svuQoenisssn en
öiiiiiiua
sirafpfis
kloosters der geddelcezee.
les te aulwoordje aan
de liberie associatie
Een certificaat van goed
gedrag en van braafheid
Leve onze Ambachtschool
van Sint Jozef
;n
j£_
Landbouwers
Briefw is se ling.
dip de bgleedipgen en grove woor'
den door mijnheer Petrus Daens
igericlrt tegen den heer burgemeester
Gheeraerdts, in het nummer van dea
Werkman van 13 October 1911
oude liberale s«so$iatie is uit haren
•#ttde-\vljveiislaap eens wakkCJ geworden.
Ze raaskalt, ze suft, och arme
Zc is getroffen op de goede plaats", waar
hel doornijpt, omdat de De VolksSieiii
de liberale gemeentepolitiek en schoolpoli
tiek naar waarheid heeft geschil-
tierd en aangeklaagd bij de christcnè bevol
king.
'fa slaan aan den schandpaal
Niet rond den pot gedraaid, liberalen
't is te laat 0111 nu te gaan weenen en te
smeek en bij de kiezers dat het wreedaardig
is u zoo tol bloeden toe te geeselen 't is te
lant liet medelijden der bevolking afgebe
deld
r« ij roept nu om erbarming, om genade
ïn gelijk een kleine jongen die duchtig op
1 broek krijgt, roept gc luidkeels «ik
heb hot niet gedaan, ik heb liet niet gedaan,
ik zal liet niet meer doen
Maar de kiezers kennen bet spreekwoord
t De vos verliest wol zijn steert, maar zijn
shrckeivniêl
Is het dan niet waar, dat de liberalen en
«ocialislen de katholieke scholen bestrijden
Is hel clan niet waar.: dat zij de kinderen,
opbrengen in ongeloof on-'gndttaluoslieid
Is hel dan niet waar, dat zij do kruisbeel-t
den wegwerpen uit hunne scholen
Is het dan niet waar, dat zij de kinderen'
der ciirislene werklieden dwingen om naar
goddelooze scholen te gaan
- Is.liet clan niet waar, dat zij aan de kigde--
pen lecren dat er geen God beslaat
Is.hct-.dan nietwaar,.da! de goddeloozen
de kalliolinke gasUniiszusters vragen als
hunne familie-leden ziek worden maar ze.
>it .de hospitalen, waarde arme werklieden
verzorgd worden, wegjagen l
Is het «ban ...niel waar. dat de liberalen
hunne kinderen in katholieke scholen en
fensionalen sturen, en een goddeloos onder-
vrijs willen ge-ven aan de arme volkskinde
ven l
Dat alles vergoddeloosing, scholen zon
der God, den godsdienst uit alle openbo
gestichtendat is hun gemcenleprogramma
fp Mei l'.'OT), dat wordt stelselmatig uitge
keerd door allo liberale gemeentebesturen.
Is het geval van Tcrwagne niet waar
Is or nog eeri kruisbeeld in een enkele
stadsschool van Brussel, Antwerpen', enz.
Zijn de kloosterlingen niet weggejaagd uil
Frankrijk Hunkert gij niet om Frankrijk
■a te volgen f .Jaagt gij do gaslhuiszuslers
»iet uit uwe liberale gasthuizen
Zingt gij niet dagelijks van 't ongediert
der papen I 'gij liuhi alen v'un Aalst', en 't
éngediert is dat niet hetgeen -men onder de
v net en (rapt
Spot gij niet gedurig met priesters en
Jkloos (er liggen in va; eigene Volksgazet
Wat al bpicecligingen, legen, de paters van
ttini Jot
Hebben dc liberalen van Molenbeek het
kruisbeeld niet afgezaagd van de lijkwagen
Ilobhen de liberalen in den stoet van 1
Oogst te Brussel geene schromelijke spot-
prinien rondgedragen, waarop priesters als
Moordenaars, kloosterlingen ais onluchti-
gaards verheeld stonden? Zijt gij daarom
uit den stoet weggegaan, heeren der liberale
ms social ie van Aalst
Debt gij geen duizende malen gehuild
tijdens 'dè bespreking der schoolwet in de
Kamers weg met de kloosters
Dagelijks staan onze katholieke gazellen
vol van uwe beleedigingen en Godslasterin
gen, van bewijzen uwer goudeloo/.e school
politiek.
