Namens de Maatschappij Roos, Geerinckx en Do Naeyer. RECHT EN VRIJHEID sluit zijne opname van ons schrij/en als volgt; Wij zijn verplicht geworden door de Rechtbank van Dendermonde en 't Beroepshof van Gent, de antwoorden op vroegere artikels in te lasschen. De antwoorden krioelen van laster en verdachtmakingen 5 derde personen en wettelijk erkende instel- Nngen worden aangeduid, en 't is op bevel dier rechtbanken dat wij verplicht worden dit alles te drukken. Wie nog aan klassegerecht durft denken, is een grooïen uil. GEACHTE MEDEBURGERS! We liehberjèoli bewezen, dal al hefc geschiijfsel van Recht en Vrijheid valsche rcdeneeringeD zijn en ellendigen flauwen praat. Dat do opstellers van die gazet niets anders beoogen dan schimpen en lasteren blijkt overigens den uitleg met welken de opgave van den bestuurraad der maatschappij en de namen van eenige onzer aandeelhouders is omlijst, 't Is kwestie van politiek Men wil met oneerlijke wapenen, politieke tegen strevers treilen, omdat de kiesingen naderen. Wij moeten er ons aan verwachten dat het van na voort niet meer zal ophou- den. Van nu af aan zal er niets meer deugen. Het artikel Rerum Novarum en de Christelijke uitbuiters is een meestersi c van haat en nijd,wions schrijftrant in «Recht en Vrijheid" een extra is. Wel bekome het den schrijver 't is soms noodig zich te ontlasten, of men zou kunnen eene geraaktheid krijgen. Wat er ook van weze, hierboven staat het met cijfers bewezen, in wat male wij christelijke uitbuiters zijn. Elk kan er vrij over oordeelen- We kunnen nochtans deze gelegenheid niet laten voorbijgaan zonder te wijzen op eene waarlijk erge soort van uitbuiters dio er zich op beroemen van niet christelijk te zijn. Die hebben een ander soort van Rerum Novarum opgemaakteene nieuwe uitvinding, die van geen kleinen deeg is. Die ondervinding is het vertellen waard. Luistert: Over eenige jaren werd er ergens eene coöperatie gesticht door die brave socialen, die zich dage lijks aan de arbeiders ten oJler geven. Het kapitaaltje bestond uit enkele duizend franken het doel der coöperatie was zooge zegd, aan de werklieden goedkoope levensmiddelen te ver- schallen, en in de standregels staat er geschreven dat al di winsten der sammceerkings alle drie maandenmoeten ver- dceldtoorden onder de leden ai de winsten uitge zonderd vijf per cent voor het vormen van een reservefonds. Nu die roode coöperatie schijnt jaarlijksche winsten gedaan te hebben van 20,000... 30.000... ja zelf van veertig duizend franken, 't is te zeggen dat het nietig en onbeduidend kapi taaltje jaarlijks zesmaal, tienmaal, jaJot vijftienmaal verdubbeld werd door de winsten. Die roode coöperatie won dus 600 per honderd, duizend per honderd, ja zelfs tot vijftien honderd per honderd Als er ooit eene woelcerij bestond, dan was het wel deze En die woekerwinsten werden gedaan op de levensmid delen der werklieden, onder voorwendsel van die arbeiders tl bevoordeeligen. Waar gingen, en waar gaan, die winsten naartoe Volgens de standregels dier coöperatie moeten se alle drie maanden verdeeld worden onder de leden. Was dat zoo Is dat zoo In het geheel nietDie roode coöperatie kocht opvolgen tl ij k en ras«ehoone eigendommen, waarvan de gézamentlijke waarde verschillige honderden duizend frank beloopt en al hel ove rige der winsten want dan bleef er nog over werd weke lijks weggedragen en in don coffre-fort der roode politiekers gestopt. En wat bekwamen de leden dier coöperatie, die leden, die alle drie maanden al de winsten moesten deelen Wel die leden kregen geen centiem. Geen duit Maar wacht Ze kregen toch iets. Dezen die dien'en reklameeren, kregen een feilen schop onder de broek en logen gezwind de deur uit.Dat gebeurt nog dagelijks en hoeveel leden zijn er niet die dit heb ben ondervonden en die het nog zullen