholenmaar dan zijn hot de onze, betaald
uit onzen eigenen zak, zooals to Aalst waar
toij rond het half miUioen uitgegeven hebben,
en tc Anhoerpcn verscheidene millioenen.
Maar wij zeggen het nogmaals, hunne
scholen, dat zijn de hunne niet. Zij lie
gen, als zij dat zeggen, dat zijn immers de
scholen van iedereen, van alle Belgen.
Wat willen de goddeloozen onderwijzen
in die scholen waarvan zij zich willen mees-«gedaan werden als het u-plezier doet
ter maken
Als de. mensch begraven $ordt in de
heilige aarde, 't is gelijk een hond die in den
grond gestopt wordt w
Dc mensch is een tweevoetig dier de
mensch is nen aap, die- moet leven gelijk dc
hoesten exfc&jufling van de beestige
driften
Revolutie is het recht met vergif te
werk gaan .wtoideii, branden, stelen, bom
men werpen, vernielen, dat allemaal mag
Ziet hierboven de plaat.
Daar staat een oude stekelharige godde
looze schoolmeesteronder de beschermende
hand van een vrijmetselaaren ziet wat hij
aan die kleine schooljongens onderwijst.
Noch Godnoch meester de Godheid
is eene leugen, uitgevonden door de pries
ters de godsdienst is bedrog, 'tis geldklop-
perij, 't is eene fopperij
Geen meesters meer geen wettig gezag
noch van Kerk, noch van ouders, noch van
God -
De priesters zijn volksbedriegers en leu
genaars.
Eigendom is diefstalde boer die zijn
eigen hofstede heeft, de. kleine handelaar
die een eigen huisje heef:, de werkman of
slieleman dio zijn. alam heeft, de oppassende
burger die een spaarboekje heeft, die hebben
hel al gestolen, 't zijn al dieven
Het huisgezin moet vernietigd worden
de mensch moet leven gelijk de dieren.
Dood is dood als de mensch sterft, 't is
gelijk een dier dat geslacht wordt,
Ziötdaailezers, wat men in de godde
looze scholen onderwijst aan de kinderen.
Zietdaar wat onze liberalen en socialisten
zouden willen maken van onze stadsscholen
zietdaar wat hunne vrijdenkersschoolmeeslers
zouden moeten onderwijzen
Eerlijke mensehen, in wier hert nog een
breintje eergevoel is, die den godsdienst eer
biedigt, de godheid herkent, den eigendom
als een heilig recht aanziet, aan uw eigen
huisgezin houdtde ziel uwer kinderen wilt
onbesmet houdentoont uwen afkeer van al
wat goddeloos, van al iqgt liberaal en socia
list is, en roept met ons
Weg met tie goddelooze schoolmeesters
weg met het goddeloos onderwijs, weg met
de goddelooze scholenLeven de katholieke
scholen, leve het katholiek onderwijs, en
daarom allen te Aalst gestemd wocbs*
katholieke Ssjst onder
nttenmer 1.
Hei 3 Besluit wan de Liberale ejemeeniepolitiek luidt(Congres der Liberale gemeente
rad sleden van gansch liet land (van Aalst en elders) van 9 Mei 1907)
De liberale gemeenteraadsleden zullen werken, om allen godsdienst uit de gemeentescholen te ïèkrbannen en alle
hulpgelden zullen aan-de vrije scholen ontnomen worden
En aS de steden en dorpen, waar de laberalen baas spelen op het stadhuis,
daar as de goddeloosheid en het ongeloof volle troef in de scholen.
Ziet, te Antwerpen.
Daar zijn 438 stadsschoolmeesters, en allen zijn vrijdenkers, allen zijn goddeloozen. Geen enkele wil catechis-
nmsles geven aan de kinderen.
Op rond de 20.000 Antwerpsche schoolkinderen, die naar de openbare stadsscholen gaan,» zijn er rond'de
«•000 die van God of zijn gebod niet hooron, die opgroeien zonder geloof', zonder catecbismüsles en die weldra
i» den muil van 't soeialismus te recht komen en dan zooals op 3 September 1007 de dokken van Antwerpen met
pelrool en vuur in brand steken 'e;
Guders, denkt er aan
EEN PLEZIERIG PROCES
Vonnis van de kiezersrrch tbank
van Aalst.
't Kontrol, 't kon trol» 't kontrol
De maat is vol-
Ze zijn op hol
Kiezers wascht hunnen hol
Zondag zijn ze mol
Wie „Wie
Wel, ons blauwe kontroleurs Ze hebben
hun exaam niet gepasseerd. Acht jaren heb
ben ze op 't stadhuis op studie geweest, en
ze kennen de eerste letter van hun exaam
nog niet.
Ze zijn gebuisd Ze zijn gehuisd
Op !t stadhuis wordt er verhuisd Wordt
er verhuisd
Ze. stonden daar met hunnen mond vol
tanden, met hunne zakken ledig, met een
beteuterd, drupneuzend wezen voor de kie
zers, met een gezicht van drij ellen lan.
terwijl dat de kiezersrechtbank hunne reke
ning maakte en sprak
1) Uw kontrol WAS ONVRUCHTBAAR;
!t was als een doode -vrucht waar niet goed
kon uit groeien.
Welke verbeteringen hebt gij ingebracht
Geene.
Welke voordeelen die aannemelijk waren
hebt gij voorgesteld Geene.
Welk practiscli werk hebt ge verricht
Geen.