Nu zoudt gij willen uw woord intrekken,
om ontferming en vergiffenis smeeken..
Te laat tc-laal! -
De kiezers hebben klaar gezien en hebben
hun vonnis reeds gereed
De schande blijft over u
Uwe liberale'leugen's, heeren,'zijn venij
nige wapens, maar de waarheid heeft ook
havo wapens en wij zullen er weten gebruik
wan te maken 1
"Wij zeggen de waarheid
"Wij schrijven de waarheid f
"Wij boelden de waarheid Af 'in beeld ei'
juiul
Hoe hooger de waarheid klinktjlioe luider
hij spreekt, boe treffender 2ij afgeschilderd
wordt, des te beter.
De Volksstem;
vV*
Vl
riAisoN penitentiaire
S T R. a F O, EST I C H T
kloos-
Bld.
Liberalen en socialisten liol.bcn ook kloosters, zij hebbefi himne
Iers. Zij staan in vele groote sleden, zijn dik bevolkt en kosten veel
Die kloosters zijn... de gevangenissen.
Óveral waar zij het kunnen gedaan krijgen, hebben de gfedelonze liberalen
en socialisten bet geloof gedood inde harten der mensehen met het gedacht
dor Godheid, der eeuwigheid hebben zij ook liet geweten, de eerbaarheid, en
de eerlijkheid uit de harten gerukt.
En als er geen God of geen Opperste Rechter meer is, dart is het. natuurlijk
gevolg dat dietstal, aanslag, ontucht, zelfmoord, moord, bedriegerij en andere
misdaden stijgen op verschrikkelijke wijze.
Bezoek de verbeteringsgeslichten, de tuchthuizen, de gevangenissen
ondervraag de ongelukkigen die cr hunne straf boeten.
Waarom zijn zij gelijk hun vader cn hunne moeder niet eerlijk door de
wereld getreden
Omdat zij geloof hellen gegeven aan de ahche liberale en sociaUstixche
profeten, en gelijk hun vader en hunne moeder, Gods gebeden niet hebben
nageleefd.
II'ai zegde Tanie, een der grootste geleerden van Frankrijk, een der diepste
mensehenkeaners die oeit geleefd hebben Tanie die nochtans geen christene
•was Wat zegde, hij
©root is de genegenheid der liberale-
socialistiscbe- en daenspartij voor u,
voor uwen akker, voor alles wat hel
handleven aangaat
Zij hebben u zelf niet een plaatsken
gemaakt hoe klein ook, op hunne
ellendige lijsten, die waarlijk de open
bare opinie uildaagt en trotseert.Daar
is niet één vertegenwoordiger te vin
den van den buiten, die als verbannen
is bij die klieken 't fs om met u te
lachen
Mijlbeek, Schaarbeek en St
Joh willen vertegenwoordigd
zijn in den gemeenteraad.
Daarom zullen zij allen on
tier TNi' stemmen.
Mijnheer de Opsteller.
Laat mij toe eenige woorden te schrij
ven, over -Ie oneerlijkheid van sommige po
litiekers. Dat men in den kiesstrijd zijne par
tij verdedigt, en andere politieke partijen
bekampt en afkeurt, clat is het recht van een
politieker, maar dat men iemand der tegen
strevende kandidaten in persoon belastert
en beleedigt is een ongehoord schandaal.Dal
hebben de socialisten en de liberalen gedaan,
als zij niet meer wisten welke kogels le ver
schieten naar de katholieke partij en het ka
tholiek-gemeentebestuur.
Zij durven spreken van dwang, waarmede
zij den katholieken kandidaat, I)r De Natver
beschuldigen, maar zouden zij niet beter
•loen, zich met bun eigen huishouden bezig te
houden want nergens bestaat er meer
dwang dan bij de socialisten.