ondervinden. Zieilaar het Rerum Novarum der socialen Die schandigo uitbuiting'van onwetende èn armé lieden En nochtans H en zijn geeii fabels, wij kunnen namen noe men en wij kunnen schriftelijke beunjss'tiinken leveren. Neeh dietoode üitbuitèrs vieren geen herdenking van den Pauselijken Wereld brief ze hebben ander gelegenheden om wat volk achter hunnen verwaanden toupet te tlöen opmarchee- ren ze vieren liever de Commune van Parijs of ander baksels van den zelfden deeg. Te dier gelegenheden moeten de sociale slaven naar de roode bazars, ootmoedig en eerbiedig, gaan bui gen voor de sociale millioenbezitters, voor de roode koeponknip- pers, ja zelfs voor de gemeene sleepdragers en geldscliuimers, die gedurig opliet hebben loopeti, terwijl eenige sloefl'ersop het verhoog springen en er een rood sermoen houden, waar voor ze dan ook vet betaald worden. Men handelt er breedvoe rig over do plichten der gaaien, allen vogels die zich lot den laatsten stoppel moeten laten pluimen tot redding der samen leving dier leepe winkelpolitiekers. Men geeft ook bovenarms af op de patroons, die uitbuiters, die woekeraars, die enkele franken percent krijgen, terwijl de roode koeponknippers hon derd per cent en meer, uit hunne coöperaties trekken en ze gaan dragen men weet niet waar Het grootste getal hunner bilans blijven immers verdoken, alhoewel de wet hun oplegt ze te publiceeren. Toen Recht en Vrijheid de grove kwestie onzer schrome lijke winsten had afgehaspeld, kwam het ook af met sommige veeten, waarop we eenige woorden willen zeggen. 1) Onze wevers worden erg getroffen door de dwijlen en sar gien, die ze aan hunne vingeren moeten houden. Elkeen weet dat het gebrnik bestaat sedert ettelijke jaren en Oeral, dat de wevers de mismaakte sargien en dwijlen moeten voor hunne rekening houden. Zulks is ook bepaald zeer uitdruk kelijk in de reglementen onzer werkhuizen. Alle wevers weten liet dus van den dag dal ze in hel fabriek binnenkomen. Als de wevers hun werk mismaken, aan wie is de fout Is de fout aan ons Waarom maken de wevers hun werk niet goed Wij kunuen de mismaakte sargien en dwijlen aan onze klanten niet leveren. De wevers kunnen ze doorgaans weg gemakkelijk uitventen meestal winnen ze er gêld aan en verdienen er eene goede daghuur mede, aangezien zë hun aan den striksten kost- prbs overgelaten worden. Het is eenvoudig voor de wevers nooit iets aan de vingeren te hebben dat ze eenvoudig hun werk goed afmaken 2) Als een werkman iets breekt, door onachtzaamheid of onvoorzichtigheid moet hij het geheel of gedeeltelijk betalen aan den juisten kostprijs. Dat staat ook in ons reglement. Als het een ongeval is, waaivde werkman niets kon aan verhelpen, dan wordt hij gemeenlijk kwijtgeschollen. Nu de wever waarvan spraak, is niet wildheid in een getouw gaan rijden, mei een wagentjewaarop een garenboom lag. Het getouw werd erg beschadigd. Dé wever heeft de bescha diging betaald aan den juisten prijs der gedane herstelling. Dat hel ongeval de eenige fout was van dhn wever, blijkt uit liet feit dat al de garenboomen, voor dien kant der weverij, langs denzelfden weg gevoerd wordcnjzonder.dat de nevenstaande getouwen beschadigd werden. Moesten wij op de braak niet streng zijn, ge zoudt ons materieel zien 'nen gang gaan. Overi gens is het overal het gebruik de braak te betalen. 3) Wij zijn minuten-dieven. Ovër-dien laster behouden we onze rechten, benevens dit antwoord. Dat we onze horlogie regelen om minuten te winnen in de spinnerij, kan het dwazer Als we daar zoo op uit zijn minuten te stelen, dat men ons zegge waarom wij uit eigen beweging de toer huren der spinnerij met een halve UUPper dag hebben verminderd zonder de daglooneii te verminderen Als w* gaarne minuten winnen, konden wé onze werkuren onvermin derdlaten. 