De strijd im bei leven. 7e Reeks brieven van M. Vincent Diericx 'T EEN EN 'T ANDER De moord in het zeemanshuis 13 Oe ramp van deLiberie voor den krijgsraad AANSLAG OP EEN INKASSEERDER Zeves-jtfenrïe jaargang»' 2S7. 2 CENTIEMEN HET NUMMER Zaterdag 23 December 1911 ABONNEMENTEN: Zes maanden 4 franken. Een jaar 8 franken. Inschrijving in alle poslbureelen van het land. EERSTE UITGAAF, 4 uren 's avonds. sjs TWEEDE UITGAAF, 7 uren 's avonds. BUREELEN TE BRUSSEL 723j Steenweg van VJaterlco, 728. Bestuurder TE AALST 9, Kerkstraat, Telefoon 114 J. Van Suffel'De Oendt. AANKONDIGINGEN KI. aank. (1 tot 4 kl. reg.) fr. 0,60 3e bladz. (de regel) fr. 0,50 4® bladz. (de regel) fr. 0,30 Financ. aankon, (per regel) fr. 2,00 Reklamen (per regel) fr. 1 00 Gemengd nieuws (per regel) fr. 2,00 •Recht, lierstell. (per regel) fr. 2.00 Overlijden (per regel) fr. 2,00 De E. P. Belliot komt te Parijs bij den drukker-uitgsver P. Lethielleux een standaardwerk uit te geven over de sociologie. Het boek is getiteld Ma nuel de Sociologie Catholique of Handleiding van Katholieke Maat schappijleer het bevat ongeveer 700 bladzijden en kost zonderde verzen dingskosten de som van 11 frank. Mogelijk zullen sommigen het al te kostelijk vinden welnu wij hebben het ons aangeschaft en zijn er ten hoog ste over voldaan. Ieder sociale wer ker, ieder ontwikkeld katholiek man, en in d'eerste plaats, onze katholieke priesters en sociale voormannen zou den dit werk moeten bezitten. Wij kennen het werk van Antoine, van Victor Brants, van Schryvers, van Aengenent, van Aalherse.doch wij mo- gen zeggen dal E. P. Bolliot uil'alles bet best heeft genomen, en er dan, na lange en uitgebreide studiën liet tot een machtig geheel heeft verzameld. Het geheele werk is verdeeld in drie groote deelen; het eerste heeft betrek op de geschiedenis van den maatschap- pelijken strijd, hot tweede, op de theo rie van het sociale vraagpunt en het derde behandelt de praktische, en dus de meest belanggevende zijde. Van den beginne af ondergaat de lezer den in druk dat men hier te doen heeft met een schrijver een auteur zouden de collegemannen zeggen die opge wassen is om zijne ondernomen tank- tot goed einde te brengen. De meest iiigewikkeUIepünter.zijn op eene klare, tastbare, goed verstaanbare wijze uit gelegd en besproken .Zoo is voorzeker een der moeilijkste punten van de sociologie, de theorie over de waarde. Nergens hebben wij dit problema beter en noch aangenamer voorgesteld ge zien dan bij den E. P. Belliot. In wat bestaat eigenlijk de sociale kwestie. Om te bewijzen hoe uiteen loopend de zaak is, geven wij u hierop het antwoord van de beroemdste socio logen Volgens P. Antoine is dit het geza menlijke van de kwalen waaraan de werkersklasse lijdt in godsdienstig, zedelijk, economisch er. politiek orde en de nasporing van de middelen die het behoort er tegen aan te wenden. Lerov Beaulieu zegt dat het is De drukke verzuchting bij den hoden- daagsohen arbeider naar een beteren toestand. Bij Lujo Brentano is hel de kwestie die voor doel heeft, de werkersklasse toe te laten hare hoogste ontwikkeling te bereiken en eene proportionneele deelneming in de stoffelijke goederen der beschaving. Charles Secretan beet het, de strijd tusschen de klasse die werkt en deze die doet werken. Gide verklaart dal het-de eeuwige kwestie is van de rijken en de. armen. Volgens Claudio Jannet is liet geene kwestie van economische organisatie maar eene godsdienstkwestie. Mgr. von Kelteier noemt het de kwestie van het bestaan der arbei dende klassen. Het is een maagvraas- stuk. P. Cathrein houdt het er voor dat bel voornamelijk eene kwestie van for tuin en inkomen is. Lièsse zegt heel eenvoudig De ver- belering-van 'lieven van denmensch. P. de Pascal drukt zich uit als volgt Het is de kwestie van den ar beid, 't. t. z. van zijne herinrichting. Priester Millot verklaart Het is het vraagstuk van de verdeeling dor rijkdommen. Zooals ge ziet, verschillen die ver-' klaringen of die