Ik wil eenige voorbeelden aanhalen.
Aan de bedienden der soeialislisohe samen-
werkingen. wordt verboden van winkel te
houden, om iels te kunnen verdienen boven
bun loon, en onlangs nog, werd een bediende
van Hand aan Hand, verplicht zijn werk op
te zeggen, om zijnen winkel le mogen open
houden.
Toen wij leden waren van het socialistisch
syndikaat, werden wij verplicht, op het sar-
giefabriek De Cleroq bet werk testaken,
door de daden van een socialislisehen mees
tergast. Dan moesten we met bussen rond
gaan om giften af lo smeekeiy, bij Pier en
Pauwel en men legde aan een bediende op.
de stakers twee brooden Ie geven' en aan de
coöperatief liet lied rag dor- twee -hrrtoden'fë
'betalen. Dus trekken de werkstakers slechts
twee brooden per. week, en een weinig geld
-van hun syndikaat en van hetgeen men had
geschooid.
Een ander staalken der dwingelandij kan
gejiomen worsen to.Gent. Ik was over
eenige weken te Gent bij een familielid, wij
spraken over liet werk. en ik vroog hem
waarom bij in de weverij van Vóóruit niet
werkte, aangezien hij lid is van het sociali
stisch weverssyndikaat.
Het antwoord luidde Ik werk liever op
een ander fabriek dan in de weverij van
Vooruit. Ik ben verbruiker geweest de
socialistische bakkerij en daar ik geen
goesting meer bad er mijn brood nog te
koopen. zoo heli ik deze bakkerij verlaten
Moest ik in de weverij van Vooruit werken
dan zoo ik verplicht zijn van mijn brood en
andere waren in Vooruit le nemen, en
daarom acht ik bet werk in de weverij
Vooruil slechter dan het werk elders.
Een ander bewijs dat bet in de weverij
van Vooruil met dwang gaat, is. dal men
gedurig werkvolk mankeert en men er ge
durig in liet dagblad moet vragen, terwijl er
met hoopen socialisten leden zijn van bet
svndikaal der,wevers.
Welen de socialisten van Aalst niet meer
dal men te Gent, den blindgeschetene partij
genoot Cogh heeft gebroodroofd, omdat hij
zienswijze deelde van Bcnulowvn en De
Bruyn, wegens de takliek dér socialisten in
den Genlscben gemeenteraad Daarvoor
moest men den óngelukkigen blinde berno?
ven van zijn-pensoen tj« en zijn herJierg aan
le Dokken boycolteeren en'moest bij met
vrouw en kinderen verhongeren.
Waar is uwen kandidaat., dio met ons
meestergast was, op liet sargiefabriek Do
Glercq, en die na eenige weken, de wevers
verplichtte in werkstaking te gaan en loen
do wevers weerom aan het werk waren,
zestien zijner partijgenoolen deed werkloos
stellen
Dat die weBkliedeijjpens spreken. Er ijn
er nog die deel maken' van bun syndikaat,
onder welke Frans Föjis, die bij ook heeft
doen buiten zetten.
Toen men de uitsluiting vroeg van dit
partijlid, schold men zijne slachtoffer uit. Te
dien tijde moest ik eoiis naar Gent gaan' bij
Anseele en trok naar de redactie van Voor
uit, om te zien of hijfdaar was men zond
mij naar de magazijnen en van daar naar
zijn buis ik was blauw van koude en zwart
van honger, en hij. gaf,mij nog geen druppel
w atcr om mij op te frischen.
Van de winsten die er gedaan werden in
onze cooperutio hoorde men niet gaarne
spreken en deze die in, hestuurvergaderingen
opdoschroomolijke winsten wees, heeft het er
kunnen voor doen.
De slimmerikken die zich bij de socialis
ten weten vet te mesten, mogen vrij wat
spreken van een ander. Wij oude socialisten,
wij hebben ondervonden, boe ze liet'aan den
dag leggen 0111 hun buikje deugd te doen.