4) Onze werklieden werken voor hongerloonen. Is het niet wonderbaar dat er werklieden., gevonden worden die dom genoeg zijn bij ons te komen werk.en.voor hongerloonen? Waar om gaan ze niet allen op ander fabrieken werken]? of in de coo- .peraties der socialen? of in de fabrieken der socialen of bij de roode koeponknippers Ge moogt die domme leugen herhalen zooveel ge wilt, de werklieden welen daarom niet minder wel, dal onze loonen op de hoogte staan van de andere nijverheden van gelijken aard, en Uil om de eenvoudige reden dat de loonen door de patroons, in hun s.yndikaat, voor elke nijverheid, zoo nauwkeurig mogelijk geregeld én in evenredigheid gesteld worden. We eindigen met een woord tot uive lezers. Nooit of nooit hebben we iets kunnen weldoen voor de socialen. Nooit of nooit zullen we iets kunnen weldoen. Dat welen wij maar al te wei. We bekommeren ons geenszins om, hunne goedkeuring of om hunne afkeuring- Doch we zullen nooit toelaten, dat ze de werklieden in dwaling brengen, en dat is de eenige reden waar om we op hunne valsche redeneeringen, op hunnen flauwen zeever, hunnen schimp en hunnen laster antwoorden. Nu zijn de kiezingen aanstaande. Nu zullen ze g^OSSO caisse slaan op den rug der nijveraars, en bijzonderlijk op den rug der katholieke nijveraars. We moeten ons aan alles F verwachten maar we hebben geenén Schrik. Ze mogen komen. i: terwijl ze schreeuwen dief diéf.doen ze gelijk de musschen ze trékken de erwten der werklieden uit en ze gaan er mee vliegen i U SIN ES ROOS,GEERINCKX& DE NAEYER, Un Administrateur-gérantUn Administrateur-gérant TH. De Naeyer. Leon Geerinckx. Dit antwoord moest de winkelpolitiekers erg nijpen ze drukten er slechts een klein deel ^an en lieten het grootste deel van kant. Daarop zonden wij hun het volgende schrijven Aelst, den 27 Juni 1911. M. P. DE NEEF, Uitgever van «ftecht en Vrijheid», Sint- Vincentiusstraat, 9, T/S. Krachtens de wet op de drukpe.is èischen wij de inlassching, in uw eerstkomend nummer, van ons volgend antwoord, op uw schrijven van 25 Juni 1911. Ge hebt ons antwoord van 12 Juni gansch verminkt door he weglaten van een gansch bezonder deel, Daarover zult ge eerst- uuags verantwoorden, want alhoewel dat deel de vetfretters op de kneukels klopte, toch hebt ge het recht niet ons schrijven te verminken. Het gedeelte dat ge wegliet, heeft volgens uw gazet geen be trek op onze fabrieken, en heeft niets te zien in onzen polemiek. Verschooning Als onze maatschappij, onze beheerders en onze aandeelhouders, door uwe broodschrijvers worden aange rand, dan hebben we toch wel liet ht ze in vergelijkenis te stellen met dc sociale maatschappijen, met de roode uitbuiters en met de arme snullen die er door gepluimd worden We zijn Christelijke uitbuiters, volgens de extra» medewerker (1) van uw gazet, en we spotten met den pauzelijken weréldbrief. Als een genevertuilei zulks in uw gazet mag schrijven, mogen we dan niet antwoorden dat we uitbui ters kennen, die zich beroemen niet kristelijk te zijn, en di# eene nieuwe uitvinding (Reruin Novarum) hebben gedaan, door het stichten eener samenwerkende geldklopperij, gansch onwettig, de meest schandige uitbuiting van arme en onwetende menschen Mogen we niet bekend maken dat vol gens de standregels dier roode uitbuiting, al de winsten buiten het wettelijk reservefonds, alle drie maanden onder de leden moeten verdeeld worden en dat die snullen van leden nooit een duit van die winsten hebben in handen gekregen En als er leden waren die dierven reklameeren, dat die leden, met een schop onder de broek de deur uitvlogen Mogen we eens in uw gazet de namen noemen Maar neen, dat moogt ge niet opnemen; uwe lezers mogen niet weten dat er zulke roode woekerij bestaatze moet onder een doodssluier verdoken blijven. Doch we zullen de roode uitbuiters ontmaskeren, het zij u lief of leed De kiezing