bepalingen soms heel veel van elkander dit komt, wij her halen het, bij de ingewikkeldheid van het vraagstuk. De sociale kwestie wordt niet opgelost met eenige hol klinkende en hoogdravende woorden die kwestie en hare oplossing vraagt eene alzijdige, eene algemeene studie, van den toestand der maatschappij in de vorige eeuwen van den toestand iil de verschillende landen en bij de ver schillende volkeren van den toestand van den innerlijken mensch, met zijne behoeften, gebreken en hoedanigheden; en liet vraagt ook eene allerlastigste studie op de gevolgen van het voorstel len en i n voeren van nieuwe oplossingen De E. P. Billiot bepaalt de sociale kwestie in drie vragen 1) Hoe kan men de mensehen laten leven. 2) Hoe kan men alle menschen laten leven 3) Hoe kan men alle menschen ingoede overeenkomst laten leven Z o is liet. sociale vraagstuk gesteld, alzijdig, al gemeen en nochtans zeer gemakkelijk om vatten. Er zijn drie voorgestelde oplossingen Het liberalisme, of indi vidualisme, dat het égoïsme teelt en uo toestand niet in 't minst kan verhel pen liet socialisme, dat ieder mensch door zijn stelsel wil laten leven, het geeft brood doch de mensch leeft niet enkel van brood, bij moet daarbij tevreden, gelukkig zijn dit kan hel socialisme niet geven dit is het werk van het christianisme. Het social.sme zegt Panem het christendom schrijft Panem en Pacem brood en vrede. Dat zijn eenige enkele beschouwin gen van het machtig schoone werk van Pater-Belliot... Zij die zich het werk aanschaffen, mogen verzekerd zijn een trouwen, bekwamen en alge- meenen leidsman te bezitten in al de voorname sociale zaken. Oe paarden verdwijnen. Sinds 3 jaren zijn er te Parijs 20.000 paar den min in de beweging; de paarden worden vervangen door automobiels, motor-cars, auto-taxissen, enz. Ook in Brussel en Ant werpen doet zich die vermindering gevoelen. Zouden de paarden nu nog zoo duur blijven Wie heef!: er nog gezond verstand Ja, leest bier menschen van gezond verstand van het Vlaamsche land burgers,landbouwers, en werklieden? Wat zegt ons gezond Vlaamsch verstand, sedert (luizende jaren Dat eigen lof stinkt, dat een mensch, die mensch is. zijn eigen lof niet maakt; dat een mensch, die geen onnoozelaar of geen hooveerdigaard is, van zich zelveuniet praat, en op zich zeiven niet boft. Is liet niet zoo, lezers Denkt iedereen er zoo niet over, gij, uw gebuur. Jan en alle man Welnu, voor M. Petrus Daens is het ge zond verstand, gansch wat anders. Ziehier wat hij dut*ft schrijven over zich zelf in zijn gazet De Werkman van 1 December 1911 Donsj (ik Petrus Daens) is de Vriend van 't volk (met hoofdletter zulle - met nieuwjaar trek ik triomf an lelijk naar mijnen zetel op 't Landhuis van Aalst.... God zegene en God beware mij, BRAVE oude man.... enz... Zeg. lezer, zoudt ge er op uw gat niet van vallen Ik, Petrus Daens, brave oude man; God zegene en God beware mij Hemeltje lief Is het hoogmoed, zoo groot als de toren van Antwerpen of is het in- en uitgepraat van een lialve-onnoozelaar? En naar sulken man, zou ons Vlaamsch volk met zijn gezond verstand nog blijven luisteren Als 't zoo is, daii moeten wij allen maar naar Gheel gaan. De Belgen beialen de minste lasten van al M. Hoyois zegde terechtIn België zijn de lasten minder als in al de andere landen waarop de liberale lieer Masson uitriep Dat weet iedereen Ah Dat weet iedereen Hoe komt het dan heer M.jsson, dat in tijd van kiezingen, liberalen, ciaengisten en socialisten het uitge ven alsoi wij allen gobukt gingen onder de zware wracht onzer belastingen? Ah Iedereen weet. zegt gij, dat wij Bel gen, de minste lasten betalen, dus weet iedereen, dus ook al de liberalen en demo- kralen en socialisten, dat zij met de kiezing de menschen wetens en willens leugenswijs- maken... Zie, katholieke strijders en kiezers, dat moeten wij welen en onthouden, en als het gelegenheid geeft, te pas brengen E-Soe snel be£ tegenwoordig gaat. Een reiziger ontbijt 's middags le BrussoJ, neemt