Dat ze eens liever bun hand op hunnen kop
leggen, cn eens in den spiegel kijken, wie er
onder zit.
Zondag verleden, dierf een vette kandidaat
op de Ledebaan aan de werklieden zeggen
dat zij voor geene rijke menschen mogei:
stemmen, maar hij vergat er Dij te voegen
dat de partij der socialisten nog al talrijke
millioenenbezillers telt, waarvoor de armé
werklieden ook moeten 'stemmen, zonder le
spreken van de slimme lóepe kandidaten die
tegenwoordig bezig zijn met zich rijk to
maken.
Waarom zegde die vette kandidaat niet aan
't volk van Aalst, dat, er in Gent een De
Groeve 35,000 frak in de partij heeft opge
slorpt en dat de hoofdmannen den dief in hel
prison gingen de mouw strijken, omdat hij
zou gezwegen hebben, terwijl zijne vrouw
wekelijks zijn loon trok?
Waarom sprak de vette kandidaat niet
eens van de gcbeurlennissen in do coöpera
tieven van liet Walenland, die deze laatste
lijdon zoozeer in de dagbladen vermaard wer
den, dour hunne schoon e daden?
Waarom sprak do vette kandidaat ook
niet eens van don dief van eene gemeente uit'
het arrondissement Namen, die met 150,000
frank weg is en van al'de tekorten die meiv
iin de Koodö Kassen, langs alle kanten be
slatigt 1 V»
Maar dé vetzak zal van dit alles niet spre
keu.
Lu dien een volk will gelukkig en beschaafd zijn, dun moet zijne wet zijn
de 10 geboden Gods zooniet, vervult het in barbactrschhet d en tc/ldheid
Wat zegde Napoleon, de groote Napoleon, die in Frankrijk keizer wierd,
na de Fransche Revolutie die de priesters verjaagd had en de kerken gesloten
had 'l Ilij zegde ik heropen dc kerken en ik roep de priesters terug, trant op
eene gemeente waar noch kerk noch priester zou zijn, zou ik in dc.plaats moeten
eene gevangenis maken en gendarmen stellen
Gij goddelooze liberalen on socialisten van 't vierde of 't vijfde brouwsel of
-baksel, die meent grooter en geleerder te zijn dan Tanie en Napoleon, gij die
de vergoddeloozing van 't mensclidom bewerkt, gij zijt de apostelen der
misdaad.
De gevangenissen zijn de kloosters van 't ongeloof, 't zijn uwe kloosters,
maar kloosters die wij moeten bouwen, onderhouden en bewaken mei onze
centen, met pensionnarissen die wij moeten onderhouden uil onzen zak, en clip
ons jaarlijks m iUioenen kosten
Daarom roepen wij, en alle deftige menschen met ons
Weg met de goddeloozen
Weg met liberalen en socialisten
Weg met hunne kloosters de gevangenissen
'59
Ziehier
Langs dien kant hooren.of zien die lek
kere roode kandidaten niet, ze rieken den.
aangebranden roodon pap niet ae werpen
zieli .liever met razernij op eerlijke en .def
tige. lieden,, die hunne partij durven- be
strijden.
Maar de kiezers zullen bet bun Zondag
betaald zetten. De kiezers zullen ook de
róactionnaire partij der liberalen een broeks
ken passen, die vaslhoudisten zonder maat
schappelijke werking, die geen reden heeft'
van bestaan, alhoewel de socialisten, met
het groote geweld de blauwe reactionnairs
ondersteunen en rechthouden.
Een socialist die de knepen kent.
Alle weken krijgen de kleine schooljon
gens een hoekje meè naar huis, waarop de
schoolmeester aan de ouders schrijft, dat
Pietje of Jantje braaf is geweest, dat hij in
de klas goed opgelet heeft, niet gesproken
lteefl, niet gevochten heeft, niet gelachen
heeft enz.
In de pensionaten noemt men dat certifi
caat van goed gedrag, certificat de bonne
conduite bullet ij n van goed gedrag enz.