nadert! en daarom doet. ge onze werk lieden een te langen werkdag opleggen. Ge weet nochtans dat we, in onze spinnerij, den werkdag, uit eigen bewe ging. met een halve uur per dag hebben verminderd ge weet nochtans dat het christen svyndikaat onlangs twee uren vermindering heeft bekomen, met behoud van hetzelfde loon, in ons fabriek op den Tragel; ge weet nochtans dat we niet langer werken dan onze concurrenten en ge weet nochtans eindelijk ook, dat we niets beter, vragen dan de werkuren te zien verminderen, in alle nijverheden en in volle maat der mogelijkheid. De kiezing nadert! en daarom verdraail ge onz» woerden. We hebben niet geschreven dat onze werklieden op den Tragel meer hebben gekregen dan ze vroegen. We haalden het sohrijven der ohriatene valtvereenigingen aan, waarin te lezen stond Vriend De Greve bewees er zonne klaar dat de wevers meer hadden bekomen dan ze ver wachten. De kiezing nadertJen daarom trekt ge in twijfel onze bevestigingen nopens ons getal werklieden. Doch indien ge onderzoekt zult ge het juist vinden. De kiezing naderten daarom is de bezoldiging onzer beheerders veel te groot. Daarop zouden we kunnen ant woorden daar heeft niemand zaken mede huiten onze aandeel houders. Maar we zullen aan uwe lezers ronduit zeggen .dat wo op het punt der bezoldiging, daar of omtrent gelijk staan met de heheerdeers van alle maatschappijen, ja zelfs met de beheer ders der sociale maatschappijen. We stellen nogmaals d» vraag: Mogen we, in - Reche en Vrij.'ieid - de namen noemen, we zullen de roode beheerders met hun per centen aan duiden. M. Geerinckx en M. De Naeyer zijn 27 werklieden waard! Dat is nog een van die uilachtige rekeningen waarvan - Recht en Vrijheid de specialiteit heeft. De roode maatschappij-be heerders. die een aantal werklieden waard zijn. op die manier, maken een legioen uit 1 Ja, er zijn er wel die er op bollen maar 4fr. daags te winnen en die terzelver lijd uitkraaien dat 4 fr. daags een hongerloon is, wanneer die vier franken gewonnen worden, door een werkman op,een fabriek. Met 4 fr. daags gewonnen in den eenen of den anderen Rooden Bazar, kan men den heelen [dag sigaren rooken en hockskens drinken en zich zoo vet eten als een slek terwijl men met 4 fr. daags, gewonnen in een fabriek, uitdroogt als een graat 1 Het is een hongerloon. Hoe komt dat Het is het geheim der roode uitbuiters. Deze leven waarschijnlijk van den hemelschen dauw, van het roode manna, of van draf uit de eene of de andere brouwerij Men ziet hel. het is een raadsel. En nochtans in de oplossing ervan ligt een groot deel besloten der oplossing van het maat schappelijk vraagstuk. Recht en Vrijheid - die altijd op de bres staat als er spraak is van den armen werkman.. te helpen (plui men)..zou eens het geheim der roode vetfretters moeten bekend maken. Het kan of mag immers niet blijven duren dat de eenen met 4 fr. daags zoo mager blijven als een graat, terwijl de anderen er zoo vet op worden als een slek Er moet gelijkheid komen overal en in alles De kiezirsg r.adei-tBelooft die gelijkheid, maakt van eiken werkman een vetfretter aan 4 fr, daags en alle socia len worden in den zetel gestopt, bij de naaste kiezingon Zoo hekomen ze een vetpotteken te meer Usines Roos, Geerinckx et De Naeyer, Société Anonyme, Un Administrateur-Gérant, Th. DE NAEYER. (1) We raden gemakkelijk van wie dit artikel uitgaat. Haat en nijd dooven nooit uit, al duiken ze hunne wapens onder afwisselende maskerkleuren Begrepen 1 Ziedaar de felle jannen van de Saskaai. Ze beliegen, belaste. :n en bezwadderen iedereen tien jaren aan een stuk, en als men ze eens bij den kraag vat en wat schommelt, worden ze met eens martelaars van het klassenqerecfit rlalst, drukkerij vuil liet dagblad De Volksstem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1911 | | pagina 6