2) Uw kontrol was MOEDWILLIG gij
hebt de beste inziehten bestreden, de schoon-,
J. V. D., statiewerkman.
ste plannen gedwarsboomd. Ge zijt dwees
drijvers geweest; ge hebt niets gedaan dan
stokken in 't wiel gesloken.
3) Uw kon trol was COMEDIESPEL
t was niet ernstig. Ge spraakt maar voor
uwen politiek en winkel; over punten die do
snullen kon aanlokken gij deed niets dan
barakkenparadekiespa rade
4) Uw kontrol was HATELIJK EN LAF
Gij sleldot altijd nieuwe uitgaven voor;
meerdere toelagen bier, vermeerdering van
loon daar, nieuwe kosten ginder, opslag ver
der enz..... om de menschen te verblinden en
op te hitsen.
En als het er op aan kwam, geld te vinden
om die nieuwe uitgaven te bekostigen, als
het er op aan kwam belastingen voor te stel
len, (want met wortelschellekens betaalt
men-niet) dan trokt gij er laf van onder dan
trokt gij uw strooi achteruit, om de verant
woordelijkheid en den ondank alleen op - hét -
katholiek bestuur te werpen
Dat was laf, dat was hatelijk
5) Uw kontrol was, HUICHELACHTIG,,
valsch.
Gij wildet kontrol, om een eersten slap te
doen, en eens dat ge op 't stadhuis genesteld
waart, hebt ge willen een sprong verder doen
■ansch meester worden om alles naar uw
goesting te schoLelen Maar halte-la
mis, mannen, den hal mis, zulle.
Hier te Aalst wilt gij kontrol, als het in
uw voordeelis Maar in andere steden waar-
het in uwen weg staat, daar moet het kontrol
de deur uit. DAT IS HUICHELARIJ
G) Uw kontrol was op den hoop toe BE
LACHELIJK. Ge hebt Aalst willen belache
lijk maken met uw rekeningsken over do
botten der pompiers
Dit rekeningsken bedroeg 6.09 fi\, en daar
nog vondt ge beenen in. Er was een centiem
en een kleintje te veel gerekend volgens u
't moest zijn 6.07 1/2 fr. Het is te onnoo-
zel om dood te doen'!
Uw rekening is gemaakt, libe
rale kontroleurs; het exaam is ge
daan en gij krijgt een buis zoo lang
als 't Belfort Staaf ken de Portier,
doe de deur open, laat ze buiten, ze
zullen eerst nog een jaar of tien naar
de bewaarschool gaan.
Wij ontvangen het volgende schrijven vara een Statieenaet
M. AchiePBrys die den toestand der ijzer en weg werklieden kent gelijk nen blinden het
Plicht, kom£ in de kleine Volksgazet een artikel af te kondigen, om te bewijzen hoe slechfr
liet katholiek bestuur is.
I Om hem op de hoogte te brengen geven wij aan hem en de bevolking het volgende ter
overweging
Vroegers Nu
I 1.) Waren er werklieden zelfs meesters 1,) Regelmatig den dag- en nachtdienst
j die maanden en jaren standvastig den nacht-
v'dienst moesten doen.
2.) Do werklieden moesten weken en
'iuaanden werken zonder repos, en dan noch
y ha ooit een Zondag.
3.) AJs men een geboorte in zijn huis had
kon men met moeite een of twee uren verlof
krijgen om naar de kerk te loopenf
4.) Vroeger kreeg men ter nauwernood
den volledigen tijd voor eene begraving dan
nog in eigen huis.
5.) Wanneer men familiezaken te verrich-
l ten had, of naar de rechtbank-moest gaan
'-enz., afhouding van loon.
6.) Wanneer een werkman gestraft wierd
dan was liet voor 1 fr. 2 fr. zelfs'5 fr. boet,
,j met afhouding- van loon.
2.) Door dat de koopwarentreinen verbo
den zijn den Zondag te rijden, trekken ma
chinisten, stokers, sorrefreins, chef-gardes
enz., zooveel mogelijk den repos den Zondag
en dit 'smintens alle 14 dagen, met behoud
van loon.
3.) En nu zonder moeite krijgt men een
dag en half met behoud van loon.
4.).Nu zonder moeite een dag voor den
l&ten en 2,leu graad, een halven dag voor don
3aeu en 4dea graad.
5.) Nu alle verlet -daaromtrent wordt be
taald.
6.) Ér mag nu geen enkel.centiem meer
afgehouden worden van hel gewonnen loon.
7.) Vroeger mochten de werklieden niet
bijeen komen om over bunnen toestand te
spreken, lot zelfs naar geen meester schrij
ven of men had ze opgehangen.
7.) Door 't recht van vereeniging mogen
de werklieden hunne grieven zelf verdedi
gen tot zelfs zo aan den Minister over ma
ken.
10.) Het hoogste pensioen dat aan werk- 10.) Het hoogste pensioen aan oude werk
gegeven wierd was vroeger halve lieden, is tegenwoordig vastgesteld op de
of, op 4 fr. gewonnen 2 fr. pon- 3/4, of op 4 fr. gewonnen 3 fr. pensioen.
8.) Men moest vroeger van geen Mis hoo- 8.) Nu alle Zon-en Feestdagen twee uren
ren spreken, de Zon- en Feestdagen waren verlof, met behoud van loon om naar de Mis
allen werkdagen. te gaan, ook voor degene die niet gaan.
9.) Wanneer men vroeger niet meer be
kwaam was zijn werk te doen, gaf men de
werklieden een klein pensioen.
9.) Wanneer de werklieden niet meer In
staat zijn hun gewoon werk Ie doen, kunnen
zij een gemakkelijker krijgen, aan hun vroe
ger loon.