D&t bestaat dus voor de broekventjes in
de bewaarscholen en kakscholen
Ziet daar hebben onze liberale contro-
leurkens op. gepeinsd
Dat ze zoo ook eens een briefken konden
krijgen, zegden zij bij zich '/.elven
't Is toch zoo beschamend voor 't kiezers
korps moeten komen met lange ezelsoorén
aan of met de zoltekap op. of mot een lange
tong in deomond... gelijk in de broekvent-
jesschool gedaan wordt met de stoute jon
gens. En ze zijn bij liun 2(j liberale leer
meesters gegaan, en dezen heliben bun ëe:i
brieje meegegeven om voor de kiezers te
'komen en'tslaat op bet briefken dat onze li
berale conlroleurkens zoo braaf zijn als
pmannekens, dat ze altijd braaf zullen
blijven, dat ze nooit zullen stout zijn, enz....
cn met zoo een kinderbriefje komen ze voor
de kiezers
Och Heere Och Heere Zet bun een val
hoedje op de kiezers zullen er een appel
flauwte van krijgen Dat onze conlroleur
kens liever bun briefje gaan aflezen met
nieuwjaar voor hun peters en meiers ze
zullen zeker nen dikken peperkoek krijgen.
P. S. Nog een woordje
Wij krijgen juist Dij het ter pers leggen
een expressen brief aldus luidende
GEACHTE VOLKSSTEM,
Wij hebben bet certificaat van goed ge-
v drag en van braafheid dat 20 liberale
meesters hebben afgeleverd aan onze vier
controleurs, gelezen.
Alleman heek er mee gelachen, de
kleine broekventje uit de bewaarscholen
zelfs, zijn in een luiden schaterlach gcscho
ten ais maseur het aflas,
liet oertifleaat dal het kiezerst
korps geeft aan de vier controleurs. 1
N. 1 moét opgelaten worden met den
wind ti?
rN. 2 krijgt Géï\r blieken buis.
N. o, ge inoögl hem buitenstffoertb?', als
jhij hei liever zelf niet doel.
- N. -I moet naar de kaleer markt. 1
Geteekend) 3o,000 inwoners van Aalstp
groot en klein.
Voerlaan worden de zonen onzer
werklieden en van onze kleine bur
gerij, geleerde werklieden, kunstwerk-'
lieden, stielmannen van eerste klas
De groote loonen, aan de fialstenaars
Leve de Ambachtschool
Leve de Katholieken
Werklieden stemt voor uwe Weldoeners
Mijnheer Petrus Daens zelf
geeft dat antwoord in liet Land van Aalst»
van 20 Maart 1S91.
Ziehier wat M. Daens schrijft
Dat M. schepéne Gheeraerdts (onze hui
dige burgemeester) voortga Burgemeester,
schepenen en raadsheeien, hebben hem on
dersteund, ja zekerlijk, maar Dij is toeh de
ziet geweest, van vele goedo veranderingen..
Men weet dat 't Land van Aelst niemand
vleitniemand(zelfs zijn eigen opsteller
niet (nota van de redactie) welnu,
Mijnheer Gheeraerdts ver
dient den openbaren dank en
deze woorden zullen veel, zeer veel liberalen
bijlreden de ware Aalstenaur is rechtzin
nig en als iels recht, is, de ware AalstenaaB
zegt hot is recht en 't blijft recht.
En op 22 Maart 1891 schreef dezelfde
Mijnheer Petrus Daens
Met een ivoord, Aalst is omgekeerd;
alles is gepoogd en gedaan om het oog te
behagen, en gezondheid, gemak, welstand
en rijkdom aan de bevolking te ver-
schaffen.
De Volksstem dankt u, mijnheer DaenS,
omdat gij als ware Aalstenaar
eens rechtzinnig zijt geweest, en hulde hebt
gebracht aan M. Gheeraerdts en aan liQtj;
katholiek bestuur, en op u genomen hebt'
zo op voorhand to wreken van alle beledi
gingen en van alle grove woorden.