zijn tas koffie te Leuven neemt zijn na-koffie te Thienen, is om 5 uren te Elsene on gaat om 7 uren 's avonds dinee- ren te Aalst of te Gent... Dit alles in een halven dag M. Hlarquet de deur gewe- zen. M. Marquet, wiens slippen gedra gen worden door demokraat Fonteyne, is door de liberale partij aan de deur gezet. M. Marquet wil per force senator wor den te Brugge. De Brugsche liberalen hebben hun toe vlucht genomen tot den senaat, om er door beschermd te worden. De liberale linkerzij van den senaat beeft verklaard, dat de libe ralen van Brugge, Marquet niet kunnen op nemen op hunnen lijst zonder afstand te doen van bun zedelijk gezag. Dat is heel wel Spijtig dat de liberalen zoo ook niet spreken opzichtens jood May, jood Herbert Speyer, jood Wiener, halven jood Hanrez on opzichtens de socialisten tusschen wier leiders er een gansche hoop oud veroordeelden loopt. Eene getuigenis. Luitenant Pierre Saint G„ Juge van het 57e regiment voetvolk te Bordeaux heeft zelf 50 zijner manschappen ondervraagd. 43 op de 50 wis ten niet wie Gambetta was, hoewel zijn standbeeld te Bordeaux staat, verscheidene wisten niet eens wat een volksvertegenwoor diger is. En die mannen moeten morgen gaan kiezen.Is liet dan te verwonderen,voegt ae luitenant erbij, (dat wij met zulke kiezers, zulke volksvertegenwoordigers krijgen. - De Dompers De Jury die de beurzen meest toéTcennen voor de natuurlijke wetenschappen, heeft volgende uitspraak gedaan 1°) Priester Achicl Salée, doktoor in mineralogieke wetenschappen 2° M. Michiels, doktoor in scheikundige^ welen- schappen. Alle hel komen van de katholieke universiteit van Leuven. 3°) M. Goubin, dok toor in scheikundige wetenschappen, van de Genlscho Iioogecehool.. De iweo eerste werken zijn op voorstel van de Jury,gedrukt geworden... Wat wreede dompers, zeggen ze in de partij van een Debunnc, van een Troclet of van een MaroilleJ Ze zsjn wakker te Nijvel. De katholieken van Nijvel zijn thans voor goed wakker.Hun lijst voor de kamerkiezing is reeds klaar en zij hopen vast en zeker hun verloren zetel terug te winnen. Zouden de inwoners van Nijvel, die toch ook Belgen zijn meenen we, nu hunne stem nog durven geven aan den Jood May die ons uit Franckfort is toegekomen 1 Wij hopen van neen, dozen keer TE ANTWERPEN De policie schijnt een nieuw spoor der moordenaars van den on gelukkigen poortier Verté gevonden le hebben. De heer adjunct Golard-Bovie ontving verleden week het be zoek van een Duitsclier, voor 't oogenblik te Antwerpen woonachtig, die de volgende be langrijke verklaring deed In de maand Januari werkte ik in de kool mijnen van Charleroi. Op zekeren avond lag ik le bed en hoorde eene samenspraak af, welke op mijne logeerkamer gehouden werd tusschen drij personen. Een hunner, spre kende over diefstallen, zegdo In het Zee manshuis te Antwerpen, is een goeden slag te slaan, daar is altijd 4 a 5000 frs. voor handen, maar men heeft daar af te rekenen met den poortier dio een struische kerel is. Zoohaast de personen bemerkten dat de Duitscher hen in het oog hield, zwegen zij. De heer Golard-Bovie gelaste agent Voets met den Duitscher naar Charleroi te vertrek ken, en een onderzoek ter plaats te doen, om de drij mannen op te sporen. Men vond spoedig het logement en na lang zoeken ont dekte men den naam van een dier personen, zekeren De X..., die nu te Antwerpen ver blijft. Deze laatste was in kennis met een persoon van Borgerhout, die nu nog ergens in eene koolmijn werkt. Dezen morgen werd De X..., die nu in de 1° wijk verblijft, met de twee zeelieden ge confronteerd. De zeelieden herkende hem niet, doch X., moest bekennen, dat do samenspraak, welke do Duitscher had aangehaald,inderdaad heeft plaats gehad, en dat de personen met wie hij sprak, twee Brusselaars waren, die hij niet kent. Gisteren verschenen do officieren van de «Liberté», de kruiser, die eenige weken geleden vóór Toulon in de lucht vloog, voor den hijzonderen krijgsraad, gelast met het onderzoek der verantwoordelijkheid der officieren. De beschuldigïhgsakt sprak enkel van het verkeerd aannemen van gegeven bevelen, doch in den zelfden akt werd ook gezegd; dat de sclieepsluilenanten Garnier en Bignon, die mede beschuldigd waren, het onmoge lijke beproefd hadden, om de ramp te ver hinderen. Kapitein-Jaurès. die als bijzondersto plich- tige moest verschijnen, gaf de noodige uit leggingen over de tucht en de orde aan boord van zijn schip. De krijgsraad was zoo zeer voldaan over de antwoorden van Jau rès, dat hij hem bijna geluk wenschto, al hoewel de voorzitter vond, dat lietgedrag van kapitein Jaurès ongewoon was. De tweede kapitein Joubert, die door Jaurès met liet bevelhebberschap gelast werd, terwijl Jaurès zelf naar Parijs was, bekent dat hij den nacht hij zijne familie ging doorbrengen te Toulon. Admiraal Bellue, opperbevelhebber van het eskader der Middellandsche zee. is van oordeel, dat kapitein Jaurès een misslag be ging. door geen plaatsvervanger te vragen en zich te doen vervangen door een scheeps officier, die reeds werk genoeg had. Het openbaar ministerie verklaarde dan, dat elk zijn plicht deed en de ramp onver mijdelijk was. Na die woorden scheen de uitslag van het proces, aan niemand twijfelachtig: De be tichte officieren zouden vrijgesproken wor den. 't Is hetgeen clan ook gebeurde. Er waren dertien vragen gesteld. De twaalf eerste, betrek hebbende op do verant woordelijkheid der betichten, werden ont kennend beantwoord. De dertiende, waarbij de vraag gesteld werd, of de officieren Gar nier en Bignon al do maatregelen genomen hadden, om hun schip te redden, werd met algemeene stemmen ja beantwoord. De luitenanten Garnier en Bjgnon, werden door den voorzitter van den krijgsraad geluk gewenscht om bun moedig gedrag. gewezen-ïolhsverlegenwoordiger, reizende in Kongo (Vervolg). Maar hoe staat bet. met de kookkunst zoekt niet naar de keuken, vraagt niet naar jacht of stoof kijkt eens als de klas uit is, ge zult de oplossing van 't vraagstuk vin den» Elke leerlinge gaat achter brandhout, want elk maakt zijn vuurtje (op de koer, elk kookt, roert en eet haren kost volgens de gewoonte der streek van waar ze afkomstig is. Zekerlijk de oudste leerlingen, die reeds twee drie jaar in het missiehuis verblijven, beginnen het aan te nemen in de overdekte keuken, ter hunner beschikking gesteld, hun eten te gaan bereiden, maar do nieuwaan- komeno kinders, die nog wildo zijn, en zelfs deze dié reeds een beginsel van beschaving en goede manieren verkregen, koken gelijk moeder uit 't bosch op 't houten vuur,in open lucht, in volle middagzon. Zulke diep inge wortelde gewoonte, zulk dierbaar gebruik kan men bij geen negerskind ineens afbreken. Da oudste koken, rechtstaande aan'een ge metseld vuur, waar liet hout op eenen roos ter te branden ligt en de pot aan een hooger gelegen ijzer vasthangt, terwijl, hij de be ginnelingen, de pot, op het brandhout zelf staande, meermaals omkantelt, tot groot spijt der kookster en tot groot vermaak van de spotvogels. Eens dat de kinderen kun nen koken, willen ze van geen bohemersvuur meer weten ook, als ze op trouwen staan, stellen ze als eerste voorwaarde aan den bruidegom, dat hij een welbegrepen steen- vuur moet oprichten. Zoo dringt langzamerhand, onderwijs, handwerk en kookkunst in de zeden en ge bruiken van dat ontwakend volk, vóór de aankomst der zuster nog onwetend en wild, ik ben genegen le zeggen nog duister zwaar en grof en heel gesteld om te lijdui. Buiten al de instellingen over de welke ik schreef, is er in Kisantn nog een proef hof, pen ware botanieke hof. Daar ziet men al de hoornen, struiken, groenten, vruchten, frui ten en bloemen niet alleenlijk van Afrika maar zelfs van Europa. Een halve dag is cr van doen om deze modclinstolling te gaan be wonderen.Men is er nooit uitgekeken en men zou altijd aan willen fruiten proeven. De waterleidingen zijn er bezonder wol uitge voerd. Bij middel van kleine schoven, zendt men 't water naar de velden,die vocht noodig hebben. Zulke inrichting moet een reuzen werk geweest zijn,maar de uitslag is onschat baar. Naar hetgeen ik in Kisanfu gezien heb onderwijs, opvoeding, landbouw en water leidingen, durf ik besluiten dat al wat ik in den Kaap en Oranje- Vrijstaat heb moeten bewonderen, al wat ik ouzo Belgische Kolo nie wenschto tot stand zien te brengen, hier verwezentlijkt is.Zulke missiehuizen zijn go- rocpen om aan Kongo de grootste weldaden van den godsdienst aan te brengen maar ook tevens de algemeene beschaving prak tisch in het hereik der inlanders te stellen. Rong otr otter. In ons nummer van Donderdag laatstleden schreven wij, dat er gemeld werd, dat de Belgische vliegers Van den Born on Tyck, ook door Turkyë aangenomen waren om ofwel in Turkyë de vliegers le onderrichten, ofwel in Tripoli aan de krijgsimïchlingen deel te gaan nemen. Zulks ware nu toch zoo wonderbaar niet geweest,vermits ook Duilschers, Engelschen en Fransclien hunne diensten aan Turkyë aangeboden hebben, doch de Belgische vlie gers zijn niet gewoon zich in vreemde huis houdens te bemoeien. Zij laten liever oorlog voerende mogendheden zelf hun plan trek ken en hun geschil beslechten en... zij heb ben gelijk. Tyck en Van den Born, over dio tijding, welke eerst in Ilaliaansche bladen, ver scheen, ondervraagd, hebben hardnekkig on verontwaardigd geloochend, ooit met da Turksche regeering in betrekking te zijn ge weest, cn cr dus verre af zijn, hunne dienston te hebben aangeboden. Tyck drukte zich als volgt uit aan een konfrater Zeg bet wel, dat ik nooit gedacht heb en nooit in onderhandeling getreden bert, met de Turksche regeering, om mij ter barer beschikking te stellen tijdens don Turksch- Italiaansch oorlog. Ten andere, ik geloof dat Van den Born, evenals ik, het slachtoffer is cencr dwaling. Indien mijn vaderland mijne hulp en mijne ondervinding noodig had, zou ik de eerste zijn, om mij ter zijner beschikking te stellen. Wat don Belg betreft, die zich aan den vreemdeling zou verkoopen, om een ande ren vreemdeling to bestrijden, ik aanzie hem als onwaardig, terug in zijn vaderland te komen. Van den Born was niet min krachtig in zijne logenstraffing Wat de Ilaliaansche bladeh melden, is valsch, totaal valsch. Ik weet niet wie hen zulks kan wijs gemaakt hebben. Ik, zou moeten gaan vechten tegen de Italianen, tegen de kinderen der stad Flo- rencie, waar ik vroeger ontvangen werd op eene onvergetelijke wijze, met een geestdrift en eene gulhartigheid, welke de zoetste her inneringen zijn van mijn sportleven Ik, zou moeten vechten tegen Eros, mijn oude sportgezel, tegen wie ik vroeger op de velodrooms streed, vooraleer zijn leeraar in de vliegkunst te worden Ik, zou moeten gaan vechten legen al mijneItaliaansche vrienden? Nooit Ik zou mij een moordenaar achten, moest ik bommen op de Italiaansche troepen werpen. Ik.zou moeten Italië bevechten,het land, dat mij met Frankrijk, na België, het duur baarste is Beide Belgische vliegers hebben ten ander» brieven van protest en terechtwijzing gezon den aan de bijzonderste Italiaansche on Fran se he bladen. TE PARIJS. Donderdag m org end, werd de inkassoer- der eener bank,te Montmartre-Parijs,aange rand door vier kerels, die na hem erg met revolverschoten gekwetst te hebben, met zijne brieventesch, eene som van 300,000 fr. inhoudende, in automobiel do vlucht namen. De inkasseerder, Ernest Gaby, 40 jaar oud, behoorde tot het hulphuis der Société Générale, Ordenerslraat. lederen morgend begaf bij zich naar het hoofdhuis der maat schappij, om or hel geld en de waardijen t» halen, noodig aan het hulphuis. Donderdag morgend kwam hij van het hoofdhuis en was nog slechts een vijftiental stappen van het hulphuis verwijderd, toen een kerel, rakelings drie revolverschoten op hem loste. De moordenaar ontrukte bet slachtoffer de brieventesch, welke 200,000 in geld en voor 100,000 fr. obligatiën inhield, en sprong

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1911 | | pagina 1